Jump to content

Neozeven


Recommended Posts

Grattis Jocke4U!!. Vad avser födelsedagar är Antas mer erfaren än vad jag är men såvitt jag som ungdom känner till kan jag ändå ställa mig bakom Antas uttalande med tillägget: --- Har genomlidit (nästan lika) MÅNGA födelsedagar, hav förtröstan!---

Link to comment
Share on other sites

Tomgångsmotor som kärvar lite???

Jojjomen, nu med rengjord tomgångsmotor så snurrar den så fint så :)

Jaså? Då får man gratulera då :)

Tack!

Tog ur förarstolen då den har känts lite "glappig"...ojdå, förarens tunga kropp har gjort att den har spruckigt i plasten runt ena fästet. Det blir till att gå ner i vikt och plasta lite

Link to comment
Share on other sites

Tog ur förarstolen då den har känts lite "glappig"...ojdå, förarens tunga kropp har gjort att den har spruckigt i plasten runt ena fästet. Det blir till att gå ner i vikt och plasta lite

Du kan kanske göra som jag gjorde. Köp 2st vinkellnkar och sätt den ena i stolen och den andra i chassiet med en gängstav imellan, så gjorde jag å de blev riktigt bra :)

http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Vinkellank-87247/

Kan fixa bild nästa vecka när ja är hemma igen om du vill

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

Kan inte säga att det vibrerar något, ...eller det är ju svårt å säga för biltypen med att ha en bilmotor nästan i knät känns ju lite :) Men nej, inga vibrationer

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Igår tog jag årets första tur med NeoZeven. Testade även GoPro-kameran för första gången men är inte nöjd.

- Ljudupptagningen dålig, mest brus. Öppet bakstycke och monterad i störtbågen

- Bildkvalitet dålig men beror nog mest på redigeringen. Använde PowerDirector och skapade en MPEG-2 fil med komprimering för att kunna skicka filen till youtube inom rimlig tid.

Har ni tips hur man använder GoPro bäst samt videoredigering så är jag tacksam :hypocrite:

Skall nog göra mindre klipp också, detta blev långfilm :)

http://www.youtube.com/watch?v=UeIsd38VYD8

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Öppet bakstycke funkar inte på bågen, det har jag också upptäckt.

Jag filmar i r3 (720p med lätt fisheye-effekt och 60fps NTSC) och gjorde redigeringen i Adobe Premiere, konverterade först till .mov med Streamclip. Sen in i Premiere och sen blev det slutligen .mpeg.

Utan att förlora nån kvalitet.

Din film är lite svajig, jag vet inte vad det beror på men antar att det är komprimeringen?

Min första redigering:

Domenic i stora knappliften för första gången.

Jag valde att korta ner min film lite ;)

Det var de tips jag hittade på nätet när jag skulle redigera. Men jag har ju bara redigerat en film.

Edit:

Jag kom på att just den här filmen är i 50fps, jag körde med PAL. Tänkte inte på att man kunde använda NTSC nu för tiden

Edit 2:

Jag har HD Hero, den gamla alltså. Där 720p är max om man vill ha 60fps.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Varför skall man använda NTSC, det är väl US standard medan PAL är europeisk, eller?

Båging kör med öppet bakstycke, tror det handlar om hur kameran är placerad. I mitt fall mitt i vinden...fast Stefan körde ju baklänges på motorhuven...hmmm

Jag komprimerade väl hårt innan, sen för att få till det i snedstaget i bågen krävdes lite "armar" och kan nog bli lite svajigt. Skall testa att sätta på vänstersidan av mitt huvud samt längre ner i mitten (mindre länkar)

Link to comment
Share on other sites

Ntsc om du vill ha 60 fps, för pal blir det 50 fps. Kolla manualen för en tabell på upplösningar och bildfrekvens vid olika inställningar.

Gammal videostandard spelar ju ingen roll på en dator :)

Ja absolut beror blåsljudet på placeringen, det var det jag menade. Det är högt upp och långt från motorn. Jag tror det står i manualen att man kan ha öppet upp till 100kmh (eller om det var mph) men som sagt för mig funkade det inte. Man får göra som du gör och labba lite hemma innan innan man får ut och filma "på rikrigt".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lupus: Dom har jag missat, trevligt :)

Tog en sväng igår med sugproppfästet, öppet bakstycke 720-60. Blev bättre men testerna fortsätter :)

Link to comment
Share on other sites

Ja lite tidigt var det och det börjar kännas i huvudet nu. Blir att fixa nån mat, 2 glas rödvin.....sen vet jag vad jag gör....ZzzzzzZZZzzz

Link to comment
Share on other sites

Jag kom på att just den här filmen är i 50fps, jag körde med PAL. Tänkte inte på att man kunde använda NTSC nu för tiden

Edit 2:

Jag har HD Hero, den gamla alltså. Där 720p är max om man vill ha 60fps.

Såg en lite lustig grej jag aldrig sett tidigare..... med din 50fps, kan man ju tydligen välja uppspelningshastighet på Youtube! Den var ny för mej i alla fall ;)

Link to comment
Share on other sites

Du har ju helt klart nåt missljud där.... ibland pyser det till och det borde ju vara mindre bra???? ;) :D :D :D :D :P

:D Det läcker nåt konstigt när jag släpper på gasen, undrar om jag skall kompensera med lite högre laddtryck ;) :D

Link to comment
Share on other sites

:D Det läcker nåt konstigt när jag släpper på gasen, undrar om jag skall kompensera med lite högre laddtryck ;) :D

Ja, det är ett bekymmer när det pyser ut laddtryck.. har samma problem på min bil. Men om man aldrig släpper gasen så verkar det hålla tätt. prop.gif

Link to comment
Share on other sites

Men om man aldrig släpper gasen så verkar det hålla tätt. prop.gif

Det måste var därför jag aldrig hört det ljudet

Och Båging , det låter alltid konstigt då en motor går över till sug ............

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ett bekymmer när det pyser ut laddtryck.. har samma problem på min bil. Men om man aldrig släpper gasen så verkar det hålla tätt. prop.gif

Ja jäklar, så kan man ju göra också :prop:

Och Båging , det låter alltid konstigt då en motor går över till sug ............

:D :D

Asch, ni får täta era motorer bättre!!!

Skall testa med att tejpa runt luftfiltret så blir det nog väldigt mycket tystare ;)

Skulle sitta fint med en 3" kolfiberdämpare som Mårup's som väger mindre än nuvarande samt att den kan släppa igenom mer ljud så kameran kan plocka upp det :)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gött med en ledig dag...regn ute och då kan man passa på att putsa lite. Lite autosol på fälgarna och polish på karossen.

Så den är lite snögger på söndag och ev. på fredag :prop:

Imorgon också ledigt och skall nog fixa nödkoppling till vattenpump och fläkt.

IMG_1470.JPG

IMG_1482.JPG

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Gött med en ledig dag...regn ute och då kan man passa på att putsa lite. Lite autosol på fälgarna och polish på karossen.

Så den är lite snögger på söndag och ev. på fredag :prop:

Imorgon också ledigt och skall nog fixa nödkoppling till vattenpump och fläkt.

Klart du ska hit på fredag :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bytte bromsbelägg till Mintex M1144 och jösses så skönt tyst den går nu. Poly A kan ev köras på bana men inte på gata....rejsigt kanske men jobbigt skrikiga :)

Link to comment
Share on other sites

Jocke, jag svarvade om mina skivor för att kunna få på 14" fälgar och tog då också ett skär på bromsytan för att få en helt jämn yta. Efter det blev det helt tyst med mina Poly A belägg :blink:

Nu har visserligen bara kört lite gata för att bromsa in ytan och en tävling sedan dess, men resultatet är fortfarande "tyst".... Får se hur länge det håller sig.

Link to comment
Share on other sites

Bytte bromsbelägg till Mintex M1144 och jösses så skönt tyst den går nu. Poly A kan ev köras på bana men inte på gata....rejsigt kanske men jobbigt skrikiga :)

Kan inte annat än hålla med, om man inte trycker mer än bestämt på bromspedalen så gnäller dom olidligt mycket. Var köpte du mintexbeläggen och vilken modell ska man ha? (Har väl likadana bromsar om jag inte minns helt galet) Finns det olika M1144?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dags för en liten uppdatering då...

Jocke, jag svarvade om mina skivor för att kunna få på 14" fälgar och tog då också ett skär på bromsytan för att få en helt jämn yta. Efter det blev det helt tyst med mina Poly A belägg :blink:

Nu har visserligen bara kört lite gata för att bromsa in ytan och en tävling sedan dess, men resultatet är fortfarande "tyst".... Får se hur länge det håller sig.

Morty: Noterade att Mintex M1144 skriker lite också men inte alls som de andra, tyckte också lite obalans på kinnekulle. Kanske skall man göra som du, svarva av ytan i vinter.

Sen har jag också haft en tanke på de distanserna som Wilwood har, hade ju varit klart bättre om de varit i ett stycke, kanske blir det lite vibrationer i detta. När du svarvade ner skivorna så har du väl gjort om infästningen...?!

På Kinnekulle så märkte jag att motorn gick lite varm vid hårdare körning, EWP'n (den digitala vattenstyrningen) varnade att den inte kunde hålla tempen. Släppte man lite så sjönk den. Så detta behöver jag kolla närmare på. Ev. blir det att skaffa en ny, fräsch kylare med bättre kapacitet, likt Janne E.

Dock är det en grej som ligger före i kön...

När vattentempen låg högt så fick jag hört missljud och slog av och in i depån, troligt vevlager-ras vilket också bekräftades hemma på 1:a vevlagret.

IMG_1590.JPG

Provade att putsa ytorna men det är lite märken i veven så chansar inte. Jagar därför en annan motor för att snabbt sätta i den och njuta lite mer av sjuan i sommar. Till vintern blir det att renovera en motor och byta. Blir nog relativt standard med mindre modifieringar.

IMG_1595.JPG

Sen hade ju Peter Lindberg foto-utrustningen med sig och tog fina bilder. Tyvärr blev fotograferingen efter att jag körde i första passet efter sopningen och i sprutet efter Båging :) ...dammig var/är bara förnamnet. Peter kallade det dock rejs-patina :)

_DSC6283_-_Kopia.jpg

Link to comment
Share on other sites

Morty: Noterade att Mintex M1144 skriker lite också men inte alls som de andra, tyckte också lite obalans på kinnekulle. Kanske skall man göra som du, svarva av ytan i vinter.

Sen har jag också haft en tanke på de distanserna som Wilwood har, hade ju varit klart bättre om de varit i ett stycke, kanske blir det lite vibrationer i detta. När du svarvade ner skivorna så har du väl gjort om infästningen...?!

Stämmer, jag kortade mina distanser 7,6mm (eller gjorde nya som var 7,6mm kortare..). Med tanke på att jag minskade diametern 16mm på framskivorna får jag byta främre huvudbroms cylinder. På lördagens SSM race i vått så hade jag jag för mycket bakbroms trots att bromsvågen justerades max fram. Innan har det varit precis tvärt om.

Med tanke på vevlagerraset är det kanske läge att se över oljesystemet med en accusump eller motsvarande?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på vevlagerraset är det kanske läge att se över oljesystemet med en accusump eller motsvarande?

Tänkte just fråga hur du hade det med oljetrycket runt banan? Har du bara lampa så kanske du låg ganska lågt utan att veta om det.

Link to comment
Share on other sites

Modifierat oljetråg är det, annars går den inte att köra :)

Jag har oljetryckslampa + mätare och i år kunde jag inte se att dessa lyste eller visade nåt speciellt, sen hinner man ju inte titta på alla mätare när det gasas :)

Förra året på Kullen hade jag tryckfall men åtgärdades med mer olja i tråget och fall-luckor till bakre kammaren.

Ja oljesystemet skall ses över i vinter är motorn åter ur. Tråget kan göras bättre så det förhindrar oljan att sticka iväg och kanske skall man ha accusump som extra säkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Sådär ja, nu var "ersättningsmotorn" i och provkörd. Efter uppstart blev det en mycket kort tur och sen en lite längre på 10 mil. Fungerar som var tänkt. Denna motor går bättre än den gamla.

Satte i nya vevlager då jag ändå hade skaffat detta till den gamla.

http://www.youtube.com/watch?v=eGMD99bBoDE

Till vintern blir det att lyfta ur motorn och "piffa" till den. Oljetråget kommer också få en ombyggnad.

Hoppas nu på några problemfria mil innan nästa jobb :)

Link to comment
Share on other sites

nästan lite för smidigt att åka saab spis prop.gif skulle det gå sönder av okända anledningar . i med en ny , för vad jag misstänker är ett lägre pris än vad en komplett packning sats av bra märke kostar till andra motorer thumbsup.gif

Link to comment
Share on other sites

Toppen jocke. thumbsup.gif En dryg vecka så är det löst. Det vimlar av billiga saabar, så det finns fler att ta av om oturen skulle råka vara framme. Tror jag har hittat en vev till din andra motor förresten. Återkommer om den ser bra ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu kört en del med "nya" motorn och den går mycket bra. Även med den förra motorn så har jag funderat på laddtrycket, borde ha högre tryck, har idag 0,70-0,72 bar) Så har börjat fippla med T5Suite för att labba med Trionic mjukvaran samt läsa på mig. Detta har dock inte varit prio 1 då jag gjorde justeringar för kolkanister, utväxling, hast-pulser. Bilen har sedan gått väldigt bra, inga varningar (Check Engine) så var nöjd.

Men som sagt har jag nu börjat dyka ner i detta..

Det första jag hittade var att gaspedalen bottnade utan att spjället var helt öppet, kanske 5-7 mm kvar. Detta kunde ju ställa till det för den tidigare mjukvaran hade max-tryck vid fullt spjäll. Den nya mjukvaran har max-tryck lite tidigare.

Modifierade gaspedalen så nu finns fullt spjällutslag - check!

Fortfarande samma låga tryck.

Hade tidigare någon gång sett felkod "39/Hast_error" och igår när jag testade så dök den upp igen....WTF!! Rotade lite mer i T5Suite och hittade "Regl_tryck_fgm!" (maximum boost in first and reverse gear) satt till magiska 0,72 bar...

Så det verkar ju troligt med något vajsing med hastighetsgivaren som ger en pulsande +12V (i mitt fall 47 pulser per hjulvarv...13 "tänder" på växellådans utgående axel * diff 3.62 =47,06). På denna signal till Trionic sitter det även ett motstånd 120 ohm (har jag för mig)

Tyvärr satte jag denna givare på ett dumt ställe, mkt svårt att komma åt.

IMG_0204.JPG

Har kollat och handsnurrar jag på kardanen så ger det pulser.

Funderar på om problemet är ungefär samma som Bågings problem med tänder som fick filas ner (inte Stefans utan tandhjulets ;) ). När det rör på sig ordentligt så hinner inte givaren med att switcha.

Att göra modifieringar på "tandhjulet" blir inte förrän i vinter då halva bilen måste rivas :banghead:

Det jag behöver göra nu, innan vintern är att isolera problemet så jag vet vad som skall fixas i vinter.

Skall idag kolla om Trionic får signal alls eller om det är ett kabelbrott eller liknande.

Sen skall jag se om jag kommer åt att höja givaren så den blir känsligare. Beroende på resultat...dvs om ovan inte löser det så skall jag testa att sätta dit en provisorisk givare i labb-syfte.

Om ni har andra tankar/teorier är det välkommet :)

Eftersom det är regn idag :( :angry: så kan man börja planera för vinterns aktiviteter :)

  • Montera bromsad differential, en 7,5" Ford visko LSD 3,64 köptes igår
  • Renovera motor (kolvringar, lager,...)
  • Ta bort balansaxlar
  • Förbättra koppling (lättare grejer)
  • Bygga om oljetråg med bättre baffling
  • Kolla över växellådan då den verkar trycka ur sig olja i bakkant. Någon som har sprängskiss på Omega R25-28?
  • Missljud, speciellt på 2:an vid lägre varv och gassläpp/pådrag, skorrande. Svårt att lokalisera ...
  • Vattenkylning ses över och ev. montera ett nytt kyl
  • ... X
  • ... X+1
  • ... X+n :)

Link to comment
Share on other sites

tjena jocke,

hastighetssignalen som t5 behöver tas normalt ifrån ABSenheten och har 48pulser och är mest till för att tomgången ska bli rätt när bilen har rört sig, t5 vet inte annars om den står still eller rör sig fram eller bakåt.

t5 kan behöva den för att veta vilken växel den använder men min funkade utan givaren en tid och ändå fick jag fullt tryck ,det kan ju vara så att det är detta som spökar för dig.

Har du ändrat detta i t5 så att det stämmer ? givaren kanske har gått sönder ? visar din mätare rätt ?

I alla mjukvaror så har du momemntbegränsning på 1:a och 2:a växeln, i övriga fall om nåt är knasigt så har du 0,4 kg (safe mode)

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Tjena Jörgen,

Har kollat emot T5Suite/MAP-sensor och trycket matchar min tryckmätare och att det dessutom sammanfaller med Regl_tryck_fgm borde väl indikera att Trionic tror den kör på 1:an.

Har modifierat följande värden för att matcha utväxlingar.

Runtime => Basic

=> Pulses_per_rev = 47

Växellådan har följande utväxling:

1st 3.954

2nd 2.188

3rd 1.388

4th 1,000

5th 0.845

Slutväxel 3,62

Gear_st (utväxl. vxllåda. * utväxl. diff)...avrundat till närmaste hundradel

=> Gear_st (1st line, 5th gear) = 3.00

=> Gear_st (2nd line, 4th gear) = 3.60

=> Gear_st (3rd line, 3rd gear) = 5.00

=> Gear_st (4th line, 2nd gear) = 7.90

=> Gear_st (5th line, 1st gear) = 14.30

Sen finns det Gear_ratio_delta som jag inte har ändrat. Sökt på info om vad denna gör men inte hittat någon bra info. Även LUPUS hade ställt frågan i nåt forum. Vet du?

Link to comment
Share on other sites

Delta är hysteresen runt dit perfekta teoretiska värde.

Kan behövas fixade lite med speciellt om du har lite otur med avrundningen ( borde dock vara ok )

Jag tunade in allt på två pallbockar, då kan du sitta i lugn och ro och läsa i datorn samtidigt som du ser att gear variabeln verkligen blir rätt på ett svep av varje växel . Mao safe och garage möjligt .

På bilden ser det ut som du har stor avstånd mellan givare / hjul är det en synvilla ?

Och på tal om safe modem finns det spridda svar på forumen om man går till grundladd eller 1 växel vid okänd växel. Jag tror själv det är ettans växel men det går ju att testa ganska enkelt.

Men tipset är kör på pallbockar , se till att du har 100% kontinuerlig hastighets signal i T5 och den visar rätt över allt , se sedan till att du har 100% rätt beräkning på alla växlar av gear variabeln ( kommer inte på exact namn, men det finns förvald på första sidan i display programmet för t5 , mao inte t5suite)

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Tack LUPUS! Nu är det något på spåren... körde istället CarPCDashboard och Gear/Hastighet visar 0 hela tiden (inte pressat max på pallbockarna dock :) ) Så det borde indikera att hastighetssignalen Trionic får, gillar den inte. Har mätt vid ECU'n och har växlande signal (+12V <=> +0V) när jag snurrar manuellt, men undrar om den switchar tillräckligt snabbt/distinkt.

Givaren (induktiv) klarar upp till 4mm och på bilden är den inte slutmonterad så den sitter tajtare nu.

Denna givare har jag nu: http://www.ia.omron.com/product/item/e2a_7001c/index.html

Hade det varit något utslag om än fel...

Link to comment
Share on other sites

Tack LUPUS! Nu är det något på spåren... körde istället CarPCDashboard och Gear/Hastighet visar 0 hela tiden (inte pressat max på pallbockarna dock :) ) Så det borde indikera att hastighetssignalen Trionic får, gillar den inte. Har mätt vid ECU'n och har växlande signal (+12V <=> +0V) när jag snurrar manuellt, men undrar om den switchar tillräckligt snabbt/distinkt.

Givaren (induktiv) klarar upp till 4mm och på bilden är den inte slutmonterad så den sitter tajtare nu.

Denna givare har jag nu: http://www.ia.omron....001c/index.html

Hade det varit något utslag om än fel...

Kan det vara så att det aldrig fungerat ? eller har du sett signal i t5 på plott / carPC .

Jag är själv ruskigt osäker på vad det där jädra motståndet skulle vara för att få t5 burken att lira med givaren, men om du får signal i t5 när dioden på givaren blinkar så fungerar det ju, 120 ohm blir väl dock lite mera ström än nödvändigt ? , är inte 1k lite mera normalt ?

i något forum någon stans ( mao här , lowbudget, eller eventuellt stcs har jag skrivit ut det jag montera , har du bra koll på sök funktionerna hittar du det kanske, jag försökte för ett tag sedan utan framgång.)

Link to comment
Share on other sites

ABS enheten ger hastighetssignal till hasighetsmætaren som innehåller en A/D omvandlare som i sin tur ger T5 fyrkantsvågen som krævs før att du ska få mer ladd på 3-5ans væxlar. Det ær ju svårt att avgøra om din givare ger rætt signal utan ett oscilloskop.

Link to comment
Share on other sites

Nu hade jag bättre tur ( 2 glas vin gör susen )

sökt lite: jag hade 1.3k ohm men det var för jag snubbla över just ett sådant på jobbet , runt 1k borde fungera.

Från

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7535&st=0&p=74183&hl=motst%E5nd&fromsearch=1entry74183

-Leta reda på ett bra ställe för att mäta pulser på helst runt 40 som orginal (eller var det 38.. 48..) jag mäter på 6 st bultar på kardanen x 3.7 utväxling i bakaxeln = ca 22.2 pulser per hjul varv

- Skaffa en givare av typ "hall" skall skunna switcha mellan jord och matnings spänningen och måste ge en fyrkant .

- Installera givaren med i mitt fall ett parallelt motstånd på 1.3k ohms + 12v och pinnen på t5 . Motståndet har att göra med pull upp eller down eller vad det heter på t5 lådan. Den vill helt enkelt ha en last.

- Om du nu inte hitta exact rätt i antal tänder mot orginal bilen ( ca 40 ) så kan det vara så att du bör pilla lite med t5 suite.

post_15_1169980295_thumb.jpg

If it ain't blown, it must suck !!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...