Kjelland28 Posted November 16, 2023 Author Posted November 16, 2023 Ingen dum ide ! ska se om det blev några bitar över att ta till det ! Quote
tpau Posted November 17, 2023 Posted November 17, 2023 Jag funderar på varför många bilar har dylika skydd. På min bil är själva röret rejält gulnat av värme, men skalet på dämparen visar inga tecken på att skifta färg. Knappt ens gavlarna. När jag känner på dämparen efter färd är den max 50 grader (gör inte ont att ta på) Så på min bil skulle jag behöva skydd för grenrör och eventuellt slutrör men ljuddämparen gör att man inte kommer åt slutröret så enkelt. /T Quote
heralue Posted November 17, 2023 Posted November 17, 2023 Jag har Scaniaskydd i rostfritt eller MAN-skydd i aluminium om du önskar annars Quote
EUSSVEN Posted November 17, 2023 Posted November 17, 2023 Min dämpare blir så pass varm att den skänkt mig ett prydligt ärr på smalbenet. Så det är nog rätt individuellt hur varma de blir. Är en oval 3” sak från Apple. Quote
Christer J Posted November 17, 2023 Posted November 17, 2023 10 timmar sedan, tpau sade: Jag funderar på varför många bilar har dylika skydd. På min bil är själva röret rejält gulnat av värme, men skalet på dämparen visar inga tecken på att skifta färg. Knappt ens gavlarna. När jag känner på dämparen efter färd är den max 50 grader (gör inte ont att ta på) Så på min bil skulle jag behöva skydd för grenrör och eventuellt slutrör men ljuddämparen gör att man inte kommer åt slutröret så enkelt. /T Värmen stiger några minuter efter stopp. Köper man en glass och smeker dämparen vid insteg så är glassen bra att ha 😂 1 Quote
Kjelland28 Posted November 19, 2023 Author Posted November 19, 2023 Lite små uppdateringar igen choken kopplad och trubbat av värmeskyddet 5 Quote
Kjelland28 Posted December 4, 2023 Author Posted December 4, 2023 Monterat instrumentpanelen med skruvar och brickor, fixat lite mer med choken så nu ska den vara klar och kopplat blinkers och strålkastare fram. 3 Quote
Kjelland28 Posted December 23, 2023 Author Posted December 23, 2023 (edited) God (h)Jul och Gott Nytt (Bygg)År på er alla bilbyggare ! 🎄✨ Nu inser jag att det förmodligen inte hinner bli så mycket mer byggt i År och att min besiktning därav hamnar på vårkanten. Har vidtalat Uno på SFRO att i mars nån gång så vill jag boka in mig. Ha det gött och hoppas alla får roliga (h)julklappar Edited December 23, 2023 by Kjelland28 4 Quote
Kjelland28 Posted December 23, 2023 Author Posted December 23, 2023 (edited) På tal om tokiga EU-förslag som det här med att bilar skulle bli avfall om dom inte besiktigades på två år . Om vi jämställer det med sportutrustning som ju är en annan hobby. Då borde ju fotbollsskor destrueras efter 3 månader i garderoben. Oanvända skridskor skulle vi också få en ofantlig hög med. Det borde finnas rätt många fotbollar som heller inte används under vintern. finns det verkligen ingen EU-politiker som kan röja upp i det här träsket av gamla sportartiklar ! 🙂 Edited December 23, 2023 by Kjelland28 2 Quote
EUSSVEN Posted December 27, 2023 Posted December 27, 2023 Håller tummarna att det går bra med SFRO till våren👍🏻 Quote
Kjelland28 Posted January 28 Author Posted January 28 (edited) Har haft lite uppehåll i byggandet men i lördags vart det lite grejat igen gjorde klart strålkastarna fram, insatserna satt inte fast som dom skulle i mina billiga lykthus. Lösningen blev en bit 3mm gummisnöre runt varje insats då sitter det tajt mot lyktsargen. sen drog jag fram ledningarna till höger bakljus och kopplade ihop dom med bakljuset. hängde även dit mitt dragkroksfäste med dragkrok kom på att jag behöver en jord kabel extra på varje sida till backljusen som satt längst ner på skärmarna när jag köpte dom. Nästa gång blir det vänster bakljus och förhoppningsvis sidoblinkers Edited January 28 by Kjelland28 4 Quote
Kjelland28 Posted February 11 Author Posted February 11 Varde ljus och det blev bakljus, bromsljus och blinkersljus 10 Quote
Kjelland28 Posted March 23 Author Posted March 23 Så då har det blivit flytt av bil samt hål gjorda för de sista blinkers lamporna 7 Quote
Kjelland28 Posted March 29 Author Posted March 29 (edited) Dagens arbete var att montera färdigt draget kompl med el. 4st M10 dragna till 90 Nm samt få dit backljusen ! Snart bara att bygga elsystemet kvar ! Edited March 29 by Kjelland28 5 Quote
Kjelland28 Posted March 31 Author Posted March 31 Jag hoppas på 650 kg eller nåt sånt. Har gjort en enkel simulering i Solidworks och det ska funka 1 Quote
Kjelland28 Posted April 14 Author Posted April 14 Pillade lite med mitt komplicerade el-system. Fasen vad enkelt allt blir med bara en knapp till ljuset, ett GT-instument från -69, förgasare och brytarspetsar ! 😁 det mest komplexa är varningsblinkersen från -77. följer Volvo 240 kopplingsschemat för den och stegrelät till hel/halven 4 Quote
tpau Posted April 15 Posted April 15 Vist är eldragning ganska kul när man väl kommer över ångesten! Är det ett relä som har ett sånt där härligt mekaniskt ”klonk” ljud? /T Quote
Kjelland28 Posted April 15 Author Posted April 15 (edited) Känner väldigt lite ångest när det gäller eldragning vare sig det är 240V, 400V eller 12V. Byggde nytt elsystem i en Lotus Europa -72 i mitten på 80-talet och det funkade precis som det var tänkt efter att vi dragit åt den sista jordskruven, blev lite automatiskt halvljus och andra finesser på den. säkringslådan kom från en Escort Mk3 🙂 Edited April 15 by Kjelland28 1 Quote
super7 Posted April 15 Posted April 15 När jag byggde om elen lite på min se7en så användes delar från elcentralen lastbilshytt.... Hade ju förmånen då att ha tillgång till mycket bra och ha delar.... innan hytt tillverkningen flyttades till GBG och Gent. //Nisse Quote
Kjelland28 Posted April 28 Author Posted April 28 Igår blev det huvspännen och en start på själva elsnörandet bilden på spännena försvann visst men kablarna fastnade på bild. Observera att jag har samma färg till startrelät som till höger blinkers, ett diskret stöld skydd ! 2 Quote
Kjelland28 Posted July 7 Author Posted July 7 Nån som har en bra lösning på hur man ansluter en Volvo huvudbromscylinder till bromsvätskebehållare längre upp ? Och jag får inte igång mitt Volvo GT instrument. så just nu står allt stilla 😞 Quote
tpau Posted July 8 Posted July 8 Min huvudbromscylinder är det en gummibussning i och så ser behållaren ut lite som en vanlig slang vulst. På den borde man kunna använda en vanlig slankoppling och klämma ner i hålet, frågan är bara storlek o form. För instrument, för besiktningen behöver du ju bara en cyckelparkering så kan du laga instrumentet i vinter /T Quote
Kjelland28 Posted July 8 Author Posted July 8 Det är en gummi tätning som behållaren är pressad ner i på 240 också och jag har ett par röranslutningar som är omformade (borrmaskinssvarvade) så att dom liknar anslutningarna på behållare problemet verkar vara att slangarna får dom att luta lite i gummitätningen och då kryper det upp bromsvätska. Ska se om jag kan göra ett par som är lite större se tätar inte den hydrauliska bromsljus kontakten heller funkar Loctite på såna ? Quote
tpau Posted July 8 Posted July 8 Kan du göra en liten fixtur/konsol som håller de två nipplarna på rätt sätt? Är de i metall som går att svetsa/löda så kanske bara en plåt emellan? Jag försöker komma ihåg hur min bromsljuskontakt tätade men gör inte det. Kommer ihåg att det finns en massa olika sätt för bromskomponenter att täta, kona, konisk gänga och sen även de som ska ha bricka där uppe. Se till att båda delarna är gjorda för samma sätt. Men vist borde rätt klet funka för att täta, känns bara lite som ett plåster, du vill kunna lita på bromsarna. /T Quote
Kjelland28 Posted July 8 Author Posted July 8 (edited) Jo jag har allt tänkt att det får bli en hållare i stål som håller nipplarna rakt och fästs i en av skruvarna till huvudbromscylindern det skulle kunna räcka. däremot så fatta jag inte varför inte bromsljuskontakten inte tätar börjar det känns som att den är konisk men då är det väl inte M10x1 gänga kan det vara så enkelt att jag har fel gängor på vissa delar. Finns det nån gänga som ligger väldigt nära M10x1 i stigning ? Ja det får nog bli signallamporna jag fick med av dig när jag köpte grejer av dig och cykeldatorn snart för att få till det med besiktning i år. Edited July 8 by Kjelland28 Quote
Kjelland28 Posted July 8 Author Posted July 8 Då kan det vara så att vi ringat in problemet får se om det kan gå att hitta en övergång från NPT1/8 inv till M10x1 utv. så kanske det blir tätt. Quote
Kjelland28 Posted July 8 Author Posted July 8 ser ut att finnas konisk M10x1 också om det skulle vara en sån varför tätar den inte då ? Quote
Kjelland28 Posted July 14 Author Posted July 14 (edited) Höll på med blinkersgrejerna och har fått till varnings blinkers och vanlig blinkers och började jag försöka få lampan i instrumentet att blinka men icke, tog ur lampan och kollade och då lös den men i instrumentet nada. Jag har gått på 140 -70 elschemat för std kontakterna till instrumentet och kopplat in mig på 62/3 och 4 enligt schemat är det signal och jord till blinkerslampan men som sagt ingen kontakt. Har ett universal 3 pinnat relä och Volvo har bara en lampa så jag har inte riktigt koll på om det måste vara ett Volvo relä. som ett alternativ skulle jag ju kunna använda två dioder för att enkelrikta till den enkla lampan från varje sida. Edited July 14 by Kjelland28 Quote
JaBa Posted July 14 Posted July 14 Jag körde med två dioder https://www.electrokit.com/1n4004-do-41-400v-1a /Jan Quote
Morty Posted July 15 Posted July 15 Hoppade in i din byggtråd lite längre upp och såg din bromsljuskontakt. Den sitter vinklad rakt upp och då blir där luft i kretsen som du riskerar att inte få ut. Har du möjlighet att vinkla den åt sidan eller vrida den så det sitter upp och ner minskar den risken. Quote
Kjelland28 Posted July 15 Author Posted July 15 Jo jag har faktiskt tänkt vinkla ner den just för luftningen det slog när jag grejade med det att den nog helst borde sitta åt ett annat håll Quote
EUSSVEN Posted July 19 Posted July 19 Jag körde också två dioder för att ORa ihop signalerna, men det borde redan finnas när man köper färdig instrumentering? Quote
Kjelland28 Posted August 11 Author Posted August 11 (edited) Så där då är vi på rätt väg med bromsen igen. Volvo huvudbromscylinder Volkswagen T1 -67 2-krets tätningar, anslutningar, behållare och bromsljuskontakt. bilder kommer när forumet kan ta emot dom igen verkar vara nåt tjall nu. Edited August 13 by Kjelland28 2 Quote
EUSSVEN Posted August 18 Posted August 18 Ser väldigt bra ut. Tack för all hjälp senast. Efter bytet av gaswire gick det fint hem🙂 Quote
Kjelland28 Posted November 3 Author Posted November 3 Liten uppdatering. mitt i husköpande och röjande efter att mor flyttat till hemmet så blev det en stund över att bygga bil igen. 🙂 Det blev montage av Vw typ 1 bromsoljebehållare samt färdigställade av chokewire splitten. kvar att fixa med är tankavluftning och få igång elen. Fick tag i ett original blinkrelä så får vi se om det funkar samt att klura ut varför strömmen inte går som den ska i GT-instrumentet. 4 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.