K-son Posted June 12, 2019 Posted June 12, 2019 Hej!  Efter att ha surfat runt pĂ„ detta eminenta forum till och frĂ„n nu i nĂ„gra Ă„r, har jag Ă€ntligen fĂ„tt ett ok av min sambo att bygga en bil. SĂ„ för att ge mig en lite spark i r*ven startar jag nu en byggtrĂ„d.  Inget i bygget Ă€r spikat Ă€n. Tanken Ă€r att det ska bli en glassĂ€tarbil.  Men tĂ€nker mig Motor: SAAB 2.0T B204E. Kanske en Volvo sug 5:a V-lĂ„da: R25-R28. LĂ„da till Volvo 5:an? Hört talas om nĂ„gon m90, den ska dock vara ganska ovanlig. Bakaxel: (denna har jag) frĂ„n nĂ„gon Volvo, tror 740 Chassi: Mcsorley 7:442E (ritningen för det chassit jag har utskrivet) Har skaffat 48m 25x25x2 Hjul: Har 20" som mĂ„tt hjul just nu.  Lite funderingar: Behöver jag ett sĂ„ "stort" chassi som 7:442E? Ăr ute efter en bil som ser "fet" ut. Tror Ă€ven att den breda nosen passar bĂ€ttre, om jag ska köra turbo. Kan tĂ€nka mig andra motor- och v-lĂ„ds- alternativ ocksĂ„.  Uppdateringarna lĂ€r komma sporadiskt  Utan bilder har inget hĂ€nt, har jag förstĂ„tt.  Den fina bakaxeln...  Lite rör som ska kapas till och svetsas ihop, till ett chassi förhoppningsvis.  PĂ„ Ă„terhörande. 5 Quote
john koskela Posted June 12, 2019 Posted June 12, 2019 Volvo M90 som satt i 960-2,5l passar rakt av pĂ„ volvo B5252 och B5254. Men...âŠ.de Ă€r sĂ€llsynta! Jag kör B5254 med adapterplatta och M47 lĂ„da. Quote
K-son Posted June 12, 2019 Author Posted June 12, 2019 Helskotta vad stora bilderna blev.... Undrar vad jag gör för fel, anvÀnder photobucket, sÄg ok ut pÄ mobilen.  Kengren: Tackar fÄr hoppas att det Àr lika roligt som alla skriver/sÀger  john koskela: Har du nÄgon ritning pÄ adapterplattan? Vad kör du med för koppling svÀnghjul?  Men ikvÀll har det blivit lite gjort, kapat lite. MÀrkt ut vart jag ska kapa Lite kapade bitar Maskinerna jag har anvÀnt hittills. Funderar pÄ att ta med rören till jobbet, dÀr har vi kallbandssÄg(tar dock bara 0-60 grader)   Quote
Rikard Larsson Posted June 13, 2019 Posted June 13, 2019 Hej och vĂ€lkommen. Vet inte om du sett mitt bygge, men dĂ€r har du ett McSorley 400-chassi med 17-tummare. 20" Ă€r riktigt stort pĂ„ en sjua. 442-chassit Ă€r i och för sig 5 cm högre Ă€n mitt, men kolla mina bilder. Som motor/vĂ€xellĂ„da tycker jag sĂ„klart att du ska köra Saab och Omega. Din bil kommer att bli tung och nĂ„gra 150 hk kommer du inte bli nöjd med đ  Quote
gka Posted June 13, 2019 Posted June 13, 2019 Du kanske redan har lÀst den, men annars Àr hÀr ett en jÀttebra byggtrÄd med samma recept du tÀnker pÄ, dvs 442E och Saabmotor. https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/7233-bygget-av-saab-7ul1us-s7/&share_tid=7233&share_fid=987364&share_type=tBeviset för att det gÄr att fÄ till proportionerna sÄ det blir snyggt med en storvÀxt sjua! Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk Quote
kengren Posted June 13, 2019 Posted June 13, 2019 (edited) En stor del av alla byggen kommer aldrig i mÄl. Jag lÀste pÄ nÀtet nÄgonstans att det vanligaste felet var att byggaren började med det roligaste dvs motorn. Risken Àr stor att det kommer att bli en mycket dyr post. Det Àr hÀftigt och roligt med teknik. PÄ samma stÀlle stod det att man skulle lÀgga ner all energi pÄ att fÄ till det övriga pÄ bilen, dvs bygga nÀstan "allt". Om det gÄr bra sÄ Àr det lÀtt att fÄ tag pÄ nÄgon som kan plocka ihop en motor Ät en och mÄnga gÄnger till en lÄg kostnad. NÀr bilen mer eller mindre Àr klar sÄ vet man ju vad det kommer att kosta och har det gÄtt bra sÄ finns det ju förhoppningsvis gott om pengar till motorn. Kolla gÀrna runt pÄ nÀtet sÄ skall du fÄ se mÀngder av pÄbörjade projekt, som av en eller annan anledning inte blir klara. Det Àr betydligt svÄrare att fÄ tag pÄ nÄgon som kan hjÀlpa dig med framvagn eller det elektriska till bilen. Edited June 13, 2019 by kengren Quote
K-son Posted June 13, 2019 Author Posted June 13, 2019 Har spanat in bÄde Rikards och Christers byggen, har dock inte reflekterat över vilka chassin de anvÀnt(alla chassin var super seven chassin)  20"arna Àr dÀr just nu mest för att jag har dem, vi rÄkade köra sönder en av fÀlgarna förra Äret, dÀrför bara det finns tre fÀlgar med dÀck. Har inte bestÀmt mig för vad jag ska ha för fÀlgar Àn Tror jag kör pÄ med 7:442E, fÄr bygga nÄgot smidigare sen. Bra med lite tips pÄ hur man ska gÄ till vÀga för att bli klar med bygget. Fyll gÀrna pÄ med mer tips, ex: i vilket stadie behöver man skaffa styrvÀxel? Vad ska man ha för nav? Ska nog fortsÀtta ha 5x108. NÀr behöver man dem? Hur mycket av chassit kan man göra klart innan man behöver motor, v-lÄda m.m. Quote
Rikard Larsson Posted June 14, 2019 Posted June 14, 2019 Jag har bara Ă€ndrat tvĂ„ rör i mitt chassi. SĂ„ bygg du hela ditt chassi klart. 442 Ă€r ju stort, sĂ„ du fĂ„r i motorn med lĂ€tthet. Beror ju pĂ„ hur man satsar, jag sket ett stort stycke i vikten nĂ€r jag byggde. Och Ă€ven rĂ€tt mycket i hur snyggt det var under huven och pĂ„ stĂ€llen dĂ€r det inte syns. Det gjorde att det gick fortare att bli klar. Sen har det blivit smÄÀndringar efter hand med förbĂ€ttrad finish och lite viktminskning hĂ€r och dĂ€r. Ăr vĂ€l inte jĂ€ttemycket stora grejer jag skulle vilja Ă€ndra pĂ„ pĂ„ mitt bygge. JĂ€ttenöjd med motor/vĂ€xellĂ„da och den stela axeln. Det jag ev. skulle vilja Ă€ndra pĂ„ Ă€r andra fĂ€lgar och lite delar i framvagnen. Nya spindlar, bromsok och bromsskivor. Tveksamt om det behövs ventilerade skivor. KĂ€nns som jag kunnat spara 15 kg ofjĂ€drad vikt per sida fram. Framhjul, spindel, bromsok, bromsskiva och spacer vĂ€ger 36 kg per sida... Just det, och riktig blinkersspak saknar jag fortfarande đ Quote
vedde Posted June 14, 2019 Posted June 14, 2019 Jag satsade pÄ att fÄ den klar sÄ billigt som möjligt först bara för att ha en bil pÄ gatan. Sen kan man modda hur mycket som helst och gÄ överstyr med det man sjÀlv vill. Jag tog allt frÄn en 500kr donator och bytte sedan efterhand. Satsa pÄ att bli klar med det du har istÀllet för att drömma om allt den kan bli med saker du inte har. PÄ sÄ sÀtt tar hobbyn aldrig slut, förutsatt att du tycker det Àr kul att bygga.Kolla min trÄd om du vill./Vedde Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Quote
K-son Posted June 14, 2019 Author Posted June 14, 2019 Jag tÀnkte mig 7:442E chassit just för att jag inte vet vilken motor samt v-lÄda jag ska ha. SÄ tankegÄngen var: bygg stort sÄ fÄr nÀstan alla motorer samt v-lÄdor plats och skulle jag Àndra mig, Àr det lÀttare att kapa ner lÀngden pÄ rören Àn att svetsa pÄ lite stumpar   Men kanske skulle satsa pÄ 7:4(?) chassi istÀllet. Har en Beach Buggy i garaget och den Àr kort och ser halv bred ut. TÀnker mig att sjuan jag vill ha ska vara bred (fet) hade ju varit frÀnt med korthjulbas med, men blir kanske för avancerat som första bygge.... Jag jobbar Àven utifrÄn K.I.S.S-metoden, alltsÄ Keep It Simple Stupid NÄgon donator bil blir det inte, sÄ mÄnga pluspoÀng hade jag tydligen inte ... DÀrför jag undrar lite nÀr man behöver vissa saker, sÄ jag kan försöka se till att jag har dem hemma nÀr de behövs. Annars Àr tanken att bli klar sÄ fort som möjligt utan att "haffsa" igenom nÄgot, helst innan ungarna tar studenten iaf ( de Àr 4 och 2 nu) Quote
john koskela Posted June 14, 2019 Posted June 14, 2019 Jag kom över en ny oanvÀnd adapterplatta frÄn KL racing för 1500kr. Kostar ny 2995kr och finns pÄ lager hos KL racing. Finns för bade rakstÀlld aller originallutande motor. Jag kör med lut för att slippa modda trÄget. Kör med B5254 svÀnghjul och tryckplatta samt lamell och urtrampningslager frÄn Volvo M47. Det som behövs Àr ett ersÀtta metallbussningen i bakkant pÄ vevaxeln mot ett kullager anpassat för M47 lÄdan. Kostar under 100 lappen. Satsa pÄ 170 hÀstaraen B5254 (20vent)direkt. B5252 140hk (10vent Àr rÀtt trÄkig) Quote
Jörgen Posted June 15, 2019 Posted June 15, 2019 du kan ju kolla in min trÄd med, har mcsorley, endast det breddade och den Àr tillrÀckligt förs aabmotorn.  Quote
K-son Posted June 15, 2019 Author Posted June 15, 2019 Varvar att kapa rör med att kika pÄ 24h Le Mans. Hur mÄnga hÀr har tÀnkt kika pÄ 24h Le Mans? Har reviderat mitt chassi val. Satt och jÀmförde 7:442E och 7:400, de bitarna jag hade kapat innan stÀmde överens med bÄda chassina, sÄ nu passade jag pÄ att byta till 7:400 chassit.  Men har en liten fundering ang bitarna LA och LB hur har ni gjort nÀr ni har kapat dessa? För jag antar att de ska vara vinklade Ät bÄda hÄllen. Quote
Rikard Larsson Posted June 15, 2019 Posted June 15, 2019 Ăr det de rören allra lĂ€ngst fram? De vĂ€ntade jag med tills resten satt ihop. Quote
K-son Posted June 15, 2019 Author Posted June 15, 2019 Japp det Àr de som Àr lÀngst fram. DÄ vÀntar jag med dem ocksÄ.  Rikard Larsson: Vad har du för nav fram? Bultmönster? Hur bred Àr din bil och vilken hjulbas har du? Quote
Rikard Larsson Posted June 15, 2019 Posted June 15, 2019 (edited) Volvo 140-spindlar. 5x108 alltsĂ„. Men sen har jag spacers för att byta till BMW. 5x120? Hjulbas och spĂ„rvidd vet jag inte. Kollar. Edit: stĂ„r ju pĂ„ Transportstyrelsens hemsida đ AxelavstĂ„nd 2430 mm SpĂ„rvidd 1460 mm Edited June 15, 2019 by Rikard Larsson Quote
K-son Posted June 15, 2019 Author Posted June 15, 2019 Tackar för snabbt svar, tĂ€nkte flytta hjulen lite snabbt sen ikvĂ€ll för att fĂ„ ett hum om hur bilen kommer bli. Ăr det godkĂ€nt med spacers? Quote
tpau Posted June 15, 2019 Posted June 15, 2019 Vad jag tycker Àr en riktigt fet Raw Striker https://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=177110 Som tips för att bli fÀrdig, planera in att lÀgga timmar varje vecka dÄ kommer det att gÄ framÄt. /T  Quote
K-son Posted June 16, 2019 Author Posted June 16, 2019 Efter Le Mans och kalas har jag hunnit kapa lite fler rör, Àven börjat kapa dem i vinkel. Nu till min frÄga: ena Ànden pÄ rör "C" Àr 72.2 grader och andra sidan Àr 75.9 grader, borde vara 80 grader pÄ bÀgge. Men Àr detta inom "felmarginalen"? Eller ska den kapas om? Quote
Mats Karlsson Posted June 17, 2019 Posted June 17, 2019 Jag skulle nog sÀga gör om, du bör hÄlla dig inom +/- 1 till 2 grader annars fÄr du jÀttestora gap mellan rören Quote
K-son Posted July 2, 2019 Author Posted July 2, 2019 Har idag suttit och surfat runt pÄ bildelsbasen. Kan man anvÀnda 850 spindel?  MVH Patrik Quote
therealpinto Posted July 3, 2019 Posted July 3, 2019 Det Àr nÄgra saker jag tycker man ska kolla upp vid val av spindel. En första grej att ha koll pÄ kan vara om den Àr gjord för styrvÀxel framför eller bakom axelcentrum. MÄnga framhjulsdrivna har styrvÀxeln bakom axelcentrum och dÀr Àr det ofta trÄngt pÄ en bil med drivning bak. Byter man plats pÄ spindlarna sÄ styrarmarna pekar framÄt blir Ackermann fel. I vissa fall kan man bygga en ny styrarm som bultas i spindeln, vilket kan lösa det. NÀsta frÄga kan vara spindelleder. En McPhersonspindelled (nedre) Àr inte gjord för att ta dragande last om man har fjÀder/stötdÀmpare pÄ nedre bÀrarm, som i en traditionell Locost. Antingen kan man hitta en annan spindelled att anvÀnda, eller sÄ kanske man kan bygga en hjulupphÀngning dÀr fjÀder/dÀmpare verkar pÄ övre bÀrarmen. Det mÄste ocksÄ finnas möjligheter att fÄ till fÀste för övre spindelled, normalt sett utan att svetsa i spindeln. Sedan brukar det ocksÄ vara bra att kolla hur axeln/hjullager/hub sitter fast. MÄnga spindlar gjorda för drivning krÀver att man har drivaxelns tapp genom hjullagret för att spÀnna ihop det. Olika konstruktioner finns men det behöver kollas upp. Sedan Àr det ocksÄ vettigt att titta pÄ vad man kan fÄ till för vÀrden pÄ KPI (styraxelns lutning i "cambervÀg), trail och caster. Gustaf Quote
LUPUS Posted July 3, 2019 Posted July 3, 2019 Jag kör Saab 9-3 alu spindlar och alla problem som nĂ€mns ovan intrĂ€ffar VĂ€rsta var plats ( bakom ) sedan övre adapter ( fanns mycket material att borra i m16 pinnbult) och sist byta spindel led med tillrĂ€ckligt lĂ„ng skruv att gĂ„ genom alu spindlar ( tjocka) Nöjd med resultatet men absolut inte vĂ€rt jobbet . Var hamnar du med Volvo 140 nav i geometri ?  För övrigt :  20â hjulen ihop kommer vĂ€ga som halva  bilen , egenfjĂ€drad vikt Ă€r klart annorlunda i vĂ„ra bilar . Jag börja med breda 17â , glad jag bytte till 15â vikt skillnaden Ă€r enorm   Quote
K-son Posted July 23, 2019 Author Posted July 23, 2019 Hej igen! Tack Rikard Larsson för all hjÀlp med tips och rÄd. Nu har det hÀnt lite med bygget igen. Större delen av chassit Àr ihop punktat. VÀntar pÄ en polare som trodde att han hade en komplett framvagn till en 140 liggandes, behöver dock en plan B om han inte har nÄgon. Material till bÀrarmar: 30x3 funkar det? Blir nog stora hjul 18", fÄr se om jag Ängrar mig i framtiden.   .  Nu ska jag försöka jobba upp lite pluspoÀng igen, sÄ jag kan fÄ en till heldag i garage Det var allt för denna gÄng MVH Patrik 2 Quote
K-son Posted July 24, 2019 Author Posted July 24, 2019 SÄhÀr i semestertider sitter jag och funderar pÄ bÀrarmar. Vad ska jag vÀlja för storlek? Har skaffat bussningar som Àr 32mm i ytterdiameter, ringde hydroscand de hade rör med ytterdiameter 35mm och 30mm fanns i 2 och 3mm godstjocklek. Men om jag tÀnker rÀtt blir innerdiametern för liten för att kunna pressa i bussningarna. De rören de hade hemma var E-coated, han jag pratade med visste inte hur det gick att lacka pÄ dessa, nÄgon som vet? Kanske skulle köra med 38 (ytterdiameter)x 3mm till bussningar och 30/35mm (ytterdiamater) x3 mm till bÀrarmarna Den lokala smedjan kunde frambringa 38x4 och 30x3 rör.  Vad har ni för godstjocklek pÄ era bussningsÀndar?  Hur kommer man fram till hur lÄnga bÀrarmarna bör vara?  DÄ polaren inte hittar sin framvagn, sÄ har inga spindlar. Inte heller nÄgra mÄtt pÄ bÀrarmarna Àn, men dÄ detta dyker in vill jag inte sitta och vÀnta pÄ materialet till bÀrarmarna.  MVH Patrik Som jobbar pÄ pluspoÀngen Quote
Stadig1 Posted July 26, 2019 Posted July 26, 2019 Hej, Har du testat Casim för berÀkning av framvagn? PÄ den andra bilen jag började pÄ hade jag BMW spindlar tex. Efter lite klurande brukar det ge sig hur lÄnga bÀrarmarna skall vara. Byggde ocksÄ McSorley 442E  Quote
K-son Posted July 26, 2019 Author Posted July 26, 2019 NÀ har inte testat Casim. Hur moddade du BMW spindlarna och frÄn vilken modell var de? Quote
Stadig1 Posted July 26, 2019 Posted July 26, 2019 Hej, Spindlarna var frÄn E46, dock upptÀckte jag snart att man egentligen vill ha spindlar med liten offsett mellan nedre och övre spindelled. Det Àr Àven positivt med lÄngt avstÄnd mellan lederna i höjdled och som jag lÀste sÄ tÀnkte du köra 20" hjul? DÄ gÄr det ha jÀtte avstÄnd. Det fina med Casim Àr att du Àven rÀknar in hjulen och detta Àr en viktig variabel. BÄde diameter, bredd och ET. Jag fick Àn dÄ till en hyffsad geometri. InfÀstning för lÀgre spindelled gjordes med samma horningsverktyg som man honar sierra spindeln. Till övre infÀstning svarvades en svamp och Àven denna honades. Jag övervÀger att bygga egna spindlar för att ersÀtta sierra, lÀr dock inte bli av pÄ lÀnge nu nÀr jag har motorbyte osv pÄ agendan.  För din del tÀnker jag att det Àr trevligt med "rÀtt" bultmönster pÄ spindeln. //Jesper Quote
K-son Posted July 27, 2019 Author Posted July 27, 2019 Tack för bilden dÄ förstÄr jag lite bÀttre. Jag ska inte köra med 20"arna de har jag anvÀnt mest för att kunna se lite proportioner. Blir troligtvis 18", det Àr iofs stort det ocksÄ. Men en polare har 4st jag skulle kunna fÄ köpa hyffsat billigt. Dock bultmönster 5/114.3, sÄ jag lÀr behöva spacers iaf. Patrik Quote
K-son Posted August 1, 2019 Author Posted August 1, 2019 DÄ har det hÀnt lite: FÀlgar inskaffade:: Blitz Technospeed Z2 9x18" och 10x18" (lite stora kanske, men billiga) Spindlar inskaffade 2st 140 spindlar. Motor inskaffad: Volvo S40 2.0t, ska bara monteras ut ur bilen. V-lÄda: M47 med kardan och slavcylinder, ska bara hÀmtas hos polaren.  Nu ska jag bara försöka fÄ fram lite vettiga lÀngder samt vinklar pÄ bÀrarmarna, fyrlink, samt storlekar pÄ spacers. Patrik Quote
Frena Posted August 1, 2019 Posted August 1, 2019 3 timmar sedan, K-son sade: DÄ har det hÀnt lite: FÀlgar inskaffade:: Blitz Technospeed Z2 9x18" och 10x18" (lite stora kanske, men billiga) Spindlar inskaffade 2st 140 spindlar. Motor inskaffad: Volvo S40 2.0t, ska bara monteras ut ur bilen. V-lÄda: M47 med kardan och slavcylinder, ska bara hÀmtas hos polaren.  Nu ska jag bara försöka fÄ fram lite vettiga lÀngder samt vinklar pÄ bÀrarmarna, fyrlink, samt storlekar pÄ spacers. Patrik Intressant motor, inte mÄnga som kör med den. Skall bli spÀnnande att följa! Quote
Stadig1 Posted August 1, 2019 Posted August 1, 2019 (edited) Tror det blir bra med 18" eftersom du bygger stora McSorley ramen! Bilen blir stor men hÄller man bara ihop proportionerna sÄ Àr den ramen grym!  Edited August 1, 2019 by Stadig1 Quote
vedde Posted August 2, 2019 Posted August 2, 2019 Blir en showcar och inte banbil eller?Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk Quote
K-son Posted August 2, 2019 Author Posted August 2, 2019 Jepp @vedde blir mer show Àn go. Men som du skrev innan gÄr ju alltid bygga om sen. Quote
gka Posted August 2, 2019 Posted August 2, 2019 Men du behöver spacers för att det Àr fel bultdelning pÄ fÀlgarna? Storleken Àr en sak, men jag hade utgÄtt frÄn fÀlgar som passar om jag skulle konstruera nytt. Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk Quote
Bronto Posted August 2, 2019 Posted August 2, 2019 Jag har en sÄdan motor stÄendes som du kan köpa vÀldigt billigt om du vill. Quote
K-son Posted August 3, 2019 Author Posted August 3, 2019 @gka: Jag behöver spacers för att flytta ut hjulen sÄ de inte tar i chassit. Fick fÀlgarna vÀldigt billigt och de Àr sÄ jÀkla snygga, tycker jag. SÄ blir nog spacers nu, dÄ en supra bakaxeln och framaxel inte passar inom budget just nu.  @Bronto: Om det Àr Volvo motorn du menar sÄ har jag en redan, men tack ÀndÄ.  Patrik Som mÄste fÄ tummen ur och jobba lite pÄ bilen igen samt ladda upp bilderna. Quote
K-son Posted September 14, 2019 Author Posted September 14, 2019 (edited)   DÄ har man fÄtt lite gjort: Jag och min sambo har köpt nytt hus, sÄ har varit mycket med det, samt att göra i ordning vÄrat nuvarande hus för försÀljning. FÄtt lite tid att skruva ur motorn ur S40:in, sÄ den Àr hemma nu Skaffat material till bÀrarmarna Försökt klura ut hur jag ska bygga en jigg till bÀrarmarna Försökt klura ut hur bÀrarmarna ska se ut, lÀngder och vinklar Kikat pÄ hur stora spacers jag kommer behöva Slipat rost pÄ bakaxel, roligaste jobbet som finns Börjat strippa ner motorn Motorn hemma StÀllt upp hjulen för att mÀta för spacers Framhjulen uppstÀllda ocksÄ Edited September 14, 2019 by K-son Dubbla bilder Quote
K-son Posted June 6, 2023 Author Posted June 6, 2023 Hej! LĂ€ngesen jag var hĂ€r nu, renovering av hus, kortslutning i kabel till verkstaden samt lite dĂ„ligt med motivation. Men har nu varit ute och grejat lite skulle detta funka tror ni? Ăr volvo s40 original kylare med original flĂ€ktarna, bara att jag monterat den pĂ„ andra hĂ„llet. Anslutningarna blir uppe(in mot bilen) och nere(ut frĂ„n bilen) ExpansionkĂ€rlet blir att montera högre Ă€n kylaren. Eller finns det nĂ„gon annan kylare som skulle kunna passa bĂ€ttre?  Kartong urklippt efter mĂ„tt pĂ„ en IC frĂ„n KL-racing  Mvh: K-son som hoppas motivationen Ă€r tillbaka. Quote
tpau Posted June 7, 2023 Posted June 7, 2023 VÀlkommen tillbaks! Har motorn bytt plats i bilen? En vanlig polo kylare borde vÀl kunna passa Àven i den positionen? /T Quote
K-son Posted June 7, 2023 Author Posted June 7, 2023 Tackar. Ja motorn har bytt plats, hamnar bak nu. Kikade lite pÄ polo kylare pÄ skruvat, men hittade inga mÄtt pÄ den, frÄn vilken Ärsmodell brukar man ta? Vore ju smidigt om det fanns en alu-kylare sÄ kan jag svetsa om anslutningarna om det skulle behövas. Har idag Àven lÀmnat ivÀg uppgifter pÄ grejer som ska frÀsas fram till uprightsen bak. Samt bestÀllt mer material. Hoppas bara inte det tar för lÄng tid att delarna ska bli klara bara.  Mvh: K-son Quote
tpau Posted June 7, 2023 Posted June 7, 2023 Googlade lie pÄ polo radiator locost seven o hittade denna. https://www.ebay.co.uk/itm/331487043175 Men vet inte hur det relaterar till en standard. Min har en okÀnd kylare som följde med byggsatsen /T  Quote
K-son Posted June 7, 2023 Author Posted June 7, 2023 Det enda jag funderar pÄ i och med att jag vrider pÄ kylaren: hur funkar det med anslutningarna pÄ samma sida? Eller en polo kylare kanske Àr tillrÀckligt smal för att ha den pÄ rÀtt hÄll.  Mvh: K-son Quote
vedde Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 Blir den inte vÀldigt baktung med bÄde förare och motor bak? Quote
Kjelland28 Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 Viktfördelning 30/70 bak đ en F1 brukar vĂ€l ligga pĂ„ 40/60 har jag för mig, men det Ă€r en F1:a det. Quote
K-son Posted June 20, 2023 Author Posted June 20, 2023 Ja den kommer nog bli lite tung bak, ska försöka flytta fram positionen för förare och passagerare sĂ„ lĂ„ngt fram det gĂ„r. Letar stolar för att kunna fĂ„ fram en passande sittstĂ€llning, men har inte hittat nĂ„gra som passar in i budgeten Ă€n.  Hmm kanske skulle bygga om den sĂ„ det blir en single seater đ Skulle den vara för tung bak fĂ„r jag vĂ€l hĂ€nga dit nĂ„gra frontvikter till en traktor eller nĂ„tt pĂ„ den đ Quote
K-son Posted June 20, 2023 Author Posted June 20, 2023 Lite 3D-cad đ  Vad tror ni om detta? Jag behöver förstĂ€rka pĂ„ insidan, hur gör jag det snyggast? Blir i 3mm S335 plĂ„t. Ska pĂ„ lite fĂ€sten för övre bĂ€rarmar och stötdĂ€mpare. Vill bara vet om detta kan funka eller om jag Ă€r helt ute och cyklar. Quote
Recommended Posts