Jump to content

Byggtråd Esperyds locost


Recommended Posts

Igår så hade jag fått in några bitar till i ramen. Det mesta helsvetsat nu.

Hämtade en 140 framvagn i nyskick. rullat 13k mil. Har även 2 spindlar på posten som ligger. Lite dubbelbokat men kunde inte låta bli att köpa framvagnen. Nya sköldar och allt :)/> Någon som behöver så saker från framvagnen så säg till.

Köpte även nya 4kolvsok från biltema samt skivor. Fick även ett lass rör 6m 25*3 samt 6m 35*3 (Lite i överkant men blev det istället för 30). Med intyg från just den batchen på gjuteriet :)/>

Ett kitt med färdigkapade rörbitar och bussningar samt ujärn och m12or.

post-901-0-12363400-1385539706_thumb.jpg

post-901-0-43696900-1385539763_thumb.jpg

post-901-0-51213900-1385539774_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Börjat med Motorfästena samt kapat bort ett par rör för att få motorn att sitta bra.

Visade sig dock att motorkuddarna ja köpte var för tum-gänga och inte M-gänga... Så inget monterat inatt där inte. Känns dumt att chansa att sätta dit en M mutter och försöka dra dit denna.

Spindlar målade och fina. Behöver fixa en Bakaxel relativt fort. Samt skickat lite förfrågningar om diverse grejer till fram och bakvagn som saknas såsom Ledlager mm.

Vad jag mer ska göra inatt är att börja på infästningen till växellådan ivf. Sedan glo igenom fler sidor för att helt enkelt få mer ideer.

Link to comment
Share on other sites

Var inom biltema igen och hittade 1/2" muttrar. Tyckte det såg rätt ut men de var för stora för Volvos kuddar...

Någon som har koll på gängan på Volvos kuddar från biltema?

Köpte även ett par universala stora kuddar som jag kör med i värsta fall men dom känns lite mjukare.

Annars är det inte gjort så mycket senaste dagen. Mestat kollat runt på hur jag ska lösa saker och ting och funderat.

Link to comment
Share on other sites

Jo tack, det där har gett mig huvudbry sista veckan med.

Gängan är en UNC 7/16-14, jag hade muttrar hemma så tyvärr kan jag inte tipsa om inköpsställen men jag tycker det är lustigt att inte Biltema som ändå säljer kuddarna inte kan erbjuda muttrar som passar.

Link to comment
Share on other sites

Muttrar köpta.

Styrdelar anlänt. Lite svetsändar har också kommit. Noskon på g med. Bakaxel 1031 fixad och hämtas i helgen.

Distans till växellådan svarvad och hämtas i helgen. Måste beställa lederna till 140 spindlarna samt svarva under biten också.

post-901-0-21559100-1386105057_thumb.jpg

post-901-0-09896300-1386105066_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Motorn sitter fast. Inte riktigt nöjd med främre infästningen. Ska nog kapa ner den nedre infäsntningen i ramen och göra om den. Däremot verkade som jag fick motorn inte hundra rakt. Framänden hamnade runt 1.5mm vid sidan om mittlinjen. Ingen aning va ja måttat fel på dock. Blir till att fixa detta.

Jag har kompromissat när de kommer till rakhet på motorn kontra växellådan. Så lutade växellådan lite och gjorde motorn lite rakare istället. Bör inte vara några problem. Bara växelådsfästet som då fick lite lutning. Saknas såklart ett par strävor vid infästningarna men det kommer senare.

Bakaxel också hämtad.

post-901-0-59370000-1386536200_thumb.jpg

post-901-0-86511500-1386536272_thumb.jpg

post-901-0-39286300-1386536273_thumb.jpg

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

Man kan tro att det varit lugnt här men det har det inte varit

Stolar beställda.

Noskon köpt och ligger hemma.

Gummibussningar handlade och på väg.

Spindelleder kors och tvärs köpta eller på väg.

Mycke saker ligger någonstans i nåns postbil på väg hit.

Har svetsat ihop en kardantunnel med och mätt hit och dit.

Just nu har jag 1cm till motorn för att motrhuv ska få plats på nuvarande noskon om man lägger den dikt på. vet inte omd et är riktigt rätt men ska mäta lite till.

Kommer byta kuddar på växellådan så då kommer den ner 1.5cm. Göra om fästena fram och sänka 1.5cm där med. Detta innebär att växellådan sticker ner 1.5cm under ramen isåfall. Det är antingen detta eller så låter jag den vara. Oavsett blir det nog ett litet scoop i mitten som det ser ut.

Provsuttit ett par ggr nu och insett att jag vill ha hem stolarna innan jag gör för mycke. Vill gärna byta rattnavet med men det får vänta. Inte inräknat i budgetten som det ser ut just nu.

Hoppas att efter lite fördröjningar få ihop både fram och bakvagnen under julhelgen. Alla delar ska ivf ha kommit då. Här även bromsar liggandes klara för detta. Kommer förmodligen behöva införskaffa styrleder bara men biltema ligger ganska nära.

Handbromsen måste jag plocka ut från Saaben. Helt glömt den atteraljen men det är snabbt gjort.

Link to comment
Share on other sites

Om du ändå sagt ja till scoop verkar sänkning av växellådan överflödig. Kan vara bra att slippa ha något som sticker ner under ramen.

Det egentligen mest viktiga är vilken frigång har du på ramen nu? Blir ramfrigången minus 1,5cm mindre än 10cm då tycker jag inte du skall sänka när ändå har scoopet på G.

Link to comment
Share on other sites

Om du ändå sagt ja till scoop verkar sänkning av växellådan överflödig. Kan vara bra att slippa ha något som sticker ner under ramen.

Det egentligen mest viktiga är vilken frigång har du på ramen nu? Blir ramfrigången minus 1,5cm mindre än 10cm då tycker jag inte du skall sänka när ändå har scoopet på G.

Har inte tryckt dit nåt på fram eller bakvagn men räknar med ivf 10+cm som frigång från ramen och till marken. Ökar hellre 1 cm än får problem vid ev farthinder som det finns en hög av mellan mig och jobbet t ex :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ju hänt lite smått och gott men inte hunnit uppdatera. Slänger in en bild så länge.

Har en h ög med justeringar att göra. Ville ha runt 13-14cm markfrigång men då kommer också framänden av bakaxeln gå i ramen. Det betyder att jag måste justera infästninge npå dämparna så jag får upp undre punkten ca 10mm till så att jag slipper att det bonkar i.

Sådant men upptäcker med tiden :)

post-901-0-29637400-1388524251_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vid kardanen. undre balkbiten där vid tunnlen. Har 14" dämpare. Så här i efterhand hade 13 räckt om man monterer dämparen över. Nu kommer jag öka vinklen något till och montera den lite bakom.

När det gäller förskjutning av undre led mot övre så är det runt 1.5cm. Hade jag tänkt på höjdan på axlen hade jag kunnat haft 0.5cm skillnad också :)

men jag tror det blir bra med detta. Lite fundersam till dämparna. Innerröret i gummina i dämparen är ju så jäkla tunna. Går ju inte spänna åt där. Ska ta kort och visa senare. Mycke trixande och lekande kvar. Men det fanns gott om plats under stolarna ivf så inga som helst problem där heller.

Link to comment
Share on other sites

Lite mer har hänt. Bilder kommer dock senare.

* Fixat så att bromsoken passar på 140 spindlarna.

* Flyttat upp bakaxeln något i infästningen så rideheight kommer lite bättre. Finns fortsfarande plats under stolarna så det är lugnt. Förskjutningen mellan övre och undre fästen är nu dock nästan 2.5cm men det ser bra ut ändå och ska inte medföra några större problem.

*Flyttat ett par pinnar och stag vid bakaxeln så att den nu får plats korrekt.

*Förstärkt infästningen för dessa fästen med

Det som ska göras härnäst är att det ska svetsas och fler förstärkningar ska dit. Även som det ser ut ska det förstärkas till dragkroken. Måste köpa en någonstans bara som är godkänd?

Framvagnen ska tillverkas. Hoppas farsan fick ihop lite delar dit.

Fästena till stolarna blir nog en om-design på. Istället för att ha pinnar hela vägen under sätter jag bara öron i 4mm plåt där de 4 skruvarna ska vara. Mindre slutgiltlig vikt och även lite mera plats till att sätta vinklar i hörnen där jag kapat samt för stagningen till dragkroken. Bara en fråga om stolarna kommer gunga om man inte lägger en järnbit under hela?

Flytta rattens nedre infästning. Det blev lite för rangligt så det måste flyttas något.

Saker som måste skaffas som det ser ut nu är:

-Bromsar och allt till bakaxeln

-Behöver en stång för mittenpartiet till styrningen samt 2 st lager. I ena änden är den typ en D-koppling medans i andre är det splines. Bästa om man hade kunnat kört med dubbla D- Då kan man lätt tillverkka denna biten hemma utan att behöva skarva eller liknande.

-En bit kardan till. Jag fick bara med ena biten. Sedan ska den till farsan så han kan dela på den och svetsa om den samt balansera.

Så lite rör det på sig.

post-901-0-73193800-1389026742_thumb.jpg

Det röda visar kommande stag samt triangel som ska dit. Givetvis ska det dit några till sedan beroende på hur det blir.

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så vad har hänt här på sistående. Det har tyvär stått ganska mycke stilla. Jag har jobbat gärnet på mitt vanliga jobb. Är ju inte hel då har man om inte annat råd att köpa fina prylar till bygget.

Men i regel.

4 bärarmar fram tillverkade. Väntar på att få bussningarna pressade.

Gamla billyften såld och det ligger en ny lyft som ska monteras. Gå ifrån gammal skruv-.lyft till en hydraulisk med vajrar. Slippa oljudet och samtidigt få en lyft med bra mycke mindre glapp samt säkrare.

Så ska tillverka nya stödplattor vid golvet och sedan skruva fast den.

Står och överväger att beställa snappoff samt en ratt också. Men först ska jag försöka få fast bak och framvagnen helt och hållet samt ev stag för dragkroken. Ska försöka få upp lite bilder kommande helg.

Link to comment
Share on other sites

Tveklöst med Snap-Off även om du skulle komma i kärran lätt utan Snap-Off. Att bygga om bilen från "utan Snap-Off till med Snap-Off" om du ångrar dig är knöligt. Snap-Off investeringen är väl värd sin peng för att slippa besvär i framtiden.

Att jag säger tveklöst beror på att jag har mätt in ratten mot stolens sitthöjd, stolsvinkel och placering av ryggstödet exakt som jag vill ha dessa för att sitta bekvämt både med två händer på ratten utan armbågsstöd som med en hand på ratten som med två händer på ratten och armbågsstöd av kardantunneln.

Numera behöver jag inte prova in rattplaceringen med "kroppen"

Jag bygger efter måtten och jag sitter bekvämt oavsett bil. Skulle jag valt utan Snap-off på V8-bilen som var bil nr två och sedan modifierat till med Snap-Off då skulle inget stämma längre och jag skulle sitta obekvämt eller en bunt med ombyggnationer. Det är inte så många cm som Snap-off men det är tillräckligt.

Det var mina argument men det är dina argument som gäller på din bil.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Så efter att fått nya billyften ditsatt så kunde jag inte hålla mig. Läst hit och dit om dragkrok så var lika bra att ta tag i det. Behöver någon mindre stagning till för framkanten av draget med (bakre biten)

Får sova på det lite granna så ser vi vad det blir. börjar närma mig en klar bakände ivf.

post-901-0-82333400-1392503482_thumb.jpg

post-901-0-32235800-1392503483_thumb.jpg

post-901-0-83615600-1392503483_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fortsfarande still med framvagnen. Känns lite som om man är grön på det och därav inte exakt vet hur man ska göra. Jag tar ett steg i taget. Kommer som det ser ut ändra lite i framänden på ramen just för att jag tycker nuvarande konstruktion inte är optimal till de bärarmarna jag gjorde samt de måtten jag fick fram. Jag har provat simulera om med exakt ev mått som denna skulle skapa men får aldrig till en bra profil smile.gif

Återkommer med en hög med bilder när jag funderat lite till. Grejerna ligger fortsfarande utlagda.

Men jag har ivf gjort iordning oljetråget nu. Gjorde en enkel variant men fungerade helt ok.

post-901-0-95506700-1394019998_thumb.jpg

post-901-0-59222200-1394020003_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan väl inte påstå det händer mycket men hade behov av lyften till annat jobb så var bara å plita dit framvagnen efter måtten och nu står den där på alla 4 :) Nu ska jag bara kontrollmäta så allt verkar funka o.s.v sedan syr jag dit det hela. Inget tar ivf emot eller kärvar upp och ner. Däremot skulle undre bärarmarnas yttre bit ha lutats lite granna. Jag har runt 10mm till godo från det att stötdämparen säger stopp till att leden säger stopp... Är det för tight eller vad säger ni?

post-901-0-46611100-1396177655_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Precis det stämmer bra det. Vid utfjädring är det som närmast. Kommer bli bättre när framvagnen är injusterad. Tror jag ligger på närmare 10grader caster just nu. Ska ju flyttas lite och då blir det dessutom mera plats.

Link to comment
Share on other sites

Bakaxlen helsvetsad. Framvagn är fastnitad också. Är ganska nöjd med placering.

Dock osäker på hur jag ska staga under stolarna så jag kan nita fast bakaxeln. Funderar på de gröna strecken eller har ni bättre förslag? Kör ju med K-länk.

post-901-0-88761200-1396722828_thumb.jpg

post-901-0-05463500-1396722837_thumb.jpg

Valt att ha lite plats så man kan shimsa in possitionerna för både a-armar och coilovers.

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

Snart dags å ta hem intercooler och kylare med. Kommer bli nya som det ser ut och intercooler som jag tittat på är denna:

http://server.pure-pf.com/webshop2/index.php?id_product=654&controller=product&id_lang=7

Klarar man sig med 75mm tjock om man kör med Saab motorn? Vill ju kunna skrämma upp ivf 250kusar i motorn så intercoolern ska ju klara det.

Link to comment
Share on other sites

Fått dit en hög till med bitar. Börjar kännas som om det ska bli nåt.

post-901-0-08298000-1397070803_thumb.jpg

post-901-0-39173900-1397070805_thumb.jpg

post-901-0-89790900-1397070806_thumb.jpg

post-901-0-07299800-1397070808_thumb.jpg

Fixade även loss ett par bälten och växelspak samt handbroms. Men handbroms måste fasen bli en hel. Det blir inge snyggt annars. Vad ska man köpa för någon och vart hittar man enkelt? Bildelsbasen finns men vad söker man på?

Jag har även länge funderat på vad faen de tuberna är till för på bältena. Har ju tänkt att det är nåt som sträcker bältet men inte fan trodde ja de var en bomb :D Lite ström på den och jävlar i helvete va de small :D prop.gifblink.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Stått lite still här men idag fick jag lite tid över.

Punktade fast bakänden till dragkroken. Hängde på bakaxeln igen för å testa.

Ratten har flyttats igen och förhoppningsvis sista gången. Börjat helsvetsa det och är nöjd. Styrningen börjar ta form också. Gjort fästet för styrningen i framänden men upptäckte att jag kortat den 50mm för mycket banghead.gif

Tillbaks till farsan och svarva en förlängare så får den byggas om igen. Nåja man lär sig. Köpte även 2 st vänsterleder till 850... Funkar ju inte så bra så får tillbaks och byta. Ska bara plocka av spindlarna och göra om hålen så de passar också.

Började riva kardanerna jag hade och trodde att Bandvagns kardanen hade samma knutar som 740ns men tji fick jag. 740n hade grövre knutar så gick inte plocka denna.

Måste man ha kardanen med ett mellanlager? Jag tänkte bara ha 1 kardan hela vägen med splines i ena änden så det kan röra sig. Menar avståndet är ju inte så stort att man kan motivera ett lager i mitten.

Link to comment
Share on other sites

---

Punktade fast bakänden till dragkroken. ---

Dragkrok! Du satsar på en komplett sportbil, roligt!

Måste man ha kardanen med ett mellanlager?

Mellanlagring av kardan = ovanlig lösning för vår biltyp. Någon bil har mellanlagring som jag vet om men då finns det speciella skäl till valet.

Link to comment
Share on other sites

jag kör med 240 kardan ,den korta delen med splines yoken, behövs ingen mellan lagring, är stabilt och fintthumbsup.gif.

Tror den syns nånsstans i min byggtråd så kolla där.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Stått och funderat lite på hur jag ska få dit orginal kylare samt ic. Kylaren går att klämma dit men ICn går inte. Biltemas väger ju bly så råkade precis trycka på beställningsknappen på KL-Racing. IC + kylare är nu på väg samt lite rör.

Kardan borde komma senare också då jag slängt iväg förfrågan till Propshaft i England. Var väl tanke på att jag skulle svarva/svetsa en egen av delar men visa sig att delarna jag hade inte var tillräkligt. Så för att det ska öka på i takten så är det nog lika bra å beställa en.

Växelspaken sitter nu på plats också och i em/kväll tänkte jag sätta dit pedalställ samt skära ut lite plåt.

Bilder kommer senare.

Link to comment
Share on other sites

Tror du gör rätt i att beställa en färdig kardan. Måste ändå balanseras om du svetsar själv.

Kl-racings ic väger också mycket. Typ 7 kg.

Håller helt med. Beställer du kardanen idag har du den före ICn,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...