Jump to content

Neozeven


Recommended Posts

Gerhard: Det var inte bara en lyft .........båda...

Jaha, då har man kompletterat med en ny sak "totalvikt". I en ursprungskontroll, skrämmande.

Finns ingen logik i det, i och för sig är just det faktumet logiken.....

Kollade nyss på Transportstyrelsen

Det kan inte vara rätt desom sägs, blanketten kräver data på dig (ej totalvikt) samt kryss i ruta 15. Finns inget näm,nt om vikten.

HAr det kommit ut någon ny blankett men då borde den finnas länkad idag på hemsidan för Trp-styrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Ser att jag läste lite fel i tidigare inlägg. Lätt gjort.

Ge dem en vikt så de förstår att det är en personbil och inte en för stor och hög bil så den måste in i lastbilshallen

Link to comment
Share on other sites

Förklarade ändå att det var amatörbyggt fordon ....drar till med nåt...Alex/Domiseven...vad hamnade du på i runda slängar?

PS. I Arboga har dom enligt hörsägen uppgraderat vågarna för det passerar så mycket tunga fordon från Ce**m Indu***ies. :D DS.

Link to comment
Share on other sites

685kg skulle jag gissa på, då är förare och packning (80kg schablonvikt) inräknat.

Jag har inget extra, inget reservhjul eller verktyg. Eventuellt tar jag med en verktygslåda och lägger bakom en stol om det kniper.

Link to comment
Share on other sites

Jäkla byråkrati.. fick godkänd ursprungskontroll idag och tänkte boka tid för regbesisktning....men nähäpp. De måste ha totalvikten för att kunna boka...!?! Varför då??

Dom väger väl vid regbes och det är väl detta som hamnar i registreringen...

Kan man hugga till med nåt lämpligt värde bara för att få tiden bokad?

Har ju inte byggt färdigt så det dröjer ju innan jag kan väga den för att bara kunna boka regbes :banghead:

ja.. jag drog till med 800kg, det blir ju ett annat sen,,dom är lite knepiga där på regbokningen.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Gå till Alingsås Bilprovning och prata med Ville så hjälper han dig. Jag behövde inte boka någon tid för reg. besiktning utan körde in bilen och så var han sjysst och gjorde klart min bil mellan de andra inbokade tiderna.Det kallar jag SERVICE!!! Be han skriva ut "bevis om avtalad tid" och ordna en tillfällig reg. besiktnings trafikförsäkring på Bilsport & MC så kan du köra in bilen! Behöver jag nämna att han gillar SAAB? Jag har redan skvallrat om att han troligvis kommer att få in ett görsnyggt bygge med saabmotor innan sommaren är slut :)

Jag kan PM:a hans nummer.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Jocke: Tror du man kan använda aero-catch låsen till bagageluckan på något snyggt sätt? Har inte monterat min lucka än för jag har inte hittat några snygga (svarta) lås än

Link to comment
Share on other sites

Alex/Jörgen: Tack.

Mattias: Det låter ju kanon. PM'a gärna hans nummer. Är det bara han som gör regbes?

Tomas: Är nog lite svårt att fästa "pinnen" sen är dom rätt stora så tror det skulle se lite konstigt ut på den lilla luckan. Jag har två (nya) svarta aerocatch (utanpåliggande) som jag skall sälja för jag vill inte sätta dom på motorhuven ;)

Link to comment
Share on other sites

Har nu efter mycket pillande med hjulinställning i helgen fått belöning..

Har gjort den första provturen i villaområdet......resultatet.....JAG VILL KÖRA MER!!! Jösses så kul :D .D :D

Oron har därmed lagt sig...kombinationen motor, växellåda, diff, alla av olika märken och speciallösningar därimellan (adapters, special kardan)...det funkar....satans gött.

Har lite fel från ECU'n men har inte justerat värdet för hastighetssignalen eller växelådans utväxling. Så det blir att löda ihop kablaget så jag kan verifiera/justera detta.

Bromsarna fungerar också rätt bra men kanske lite småjusteringar. Får låsning på framdäcken men inte bak...än så länge. Sen antar jag att det blir lite bättre verkan när belägg och skivor har slitits in.

Med detta resultat så känns inte SFRO 2 bokning i så stor fara. Här skall byggas ....men först en pilsner :)

Link to comment
Share on other sites

Haha fan jocke vi gör nästan samma framsteg sammtidigt flera gånger. Jag gjorde också första provkörningen idag å jag känner exakt samma som du :racesmile:

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Kul och Grattis Jocke4U tänk alla timmar i garaget och nu är du och bilen ute på kvartersäventyr. Åk inte för långt bara........

Link to comment
Share on other sites

Då jag hade fel (check engine = 8 pulser) och ingen kolkanister så provade jag att disabla "purge control" samt att jag gjorde inställningar för utväxling på låda och diff samt hastighetssignal. Resultatet var "pötta skit"....accelerationen blev.... blubb blubb blubb... :( men felkoden försvann :blink:

Vet inte om det är "purge control" som gjorde det eller annat men hur har ni andra gjort som inte kör med kolkanister och SAAB T5??

Har även optimerat chassit så det inte skall gå "för" lågt men denna jäkla fartbula i garaget tar i...

IMG_0817.JPG

Bilen har gjort sitt....en tur till Cramo och 2 timmar senare...

IMG_0826.JPG

Har idag även slängt i lite betong så det blir jämnt. Blev en glipa som skall fixas, temporärt nu och sen lite mer ordentligt. F*n bilen skall ju inte få tåla hur mycket som helst ;)

Lite bilder från helgens hjulinställningar. Raka finhyvlade reglar med fisklinor som referens och sen överblivna raka parkett bitar med anliggning emot fälgen. Tejpade en bit avbruten "tummaträ" för enklare mätning och brist på händer. Detta för Toe-In. För Camber var det ett vattenpass med vinkelmätare som användes. Framvagnen var busenkel men bakvagnen &%#¤#%¤#%¤#.

IMG_0818.JPG

IMG_0819.JPG

IMG_0820.JPG

När slitgörat med hjulinställningen var gjord så skulle det köras för första gången var det bestämt. Några bilder precis innan det....

IMG_0822.JPG

IMG_0825.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att den går rätt tyst med den stora ljuddämparen. Är det något insugsljud? Jag skohornade ned filterboxen från sierran för att dämpa insugsljudet. Hade nog inte klarat ljudprovet med ett öppet filter

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: Eget farthinder i garaget. Det är att ligga på topp. Vi andra får allt nöja oss med de som kommunerna tillhandahåller. Att du "gradade av" ditt eget fina farthinder......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jörgen: Det blir inget grejat med bilen i helgen då jag och sonen skall göra annat. Nästa vecka är det dock heltid i garaget :) Typ Mån-Sön 8-22...

Link to comment
Share on other sites

Kommer nog jobba en del med sjuan på söndag men inte säkert att den är uppstartsbar (inget avgas etc då karossmontering pågår).

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha kollat och bokat en del släp för att ta bilen till bullerprov (550 kr), SFRO2 (550kr) och Kinnekulle (700-1600 kr) så tyckte jag att det var väldans dyrt.. Kollade lite på att köpa släp och höll på att köpa ett men kom på att 20 kg skilde på vad jag får dra med min bil och B-kort :banghead: :banghead: ...är 10% av släppriset i hyra (och man kan ju ha nytta sv ett släp i andra fall).... jaja bättre tur nästa gång och slänger väl ~2000 kr i sjön :(

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha kollat och bokat en del släp för att ta bilen till bullerprov (550 kr), SFRO2 (550kr) och Kinnekulle (700-1600 kr) så tyckte jag att det var väldans dyrt.. Kollade lite på att köpa släp och höll på att köpa ett men kom på att 20 kg skilde på vad jag får dra med min bil och B-kort :banghead: :banghead: ...är 10% av släppriset i hyra (och man kan ju ha nytta sv ett släp i andra fall).... jaja bättre tur nästa gång och slänger väl ~2000 kr i sjön :(

Regbesiktiga kärran med 10 kg mindre lastvikt

/Tony

Link to comment
Share on other sites

Jo, kanske det men nu blir det ont om tid så det skiter sig denna gång...om inte ett annat släp dyker upp med redan rätt vikter

Link to comment
Share on other sites

Fixade idag till det mesta av elen och allt verkar funka. Dock bråkade huvudljusrelät lite och lade av .....men en liten knack på relät så hoppade det igång. Kanske behöver det lite motion efter dvalan....

LIte eldragning, inte det snyggaste men bättre än den stora SAAB lådan :)

IMG_0861.JPG

å andra sidan

IMG_0860.JPG

Sen fick hon komma ner på golvet och ut i friska luften:

IMG_0870.JPG

Lite låg i röven så det måste justeras upp några cm...

IMG_0871.JPG

IMG_0872.JPG

Sen provade jag vindavisaren i kolfiber och den tillsammans med backspeglar skall på plats imorgon:

IMG_0875.JPG

....over and out....

Link to comment
Share on other sites

Vilken snygg passning på bakskärmarna/hjulen! Snyggaste Westfield karossen alla gånger!

Min sjua står på Orust just nu, har kört ca: 35 mil sedan jag fick skyltarna. Var i Tanum i Tisdags och filmade lite åkning med en kompis som har go pro kamera, kommer att bli grymt!

Sjukt roliga vägar tillbaka till Orust via Grebbestad, Fjällbacka, Skredsvik i perfekt väder. Många kollar, vinkar och gör tummen upp eller rock tecknet. KUL!!! (efter 5 1/2 år i ett garage på 31m2)

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Antas: Japp, sitter poppade och limmade alusidor under :) Sen är ju resten glasfiber

Lupus:Jo, jag är nöjd med dom, återstår och se hur de går på bana och om jag får upp tempen (225'or bak)

XTR: Tack. Dock är passformen liiite för bra så det blir tajt mellan skärm och däck. Måste höja den bak. Kan tänkas att insidan av skärmkanten får smaka lite Dremel ..

De vägarna längst kusten har jag kört några gånger på hoj...fina vägar och många fina smultronställen att glida igenom. Den filmen vill vi se :)

Ni andra: Tack :)

Nu gäller det bara att passera kontrollpunkterna och minst SFRO2 så jag får köra på kullen. Tidsmässigt känns det ganska lugnt, även om det finns lite mer att fixa. Skall dock köra på hårt i helgen så det finns "luft" ifalll nån komplikation tillstöter :)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Tackar :)

Japp, LED-ringarna som bromsljus. Tycker de ger ett kraftigare ljus än glödisen och det kan ju vara bra :) Sen är båda godkända för både broms och positionsljus.

Link to comment
Share on other sites

Tjusigt Jocke. Måste kännas som att lönen kommit!!

Ang ljusrelät så är det bara att sprätta upp och löda om inuti. Saab standardfel. Tråkigt om det skulle lägga av igen.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Christer: Tack. Ja, det är verkligen lön för mödan.

Ang. relät så antar jag att det är detta fel du menar http://www.saab9000.com/procedures/electrical/headlamp_relay.php

Har sen höjt bakvagnen 35 mm men kanske får släppa ner lite.

Har även en notering i SFRO 1 att det skall vara minst 60 mm droop bak och har nog inte detta. Antar att detta skall vara med full tank, förare och schablonvikt (verktyg etc...hur mycket var det...10 kg?)

Sen har jag idag upptäckt att vänster hjullager verkar vara lite skum. Har lite glapp...:(

Link to comment
Share on other sites

Har sen höjt bakvagnen 35 mm men kanske får släppa ner lite.

Har även en notering i SFRO 1 att det skall vara minst 60 mm droop bak och har nog inte detta. Antar att detta skall vara med full tank, förare och schablonvikt (verktyg etc...hur mycket var det...10 kg?)

60mm?!?

har du en total fjädringsväg på 200mm då lr? 30% utfjädring är det som gäller, så sa iaf uno till mig vid min sfro 1 och det står de på mitt sfro1 protokoll.

Link to comment
Share on other sites

Står så i mitt SFRO 1 protokoll....minst 60 mm droop bak.

- 30% utfjädring av vadå?

Höll på att få spelet idag, höll på att monitorera bilen i datorn när mycket blev "rött" och motorn blev tröttare och tröttare och till slut dog. Men va F*N...provade igen ...stendött. Gick runt på startmotorn. Tänkte att slänga in handduken idag och bara gå och gömma mig....skärpning... ;)

Lyfte bensinlocket...hmmm lite tomt...kanske skall fylla på lite mer soppa....snart var den i gång igen :D

Sist jag startade den verkade den gå riktigt bra igen men skall testa mer imorgon...dels för att kroppen har fått 2 öl och att jag inte vill inrritera grannarna ;)

Annars har dagen inneburit...

...vindavisaren monterad

...backspeglar monterade

...sidoblinkers monterade

...vaddering av störtbåge gjord (inte säkert att det behövs för SBP men har hört så...bättre vara säker :) )

...brandsläckare monterad

...främre skylthållare påbörjad

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Står även och känner på de svarta stänklapparna....ha eller inte ha?!?! Har beställt 3M's paint protection (transpraent) för att hålla ett så rent utseende som möjligt. Kanske blir detta ersatt med kolfiberfilm senare....

EDIT: Eller en variant av KISS ....Keep It Slick Stupid ;)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Sellholm, Köpings standard svar är minst 50 drop (om man har tillgängligt 100mm som jag hade).

Viktigare med drop som fungerar än bump. Har man för lite bump så är det helt självindikerande och så får man ta hand om det problemet men drop blir helt annat

Orsaken är att för lite drop i hård kurva och vips så har man en tre-hjuling. När bilen blir en tre-hjuling från fyr-hjuling då blir väldigt många förare rejält snopna för den beter sig hur som helst då.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Det är nog rätt med med den gamla goda tiden... 60/40. För min del med 100mm totalt var det minst men helst 55 eller 60mm om det gick. Förstår jag rätt så är 100mm tämligen kort total fjädringsväg mot vad "vanliga bilar" har tillgängligt.

Link to comment
Share on other sites

Står även och känner på de svarta stänklapparna....ha eller inte ha?!?! Har beställt 3M's paint protection (transpraent) för att hålla ett så rent utseende som möjligt. Kanske blir detta ersatt med kolfiberfilm senare....

EDIT: Eller en variant av KISS ....Keep It Slick Stupid ;)

Ska du ha paint protection längs hela sidorna också då, eller bara på bakskärmarna? Med tanke på att du har plast runt om...

Jag monterade stänklappar på min ganska omgående, och jag har inte ångrat det. Fick mycket mer sten på mig i sittbrunnen innan, plus att man givetvis sparar bakskärmarna en hel del blästring. Skulle jag ändra något så skulle jag monterat dem så de precis går i backen, nu sitter de ett par cm upp.

För övrigt tycker jag bilen blir astuff!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...