Göran Nilsson Posted February 17 Author Posted February 17 Efter 3dygn slipade jag klarlacken och det gick bra utan genomslipning. Nu äntligen kan jag lägga i kolfibern i formen👍. 5 Quote
Göran Nilsson Posted February 20 Author Posted February 20 (edited) Jag jobbar parallellt med både motorkåpan och vinge, med det som behagar mej mest för stunden😂🤪 Edited February 20 by Göran Nilsson Preposition saknades 4 Quote
emilborg Posted February 20 Posted February 20 5 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Jag jobbar parallellt med både motorkåpan och vinge, med det som behagar mej mest för stunden😂🤪 Snyggt som vanligt! Vad är det för mtrl du använder för flänsarna när du gör gjutformen där? 🙂 Quote
Göran Nilsson Posted February 20 Author Posted February 20 (edited) 29 minuter sedan, emilborg sade: Vad är det för mtrl du använder för flänsarna Tack, kul att du gillar 😀 Flänsarna är gjorda av massivt kartongpapper t=2,0mm. Köpt på ett tryckeri, används ofta till plakat. Vaxat med släppvax 4ggr. Har tidigare gjort "släpptest" med både epoxi och gelcoat/polyester, det var inga problem. Edited February 20 by Göran Nilsson 2 Quote
Göran Nilsson Posted February 26 Author Posted February 26 Det går inte en dag utan man lär sig något nytt. Jag lärde mej att inte lägga på för mycket polyester och glasfiber på en liten detalj, det blev väldigt varmt när polyestern härdade, så varmt så att min plugg i 3D printad PLA blev helt deformerad. PLA börjar mjukna vid 50 grader. Så första försöket blev skrot. Vis av erfarenhet så gick det bättre med de två halvorna jag gjorde sedan. Nu måste jag printa en ny plugg och lacka den. Jo, så har jag lagt in några fler lager kolfiber i formen till motorkåpan. Sandpåsarna i botten på formen tynger ner väven å håller den på plats, nästan som ett par hjälpande händer. Hoppas att jag kan gjuta motorkåpan denna vecka, arbetet med vingarna har tagit mycket tid. 3 Quote
Göran Nilsson Posted March 2 Author Posted March 2 Det har bara varit arbete med motorkåpan sista tiden, dels det vanliga arbetet med att lägga i kolfibern, peelply, flödesnät och sist vacuumpåsen. Sedan krånglade det en hel del med läckage. Pressade påse tejpen flera gånger, letade hål och till och med så slipade jag hörnen på formen och penslade på polyester. Till slut slet jag bort vacuumpåsen och la dit en ny och då fick jag fullt vacuum direkt. Nu på förmiddagen så släppte jag på epoxin, efter 20 minuter var det klart. Om 3 dygn kan jag se resultat 😀. 3 Quote
Göran Nilsson Posted March 5 Author Posted March 5 Motorkåpan blev bra och jag är nöjd. Nu behöver den bara en plan vägg och ett luftintag, som står på tur att tillverkads. 11 Quote
swedishGT40 Posted March 5 Posted March 5 Sjukt vilken finish det blir. Snart ringen väl mclaren eller nå andra o ber dig börja på prototypverkstan 😁 1 Quote
Göran Nilsson Posted March 5 Author Posted March 5 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Sjukt vilken finish det blir. Snart ringen väl mclaren eller nå andra o ber dig börja på prototypverkstan 😁 Jo, det blir bra men det är sjukt mycket jobb med att komma dit. Ringer MacLaren ska jag fråga om de har några enklare arbetsuppgifter 🤪 2 Quote
MikaelG Posted March 6 Posted March 6 20 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Motorkåpan blev bra och jag är nöjd. Nu behöver den bara en plan vägg och ett luftintag, som står på tur att tillverkads. Nu snackar vi, ser jäkligt fint ut! 1 Quote
Göran Nilsson Posted March 8 Author Posted March 8 Så gjöt jag väggen till motorkåpan och en liten förstärkningsprofil. 3 Quote
MikaelG Posted March 12 Posted March 12 Lägger du 3 lager ? Och vilken vikt använder du 200gram twill. Var köper du ditt material ifrån? Quote
Göran Nilsson Posted March 12 Author Posted March 12 5 minuter sedan, MikaelG sade: Lägger du 3 lager ? Och vilken vikt använder du 200gram twill. Var köper du ditt material ifrån? 3-5 lager lite beroende på till vad som ska tillverkas. Jag gör i princip alltid enligt denna sekvensen 1:a lagret det visuella , 210g twill 1-2-3lager, 450g twill. Antalet beror på vad som ska tillverkas. Sista lagret 210g twill. Jag använder de två sorterna till allt i olika kombinationer, enkel lagerhållning 😎 Köper materialet från Easycomposites.co.uk, som har ett lager i Holland, fungerar väldigt bra, inte stor skillnad på fraktkostnaden från Sverige eller Holland. 1 Quote
Göran Nilsson Posted March 13 Author Posted March 13 Kapar och och slipar, många små steg för att få bitarna att passa ihop. Jag har ritat om luftintaget lite så nu får jag skriva ut en ny plugg. 6 Quote
Kjelland28 Posted March 16 Posted March 16 Kommer att vara sjukt kul att höra historierna om när polisen stoppar dig i vad dom tror är en tävlingsbil som illegalt körs på väg ! 🙂 Quote
Göran Nilsson Posted March 16 Author Posted March 16 3 timmar sedan, Kjelland28 sade: Kommer att vara sjukt kul att höra historierna om när polisen stoppar dig i vad dom tror är en tävlingsbil som illegalt körs på väg ! 🙂 Tycker jag med å jag lovar att berätta om/när det händer 😀 Quote
Göran Nilsson Posted March 19 Author Posted March 19 Till slut blev det en hel felfri plugg till luftintaget printad, pga av mitt strul med skrivaren så blev det två som var kass. Nu har jag slipat, spacklat, grundmålat, slipat och sprutat topplack. Eftersom jag ska göra en pressgjutning så är det en plugg till formen och en plugg till insatsen. Sedan när jag ändå skulle spruta färg så fixade jag till pluggen till vinge. Eftersom det är tråkigt att titta på när färg torkar då förberedde jag formen till ena vingen med allt som behövs för att gjuta halvorna i kolfiber med vacuum. 2 Quote
Göran Nilsson Posted March 20 Author Posted March 20 Injiceringen gick snabbt men jag får vänta 2 dygn innan jag öppnar formarna. IMG_4031.MOV Quote
Göran Nilsson Posted March 22 Author Posted March 22 Med spänd förväntan öppnade jag formarna och jag blev mycket nöjd när jag ser resultatet. 150gram per vinghalva blev det med 2x210gram twill plus 2x450gram twill. 6 Quote
Göran Nilsson Posted March 24 Author Posted March 24 Det är väldigt roligt och tillfredsställande när saker och ting bara flyter på, även om det är mycket jobb. Så har det varit de senaste dagarna men luftintaget till motorkåpan, jag hade tidigare skrivit ut och lackat hon och han delen tidigare. Nu gjöt jag av pluggen så att jag fick en honform. Pluggen lossnade väldigt mätt ur formen trots att jag bara hade 1 grad släppvinkel på vissa område. Jag gjorde en mall till kolfiberväven dels för att den hade en oregelbunden form och att jag behövde 5 lager väv. Sedan drapera jag alla lagren på handelen och sedan tryckte jag på formen över, sedan slangar och vacuumpåse som vanligt. Till och med att få vacuumpåsen tät gick lätt. Jag öppnade kranen till epoxin kl 16:53 och efter 7 minuter kröp epoxin upp ur formen men jag brukar hålla kranarna till epoxin och vacuum öppna en liten stund till men 17:15 stängde jag bägge kranarna. Om 2 dygn får vi se resultat men framför allt märker jag om släppmedlet fungerar 😃 3 Quote
Göran Nilsson Posted March 26 Author Posted March 26 Efter 47h och 55 minuter slet jag bort vacuumpåsen och ställde in hela formen i frysboxen. Idén med det är att den 3D printade plasten krymper mer än polyesterplasten. I vilket fall som helst gick det väldigt lätt att plocka ut pluggen och kolfiberdelen ur formen. Några små luftbubblor finns det mitt i detaljen men hela den ytan ska sågas bort eftersom det är luftinsläppet, i övrigt blev delen bättre än förväntat, jag är väldigt nöjd 😄. 4 Quote
Göran Nilsson Posted March 31 Author Posted March 31 Äntligen är jag klar med formarna till den böjda vingen. En plugg och en formhalva blev skrot pga att jag inte tänkte efter före. Egentligen hade jag inte behövt göra dessa formar just nu i detta projektet men jag blev inspirerad av en annan bilbyggare och eftersom jag är lite naiv när det gäller tidsplanering visste jag inte hur mycket jobb det skulle bli. Nu får får jag ta tag i motorkåpan och göra den färdig, men imorgon bär det iväg till Elmia. 4 Quote
Göran Nilsson Posted April 4 Author Posted April 4 Nu var jag iallafall metodisk och fortsatte att arbeta på motorkåpan. Renkapade luftintaget och limmade fast den på motorkåpan. Förstärkte sedan skarven med ett antal lager kolfiber. Sedan fortsatte jag med att passa in ”väggen” under luftintaget. Med där gjorde jag först en pappersmall då jag inte ville riskera att såga fel i kolfiberskivan. Jag valde att limma skivan till luftintaget när den sitter på ramen bara för att få bästa passning. Limningen bestod av en mix av epoxi och kolfiberklipp som jag la som en radie på insidan på motorkåpan. När det har härdat kan jag lyfta av motorkåpan från ramen och förstärka fogen med ett antal remsor kolfiber. 6 Quote
swedishGT40 Posted April 4 Posted April 4 Det är så sexigt så det borde räknas som porr detta 🤤🤤🤤 När blir det 18 års gräns på denna tråd? 😁 1 1 Quote
Göran Nilsson Posted April 5 Author Posted April 5 12 timmar sedan, swedishGT40 sade: Det är så sexigt så det borde räknas som porr detta 🤤🤤🤤 När blir det 18 års gräns på denna tråd? 😁 Haha, bara Admin inte sparkar ut mej 🤫 4 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Luftintag / kepsuppsamlare 😄 Bra att ha, har förlorat några kepsar i andra bilar 🧢 2 timmar sedan, sorin sade: Så imponerad av din noggrannhet och kvalité på grejerna. Tusen tack 🙏 Quote
Danielsson Posted April 5 Posted April 5 Kan bara instämma med föregående talare.. Otroligt fin finish på prylarna! 🙂 1 Quote
Göran Nilsson Posted April 8 Author Posted April 8 On 2024-04-05 at 06:28, Mats Karlsson sade: Luftintag / kepsuppsamlare 😄 Jag får nog sätta galler i luftintaget 😜. Bara för skoj skull så döpte jag bilen Sedan har jag faktiskt gjort lite vettigt arbete också, gjöt förstärkningar i invändiga hörn motorkåpan. 2 1 Quote
Göran Nilsson Posted April 10 Author Posted April 10 Jag tar en paus från motorkåpan och fortsätter tillverka fler böjda vingar. Har gjort en vänstersvingen och nu ska jag göra höger sida. Många delar blir det för att gå ihop en vinge. - 4st. 210g twill kolfiber. - 4st. 450g twill kolfiber. - 2st. Peelply. - 2st. Flödesnät. - 2st vacuumpåse. - 2st spiralslang till epoxin. - 2st MTI-slang till vacuum. - 2 meter PVC slang övrigt. - 5 meter tejp till vacuumpåse. - 250 gram Epoxi. - 2st formar, över och undersida. Sedan är det bara att slänga ihop grejerna och fylla på epoxin i formarna. Jag var lite nyfiken på hur det såg ut utifrån med motorkåpan på plats och förare med hjälm på plats. Det blev ungefär vad jag har föreställt mej. 9 Quote
Göran Nilsson Posted April 14 Author Posted April 14 Jag tog tag i växelspak och vajar igen, har inte varit nöjd med konstruktionen av hållaren till växelspaken och dess hållare till vajrarna. Tog ett radikalt grepp och skrotade befintliga version och gav mig på en tredje variant. Nu separerade jag hållaren till spaken och fäste till vajar, fäste vajar i ramstrukturen istället. Denna versionen blev bra tycker jag, till och med lite lättare trots användande av länkhuvud. Fäste till vajar vid växellådan kan jag skruva bort och därmed kan jag trä vajar genom länkhuvuden fram. Jag experimenterade lite med gjutningen av den böjda vingen, försökte snåla med epoxin för att reducera vikten. Men jag gick lite för långt och det blev en hel del pinhole på ytorna, få se om jag kan rädda vinghalvorna eller göra nya. Nästa gång ska jag inte experimentera. Nästa jobb blir att fixa gasvajern. 2 Quote
Göran Nilsson Posted April 15 Author Posted April 15 Jag tillverkade en liten plåtkonsol till gasvajern, så nu fungerar det att gasa också. Hade jag bara haft de rätta hjulen på bilen så skulle jag beställt tid för SFRO 1. Tyvärr har det bara varit en massa strul med fälgarna, det har pågått hela året men ny lösning på gång. 3 Quote
Göran Nilsson Posted April 22 Author Posted April 22 Jag har funderat på hur jag ska montera regskylten fram och det vore snyggt om den inte var i blickfånget när bilen står stilla. Så jag tänkte något sådant här. Man skulle kunna manövrera den med en push-pull vajer eller med ett servo som är kopplad till ECUn som villkorar manövreringen i förhållandet till bilens hastighet. Drar undan skylten vid hastighet under 5km/h. IMG_4123.MOV 2 Quote
MikaelG Posted April 23 Posted April 23 On 2024-04-10 at 18:52, Göran Nilsson sade: Jag tar en paus från motorkåpan och fortsätter tillverka fler böjda vingar. Har gjort en vänstersvingen och nu ska jag göra höger sida. Många delar blir det för att gå ihop en vinge. - 4st. 210g twill kolfiber. - 4st. 450g twill kolfiber. - 2st. Peelply. - 2st. Flödesnät. - 2st vacuumpåse. - 2st spiralslang till epoxin. - 2st MTI-slang till vacuum. - 2 meter PVC slang övrigt. - 5 meter tejp till vacuumpåse. - 250 gram Epoxi. - 2st formar, över och undersida. Sedan är det bara att slänga ihop grejerna och fylla på epoxin i formarna. Jag var lite nyfiken på hur det såg ut utifrån med motorkåpan på plats och förare med hjälm på plats. Det blev ungefär vad jag har föreställt mej. Gillar skylten " FARA " lite flygvapen inspirerad coolt! 1 Quote
Göran Nilsson Posted April 24 Author Posted April 24 Nu har jag gjutit alla delarna till de böjda vingarna jag behöver , plus en extra som jag kan testa limning och utföra förstörande prov på. 3 Quote
Göran Nilsson Posted April 28 Author Posted April 28 Skönt med lite omväxling, så jag började med att hitta en bra position på kylarna och tillverka fästen. Det är väldigt tillfredsställande att svetsa med TIG men det var mycket jobb med tillpassning av fästena. Nu när jag ser var kylarna hamnar kunde jag beställa fläktar och några aluminium rör för att koppla ihop kylarna med motorn. Jag får göra ett par mindre modifikation på motorns anslutningar till kylarslangarna å då får jag tillfälle att svetsa lite aluminium. Ett expansionskärl ska jag också ha men det är en helt öppen fråga för tillfället. Väderprognoserna ser positiva ut för den närmaste tiden, då tyckte jag det var dags att plocka ut finbilen ur vinterförvaringen. Som alltid så behöver bilen en lite uppfräschning med städning, tvätt, polering och vaxning. I och med att finbilen är klar för körning till glasskiosker blir det mindre tid i verkstaden men någon regnig dag blir det väl å då är jag tillbaka i verkstan. 5 Quote
Göran Nilsson Posted April 30 Author Posted April 30 Jag passade på att väga mina motorkåpor. Röd - polyester glasfiber 11,5 kg. Svart - kolfiber epoxi 5,0 kg Jag skulle kunnat gjort kolfiber kåpan betydligt lättare men ska man i huvudsak köra på allmänna vägar några hundra mil per år bedömde jag att ett par lager kolfiber extra skulle inte skada. 6 Quote
Göran Nilsson Posted June 10 Author Posted June 10 (edited) Det har blivit lite strötimmar då och då, antingen att det har varit för varmt att va ute eller att det regnat. Helst vill jag ju att det alltid är glassväder, lagom varmt och sol. Då har jag gjort fästen till kylarna och fäste på kylarna till fläktarna. Nu ska jag snart svetsa lite aluminium, det ska bli kul. Men först måste jag köra och låna en TIG AC svets av en kamrat. Edited June 10 by Göran Nilsson Felstavat 2 Quote
Göran Nilsson Posted June 12 Author Posted June 12 Så var de rören svetsade. Imorgon får jag expansionskärlet då att jag kan göra upphängning till den. Regnet bara öser ner och jag får mycket tid i verkstaden 😀. 1 Quote
Göran Nilsson Posted June 16 Author Posted June 16 Jag gjorde hållaren till expansionskärlet i rostfritt stål då slipper jag lackera den. 1 Quote
Göran Nilsson Posted June 17 Author Posted June 17 (edited) Jag har letat länge och väl efter små och snygga blinkers fram, som är godkända. Till slut tröttnade jag på letandet och beställde de dyra Kellerman blinkersen. Parkeringsljuset kommer hamna precis under strålkastarljuset Edited June 17 by Göran Nilsson Foto 4 Quote
MikaelG Posted June 18 Posted June 18 On 2024-06-16 at 20:01, Göran Nilsson sade: Jag gjorde hållaren till expansionskärlet i rostfritt stål då slipper jag lackera den. Snyggt Göran ! 1 Quote
Göran Nilsson Posted June 25 Author Posted June 25 Bara för att jag nyfiken satte jag in en H1 LED lampa , tände den och p-ljus och blinkersen. Tillsammans drog de 0,5 Amp 😀. 1 Quote
super7 Posted June 25 Posted June 25 7 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Bara för att jag nyfiken satte jag in en H1 LED lampa , tände den och p-ljus och blinkersen. Tillsammans drog de 0,5 Amp 👍 Och har man det i beräkning vid installationen så kan man ju minska ned på kabelarean lite också. //Nisse Quote
Göran Nilsson Posted June 27 Author Posted June 27 31,5 grader i skuggan idag, då gick det inte att arbeta utomhus så jag gick in i verkstaden och satte på mina nya hjul. Nu kunde jag verifiera måtten på spårvidd och maximal bredd. Sedan gjorde jag lite förberedelser för SFRO 1 och jag hoppas att ”min” besiktningsman har tid snart. 6 Quote
Göran Nilsson Posted June 29 Author Posted June 29 Bilen blir bara fetare och fetare, nu har den gått upp till 554,9 kg. SFRO 1 blir nog först om två veckor . 2 Quote
swedishGT40 Posted June 29 Posted June 29 56 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Bilen blir bara fetare och fetare, nu har den gått upp till 554,9 kg. SFRO 1 blir nog först om två veckor . Fortfarande hälften av en GT40 😁 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.