dmc12Hank Posted August 4, 2021 Author Posted August 4, 2021 Bilfabriken har haft semesterstängt men har nu officiellt öppnat igen. Har popnitar ihop mina karosshalvor så att jag kan plasta ihop dom så det blir en hel bil igen. Den blir rätt mycket bredare. Tror att kittet jag köpte var anpassat för att sättas på en Triumph Herald så den var mycket smalare än en original D-type. Men jag tror att den är lite bredare än original nu. Känner redan nu vilket slit det kommer blir att slipa plasten innan lack. Men det känns bra att karossen hänger ihop! Man vill åka en sväng. Kommer bli coolt. 5 Quote
Arto Posted August 4, 2021 Posted August 4, 2021 😍Tycker den är extra snygg i breddat utförande. 1 Quote
dmc12Hank Posted August 4, 2021 Author Posted August 4, 2021 Tycker den är extra snygg i breddat utförande.Tack så hemskt mycket! Den blir rätt rå. Quote
427cobra Posted August 5, 2021 Posted August 5, 2021 On 2021-08-04 at 14:49, Arto sade: 😍Tycker den är extra snygg i breddat utförande. Håller med, riktigt snygg breddad! 1 Quote
dmc12Hank Posted August 19, 2021 Author Posted August 19, 2021 Köpte en våg på internet för husdjur som kan ta 300 kg och försökte väga varje hjul för sig. Inte helt lätt då det diffar rätt mycket om det inte är samma höjd på alla hjulen. Körde med laserpass men ändå svårt med exaktheten. Gjorde flera mätningar och tog nåt sorts medelvärde. Räknade med formler på internet för att få fram hur hårda fjädrar jag skulle ha. Beställde protech coilovers på libell.nu och har nu monterat dom och kors i taket så verkar det funka precis så bra som jag hoppades. Det vet man ju inte förrän man provkör osv. men än så länge så känns det som rideheight, dämparlängd, fjäderlängd och fjäderhårdhet är rätt. Får ställa hårdheten på dämparna när det blir dags att köra. Härnäst ska jag plasta ihop karossen. Behöver nog köpa ett partytält på biltema eller nåt för jag måste nog hålla till utomhus. Det blir nog inte så populärt att göra det i garaget i huset. 🙂 1 Quote
dmc12Hank Posted August 20, 2021 Author Posted August 20, 2021 Nån som vet om det finns däck med vit text på sidan i storleken 235/55 R17Hittar inga på nätet. 15 tum verkar vara det största. Eller 225 det bredaste. Quote
swedishGT40 Posted August 20, 2021 Posted August 20, 2021 (edited) Finns väl lös text att köpa och värma på? Vill minnas jag sett det förut, då kan du få vilken text du vill. EDIT: Hittade direkt https://www.dackdesign.se/ EDIT2: montageinstruktion Edited August 20, 2021 by swedishGT40 Quote
dmc12Hank Posted September 3, 2021 Author Posted September 3, 2021 Har plastat huven. Kladdigt men bara man tar det lugnt så går det bra. Tänker att jag ska slipa och sen lägga topcoat. Sen slipa, spackla, primer och lack. 1 Quote
dmc12Hank Posted September 3, 2021 Author Posted September 3, 2021 Har fått tips om att skippa topcoat och köra polyesterspackel i stället. Kanske kan va nåt. Quote
dmc12Hank Posted September 3, 2021 Author Posted September 3, 2021 Kanske i den här ordningen. Slipa, polyesterspackel, slipa, primer, slipa, lack. Putsa. Cruisa. Quote
ulwe Posted September 3, 2021 Posted September 3, 2021 Ja, topcoat har vanligen paraffinolja i sig, för att gelcoaten ska härda, oljan lägger sig ovanpå och håller undan luften, annars förblir gelcoaten "klibbig". Jag vet inte hur man tvättar bort paraffinet, nån annan kan nog tipsa om det i så fall. Din senaste uppräkning kan kompletteras med. Slipa, TVÄTTA MED ACETON,, polyesterspackel, slipa, primer, slipa, lack. Putsa. Cruisa. Polyesterspackel kan du göra själv med vanlig polyester + härdare + talk. Fördelen är att du kan välja hur konsistensen ska va, från fil till peanutbutter. 1 Quote
dmc12Hank Posted September 3, 2021 Author Posted September 3, 2021 Ja, topcoat har vanligen paraffinolja i sig, för att gelcoaten ska härda, oljan lägger sig ovanpå och håller undan luften, annars förblir gelcoaten "klibbig". Jag vet inte hur man tvättar bort paraffinet, nån annan kan nog tipsa om det i så fall. Din senaste uppräkning kan kompletteras med. Slipa, TVÄTTA MED ACETON,, polyesterspackel, slipa, primer, slipa, lack. Putsa. Cruisa. Polyesterspackel kan du göra själv med vanlig polyester + härdare + talk. Fördelen är att du kan välja hur konsistensen ska va, från fil till peanutbutter.Tack! Ska komma ihåg att tvätta med aceton. Quote
dmc12Hank Posted September 9, 2021 Author Posted September 9, 2021 I morgon ska jag göra byggbesiktningen. Lite nervöst är det. Önska mig lycka till. 1 Quote
dmc12Hank Posted September 10, 2021 Author Posted September 10, 2021 Lycka till Tack! Det gick bra. Bara några småsaker att fixa. Skönt. Ska skicka in ansökan om ursprungskontroll nu. Nu är det bara att bygga vidare i höst och vinter! 5 Quote
dmc12Hank Posted September 11, 2021 Author Posted September 11, 2021 Min besiktningsman vill att jag ska använda 12.9 bultar i framvagn och bakvagn och det är jag helt med på. Problemet är att hitta Nyloc-muttrar i klass 12. Nån som vet om det går att få tag på? Har kollat på Sifverts skruv och hela internet känns det som. Annars kanske det får bli mutter i klass 12 låsbricka och loctite. Quote
ulwe Posted September 11, 2021 Posted September 11, 2021 Nyloc är inte bäst på säkring, går det att hitta "klämda muttrar" lättare? Gängan är oval i ena ändan. Quote
dmc12Hank Posted September 11, 2021 Author Posted September 11, 2021 Nyloc är inte bäst på säkring, går det att hitta "klämda muttrar" lättare? Gängan är oval i ena ändan. Har inte hittat såna heller :) har gett upp för tillfället. To be continued…. Quote
Arto Posted September 11, 2021 Posted September 11, 2021 🤔Jag har nylock (inte klass 12.9) på min bil, och det blev godkänt. Använde vanliga muttrar utan låsning under hela byggtiden, bytte sedan ut dom när bilen var helt klar f. SFRO2 så man inte nöter på låsningen mer än nödvändigt. Men om det går att hitta bättre så👍 1 Quote
Hansol Posted September 11, 2021 Posted September 11, 2021 (edited) Borde inte Nord-Lock Låsbricka vara ett alternativ eller t o m bättre än nylock och då i kombo med en anpassad mutter ? Edited September 11, 2021 by Hansol 1 Quote
swedishGT40 Posted September 11, 2021 Posted September 11, 2021 53 minuter sedan, Hansol sade: Borde inte Nord-Lock Låsbricka vara ett alternativ eller t o m bättre än nylock och då i kombo med en anpassad mutter ? Håller med hansol här. Nord lock är bättre, finns hos swedol under annat fabrikat. Inte gratis dock, men handlar om få ställen så blir ändå hanterbart. 1 Quote
dmc12Hank Posted September 11, 2021 Author Posted September 11, 2021 Tack för svar. Får se vad min besiktningsman säger. Quote
dmc12Hank Posted September 11, 2021 Author Posted September 11, 2021 Bult och mutter i 12.9 kvalitet och nordlock-brickor kanske kan va nåt. Quote
dmc12Hank Posted September 14, 2021 Author Posted September 14, 2021 Verkar landa i bult och nylocmutter i 10 kvalitet. Quote
dmc12Hank Posted September 14, 2021 Author Posted September 14, 2021 Ritar gälar i frigolit och skissar på cockpitavdelningen i papper. Det blir fränt! 1 Quote
dmc12Hank Posted September 14, 2021 Author Posted September 14, 2021 Nån som vet var man kan få tag på fina gälade ventilgaller? (louvers) dom på carbuilder är lite för smala. Det är den storleken jag har skissat på. Gärna lite bredare och längre. Quote
dmc12Hank Posted September 14, 2021 Author Posted September 14, 2021 Och vingen måste jobbas lite med. Den är tänkt för en högerstyrd bil. Kan det vara den första med vingen på vänster sida. Har aldrig sett nån annan. Quote
swedishGT40 Posted September 15, 2021 Posted September 15, 2021 9 timmar sedan, dmc12Hank sade: Ritar gälar i frigolit och skissar på cockpitavdelningen i papper. Det blir fränt! Bara o tejpa över med alutejp o plasta direkt på plats nu då 😉 1 Quote
swedishGT40 Posted September 15, 2021 Posted September 15, 2021 (edited) 9 timmar sedan, dmc12Hank sade: Nån som vet var man kan få tag på fina gälade ventilgaller? (louvers) dom på carbuilder är lite för smala. Det är den storleken jag har skissat på. Gärna lite bredare och längre. Kan du inte stansa egna? Försök göra en egen stans i trä för aluplåt(eller stål om det är rostfritt som ska stansas), och sen gör du testskott med vinkelslip och en plåtbit för att se att slitsarnas bredd blir bra för stanspressningen. När du är nöjd kan du köpa en plåt med färdiga slitsar (vattenskuret) i den storlek du önskar och sen stansa alla öppningar själv. Edited September 15, 2021 by swedishGT40 1 Quote
dmc12Hank Posted September 15, 2021 Author Posted September 15, 2021 Kan du inte stansa egna? Försök göra en egen stans i trä för aluplåt(eller stål om det är rostfritt som ska stansas), och sen gör du testskott med vinkelslip och en plåtbit för att se att slitsarnas bredd blir bra för stanspressningen. När du är nöjd kan du köpa en plåt med färdiga slitsar (vattenskuret) i den storlek du önskar och sen stansa alla öppningar själv. Kanske man ska göra. Quote
Hansol Posted September 15, 2021 Posted September 15, 2021 23 timmar sedan, dmc12Hank sade: Nån som vet var man kan få tag på fina gälade ventilgaller? (louvers) dom på carbuilder är lite för smala. Det är den storleken jag har skissat på. Gärna lite bredare och längre. Kolla med dessa verkar köra gälar på beställning. Gälar - wheelson.se Quote
dmc12Hank Posted September 15, 2021 Author Posted September 15, 2021 Tack för tips. Men dom verkar mest göra smala gälar. Fint på hotrods men jag tänker mig breda gälar. Får kolla om dom gör andra bredder. Quote
dmc12Hank Posted September 16, 2021 Author Posted September 16, 2021 Coolt, jag har länge velat köpa en 3D skrivare. Kanske är dags! Det känns ju som det vore ganska lätt att göra louvres med det där upplägget. Quote
dmc12Hank Posted September 20, 2021 Author Posted September 20, 2021 Det blev dubbelt inlägg av nån anledning. Quote
vedde Posted September 21, 2021 Posted September 21, 2021 Snyggt jobbat! Blir grymt cool.Köp stansverktyg:https://www.ebay.com/itm/Louvre-Tool-4-100mm-Press-Classic-Car-Restoration-Metal-Garage-Welder-Steel-/223066467756?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l49286&mkrid=710-127635-2958-0/VeddeSkickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote
treevee72 Posted September 27, 2021 Posted September 27, 2021 Hej! Jag har gjort gälar med garagedomkraften och ett enkelt verktyg enligt bifogad presentation. Fungerade bra och ser helt OK ut (tycker jag). Lite stolpig svenska men jag gjorde beskrivningen för ett engelskt forum och översatte med Google. Kolla även byggtråden "TreeBeE trehjuling". Gör gälar med garagedomkraften PGB 2016-12-11.pdf 2 Quote
dmc12Hank Posted September 27, 2021 Author Posted September 27, 2021 Hej! Jag har gjort gälar med garagedomkraften och ett enkelt verktyg enligt bifogad presentation. Fungerade bra och ser helt OK ut (tycker jag). Lite stolpig svenska men jag gjorde beskrivningen för ett engelskt forum och översatte med Google. Kolla även byggtråden "TreeBeE trehjuling".Gör gälar med garagedomkraften PGB 2016-12-11.pdfGick inte att komma åt pdf:en. Quote
dmc12Hank Posted September 27, 2021 Author Posted September 27, 2021 Ska kolla byggtråden. Tack. Quote
treevee72 Posted September 28, 2021 Posted September 28, 2021 Hej! Hur gick det? För mig funkar både länken ovan och den i byggtråden. /P-G Quote
dmc12Hank Posted September 28, 2021 Author Posted September 28, 2021 Hej! Hur gick det? För mig funkar både länken ovan och den i byggtråden. /P-G Nu funkar det! Tack. Va snyggt det blev. Quote
Rikard Larsson Posted September 28, 2021 Posted September 28, 2021 Det här med 12.9-bult i hjulupphängningen. Jag har lärt mig att det INTE är godkänt? Quote
dmc12Hank Posted September 28, 2021 Author Posted September 28, 2021 Ja dom flesta tycker att 8.8 räcker verkar det som. Men min besiktningsman vill ha 12.9 eller som det nog blir 10.9 eftersom det inte finns nyloc i 12.9. Quote
therealpinto Posted September 29, 2021 Posted September 29, 2021 Det som SFRO har sagt är minst 10.9 till leder typ uniballs och liknande. Som Henrik säger hittar man i princip aldrig 12.9 mutter vilket gör att den skruven sällan gör nytta i en hjulupphängning. Sedan finns det lastfall, dimensioner och applikationer där 8.8 är helt okej också. Gustaf Quote
dmc12Hank Posted September 29, 2021 Author Posted September 29, 2021 Jag har inga uniballs utan det blir bussningar och det är dom infästningarnas som jag tänker köra 10.9. Quote
Christer J Posted September 29, 2021 Posted September 29, 2021 6 timmar sedan, therealpinto sade: Det som SFRO har sagt är minst 10.9 till leder typ uniballs och liknande. Som Henrik säger hittar man i princip aldrig 12.9 mutter vilket gör att den skruven sällan gör nytta i en hjulupphängning. Sedan finns det lastfall, dimensioner och applikationer där 8.8 är helt okej också. Gustaf Gäller det även om skruven går genom två fästöron med uniballen mellan? Quote
therealpinto Posted September 29, 2021 Posted September 29, 2021 1 timme sedan, Christer J sade: Gäller det även om skruven går genom två fästöron med uniballen mellan? Ja 🙂 Gustaf Quote
Rikard Larsson Posted September 29, 2021 Posted September 29, 2021 Intressant detta. Jag hade för mig att 12.9 t.o.m. var förbjudet p.g.a. "bättre att böja än knäcka". Brukar man inte för övrig säga att man kan gå ner en klass på muttrar jämfört med bulten? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.