Jump to content
K-son

K-sons Slowcost

Recommended Posts

Hej!

 

Efter att ha surfat runt på detta eminenta forum till och från nu i några år, har jag äntligen fått ett ok av min sambo att bygga en bil.

Så för att ge mig en lite spark i r*ven startar jag nu en byggtråd.

 

Inget i bygget är spikat än. Tanken är att det ska bli en glassätarbil.

 

Men tänker mig

Motor: SAAB 2.0T B204E. Kanske en Volvo sug 5:a

V-låda: R25-R28. Låda till Volvo 5:an? Hört talas om någon m90, den ska dock vara ganska ovanlig.

Bakaxel: (denna har jag) från någon Volvo, tror 740

Chassi: Mcsorley 7:442E (ritningen för det chassit jag har utskrivet) Har skaffat 48m 25x25x2

Hjul: Har 20" som mått hjul just nu.

 

Lite funderingar:

Behöver jag ett så "stort" chassi som 7:442E? Är ute efter en bil som ser "fet" ut. Tror även att den breda nosen passar bättre, om jag ska köra turbo.

Kan tänka mig andra motor- och v-låds- alternativ också.

 

Uppdateringarna lär komma sporadiskt

 

Utan bilder har inget hänt, har jag förstått.


20190518_133725_zpsfjwalgmt.jpg

 

edited-image_zpseeelcnsb.png

Den fina bakaxeln...

20190609_122125_zps1a9yxar3.jpg

  Lite rör som ska kapas till och svetsas ihop, till ett chassi förhoppningsvis.

 

På återhörande.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volvo M90 som satt i 960-2,5l passar rakt av på volvo B5252 och B5254. Men...….de är sällsynta!  Jag kör B5254 med adapterplatta och M47 låda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helskotta vad stora bilderna blev.... Undrar vad jag gör för fel, använder photobucket, såg ok ut på mobilen.

 

Kengren: Tackar får hoppas att det är lika roligt som alla skriver/säger

 

john koskela: Har du någon ritning på adapterplattan? Vad kör du med för koppling svänghjul?

 

Men ikväll har det blivit lite gjort, kapat lite.

20190612_221441_zpsjdj0ufhq.jpg

Märkt ut vart jag ska kapa

20190612_225046_zpsoualaibp.jpg

Lite kapade bitar

20190612_225121_zps9ehitjpl.jpg

Maskinerna jag har använt hittills. Funderar på att ta med rören till jobbet, där har vi kallbandssåg(tar dock bara 0-60 grader)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och välkommen.

Vet inte om du sett mitt bygge, men där har du ett McSorley 400-chassi med 17-tummare. 20" är riktigt stort på en sjua.

442-chassit är i och för sig 5 cm högre än mitt, men kolla mina bilder.

Som motor/växellåda tycker jag såklart att du ska köra Saab och Omega. Din bil kommer att bli tung och några 150 hk kommer du inte bli nöjd med 😉

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kanske redan har läst den, men annars är här ett en jättebra byggtråd med samma recept du tänker på, dvs 442E och Saabmotor.

https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/7233-bygget-av-saab-7ul1us-s7/&share_tid=7233&share_fid=987364&share_type=t

Beviset för att det går att få till proportionerna så det blir snyggt med en storväxt sjua!

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

En stor del av alla byggen kommer aldrig i mål. Jag läste på nätet någonstans att det vanligaste felet var att byggaren började med det roligaste dvs motorn. Risken är stor att det kommer att bli en mycket dyr post. Det är häftigt och roligt med teknik. På samma ställe stod det att man skulle lägga ner all energi på att få till det övriga på bilen, dvs bygga nästan "allt". Om det går bra så är det lätt att få tag på någon som kan plocka ihop en motor åt en och många gånger till en låg kostnad. När bilen mer eller mindre är klar så vet man ju vad det kommer att kosta och har det gått bra så finns det ju förhoppningsvis gott om pengar till motorn. Kolla gärna runt på nätet så skall du få se mängder av påbörjade projekt, som av en eller annan anledning inte blir klara. Det är betydligt svårare att få tag på någon som kan hjälpa dig med framvagn eller det elektriska till bilen.

Edited by kengren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har spanat in både Rikards och Christers byggen, har dock inte reflekterat över vilka chassin de använt(alla chassin var super seven chassin)

 

20"arna är där just nu mest för att jag har dem, vi råkade köra sönder en av fälgarna förra året, därför bara det finns tre fälgar med däck. Har inte bestämt mig för vad jag ska ha för fälgar än

Tror jag kör på med 7:442E, får bygga något smidigare sen.

Bra med lite tips på hur man ska gå till väga för att bli klar med bygget. Fyll gärna på med mer tips, ex: i vilket stadie behöver man skaffa styrväxel? Vad ska man ha för nav? Ska nog fortsätta ha 5x108. När behöver man dem? Hur mycket av chassit kan man göra klart innan man behöver motor, v-låda m.m.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har bara ändrat två rör i mitt chassi. Så bygg du hela ditt chassi klart. 442 är ju stort, så du får i motorn med lätthet.

Beror ju på hur man satsar, jag sket ett stort stycke i vikten när jag byggde. Och även rätt mycket i hur snyggt det var under huven och på ställen där det inte syns. Det gjorde att det gick fortare att bli klar. Sen har det blivit småändringar efter hand med förbättrad finish och lite viktminskning här och där.

Är väl inte jättemycket stora grejer jag skulle vilja ändra på på mitt bygge. Jättenöjd med motor/växellåda och den stela axeln. Det jag ev. skulle vilja ändra på är andra fälgar och lite delar i framvagnen. Nya spindlar, bromsok och bromsskivor. Tveksamt om det behövs ventilerade skivor. Känns som jag kunnat spara 15 kg ofjädrad vikt per sida fram. Framhjul, spindel, bromsok, bromsskiva och spacer väger 36 kg per sida...

Just det, och riktig blinkersspak saknar jag fortfarande 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag satsade på att få den klar så billigt som möjligt först bara för att ha en bil på gatan. Sen kan man modda hur mycket som helst och gå överstyr med det man själv vill. Jag tog allt från en 500kr donator och bytte sedan efterhand. Satsa på att bli klar med det du har istället för att drömma om allt den kan bli med saker du inte har. På så sätt tar hobbyn aldrig slut, förutsatt att du tycker det är kul att bygga.
Kolla min tråd om du vill.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tänkte mig 7:442E chassit just för att jag inte vet vilken motor samt v-låda jag ska ha. Så tankegången var: bygg stort så får nästan alla motorer samt v-lådor plats och skulle jag ändra mig, är det lättare att kapa ner längden på rören än att svetsa på lite stumpar :biggrin:   Men kanske skulle satsa på 7:4(?) chassi istället. Har en Beach Buggy i garaget och den är kort och ser halv bred ut. Tänker mig att sjuan jag vill ha ska vara bred (fet) hade ju varit fränt med korthjulbas med, men blir kanske för avancerat som första bygge....

Jag jobbar även utifrån K.I.S.S-metoden, alltså Keep It Simple Stupid

Någon donator bil blir det inte, så många pluspoäng hade jag tydligen inte ... Därför jag undrar lite när man behöver vissa saker, så jag kan försöka se till att jag har dem hemma när de behövs. Annars är tanken att bli klar så fort som möjligt utan att "haffsa" igenom något, helst innan ungarna tar studenten iaf ( de är 4 och 2 nu)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kom över en ny oanvänd adapterplatta från KL racing för 1500kr. Kostar ny 2995kr och finns på lager hos KL racing.  Finns för bade rakställd aller originallutande motor. Jag kör med lut för att slippa modda tråget. Kör med B5254 svänghjul och tryckplatta samt lamell och urtrampningslager från Volvo M47. Det som behövs är ett ersätta metallbussningen i bakkant på vevaxeln mot ett kullager anpassat för M47 lådan. Kostar under 100 lappen. Satsa  på 170 hästaraen B5254 (20vent)direkt.  B5252 140hk (10vent är rätt tråkig)

Share this post


Link to post
Share on other sites

du kan ju kolla in min tråd med, har mcsorley, endast det breddade och den är tillräckligt förs aabmotorn.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varvar att kapa rör med att kika på 24h Le Mans. Hur många här har tänkt kika på 24h Le Mans?

Har reviderat mitt chassi val. Satt och jämförde 7:442E och 7:400, de bitarna jag hade kapat innan stämde överens med båda chassina, så nu passade jag på att byta till  7:400 chassit.

 

Men har en liten fundering ang bitarna LA och LB hur har ni gjort när ni har kapat dessa? För jag antar att de ska vara vinklade åt båda hållen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp det är de som är längst fram. Då väntar jag med dem också.

 

Rikard Larsson: Vad har du för nav fram? Bultmönster? Hur bred är din bil och vilken hjulbas har du?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volvo 140-spindlar. 5x108 alltså. Men sen har jag spacers för att byta till BMW. 5x120?

Hjulbas och spårvidd vet jag inte. Kollar.

Edit: står ju på Transportstyrelsens hemsida 🙂

Axelavstånd
2430 mm

Spårvidd 
1460 mm

Edited by Rikard Larsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för snabbt svar, tänkte flytta hjulen lite snabbt sen ikväll för att få ett hum om hur bilen kommer bli. 

Är det godkänt med spacers?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter Le Mans och kalas har jag hunnit kapa lite fler rör, även börjat kapa dem i vinkel. Nu till min fråga: ena änden på rör "C" är 72.2 grader och andra sidan är 75.9 grader, borde vara 80 grader på bägge. Men är detta inom "felmarginalen"? Eller ska den kapas om?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle nog säga gör om, du bör hålla dig inom +/- 1 till 2 grader annars får du jättestora gap mellan rören

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...