Jump to content

Byggtråd Esperyds locost


Recommended Posts

Tanken kommer så småningom framåt. Allt på toppen utom tankröret är klart. Har dock inte klurat ut hur man gör med avslutningen helt ännu. Sitter och tittar på rollover ventil från Volvo.... Något som ni kört med?

Nästa imorgon är att göra baljan under för att sedan monter pump och inkrom. Har nog allt som behövs.

 

Sedan kan man diskutera an kopplingars vara eller inte vara. Dom är fasen så mycket dyrare än vanlig slang och slangklämmor men kände att jag ville testa. 

 

Nackdel att sätta den som jag gjorde är att den nu snor några cm i höjd i bagaget 😞

 

 

IMG_20200204_221955.jpg

IMG_20200204_222043.jpg

IMG_20200204_221946.jpg

Link to comment
Share on other sites

Typ sådan här: https://www.mrtuning.se/universal/an-kopplingar-slang/roll-over-ventil/roll-over-ventil-an8/?gclid=Cj0KCQiA7OnxBRCNARIsAIW53B-cfyCHRt5UmxHO67wSWhbAy6rk6evd70B3aVHJg4UKlRKzBSGVNOgaAnmPEALw_wcB ?

Antar man sätter den på insidan med kopplingen utåt. Kan jag sedan koppla den rakt mot Kanistern mot saaben för att ta hand om gaserna?  

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, daromer sade:

Typ sådan här: https://www.mrtuning.se/universal/an-kopplingar-slang/roll-over-ventil/roll-over-ventil-an8/?gclid=Cj0KCQiA7OnxBRCNARIsAIW53B-cfyCHRt5UmxHO67wSWhbAy6rk6evd70B3aVHJg4UKlRKzBSGVNOgaAnmPEALw_wcB ?

Antar man sätter den på insidan med kopplingen utåt. Kan jag sedan koppla den rakt mot Kanistern mot saaben för att ta hand om gaserna?  

Ja, exakt en sådan använder jag. Dra slang eller rör till Kanistern.  Jag använder ingen Kanister utan drog ett rör rakt upp till ventilation dock satte jag ett nät i rörändan så att inte något odjur kan krypa in. Jag gjorde ett misstag med för kort rör till avluftningen, slutade under tankpåfyllningen, så när jag tankade stummfyllt då pissade det bensin ur avluftningen. Bytte snabbt till ett längre rör.

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt arbete med tanken under kvällen. Insidan av locket där pumpen ska sitta har tagit lite form. Satt 2 nipplar för slangarna för pump + retur. De är bara 5mm invändigt men ska borra upp dem till ivf 6. Pumpen i sig är ändå inte större än 6mm och sedan från andra sidan sitter 8mm så det bör fungera. 

Fick göra en knäck på hållaren och det är av vinkeljärn och känns rejält stadigt. Kommer således förmodligen inte staga den mera. 

IMG_20200205_171308.jpg

Där pumpen sitter i syns här. Hålet ner i denna baljan är mindre än själva baljan i sig och det kommer säkerställa att soppan inte kan komma ur ens i en kraftig sväng.  Det sitter precis i underkant av bakänden och innan det tar i så har man skrapat resten av underredet 🙂

IMG_20200205_171436.jpg

Fästena till tanken är på gång. Har gjort 4 st medar som den kommer ligga an på varav sidorna stagar åt sidorna. Har inte bestämt om jag ska ha 2 eller 4 band över dock. 

Montageband kanske t om? IMG_20200205_155821.jpg

Här ser man det ovanifrån. I framkant kommer även tanken ligga mot stagen som går ner för drag-kroken. Detta gör att rörelse frammåt är bokstavligen omöjligt och bandens funktion blir att hålla tanken nedåt. 

Gummimatta hamnar givet på fästena. Det är inte den lättaste fastsättningen och stod och övervägde lite lättning i form av borrade hål men anser att tiden det tar att borra vinner jag ändå inte igen om jag nu råkar köra bana en dag 🙂 

IMG_20200205_171333.jpg

Innan helgen ska tanken ivf vara klar och monterad.

Om nu lite ventiler och så hinner dyka upp. Tanklocket har jag nu väntat 2 veckor på.... 

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att klämma gummi mellan pump o stag sen (enklast är att kapa en bit gummislang i lämplig dimension som träs över hela pumpen, men tänk på att det måste vara neoprengummi! ) , annars får du ett otrevligt ljud som fortplantar sig som i en trumma(tanken) och kan låta riktigt elakt om det vill sig.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-02-05 at 11:17, daromer sade:

Typ sådan här: https://www.mrtuning.se/universal/an-kopplingar-slang/roll-over-ventil/roll-over-ventil-an8/?gclid=Cj0KCQiA7OnxBRCNARIsAIW53B-cfyCHRt5UmxHO67wSWhbAy6rk6evd70B3aVHJg4UKlRKzBSGVNOgaAnmPEALw_wcB ?

Antar man sätter den på insidan med kopplingen utåt. Kan jag sedan koppla den rakt mot Kanistern mot saaben för att ta hand om gaserna?  

Jag har en sån liggandes som aldrig kom till användning till mitt bygge. Den kan bli din för en locost slant.20200206_181033.thumb.jpg.b4ec002bd783a37aff39a1aca4a2d1ec.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag han man inte med lika mycket. Men en timme nu han jag med. Måste hinna sova lite inför helgen med.

  • Svetsade dit en möjlighet att tömma tanken
  • Testade av framvagnen lite till: Camber var -0.5 på ena sidan och -1.5 på andra. Caster fick jag till 5-7 grader. Toe in några mm i framkant av däcken. Bumpsteer körde jag ju tidigare och den fick jag till 3-5mm på 3 meters avstånd....  Ackerman har jag dock inte satt tänderna i men känns/ser ok... 😛
  • Styrningen på plats en snabb runda. Tycker mig känna ett pyyyyytttelitet glapp men samtidigt så länge man har en styrstång som går att förlänga/förkorta så blir man inte av med allt. Givet också då man har 4 knuter. Den är definitvt inte tungstyrd på verkstadsgolvet men kan tänka mig att asfalt känns mer. 
  • Pedalstället har fått pluggade cylindrar för broms. Tycker inte den flexar ett skit men det får vi ju se
  • Monterat en 700Nm fjäder till handbromsen. Finns inte en chans att jag rubbar den nu och man behöver inte dra långt innan den tar. Ska testa det ute på gården sedan men jag tror denna lösningen ska fungera

Inga bilder dock på det hela 🙂

Fredag och lördag dedikeras till annat då jag ska iväg och springa långlopp så behöver lägga lite planeringstid för det. 

Fick även svar att bågen ska bockas imorgon. Efter 20++ samtal och mail så efter mycket om och men så var det någon som faktiskt behagades svara och hade tid inom 1 månad... Då kan man ha en förhoppning om att den är på plats och bältenas infästning nästa vecka. Resten av grejerna till tanken ska väl komma med. Dvs kopplingar och slang för pump+filter+avluftning+överfyllnadsskydd o.s.v.  Bara fixa tankbank. Stod och övervägde montageband. Det är ju lätt och smidigt och skulle kunnat haft 4 men rostfritt lockar med. Får se vad det blir

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jodå, nästan varje dag nu. Inget gjort idag dock då det vart att förbereda för imorgon.

 

Ska springa tjörnarparen ultra. Sägs vara extremt blött och geggigt så är nog inte så mycket springa. Vi är många kollegor som åker och kör allt från 50km till 100miles 🙂

 

Ska bli skoj men är man hemma i tid så hinner man nog några timmar till i helgen och få klart tanken med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fästena för tanken på gång. Kommer köra med montageband som sitter i fästen som på framsidan går att spänna.  Det är dock ont om plats i bakkant så överväger att köra m6 istället för m8 där. Får se lite hur det banar iväg. Givet kommer det en matta emellan så tanken inte kan gnaga

 

IMG_20200209_182805.jpg

Bakkanten 

IMG_20200209_182813.jpg

Framkanten

IMG_20200209_182801.jpg

Edited by daromer
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Krympslang är inte så dumt faktiskt så det ska jag helt klart testa! Slipper man lägga på plats 🙂  Hade annars tänkt använda 1mm gummimatta som jag hade liggandes men då måste man ju pilla för att hålla det på plats. 

Link to comment
Share on other sites

Tackar. Tar en sak i taget. Ikväll gav jag dock upp efter en stund för när man känner att "detta kan nog göras bättre" så brukar jag ta en paus så man kan fundera. Så imorgon blir det att ta tag i några saker där som jag vill göra snyggare. Och det är fästena på "framsidan" i mitten. Dom är inte good enough

Link to comment
Share on other sites

Funderar på vad i SFRO1 som behövs och på det dokumentet jag såg berörs 2 saker och det är avluftning och överfyllnadsskydd. 

Avluftning är bara att trycka igenom Kanistern är tanken. Överfyllnadsskydd?  Se bifogad ritning som jag tänkt dra rören där jag drar från en roll over ventil upp och vänter precis vid tanklocket. Mest för att det ser ut så på bilar? 

Och sedan vidare till kanistern.

 

Ser ni något som borde göras annorlunda?  Jag sätter också ventilen i tanken inte i hörnet utan en bit inn för att ev svängar inte trycker rakt upp i den om nu inte tanken är full....

 

 

kanister.PNG

Link to comment
Share on other sites

Då kommer vi till lite mer sakliga saker.

 

Överväger om man ska köra org pump eller inte... MEN inkommande till pumpen så sitter ett ramrör ivägen. Detta går ju flytta men vill inte göra något mer nu samt nu är ju ramen godkänd....

2 alternative

1. Extremt tajt siliconböj. Kommer dock komma farligt nära och förmodligen ta i när motorn rör sig.

2. Svetsa om röret och vinkla det. Går det ens svetsa om den utan att förstöra själva lagerbiten? Kan förvisso svetsa och kyla den. Någon som gjort det?

3. Ja finns ju tredje och det är att montera elpump. Vet dock inte om jag vill lägga de pengarna. 

Nästa är placering av rem. Generatorn går sätta högre upp men ger ju inget extra tag runt veven. Eller räcker den biten runt veven? Det är ju ingen stor generator... Kan sätta en spännrulle mellan generator och veven för att trycka upp remmen något. 


Vad säger ni? 

 

IMG_20200224_220421.jpg

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

Ifall du skall köra med just den där setup-en så rekommenderar jag att sätta in en stödrulle på remmen.
Blir väldigt lite anläggnings yta på remskivan på vevaxeln.
Tvär ritade en lite bild som förklarar hur jag tänker.

Anledningen varför jag rita två olika varianter är för att jag inte vet vilket håll motorn snurrar 😄 

Varför jag väljer olika sida beroende på rotation är för att jag anser att man inte vill få onödig kraft 
på stödrullen. Gör man så där så blir stödrullen obelastad och håller längre.

Om du ska svetsa och är rädd för att det kan bli för varmt så finns det löd metoder idag för aluminum som är betydligt kallare än ifall 
man tex svetsa med pinne eller TIG. 

1582012065_Namnls.png.1fef2f91e959624a924f5d856efdf353.png

Link to comment
Share on other sites

Yes mer runt veven är jag införstådd i. Trodde inte att det skulle räcka som sådant men värt att slänga ut frågan då man gärna sparar lite jobb,🙂  Ska kolla hur det var med att använda orginall spänarm igen annars blir det att sätta en underifrån istället. Att snåla in på jobb för att spara tid nu är döfött.

Link to comment
Share on other sites

Använd original spännande så löser du ju alla problem direkt. 

Det syns lite dåligt hur remmen går men du förstår nog ändå. Bra omlänkning på alla remhjul.

Generatorn måste sitta ganska högt för att remmen ska gå fritt för sig själv.

 

kvllsjobb045.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, daromer sade:

Är precis så jag gör nu 🙂  Däremot kom nästa fråga om man kan strunta i vattenhålen vid insuget och på din bild så har du ju rensat den på allt sådant. 

 

jag gör likadant helt klart 🙂

Vattenkanalen är till för att värma spjällhuset, det funkar ändå. Man kan ju ta varmluft till luftfiltret på vintern om man är rädd för isbildning 😉

Link to comment
Share on other sites

Så här får det bli. Ska bara hitta en kortare rem. Det är på gränsen att generatorn är högt upp. Kan vara så att man får flytta upp den lite till (Dock inte plats just nu) alt lägga någon typ av glidskydd. 

IMG_20200225_173401.jpg

Vattenpumpen omsvetsad nedåt... Vilket skitmaterial dom gjutit i samt så mycket skit som är innuti. Går egentligen inte att svetsa men vi gör ett försök så får vi se. En ny pump hade nog varit lättare att fixa med. Fick göra rent om och om igen och gå över det för det bara bubblade ut hela tiden. 

IMG_20200225_173439.jpg

Lite generatorfästen

IMG_20200225_172259.jpg

Undre fästet är lite stor platta men först tänkte jag sätta generatorn längre ned. Låter hela plattan vara där just nu men finns i vikt-sparar-potential senare om inte annat 🙂

IMG_20200225_172305.jpg

 

 

Fråga: Vad är uttaget ovanpå pumpen till för?

Vad är det extra uttaget vid ventilen på baksidan av motorn till för? Inte returen till kylaren utan den andre som är 28mm ?

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

Det bakre uttaget på toppen går till värmeelementet. Ska kopplas så att det cirkulerar till röret som går runt framkamten på toppen, det som sitter skruvat i termostathuset. Uttaget upptill på vattrnpumpen går till expansionskärlet.

Link to comment
Share on other sites

Grymt Tack!

 

Har läst och sett det innan men hittade det inte nu. Och det suger lite att man inte fotade av eller sparade mer dokumentation när man började med bygget för ett par år sedan 🙂 Tur att man har detta stället med vänligt folk

Link to comment
Share on other sites

Och nu letar jag efter vad resterande på insuget är till för... Jag hittade en beskrivning eller vill minnas att jag hade en men hittar den inte nu.

 

1. Till?

2. Till?

3. Till bromsservo = plugga

4. Till? Pluggad idag

5. Till?

 

 

 

IMG_20200226_145302__01.jpg

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

Vevhusventilation. Jag satt och funderade först om jag skulle haft den på insuget men det blir ju inte bra. Givet en backventil men hur som så har man ju mottryck vid minsta ladd och således övertryck i motorn. Denna borde egentligen sitta före turbon. 

 

Hur har ni kopplat den? 

Link to comment
Share on other sites

Vevhusventilationen kommer göras om och göras rätt. 

Frågan är om man ska bygga ihop en behållare som samlar ev olja och kanske t om levererar den ner i tråget direkt ? Eller räcker det att dra vevhusventen rätt till insuget innan turbon?

Röret mellan termostathuset och turbon. Där går ut en liten förgrening. Vad har den gått till innan? Kan man plugga den?

Kopplingen på Omega lådan. I vilken riktning har ni satt den? Vilken är ingående och vilken är avluftning eller det spelar ingen roll kanske? Hur har ni gjort där?

 

 

Har hänt lite till. Ska försöka få upp bilderna med

  •  Lite insugsrör och vattenrör gjorda
  • Första aluplåtarna på plats vid bromsarna inkluderat monterat behållarna. Dock hade jag fel nippel mellan ok och AN-kopplingar... Hmm
  • Gasreglaget byggt. Behöver vajerlåsning vid pedalen samt ändra utväxlingen något. Går inte gasa fullt 😄
  • Motorn urplockad och alla detaljer rivda. ska få sig en tvätt och lite färg.
  • Turbon nedplockad och roterat kompressorhuset inkluderat nytt fäste för wg. 
  • Insuget omsvetsat en del till. 
  • Växellådan har fått fast hydraliska bitarna. Bara en fråga om vilken av hålen är till vad. 

 

Inte så mycket men lite ivf i helgen. Har varit lite krasslig så då får man pausa. 

 

Kommande vecka

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder också. Inga rör polerade eller slipade. Det kommer få vänta. 

IMG_20200229_131047.jpg

Lite mycket svarta slangar men har inte "kapat" dem ännu. 

IMG_20200229_131035.jpg

Gasvajern får sitt fäste på röret ovan. 

IMG_20200229_131106.jpg

Broms och kopplingsvätskebehållarna fått sin plats. 

IMG_20200226_163252.jpg

Uppenbarligen har jag beställt fel adapter som ska gå in i cylindern. Konkav vs konvex. Så detta gör att den inte går i botten eller tätar. Funderar på om man ska lägga en bricka emellan bara på nedre. Det är ju inget tryck där. 

Kör med AN4 och slang för detta. Är inte så dyrt att faktiskt tillverka dem själv och man får ju den längden man vill ha

IMG_20200226_165736.jpg

Edited by daromer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uppenbarligen måste man jobba emellanåt så inte så mycket gjort. Just nu har jag rivit ur motor och växellåda igen för att få på lite färg på sakerna

Saker som är beställt och antingen kommit redan eller på väg

  • Mer alu-rör och silikonslangar. Tror jag har allt för vatten + luft nu
  • Hel hög med packningar och annat skoj för att se till att när motorn sedan monteras är redo för uppstart. 
  • Tomgångsventil. Hade inte rätt

 

Till helgen ska sakerna in igen och då ska alla slangar och rör vara klara vid motorn. Jag hoppas även ha kunnat börja på elen som behövs.

Tanken måste också modifieras lite då jag satte påfylningen där jag ska ha skärmen 😛

 

Link to comment
Share on other sites

Den sitter som original och då går ju avluftningen åt sidan och ner. Däremot är hålet i själva cylindern den översta. 

 

Funkar det inte att suga ut luften blir det till att operera om den igen 🙂

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...