Jump to content

Countach Mirage replica


rollexe

Recommended Posts

Har nu haft lite tid i garagen, har sökt vidare och inte hittat felet till att bränslerelät och relä till syresensor inte får jord. Har däremot byglat dessa två relän med jord och har nu fått motorn att starta. Motorn går som den ska fast jag byglat reläna. Läste flera byggen på nätet där de gjort samma sak att kapa bort kabelhärvan till automaten utan att det varit problem. Får fundera vad som är fel men det kanske skulle kunna vara så att det är styrboxen som är felande. Men får söka vidare men skönt att den startat och kan jobba vidare med annat.😃

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har nu fraktat upp bilen till landet för att jobba med karossen under sommaren, så slipper vi lukten i huset hemma.😃 har provat  lite delar för att se hur passformen är och hur mycket som behöver ändras. Så en bild i solen får det bli.

IMG_1424.jpeg

IMG_1425.jpeg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick hem ett paket med delar som kommer göra stor skillnad utseendemässigt. Känner suget att få börja med att fixa med karossen när jag kommer till landet.

IMG_1474.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Då har det blivit mera saker på gården. Ni vet hur det är😃 man behöver det inte men vill ha, dessutom ett för bra pris. Det blev ett BMW m1 chassi med Corvette c5 hjulupphängningar. Så nu finns grunden till nästa projekt. Känns skönt att kunna planera utan att börja bygga.

IMG_1480.jpeg

IMG_1481.jpeg

IMG_1482.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Var ute i faraget en morgon och fick se kylarvatten på golvet, ser ut att komma från en av kylarna eller någon av slangarna. Tog loss kylaren och fyllde den med vatten och trycksaker den med en cykelslang, inget vatten tränger ut och slangen håller trycket över natten. Så jag tycker att den inte borde vara felet. Får montera tillbaka allt och fylla på kylarvatten och ha koll vart det läcker från. 

IMG_1535.jpeg

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, rollexe sade:

Var ute i faraget en morgon och fick se kylarvatten på golvet, ser ut att komma från en av kylarna eller någon av slangarna. Tog loss kylaren och fyllde den med vatten och trycksaker den med en cykelslang, inget vatten tränger ut och slangen håller trycket över natten. Så jag tycker att den inte borde vara felet. Får montera tillbaka allt och fylla på kylarvatten och ha koll vart det läcker från. 

IMG_1535.jpeg

Sånt man inte behöver. 

Link to comment
Share on other sites

Då är kylsystemet tätt igen, en slang som inte var bra är bytt.😃

har börjat bygga bromsarna bak för att sedan kunna göra Sfro 1 under sommaren. Har fått hem bromsok från en Volvo xc70 -16 med elektrisk handbroms. Vill inte ha en spak i bilen utan blir bra med elektriskt. 
Då jag inte är så bra med det elektriska och sett på forumet att flera byggt styrenheter till bromsen så undrar jag om någon skulle vilja hjälpa mig med hur jag ska bygge eller om någon kan bygga mot betalning.

här gärna av er😃

IMG_1555.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Har ingen kaross och vet inte vad det blir av bygget än, är långt bort innan detta bygge startar. Har däremot kontakt med en som vet vart det finns en form till karossen där man ev skulle få hyra den. Men vet som sagt inte vart bygget leder än.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att en mittmotorbil ofta behöver ungefär lika stora bromsar bak som den har fram.

Ok från en vanlig framhjulsdriven, framtung bil, kan vara väl små till en bil som har betydligt jämnare viktfördelning.

Ofta är det bra med ventilerade skivor även bak så det kan vara värt att fundera en runda på vilka ok som är lämpliga - XC70 fanns väl med ventilerade skivor (302x22 mm) bak.

Link to comment
Share on other sites

Har du Corvettehub så finns det färdiga ok och skivor o köpa.
Även störra skivor vid behov på eftermarknaden, men ha koll på fälgarnas innerdiameter.
Jag fick leta fram specialare för att få plats med corvetteskivor och ok i mina 17".
Annars är allmänna rekommendationen 19" på corvette.

Link to comment
Share on other sites

Japp det blir 302/22mm ventilerade skivor, något större ryms inte i 15” fälgar. Bromsarna blir ungefär lika fram som bak. Fram 308/24 och bak 302/22.

Link to comment
Share on other sites

Större bromsar får inte plats i fälgarna. BMW m60 motorn har 286hk och gissar att bilen kommer väga ca 1300kg.  


Tror du att det kan bli problem med att registrera bygget med dessa bromsar? 

Link to comment
Share on other sites

Det man får tänka på är att bromsar dimensioneras mot totalvikt, inte tjänstevikt.

286 hk och kanske 1500 kg totalvikt gör att ungefär 300 mm bromsar inte är "overkill" men får du bara bromsbalansen rätt (ganska mycket broms bak troligen) så bör det fungera. Risken som jag ser det är för klena ok bak med för lite beläggsyta så det finns risk att det blir varmt fort. Men det är bara att prova. Kanske skadar det inte att redan från början se hur möjligheterna ser ut för att kanske montera ett par fyrkolvsok bak med större belägg, för färdbromsen, och bara använda Volvo-oken för parkeringsbroms?

Jag har bara besiktat en Countachreplika (med Mercedes V8), den vägde 1565 kg i tjänstevikt och hade 1800 kg totalvikt. Det var dock ett gammalt bygge (påbörjat på 1980-talet) med allt vad det innebär.

Link to comment
Share on other sites

Tackar alltid skönt att få svar av folk som kan👍.
 

Får fundera men använder de bromsoken  jag har idag.  Behöver det bli bättre bromsar så får jag fundera över om det inte är bättre att ha större fälgar men ändå kopior mot originalet. 

Link to comment
Share on other sites

Japp, det är "bara" att prova.

En möjlig väg för att behålla 15" är att bygga mer "amerikanska" bromsar, dvs tjockare skivor som tål mer värme och ok med större beläggsarea. Det är kanske inte en "billig" eller "enkel" lösning men den kan vara bra att ha i bakhuvudet för ett liknande bygge.

Går man upp till 30-32 mm tjocklek får man oftast både mer material och större kylkanaler som gör att en mindre skiva "orkar" mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Då var SFRO1 gjort vilket är skönt. Så nu kan det jobbas vidare under vintern. Tog även ut bilen för att kolla hur det ser ut, så lite bilder blir det. Bilen blir inte så stor om man jämför med bruksbilen. 

IMG_1693.jpeg

IMG_1669.jpeg

IMG_1664.jpeg

IMG_1663.jpeg

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Så snygg! Jag skulle lacka den längsgående balken under bilen mellan hjulen som nu är röd svart i stället. Då får man illusionen av att den är rundare och lägre om du förstår vad jag menar. 

Edited by dmc12Hank
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, rollexe sade:

Det var inga problem då den var innanför karossen om jag förstod rätt.

Tyvärr stämmer inte det riktigt enligt Transportstyrelsens rent formella och kanske lite stela föreskrifter. 

Texten som "förbjuder" vingen ser ut så här;

2. Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A. Förbudet omfattar heller inte originalmonterad spoiler på personbil av 1972 eller tidigare års modell.

Vi på SFRO brukar släppa den typen av vingar om de är monterade med brytbult eller låta besiktningsorganen avgöra, men jag brukar förbereda byggaren på att den kan behöva monteras av. 

Min egen erfarenhet är att bilar som denna som ändå har en "originalvinge" enligt en produktionsbil ligger bättre till än rena eftermarknadsdelar.

Link to comment
Share on other sites

Som det är nu har jag ca 60mm styrradie och tanken är att jag ska få tag i nya fälgbanor till fälgarna så jag får ca 25mm större et. Om jag inte hittar det till compomotive fälgarna så får jag se om ett körprov kan godkänna det ändå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har införskaffat extra fälgar som ska användas när de dyra bakdäcken (ca 12000kr/st) inte ska slitas på.😃 Tycker det blev ok fast det inte är original utseende. Behöver en spaceplatta bak för att fylla ut hjulhuset lite. Skulle fungera som besiktningsfälgar om jag inte hittar fälgbanor till framfälgen. Har även målat lite svart på karossen ner till och det blev bra.

IMG_1779.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Grymt! Kul att du nappade på mitt förslag att måla svart. Nu ser den mycket rundare ut, mer originallik. Fan jag är lite avis, vite så mäktigt att ha en Countach. Det är inte så ofta det dyker upp nån kaross till salu. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då är bilen hemma inför vinterns jobb. Grannen kom över med utrustning för att väga bilen så nu är det gjort. Det blev 1277kg och då är det bara några små saker som kommer till, skulle gissa att 1300kg skulle kunna bli slutvikten.

IMG_1829.jpeg

IMG_1831.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jobbar med inredningen och bygger instrumentbrädan, fäster även klart elsystemet inne i bilen. Har hunnit att plocka isär framvagnen och målat upp den och monterat tillbaka den. Även klar med hjulinställningen fram. Har monterat batteriet och montera en bromsreducerimgsventil till bakbromsen. Så lite närmare färdig bil.😃

IMG_1918.jpeg

IMG_1919.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Jobbar med inredningen och listan som ska göras innan SFRO2. Inredningen börjar ta form men har ett problem kvar att lösa. Hastighetsmätaren idag har vajer och skulle behöva bygga om den så att den passar mot Audi 01e växellådan som ger en elektrisk signal. Vill ha kvar mätaren som jag har för utseendet skull.
 

Är det någon som byggt med 01e växellådan som använt någon universal mätare eller på något annat sätt löst hastighetsmätare problemet?

IMG_2329.jpeg

IMG_2330.jpeg

IMG_2340.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Ronald

 

Har en bland annat en Prova Countach sen några år tillbaka. Går det komma i kontakt med dig via telefon eller mail?

 

mvh Fredrik

416640-4044186-B7g7eQUPSnvA6UP8.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...