Jump to content

LOTUS 7-5


JaBa

Recommended Posts

Här kommer en liten uppdatering.
Bensintank ca 40L i 1mm plåt.

image.thumb.jpeg.2722def0a3d62235bf061409c1476029.jpeg

image.thumb.jpeg.bff950031ba8bfa1458ecf65ce6d5d4f.jpeg

image.thumb.jpeg.f97df8ebbeb1f56800b66ae3634772f1.jpeg

Använder Volvo 850 pump som jag har kortat.

image.thumb.jpeg.58a3cf8515e9512583ee89cf5f46e14d.jpeg

Det var betydligt svårare att få ur motorn nu när alla stag har kommit på plats.

image.thumb.jpeg.6e1c475b25eb99233036bef072e3605f.jpeg

Dags att helsvetsa.

image.thumb.jpeg.01c3c5aa0f17bf7300f21dc809ec13a6.jpeg

 

image.thumb.jpeg.9970ed41b764d235c18caf3b08f935df.jpeg

image.thumb.jpeg.6446988a7b44d07b572f1134f66bcea1.jpeg

image.thumb.jpeg.239dd253ed9023e96ab354a81a8a68fa.jpeg

Ramen klar att lyfta ner från bordet. Fick förlänga benen lite på min lyftkran ;-)

image.thumb.jpeg.aab4ea7a54ad98b7e2a2628a164eb513.jpeg

Med lite motvikt där bak gick det bra.

image.thumb.jpeg.c571c8599a7ce6781d4ef9fe10e6e97f.jpeg

 

image.thumb.jpeg.d856b7fd85a7c4473e46528a747f524c.jpeg

Nere nu på pallbockar. Monterar hjulupphängning och styrning.

image.thumb.jpeg.4b84546967e00e69143c612f3dce889b.jpeg

image.thumb.jpeg.3e82d3f2acef0e52fb64033a31944bf0.jpeg

Passade på att dra bensinledningarna.

image.thumb.jpeg.4da14ab5fc3386ff8592a242d07b0744.jpeg

image.thumb.jpeg.8b950ca18c188853b9a2712d8482bb30.jpeg

image.thumb.jpeg.9350c30533650302d5440e0723f430e7.jpeg

Drog ochså dagvattenledningar från skuffluckan. En på var sida.

image.thumb.jpeg.f270fe8c9e242c3585a9ba761ef86610.jpeg

Och så har jag inhandlat strålkastare.
Opps......
Bilden på dom fick inte plats, jag har nått gränsen för vad man får ladda upp per tillfälle.
Ni får vänta tills nästa gång för att se dom.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Här kommer en uppdatering. Strålkastarna som inte kom med sist.
Strålkastarhuset är till en Beach Buggy.

image.thumb.jpeg.be437d556096e2b58239fa2f66d9ba0a.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Insatsen Hella.

image.thumb.jpeg.d1663030ff79e969583b6d327575b352.jpeg

Har även köpt lite elkomponenter till en reläpanel. Den får dock vänta ett tag till, annat kommer före.

image.thumb.jpeg.906b35046244dd971f5f94a23bf539bd.jpeg

Har byggt ett fäste till startmotorn.

image.thumb.jpeg.8d4a0da8d3d61b9b366b0da0871a1310.jpeg

Bengt (Belo) och jag har varit till Ludvika (ca 40 mil t.o.r) i snöslask och gjort byggbesiktning. Blev godkänd utan anmärkning.

image.thumb.jpeg.7498b3a03d32da32b8240765534d4543.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7:an är nu nedmonterad igen.

image.thumb.jpeg.b8e8924b71950ef046b560e206bd76c5.jpeg

Nu håller jag och min tredje hand på och monterar plåtar, sedan blir det målning av ramen.

image.thumb.jpeg.4a70d2fa7bc6c51567dcbf6532215bfe.jpeg

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hög tid för en sista uppdatering inför sommaruppehållet.
Plåtarbete.

20230128_112943.thumb.jpg.2bf8c9c9e2fba70885a496a491f92395.jpg

20230129_164132.thumb.jpg.6e0a6f46a2c8e1c8e0dfd18cb11b8da4.jpg

20230130_150717.thumb.jpg.7d065b3c0948c78a68bcee747a9f73fd.jpg

Passade också på att göra ett justerbart fotstöd för vänster foten.

20230131_173215.thumb.jpg.c883cc18d4543d06503f77be0626a2d7.jpg

Ram till batteriet.

20230204_114443.thumb.jpg.4518688675d1a91c0b464a376cce2c3b.jpg

Sparkplåt till frugan.

20230205_172510.thumb.jpg.83b72d1f1ff2f2d110ada1289fc3dd12.jpg

Dags för golvplåt, fick låna Bengts elefantgrill. Den underlättade enormt.

20230206_143940.thumb.jpg.3d1e5fae8745e016d437ebd6c30a73e3.jpg

20230206_144004.thumb.jpg.017d87280d686e2dca12b48c8be716af.jpg

20230206_152017.thumb.jpg.31be84e1982d3b2731cb508495e1ccd7.jpg

20230206_153619.thumb.jpg.d690f97fb26208a9e6da32ae1eab8a76.jpg

Eftersom min 7:a är bredare än Bengts så gick det inte att rotera helt runt. Fick vända fram och tillbaka, funkade dock fint.

20230207_144052.thumb.jpg.b851e2281f63f8b06058243c936f1dd8.jpg

 

 

20230209_104255.thumb.jpg.13e6f4ed62d7babcef6699e767d54f60.jpg

Målning med Quick Bengalack. Pensel och roller, blev riktigt nöjd med med resultatet.

20230221_094622.thumb.jpg.2fda104c1d35ca9a2ef93941c1ba241c.jpg

Montering av hjulupphängningen (OBS solen skiner!)

20230301_090642.thumb.jpg.e8a37620ed19bc0445e889786feec239.jpg

20230308_132258.thumb.jpg.876b801abe661cdd4219074efe4ada72.jpg

20230308_141721.thumb.jpg.88c763160222ed05aacb74ed3c36e794.jpg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bromsrör.

20230227_090609.thumb.jpg.6bbd2fb6856bf0e233e2e67e04571b3a.jpg

20230227_135853.thumb.jpg.e4b45eef035e4e8cd64fd3abef1f41b4.jpg

Har även målat växellådan. Körde med Biltemas färg, blev bra.

20230305_154142.thumb.jpg.cc51ca6b8c5068a045b9b5205004c4cb.jpg

20230308_152106.thumb.jpg.5c24bea0a1cd90fd5239739d632a8b7f.jpg

Motorn målas senare.

20230309_105930.thumb.jpg.99ba0c587e01867039a1b9ebac4d79a2.jpg

Här får jag hjälp av mitt äldsta barnbarn med motorn.

20230309_144237.thumb.jpg.a005a5c1b3b5ee650c57c6ceaba5f7ae.jpg

20230310_081655.thumb.jpg.0510fd80bc52873dae5dd3974b6a153d.jpg

Åter på hjul.

20230311_104945.thumb.jpg.eb213e813a34f93eaa63a60fc798323e.jpg

Tanken monterad.

20230316_133428.thumb.jpg.ddc424ce41017b03814fac7b8d7929cd.jpg

Bränslepåfyllning version 1.

20230317_084116.thumb.jpg.bf5aba06fa8da56567a3989892a36b04.jpg

Bränslepåfyllning version 2.

20230319_103420.thumb.jpg.fb454ffdeb345647cf7a2650a500ce15.jpg

Slangen var väldigt styv så jag klarade inte av att få ditt den utan att flytta bak påfyllningen.

20230320_164232.thumb.jpg.f202a5ccf6171ca3b43652e974071dc7.jpg

Kopplingscylindern räckte inte till för att koppla ur helt. Fick köpa en större.

20230327_100824.thumb.jpg.052ed272e7fef060fc003453b1b2c521.jpg

Bränsleledningen dragen och batteriet på plats, varför inte prova att starta motorn.
På med kabelhärvan från donatorbilen.

20230314_160559.thumb.jpg.84cdf6735150da7ea41b416ed77b2ec0.jpg

20230316_110423.thumb.jpg.19e9d2f6222c2df8a8c989a6ec4c08db.jpg

20230316_093633.thumb.jpg.feb5af3bea61e6665431225c0bfcdb39.jpg

Den startade naturligtvis INTE! Drar runt på startmotorn men tänder inte. Har försökt läsa mig till vad som kan vara fel/fattats men utan framgång. Har nu gett upp och beslutat mig för att köpa ett Maxxecu.

Det sista innan sommaruppehållet var att montera gummitätningen runt skuffen samt lås.

20230401_165910.thumb.jpg.636fb8928937f6aa7d1a8f0044d11a4e.jpg

20230402_165629.thumb.jpg.6ac736a823146b96aed16f1ccb27f976.jpg

IMG_6735.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Trist att du inte får igång den med orginalsprutet. Hade ju MaxxEcu på min förra bil och visst funkar det bra men vi fick aldrig till en bra kallstart på den men det var en kraftigt moddad luftkyld motor med ITB's. Förhoppningsvis finns det mer erfarenhet och möjligheter på denna motor. Att bara kunna vrida om nyckeln och den startar och går stabilt på tomgång utan man måste röra gasen är nåt man bara uppskattar när man vet hur det är att leva utan det. 🙂

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, JaBa sade:

Bromsrör.

20230227_090609.thumb.jpg.6bbd2fb6856bf0e233e2e67e04571b3a.jpg

20230227_135853.thumb.jpg.e4b45eef035e4e8cd64fd3abef1f41b4.jpg

Har även målat växellådan. Körde med Biltemas färg, blev bra.

20230305_154142.thumb.jpg.cc51ca6b8c5068a045b9b5205004c4cb.jpg

20230308_152106.thumb.jpg.5c24bea0a1cd90fd5239739d632a8b7f.jpg

Motorn målas senare.

20230309_105930.thumb.jpg.99ba0c587e01867039a1b9ebac4d79a2.jpg

Här får jag hjälp av mitt äldsta barnbarn med motorn.

20230309_144237.thumb.jpg.a005a5c1b3b5ee650c57c6ceaba5f7ae.jpg

20230310_081655.thumb.jpg.0510fd80bc52873dae5dd3974b6a153d.jpg

Åter på hjul.

20230311_104945.thumb.jpg.eb213e813a34f93eaa63a60fc798323e.jpg

Tanken monterad.

20230316_133428.thumb.jpg.ddc424ce41017b03814fac7b8d7929cd.jpg

Bränslepåfyllning version 1.

20230317_084116.thumb.jpg.bf5aba06fa8da56567a3989892a36b04.jpg

Bränslepåfyllning version 2.

20230319_103420.thumb.jpg.fb454ffdeb345647cf7a2650a500ce15.jpg

Slangen var väldigt styv så jag klarade inte av att få ditt den utan att flytta bak påfyllningen.

20230320_164232.thumb.jpg.f202a5ccf6171ca3b43652e974071dc7.jpg

Kopplingscylindern räckte inte till för att koppla ur helt. Fick köpa en större.

20230327_100824.thumb.jpg.052ed272e7fef060fc003453b1b2c521.jpg

Bränsleledningen dragen och batteriet på plats, varför inte prova att starta motorn.
På med kabelhärvan från donatorbilen.

20230314_160559.thumb.jpg.84cdf6735150da7ea41b416ed77b2ec0.jpg

20230316_110423.thumb.jpg.19e9d2f6222c2df8a8c989a6ec4c08db.jpg

20230316_093633.thumb.jpg.feb5af3bea61e6665431225c0bfcdb39.jpg

Den startade naturligtvis INTE! Drar runt på startmotorn men tänder inte. Har försökt läsa mig till vad som kan vara fel/fattats men utan framgång. Har nu gett upp och beslutat mig för att köpa ett Maxxecu.

Det sista innan sommaruppehållet var att montera gummitätningen runt skuffen samt lås.

20230401_165910.thumb.jpg.636fb8928937f6aa7d1a8f0044d11a4e.jpg

20230402_165629.thumb.jpg.6ac736a823146b96aed16f1ccb27f976.jpg

IMG_6735.JPG

Har du inte styrboxarna monterade?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Det var ett tag sedan jag uppdaterade sidan.
Skärmar inhandlade. Alla måste dock breddas och framskärmarna även förlängas.

20230419_143816.thumb.jpg.550279af948d3f818df268b31412557e.jpg

20230419_143840.thumb.jpg.0ea2da5ea22588380678f62caa920ba4.jpg

MaxxECU och kablar inköpta.

20230526_142110.thumb.jpg.72a5aeacafea0a1878be4ca9240bbbe6.jpg

20230526_141922.thumb.jpg.3312126cb4ad0ebfca061f641f16e498.jpg

Lite rörmokeri.

20230601_090556.thumb.jpg.9e6185f7581a320c614108f7ce97e2c4.jpg

20230601_095047.thumb.jpg.e9bd958fcc8d5685a8d5fbc7e034a1eb.jpg

20230601_095104.thumb.jpg.683d197f4d722f41535d5e3a4a8eabc1.jpg

Kopplade in MaxxECU:n för att provstarta utan vatten och ljuddämpare. Startade direkt och gick fint på tomgång. Härligt ljud!

20230717_152656.thumb.jpg.45512aeaaa3338b7f95e7d9686f4725d.jpg

Provstartade flera gånger vilket visade sig vara bra för jag upptäckte oljeläckage vid svänghjulet. Lika bra att fixa problemen direkt. Ur med motorn!

20230719_164401.thumb.jpg.1df29a165af48a1e37b3d7cb46974577.jpg

Det läckte förbi gängorna på svänghjulsbultarna. De är genomgående på Volvo, har jag nu lärt mig.

 

20230719_184213.thumb.jpg.7ed0dff0eec64a2433d8811cc6edc899.jpg

Plastat för förta gången i mitt liv. Var inte alls svårt 😉

20230731_171733.thumb.jpg.5b68e2d7a62fdaaa2d5043437e7c1563.jpg

20230804_143722.thumb.jpg.1b3801767cebbf3a8659529df8386c59.jpg

Instrumentbrädan har jag lagt mycket tid på. Det är ju den man ser hela tiden man kör så den vill jag vara nöjd med.

20230817_155441.thumb.jpg.8619b2d47eee4ee9b309312e13427509.jpg

20230817_170742.thumb.jpg.c5ae9e1f51f3d72f6773d5c9cc094446.jpg

 

20230820_103852.thumb.jpg.ade49c9a65a9f35bb411e65cba36b29c.jpg

20230823_161252.thumb.jpg.97db665dbf6c89ba808942d299258d5b.jpg

20230913_100501.thumb.jpg.5ecbedcdbedf4baf8f7dca36fe5e9f67.jpg

20231010_104918.thumb.jpg.2d20fc571398242d4d94230b5d65baf9.jpg

20231016_082555.thumb.jpg.6ba3662dde79f6266b15cd5737f71ecb.jpg

20231016_082636.thumb.jpg.53249625c95642f43116d12eb9d710e6.jpg

Lite plåtsmide bakom handskfacket.

20230918_151635.thumb.jpg.88d3c1fde2b44df73090693dd3b17c7e.jpg

Eldragning påbörjad.

20231026_091908.thumb.jpg.3344914070911bf3b9b9c5891d6b1c85.jpg

20231013_094212.thumb.jpg.65581332021e440b84eca3ffd0041127.jpg

Lampor monterade.

20231013_094159.thumb.jpg.96a94ef0faef60dc887984fd96f38311.jpg

20231026_091856.thumb.jpg.6d551be9e3919f506c0db7bd80d481ef.jpg

20231027_110156.thumb.jpg.dbf99d070a5db192ba40421e1347b29d.jpg

20231028_113632.thumb.jpg.5d97debefc411b8d6c09906123b8c783.jpg

Har kollat den ofjädrade vikten, den var inte liten.

20230929_155714.thumb.jpg.53fa0cd99a433252cbd4ae5739067229.jpg

Jobbar vidare......

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Väldigt fint bygge. Tänkte tipsa om att avgassystemet troligen behöver lite större dämpare. Sugmotor och så små dämpare med din cylindervolym tror jag kommer låta för mycket. Jag har en opel 16v och åker dubbla ovala appel racing som ser ut att vara längre än dina på bilderna. Men du kanske gillar när det låter ordentligt 🙂  

Link to comment
Share on other sites

Sidoblinkers vill jag inte ha på scutteln eftersom den ska gå lätt att ta av för att kunna komma åt elsystemet. Sitter lite under 500mm, men jag hoppas det går bra.

Vad gäller avgassystemet låter det inte alls högt. Dämpare är av baffel typ, https://www.thrushexhaust.com/mufflers/thrush-rattler-muffler/ avsedda för V8 motorer. Jag ska försöka mäta ljudet till våren och om det då är för högt, har jag några knep jag kan ta till.

Nedan kommer lite byggbilder på scutteln som var rätt knepig att få till, men med god hjälp av Bengt (Belo) så gick det bra.
Tusen tack Bengt för hjälpen.

Först den obligatoriska CAD modellen.

20231217_110436.thumb.jpg.986ee698b858d969e24b19edff2a5cf9.jpg

20231228_150101.thumb.jpg.099e5fb9f43b3cf1a28170993ff28b9e.jpg

Lite kapning med rondellen

20231228_152943.thumb.jpg.65bef6e07367d6eee5226040656ad31a.jpg

Kanten mot sittbrunnen ville jag ha dubbelvikt, med en rundad kant. Lite prov gjordes, innan vi vågade oss på den riktiga scuttelnplåten.
En böjanvisning gjordes med dessa hjul. Efter ca 4 pass fick vi kanten böjd upp till ca 50°.

20231229_101942.thumb.jpg.ab12edfcc508ec4148406f0060108a1f.jpg

Därefter hamrade jag in den, så det var ca 45° kvar.
Sedan tryckes plåten ner så det var ca 3 mm kvar. (Provbit)

20231229_102143.thumb.jpg.c9c420280162d0c3c8f437adac6a57cb.jpg

Till slut ett pass där jag tryckte ner plåten dikt an en bit in, så en jämn och fin radie bildades.

20231229_102435.thumb.jpg.ac7fc5b2c38f5500bd81b70c5875aa7f.jpg

Kant för motorhuven rullades sedan.

20240102_141717.thumb.jpg.899ef0a4aef79f1288bd5ce42f1e4609.jpg

Vi spände ner scutteln så vi kunde märka ut (från insidan) var vi skulle bocka in sidorna.

20240103_112447.thumb.jpg.feb44a27bed37be96320a34e9859b42d.jpg

20240103_115415.thumb.jpg.499ab0d6fea5c3a11557f9b56c6ba399.jpg

Här har vi ETT försök....
Det gick bra!

20240104_103356.thumb.jpg.fd6ddecaececd033ceffac8d06b91c17.jpg

Jag har en kederlist (funkar som skugglist) mot sittbrunnen. För att hålla ner kanten på scutteln har jag ett vinkeljärn med en bit gängstång påsvetsad   igenom ramröret med en vingmutter under, som lätt kan lossas för att frigöra scutteln.

20240114_093010.thumb.jpg.929a4be7fbbefe9d62c400ac9fc9967d.jpg

Har också tillverkat en mittkonsol.

20240115_212105.thumb.jpg.a8de04f9a026f03d8e2b1269f348491c.jpg

Med förvaring

20240106_135104.thumb.jpg.cd5b1619f1b633ed7f3b0b7e0a7d0443.jpg

 

Lite städning av kablar.

20240114_080128.thumb.jpg.dd6dfd09976770c922ac06b1d200950b.jpg

20240114_080206.thumb.jpg.0888be7c18efb099d464d7b2ca54f454.jpg20240114_080138.thumb.jpg.998ecd03ad254fc70843505be64af79a.jpg

20240114_080223.thumb.jpg.2e0282570cb236a3c80cbc6a8337f57c.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Så snyggt in i minsta detalj!
Vi glömde starta motorn vid förra besöket, Jan! Dvs jag kommer snart igen för att få lyssna på 5:ans välljud! 😉

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Snygga arbeten!

Min erfarenhet av regbesiktningar är att millimetrarna är rätt viktiga när det gäller placeringen av belysning. Jag har haft kunder som fått backning på saker som sitter 5 mm fel. Pratar vi sidoblinkers är också siktvinklarna (som Mats var inne på) viktiga. Sidoblinkers ska gå att se nästan rakt bakifrån bilen (i samma höjd som den sitter på), den får vara dold i en vinkel 5 grader ut från karossen men inte mer. I praktiken betyder det att sitter blinkersen på "karossen" så måste den sitta över bakskärmen/bakhjulet i höjd, annars skymmer ju skärmen/hjulet sikten.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, therealpinto sade:

Min erfarenhet av regbesiktningar är att millimetrarna är rätt viktiga när det gäller placeringen av belysning. Jag har haft kunder som fått backning på saker som sitter 5 mm fel. Pratar vi sidoblinkers är också siktvinklarna (som Mats var inne på) viktiga. Sidoblinkers ska gå att se nästan rakt bakifrån bilen (i samma höjd som den sitter på), den får vara dold i en vinkel 5 grader ut från karossen men inte mer. I praktiken betyder det att sitter blinkersen på "karossen" så måste den sitta över bakskärmen/bakhjulet i höjd, annars skymmer ju skärmen/hjulet sikten.

Hur mycket har reglerna ändrat sig sen 2001..🙃 Jag åkte på felaktig placering sidoblinkers x-antal cm för lågt, flyttade upp dom så satt på rätt höjd var inget prat om siktvinklar. Gustaf du har ju sett min se7en och vet hur bred den är över baken😊

 

//Nisse 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, super7 sade:

Hur mycket har reglerna ändrat sig sen 2001..🙃 Jag åkte på felaktig placering sidoblinkers x-antal cm för lågt, flyttade upp dom så satt på rätt höjd var inget prat om siktvinklar. Gustaf du har ju sett min se7en och vet hur bred den är över baken😊

 

//Nisse 

Reglerna har inte ändrats alls när det gäller placering av belysning sedan dess, såvitt jag vet (tänker inte gräva fram gamla regler).

Men sitter den bara tillräckligt högt så man ser den över skärmen så klarar man ju siktvinklarna också. Sedan kan det skilja i vad olika regbesiktare kan (eller kanske vad de bryr sig om).

Link to comment
Share on other sites

Lite hårt med 5 grader väl? Om man befinner sig 5 grader från bilens mittlinje så lär man primärt se bakljusen. 🙂

Jan, du får kanske komplettera med sidoblinkers på backspeglarna, som många moderna bilar har?

/BeLo

Link to comment
Share on other sites

Det är inte superenkelt att beskriva detta utan att fysiskt vara på en bil och mäta och peka.

Men de 5 graderna är ju från glasets mitt. Det är alltså i den vinkeln (5 grader ut från karossen) som sidoblinkersen inte behöver synas. Jag försökte kladda till en illustration:

Den röda triangeln är alltså den yta som får vara "död", där man inte behöver kunna se mitten av glaset. Men från de 5 graderna och utåt (den gröna triangeln) ska mittpunkten vara synlig.

Ett sätt att tänka är att man ska kunna sätta en pyramid med spetsen i mitten av glaset. Vinkeln på pyramiden bakåt och framåt ska vara 5 grader, nedåt 15 grader, uppåt 15 grader. Inget får då vara i vägen för pyramiden.

Har man då till exempel 275 mm bakhjul som sticker ut från kaross-sidan är det ju risk att pyramiden tar i dem... 

siktvinklar.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sidoplåterna fram nu klara.

20240116_150539.thumb.jpg.f47a241da41a90eee28b5835a92471b9.jpg

20240121_143610.thumb.jpg.45d3951e986b68c17323fb71f763e768.jpg

20240131_144753.thumb.jpg.24d1abb1057250a0decce36827d08294.jpg

Vatten påfyllning.

20240124_153345.thumb.jpg.1710820819dcb59ef8a3d6d9c34f8962.jpg

Eftersom expansionskärlet är lite lågt har jag fixat en avluftning på den högsta punkten på motorn. Jag tog en däckventil som jag skär och brände bort allt gummi och sedan monterade den på termostathuset.

20240126_151455.thumb.jpg.96e4daa5a3949a5fbd152bc0f6114f28.jpg

Rattnavet är nu målat och klart.

20240129_090350.thumb.jpg.8bfd93f3a405b70b8d5a23bf6fd65b2b.jpg

Har också monterat den inre backspegeln.

20240130_093723.thumb.jpg.e643957525ae56f60e0036f56a7a8646.jpg

Nej, den är inte felvänd. Den har spegelglas på både sidorna.

Nu kommer det som jag har fruktat en längre tid, att klä bakstammen!

20240201_093914.thumb.jpg.b9eabd2d3c8abb8935c5f5e380545ed2.jpg

Som vanligt blir det först en CAD modell.

20240202_113142.thumb.jpg.e63ed27a1c51ed7c562b81e0d5ec922f.jpg

20240202_150607.thumb.jpg.aec862748f8124a551f1453df23d0f82.jpg

CAD modell läggs seden på en alu-plåt (1,5mm) och skärs ut med rondell.

20240202_151054.thumb.jpg.139f7c0699e20bcdf335565996f4122b.jpg

20240202_160622.thumb.jpg.ebdbcd0d857efba639bf871251ccbd48.jpg

Då var det bara resten kvar.

20240203_103821.thumb.jpg.95ae9e4aea162811b491bbb9ca2e6099.jpg

Första hörnet gick bra, börjar känna mig lite kaxig nu.
Andra hörnet med.

20240203_135952.thumb.jpg.f849dfc6fe20935c0a0001041b759071.jpg

Nu ska det bli spännade att se hur resten går.

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Nu återstår bara hörnen.

20240208_112153.thumb.jpg.323aa779969acbcb463ec6789b34b874.jpg

 

20240209_112435.thumb.jpg.f00ed5c6e2a1d41adb3e69e591fa4f81.jpg

20240209_141418.thumb.jpg.516d406e382de309cc34cc825cc98513.jpg

 

20240209_161217.thumb.jpg.3c3fb4ef240bddca44daca8cc7489625.jpg

En massa övertalning med hammare och gaslåga, så blev resultatet så här.
Näst att göra blir motorhuven, med scoop eftersom motorn är för hög.

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Imponerande att hörnen gick att få till så bra! Snyggt!
Gissar att tricket är att värma på emellanåt, vilket jag inte hade förstånd till.

Link to comment
Share on other sites

Jag använde en limträbit av fura som jag slog på i början. När jag hade böjt över halva röret använde jag en annan limträbit som var rundad i änden till samma radie som hörnet. Dessutom var änderna slipade till en fin yta. Grovt ändträ ger märken. Först böjde jag över plåten som i den första bilden ovan och sedan glödgade jag plåten d.v.s värmde den med gaslåga till ca 100° vilket räckte för att göra materialet mjukt igen. Jag hamrade över plåten mer och mer, hela tiden arbetande från utsidan inåt. Man får INTE slå på de höga ryggarna som bildas, för då viker sig plåten dubbelt. Sedan glödgade jag igen och fortsatte arbeta över plåten. Man kan glödga hur många gånger man vill.

Till slut filade jag ner de värsta ryggarna och putsade med en bit smärgelduk tills plåten var jämn och fin. Körde också lite med en polertrissa på borrmaskinen, tills frun kom ut i garaget och sa - nu duger det 😉

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då var det dags för motorhuv. Först en pappmall.

20240213_161341.thumb.jpg.cf7e2fb83ce7d654db5ea83327383a01.jpg

Sedan lades mallen..... ja, gången kan ni nu.

 

20240218_172301.thumb.jpg.9d1a2e6f697058d21bb50b31c9d5f20d.jpg

När det ska bockas kallas Bengt in, tack igen för hjälpen.

20240219_115756.thumb.jpg.1ab44828978c51ba9ba7fe14786f4c61.jpg

20240219_160236.thumb.jpg.fefabe692e934d4fed922c83000946a5.jpg

20240219_160302.thumb.jpg.4687808ae91b78fe955c5fdbccdfdf5d.jpg

20240219_160335.thumb.jpg.cab2fc11e5a1d58452c1586fbb8043df.jpg

Hörde att man bör ha värmeskydd på ljuddämparen så jag böjde till en enkel i aluplåt.

20240228_152113.thumb.jpg.d5562ac99d3872ac7bf8a31b6544ceb8.jpg

20240228_153137.thumb.jpg.2ece3c29c2d2b91aa723c5842a5aa4f2.jpg

20240228_161820.thumb.jpg.36342a3e582723be257e9607f69a2238.jpg

Har börjat med skärmbreddning, skärmar ska passa två olika fälguppsättningar / däcksbredd.

20240302_113145.thumb.jpg.bf48415349f95d0f730b5942eccd6f8c.jpg

20240302_113205.thumb.jpg.687d892aafe65812847104fd9cc658b1.jpg

Provkörning och slutbesiktning närmar sig, ska bli riktigt spännande att se hur bilen går.
Hur blir bromsarna? Väghållning? Styrning? Ax? Komfort?! Ljudnivå? Acceleration? Toppfart? Prestanda?
Ballfaktor? Vilka bilar kommer jag att kunna dra ifrån vid rödljusen?
Ja, frågorna är många.
 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...