swedishGT40 Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Kul o se att det börjar bli en fungerande bil. Ska du klä hjulhus och motorrum senare, eller blir det inget sådant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted March 3, 2023 Author Share Posted March 3, 2023 8 timmar sedan, swedishGT40 sade: Kul o se att det börjar bli en fungerande bil. Ska du klä hjulhus och motorrum senare, eller blir det inget sådant? Tack. Jag ska klä hjulhusen och bagagerum har jag tänkt. Ska göra nån sorts avdelning mellan hjulen och motorrummet också. Men först el. 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted March 19, 2023 Author Share Posted March 19, 2023 (edited) Elparty! Edited March 20, 2023 by dmc12Hank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted March 19, 2023 Author Share Posted March 19, 2023 (edited) Edited March 20, 2023 by dmc12Hank 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted March 19, 2023 Share Posted March 19, 2023 Jag blev avundsjuk på ditt fina elschema 👍🏻 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted March 26, 2023 Author Share Posted March 26, 2023 (edited) Klar med motorelen och det mesta av all annan el. Det som är kvar är att koppla in alla lampor Edited March 26, 2023 by dmc12Hank 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted March 26, 2023 Author Share Posted March 26, 2023 Har skruvat dit instrumentbrädan och testat lite snabbt huvudrelät och cupefläkt och torkare. Har väl aldrig varit så glad för att en fläkt startar. Förhoppningsvis funkar allt som det ska. Lätt att det smyger in nåt feltänk. Nästa grej är avgassidan. Hade svetsat upp allt klart nen inser att jag måste få in en bit flexrör på varsin sida. Det blir rätt mycket bryt när motorn rör sig tror jag. Hansen racing har hemma. Det är gångavstånd så jag får ta en promenad dit. Härligt att energin är tillbaka. Det verkar fler tycka, händer mycket i garagen just nu verkar det som. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 2, 2023 Author Share Posted April 2, 2023 Har svetsat klart avgassystemet med flexrör. Ska försöka mig på uppstart idag. 😬 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 4, 2023 Author Share Posted April 4, 2023 Hann inte riktigt med ett uppstartsförsök i helgen. Lite småläckor och några små elfel som jag håller på att rätta till. Får bli en annan dag. Har kört på startmotorn och har gnista så det är inte så långt borta hoppas jag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 10, 2023 Author Share Posted April 10, 2023 Första uppstart! Den startade direkt underbart! Låter som tändningen är lite off. Eventuellt går den bara på sju cylindrar. Den gick inte att stänga av heller 😁 jag hade kopplat generatorn efter det här schemat. Se bild. Kontakten har bara L och F. L går till laddlampan och F hade jag kopplat till + tändning. Jag va tvingen att ta bort den kabeln annars gick den inte att stänga av. Så jag hoppas att den laddar som den ska ändå. Laddlampan slocknar i alla fall. Nån som vet om det funkar så här. IMG_6651.MOV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted April 11, 2023 Share Posted April 11, 2023 Har du en diod på L kabeln? Där ska ju strömmen bara kunna gå till lampan, inte åt andra hållet. Det är ganska vanligt att det missas och då får du bakström den vägen som gör att man inte kan stoppa motorn när man bryter strömmen till F. Jag har själv haft den problemet på min förra bil som jag renoverade men då stannade motorn när man tryckte ner bromspedalen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 11, 2023 Author Share Posted April 11, 2023 (edited) 1 timme sedan, Mats Karlsson sade: Har du en diod på L kabeln? Där ska ju strömmen bara kunna gå till lampan, inte åt andra hållet. Det är ganska vanligt att det missas och då får du bakström den vägen som gör att man inte kan stoppa motorn när man bryter strömmen till F. Jag har själv haft den problemet på min förra bil som jag renoverade men då stannade motorn när man tryckte ner bromspedalen. 🙂 Tack för svar. Nej har ingen diod. Har bara laddningslampan. (en led lampa och ett motstånd) Vilken sorts diod ska det vara? Det funkar att stänga av den nu när jag tog bort f anslutningen. Edited April 11, 2023 by dmc12Hank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 11, 2023 Author Share Posted April 11, 2023 Måste man ha f ansluten till tändningsström? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 11, 2023 Author Share Posted April 11, 2023 Har beställt diod nu. Tack för infon. Världens bästa forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted April 11, 2023 Share Posted April 11, 2023 Utan 12 v på F-anslutningen så laddar väl inte generatorn utan allt går på batteriström? Vilken sorts diod det ska vara har jag inte koll på men det verkar du hittat ändå. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 12, 2023 Author Share Posted April 12, 2023 Har anslutit f igen till tändningen och lött dit dioden på laddlampan och det verkar funka som det ska. Laddlampan slocknar och det går att stänga av bilen. Får man ändå säga är ett baskrav på ett fordon. Har även fått igång tankmätaren. Hade vänt på jordningen. Ibland går det lite snabbt. Såg att Jaguar förlorade rättsmålet mot den Svenske C-type byggaren. Känns skönt. Kan man sova lite bättre om nätterna. 😁nu börjar det bli riktigt spännande. Ska försöka köra en sväng runt kvarteret i helgen. Funderar på om jag ska börja med att hissa upp bakändan och lägga i lite växlar så får man se om lådan lirar som den ska. Eller är det nån som har nåt tips. Det har runnit ur lite olja under byggtiden. Nivån är bra nu. Blir nog skillnad när lådan är varm. Får fylla på lite misstänker jag. Oljekylaren tar väl lite också. Over and out för nu. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 15, 2023 Author Share Posted April 15, 2023 Testade att hänga dit en framlykta. Fan va mycket bil det blev plötsligt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 15, 2023 Author Share Posted April 15, 2023 Har bara skruvat dit lyktpottorna för att senare plasta in dom. Maken till dålig passform får man leta efter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 16, 2023 Author Share Posted April 16, 2023 Jag har monterat lampor och blinkers fram. Jag tänkte starta upp bilen igen men nu startar den inte. Laddningslampan lyser inte när man slår på tändningen. Den bara blinkar till när man vrider på tändningen. Jag satte dioden mellan generatorn och laddningslampan med silverkanten mot generatorn enligt instruktion på nätet. Har jag gjort fel? Kände bara en stor trötthet när den inte startade. Måste äta nåt och komma igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 16, 2023 Author Share Posted April 16, 2023 Det var en säkring som hade gått därav ingen gnista. så nu startar den som den ska. Men laddningslampan fortfarande bara blinkar till när jag vrider på tändningen. Sen slocknar den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 17, 2023 Author Share Posted April 17, 2023 Jag har en teori varför laddlampan trilskas. Det är en led lampa som är känslig vilken som är plus och minus till skillnad från vanliga lampor. Och jag kanske har vänt den fel. Vilket blev tydligt när jag satte dit en diod. Så jag ska testa det ikväll. Hoppas inte generatorn har pajat bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 17, 2023 Share Posted April 17, 2023 Har du kopplat det så här ? Eftersom laddlampan ligger mellan +12V och denna anslutning, kommer den då att slockna. Enkelt förklarat. Du kan parallellkoppla ett motstånd över LED (som redan nämnts) för att få samma ström som om det vore glödlampa. Lämpligt värde är 68-100 Ohm med en effekttålighet på minst 2W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 17, 2023 Author Share Posted April 17, 2023 Tack för svar. Jag kanske har hittat mitt problem. Det var kortslutning i elhärvan mellan F och L på generatorn. upptäckte det när jag började mäta kabeln. Körde summer och då upptäckte jag det. Hoppas inget har gått sönder pga. Av det bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 18, 2023 Author Share Posted April 18, 2023 Lite olika bakyktor. Några finare än andra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted April 18, 2023 Share Posted April 18, 2023 Övre modellen passar bilen bättre om jag får tycka till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 18, 2023 Author Share Posted April 18, 2023 (edited) 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Övre modellen passar bilen bättre om jag får tycka till. Ja det är originalutseendet men lite si och så med e- märkningen 😁 Edited April 18, 2023 by dmc12Hank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 20, 2023 Share Posted April 20, 2023 Nedre, besikningslampor, övre körlamporSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 20, 2023 Author Share Posted April 20, 2023 1 timme sedan, vedde sade: Nedre, besikningslampor, övre körlampor Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Inga kommentarer… 😁 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 23, 2023 Author Share Posted April 23, 2023 Har gjort första provkörningen idag. Gick skitbra! Har toppat upp olja i växellådan och motorn. Måste byta bensinpumpen. Den låter sjukt mycket. Nån som har förslag på nåt som inte låter så mycket. helst nåt som är utanför tanken. IMG_6856.MOV 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 23, 2023 Share Posted April 23, 2023 Blir fantastiskt !😍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted April 24, 2023 Share Posted April 24, 2023 Kul att se den ute på egen hand ! 🙂 Angående bränslepump så vet jag ingen extern pump som kan betraktas som tyst. Det är ju lite av fördelarna med in-tank pump att bränslet både kyler pumpen och bidrar till ljuddämpning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 24, 2023 Author Share Posted April 24, 2023 En kort rundvandring. Två snabba reflektioner efter provkörning. Måste skaffa tystare soppapump som jag skrev tidigare. Måste försöka få in bromsservo. Man får trampa rätt hårt som det är nu. Det tar ett tag att slita in bromsarna så dom blir nog bättre med lite tid. Hoppas jag får plats med RX8:ans originalservo. Det kommer bli trångt. Finns det nåt superslimmat elektriskt alternativ? IMG_6800.MOV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted April 24, 2023 Share Posted April 24, 2023 Oj vad den pumpen ven, vad är det för pump du har nu och hur är den monterad? Jag körde ju med en Biltema pump till nån Volvo på min förra hobbybil och den lät mycket men hade en lägre frekvens än din. Jag ångrar inte en sekund att jag byggde med bromsservo på min bil, så gött att ha bromsar som känns som vilken vanlig bil som helst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 24, 2023 Author Share Posted April 24, 2023 9 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Oj vad den pumpen ven, vad är det för pump du har nu och hur är den monterad? Jag körde ju med en Biltema pump till nån Volvo på min förra hobbybil och den lät mycket men hade en lägre frekvens än din. Jag ångrar inte en sekund att jag byggde med bromsservo på min bil, så gött att ha bromsar som känns som vilken vanlig bil som helst. Ja den låter mer än motorn. 😂 Jag fick med pumpen när jag köpte motorn. Ser ut som nåt Borsch-liknande. Ska testa att bygga en ljuddämpad låda. Om ljudet går ner ska jag köpa en ny extern och byta. Annars får jag väl försöka bygga en inTank variant. ska kolla när jag kommer hem om jag får in bromsservot. Måste bygga om rätt mycket är jag rädd för. Men det kan det vara värt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted April 24, 2023 Share Posted April 24, 2023 Gummi upphängd 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted April 24, 2023 Share Posted April 24, 2023 Om pumpen ylar mer än motorn så sjunger den bokstavligen på sista versen. Då är det likaväl att investera i en ny pump av vettigt märke, men den behöver vara gummiupphängd. /T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 24, 2023 Author Share Posted April 24, 2023 Hängde upp den på samma sätt som den super seven jag byggde. Gummi upphängd. Men den låter inte så farligt. Så det är nog pumpen som är slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 24, 2023 Author Share Posted April 24, 2023 Ingen som har nåt förslag på en kompakt bromsservo. Som är mindre än en Mazda RX8s bromsservo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted April 25, 2023 Share Posted April 25, 2023 Jag vet inte hur stor Rx8'ans är men jag kör med Nissan Micra (K10). Jag kommer inte ihåg exakt mått i huvudet men ca 180-200 mm i diameter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 27, 2023 Author Share Posted April 27, 2023 Har beställt en på bildelsbasen från en Bmw 3 touring 2007. Såg bra ut med en diameter på 20cm. En liten chansning men den borde gå att få in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted April 30, 2023 Author Share Posted April 30, 2023 Köpte en ny soppapump på Hansen Racing. En Edelbrock. Den går tyst och fint. Men den pumpar ingen bensin. Vet inte varför. Den sitter under tanken, det flödar bensin från tanken om man kopplar ur slangen. Pumpen går när den får spänning. Pumpen är rättvänd i flow riktningen. Plus och minus är rätt. Tog loss den och testade att pumpa från en PET-flaska men den pumpar inte. Känns ovanligt att det skulle vara nåt fel på den från fabrik. Men det verkar inte bättre. Slängde dit en en spinner istället. 🙂 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted May 9, 2023 Author Share Posted May 9, 2023 Jag fick byta pumpen på Hansen Racing utan problem. Men han kunde inte låta bli att säga när jag gick att kolla ordentligt hur man kopplar. 😁har inte kopplat in den än. Har beställt och fått ett bromsservo. Håller på att uppbåda energi till att kapa rör och göra om. Det kommer bli trångt och tråkigt. Men jag måste nog göra det. Blir till helgen. Over and out. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted May 16, 2023 Author Share Posted May 16, 2023 Har monterat bromsservo och huvudbromscylinder från en BMW 3 serie. Det gick smidigare än förväntat. Får precis plats så hjulet inte tar i. Nu väntar jag på en nippel till bensinpumpen så ska jag starta och hoppas att vacumet räcker till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted May 17, 2023 Author Share Posted May 17, 2023 Har trixat lite med tanklocket. Nitarna tog slut så jag måste handla mer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted May 18, 2023 Author Share Posted May 18, 2023 (edited) Är det nån som har koll på en bra billackerare i stockholmstrakten eller däromkring. Jag tänker att jag gör det mesta underarbetet själv. Då kanske man måste kontakta lackeraren tidigt så man använder rätt grundfärg osv. Edited May 18, 2023 by dmc12Hank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted May 18, 2023 Author Share Posted May 18, 2023 (edited) Det är ju lite speciellt med en glasfiberkaross också. Tror inte jag törs lacka själv. Lacken är ju det första man ser och då vill man att det ska se bra ut. Eller vad säger ni. Ska man testa att köpa nåt lackpaket och köra själv? Edited May 18, 2023 by dmc12Hank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 Jag är riktigt usel på att måla, men jag ska försöka själv. Blir det illa så kan jag slipa av och lämna in det till någon som kan det på riktigt. Har en grafiberkaross och kommer använda en polyuretan industrifärg, Tikarula Temadur. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted May 18, 2023 Author Share Posted May 18, 2023 Intressant. Är det en bra färg? Har du fått tips av någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 Det är en extremt hållbar färg, lite begränsat urval när det kommer till nyanser då det är RAL som gäller. Det var Magnus Viktorsson som tipsade mig, han använder det för lite enklare bilar. Fick även en snabbkurs i hur man ska lacka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 Den är kanon på chassi och stålkonstruktioner. Vill man ha fin yta på den så kan man använda den som en baslack och lägga klarlack ovanpå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts