Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag funderar på varför många bilar har dylika skydd.

På min bil är själva röret rejält gulnat av värme, men skalet på dämparen visar inga tecken på att skifta färg. Knappt ens gavlarna.

När jag känner på dämparen efter färd är den max 50 grader (gör inte ont att ta på)

Så på min bil skulle jag behöva skydd för grenrör och eventuellt slutrör men ljuddämparen gör att man inte kommer åt slutröret så enkelt.

/T

Posted

Min dämpare blir så pass varm att den skänkt mig ett prydligt ärr på smalbenet.

Så det är nog rätt individuellt hur varma de blir.

Är en oval 3” sak från Apple.

Posted
10 timmar sedan, tpau sade:

Jag funderar på varför många bilar har dylika skydd.

På min bil är själva röret rejält gulnat av värme, men skalet på dämparen visar inga tecken på att skifta färg. Knappt ens gavlarna.

När jag känner på dämparen efter färd är den max 50 grader (gör inte ont att ta på)

Så på min bil skulle jag behöva skydd för grenrör och eventuellt slutrör men ljuddämparen gör att man inte kommer åt slutröret så enkelt.

/T

Värmen stiger några minuter efter stopp. Köper man en glass och smeker dämparen vid insteg så är glassen bra att ha 😂

  • Haha 1
  • 2 weeks later...
Posted

Monterat instrumentpanelen med skruvar och brickor, fixat lite mer med choken så nu ska den vara klar och kopplat blinkers och strålkastare fram.

IMG_20231203_115035237_HDR.thumb.jpg.1cabdb109a8be471466f097187c72eca.jpg

IMG_20231203_151328493_HDR.thumb.jpg.973bf61d7faddf773a118d96444dc3b7.jpg

IMG_20231203_151335133_HDR.thumb.jpg.e84e6df37cf401cdccc997850a9bef00.jpg

  • Like 3
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

God (h)Jul och Gott Nytt (Bygg)År på er alla bilbyggare ! 🎄

Nu inser jag att det förmodligen inte hinner bli så mycket mer byggt i År och att min besiktning därav hamnar på vårkanten. Har vidtalat Uno på SFRO att i mars nån gång så vill jag boka in mig. Ha det gött och hoppas alla får roliga (h)julklappar 

Edited by Kjelland28
  • Like 4
Posted (edited)

På tal om tokiga EU-förslag som det här med att bilar skulle bli avfall om dom inte besiktigades på två år .

Om vi jämställer det med sportutrustning som ju är en annan hobby. Då borde ju fotbollsskor destrueras efter 3 månader i garderoben. Oanvända skridskor skulle vi också få en ofantlig hög med. Det borde finnas rätt många fotbollar som heller inte används under vintern. finns det verkligen ingen EU-politiker som kan röja upp i det här träsket av gamla sportartiklar ! 🙂

  

 

Edited by Kjelland28
  • Like 2
  • 1 month later...
Posted (edited)

Har haft lite uppehåll i byggandet men i lördags vart det lite grejat igen  gjorde klart strålkastarna fram, insatserna satt inte fast som dom skulle i mina billiga lykthus. Lösningen blev en bit 3mm gummisnöre runt varje insats då sitter det tajt mot lyktsargen.

IMG_20240127_144037120_HDR.thumb.jpg.2c7bf2560066362947268412e47dd6b9.jpg

sen drog jag fram ledningarna till höger bakljus och kopplade ihop dom med bakljuset. hängde även dit mitt dragkroksfäste med dragkrok

IMG_20240127_144019326_HDR.thumb.jpg.07e94ce357defad329b5eb4c6ffa22f2.jpg

kom på att jag behöver en jord kabel extra på varje sida till backljusen som satt längst ner på skärmarna när jag köpte dom.  Nästa gång blir det vänster bakljus och förhoppningsvis sidoblinkers 

Edited by Kjelland28
  • Like 4
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted (edited)

Dagens arbete var att montera färdigt draget kompl med el. 4st M10 dragna till 90 Nm samt få dit backljusen ! Snart bara att bygga elsystemet kvar !

IMG_20240329_151642136_HDR.thumb.jpg.e896bbd7f67c531c4b7be605541469a0.jpg

Edited by Kjelland28
  • Like 5
Posted

Vad säger SFRO om draget? Hur mycket förväntas du få dra?

Posted

Jag hoppas på 650 kg eller nåt sånt. Har gjort en enkel simulering i Solidworks och det ska funka  

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Pillade lite med mitt komplicerade el-system. Fasen vad enkelt allt blir med bara en knapp till ljuset, ett GT-instument från  -69, förgasare och brytarspetsar ! 😁 det mest komplexa är varningsblinkersen från -77. följer Volvo 240 kopplingsschemat för den och stegrelät till hel/halven

IMG_20240413_154554488.thumb.jpg.e300afc11158e1793610f5682466ba03.jpg

IMG_20240413_154606237_HDR.thumb.jpg.3d67ad97147b9d41be3eeec826edc017.jpg

IMG_20240413_154612014_HDR.thumb.jpg.85726b57eef921e3580469ab66f93f07.jpg

IMG_20240413_155123612_HDR.thumb.jpg.dc37bfd8705343419694a9f9d97f2b9f.jpg

 

  • Like 4
Posted

Vist är eldragning ganska kul när man väl kommer över ångesten!

Är det ett relä som har ett sånt där härligt mekaniskt ”klonk” ljud?

/T

Posted (edited)

Känner väldigt lite ångest när det gäller eldragning vare sig det är 240V, 400V eller 12V. Byggde nytt elsystem i en Lotus Europa -72 i mitten på 80-talet och det funkade precis som det var tänkt efter att vi dragit åt den sista jordskruven, blev lite automatiskt halvljus och andra finesser på den. säkringslådan kom från en Escort Mk3 🙂

 

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Posted

När jag byggde om elen lite på min se7en så användes delar från elcentralen lastbilshytt....

Hade ju förmånen då att ha tillgång till mycket bra och ha delar.... innan hytt tillverkningen flyttades till GBG och Gent.

 

//Nisse

  • 2 weeks later...
Posted

Igår blev det huvspännen och en start på själva elsnörandet bilden på spännena försvann visst men kablarna fastnade på bild.

IMG_20240427_142036604_HDR.thumb.jpg.d43fb71a1d7695f397b666acc7b2f743.jpg

IMG_20240427_145851646_HDR.thumb.jpg.f0d3653851d824abf4c3869975e7e094.jpg

Observera att jag har samma färg till startrelät som till höger blinkers, ett diskret stöld skydd ! :w00t2:

IMG_20240427_142032124_HDR.jpg

  • Like 2
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Posted

Nån som har en bra lösning på hur man ansluter en Volvo huvudbromscylinder till bromsvätskebehållare längre upp ? Och jag får inte igång mitt Volvo GT instrument. så just nu står allt stilla 😞

 

Posted

Min huvudbromscylinder är det en gummibussning i och så ser behållaren ut lite som en vanlig slang vulst.

På den borde man kunna använda en vanlig slankoppling och klämma ner i hålet, frågan är bara storlek o form.

För instrument, för besiktningen behöver du ju bara en cyckelparkering så kan du laga instrumentet i vinter

/T

Posted

Det är en gummi tätning som behållaren är pressad ner i på 240 också och jag har ett par röranslutningar som är omformade (borrmaskinssvarvade) så att dom liknar anslutningarna på behållare problemet verkar vara att slangarna får dom att luta lite i gummitätningen och då kryper det upp bromsvätska. Ska se om jag kan göra ett par som är lite större se tätar inte den hydrauliska bromsljus kontakten heller funkar Loctite på såna ? 

Posted

Kan du göra en liten fixtur/konsol som håller de två nipplarna på rätt sätt? Är de i metall som går att svetsa/löda så kanske bara en plåt emellan?

Jag försöker komma ihåg hur min bromsljuskontakt tätade men gör inte det.

Kommer ihåg att det finns en massa olika sätt för bromskomponenter att täta, kona, konisk gänga och sen även de som ska ha bricka där uppe. Se till att båda delarna är gjorda för samma sätt. Men vist borde rätt klet funka för att täta, känns bara lite som ett plåster, du vill kunna lita på bromsarna.

/T

Posted (edited)

Jo jag har allt tänkt att det får bli en hållare i stål som håller nipplarna rakt och fästs i en av skruvarna till huvudbromscylindern det skulle kunna räcka. däremot så fatta jag inte varför inte bromsljuskontakten inte tätar börjar det känns som att den är konisk men då är det väl inte M10x1 gänga kan det vara så enkelt att jag har fel gängor på vissa delar. Finns det nån gänga som ligger väldigt nära M10x1 i stigning ? Ja det får nog bli signallamporna jag fick med av dig när jag köpte grejer av dig och cykeldatorn snart för att få till det med besiktning i år.

 

 

Edited by Kjelland28
Posted

Då kan det vara så att vi ringat in problemet får se om det kan gå att hitta en övergång från NPT1/8 inv till M10x1 utv. så kanske det blir tätt. 

 

Posted

ser ut att finnas konisk M10x1 också om det skulle vara en sån varför tätar den inte då ?

Posted (edited)

Höll på med blinkersgrejerna och har fått till varnings blinkers och vanlig blinkers och började jag försöka få lampan i instrumentet att blinka men icke, tog ur lampan och kollade och då lös den men i instrumentet nada. Jag har gått på 140 -70 elschemat för std kontakterna till instrumentet och kopplat in mig på 62/3 och 4 enligt schemat är det signal och jord till blinkerslampan men som sagt ingen kontakt. Har ett universal 3 pinnat relä och Volvo har bara en lampa så jag har inte riktigt koll på om det måste vara ett Volvo relä. som ett alternativ skulle jag ju kunna använda två dioder för att enkelrikta till den enkla lampan från varje sida.

Edited by Kjelland28
Posted

Hoppade in i din byggtråd lite längre upp och såg din bromsljuskontakt. Den sitter vinklad rakt upp och då blir där luft i kretsen som du riskerar att inte få ut. Har du möjlighet att vinkla den åt sidan eller vrida den så det sitter upp och ner minskar den risken.

Posted

Jo jag har faktiskt tänkt vinkla ner den just för luftningen det slog när jag grejade med det att den nog helst borde sitta åt ett annat håll

Posted

Jag körde också två dioder för att ORa ihop signalerna, men det borde redan finnas när man köper färdig instrumentering?

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Så där då är vi på rätt väg med bromsen igen. Volvo huvudbromscylinder Volkswagen T1 -67 2-krets tätningar, anslutningar, behållare och bromsljuskontakt. bilder kommer när forumet kan ta emot dom igen verkar vara nåt tjall nu.

IMG_20240811_122204976.thumb.jpg.7a87b48682d24ab774a02df4a4a630a0.jpg

IMG_20240811_124540449.thumb.jpg.243b070d909653e45db1e9b9c7042002.jpg

IMG_20240811_124548869.thumb.jpg.b851b843fd8dc1abb3b2705404fe7d09.jpg

 

Edited by Kjelland28
  • Like 2
Posted

Ser väldigt bra ut.

Tack för all hjälp senast. Efter bytet av gaswire gick det fint hem🙂

  • 2 months later...
Posted

Liten uppdatering. mitt i husköpande och röjande efter att mor flyttat till hemmet så blev det en stund över att bygga bil igen. 🙂 Det blev montage av Vw typ 1 bromsoljebehållare samt färdigställade av chokewire splitten. kvar att fixa med är tankavluftning och få igång elen. Fick tag i ett original blinkrelä så får vi se om det funkar samt att klura ut varför strömmen inte går som den ska i GT-instrumentet.

 

IMG_20241103_145610476.thumb.jpg.3ab9e743d64a38b8985ac5c780021453.jpg

  • Like 4

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...