Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Efter att ha renoverat och byggt om en Mustang i 10 års tid anser jag att den nu är ”färdig”

Som pensionär kan man inte bara sitta och inget göra.

Nytt projekt, men vad?

Jag tog kontakt med min gamla arbetskamrat och vän Bengt (Belo) som håller på att bygga en Lotus 23. Bengt tycke naturligtvis att jag också skulle bygga en 23:a. Tanken var lockande.

Men efter mycket funderande och en provtur i hans 7:a bestämde jag, att en 7:a skulle bli mer användbar.

Så en 7:a fick det bli.

Det är första gången jag har en tråd på ett forum.

Jag har själv haft stor nytta och glädje av olika forum så detta få bli mitt lilla bidrag.

Bygget är redan igång så jag lägger ut lite bilder från början först och kompletterar efter hand.

Grund recept:

  • Ram enligt McSorely 442E med Haynes bakdel samt lite egen design

  • Motor Volvo 5:a

  • Växellåda M90

  • Diff, drivaxlar, nav samt bromsar Subaru med egna uprights

  • Framnav och skivor Toyota Avensis, bromsok Volvo 850 med egna uprights

Jag hade en uppsättning Vintage Wheel Works V48 hjul liggandes som jag haft på Mustangen, därav valet av nav etc ovan.

Hoppas denna tråd kan vara av intresse.

  • Like 3
Posted

Rör

IMG_6479.thumb.JPG.4cb089ee1746b1102cc6b37e15948ddb.JPG

och donatorbil

20201115_104921.thumb.jpg.608c5e4e9093a3ed35d148afe402155b.jpg

inköptes, en 850 GLT 1997

 

 

IMG_6462.thumb.JPG.d949c09398ff72fcbd27c797cfcb8c97.JPG

Här får jag hjälp av mitt barnbarn Alwin med demonteringen.

IMG_6476.thumb.JPG.51aa01329b3e87d280151ce3918f9be0.JPG

Motorn ur, bara en massa kablage kvar.

Tänker använda så mycket som möjligt från donatorbilen som t.ex. rattstång

IMG_6483.thumb.JPG.afe5baadb7efcc9d873b11f4c81b23ab.JPG

Passade på att göra ren motorn lite samt byte av tändstift, kamrem osv. tog även av oljetråget och gjorde rent invändigt.

IMG_6499.thumb.JPG.cb61f2d0d95e71271c736da4884f4762.JPG

 

IMG_6500.thumb.JPG.d5516467c6700c309c608f15ec92ba63.JPG

IMG_6503.thumb.JPG.1041aa3287600db3134a3fbebb54a861.JPG

IMG_6507.thumb.JPG.f33264b69f76e001f0426eb29f349a3c.JPG

IMG_6520.thumb.JPG.9b6006791dbf6a8e943cb3a0dc8b7233.JPG

20201230_153410.thumb.jpg.e1ecc744ff511e60311f76f9fd975d33.jpg

 

 

 

  • Like 6
Posted

Det ser bekant ut på nåt sätt. Kul med ett till femma bygge. 🙂

Oj vad fräsch din motor blev, vad har du gjort med den för att få till det?

Vår donator hade exakt samma rosthål på framskärmen. 😂

Posted

Kul Jan! Välkommen med en egen tråd!

Även om jag hemsöker dig i garaget emellanåt så hoppas jag att det kommer att bli massor av bilder på detaljer som jag annars missar. 🙂

/Bengt

Posted

Välkommen i träsket. Kul att följa.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Posted

 

Var till Eskilstuna igår och hämtade en M90 växellåda till Volvo vitblock. Blev orolig när jag märkte att det var ett stort "hål" där startmotorn ska sitta!

20210216_101251.thumb.jpg.abce253246b394f1459553b800ca2197.jpg

Efter att ha monterat ihop den med motorn förstår jag att det ska vara ett löst fäste där emellan.

20210216_115314.thumb.jpg.c665fb4e8f3087b9f2919f55e0634ef0.jpg

Är det möjligen någon som kan ha en bild på det som saknas?
Sedan har jag lärt mig att Volvo hade olika oljetråg på dessa motorer.
Mitt tråg passar inte mot växellådan, hålen matchar inte.
Tror det ska gå ändå, kanske jag bygger en brygga så jag får in en skruv.

20210216_115348.thumb.jpg.84e65d0f7710796e503ab5a3e273b2b5.jpg

Svar till Mats:
Mjuk roterande stålborste på borrmaskin, högt varv och lågt tryck.

 

 

 

  • Like 1
Posted

Det ska sitta en gjuten kåpa i det hålet på lådan, kan ta en bild på min senare när jag går ner i garaget.

Annars finns en eftermarknadsdel här https://www.mkmotorsport.se/products/startmotorora-volvo-m90/

Oljetråg så använder de flesta ett kortat 960 tråg och pickup. Det bör funka med 850 tråget men man får kanske fundera lite på baffling av insidan när motorn nu kommer sitta längsmonterad istället för tvärs.

Posted

Tack Mats för hjälpen, jag ska kolla med killen jag köpte lådan av om han har kvar kåpan.
Nu vet jag i alla fall hur den ser ut.

/Jan

  • Like 1
Posted

20201210_113813.thumb.jpg.87dfc3cf5728f39afa64a9fbdb2801f6.jpg

IMG_6522.thumb.JPG.bde0019c2e134ac4af72d85edd37e025.JPG

Provar Avensis skivorna (Ø310) i mina 16" fälgar vilket blev för mycket. Oken klarade sig radiellt men inte på djupet. 20201212_103124.thumb.jpg.65bfeb2372d0e509d8dd1340d65a294c.jpg
Fick svarva ner dom till Ø190.20210121_090901.thumb.jpg.c011f8e2e2bbe85a8ef32730ad17c7a9.jpg

Då gick det bra.


20210123_150027.thumb.jpg.a7a43a2af7aab17aa1e8431653bebd14.jpg
 

När jag ändå var igång och svarade gjorde jag hylsorna till A-armarna. Polybussningarna jag köpte https://www.skruvat.se/Bussningskit-lankarm-Polyuretan-P29535.aspx

fick svarvas om lite.

 

20210121_122154.thumb.jpg.aac02bb60aada42fec16435e0e80ff29.jpg
 

20210121_151541.thumb.jpg.efa75a8b173553143e385419144905a3.jpg

Kunde inte låta bli att hänga på framhjulen för att se "helheten" 🙂

20201222_132003.thumb.jpg.9f5885fadbc8347ea9b7da2fe49cceaa.jpg

 

  • Like 2
Posted

Snyggt!

Diametern på skivorna blev väl ändå 290, inte 190? 🙂
Jag vill minnas att de var större än mina trots nersvarvning.

/Bengt

Posted
4 timmar sedan, MikaelG sade:

Härligt, garage du har!

Tänkte likadant. Nästan så man inte vill meka där inne 😅

  • Like 1
Posted

Här några bilder på främre uprights.

IMG_6529.thumb.JPG.f8b1f95918714a15999b16cab1f070c5.JPG

 

IMG_6535.thumb.JPG.475a7072413c5a2e64d2997da522c286.JPG

 

20210127_160824.thumb.jpg.7446647725f6d5e673848a06df98bbb5.jpg

Fäste till oken.

IMG_6548.thumb.JPG.9606359d09aec15e250eafbdcbda1ac9.JPG

 

Nedre a-arm på gång.

IMG_6556.thumb.JPG.7ce53474089b049e9662a92de00f931d.JPG

 

IMG_6560.thumb.JPG.9b06e91c6c38d3e8c08310fef2cfd187.JPG

 

IMG_6561.thumb.JPG.8178eaaa2757ae73716da9946bc56e39.JPG

 

20210203_145658.thumb.jpg.86f4257801e3ad7f848b78fb5902cd49.jpg


A-arms fästen.

IMG_6568.thumb.JPG.abc685d67ba15c9b0c4de192d1f92653.JPG

 

20210216_145217.thumb.jpg.4b5d8ba67e14610a04eec7e54cc6b1cd.jpg

 

IMG_6571.thumb.JPG.95c229f4ec74f783ecd4d9de109f7be9.JPG

 

 

 

  • Like 3
Posted

Jag orkade inte hålla mig, var tvungen att lyfta upp motorn för att se hur det blir.

20210218_094423.thumb.jpg.30d7458c4686839a050a5032285ebc2d.jpg

Trodde jag kunde använda original växelmekanismen och bromsboostern men icke, så lätt får det inte gå.

IMG_6575.thumb.JPG.f7914f2c58fd38ada70ef6719ae2259e.JPG

CAD modell till motorfästen.


20210225_143106.thumb.jpg.a67d65d774240f8a9ad94b333ffa679d.jpg

Från papp till plåt.

20210227_110032.thumb.jpg.c32b69ea3632981d5fb3327256fdd8b7.jpg

Färdigt fäste.

20210228_105047.thumb.jpg.41462604391675a24c1d80d244bdeb3f.jpg

To be continued......

 

  • Like 4
Posted

Du behöver inte bromsservot till denna bilen. Med rätt utväxling på pedalen, bra belägg och med tanke på ditt val av skivstorlek och ok, så kommer det fungera perfekt utan. 

Posted

Så får det bli, hade inte skadat med en lättare pedal.

Håller för närvarande på och hattar lite här och där känns det som, det finns ju så mycket som skall göras.
Är nu klar med fästen för motor och låda.
 

20210303_153733.thumb.jpg.45aeb0115928902eb8b58d07266dac8f.jpg

Siktar på att få motorn att luta 3° nedåt i bakkant och diffen upp 3° i framkant, vilket kommer med den höjdskillnad jag har att ge acceptabla vinklar för knutkorsen.

IMG_6577.thumb.JPG.804c05be9433c3c3e1fab9f3f5b864c8.JPG

Har också börjat titta på rattstången. Tänker använda den som var i Volvon, man tager vad man haver.
Jag hade ett rattnav som säkert har legat i årtionden men splinesen var  naturligtvis fel. Vad göra?
Hade ju originalratten från Volvon......

20210308_085105.thumb.jpg.8e560f44d98803e553f6c18d0610df5a.jpg

och den ville jag inte ha så jag kapade ut centrumet och med lite handpåläggning passade den på rattnavet.

20210308_085124.thumb.jpg.e2dc4b6b4f60ae7eca7bd5dc8eb00995.jpg

tillsammans med ett quick releasenav och en ny ratt blev jag supernöjd.

20210310_152818.thumb.jpg.3396a0e3079d0cdc4bc0250e3442023a.jpg

To be continued....

  • Like 5
  • 3 weeks later...
Posted

Sista tiden har jag varit lite överallt och pulat i väntan på stolar.
Stolarna bestämmer rattplacering och pedaler, så mycket har hängt i luften.
Rattstång fastpunktad där jag tror det bli bra.

20210312_133119.thumb.jpg.abff1762f683dea96cafae1ff09fc073.jpg

Styrväxel, sponsrad av Bengt (Belo) tusen tack Bengt. Är nu kortad och fästen klara.

20210314_135147.thumb.jpg.efd77301e2f1341a4f7bfd1f472513c0.jpg

 

20210320_131126.thumb.jpg.370390ccccb623fc98e474c9928564f7.jpg

Bakre uprights påbörjade.

20210320_143838.thumb.jpg.5b497be358ae988bf68c1f1ffb3a6bf8.jpg


Stolarna har nu anlänt så nu kan jag går vidare och exakt bestämma lägen på allt.

20210325_181733.thumb.jpg.f43599e4f22cb857c7c64c1676d394c2.jpg

Nu blir det sommaruppehåll med bygget, kanske bara lite lättare byggnation i mån av tid.
(Kommer ha svårt att låt bli 🙂)

 

To be continued....

  • Like 2
Posted

Är det någon Volvokunnig person som vet om denna pryl behövs?
Vad jag förstår har den med tomgången att göra.

20210401_100543.thumb.jpg.b63af9875e106596b86fbb34a893e75a.jpg

Posted

Ser ut som en tomgångsmotor (kan ha fel). Justerar varvtalet på tomgång.

Beror på vad du ska ha för motorstyrning.

Posted (edited)

Behöver inte vara Volvokunnig för att svara.
Det där är en tomgångsmotor, man pulsar utgången för att styra frekvens och öppningsgrad på ställmotorn och därmed justerar man tomgången för att få den stabil.
Ett bra komplement till alla sugmotorer för att kunna få en "modernare" tomgång (dvs. snäll o mjuk)
Mindre bra för turbomotorer då dom brukar läcka igenom när man laddar på lite.

 

Gillar för övrigt denna tråd då det är sköna byggbilder och bra tempo.
Tänkte lite på denna bild nedan, vet inte hur plåtarna blir senare om dom stagar upp fästena, men annars vore det nog bra att fästa enligt bild för att få det stadigt (blir en del tryck när det körs hårt i kurvorna)

image.thumb.png.6a83b00cde8932e53fdda75a14591750.png

Edited by swedishGT40
Posted

Tomgångsventilen är ansluten på båda sidor av gasspjället så är det ju ett slutet system med samma tryck på båda sidor vid öppet spjäll/ fullt laddtryck. Tryckskillnaden är störst på tomgång och motorbroms.  

Posted
46 minuter sedan, Christer J sade:

Tomgångsventilen är ansluten på båda sidor av gasspjället så är det ju ett slutet system med samma tryck på båda sidor vid öppet spjäll/ fullt laddtryck. Tryckskillnaden är störst på tomgång och motorbroms.  

Kanske dålig erfarenhet, men jag har haft 2st sådana som läckt genom slussen o ut.

Men då körde jag inte slutet system heller iofs, lät den suga via separat filter.

Posted

Tack för alla svar.
Kan jag ta bort den och köra utan?
Har tänkt köra Volvo original ECU eller ev. Megasquirt.

Posted

Du kommer ändå aldrig att köra på tomgång Jan! Full gas är det ju som gäller! 😉

Posted

Jag kör utan tomgångsmotor. Och det funkar så att styrboxen ändrar tändningen beroende på motortemperaturen 

  • 1 month later...
Posted

Den kalla våren gjorde att jag fick ytterligare en del gjort i garaget.

Noskon är inköpt.

20210408_154606.thumb.jpg.e7f41d039e301ec93a920c35c407cfd4.jpg

Stolfästen gjorda med längdjustering p å förarsidan och lite tilt.

20210409_160443.thumb.jpg.8884fcdda4b1db3d49d2d404496aac7c.jpg

Fixerat växelspak med nytt länkage.

20210410_151221.thumb.jpg.a27601f94121736fbe25a25d2a87e5ba.jpg

Diffen på plats, ska till mera stag. Den är centrerad mitt i bilen, jag kommer att ha olika långa drivaxlar.

20210509_160723.thumb.jpg.fcfaf205b1d88b3ceef27481900f285c.jpg20210509_160648.thumb.jpg.d246ca3e8296f15c72afafc9fe930fba.jpg

Bakre uprights klara.

20210509_160754.thumb.jpg.3b0e580e941eec83650b065a189957dd.jpgSvarvat lite prylar.

20210421_084559.thumb.jpg.1be1ee719a9adfd3c1a1c4fa94291baf.jpg

Bakre fästen och a-armar på gång.

20210428_102844.thumb.jpg.be66f1f3382bc0b2ce40e740021972e3.jpg

20210509_160731.thumb.jpg.8e981676ca0b905162b18e5f3ad50aa0.jpg

20210506_164818.thumb.jpg.c602bbada801d773f6e934bd90f7b8f4.jpg

20210506_141309.thumb.jpg.a1e805dfbb881a424868193083796d4d.jpg

Har också börjat helsvetsa bärarmar.

20210509_160832.thumb.jpg.7d0933b63aa83b99ea0ad2a552ebcb71.jpg

Främre övre a-arm

20210423_084225.thumb.jpg.cbd43b7c820a90f8f75dc703f12740d3.jpg

På plats.

20210509_160900.thumb.jpg.c4756cf2a5216fe56331557ad92c05fa.jpg

20210425_162847.thumb.jpg.5e410436a797f330b0114bcf5bd2a366.jpg

Toe justering bak.

20210509_163615.thumb.jpg.7234651adf959a543e94b8567a812199.jpg

20210509_163545.thumb.jpg.ea2b814bc01191255a32ae3ef82ee7ed.jpg

Subaru skivor och ok bak passade direkt i mina hjul.

20210508_083502.thumb.jpg.1084cf415d37a8158bc4fc6dbf1212c5.jpg

Fästen för oken.

20210508_151634.thumb.jpg.59bbc9465e1c3ce1e7c6e96054dcbba6.jpg

Nu väntar jag på sol och värme.

 

20210509_160731.jpg

20210509_160723.jpg

20210509_160731.jpg

20210509_160648.jpg

  • Like 3
Posted

Gött med många bilder på bygget, var du du för dim på bakre skivorna samma som fram skivorna 290mm ?

Samt ifrån vilken model kommer broms oken ifrån ?

mvh

Mikael

Posted

Snyggt Jan!
Även om jag har förmånen att se bygget live regelbundet så är det superkul med många bilder.

/Bengt

Posted

Hela bakvagnen är Subaru Outback 2015. Skivorna bak har dia 300.

  • Like 1
  • 4 months later...
Posted

Här kommer en liten uppdatering efter sommaren.
A-armar är nu helsvetsade och riktade, tack Bengt för lån av gasen.


20210509_160832.thumb.jpg.6d124ae55a4d6fb6aa5e80b952269b2c.jpg

Camberjustering bak under tillverkning.

20210510_094007.thumb.jpg.8f4ec3b0222fdfa87084776840fec101.jpg

20210511_151823.thumb.jpg.e64e21dfc1a42c52571764f65f837f52.jpg

20210511_172359.thumb.jpg.99b67ebfbc4e75d80816c4f9599e2474.jpg

IMG_6596.thumb.JPG.e2d52dc5d652d9e275e31bafe7f1ea09.JPG

Har nu kopplat styrstagen samt mätt bump steer.

20210425_161814.thumb.jpg.79afb9e6d27ca17ade1fcc9cfe89b8e7.jpg

20210525_153755.thumb.jpg.1f9ad8388f12365fac946298b95dc24a.jpg

20210527_102642.thumb.jpg.0195fa815052b5ad0ade03a6a44e05e5.jpg

Bump coh droop steer blev ca 0,4° vid 60mm rörelse, vilket jag är nöjd med, se nedan bild.

20210729_100709.thumb.jpg.541e07f01462c006f92124283d6b6cc3.jpg

Har även monterat passagerarstolen, fästena är rondellutskurna 🙂

20210826_150414.thumb.jpg.7ad7679dfd1e4d4222d72dbf9a5db16b.jpg

 

20210826_172544.thumb.jpg.6b543e11b7cf1f059137574d710f2820.jpg

20210830_172458.thumb.jpg.cbd87813bd2c07021d92d57b1965997c.jpg

 

 

  • Like 4
  • Thanks 1
  • 2 months later...
Posted

Dags för en uppdatering. Har gjort fäste för generatorn samt köpt rem från Rembutiken.se

IMG_6600.thumb.JPG.89ad4e8d386ae59a05b9a5ee66ddbe55.JPG

Klippte av den gamla remmen för att ha som mall för den nya. Längden blev 800.

20210908_140200.thumb.jpg.c2300227d487ab3050beb10d1d1a7376.jpg

Har också bockat rören till bakänden med hjälp av Bengts (Belo) hemmagjorda rörbock. Funkade kanon, tack Bengt för lånet.

20210915_133849.thumb.jpg.76f58a3ccd26fb380bc271c804e9abb2.jpg

20210927_100520.thumb.jpg.c22ab738a4c8e0724751d1764013378b.jpg

Rattstången är klar.

IMG_6622.thumb.JPG.b64e6c638d817b7f207fe68bb82ab825.JPG
Övre änden

IMG_6624.thumb.JPG.21c41d2ce91bc2ebbd3276d84536d454.JPG

Och nedre änden.

IMG_6629.thumb.JPG.ebe4c4b941bdc9d7fbfd7eae3f118628.JPG

Pedalerna la jag ner mycket tid på. Ville ha dem exakt rätt så allt känns bra och att det går att "toe heela". Plattorna tog jag från Volvon inkl. gummin.

IMG_6606.thumb.JPG.8a722e59eedc84d18769f30feb493ffa.JPG

IMG_6610.thumb.JPG.3a596e1a5564d673da52729ac1dbd087.JPG

20211002_164106.thumb.jpg.097b4f146693f0e47674334eeac0a0fb.jpg

Och baksidan.

IMG_6635.thumb.JPG.ba9521755969b66c74de28fd69d1a279.JPG

Bromscylinder Volvo 850, kopplingscylinder Kia.

Har även snickrat ihop växelspaken, lutar lite mot föraren, kort slag känns perfekt.

20211129_162501.thumb.jpg.75ed5b23ee45b8fb499e639fbfcd809d.jpg

Har börjat med layouten på instrumentbrädan, första utkast.

20211129_162422.thumb.jpg.feb2fb8001f1a44d0b623fb030398725.jpg

Just nu håller jag på med kylaren

IMG_6667.thumb.JPG.0d95526a49c21a729bd5f0e4540bde99.JPG

och störtbågen, dvs lite överallt.

20211114_101637.thumb.jpg.4110c3fd0e36507d1ca444958c4cfc47.jpg

20211117_173101.thumb.jpg.30a9c89d56a8b3e2678a4cff95c0114c.jpg

20211117_173236.thumb.jpg.92d4e4475b1e9414e7d153d78e4f7e6a.jpg

Vattenavrinning under bakluckan.

20211117_173131.thumb.jpg.614022f6c99681406bae0aa76e40a766.jpg

När jag får fast kylaren blir det att smalna av och höja noskonen. Ska bli mycket intressant, eftersom jag aldrig jobbat med glasfiber.

IMG_6662.thumb.JPG.39a12184f4109fbdd63e3b3ebdcb1d9a.JPG

To be continued.

  • Like 4
  • 2 weeks later...
Posted

Jag har börjat lite smått med schuttlen och undrar vad ni använder för tätning mellan huv/schuttlen/noskon.
Tack på förhand.

 

Posted

Jag har bara list mellan scuttle och huv. Om jag minns rätt är det en enkel U-prufil från Örebro Agenturaffär:
https://www.yourvismawebsite.com/orebro-agenturaffar-bilkladselspecialisten-ak/shop/product/solid-gummilist-epdm-4?tm=&sm=gummilister/u-list-med-rak-och-rund-botten

Den sitter över kanten på scutteln och ligger därmed både mellan scuttle och ram samt mellan scuttle och huv.

Klassista huvband, som skulle passa mellan noskod och huv, finns också i Örebro:

https://www.yourvismawebsite.com/orebro-agenturaffar-bilkladselspecialisten-ak/shop/product/huvband-svart-22x4mm?tm=startsida&sm=gummilister/ovriga-lister/huvband

/Bengt

440790364_2014-01-0216_50_34.thumb.jpg.0d63b506a0728655924081e8fb3d4aae.jpg20200630_114840.thumb.jpg.3f106361623f087a94ae604093e4907b.jpg

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Som sagt tidigare är jag lite överallt och pillar.
Har nu gjort klart bagageluckan med vattenränna.
Luckan blir i aluminium och området runtom blir målat.

20220126_100357.thumb.jpg.05498f0ee8790f8a506f96e36cb8cfd8.jpg

 

20220123_114527.thumb.jpg.a6033d9f782363107c3f1d432f7459ed.jpg20220127_144118.thumb.jpg.fb857ee8363ba0531cc08f1b189ef1ad.jpg

Har även gjort en scuttleram. Den andra väntar jag med, ack så tråkigt!

 

20220111_134850.thumb.jpg.86d593660c57d269cf97fa1b8df71d05.jpg

Noskonen är numera delad åt två håll. Avsmalnad på bredden och ökad på höjden.
 

IMG_6684.thumb.JPG.ce2c3b5bea47cd8d3da8d853f8c45779.JPG

Nu ska jag modifiera denna så den passar. Allt jag vet nu är att den passar mot diffen.

20220128_133605.thumb.jpg.501a15be66843a97d9d2d9dd084d129c.jpg

  • Like 4
  • 3 weeks later...
Posted

"Flänsen" vid CV knuten har nu blivit en riktig fläns som ansluts direkt mot växellådan efter att stödlaget tagits bort. Jag lät lagerbanorna till stödlagret sitta kvar, inte snyggt men funktionellt.20220129_152743.thumb.jpg.56b90df583169d70f91fa9d4c97a8aaf.jpg

20220201_100051.thumb.jpg.7b82c940e8b710f774bf3116302afa86.jpg

20220201_102104.thumb.jpg.1dad96a07ae449d6cc78a438b127cbf6.jpg

20220201_105225.thumb.jpg.3b6ca623979fece89ee57d10db8e7ebd.jpg

Änden som jag svetsade ihop kastade 0,15, den orörda Subaruänden mot diffen kastade 0,40!
Blev så här.

20220201_103227.thumb.jpg.dbbdef01e711f258e4f3c1a963da79a7.jpg

Jag har även jobbat med den främre scuttelbågen men det är sååååååå tråkigt att jag har glömt ta kort. För motivationens skull har jag idag borrat hål i bromsskivorna.

20220213_154747.thumb.jpg.26bc6826656e4ea26d52849077a080bf.jpg

20220214_144729.thumb.jpg.f6ac635bec41ce39ad0aa9f85e51f5cc.jpg

  • Like 2
Posted

Är den svarta cylindern på axeln i närheten av växellådan en CV-knut?

Det funkar inte alltid jättebra att ha en sådan sak som är ganska tung som "hänger" i växellådans utgående axel. Lagren brukar inte vara gjorda för att styra den typen av vikt och hävarmen som man får. Det är rätt stor risk att den börjar "vispa" om du inte har ett stödlager som håller emot.

Ska du provköra den lösningen rekommenderas rejäla kardanringar som kan fånga både själva kardanröret och CV-knuten om det går snett.

Gustaf

Posted

Tack Gustaf för dina synpunkter.
Jag är fullt medveten om att lösningen inte är optimal och kommer att ha noga koll på den.

  • 9 months later...
Posted

Flera har påpekat för mig att det är dags att uppdatera min byggblogg.
Det har inte blivit mycket gjort under sommaren. Var ute under några regniga dagar och drog bromsrör/slang.

20220527_151715.thumb.jpg.db3ad44590a1af7a02b5bd3462a67414.jpg

20220529_110549.thumb.jpg.cae244fcb6c3a02e04825d46745ab2c6.jpg

20220529_110607.thumb.jpg.73d8d4c3a9d1a85368e20ca586d253d7.jpg

Drivaxlarna är nu kortade.

20220215_144513.thumb.jpg.3808af732643d3190d659aa1a4eeead9.jpg

20220216_091515.thumb.jpg.051b87b4a0f67ac586b81415d3f56a39.jpg

20220216_092934.thumb.jpg.41fe9f1cb40e670ce05056109ba2338a.jpg

20220216_151450.thumb.jpg.c1d6c62863dbd49f46bbad3b4be5f43c.jpg

20220218_104332.thumb.jpg.d61754b2e54d3c56c4dc9783537fc749.jpg

Störtbåge på gång.

20220910_084528.thumb.jpg.c328cd4c42b70020e1653e0cba8ebf24.jpg

20220910_093156.thumb.jpg.3b0053e500ea02ac58f2d419dd8281f6.jpg

Blev så här, det smala röret är till för att fästa bältena i.

20220911_141228.thumb.jpg.878c5abe336dd7f1af5607db6c6063e6.jpg

Några gänginsatser att skruva fast bågen i.

20220125_143317.thumb.jpg.08d2d9f41b306535c607cc666446b7bc.jpg

Jag har valt samma bultdelning på hjulen som mustangen så jag kan skifta hjul mellan den och 7:an. Nedan är 275/40-17 och till dessa behövs 1" spacers bak.

20220924_164145.thumb.jpg.497dc58eb2c7276df26765a4761b1cd7.jpg

De "vanliga" hjulen till 7:an, 245/50-16. Detta gäller bak.

20220924_164153.thumb.jpg.547f5bffdf48a9d90fe030730cb7f6c8.jpg

20220924_164232.thumb.jpg.a838988d4bcd7ee29a48fd45caef289f.jpg

Har också lekt lite med denna apparat.

20220928_144046.thumb.jpg.c2caa488787529ef0bd5347e13a0cc0d.jpg

Kul, blev så här.

IMG_6720.thumb.JPG.b8d38e1f1a1c0cd8bb22691c3a007cb6.JPG

Fortsatte med lite plåtar bakom motorn, men först lite CAD arbete.

20221012_101119.thumb.jpg.5716dfc313321bbe1f86afeb7ca86284.jpg

Sedan en lucka över "verktygslådan". Denna konstruktion (och flera andra) har jag lånat av BeLo, tack Bengt.

20221013_104402.thumb.jpg.6cff7fc6a3c77647cfc2c6309c329198.jpg

20221016_142927.thumb.jpg.d965db98181083cc16d7f5750ee4cb52.jpg

Har också grovklippt plåtar invändigt. Även här var det CAD arbete först.


20221016_132445.thumb.jpg.c2524d0ac0c6906384e56ef47721f2c8.jpg

20221018_154940.thumb.jpg.e2310e9f1a219fc1663bdc3487ef1bda.jpg

Nosen har förstärkts med flera krysstag.

nos.JPG.abc15646a7c7643a8b90536c0a592d57.JPG

Jag ska försöka vara lite mera regelbunden med uppdateringar i framtiden nu när jag har kommit igång för säsongen.

20220928_144046.jpg

  • Like 4
Posted

Snyggt!!
Nu är vi nyfikna på bilder på det helsvetsade chassit. 🙂

/Bengt

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...