therealpinto Posted November 6, 2022 Posted November 6, 2022 "Dyrt" eller "kostar mycket pengar" är inte samma sak 😉 En fördel med att leta hylldelar är ju att det är enklare om man behöver reservdelar. Någon gång har jag hittat en katalog med längder på drivaxlar men minns inte riktigt var. Typiskt en bra resurs att spara ned som PDF och dela här när man ramlar över den 🙂 Gustaf Quote
super7 Posted November 6, 2022 Posted November 6, 2022 9 timmar sedan, therealpinto sade: Någon gång har jag hittat en katalog med längder på drivaxlar men minns inte riktigt var. Typiskt en bra resurs att spara ned som PDF och dela här när man ramlar över den 🙂 Gustaf Jag tror att det är CDX har det sparat på en dator som kraschat Quote
therealpinto Posted November 6, 2022 Posted November 6, 2022 Samma här, det kan vara en bra resurs. GKN har sedan också en Motorsportkatalog med detaljerade (någorlunda) mått på knutar som kan vara till hjälp. Quote
rollexe Posted November 6, 2022 Author Posted November 6, 2022 Har funderat över lite olika alternativ och tror att jag ska göra en adapter mot växellådan för att kunna använda drivaxlarna som följde med, den modellen kommer från Ford och finns i flera längder fast med samma knutar. En ny drivaxel med knutar ligger på ca 1400kr. Har gjort en inställning av bakvagnen för att kunna ta sista måtten innan jag gör adaptern. Quote
Stefan Lessig Posted November 7, 2022 Posted November 7, 2022 17 timmar sedan, rollexe sade: Har funderat över lite olika alternativ och tror att jag ska göra en adapter mot växellådan för att kunna använda drivaxlarna som följde med, den modellen kommer från Ford och finns i flera längder fast med samma knutar. En ny drivaxel med knutar ligger på ca 1400kr. Har gjort en inställning av bakvagnen för att kunna ta sista måtten innan jag gör adaptern. Är det Ford Granada drivaxlar du kommer att använda,eller vilken Ford är det i från. Quote
rollexe Posted November 7, 2022 Author Posted November 7, 2022 Jag kollade nummret på knutarna och de var från Ford scorpio eller Porsche 911. Quote
rollexe Posted November 11, 2022 Author Posted November 11, 2022 Har fått hem medbringare som ska användas till adaptern för att kunna använda drivaxlarna som jag har, tror lösningen blir bra. Kommer jobba med det senare nu då jag har exakta mått att gå efter. Fick hem ett paket idag, adaptern till svänghjulet. Hittade en smart lösning där man använder yttre delen av orginalsvänghjulet ”dubbelmasse” och bultar den mot adaptern. Ska nu bara svarva av den till rätt djup för att den ska passa min motorlösning. Så går svänghjulet sönder finns svänghjul att använda. Har rätt många problem lösta så nu är det bara att vara i garaget och jobba när tid finnes. 3 Quote
PeÅ Posted November 16, 2022 Posted November 16, 2022 On 2022-11-11 at 13:46, rollexe sade: Har fått hem medbringare som ska användas till adaptern för att kunna använda drivaxlarna som jag har, tror lösningen blir bra. Kommer jobba med det senare nu då jag har exakta mått att gå efter. Fick hem ett paket idag, adaptern till svänghjulet. Hittade en smart lösning där man använder yttre delen av orginalsvänghjulet ”dubbelmasse” och bultar den mot adaptern. Ska nu bara svarva av den till rätt djup för att den ska passa min motorlösning. Så går svänghjulet sönder finns svänghjul att använda. Har rätt många problem lösta så nu är det bara att vara i garaget och jobba när tid finnes. Vad är det för material i svänghjulsadaptern ? PeÅ Quote
rollexe Posted November 16, 2022 Author Posted November 16, 2022 Adaptern är gjord i aluminium av PMC och lösningen används av många BMW drift åkare. 1 Quote
Anders Andersson Posted November 21, 2022 Posted November 21, 2022 #rollexe Har du möjlighet att mäta bredden mellan trösklarna vid den markerade punkten? 😊 Quote
rollexe Posted November 21, 2022 Author Posted November 21, 2022 Var ute och måttade. I mitten av dörren är det 160.5. I framkant 158.5 och i bakkant 162.5cm. Hoppas det hjälper.😃 1 Quote
Anders Andersson Posted November 22, 2022 Posted November 22, 2022 Ja det hjälper jätte mycket! Tack sällan 🙏 Quote
rollexe Posted November 25, 2022 Author Posted November 25, 2022 Jobbar vidare me bilen men fick hem en bra lösning på värmen i bilen. Kommer använda en 12v fläkt som värmer med 600w. Provade och den borde ge tillräckligt med värme för att hålla en framruta fri från fukt. Tänker att man inte så ofta kör när det är kalt😃. Slipper då dra vattenledningar fram, kommer däremot bygga en ac som kommer sitta bak med rör in i kupén för att kyla. 1 Quote
Anders Andersson Posted November 25, 2022 Posted November 25, 2022 Ja om man bortser från besiktningsbestämelserna så har du nog mer nytta av en ac än värme i den typen av växthus, förlåt, ja menar cupe 😊🤪 Quote
rollexe Posted November 25, 2022 Author Posted November 25, 2022 Japp ac blir det jag lägger mera energi på att få till. 1 Quote
therealpinto Posted November 26, 2022 Posted November 26, 2022 Min erfarenhet av amatörbyggda "karossbilar" (dvs täckta bilar) är att det är värt att tänka till runt ventilationen, för att ge drägligt klimat. Det behövs inte så höga värme/kyl/fläkteffekter om man har vettigt flöde genom kupén. Jag har skrivit en del om det i nya bygghandboken, där en stor del av grejen är att ha inlopp i en högtryckszon och utlopp i en lågtryckszon. Det gör mycket större skillnad än man kanske kan tro. Utan rätt grundflöde spelar det nästan ingen roll vad man gör med fläktar och annat, det blir ändå inte bekvämt. Gustaf 3 Quote
rollexe Posted November 26, 2022 Author Posted November 26, 2022 Bra tankar👍 det ska jag ta med mig. Quote
rollexe Posted November 26, 2022 Author Posted November 26, 2022 Tittat på kopplingen och tryckplattan jag har är lite för stor tyvärr. Finns det någon som har bultindelningen på sachs 707 tryckplatta? Quote
rollexe Posted December 10, 2022 Author Posted December 10, 2022 Kommer jobba med motorpaketet och har anpassat växellådan mot adaptern och startmotorn. Ska fundera över hur jag vill ha avgassystemet innan jag gör färdigt för växel funktionen på lådan. 2 Quote
rollexe Posted December 17, 2022 Author Posted December 17, 2022 Elen för startmotorn är nu ändrad för att passa en manuell växellåda. Bygger om med ny spändare för att använda en kortare multirem nu när servon är borta. Har hittat en lösning med en annan BMW spinnare. Jag fick hem lamellen jag trodde var en 06D141031 men den var lite annorlunda. Tror att måtten på höjden är lite annorlunda. Finns den någon som kan ta måttet på höjden, se bild. På min lamell har jag 13mm och skulle behöva ca 25mm för att få kopplingen att fungera med det jag har. Quote
rollexe Posted December 31, 2022 Author Posted December 31, 2022 (edited) Vill önska alla ett gott Nytt År🍾 Har nu fått svänghjul och adapter svarvat så nu ska det monteras.😃 Edited December 31, 2022 by rollexe 4 Quote
rollexe Posted January 4, 2023 Author Posted January 4, 2023 (edited) Skönt med lite ledighet😃 har nu fått dit tankarna, bränslepump, catcktank, täckplåtar, Oljekylare och kylarna med fläktar. Väntar nu på att få hem lite AN kopplingar och slang. Har även byggt fästplatta för strömmen till motorn, blir snart att stoppa i den i bilen. Det tar tid med allt smått men det är skönt när det är klart. Edited January 4, 2023 by rollexe 2 Quote
rollexe Posted January 18, 2023 Author Posted January 18, 2023 Snart ska svänghjul och koppling monteras. Har idag gjort en egen balansering av svänghjul och tryckplatta. Har använt lagret som styr axeln på växellådan och gjort en lagerhållare som sitter fast på tryckplatta. Har snurrat ett gäng gånger och borrat bort lite material på svänghjulet, ny ger det tydligt utslag om jag tejpar på en vikt på 8gram. Tycker att det borde räcka som balansering.😃. Quote
Göran Nilsson Posted January 22, 2023 Posted January 22, 2023 (edited) Sorry, gjorde lite fel Edited January 22, 2023 by Göran Nilsson Quote
rollexe Posted February 5, 2023 Author Posted February 5, 2023 Jobbar vidare och det går sakta framåt. Motorrummet är snart klar och har även monterat kopplingen och gjort växelanordningen. Har monterat motorn för att kunna måtta sista sakerna innan slutmonteringen. Ser att jag behöver nya grenrör för att få det och passa, väntar in dessa för att bygga vidare. Har monterat catchtanken men har en fundering hur ni gjort med returen från motorn? Ska returen från motorn gå till catchtanken eller till tanken? Tänker att om den går till catchtanken att det kan bli ett mottryck. hur har ni dragit returen? 3 Quote
Hansol Posted February 10, 2023 Posted February 10, 2023 Vet iofs inte hur din catchtank är utformad , men du bör väl ha en överrinningsutgång på den som leder tillbaka till huvudtanken ? Quote
rollexe Posted February 10, 2023 Author Posted February 10, 2023 Japp det har den på ovansidan. Quote
Hansol Posted February 10, 2023 Posted February 10, 2023 schematiskt blir det ju som såhär och det är väl precis så du har 1 Quote
rollexe Posted February 12, 2023 Author Posted February 12, 2023 Nu är växelmekanismen klar😃. Väntar in andra grenrör då det blev lite för brett mot chassit, när de är inpassade ska motor och låda in i bilen för sista gången. 7 Quote
rollexe Posted February 26, 2023 Author Posted February 26, 2023 Har nu lyft i motor och växellåda. Tyvärr blev det lite för trångt med växelanordningen så den får jag hitta en annan lösning på tyvärr, svårt att måtta exakta mått när motorn inte är i bilen. Har börjat montera en del saker och även testat motorhuven för att se hur mer passar. Grenrören klara för att monteras och har även kunna måtta det sista på lösningen på drivaxlarna. 6 Quote
rollexe Posted March 15, 2023 Author Posted March 15, 2023 Jobbar vidare med att få ihop allt för att kunna starta och köra bilen. Fick hem ett paket idag med adaptrarna till drivaxlarna, blev super bra. Skönt med folk som kan. Så nu är det problemet löst och även snart klar med nya lösningen på växelanordningen som kommer från samma kille.👍 7 Quote
rollexe Posted March 19, 2023 Author Posted March 19, 2023 Drivaxlar på plats och även växelanordningen på gång.😃 2 Quote
rollexe Posted March 25, 2023 Author Posted March 25, 2023 Växelanordningen klar😃 ska nu bygga klart avgassystemet. 4 Quote
Göran Nilsson Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 5 timmar sedan, rollexe sade: Växelanordningen klar😃 Vart köpte du växelvajrarna ? Quote
rollexe Posted March 26, 2023 Author Posted March 26, 2023 Det är drag/ tryckvajrar från auto ojanperä bildelar AB. Quote
Göran Nilsson Posted March 26, 2023 Posted March 26, 2023 11 timmar sedan, rollexe sade: Det är drag/ tryckvajrar från auto ojanperä bildelar AB. Aha, jag trodde att det var specialgjorda vajrar, enligt kundritning. Quote
dmc12Hank Posted March 26, 2023 Posted March 26, 2023 Jag vill komma förbi och kolla in bygget snart😁skulle va så kul att se det på riktigt! 1 Quote
rollexe Posted March 27, 2023 Author Posted March 27, 2023 13 timmar sedan, dmc12Hank sade: Jag vill komma förbi och kolla in bygget snart😁skulle va så kul att se det på riktigt! Klart vi fixar det, ska bara städa i garaget först😃 1 Quote
rollexe Posted April 11, 2023 Author Posted April 11, 2023 Blev en film när bilen fick njuta av solen och garaget blev lite städat.😃 IMG_1237.MOV 8 Quote
rollexe Posted April 27, 2023 Author Posted April 27, 2023 Har provat att starta motorn och den vill inte. Har försökt och det verkar vara någon signal till styrboxen som inte fungerar. Motorn kommer från en automat bil och har fått tips på att det bara är att klippa bort det som hör till automatlådan, vilket jag har gjort. Det som verkar vara fel är att bränslerelä ( blått) och syre relä ( orange) inte får någon jord signal från styrboxen. Däremot får huvudrelä ( vita) signaler och fungerar som det ska. Vill hitta felet eller så får jag byta till en kabelhärva från en manuell bil. Någon som har tips på felet? Quote
Morty Posted April 27, 2023 Posted April 27, 2023 Får du någon felkod i ECU'n? Vad händer om du jordar manuellt temporärt och/eller använder startgas? Quote
rollexe Posted April 27, 2023 Author Posted April 27, 2023 Har inte läst av styrboxen. Men har provat att bygla bränslerelät och pumpen startar. Men motorn startar inte. Quote
Kjelland28 Posted April 28, 2023 Posted April 28, 2023 Automatbilar brukar ju vilja veta att du är i park läge när du ska starta och den signalen borde ju komma in från lådan eller ? Quote
ulwe Posted April 28, 2023 Posted April 28, 2023 9 timmar sedan, Kjelland28 sade: Automatbilar brukar ju vilja veta att du är i park läge när du ska starta och den signalen borde ju komma in från lådan eller ? Rätt, park eller neutral på automat tillåter start. Byggde en cobra på 90-talet med automat, fanns 2 mikrobrytare i spakstället. Finns kabelschemat? Quote
rollexe Posted April 28, 2023 Author Posted April 28, 2023 Allt med automaten är borta och kollar i elschemat för att hitta en lösning men har inte hittat det än, får fortsätta att leta. Tänker att det borde vara en signal som talar om att växellådan är i neutral för att kunna starta. I värsta fall får jag köpa kabelhärva från en manuell bil. Hoppas hinna undersöka vidare under helgen. 1 Quote
swedishGT40 Posted April 29, 2023 Posted April 29, 2023 8 timmar sedan, rollexe sade: Allt med automaten är borta och kollar i elschemat för att hitta en lösning men har inte hittat det än, får fortsätta att leta. Tänker att det borde vara en signal som talar om att växellådan är i neutral för att kunna starta. I värsta fall får jag köpa kabelhärva från en manuell bil. Hoppas hinna undersöka vidare under helgen. Lägg upp schemat så du får fler ögon som hjälper dig kolla? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.