Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bilfabriken har haft semesterstängt men har nu officiellt öppnat igen.

Har popnitar ihop mina karosshalvor så att jag kan plasta ihop dom så det blir en hel bil igen.

Den blir rätt mycket bredare. Tror att kittet jag köpte var anpassat för att sättas på en Triumph Herald så den var mycket smalare än en original D-type. Men jag tror att den är lite bredare än original nu.

fbb0943953150da4c611dd287d4b9f41.jpg

Känner redan nu vilket slit det kommer blir att slipa plasten innan lack.
Men det känns bra att karossen hänger ihop! Man vill åka en sväng. Kommer bli coolt.

• Like 5
Posted

😍Tycker den är extra snygg i breddat utförande.

• Like 1
Posted
On 2021-08-04 at 14:49, Arto sade:

😍Tycker den är extra snygg i breddat utförande.

Håller med, riktigt snygg breddad!

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Köpte en våg på internet för husdjur som kan ta 300 kg och försökte väga varje hjul för sig. Inte helt lätt då det diffar rätt mycket om det inte är samma höjd på alla hjulen. Körde med laserpass men ändå svårt med exaktheten. Gjorde flera mätningar och tog nåt sorts medelvärde. Räknade med formler på internet för att få fram hur hårda fjädrar jag skulle ha. Beställde protech coilovers på libell.nu och har nu monterat dom och kors i taket så verkar det funka precis så bra som jag hoppades. Det vet man ju inte förrän man provkör osv. men än så länge så känns det som rideheight, dämparlängd, fjäderlängd och fjäderhårdhet är rätt. Får ställa hårdheten på dämparna när det blir dags att köra.

Härnäst ska jag plasta ihop karossen. Behöver nog köpa ett partytält på biltema eller nåt för jag måste nog hålla till utomhus. Det blir nog inte så populärt att göra det i garaget i huset. 🙂

Protech detalj 2 hela.jpeg

• Like 1
Posted

Nån som vet om det finns däck med vit text på sidan i storleken 235/55 R17

Hittar inga på nätet. 15 tum verkar vara det största. Eller 225 det bredaste.

Posted (edited)

Finns väl lös text att köpa och värma på?
Vill minnas jag sett det förut, då kan du få vilken text du vill.

EDIT: Hittade direkt https://www.dackdesign.se/
EDIT2: montageinstruktion 

Edited by swedishGT40
  • 2 weeks later...
Posted

Har plastat huven. Kladdigt men bara man tar det lugnt så går det bra. Tänker att jag ska slipa och sen lägga topcoat. Sen slipa, spackla, primer och lack. b82cc2ebe6cc5a870b6851114df27926.jpg

• Like 1
Posted

Ja, topcoat har vanligen paraffinolja i sig, för att gelcoaten ska härda, oljan lägger sig ovanpå och håller undan luften, annars förblir gelcoaten "klibbig". Jag vet inte hur man tvättar bort paraffinet, nån annan kan nog tipsa om det i så fall. Din senaste uppräkning kan kompletteras med.
Slipa, TVÄTTA MED ACETON,, polyesterspackel, slipa, primer, slipa, lack. Putsa. Cruisa.
Polyesterspackel kan du göra själv med vanlig polyester + härdare + talk. Fördelen är att du kan välja hur konsistensen ska va, från fil till peanutbutter.

• Like 1
Posted
Ja, topcoat har vanligen paraffinolja i sig, för att gelcoaten ska härda, oljan lägger sig ovanpå och håller undan luften, annars förblir gelcoaten "klibbig". Jag vet inte hur man tvättar bort paraffinet, nån annan kan nog tipsa om det i så fall. Din senaste uppräkning kan kompletteras med.
Slipa, TVÄTTA MED ACETON,, polyesterspackel, slipa, primer, slipa, lack. Putsa. Cruisa.
Polyesterspackel kan du göra själv med vanlig polyester + härdare + talk. Fördelen är att du kan välja hur konsistensen ska va, från fil till peanutbutter.

Tack! Ska komma ihåg att tvätta med aceton.
Posted
Lycka till

Tack! Det gick bra. Bara några småsaker att fixa. Skönt. Ska skicka in ansökan om ursprungskontroll nu. Nu är det bara att bygga vidare i höst och vinter!

ea42b4b7a10f351b12479eaafd3e9683.jpg
  • Like 5
Posted

Min besiktningsman vill att jag ska använda 12.9 bultar i framvagn och bakvagn och det är jag helt med på. Problemet är att hitta Nyloc-muttrar i klass 12. Nån som vet om det går att få tag på?

Har kollat på Sifverts skruv och hela internet känns det som.

Annars kanske det får bli mutter i klass 12 låsbricka och loctite.

Posted

Nyloc är inte bäst på säkring, går det att hitta "klämda muttrar" lättare? Gängan är oval i ena ändan.

Posted
Nyloc är inte bäst på säkring, går det att hitta "klämda muttrar" lättare? Gängan är oval i ena ändan.

Har inte hittat såna heller :) har gett upp för tillfället. To be continued….
Posted

🤔Jag har nylock (inte klass 12.9) på min bil, och det blev godkänt. Använde vanliga muttrar utan låsning under hela byggtiden, bytte sedan ut dom när bilen var helt klar f. SFRO2 så man inte nöter på låsningen mer än nödvändigt. Men om det går att hitta bättre så👍

• Like 1
Posted (edited)

Borde inte Nord-Lock Låsbricka vara ett alternativ eller t o m bättre än nylock  och då i kombo med
en anpassad mutter ?

Edited by Hansol
  • Like 1
Posted
53 minuter sedan, Hansol sade:

Borde inte Nord-Lock Låsbricka vara ett alternativ eller t o m bättre än nylock  och då i kombo med
en anpassad mutter ?

Håller med hansol här.

Nord lock är bättre, finns hos swedol under annat fabrikat. Inte gratis dock, men handlar om få ställen så blir ändå hanterbart.

• Like 1
Posted

Nån som vet var man kan få tag på fina gälade ventilgaller? (louvers) dom på carbuilder är lite för smala. Det är den storleken jag har skissat på. Gärna lite bredare och längre.

Posted

Och vingen måste jobbas lite med. Den är tänkt för en högerstyrd bil. Kan det vara den första med vingen på vänster sida. Har aldrig sett nån annan.

Posted
9 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Ritar gälar i frigolit och skissar på cockpitavdelningen i papper. Det blir fränt! emoji16.png

21591e43c80e9c8a6985029e625dd589.jpg
d3428bd759fde4100b3baf0b61c1901d.jpg
e90e8c8ab76b059fe3fd94f1d756f7d9.jpg
a0676c067fd0ee00c7c4cc310507bb2a.jpg

Bara o tejpa över med alutejp o plasta direkt på plats nu då 😉

• Like 1
Posted (edited)
9 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Nån som vet var man kan få tag på fina gälade ventilgaller? (louvers) dom på carbuilder är lite för smala. Det är den storleken jag har skissat på. Gärna lite bredare och längre.

Kan du inte stansa egna?
Försök göra en egen stans i trä för aluplåt(eller stål om det är rostfritt som ska stansas), och sen gör du testskott med vinkelslip och en plåtbit för att se att slitsarnas bredd blir bra för stanspressningen.
När du är nöjd kan du köpa en plåt med färdiga slitsar (vattenskuret) i den storlek du önskar och sen stansa alla öppningar själv.

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Posted
Kan du inte stansa egna?
Försök göra en egen stans i trä för aluplåt(eller stål om det är rostfritt som ska stansas), och sen gör du testskott med vinkelslip och en plåtbit för att se att slitsarnas bredd blir bra för stanspressningen.
När du är nöjd kan du köpa en plåt med färdiga slitsar (vattenskuret) i den storlek du önskar och sen stansa alla öppningar själv.

Kanske man ska göra.
Posted
23 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Kolla med dessa verkar köra gälar på beställning.

Gälar - wheelson.se

Posted

Tack för tips. Men dom verkar mest göra smala gälar. Fint på hotrods men jag tänker mig breda gälar. Får kolla om dom gör andra bredder.

Posted

Coolt, jag har länge velat köpa en 3D skrivare. Kanske är dags! Det känns ju som det vore ganska lätt att göra louvres med det där upplägget.

Posted
Hej!
Jag har gjort gälar med garagedomkraften och ett enkelt verktyg enligt bifogad presentation. Fungerade bra och ser helt OK ut (tycker jag). Lite stolpig svenska men jag gjorde beskrivningen för ett engelskt forum och översatte med Google.
Kolla även byggtråden "TreeBeE trehjuling".
Gör gälar med garagedomkraften PGB 2016-12-11.pdf

Gick inte att komma åt pdf:en.
Posted
Hej!
Hur gick det?
För mig funkar både länken ovan och den i byggtråden.
/P-G 
Nu funkar det! Tack.

Va snyggt det blev.
Posted

Ja dom flesta tycker att 8.8 räcker verkar det som. Men min besiktningsman vill ha 12.9 eller som det nog blir 10.9 eftersom det inte finns nyloc i 12.9.

Posted

Det som SFRO har sagt är minst 10.9 till leder typ uniballs och liknande. Som Henrik säger hittar man i princip aldrig 12.9 mutter vilket gör att den skruven sällan gör nytta i en hjulupphängning.

Sedan finns det lastfall, dimensioner och applikationer där 8.8 är helt okej också.

Gustaf

Posted
6 timmar sedan, therealpinto sade:

Det som SFRO har sagt är minst 10.9 till leder typ uniballs och liknande. Som Henrik säger hittar man i princip aldrig 12.9 mutter vilket gör att den skruven sällan gör nytta i en hjulupphängning.

Sedan finns det lastfall, dimensioner och applikationer där 8.8 är helt okej också.

Gustaf

Gäller det även om skruven går genom två fästöron med uniballen mellan?

Posted

Intressant detta. Jag hade för mig att 12.9 t.o.m. var förbjudet p.g.a. "bättre att böja än knäcka".

Brukar man inte för övrig säga att man kan gå ner en klass på muttrar jämfört med bulten?