JaBa Posted January 2, 2023 Author Share Posted January 2, 2023 Här kommer en liten uppdatering. Bensintank ca 40L i 1mm plåt. Använder Volvo 850 pump som jag har kortat. Det var betydligt svårare att få ur motorn nu när alla stag har kommit på plats. Dags att helsvetsa. Ramen klar att lyfta ner från bordet. Fick förlänga benen lite på min lyftkran ;-) Med lite motvikt där bak gick det bra. Nere nu på pallbockar. Monterar hjulupphängning och styrning. Passade på att dra bensinledningarna. Drog ochså dagvattenledningar från skuffluckan. En på var sida. Och så har jag inhandlat strålkastare. Opps...... Bilden på dom fick inte plats, jag har nått gränsen för vad man får ladda upp per tillfälle. Ni får vänta tills nästa gång för att se dom. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted January 23, 2023 Author Share Posted January 23, 2023 Här kommer en uppdatering. Strålkastarna som inte kom med sist. Strålkastarhuset är till en Beach Buggy. Insatsen Hella. Har även köpt lite elkomponenter till en reläpanel. Den får dock vänta ett tag till, annat kommer före. Har byggt ett fäste till startmotorn. Bengt (Belo) och jag har varit till Ludvika (ca 40 mil t.o.r) i snöslask och gjort byggbesiktning. Blev godkänd utan anmärkning. 7:an är nu nedmonterad igen. Nu håller jag och min tredje hand på och monterar plåtar, sedan blir det målning av ramen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 23, 2023 Share Posted January 23, 2023 (edited) Snyggt som vanligt! Din tredje hand verkar ha bra räckvidd även om den sitter på en gummiarm. 🙂 Edited January 23, 2023 by BeLo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted April 5, 2023 Author Share Posted April 5, 2023 Hög tid för en sista uppdatering inför sommaruppehållet. Plåtarbete. Passade också på att göra ett justerbart fotstöd för vänster foten. Ram till batteriet. Sparkplåt till frugan. Dags för golvplåt, fick låna Bengts elefantgrill. Den underlättade enormt. Eftersom min 7:a är bredare än Bengts så gick det inte att rotera helt runt. Fick vända fram och tillbaka, funkade dock fint. Målning med Quick Bengalack. Pensel och roller, blev riktigt nöjd med med resultatet. Montering av hjulupphängningen (OBS solen skiner!) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted April 5, 2023 Author Share Posted April 5, 2023 Bromsrör. Har även målat växellådan. Körde med Biltemas färg, blev bra. Motorn målas senare. Här får jag hjälp av mitt äldsta barnbarn med motorn. Åter på hjul. Tanken monterad. Bränslepåfyllning version 1. Bränslepåfyllning version 2. Slangen var väldigt styv så jag klarade inte av att få ditt den utan att flytta bak påfyllningen. Kopplingscylindern räckte inte till för att koppla ur helt. Fick köpa en större. Bränsleledningen dragen och batteriet på plats, varför inte prova att starta motorn. På med kabelhärvan från donatorbilen. Den startade naturligtvis INTE! Drar runt på startmotorn men tänder inte. Har försökt läsa mig till vad som kan vara fel/fattats men utan framgång. Har nu gett upp och beslutat mig för att köpa ett Maxxecu. Det sista innan sommaruppehållet var att montera gummitätningen runt skuffen samt lås. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted April 5, 2023 Share Posted April 5, 2023 Det blir så snyggt! Väldigt mycket bil plötsligt. Provtur innan sommaruppehållet väl? 😉 /BeLo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted April 6, 2023 Share Posted April 6, 2023 Trist att du inte får igång den med orginalsprutet. Hade ju MaxxEcu på min förra bil och visst funkar det bra men vi fick aldrig till en bra kallstart på den men det var en kraftigt moddad luftkyld motor med ITB's. Förhoppningsvis finns det mer erfarenhet och möjligheter på denna motor. Att bara kunna vrida om nyckeln och den startar och går stabilt på tomgång utan man måste röra gasen är nåt man bara uppskattar när man vet hur det är att leva utan det. 🙂 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted April 6, 2023 Share Posted April 6, 2023 17 timmar sedan, JaBa sade: Bromsrör. Har även målat växellådan. Körde med Biltemas färg, blev bra. Motorn målas senare. Här får jag hjälp av mitt äldsta barnbarn med motorn. Åter på hjul. Tanken monterad. Bränslepåfyllning version 1. Bränslepåfyllning version 2. Slangen var väldigt styv så jag klarade inte av att få ditt den utan att flytta bak påfyllningen. Kopplingscylindern räckte inte till för att koppla ur helt. Fick köpa en större. Bränsleledningen dragen och batteriet på plats, varför inte prova att starta motorn. På med kabelhärvan från donatorbilen. Den startade naturligtvis INTE! Drar runt på startmotorn men tänder inte. Har försökt läsa mig till vad som kan vara fel/fattats men utan framgång. Har nu gett upp och beslutat mig för att köpa ett Maxxecu. Det sista innan sommaruppehållet var att montera gummitätningen runt skuffen samt lås. Har du inte styrboxarna monterade? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted April 11, 2023 Author Share Posted April 11, 2023 Ja, jag hade boxen monterad men inte just på detta kort. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted September 29, 2023 Author Share Posted September 29, 2023 Har hört att man måste ha katalysator om man ansöker om 20 kW/100 kilo, stämmer det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted September 29, 2023 Share Posted September 29, 2023 21 minuter sedan, JaBa sade: Har hört att man måste ha katalysator om man ansöker om 20 kW/100 kilo, stämmer det? Jag hade inte det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted September 29, 2023 Share Posted September 29, 2023 Jag har kat men har senare hört att det inte är ett formellt krav men det skadar ju inte när man ska motivera varför man ska få dispens. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted September 29, 2023 Share Posted September 29, 2023 Vilken storlek har du på kat. 100 200 eller 300 Mats ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted September 30, 2023 Share Posted September 30, 2023 14 timmar sedan, MikaelG sade: Vilken storlek har du på kat. 100 200 eller 300 Mats ? Jag har en vanlig billig 100 cells och det verkar funka bra med min motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted November 9, 2023 Author Share Posted November 9, 2023 Det var ett tag sedan jag uppdaterade sidan. Skärmar inhandlade. Alla måste dock breddas och framskärmarna även förlängas. MaxxECU och kablar inköpta. Lite rörmokeri. Kopplade in MaxxECU:n för att provstarta utan vatten och ljuddämpare. Startade direkt och gick fint på tomgång. Härligt ljud! Provstartade flera gånger vilket visade sig vara bra för jag upptäckte oljeläckage vid svänghjulet. Lika bra att fixa problemen direkt. Ur med motorn! Det läckte förbi gängorna på svänghjulsbultarna. De är genomgående på Volvo, har jag nu lärt mig. Plastat för förta gången i mitt liv. Var inte alls svårt 😉 Instrumentbrädan har jag lagt mycket tid på. Det är ju den man ser hela tiden man kör så den vill jag vara nöjd med. Lite plåtsmide bakom handskfacket. Eldragning påbörjad. Lampor monterade. Har kollat den ofjädrade vikten, den var inte liten. Jobbar vidare...... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted November 9, 2023 Share Posted November 9, 2023 Så snyggt och prydligt, Jan!! Nu vill vi se scuttle och karossplåtarna ta form! 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted January 7 Author Share Posted January 7 Elen äntligen klar förutom baklyktorna. Luftfilter Strålkastare Avgassystem Sidoplåtar 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted January 8 Share Posted January 8 Klarar du siktkravet på sidoblinkersen om den sitter så lågt? (5° från centrumlinjen bakåt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 8 Share Posted January 8 Verkligen snyggt! Jag saknar en bild på scutteln, så jag får väl bidra med den själv. 🙂 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Jonsson Posted January 11 Share Posted January 11 Väldigt fint bygge. Tänkte tipsa om att avgassystemet troligen behöver lite större dämpare. Sugmotor och så små dämpare med din cylindervolym tror jag kommer låta för mycket. Jag har en opel 16v och åker dubbla ovala appel racing som ser ut att vara längre än dina på bilderna. Men du kanske gillar när det låter ordentligt 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted January 15 Author Share Posted January 15 Sidoblinkers vill jag inte ha på scutteln eftersom den ska gå lätt att ta av för att kunna komma åt elsystemet. Sitter lite under 500mm, men jag hoppas det går bra. Vad gäller avgassystemet låter det inte alls högt. Dämpare är av baffel typ, https://www.thrushexhaust.com/mufflers/thrush-rattler-muffler/ avsedda för V8 motorer. Jag ska försöka mäta ljudet till våren och om det då är för högt, har jag några knep jag kan ta till. Nedan kommer lite byggbilder på scutteln som var rätt knepig att få till, men med god hjälp av Bengt (Belo) så gick det bra. Tusen tack Bengt för hjälpen. Först den obligatoriska CAD modellen. Lite kapning med rondellen Kanten mot sittbrunnen ville jag ha dubbelvikt, med en rundad kant. Lite prov gjordes, innan vi vågade oss på den riktiga scuttelnplåten. En böjanvisning gjordes med dessa hjul. Efter ca 4 pass fick vi kanten böjd upp till ca 50°. Därefter hamrade jag in den, så det var ca 45° kvar. Sedan tryckes plåten ner så det var ca 3 mm kvar. (Provbit) Till slut ett pass där jag tryckte ner plåten dikt an en bit in, så en jämn och fin radie bildades. Kant för motorhuven rullades sedan. Vi spände ner scutteln så vi kunde märka ut (från insidan) var vi skulle bocka in sidorna. Här har vi ETT försök.... Det gick bra! Jag har en kederlist (funkar som skugglist) mot sittbrunnen. För att hålla ner kanten på scutteln har jag ett vinkeljärn med en bit gängstång påsvetsad igenom ramröret med en vingmutter under, som lätt kan lossas för att frigöra scutteln. Har också tillverkat en mittkonsol. Med förvaring Lite städning av kablar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 15 Share Posted January 15 Så snyggt in i minsta detalj! Vi glömde starta motorn vid förra besöket, Jan! Dvs jag kommer snart igen för att få lyssna på 5:ans välljud! 😉 /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 16 Share Posted January 16 Snygga arbeten! Min erfarenhet av regbesiktningar är att millimetrarna är rätt viktiga när det gäller placeringen av belysning. Jag har haft kunder som fått backning på saker som sitter 5 mm fel. Pratar vi sidoblinkers är också siktvinklarna (som Mats var inne på) viktiga. Sidoblinkers ska gå att se nästan rakt bakifrån bilen (i samma höjd som den sitter på), den får vara dold i en vinkel 5 grader ut från karossen men inte mer. I praktiken betyder det att sitter blinkersen på "karossen" så måste den sitta över bakskärmen/bakhjulet i höjd, annars skymmer ju skärmen/hjulet sikten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 16 Share Posted January 16 3 timmar sedan, therealpinto sade: Min erfarenhet av regbesiktningar är att millimetrarna är rätt viktiga när det gäller placeringen av belysning. Jag har haft kunder som fått backning på saker som sitter 5 mm fel. Pratar vi sidoblinkers är också siktvinklarna (som Mats var inne på) viktiga. Sidoblinkers ska gå att se nästan rakt bakifrån bilen (i samma höjd som den sitter på), den får vara dold i en vinkel 5 grader ut från karossen men inte mer. I praktiken betyder det att sitter blinkersen på "karossen" så måste den sitta över bakskärmen/bakhjulet i höjd, annars skymmer ju skärmen/hjulet sikten. Hur mycket har reglerna ändrat sig sen 2001..🙃 Jag åkte på felaktig placering sidoblinkers x-antal cm för lågt, flyttade upp dom så satt på rätt höjd var inget prat om siktvinklar. Gustaf du har ju sett min se7en och vet hur bred den är över baken😊 //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 16 Share Posted January 16 2 timmar sedan, super7 sade: Hur mycket har reglerna ändrat sig sen 2001..🙃 Jag åkte på felaktig placering sidoblinkers x-antal cm för lågt, flyttade upp dom så satt på rätt höjd var inget prat om siktvinklar. Gustaf du har ju sett min se7en och vet hur bred den är över baken😊 //Nisse Reglerna har inte ändrats alls när det gäller placering av belysning sedan dess, såvitt jag vet (tänker inte gräva fram gamla regler). Men sitter den bara tillräckligt högt så man ser den över skärmen så klarar man ju siktvinklarna också. Sedan kan det skilja i vad olika regbesiktare kan (eller kanske vad de bryr sig om). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 16 Share Posted January 16 Lite hårt med 5 grader väl? Om man befinner sig 5 grader från bilens mittlinje så lär man primärt se bakljusen. 🙂 Jan, du får kanske komplettera med sidoblinkers på backspeglarna, som många moderna bilar har? /BeLo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 16 Share Posted January 16 Det är inte superenkelt att beskriva detta utan att fysiskt vara på en bil och mäta och peka. Men de 5 graderna är ju från glasets mitt. Det är alltså i den vinkeln (5 grader ut från karossen) som sidoblinkersen inte behöver synas. Jag försökte kladda till en illustration: Den röda triangeln är alltså den yta som får vara "död", där man inte behöver kunna se mitten av glaset. Men från de 5 graderna och utåt (den gröna triangeln) ska mittpunkten vara synlig. Ett sätt att tänka är att man ska kunna sätta en pyramid med spetsen i mitten av glaset. Vinkeln på pyramiden bakåt och framåt ska vara 5 grader, nedåt 15 grader, uppåt 15 grader. Inget får då vara i vägen för pyramiden. Har man då till exempel 275 mm bakhjul som sticker ut från kaross-sidan är det ju risk att pyramiden tar i dem... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted February 8 Author Share Posted February 8 Sidoplåterna fram nu klara. Vatten påfyllning. Eftersom expansionskärlet är lite lågt har jag fixat en avluftning på den högsta punkten på motorn. Jag tog en däckventil som jag skär och brände bort allt gummi och sedan monterade den på termostathuset. Rattnavet är nu målat och klart. Har också monterat den inre backspegeln. Nej, den är inte felvänd. Den har spegelglas på både sidorna. Nu kommer det som jag har fruktat en längre tid, att klä bakstammen! Som vanligt blir det först en CAD modell. CAD modell läggs seden på en alu-plåt (1,5mm) och skärs ut med rondell. Då var det bara resten kvar. Första hörnet gick bra, börjar känna mig lite kaxig nu. Andra hörnet med. Nu ska det bli spännade att se hur resten går. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danielsson Posted February 9 Share Posted February 9 Riktigt fint bygge ända ner i detaljerna! 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted February 10 Author Share Posted February 10 Tack så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted February 11 Author Share Posted February 11 Nu återstår bara hörnen. En massa övertalning med hammare och gaslåga, så blev resultatet så här. Näst att göra blir motorhuven, med scoop eftersom motorn är för hög. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelG Posted February 11 Share Posted February 11 Snyggt jobbat ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted February 12 Share Posted February 12 Imponerande att hörnen gick att få till så bra! Snyggt! Gissar att tricket är att värma på emellanåt, vilket jag inte hade förstånd till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted February 12 Share Posted February 12 23 timmar sedan, JaBa sade: En massa övertalning med hammare och gaslåga, så blev resultatet så här. Ja, det var imponerande hantverk, kan man få en lite mer förklaring hur det gick till . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted February 12 Author Share Posted February 12 Jag använde en limträbit av fura som jag slog på i början. När jag hade böjt över halva röret använde jag en annan limträbit som var rundad i änden till samma radie som hörnet. Dessutom var änderna slipade till en fin yta. Grovt ändträ ger märken. Först böjde jag över plåten som i den första bilden ovan och sedan glödgade jag plåten d.v.s värmde den med gaslåga till ca 100° vilket räckte för att göra materialet mjukt igen. Jag hamrade över plåten mer och mer, hela tiden arbetande från utsidan inåt. Man får INTE slå på de höga ryggarna som bildas, för då viker sig plåten dubbelt. Sedan glödgade jag igen och fortsatte arbeta över plåten. Man kan glödga hur många gånger man vill. Till slut filade jag ner de värsta ryggarna och putsade med en bit smärgelduk tills plåten var jämn och fin. Körde också lite med en polertrissa på borrmaskinen, tills frun kom ut i garaget och sa - nu duger det 😉 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted March 3 Author Share Posted March 3 Då var det dags för motorhuv. Först en pappmall. Sedan lades mallen..... ja, gången kan ni nu. När det ska bockas kallas Bengt in, tack igen för hjälpen. Hörde att man bör ha värmeskydd på ljuddämparen så jag böjde till en enkel i aluplåt. Har börjat med skärmbreddning, skärmar ska passa två olika fälguppsättningar / däcksbredd. Provkörning och slutbesiktning närmar sig, ska bli riktigt spännande att se hur bilen går. Hur blir bromsarna? Väghållning? Styrning? Ax? Komfort?! Ljudnivå? Acceleration? Toppfart? Prestanda? Ballfaktor? Vilka bilar kommer jag att kunna dra ifrån vid rödljusen? Ja, frågorna är många. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaBa Posted March 26 Author Share Posted March 26 Bakskärmarna plastade. Navbult till framnaven svarvade. Drogs till 216Nm. Navringar svarvade. Har börjat bredda och förlänga framskärmarna. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.