Fizz Posted May 6 Author Posted May 6 Fick en leverans från Trodo, verkar som inte ens japanerna är överens om en standard på banjon... Pinnen sitter liiiite längre ut på Toyota Avensis bromsslang, jämfört med Miata-banjon... Det går dock att sätta den lite bredvid, så hålls den fast av en kombination av en yta på oket och "pinnens hus" ... Vet inte om det duger dock... De säger att Sjuor lätt blir baktunga, finns det några nackdelar med att placera batteriet här? Förutom den eventuella förlusten av luftflöde... Quote
Tomas m Posted May 6 Posted May 6 6 minuter sedan, Fizz sade: Fick en leverans från Trodo, verkar som inte ens japanerna är överens om en standard på banjon... Pinnen sitter liiiite längre ut på Toyota Avensis bromsslang, jämfört med Miata-banjon... Det går dock att sätta den lite bredvid, så hålls den fast av en kombination av en yta på oket och "pinnens hus" ... Vet inte om det duger dock... De säger att Sjuor lätt blir baktunga, finns det några nackdelar med att placera batteriet här? Förutom den eventuella förlusten av luftflöde... Sätt batteriet mellan motor och styrväxel så lågt du kan. Om du har plats. 1 Quote
Fizz Posted May 6 Author Posted May 6 17 minuter sedan, Tomas m sade: Sätt batteriet mellan motor och styrväxel så lågt du kan. Om du har plats. Det finns plats, tror jag i alla fall.. Såklart ska det ner så lågt som möjligt, varför tänkte jag inte på det.... 🤔😄 Quote
Fizz Posted May 7 Author Posted May 7 (edited) Styrväxeln på plats.. Rakt blev det med.. Edited May 7 by Fizz Quote
Morty Posted May 8 Posted May 8 En sjua ska vara baktung i mina ögon. Idealet för mig verkar ligga mellan 45/55 till 40/60 (fram/bak). Snyggt jobbat med bilen 👍 1 Quote
Fizz Posted May 8 Author Posted May 8 2 timmar sedan, Morty sade: En sjua ska vara baktung i mina ögon. Idealet för mig verkar ligga mellan 45/55 till 40/60 (fram/bak). Snyggt jobbat med bilen 👍 Tja, kanske ska stoppa i motorn och väga och se först.... 😀 Quote
Fizz Posted May 8 Author Posted May 8 Fick bältena idag... Självklart verkar det ena inte funka.. vill inte släppa ut något, trots att jag följt instruktionerna... 🤔 Quote
Klubbsson Posted May 8 Posted May 8 20 minuter sedan, Fizz sade: Fick bältena idag... Självklart verkar det ena inte funka.. vill inte släppa ut något, trots att jag följt instruktionerna... 🤔 Följer tråden, mina måste rullas ut löjligt långsamt men har inte orkat gräva i en lösning. 1 Quote
Fizz Posted May 8 Author Posted May 8 (edited) 2 timmar sedan, Klubbsson sade: Följer tråden, mina måste rullas ut löjligt långsamt men har inte orkat gräva i en lösning. Jag mailade säljaren via eBay, vi får la se vad som händer... Edit: de svarade snabbt, fick en refund på vad den kostade.. det blev dyrare att ta tillbaka den... Det hedrar ju dem (KCP nånting hette de på eBay) men det hjälper inte dig.... Edited May 8 by Fizz Quote
Fizz Posted May 8 Author Posted May 8 Fick svetsa lite på framdelen... Verkar som Miata-fläkten kommer att passa bra... 1 Quote
Fizz Posted May 9 Author Posted May 9 Gjorde klart andra stötdämparfästet, andra övre hörnet på bakdelen, och genomslagsgummin idag.. 1 Quote
Fizz Posted May 19 Author Posted May 19 Funderat lite över tank 2.0 .. Just nu lutar det åt en stor tank i mitten, och en mindre på passagerarsidan som har tanklocket i toppen, och kopplas ihop med den stora med rör/slang i botten.. Quote
Fizz Posted May 19 Author Posted May 19 Har gjort klart förstärkningen över diffen som också ska hålla bältesrullarna och två trissor för att byta riktning på vajrarna till handbromsen.. Har en spak från BMW E46 som har två vajrar direkt i spaken.. hoppas det ska gå att få ihop bra.. väntar på lite olika linhjul från de kinesiska slavbarnen (temu).. Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska sätta ett plattjärn som på bilden, eller om allt ska utgå från diffästet med någon extra fästpunkt i mitten på ramen framför diffen... Har börjat på bakre fästena för bågen, och de förstärkningar som hör till... Såg att Biltema slutat sälja sina "dimple die"-verktyg, är det någon som har satsen med de små som ni vill bli av med, hojta till.. 😄 Bara eeeeeen till... 😆 1 Quote
Fizz Posted May 19 Author Posted May 19 Båda sidor klara .. får vänta med att svetsa dit dem dock, det är lite trångt att komma åt.. 2 Quote
Rikard Larsson Posted May 27 Posted May 27 Har inte varit här inne på länge men läser ikapp. Trevligt bygge och tråd, mycket snyggt. Gällande bältet som inte vill släppa ut. Mina var otroligt känsliga för vilken vinkel rullen satt i. Ser ut som din sitter rakt i skruvstädet. Prova att vinkla rullen lite. Alltså det kändes som 5° fel gjorde att mina inte kunde rullas ut. 1 Quote
Fizz Posted May 27 Author Posted May 27 6 minuter sedan, Rikard Larsson sade: Har inte varit här inne på länge men läser ikapp. Trevligt bygge och tråd, mycket snyggt. Gällande bältet som inte vill släppa ut. Mina var otroligt känsliga för vilken vinkel rullen satt i. Ser ut som din sitter rakt i skruvstädet. Prova att vinkla rullen lite. Alltså det kändes som 5° fel gjorde att mina inte kunde rullas ut. Tackar! Jag är ju lite för perfektionistiskt lagd, så jag tycker det mesta blir kasst.. skönt att få lite andra ögon på det hela.. 😄 Vilket håll lutade du åt? Jag fick ju tillbaka pengarna så nu använder jag den för att bygga, men jag tänkte göra ett nytt försök att få fart på den... I värsta fall skruva isär och se om man hittar nått fel... Quote
Mats Karlsson Posted May 27 Posted May 27 Har du tillgång till en 3D printer så kan du printa egna dimple verktyg i olika storlekar. Quote
Fizz Posted May 27 Author Posted May 27 Svetsade klart ena länkarmen, och blåste på lite grundfärg ur en gammal burk, bara för att få se hur det ser ut... Konstigt att det kan kännas så färdigt... Nästan som om det vore slutmontering... 😂 Quote
Fizz Posted May 27 Author Posted May 27 2 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Har du tillgång till en 3D printer så kan du printa egna dimple verktyg i olika storlekar. Jag har ju inte det, tyvärr.. började bygga en för typ 8-9 år sen, men den blev aldrig klar... Ska testa att göra en enklare variant, med två 6 mm tjocka plattjärnsbitar, en med hål i, och en rund med fasade kanter och se om det går att göra fina försänkningar med.. Ska nog göra såna på tanken med tänker jag, för att få lite styrsel i plåten... Ska göra den i 1 mm rostfritt tror jag... 😀 Quote
highXspeed Posted May 27 Posted May 27 8 minuter sedan, Fizz sade: Jag har ju inte det, tyvärr.. började bygga en för typ 8-9 år sen, men den blev aldrig klar... Ska testa att göra en enklare variant, med två 6 mm tjocka plattjärnsbitar, en med hål i, och en rund med fasade kanter och se om det går att göra fina försänkningar med.. Ska nog göra såna på tanken med tänker jag, för att få lite styrsel i plåten... Ska göra den i 1 mm rostfritt tror jag... 😀 Jag använda 2 vanliga hylsor och hålsåg när jag gjorde mindre dimple. förstärka ett fäste till avgassystem och lite. 1 Quote
Rikard Larsson Posted May 27 Posted May 27 (edited) Hittade en gammal bild. Lutar lika mycket som ryggplåten. Edit: Oklart med handkrämen 😄 Edited May 27 by Rikard Larsson 1 Quote
Mats Karlsson Posted May 27 Posted May 27 Jag har ett 3D printat verktyg med tillhörande hålskärare. Tror det är 32 eller 34 mm i diameter. Kan kolla om du behöver låna. 1 Quote
Fizz Posted May 30 Author Posted May 30 Fortsatte på förstärkningen av diffen som också ska hålla bältesrullarna.. 2 Quote
Fizz Posted June 2 Author Posted June 2 Tror handbromsspaken hamnar här ändå; Det funkar! 20240602_140025.mp4 2 Quote
Fizz Posted June 6 Author Posted June 6 Här har man tänkt fira nationaldagen på bästa tänkbara sätt. Besvikelsen är stor. Jag får städa garaget istället. 1 1 Quote
Fizz Posted June 8 Author Posted June 8 Bromsslangsfäste till andra sidan klart; Liten plåtbit för att förstärka fästet av handbromsspaken, och börjat på fästen till bältesrullarna; 1 Quote
Fizz Posted June 11 Author Posted June 11 (edited) Tack Brexit! (Och den svaga kronan) Köpte en sån här; Och tre såna här; från Carbuilder solutions i England. Kostade totalt med frakt 60 pund. Betalade i pund, dvs min bank gjorde växlingen. Draget 825,42 kronor. Nu har det landat i Svedala. PostNord vill ha 272 spänn i tull/moms varav 100 spänn är deras hanteringsavgift. Totalt 1097 spänn. 🤯 Edited June 11 by Fizz 1 Quote
Mats Karlsson Posted June 11 Posted June 11 Det är häftigt att betala skatt, glöm inte det. 😆 1 1 Quote
Fizz Posted June 11 Author Posted June 11 (edited) Fick in en timmes svetsning idag... Edit: glömde att berätta att bordet rykt! Jag var tvungen att testa lite... 20240610_165031.mp4 Edited June 11 by Fizz 4 Quote
Fizz Posted June 19 Author Posted June 19 Jahapp.. har svetsat klart nästan allt i bakvagnen.... Nu ska handbromsvajern krånglas till, och tankplugg version 3 tillverkas.. 1 Quote
Fizz Posted June 19 Author Posted June 19 11 minuter sedan, MikaelG sade: Många skarvar blir det hmm. Japp.. nästan så man önskat att man fuskat med trådsprutan istället för TIGen på sina ställen.. 😆 Quote
Fizz Posted June 25 Author Posted June 25 Liten "bilddump".. Har gjort klart fäste för handbromsvajer, funderat lite kring "stolar", börjat bygga om för Miata rattstången, fått i motorn (och insett att 1,6 NA (tror jag) har helt andra motorfästen än 1,8 NB), och testat nospluggen... Verkar som VVT-n också kommer att behöva en liten bula på huven... 1 Quote
Fizz Posted July 5 Author Posted July 5 "nya" motorfästen klara, plus början på lite bromsdetaljer.... Har även gjort en förstärkningsbalk som ska hålla t-kors till frambromsarna och troligen batteriet... 1 Quote
Fizz Posted July 8 Author Posted July 8 Gjorde ena slangfästet, hade tänkt att göra det andra idag, men det blir att göra om motorfästena istället... Jag är inte nöjd med hur de blev.. 1 Quote
Fizz Posted July 23 Author Posted July 23 Gjort helt nya motorfästen; Börjat måtta för golv (plåt från ett gammalt element); Gjorde klart andra sidans bromsslangsfäste; Batterihylla och fäste för bromsslangar; 3 Quote
Fizz Posted August 6 Author Posted August 6 Mallat lite; Fäste för huvudströmbrytare; Plåt och fäste för rattstången; Bromsvätskebehållare och lite slangar; Mer plåtarbete; 1 Quote
Fizz Posted August 24 Author Posted August 24 Börjat på bromsrör; Fästen för bensinrör och bromsrör; Mock-up kardan och kardanring; Tankplugg version 10000. Tror jag spikat formen nu.... 😂 Mallat en liten tank att skruva tanklocket i... Tror jag skippar det dock... Mycket plåt och svetscentimeter för liten nytta; 3 Quote
Fizz Posted September 16 Author Posted September 16 Har inte gjort så mycket på det senaste, men har i alla fall spikat formen på handbromsvajerns fäste på bromsoket, och längden på den... Frågan är om det går att få ett vajerlås godkänt, eller om man ska sikta på att löda ändarna i mässingsstången? Satte i lite billighetsbelägg för att slita in den begagnade skivan... 😄 Quote
Fizz Posted September 16 Author Posted September 16 Provade att löda.... Gick rätt bra faktiskt.. 1 Quote
therealpinto Posted September 17 Posted September 17 Min erfarenhet av vajerlås på parkeringsbroms är att det är svårt att få dem att sitta säkert. Så det var bra att du lödde 🙂 1 Quote
Fizz Posted September 17 Author Posted September 17 32 minuter sedan, therealpinto sade: Min erfarenhet av vajerlås på parkeringsbroms är att det är svårt att få dem att sitta säkert. Så det var bra att du lödde 🙂 Det kändes inte bra i magen helt enkelt, så jag var tvungen att prova att löda ... 👍🏾 Quote
Fizz Posted September 21 Author Posted September 21 Har börjat på "påfyllnadstanken" som tanklocket ska sitta i. Började med att skriva ut en"print screen" från SketchUp och vek lite papper... Optimerade lite, jag tror jag kommer att kunna göra tanken i tre bitar; Testade att rita upp, kapa och bocka en av bitarna i 0,8 mm vanlig plåt; Borrade hålen jag mätt fram, verkar bli perfekt; Passade även på att bocka till röret till kopplingen och testa den med en tillfällig behållare; Wohoo! 20240919_174956.mp4 2 Quote
Fizz Posted October 20 Author Posted October 20 Då har vi bockat den första delen av tanken... 2 Quote
Göran Nilsson Posted November 23 Posted November 23 Hej, efter att ha krockprovat produkter i testanläggningar har jag stor respekt för de krafterna som skapar deformationer vid krock typ 25G. Jag skulle inte gå under 45x2,5mm sömlöst kalldraget till infästning av bälte. Eller trianguleringen vid infästningar vid mindre rördimensioner. 1 Quote
Fizz Posted November 23 Author Posted November 23 (edited) 50 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Hej, efter att ha krockprovat produkter i testanläggningar har jag stor respekt för de krafterna som skapar deformationer vid krock typ 25G. Jag skulle inte gå under 45x2,5mm sömlöst kalldraget till infästning av bälte. Eller trianguleringen vid infästningar vid mindre rördimensioner. Tackar för synpunkten! Jag tänker göra en skruvad infästning här med, räcker det tror du? Edit; röret är 30x2 ... Sticker upp lite ca 100 mm över tvärgående ramröret..... Edited November 23 by Fizz Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.