Tomas m Posted August 6, 2022 Author Share Posted August 6, 2022 (edited) 42 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Denna epoxin är lättillgänglig i Sverige och här ser du Tg i databladet. http://www.nilsmalmgren.se/Datablad/TDS S NM Laminering 635.pdf Vad använder du för glasfiber till insuget ? Glöm inte sätta metallhylsor i skruvhålen 🙂 Vanlig väv (Biltema) som ligger i säkert 20 lager då plattan är rätt tjock. Värmetåligheten har jag ingen koll på. Får lägga den i ugnen och se om den blir mjuk. Slutar säkert med att jag får låta någon fräsa ut det i aluminium. Edited August 6, 2022 by Tomas m . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 22 minuter sedan, Tomas m sade: Vanlig väv (Biltema) som ligger i säkert 20 lager då plattan är rätt tjock Jag tror säkert att det kommer fungera om du värmebehandlar delen i ugn, sätter metallhylsor i skruvhålen och staga upp insuget så den inte hänger fritt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted August 7, 2022 Author Share Posted August 7, 2022 Nu har det roliga börjar👍 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted August 8, 2022 Share Posted August 8, 2022 Om du tycker DET är roligt, får du gärna hjälpa mig när det är dags, ha ha. Gillar inte alls spaghetti! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted August 9, 2022 Author Share Posted August 9, 2022 23 timmar sedan, ulwe sade: Om du tycker DET är roligt, får du gärna hjälpa mig när det är dags, ha ha. Gillar inte alls spaghetti! Du får köra förgasare och brytarspetsar så behövs bara några få kablar👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted August 30, 2022 Author Share Posted August 30, 2022 Nu har äntligen ljuddämparen anlänt så avgassystemet kunde punktas ihop. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted October 17, 2022 Author Share Posted October 17, 2022 Avgasrör och insug hyfsat klart. Temp, MAP sensor och vevhusvent ska monteras. sen ska elen dras. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 5, 2022 Author Share Posted November 5, 2022 Även försökt få till drivningen av MC spjällen. IMG_2569.MOV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 26, 2022 Author Share Posted November 26, 2022 Övergav insuget i plast och byggde ett i stål så nu behöver jag inte fundera om det håller för värmen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 27, 2022 Author Share Posted November 27, 2022 Nu har kabeldragningen äntligen påbörjats. Köpte säkringsbox med styrenheten, klart värt pengarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted December 1, 2022 Author Share Posted December 1, 2022 Kabeldragningen fortsätter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted December 19, 2022 Author Share Posted December 19, 2022 Nu är all el dragen för fylla i soppa , ställa grundtändning och provstarta. IMG_2809.MOV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted December 21, 2022 Author Share Posted December 21, 2022 Nu är den äntligen startad. Bästa julklappen 😀 IMG_2814.MOV 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted January 1, 2023 Author Share Posted January 1, 2023 Börjar likna en bil, finns hopp om att köra till sommaren👌 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted February 5, 2023 Author Share Posted February 5, 2023 Börjat plåta in. 30 Cleco var tydligen snålt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted March 15, 2023 Author Share Posted March 15, 2023 Börjar bli plåt och skärmar på bilen. Bakskärmar behöver smalas av för att passa hjulbredden eller bredare hjul. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted April 16, 2023 Author Share Posted April 16, 2023 (edited) Äntligen första provturen. Allt fungerade😄 IMG_3394.MOV Edited April 16, 2023 by Tomas m Lagt till film 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted April 16, 2023 Share Posted April 16, 2023 Härligt 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted April 24, 2023 Author Share Posted April 24, 2023 Skulle ha en reservaxel men det blev 2 och en lös diff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted April 30, 2023 Author Share Posted April 30, 2023 On 2023-03-15 at 20:17, Tomas m sade: Börjar bli plåt och skärmar på bilen. Bakskärmar behöver smalas av för att passa hjulbredden eller bredare hjul. Skärmar avsmalade bak och börjat klä i plastfilm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frip Posted May 3, 2023 Share Posted May 3, 2023 Vad kör du för plastfilm/folie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted May 3, 2023 Author Share Posted May 3, 2023 2 timmar sedan, Frip sade: Vad kör du för plastfilm/folie? Köpt på VN vinyls. Dom planare partierna går bra men när det blir rundat åt flera håll skiter det sig. Så noskonen är bara glömma. skärmarna blev ett lapptäcke. Ett proffs kan säkert få till det. så blir att lacka när bilen är klar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted May 7, 2023 Author Share Posted May 7, 2023 Blev lite paff när pedalen försvann. någon som har tips på bättre hydraulisk Bromsljuskontakt? Bosch? Jag hade en i reserv men den läckte den med. IMG_3488.MOV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 9, 2023 Share Posted May 9, 2023 Jag kör med en Hella för Vw Typ1 också med M10x1 gänga. Den har fungerat fint i många år. Min första "no name" var det dålig tryckkänsla i och slutade fungera efter ca 2 år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 9, 2023 Share Posted May 9, 2023 Jag satte en kontakt på pedalen istället för att vänta på tryck. Då kan man även tända bromsljuset utan att bromsa om man vill. Slipper dessutom en komponent i hydrauliken och risk för läckage eller en luftficka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted May 9, 2023 Author Share Posted May 9, 2023 6 minuter sedan, Christer J sade: Jag satte en kontakt på pedalen istället för att vänta på tryck. Då kan man även tända bromsljuset utan att bromsa om man vill. Slipper dessutom en komponent i hydrauliken och risk för läckage eller en luftficka. Problemet är att jag har stående pedaler så blev svårt att få plats. men går säkert att bygga om igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 9, 2023 Share Posted May 9, 2023 1 timme sedan, Christer J sade: Jag satte en kontakt på pedalen istället för att vänta på tryck. Då kan man även tända bromsljuset utan att bromsa om man vill. Slipper dessutom en komponent i hydrauliken och risk för läckage eller en luftficka. Hella-givaren är extremt känslig. Lägg foten på pedalen utan att trycka och bromsljuset lyser. Montera givaren vertikalt neråt för att slippa luftfickan, men risken för läckage kommer du inte undan på den eller några andra skarvar eller komponenter i bromssystemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted May 27, 2023 Author Share Posted May 27, 2023 Bromsljuskontakten blev en mickrobrytare mot pedalen. vägt bilen med badrumsvågen och det slutade på 513kg😀 Dags att boka SFRO2 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted June 8, 2023 Author Share Posted June 8, 2023 Nytt släp inhandlat😄 super7 anpassat. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted June 9, 2023 Share Posted June 9, 2023 Trevligt släp. Neptun Uni? Har du en relativt smal sjua? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Jonsson Posted June 9, 2023 Share Posted June 9, 2023 Dum fråga men vad för kylrör är det du har samt hur har du bockat dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted June 9, 2023 Author Share Posted June 9, 2023 Bilen är 155cm bred och kärran 166cm. Neptun Uni N13. ska fixa en skruv till tippen annars bara att köra upp den utan ramp. Köpte färdigbockade aluminiumrör och skarvat med Kylarslang från Hydroscand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted June 9, 2023 Share Posted June 9, 2023 28 minuter sedan, Tomas m sade: Bilen är 155cm bred och kärran 166cm. Neptun Uni N13. ska fixa en skruv till tippen annars bara att köra upp den utan ramp. Köpte färdigbockade aluminiumrör och skarvat med Kylarslang från Hydroscand. Misstänkte det. Perfekt kombo för dig då 🙂 Vi som har "Widetrack-mått" hamnar kring 165-170cm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted June 29, 2023 Author Share Posted June 29, 2023 Regbes avklarad så bara vänta på skyltar och en sista kontrollbesiktning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted July 3, 2023 Author Share Posted July 3, 2023 Hej. Ställde på bilen och trodde jag behövde besikta för att köra. men det är tydligen klart. Men blir den bes befriad efter första besiktningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted July 4, 2023 Share Posted July 4, 2023 Du har ju fått kod T12BF så den är besiktningsbefriad. Gjorde dom inte en vanlig kontrollbesiktning i samband med regbesiktningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 4, 2023 Share Posted July 4, 2023 Du måste göra en kontrollbesiktning efter du fått koden så den slår igenom. Jag gjorde min direkt efter reg bes, då står det nästa besiktning 2099 .Den kan du göra när som helst så kommer 2026 datumet försvinna och senaste godkända bara stå där på besiktningssidan. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted July 4, 2023 Author Share Posted July 4, 2023 1 timme sedan, vedde sade: Du måste göra en kontrollbesiktning efter du fått koden så den slår igenom. Jag gjorde min direkt efter reg bes, då står det nästa besiktning 2099 . Den kan du göra när som helst så kommer 2026 datumet försvinna och senaste godkända bara stå där på besiktningssidan. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Ja lika bra att göra så man slipper senare. Vänta på finväder hade bokat i morgon men ser ut att regna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted July 11, 2023 Author Share Posted July 11, 2023 Nu är den besiktad för alltid. Hunnit köra 25mil och allt verkar funka👍 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 12, 2023 Share Posted July 12, 2023 Du får väl komma och hälsa på då, bor ju utanför Uppsala - finkaffe utlovas. 0708-697979 Fredrik. (Veddes Garage på Google maps) Hemma mest helger och kvällar då jag jobbar ända fram till 28/7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted July 12, 2023 Author Share Posted July 12, 2023 7 timmar sedan, vedde sade: Du får väl komma och hälsa på då, bor ju utanför Uppsala - finkaffe utlovas. 0708-697979 Fredrik. (Veddes Garage på Google maps) Hemma mest helger och kvällar då jag jobbar ända fram till 28/7. Det vore kul. Ta småvägar ner till dig. 🏎️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 13, 2023 Share Posted July 13, 2023 Messa ditt nummer för jag svarar ogärna på okända uppringare.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted July 14, 2023 Share Posted July 14, 2023 Gratulerar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted July 14, 2023 Share Posted July 14, 2023 Bilen blev fin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted July 14, 2023 Author Share Posted July 14, 2023 (edited) 53 minuter sedan, EUSSVEN sade: Bilen blev fin Tackar. Ska fixa färg på noskonen och lite andra småprylar men är nöjd med resultatet. Känns lite konstigt att den är ”klar”. Edited July 14, 2023 by Tomas m Ord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted July 15, 2023 Author Share Posted July 15, 2023 Då gav startmotorn upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted July 20, 2023 Author Share Posted July 20, 2023 (edited) Då regnet öste ner blev det att bygga ett lock över bakdelen. Har även dragit en slang för kalluft till insuget då insugsluften var över 30grader. Edited July 20, 2023 by Tomas m Bild 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted August 29, 2023 Author Share Posted August 29, 2023 (edited) Efter en dag med bankörning så blev jag sugen på R- däck. Tips på bra däck till 520kg bil utan diffbroms 195/50 15? Någon har något liggandes? Edited August 29, 2023 by Tomas m Rättat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 29, 2023 Share Posted August 29, 2023 1 timme sedan, Tomas m sade: Efter en dag med bankörning så blev jag sugen på R- däck. Tips på bra däck till 520kg bil utan diffbroms 195/50 15? Någon har något liggandes? Har inga däck men att montera diffbroms tycker jag du bör överväga, gör mycket för känslan. Jag bytte på NeoZeven från utan till standard LSD sierra diff, blev så mycket bättre. Sen finns det bättre diffbromsar men då kommer kostnaden som ett brev på posten 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted August 29, 2023 Author Share Posted August 29, 2023 1 timme sedan, Jocke4U sade: Har inga däck men att montera diffbroms tycker jag du bör överväga, gör mycket för känslan. Jag bytte på NeoZeven från utan till standard LSD sierra diff, blev så mycket bättre. Sen finns det bättre diffbromsar men då kommer kostnaden som ett brev på posten 😉 Gäller bara hitta en som passar. jag har en Toyota Tercel axel och har inte hittat någon LSD som passar. Men om någon har något liggandes så köper jag gärna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts