Fizz Posted May 3, 2023 Author Posted May 3, 2023 Vad skulle de hänga upp sig på då? Just räknandet kanske inte är min allra starkaste sida, om man får vara krass, men det går förhoppningsvis att få hjälp med att lära sig... Quote
Fizz Posted May 4, 2023 Author Posted May 4, 2023 Blev 25x3, så det får vi hoppas de nöjer sig med.. Tänkte göra caster justerbar genom att flytta övre länkarmen i bilens längsled. 10 mm större fästen ger möjlighet att justera ca 3 grader.. med lite olika storlek på shims borde det vara smidigt. Bra ide eller dumt? Quote
therealpinto Posted May 5, 2023 Posted May 5, 2023 Angående bärarmar (och ramar); spänningskoncentrationer från knutplåtar och liknande med tvära avslut ska inte underskattas. Bärarmarna utsätts för en hel del böjning "bakåt" vid inbromsning så snälla avslut på infästningsplåt till spindelleder är absolut något man ska tänka på. Angående bredare fästen till bärarmar; jag tycker att det tekniskt sett är en bra lösning. Kanske inte "snyggast" men funktionen är det inget fel på och enkelhet ska inte heller underskattas 🙂 Gustaf 1 1 Quote
Fizz Posted May 5, 2023 Author Posted May 5, 2023 (edited) 19 minuter sedan, therealpinto sade: Angående bärarmar (och ramar); spänningskoncentrationer från knutplåtar och liknande med tvära avslut ska inte underskattas. Bärarmarna utsätts för en hel del böjning "bakåt" vid inbromsning så snälla avslut på infästningsplåt till spindelleder är absolut något man ska tänka på. Angående bredare fästen till bärarmar; jag tycker att det tekniskt sett är en bra lösning. Kanske inte "snyggast" men funktionen är det inget fel på och enkelhet ska inte heller underskattas 🙂 Gustaf Tackar! 🙂 Vad tänker du om kravet på att kunna justera camber? Min tanke är att göra "prov-bärarmar" med justerbar övre spindelled (eftersom det inte gick att hitta någon tillräckligt kraftig styrled som passade spindeln) ställa framvagnen och sen göra riktiga bärarmar med rätt mått och OEM övre Miata-spindelled .. Räcker det att säga "jag justerar camber genom att göra nya bärarmar", eller är det dumt? Jag försöker undvika uniballs men det är ju inte lätt att "bygga justerbarhet" med vanliga bussningar .. Om man inte gör helt löstagbara fästen så man kan lägga till/ta bort brickor i bilens tvärled ... men det ser ju ännu klumpligare ut .. En annan fråga; vad tänker du om att fästet med grön ring "hänger lite i luften" med tanke på böjningskrafterna du nämner ovan? Det är ungefär 90 mm fram till det vertikala röret, från "mitten" på bussningen... Edited May 5, 2023 by Fizz Quote
swedishGT40 Posted May 5, 2023 Posted May 5, 2023 11 timmar sedan, Fizz sade: Blev 25x3, så det får vi hoppas de nöjer sig med.. Tänkte göra caster justerbar genom att flytta övre länkarmen i bilens längsled. 10 mm större fästen ger möjlighet att justera ca 3 grader.. med lite olika storlek på shims borde det vara smidigt. Bra ide eller dumt? Vanligt förkommande om man kollar på engelsmännens kit cars just pga. enkelheten att shimsa om. Som Gustaf kommenterar så är det kanske inte det vackraste, men praktiskt och enkelt. 1 Quote
Mats Karlsson Posted May 5, 2023 Posted May 5, 2023 Lägg på en plåt på insidan av fästet som binder ihop de två stående plåtarna så bör det räcka. Om du vill får du gärna komma på garagebesök nån dag och jämföra lite mot mitt nästan färdiga bygge. 1 Quote
tpau Posted May 5, 2023 Posted May 5, 2023 Varför inte göra camber justering som på flying miata bärarmen genom att justera undre spindelledens läge ut och in i slitsade hål? Eventuellt kan du montera en ställskruv inifrån för att sätta placeringen. /T Quote
Fizz Posted May 5, 2023 Author Posted May 5, 2023 7 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Lägg på en plåt på insidan av fästet som binder ihop de två stående plåtarna så bör det räcka. Om du vill får du gärna komma på garagebesök nån dag och jämföra lite mot mitt nästan färdiga bygge. Jag höll det lite "öppet" bakåt, om jag skulle förstärka med ett rör innåt-framåt .. de går 16 mm ner på fyrkantsrören, så de borde ha lite styrsel i alla fall .. Det hade varit kul att komma och titta, kanske kan ta nån eftermiddag efter jobbet, jag jobbar i Trollhättan.. eller är helger bättre? Quote
Fizz Posted May 5, 2023 Author Posted May 5, 2023 6 timmar sedan, tpau sade: Varför inte göra camber justering som på flying miata bärarmen genom att justera undre spindelledens läge ut och in i slitsade hål? Eventuellt kan du montera en ställskruv inifrån för att sätta placeringen. /T Det hade varit ett alternativ, om inte jag bestämde mig för att köra på hylsor, och en vänlig medlems-själ (@Morty) såg till så de här landade i brevlådan idag! 2 Quote
therealpinto Posted May 6, 2023 Posted May 6, 2023 Det är klart att det inte skadar att staga nedre bakre fästet, samtidigt sitter det på två rör som triangulerar varandra också. Camberjustering tycker jag absolut man ska ha, i någon form. Det är i praktiken omöjligt att bygga så exakt att det inte behövs. Skruvade fästen till övre bärarmen är en lösning jag verkligen gillar. Dels så kan man enkelt med olika shims enkelt ha olika inställningar för exempelvis bana och gata, dels kan man enkelt göra nya fästen för annan caster om det skulle behövas. Klumpigt, kanske, men bygger man smart så... Gustaf 1 Quote
Fizz Posted May 6, 2023 Author Posted May 6, 2023 3 minuter sedan, therealpinto sade: Det är klart att det inte skadar att staga nedre bakre fästet, samtidigt sitter det på två rör som triangulerar varandra också. Camberjustering tycker jag absolut man ska ha, i någon form. Det är i praktiken omöjligt att bygga så exakt att det inte behövs. Skruvade fästen till övre bärarmen är en lösning jag verkligen gillar. Dels så kan man enkelt med olika shims enkelt ha olika inställningar för exempelvis bana och gata, dels kan man enkelt göra nya fästen för annan caster om det skulle behövas. Klumpigt, kanske, men bygger man smart så... Gustaf Om man skulle göra "amerikansk modell" där övre länkarmen sitter "på en pinne" som är skruvad i chassiet, hur stora skruvar behöver man köra på då? Quote
Christer J Posted May 6, 2023 Posted May 6, 2023 3 timmar sedan, Fizz sade: Om man skulle göra "amerikansk modell" där övre länkarmen sitter "på en pinne" som är skruvad i chassiet, hur stora skruvar behöver man köra på då? M12 eller 1/2". En kraftig plåt med ovala hål för lodräta skruv så kan du ställa både camber och caster. Alt Saab 99/900 lösning med vågräta skruv och shims. 1 Quote
Morty Posted May 6, 2023 Posted May 6, 2023 Om man flyttar ledpunkten på övre bärarmen inne vid chassit, så borde väl även bump steer ändras? Vill man det? 1 Quote
Christer J Posted May 7, 2023 Posted May 7, 2023 9 timmar sedan, Morty sade: Om man flyttar ledpunkten på övre bärarmen inne vid chassit, så borde väl även bump steer ändras? Vill man det? Väldigt många biltillverkare har justeringen vid de inre lederna, antingen uppe, eller vanligare nu, nedre bärarmsinfästningen. I stort sett alla vanliga bilar har lite bumpsteer. Bara att titta på hjulvinklarna före och efter en sänkning tex. Tanken är väl att man ska kompensera för toleranser i chassidelarna i första hand, men det kan ju vara så att de även räknat på det där genom att bump ändras/ följer med åt "rätt" håll? 1 Quote
therealpinto Posted May 7, 2023 Posted May 7, 2023 Jag skulle bedöma att påverkan på bump steer normalt sett är minimal för att man flyttar övre inre ledpunkten. Oftast ligger inre styrled ganska långt nedanför den punkten så för att "linjen" ska flyttas mer än marginellt ska man nog justera rätt mycket. "Pinnlösningen" är inte dum men om jag skulle bygga sådan själv, skulle jag leta en färdig "pinne" som är enkel att köpa. Jag skulle tänka mig att det finns bilar där den är billig att köpa som reservdel. Sedan kräver den ju också att ramen är anpassad för det. 1 Quote
Fizz Posted May 7, 2023 Author Posted May 7, 2023 9 timmar sedan, Morty sade: Om man flyttar ledpunkten på övre bärarmen inne vid chassit, så borde väl även bump steer ändras? Vill man det? Det är verkligen pest eller kolera .. För att få camber-justering måste jag; Övre yttre = klen styrled eller modifiera spindelns kona (med en brotsch som inte verkar gå att köpa i Svedala för rimliga pengar) Övre inre = bump steer ändras (och det blir ännu fulare) Nedre yttre = göra krångligare länkarmar som blir tyngre i fel ände .. Nedre inre = gaaahhh .. Jag kom i och för sig på ett annat alternativ, man kan ju svarva en adapter till konan, och använda ett vanligt länkhuvud med en "misalignment spacer" från 12 till 14/16 mm .... 🤔 Quote
Fizz Posted May 7, 2023 Author Posted May 7, 2023 (edited) 59 minuter sedan, therealpinto sade: Jag skulle bedöma att påverkan på bump steer normalt sett är minimal för att man flyttar övre inre ledpunkten. Oftast ligger inre styrled ganska långt nedanför den punkten så för att "linjen" ska flyttas mer än marginellt ska man nog justera rätt mycket. "Pinnlösningen" är inte dum men om jag skulle bygga sådan själv, skulle jag leta en färdig "pinne" som är enkel att köpa. Jag skulle tänka mig att det finns bilar där den är billig att köpa som reservdel. Sedan kräver den ju också att ramen är anpassad för det. Jag tittade på SAAB 99/900 som det tipsades om ovan, och den har "pinnen inverterad", dvs svetsad i länkarmen, och sen lösa "lagerhållare" som bussningen sitter i .. det skulle kunna vara en lösning för att få de inre fästena "lite cleanare" .. Jag ska rita upp hur jag tänker mig, så det blir tydligt.... Om man skulle ta en helt annan lösning, och svarva en konisk hylsa som passar i det övre hålet på spindeln, för att sedan köra med en M12 skruv (största som passar i hålet) och "misalignment spacers" till ett större länkhuvud, vad vore en rimlig storlek på länkhuvudet? 14-16-? Eller kan man helt enkelt ge upp tanken om att inte modifiera spindeln, borra ur hålet för en större skruv (tror M14 är rimligt), och strunta i konan helt? Edited May 7, 2023 by Fizz Quote
Morty Posted May 7, 2023 Posted May 7, 2023 Jag kör M16 länkhuvud med genomgående M12 12:9 skruv och en svarvad bit emellan spindeln och leden. Finns säkert någon bild i min byggtråd när jag bytte från Sierra spindlar till de jag har idag. 1 Quote
therealpinto Posted May 7, 2023 Posted May 7, 2023 En sak att tänka på är att fästena till länkarmarna behöver tåla "skjuvning", alltså krafter i bilens längsriktning. En ensam "plåt" tror jag blir för klent om den inte är "profilerad" typ som en H-balk. Sedan brukar det också vara lite knivigt att få den typen av ovala hål att inte glida. Det finns hyfsat gott om exempel på konstruktioner som givit vika om man letar runt lite. M16 länkhuvud på en obelastad led bör absolut funka. 1 Quote
Fizz Posted May 7, 2023 Author Posted May 7, 2023 Jag tänkte bara på den vridande kraften, men det är klart det blir skjuvning också... Lite som jag fick ett totalt hjärnsläpp när jag gjorde mallen till den första länkarmen... Det såg lite "off" ut, men jag mätte och mätte och det stämde.. bara att jag mätte från fel punkt... Jaja, det var bra övning i alla fall... Quote
Fizz Posted May 7, 2023 Author Posted May 7, 2023 3 timmar sedan, Morty sade: Jag kör M16 länkhuvud med genomgående M12 12:9 skruv och en svarvad bit emellan spindeln och leden. Finns säkert någon bild i min byggtråd när jag bytte från Sierra spindlar till de jag har idag. Har du fler byggtrådar, jag hittade ingen bild i den jag kollade igenom? Quote
Kjelland28 Posted May 7, 2023 Posted May 7, 2023 Jag ställer camber med gängan på transitstyrleden som är min övre spindelled och kan även fin shimsa innanför det lösa fästet för A-armen. Denna lösningen ger justerbarhet för rollcenter/camber gain caster och camber och infästningen är jäkligt stadig ev lite stor. 2 Quote
Fizz Posted May 8, 2023 Author Posted May 8, 2023 (edited) On 2023-05-07 at 10:57, Morty sade: Jag kör M16 länkhuvud med genomgående M12 12:9 skruv och en svarvad bit emellan spindeln och leden. Finns säkert någon bild i min byggtråd när jag bytte från Sierra spindlar till de jag har idag. Jag räknade på det, och jag har ungefär 16,5 graders skillnad på 20 mm droop till 60 mm bump, och en den första bästa "kvalitets"-länkhuvudet jag hittade klarade 14 grader .. Finns det såna som klarar större vinklar, eller missar jag nått här? Det är väl ingen vidare ide att "ställa" länkhuvudet upp? Eller anger de bara halva vinkeln förresten? Så totalt får man max 28 grader? Edited May 8, 2023 by Fizz Quote
Fizz Posted May 8, 2023 Author Posted May 8, 2023 23 timmar sedan, Kjelland28 sade: Jag ställer camber med gängan på transitstyrleden som är min övre spindelled och kan även fin shimsa innanför det lösa fästet för A-armen. Denna lösningen ger justerbarhet för rollcenter/camber gain caster och camber och infästningen är jäkligt stadig ev lite stor. Det lutar nästan åt det, jag tror inte jag får ihop det på något annat sätt... 1 Quote
Kjelland28 Posted May 8, 2023 Posted May 8, 2023 Jag filurade rätt länge på hur jag skulle få till justerbarheten. Fick är positiv feedback på att jag boxat de nedre fästena och inte bara hade en plåtögla 1 Quote
Kjelland28 Posted May 9, 2023 Posted May 9, 2023 Justerbarheten mellan chassi och de lösa a-armsfästen är +-15 mm i längsled och +- 10 mm i höjdled. just nu i mitten ger en caster på 8 grader och ett roll center på 86 mm Quote
therealpinto Posted May 9, 2023 Posted May 9, 2023 17 timmar sedan, Fizz sade: Eller anger de bara halva vinkeln förresten? Så totalt får man max 28 grader? Ja, vinkeln som anges är åt ena hållet. Så om den anges till 14 grader så är det totalt 28 grader mellan ändlägen. 2 Quote
Fizz Posted May 9, 2023 Author Posted May 9, 2023 Jag är inte helt nöjd med klumpigheten i det övre fästet, det är 5 mm plattstång och det kanske skulle var rimligare att göra ett lite klenare, och samtidigt bygga in justerbarheten .. jag gillar enkelheten i att bara ha en original-spindelled där ute .. Ritade på något som liknar Kjelland28-s variant, känslan är att det 100 mm avstånd mellan skruvarna jag får in är på gränsen, men det kanske funkar .. själva profilen borde bli styv nog ... 1 Quote
Fizz Posted May 9, 2023 Author Posted May 9, 2023 Jag ska nog göra en en i kartong så får vi se ... 🙂 1 Quote
Morty Posted May 9, 2023 Posted May 9, 2023 On 2023-05-07 at 14:14, Fizz sade: Har du fler byggtrådar, jag hittade ingen bild i den jag kollade igenom? 1 1 Quote
Fizz Posted May 10, 2023 Author Posted May 10, 2023 9 timmar sedan, Morty sade: Det där är ju helt klart en snygg lösning... Får rita på hur en sån spacer skulle kunna se ut... 1 Quote
Fizz Posted May 10, 2023 Author Posted May 10, 2023 Började på ett stabilt underlag för jigg till länkarmarna också... 1 Quote
Fizz Posted May 23, 2023 Author Posted May 23, 2023 Har testat att göra länkarmar nu... Inser att jag behöver vinkla övre spindelleden med... 1 Quote
swedishGT40 Posted May 23, 2023 Posted May 23, 2023 Hur mycket infjädring är det du testat egentligen? Ser väldigt mycket ut, och så länge vinkeln vid maximal infjädring är inom området som spindeln klarar så ser jag inte att det är ett problem. Utgår ifrån att spindeln skall vara centrerad i vinkel vid ride height. Då har du samma rörelsemån på in-/utfjädring. 1 Quote
Fizz Posted May 23, 2023 Author Posted May 23, 2023 Det är 20 mm droop till 60 mm bumb.. Tror den klarar vinkeln egentligen, men det är inte så mycket mer... Quote
Kjelland28 Posted June 6, 2023 Posted June 6, 2023 Har för mig att rekommendation var 1/3 till 1/2 fjädringsväg drop. har hört skräckhistorier om vad som händer när utfjädringen tar slut innan bilen stannat av i kurvor. 1 Quote
Fizz Posted June 10, 2023 Author Posted June 10, 2023 Gjort en jigg för att kunna borra ur rören i ca 5 graders vinkel... Fick användning av hålet jag borrade i 8 mm plåten.. 😊 Quote
Fizz Posted June 12, 2023 Author Posted June 12, 2023 Börjat på höger sida... Och även börjat mäta ut bakvagnen.. 2 Quote
Fizz Posted June 20, 2023 Author Posted June 20, 2023 Shoppade loss på en rörnotch.. Vevor var inte superkvalitet... Fick göra en adapter, men sen gick det hyfsat... 1 Quote
Fizz Posted June 26, 2023 Author Posted June 26, 2023 Byggt en jigg och börjat på övre länkarmarna fram... Quote
Fizz Posted June 27, 2023 Author Posted June 27, 2023 En av sju klara .. kan vara så att hålet för spindelleden blev lite tight, tycker det går lite trögt att styra... Å andra sidan så har jag ju aldrig känt på en framvagn med två nya spindelleder ... Känns som vinkeln på spindelleden blev helt ok med.. 20 mm droop Ride height 60 mm bumb Quote
Kjelland28 Posted June 27, 2023 Posted June 27, 2023 20 mm drop låter väl lite. har 60 drop 60 bump själv fast jag har väldigt mjuk fädring på min. 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.