Morty Posted February 17, 2022 Posted February 17, 2022 På min Duratecmotor ligger jag på under 5%, men det är med Wössnerkolvar/ringar och nyborrat block. På Audimotorerna låg jag mellan 1-2%, också Wössnerkolvar, efter inkörning samt att kolvringarna är satta för sugmotor. Bild på sämsta cylindern i Duratecmotorn innan den blev inkörd. Quote
Frena Posted February 17, 2022 Author Posted February 17, 2022 (edited) Ville göra om mätningen för att säkerställa att allt var okej. Gick ut i garaget och började pilla. Helt plötsligt blev det helt tokiga värden. Efter några irriterade mess till @Rikard Larsson sansade jag mig och började om. Följande resultat fick jag då. Det är inte helt lätt att ”nolla” mätaren, men idag, till skillnad från igår så återgick mätaren till 0 mellan varje mätning. Tror det är så det skall vara, även om det står olika i alla manualer. Skickat från min iPhone med Tapatalk Edited February 18, 2022 by Frena 1 Quote
Frena Posted February 18, 2022 Author Posted February 18, 2022 Nu har vi ju ändå kommit fram till att motorn är OK och jag har läst på lite om motorn. De flesta som laddar på lite ventilerar mer än bara via blocket. Det känns som jag behöver öka ventilationen lite på den via ventilkåpan. Det finns andra ventilkåpor med anslutning för ventilation som passar på denna motorn. Problemet som uppstår då är att arrangemanget för spolarna inte passar. Spolarna sitter i frästa alufästen som jag ogärna byter ut. Ventilkåpan är "förberedd" för någon form av anslutning. Tanken är då att borra upp och gänga i en AN-anslutning, en slang ner i catchtank och vara nöjd där. Bäst är kanske att svetsa dit en anslutning, men då måste jag lacka om kåpan också. Vad tror ni om detta? Mer ventilation kan ju knappast skada. 1 Quote
Morty Posted February 18, 2022 Posted February 18, 2022 Låter som en bra plan att ventilera mera. Hur stort kan du borra i ventilkåpan? Sen anser jag att du ska ansluta vevhusventilationen till insugssidan på turbon som den andra slangen via en catchtank. Kan säkert fungera om du ansluter de båda slangarna till samma catchtank och sedan ansluta en gemensam slang till insugssidan. Quote
Frena Posted February 18, 2022 Author Posted February 18, 2022 Låter som en bra plan att ventilera mera. Hur stort kan du borra i ventilkåpan? Sen anser jag att du ska ansluta vevhusventilationen till insugssidan på turbon som den andra slangen via en catchtank. Kan säkert fungera om du ansluter de båda slangarna till samma catchtank och sedan ansluta en gemensam slang till insugssidan.Jag reviderade planen med AN koppling och kom på att gänga in en slanganslutning vore det enklaste, typ en M18 med 19 mm slanganslutning. Tror det blir tufft att gänga en M18, kan bli för tight. Nästa steg blir M14, men då är vi nere på 13 mm slang. Skall leta efter M16 för att iaf få upp lite diam på slangen.Vad är ”minimum” diameter för att operationen skall vara lönt?Funderar på om catchtanken bara skall ventilera ut i det fria.Annars är idén ett T-kors befintlig vevhusslang och dra det till catchtanken.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Morty Posted February 18, 2022 Posted February 18, 2022 Kan du få till en M16x1,5 hade det varit bättre. Hittar du inte slangnippel borde vi kunna lösa det ändå. Quote
Frena Posted March 5, 2022 Author Posted March 5, 2022 4 timmar sedan, Morty sade: Har du hittat någon slangnippel? Japp, på G, skulle gängat in den idag hos @Rikard Larssonmen blir imorgon, bild kommer imorgon :) Quote
Frena Posted March 6, 2022 Author Posted March 6, 2022 Har du hittat någon slangnippel?Kom fram till att bästa lösningen (bortsett från ett svetsa på en anslutning) var att borra upp och gänga ett hål på kåpan. Känns som att det borde suttit en där från början.Rikard fick rycka in och hjälpa mig.Det blev en 90gr vinkel, 1/2 NPT i ena änden, i andra en 16 mm slanganslutning. För att maximera så borrade vi upp slangnippeln. Blev jävligt bra. Hoppas det hjälper!Även monterat en catchtank, ansluter den till sugsidan om det behövs. Skickat från min iPhone med Tapatalk 3 1 Quote
Kjelland28 Posted March 16, 2022 Posted March 16, 2022 Får du inte problem med att de olika suganslutningarna motverkar varandra ? Har ju visserligen ingen turbomotor själv men som jag ser det så blir det sämre om man ansluter en extra frånluft till på nån punkt t.ex Cylinderhuvudet. kanske var bilden men det såg ut som att du satte nippeln på den låga sidan at ventilkåpan i så fall är väl risken att du suger olja direkt in i turbon vilket kanske inte är så bra. Risk att du kör slut på olja kanske. Hur mycket det ska ventilera styrs väl av storleken på sugnippelhålet. Quote
Frena Posted March 16, 2022 Author Posted March 16, 2022 1 timme sedan, Kjelland28 sade: Får du inte problem med att de olika suganslutningarna motverkar varandra ? Har ju visserligen ingen turbomotor själv men som jag ser det så blir det sämre om man ansluter en extra frånluft till på nån punkt t.ex Cylinderhuvudet. kanske var bilden men det såg ut som att du satte nippeln på den låga sidan at ventilkåpan i så fall är väl risken att du suger olja direkt in i turbon vilket kanske inte är så bra. Risk att du kör slut på olja kanske. Hur mycket det ska ventilera styrs väl av storleken på sugnippelhålet. Jag är ju ingen expert på detta, tillämpar det jag lär mig längst vägen. Nippeln sitter på högsta punkten på ventilkåpan och initialt tänker jag bara ventilera det till en catchtank utan suganslutning. Quote
Morty Posted March 16, 2022 Posted March 16, 2022 Du eftersträvar undertryck i vevhuset, dels tätar kolvringarna bättre men också lägre förluster för vevens rotation etc.. På en motor med torrsump har man som grundregel dubbla kapaciteten på sugstegen jämfört med trycksteget i pumpen för att bl.a. kunna skapa undertryck. På mina motorer har det funkat bäst om jag ligger på ca -0,3bar i vevhuset. Ev olja i vevhusgaserna får man försöka ta hand om med en catchtank precis som du skriver. Sedan har det varit lag på sluten vevhusventilation sedan ca 1967, så jag ser inga problem med att dra slangen till insuget. Quote
Kjelland28 Posted March 16, 2022 Posted March 16, 2022 Jo fast ett undertryck är ju beroende av att det inte flödar in för mycket luft utifrån. jag tänkte mer på vad som kan påverka den olja som finns inne i t.ex cylinder huvudet om luftflödet går i riktning mot sumpen eller om luftflödet går i motsatt riktning genom en ny anslutning så kanske oljan inte går dit man önskar sig. Bara en tanke alltså Quote
Kjelland28 Posted March 17, 2022 Posted March 17, 2022 Det slog mig att min motor är från före -67 den hade öppen ventilation, men numera har den sluten. Filurar mest på om jag behöver en catch can och vart luften ska hämtas från direkt i motorrummet eller via luftfiltret. Quote
Frena Posted April 20, 2022 Author Posted April 20, 2022 Längesen jag uppdaterade. Tog ut bilen för en premiärtur igår, nya stift, knackade till 0,5. Gick fint i 10 minuter, sedan samma bluddrande igen 😴 Beställt 4 nya spolar. Håll tummarna det funkar! Gjorde ytterligare en liten uppdatering (inte enbart till bilen) i form av en ny Gopro. Skall bli kul att filma lite om det blir lite bankörning 🙂 2 Quote
Frena Posted April 23, 2022 Author Posted April 23, 2022 Nu är tålamodet helt slut så nu behöver jag hjälp innan jag slänger ut skiten fullständigt.... Att bara byta stift räckte inte, så beställde nya spolar som var den troliga felkällan. STartade bilen i garaget, gick fortfarande dåligt. Tog ut stiften och fortfarande känns det som ettans cyliunder inte går. Satte tillbaka allt, körde en rund. Bilen gick som ett skållat troll i 15-20 min, sedan var skiten tillbaka igen. Bluddrade och bangade lite i avgassystemet. Jag är riktigt trött på detta nu, så antigen får jag försöka sälja bilen som den är eller så behöver jag hjälp med den, för själv reder jag inte ut det. Är där ändå fel på motorn trots mitt leak-down test? Kan någon tipsa om mekaniker, helst i Malmöregionen??? 1 Quote
tpau Posted April 23, 2022 Posted April 23, 2022 Vet inget om dom mer en hemsida men verkar sälja din ECU och köra rullande landsväg i Vallåkra som väll är innan någon form av transportområde En sån kille brukar kunna både en och två saker om motorer. https://psimotor.mysitoo.com Kämpa på! /T Quote
Frena Posted April 23, 2022 Author Posted April 23, 2022 3 minuter sedan, tpau sade: Vet inget om dom mer en hemsida men verkar sälja din ECU och köra rullande landsväg i Vallåkra som väll är innan någon form av transportområde En sån kille brukar kunna både en och två saker om motorer. https://psimotor.mysitoo.com Kämpa på! /T Tack, känner till dem, ligger i Ängelholm. Sålde faktiskt min gamla sjua till Pär som har PSI motor. Hyfsat uppgiven just nu.... Quote
super7 Posted April 24, 2022 Posted April 24, 2022 17 timmar sedan, Frena sade: Nu är tålamodet helt slut så nu behöver jag hjälp innan jag slänger ut skiten fullständigt.... Att bara byta stift räckte inte, så beställde nya spolar som var den troliga felkällan. STartade bilen i garaget, gick fortfarande dåligt. Tog ut stiften och fortfarande känns det som ettans cyliunder inte går. Satte tillbaka allt, körde en rund. Bilen gick som ett skållat troll i 15-20 min, sedan var skiten tillbaka igen. Bluddrade och bangade lite i avgassystemet. Fan va surt.... Spridarna är kollade, nya tändspolar och nya stift om jag fattat allt rätt? Är det alltid samma cylinder som den slutar gå på, i så fall kan det ju vara nån glappkontakt i spridarkontakten eller kontakten till tändspolen på den cylindern. Råkade ut för nått liknade på min se7en ifjol, den började gå som en påse nötter lite sporadiskt.... och normalt om vart annat. Tittade i loggen och TPS värdet såg allt annat än normalt ut..... kunde variera från rimligt värde till 0 på typ nån hundradels sekund fysiskt hinner man inte släppa gasen så fort. När jag tog lös kabeln från TPS givaren såg man direkt vad som var fel... en av hylsorna i kontakten hade åkt in lite längre än dom andra så det glappade ju där. //Nisse Quote
Frena Posted April 24, 2022 Author Posted April 24, 2022 1 timme sedan, super7 sade: Fan va surt.... Spridarna är kollade, nya tändspolar och nya stift om jag fattat allt rätt? Är det alltid samma cylinder som den slutar gå på, i så fall kan det ju vara nån glappkontakt i spridarkontakten eller kontakten till tändspolen på den cylindern. Råkade ut för nått liknade på min se7en ifjol, den började gå som en påse nötter lite sporadiskt.... och normalt om vart annat. Tittade i loggen och TPS värdet såg allt annat än normalt ut..... kunde variera från rimligt värde till 0 på typ nån hundradels sekund fysiskt hinner man inte släppa gasen så fort. När jag tog lös kabeln från TPS givaren såg man direkt vad som var fel... en av hylsorna i kontakten hade åkt in lite längre än dom andra så det glappade ju där. //Nisse Ja det är sjukt surt. Har varken kunskap eller tid till dessa djupa felsökningarna. Precis, spridarna varit på service/test, nya spolar och nya stift knackade till 0,5. Det hade varit så mycket lättare om felet uppstått vid samma tillfälle hela tiden, typ när motorn blir X grader så inträffar det eller när man svänger kraftigt höger inträffar det. Tyvärr finns det inget sånt alls att gå på. Det borde väl inte vara något i motorn? Lutar väl åt nått elektriskt. Har funderat på detta med glapp i något, men det känns också konstigt. Det skulle ju kunna vara ECUn som det är nått fel i.... Quote
super7 Posted April 24, 2022 Posted April 24, 2022 När den "Bluddrade och bangade lite i avgassystemet" hur såg tändstiften ut efter det, var det nått som var blött? I så fall är det ju rätt så troligt att det är tändnings relaterat och har inget med nån spridare att göra. Prova då att byt plats, det blöta tändstiftet och tändspolen med valfritt av dom andra och se om felet flyttas på. Quote
Frena Posted April 24, 2022 Author Posted April 24, 2022 När den "Bluddrade och bangade lite i avgassystemet" hur såg tändstiften ut efter det, var det nått som var blött? I så fall är det ju rätt så troligt att det är tändnings relaterat och har inget med nån spridare att göra. Prova då att byt plats, det blöta tändstiftet och tändspolen med valfritt av dom andra och se om felet flyttas på.I höstas var det märkbar skillnad på de olika stiften, där cyl 1 såg lite annorlunda ut men ”blöt” kan jag inte helt minnas.Bifogar bild på hur det såg ut i höstas.Cyl 1 till vänster.Skifta runt är väl inte så lönt när både spolar och stift är nya, eller tänker jag fel? Första bilden nedan är cyl 1 från igår, andra bilden är cyl 2. Jag tycker ju där skillnad.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
super7 Posted April 24, 2022 Posted April 24, 2022 Stift 1 ser ju helt klart ut blött, stift 2 är ju sotigt. Du har inte nån ir temperaturmätare, syns direkt på tempen vilken cylinder som inte tänder. Termodetektor Bosch UniversalTemp | Clas Ohlson Quote
Frena Posted April 24, 2022 Author Posted April 24, 2022 Stift 1 ser ju helt klart ut blött, stift 2 är ju sotigt. Du har inte nån ir temperaturmätare, syns direkt på tempen vilken cylinder som inte tänder. Termodetektor Bosch UniversalTemp | Clas OhlsonHar värmekamera på jobb, skall ta hem den och testa Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
vedde Posted April 25, 2022 Posted April 25, 2022 Räcker med en enkel billig ir termometer för att få fram skillnaden på avgasröret precis utanför toppen.Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote
Frena Posted April 25, 2022 Author Posted April 25, 2022 Räcker med en enkel billig ir termometer för att få fram skillnaden på avgasröret precis utanför toppen.Skickat från min SM-G986B via TapatalkJapp, men tar jag kameran slipper jag köpa en termometer :)Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote
Frena Posted April 25, 2022 Author Posted April 25, 2022 Nu har jag pratat med PSI motor i Ängelholm. Han var rätt bekant med denna motorn. Skickade loggen till honom, tog några minuter så ringde han tillbaka. Alla givare såg ut att må bra, men han reagerade över oljetrycket. Det var på tok för högt och det skulle kunna ge dem problemen jag har. Hur allt hänger ihopa är inte jag rätt person att svara på, men han lät ganska säker. Han hade haft en kund med samma problem och då bytte de oljepumpen, därefter gick motorn bra och trycket var mer norlamt. En sak är jag säker på iaf, det är ju därför jag haft problem med att olja tryckts ut i packningarna. Vad säger ni? 1 Quote
Frena Posted April 25, 2022 Author Posted April 25, 2022 Hittade förresten en logg till som jag skrivit "gick ok" på. Då ser oljetrycket ut såhär. 1 Quote
Superkul Posted April 25, 2022 Posted April 25, 2022 Det låter ju hoppfullt! Jag håller tummarna. Skönt att du fortsätter fixa. Det är ju så värt det sen när bilen går som den skall! 1 Quote
tpau Posted April 25, 2022 Posted April 25, 2022 Vad härligt att du hittat nått som sticker ut! Kämpa på så kommer du lösa det. /T 1 Quote
super7 Posted April 25, 2022 Posted April 25, 2022 1 timme sedan, Frena sade: Nu har jag pratat med PSI motor i Ängelholm. Han var rätt bekant med denna motorn. Skickade loggen till honom, tog några minuter så ringde han tillbaka. Alla givare såg ut att må bra, men han reagerade över oljetrycket. Det var på tok för högt och det skulle kunna ge dem problemen jag har. Hur allt hänger ihopa är inte jag rätt person att svara på, men han lät ganska säker. Han hade haft en kund med samma problem och då bytte de oljepumpen, därefter gick motorn bra och trycket var mer norlamt. Det var ju lite intressant, hur det skulle orsaka problemet vore ju kul att veta. Quote
Frena Posted April 25, 2022 Author Posted April 25, 2022 Det var ju lite intressant, hur det skulle orsaka problemet vore ju kul att veta.Ja jag var inte helt med där, men jag är ju ingen expert. Mailade honom och frågade precis.Lägger man ihopa lambda och oljetryck känns det ju som där finns samband, iaf ungefär i mitten. Högt tryck - fet gångSkickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Göran Nilsson Posted April 25, 2022 Posted April 25, 2022 Väldigt spännande att följa - men samtidigt lider jag med dej att problemet har hängt i så länge. Nu hoppas jag det löser sig 🤞🤞🤞 1 Quote
vedde Posted April 26, 2022 Posted April 26, 2022 Har du ventilation tillbaka till insuget? Högt tryck- mer dimma- fetare oljeblandning i insugsluften?Min går aldrig över 6 bar - duratec 2.0, så din ser onekligen väldigt hög ut. Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote
Frena Posted April 26, 2022 Author Posted April 26, 2022 (edited) 13 timmar sedan, super7 sade: Det var ju lite intressant, hur det skulle orsaka problemet vore ju kul att veta. Mailade och frågade eftersom jag inte riktigt uppfattade vad han sa. När du får så högt oljetryck så blir dom hydrauliska lyftarna överfyllda och sen tappar man allt ventilspel. Hade samma fenomen på kompisens motor men där blev den helt komplös på alla cylindrar när man kom över ca 8 bar. Edited April 26, 2022 by Frena Quote
Mats Karlsson Posted April 26, 2022 Posted April 26, 2022 Verkar som att övertrycksventilen från pumpen låst sig. Verkligen inte det första jag gissat på men med det oljetrycket så behöver pumpen bytas ändå (om det inte är ett signal fel, enklare att byta givaren först för att dubbelkolla?) Quote
Frena Posted April 26, 2022 Author Posted April 26, 2022 4 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Verkar som att övertrycksventilen från pumpen låst sig. Verkligen inte det första jag gissat på men med det oljetrycket så behöver pumpen bytas ändå (om det inte är ett signal fel, enklare att byta givaren först för att dubbelkolla?) Ja eller låser sig mellan varven. Jag har ju haft "problem" med att motorn läckt "mycket" olja, från alla möjliga ställen, det tyder ju också på högt oljetryck, så det är förhoppningvis pumpen. Har noll tålamod att vänta på saker, så beställt pump och packningar redan.... Quote
super7 Posted April 26, 2022 Posted April 26, 2022 Ja det var riktigt högt oljetryck. Så här ser ett varv ut från Fällfors med min se7en. Zetec 2.0 Lite lågt på vissa ställen....men inte under 2 kg Quote
Jonas Jonsson Posted April 26, 2022 Posted April 26, 2022 I en opel c20xe ska en ventil öppna om trycket går över 5 bar enligt Enem som ju får anses ha kompetens på området. Känns som att olja kan ta sig lite varstans och förstöra mycket om trycket är 8 bar. Nu vet jag inte hur trycket regleras i dessa men återigen på c20xe är det en kula som brukar kunna kärva och trycket blir fel. Kostar ett par hundralappar och byts med motorn i bilen. Oljepumpen behöver inte åtgärdas där Jag hade dubbelkollat givaren och sen försökt kolla över tryckregleringen Quote
Frena Posted April 28, 2022 Author Posted April 28, 2022 Har du ventilation tillbaka till insuget? Högt tryck- mer dimma- fetare oljeblandning i insugsluften?Min går aldrig över 6 bar - duratec 2.0, så din ser onekligen väldigt hög ut. Skickat från min SM-G986B via TapatalkFrån blocket till turbo, sedan från ventilkåpan till catchtank.Ja det är högt, ny pump på G med frisk övertrycksventil.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Frena Posted April 30, 2022 Author Posted April 30, 2022 Skickat från min iPhone med Tapatalk 4 Quote
Frena Posted May 7, 2022 Author Posted May 7, 2022 Dåså, bytt pump och skruvat ihop allt.Gissa resultat?Bilen gick precis lika dåligt som innan.Ger upp nu.Spontant var väl oljetrycket något lägre men ingen förbättringen på motorgång.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Göran Nilsson Posted May 7, 2022 Posted May 7, 2022 Fy tusan så tråkigt, jag lider med dej. Ge inte upp, det finns en lösning, det är säkert!!!!. Quote
Frena Posted May 7, 2022 Author Posted May 7, 2022 Fy tusan så tråkigt, jag lider med dej. Ge inte upp, det finns en lösning, det är säkert!!!!. Försöker sälja den med felet, får nån annan lösa det.Det verkar ju vara ett fel som ingen riktigt haft så blir svårt o felsöka Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote
Göran Nilsson Posted May 7, 2022 Posted May 7, 2022 2 timmar sedan, Frena sade: Det verkar ju vara ett fel som ingen riktigt haft så blir svårt o felsöka Det är säker fler än du och jag som haft problem med motor som bluddrar. Som jag nämnde tidigare så bluddrade min motor så fort motortemperaturen började stiga, den gick bra när den var kall men aldrig när den var ljummen/varm. Orsaken var att jag matade in bränslet på returledningen i OEM fuelrail, BTR sitter på denna fuelrail. Resultatet blev att en cylinder gick så magert så att den inte tände när temperaturen steg pga att ECUn justerade bränslet med motortemperaturen. När den var kall fick den cylinder tillräckligt med bränsle för att den skulle tända alla gånger. Det tog tid innan jag fattade det. Jag kunde lätt identifiera vilken cylinder strulade, när motorn var varm kunde jag rycka bort tändkablen på den cylindern utan att motorn ändrade varvtal nämnvärt , på tomgång, å då trodde jag givetvis att det var något med tändningen. Ge inte upp 💪 Quote
Frena Posted May 7, 2022 Author Posted May 7, 2022 Det är säker fler än du och jag som haft problem med motor som bluddrar. Som jag nämnde tidigare så bluddrade min motor så fort motortemperaturen började stiga, den gick bra när den var kall men aldrig när den var ljummen/varm. Orsaken var att jag matade in bränslet på returledningen i OEM fuelrail, BTR sitter på denna fuelrail. Resultatet blev att en cylinder gick så magert så att den inte tände när temperaturen steg pga att ECUn justerade bränslet med motortemperaturen. När den var kall fick den cylinder tillräckligt med bränsle för att den skulle tända alla gånger. Det tog tid innan jag fattade det. Jag kunde lätt identifiera vilken cylinder strulade, när motorn var varm kunde jag rycka bort tändkablen på den cylindern utan att motorn ändrade varvtal nämnvärt , på tomgång, å då trodde jag givetvis att det var något med tändningen. Ge inte upp Mkt av problemet är att det inte alltid finns där, var ju glad att det fanns något att gå på med oljetrycket, men det verkar inte vara så.Hade felet varit konstant hade det varit ”enklare”Jag har helt för dåliga kunskaper för att veta var jag skall felsöka.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
tpau Posted May 8, 2022 Posted May 8, 2022 Hur gick det med PSI motor, ville de inte ge sig på att felsöka? Lämna av bilen där? /T Quote
Frena Posted May 8, 2022 Author Posted May 8, 2022 Hur gick det med PSI motor, ville de inte ge sig på att felsöka? Lämna av bilen där? /TJodå, problemet är att få dit den…..har för tung bil i förhållande till körkortSkickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Frena Posted May 9, 2022 Author Posted May 9, 2022 Så ja, efter att ha lugnat ner mig och sansat mig i lördags var humöret något bättre på söndagen. PSI hade sagt att jag skulle logga en runda när jag bytt pumpen, så jag tog en runda och loggade rejält.Nu var oljetrycket bättre, så bytet av pumpen var inte förgäves. Kanske får stopp på oljeläckagen jag haft.Stod med motor igång och tänkte, jag har ju aldrig ryckt kablarna till respektive spole när motorn varit igång, så det gjorde jag.Vad hände då? Jo, det hände inte ett skit när jag drog ur cyl 1. Det kunde inte vara tydligare än så att det verkligen är cyl 1 som är kass.Flyttade återigen runt spolarna, samma resultat , alltså det är verkligen cyl 1 som bråkar. Testade att manuellt via datorn köra respektive spole, 2-4 gnistrade så att man kunde döda en mindre fågel, 1 bara tickade/klickade.Stärkt av att verkligen till 100% vara säker på att det är kabelbrott eller fel i ECU-n så började jag klippa upp kabelstammen.Med två glas vin i kroppen var jag lite harmonisk, så försökte mäta mig fram på de olika kontaktdonen.Konstaterade snabbt att det fanns spänning fram till alla spolarna. Gick därefter över till jordpunkterna. Trodde knappt mina ögon när ena jordstiftet visade att det inte var kontakt. Felet var troligen hittat!Drog lite i kablarna och vad händer? Jo, den jordkabeln till cyl 1 som jordar i blocket åkt ur sin kabelsko och krympslangen. Nu är jag ju inte 110% säker på att detta varit felet, men rätt säker på det. Kopplade inte tillfälligt med en wago och batteriklämma. Spolen sköt med samma kraft som de 3 andra.Jag har varit på och felsökt kablarna innan, men då har jag varit så inne på att det varit spolarna att jag inte gjort felsökningen ordentligt och logiskt.Tack för alla glada tillrop! Skall sätta ihopa allt ikväll och testa ordentligt!Skickat från min iPhone med Tapatalk 10 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.