JaBa Posted February 14, 2021 Posted February 14, 2021 Hej Efter att ha renoverat och byggt om en Mustang i 10 års tid anser jag att den nu är ”färdig” Som pensionär kan man inte bara sitta och inget göra. Nytt projekt, men vad? Jag tog kontakt med min gamla arbetskamrat och vän Bengt (Belo) som håller på att bygga en Lotus 23. Bengt tycke naturligtvis att jag också skulle bygga en 23:a. Tanken var lockande. Men efter mycket funderande och en provtur i hans 7:a bestämde jag, att en 7:a skulle bli mer användbar. Så en 7:a fick det bli. Det är första gången jag har en tråd på ett forum. Jag har själv haft stor nytta och glädje av olika forum så detta få bli mitt lilla bidrag. Bygget är redan igång så jag lägger ut lite bilder från början först och kompletterar efter hand. Grund recept: Ram enligt McSorely 442E med Haynes bakdel samt lite egen design Motor Volvo 5:a Växellåda M90 Diff, drivaxlar, nav samt bromsar Subaru med egna uprights Framnav och skivor Toyota Avensis, bromsok Volvo 850 med egna uprights Jag hade en uppsättning Vintage Wheel Works V48 hjul liggandes som jag haft på Mustangen, därav valet av nav etc ovan. Hoppas denna tråd kan vara av intresse. 3 Quote
Kjelland28 Posted February 14, 2021 Posted February 14, 2021 Hej Jan ! Välkommen i byggträsket 😀 det är alltid roligt med nya byggare. Quote
MikaelG Posted February 14, 2021 Posted February 14, 2021 Härligt med ny byggare och med Volvo 5. Quote
JaBa Posted February 14, 2021 Author Posted February 14, 2021 Rör och donatorbil inköptes, en 850 GLT 1997 Här får jag hjälp av mitt barnbarn Alwin med demonteringen. Motorn ur, bara en massa kablage kvar. Tänker använda så mycket som möjligt från donatorbilen som t.ex. rattstång Passade på att göra ren motorn lite samt byte av tändstift, kamrem osv. tog även av oljetråget och gjorde rent invändigt. 6 Quote
Mats Karlsson Posted February 15, 2021 Posted February 15, 2021 Det ser bekant ut på nåt sätt. Kul med ett till femma bygge. 🙂 Oj vad fräsch din motor blev, vad har du gjort med den för att få till det? Vår donator hade exakt samma rosthål på framskärmen. 😂 Quote
BeLo Posted February 15, 2021 Posted February 15, 2021 Kul Jan! Välkommen med en egen tråd! Även om jag hemsöker dig i garaget emellanåt så hoppas jag att det kommer att bli massor av bilder på detaljer som jag annars missar. 🙂 /Bengt Quote
vedde Posted February 15, 2021 Posted February 15, 2021 Välkommen i träsket. Kul att följa.Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote
JaBa Posted February 16, 2021 Author Posted February 16, 2021 Var till Eskilstuna igår och hämtade en M90 växellåda till Volvo vitblock. Blev orolig när jag märkte att det var ett stort "hål" där startmotorn ska sitta! Efter att ha monterat ihop den med motorn förstår jag att det ska vara ett löst fäste där emellan. Är det möjligen någon som kan ha en bild på det som saknas? Sedan har jag lärt mig att Volvo hade olika oljetråg på dessa motorer. Mitt tråg passar inte mot växellådan, hålen matchar inte. Tror det ska gå ändå, kanske jag bygger en brygga så jag får in en skruv. Svar till Mats: Mjuk roterande stålborste på borrmaskin, högt varv och lågt tryck. 1 Quote
MikaelG Posted February 16, 2021 Posted February 16, 2021 Håller med roterande stålborste i olika storlekar gör susen. Quote
Mats Karlsson Posted February 16, 2021 Posted February 16, 2021 Det ska sitta en gjuten kåpa i det hålet på lådan, kan ta en bild på min senare när jag går ner i garaget. Annars finns en eftermarknadsdel här https://www.mkmotorsport.se/products/startmotorora-volvo-m90/ Oljetråg så använder de flesta ett kortat 960 tråg och pickup. Det bör funka med 850 tråget men man får kanske fundera lite på baffling av insidan när motorn nu kommer sitta längsmonterad istället för tvärs. Quote
JaBa Posted February 16, 2021 Author Posted February 16, 2021 Tack Mats för hjälpen, jag ska kolla med killen jag köpte lådan av om han har kvar kåpan. Nu vet jag i alla fall hur den ser ut. /Jan 1 Quote
JaBa Posted February 19, 2021 Author Posted February 19, 2021 Provar Avensis skivorna (Ø310) i mina 16" fälgar vilket blev för mycket. Oken klarade sig radiellt men inte på djupet. Fick svarva ner dom till Ø190. Då gick det bra. När jag ändå var igång och svarade gjorde jag hylsorna till A-armarna. Polybussningarna jag köpte https://www.skruvat.se/Bussningskit-lankarm-Polyuretan-P29535.aspx fick svarvas om lite. Kunde inte låta bli att hänga på framhjulen för att se "helheten" 🙂 2 Quote
BeLo Posted February 19, 2021 Posted February 19, 2021 Snyggt! Diametern på skivorna blev väl ändå 290, inte 190? 🙂 Jag vill minnas att de var större än mina trots nersvarvning. /Bengt Quote
swedishGT40 Posted February 20, 2021 Posted February 20, 2021 4 timmar sedan, MikaelG sade: Härligt, garage du har! Tänkte likadant. Nästan så man inte vill meka där inne 😅 1 Quote
JaBa Posted February 21, 2021 Author Posted February 21, 2021 Här några bilder på främre uprights. Fäste till oken. Nedre a-arm på gång. A-arms fästen. 3 Quote
JaBa Posted February 26, 2021 Author Posted February 26, 2021 Jag är pensionär och har en förstående fru 😄 1 2 Quote
JaBa Posted March 3, 2021 Author Posted March 3, 2021 Jag orkade inte hålla mig, var tvungen att lyfta upp motorn för att se hur det blir. Trodde jag kunde använda original växelmekanismen och bromsboostern men icke, så lätt får det inte gå. CAD modell till motorfästen. Från papp till plåt. Färdigt fäste. To be continued...... 4 Quote
Morty Posted March 3, 2021 Posted March 3, 2021 Du behöver inte bromsservot till denna bilen. Med rätt utväxling på pedalen, bra belägg och med tanke på ditt val av skivstorlek och ok, så kommer det fungera perfekt utan. Quote
JaBa Posted March 10, 2021 Author Posted March 10, 2021 Så får det bli, hade inte skadat med en lättare pedal. Håller för närvarande på och hattar lite här och där känns det som, det finns ju så mycket som skall göras. Är nu klar med fästen för motor och låda. Siktar på att få motorn att luta 3° nedåt i bakkant och diffen upp 3° i framkant, vilket kommer med den höjdskillnad jag har att ge acceptabla vinklar för knutkorsen. Har också börjat titta på rattstången. Tänker använda den som var i Volvon, man tager vad man haver. Jag hade ett rattnav som säkert har legat i årtionden men splinesen var naturligtvis fel. Vad göra? Hade ju originalratten från Volvon...... och den ville jag inte ha så jag kapade ut centrumet och med lite handpåläggning passade den på rattnavet. tillsammans med ett quick releasenav och en ny ratt blev jag supernöjd. To be continued.... 5 Quote
JaBa Posted March 27, 2021 Author Posted March 27, 2021 Sista tiden har jag varit lite överallt och pulat i väntan på stolar. Stolarna bestämmer rattplacering och pedaler, så mycket har hängt i luften. Rattstång fastpunktad där jag tror det bli bra. Styrväxel, sponsrad av Bengt (Belo) tusen tack Bengt. Är nu kortad och fästen klara. Bakre uprights påbörjade. Stolarna har nu anlänt så nu kan jag går vidare och exakt bestämma lägen på allt. Nu blir det sommaruppehåll med bygget, kanske bara lite lättare byggnation i mån av tid. (Kommer ha svårt att låt bli 🙂) To be continued.... 2 Quote
JaBa Posted April 1, 2021 Author Posted April 1, 2021 Är det någon Volvokunnig person som vet om denna pryl behövs? Vad jag förstår har den med tomgången att göra. Quote
Tomas m Posted April 1, 2021 Posted April 1, 2021 Ser ut som en tomgångsmotor (kan ha fel). Justerar varvtalet på tomgång. Beror på vad du ska ha för motorstyrning. Quote
swedishGT40 Posted April 1, 2021 Posted April 1, 2021 (edited) Behöver inte vara Volvokunnig för att svara. Det där är en tomgångsmotor, man pulsar utgången för att styra frekvens och öppningsgrad på ställmotorn och därmed justerar man tomgången för att få den stabil. Ett bra komplement till alla sugmotorer för att kunna få en "modernare" tomgång (dvs. snäll o mjuk) Mindre bra för turbomotorer då dom brukar läcka igenom när man laddar på lite. Gillar för övrigt denna tråd då det är sköna byggbilder och bra tempo. Tänkte lite på denna bild nedan, vet inte hur plåtarna blir senare om dom stagar upp fästena, men annars vore det nog bra att fästa enligt bild för att få det stadigt (blir en del tryck när det körs hårt i kurvorna) Edited April 1, 2021 by swedishGT40 Quote
Christer J Posted April 1, 2021 Posted April 1, 2021 Tomgångsventilen är ansluten på båda sidor av gasspjället så är det ju ett slutet system med samma tryck på båda sidor vid öppet spjäll/ fullt laddtryck. Tryckskillnaden är störst på tomgång och motorbroms. Quote
swedishGT40 Posted April 1, 2021 Posted April 1, 2021 46 minuter sedan, Christer J sade: Tomgångsventilen är ansluten på båda sidor av gasspjället så är det ju ett slutet system med samma tryck på båda sidor vid öppet spjäll/ fullt laddtryck. Tryckskillnaden är störst på tomgång och motorbroms. Kanske dålig erfarenhet, men jag har haft 2st sådana som läckt genom slussen o ut. Men då körde jag inte slutet system heller iofs, lät den suga via separat filter. Quote
JaBa Posted April 1, 2021 Author Posted April 1, 2021 Tack för alla svar. Kan jag ta bort den och köra utan? Har tänkt köra Volvo original ECU eller ev. Megasquirt. Quote
BeLo Posted April 1, 2021 Posted April 1, 2021 Du kommer ändå aldrig att köra på tomgång Jan! Full gas är det ju som gäller! 😉 Quote
Mildseven Posted April 2, 2021 Posted April 2, 2021 Jag kör utan tomgångsmotor. Och det funkar så att styrboxen ändrar tändningen beroende på motortemperaturen Quote
Mats Karlsson Posted April 2, 2021 Posted April 2, 2021 Varför vill du ta bort den? sitter den i vägen så kan du flytta den och bara använda längre slangar. Quote
JaBa Posted May 9, 2021 Author Posted May 9, 2021 Den kalla våren gjorde att jag fick ytterligare en del gjort i garaget. Noskon är inköpt. Stolfästen gjorda med längdjustering p å förarsidan och lite tilt. Fixerat växelspak med nytt länkage. Diffen på plats, ska till mera stag. Den är centrerad mitt i bilen, jag kommer att ha olika långa drivaxlar. Bakre uprights klara. Svarvat lite prylar. Bakre fästen och a-armar på gång. Har också börjat helsvetsa bärarmar. Främre övre a-arm På plats. Toe justering bak. Subaru skivor och ok bak passade direkt i mina hjul. Fästen för oken. Nu väntar jag på sol och värme. 3 Quote
MikaelG Posted May 9, 2021 Posted May 9, 2021 Gött med många bilder på bygget, var du du för dim på bakre skivorna samma som fram skivorna 290mm ? Samt ifrån vilken model kommer broms oken ifrån ? mvh Mikael Quote
BeLo Posted May 9, 2021 Posted May 9, 2021 Snyggt Jan! Även om jag har förmånen att se bygget live regelbundet så är det superkul med många bilder. /Bengt Quote
JaBa Posted May 11, 2021 Author Posted May 11, 2021 Hela bakvagnen är Subaru Outback 2015. Skivorna bak har dia 300. 1 Quote
JaBa Posted September 15, 2021 Author Posted September 15, 2021 Här kommer en liten uppdatering efter sommaren. A-armar är nu helsvetsade och riktade, tack Bengt för lån av gasen. Camberjustering bak under tillverkning. Har nu kopplat styrstagen samt mätt bump steer. Bump coh droop steer blev ca 0,4° vid 60mm rörelse, vilket jag är nöjd med, se nedan bild. Har även monterat passagerarstolen, fästena är rondellutskurna 🙂 4 1 Quote
JaBa Posted December 5, 2021 Author Posted December 5, 2021 Dags för en uppdatering. Har gjort fäste för generatorn samt köpt rem från Rembutiken.se Klippte av den gamla remmen för att ha som mall för den nya. Längden blev 800. Har också bockat rören till bakänden med hjälp av Bengts (Belo) hemmagjorda rörbock. Funkade kanon, tack Bengt för lånet. Rattstången är klar. Övre änden Och nedre änden. Pedalerna la jag ner mycket tid på. Ville ha dem exakt rätt så allt känns bra och att det går att "toe heela". Plattorna tog jag från Volvon inkl. gummin. Och baksidan. Bromscylinder Volvo 850, kopplingscylinder Kia. Har även snickrat ihop växelspaken, lutar lite mot föraren, kort slag känns perfekt. Har börjat med layouten på instrumentbrädan, första utkast. Just nu håller jag på med kylaren och störtbågen, dvs lite överallt. Vattenavrinning under bakluckan. När jag får fast kylaren blir det att smalna av och höja noskonen. Ska bli mycket intressant, eftersom jag aldrig jobbat med glasfiber. To be continued. 4 Quote
BeLo Posted December 5, 2021 Posted December 5, 2021 Snyggt! Det går framåt med god fart! /Bengt Quote
JaBa Posted December 18, 2021 Author Posted December 18, 2021 Jag har börjat lite smått med schuttlen och undrar vad ni använder för tätning mellan huv/schuttlen/noskon. Tack på förhand. Quote
BeLo Posted December 18, 2021 Posted December 18, 2021 Jag har bara list mellan scuttle och huv. Om jag minns rätt är det en enkel U-prufil från Örebro Agenturaffär: https://www.yourvismawebsite.com/orebro-agenturaffar-bilkladselspecialisten-ak/shop/product/solid-gummilist-epdm-4?tm=&sm=gummilister/u-list-med-rak-och-rund-botten Den sitter över kanten på scutteln och ligger därmed både mellan scuttle och ram samt mellan scuttle och huv. Klassista huvband, som skulle passa mellan noskod och huv, finns också i Örebro: https://www.yourvismawebsite.com/orebro-agenturaffar-bilkladselspecialisten-ak/shop/product/huvband-svart-22x4mm?tm=startsida&sm=gummilister/ovriga-lister/huvband /Bengt 1 Quote
JaBa Posted January 30, 2022 Author Posted January 30, 2022 Som sagt tidigare är jag lite överallt och pillar. Har nu gjort klart bagageluckan med vattenränna. Luckan blir i aluminium och området runtom blir målat. Har även gjort en scuttleram. Den andra väntar jag med, ack så tråkigt! Noskonen är numera delad åt två håll. Avsmalnad på bredden och ökad på höjden. Nu ska jag modifiera denna så den passar. Allt jag vet nu är att den passar mot diffen. 4 Quote
JaBa Posted February 14, 2022 Author Posted February 14, 2022 "Flänsen" vid CV knuten har nu blivit en riktig fläns som ansluts direkt mot växellådan efter att stödlaget tagits bort. Jag lät lagerbanorna till stödlagret sitta kvar, inte snyggt men funktionellt. Änden som jag svetsade ihop kastade 0,15, den orörda Subaruänden mot diffen kastade 0,40! Blev så här. Jag har även jobbat med den främre scuttelbågen men det är sååååååå tråkigt att jag har glömt ta kort. För motivationens skull har jag idag borrat hål i bromsskivorna. 2 Quote
therealpinto Posted February 15, 2022 Posted February 15, 2022 Är den svarta cylindern på axeln i närheten av växellådan en CV-knut? Det funkar inte alltid jättebra att ha en sådan sak som är ganska tung som "hänger" i växellådans utgående axel. Lagren brukar inte vara gjorda för att styra den typen av vikt och hävarmen som man får. Det är rätt stor risk att den börjar "vispa" om du inte har ett stödlager som håller emot. Ska du provköra den lösningen rekommenderas rejäla kardanringar som kan fånga både själva kardanröret och CV-knuten om det går snett. Gustaf Quote
JaBa Posted February 16, 2022 Author Posted February 16, 2022 Tack Gustaf för dina synpunkter. Jag är fullt medveten om att lösningen inte är optimal och kommer att ha noga koll på den. Quote
JaBa Posted November 24, 2022 Author Posted November 24, 2022 Flera har påpekat för mig att det är dags att uppdatera min byggblogg. Det har inte blivit mycket gjort under sommaren. Var ute under några regniga dagar och drog bromsrör/slang. Drivaxlarna är nu kortade. Störtbåge på gång. Blev så här, det smala röret är till för att fästa bältena i. Några gänginsatser att skruva fast bågen i. Jag har valt samma bultdelning på hjulen som mustangen så jag kan skifta hjul mellan den och 7:an. Nedan är 275/40-17 och till dessa behövs 1" spacers bak. De "vanliga" hjulen till 7:an, 245/50-16. Detta gäller bak. Har också lekt lite med denna apparat. Kul, blev så här. Fortsatte med lite plåtar bakom motorn, men först lite CAD arbete. Sedan en lucka över "verktygslådan". Denna konstruktion (och flera andra) har jag lånat av BeLo, tack Bengt. Har också grovklippt plåtar invändigt. Även här var det CAD arbete först. Nosen har förstärkts med flera krysstag. Jag ska försöka vara lite mera regelbunden med uppdateringar i framtiden nu när jag har kommit igång för säsongen. 4 Quote
BeLo Posted November 24, 2022 Posted November 24, 2022 Snyggt!! Nu är vi nyfikna på bilder på det helsvetsade chassit. 🙂 /Bengt Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.