Jump to content

Neozeven


Recommended Posts

Är du säker på att det där är nyttigt för dig ?

Jag läste att all "fast" food skall vara full med trans -- fetter och det kan ju knäcka vilken man som helst.

Link to comment
Share on other sites

Pratade med min SFRO-man och det är skickat från SFRO-granskaren den 16:e och de skickar som föreningsbrev....så jag skall ha brevet imorgon eller senast måndag (beroende på om det hann med postgången den 16:e eller inte)

Citat Posten: Föreningsbreven delas ut inom tre vardagar (mån-fre) efter inlämningsdagen.

Borde inte dessa originalprotokoll klassas som mer viktiga än som föreningsbrev??

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: --- Borde inte dessa originalprotokoll klassas som mer viktiga än som föreningsbrev?? ----

När man går i "väntans tider" är allt över 1 timme lång tid. Tror det är så enkelt som en ren kostnadsfråga för SFRO. Vi betalar ett fastpris (4000kr) för SFRO besiktningen i den ingår frankering av SFRO protokoll från SFRO besiktaren till SFRO granskaren och sedan från SFRO granskaren till bilfabrikören.

Skillnaden per bil mellan A-post och föreningsbrev kan bli runt en krona eller möjligen 2 kronor per skickning dvs totalt mellan 2 och 4 kronor per bil. För att inte fastna i detaljer säg att SFRO sparar 10 kronor på föreningsbrev per registrerad bil.

10 kr i procent av SFRO avgiften 4000 kr är 0,25 procent.

Det är kända fakta sedan överlåter jag värderingen av fakta.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Visst är det så att i väntans tider så är allt långsamt och frustrationen ökar ;)

Japp, det sa han att SFRO sparar en hel del pengar på detta.

Med antagandet att SFRO sparar 10 kr per bil så hade jag gladligen betalat 4100 kr för snabbare/säkrare postgång.

Hoppas på ett fint brev i lådan inom kort...

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: --- Hoppas på ett fint brev i lådan inom kort... ---- Du kanske får ett med små snirkliga rosa/blå blommor på det är väl fint så det förslår?

DEt är 0,25 procent som sparas om nu 10 kr antages men egentligen är det nog bara 4 kr totalt då är det knappt 0,125 procent. Sätt du in den där hundring extra så hjälper du mellan 10 och 25 kommande bilfabrikörer om allt övrigt är konstant. Det vore väl fint? fast man kan ju inte räkna så bara tänka.......möjligen.

Link to comment
Share on other sites

Föreningsbrev eller a-post kan väl kvitta. Det är mer frågan om det inte borde vara rekommenderat, om de nu skickar orginalen. Speciellt med tanke på vad papprena kostar. :) Bra att du har löfte från försäkringsbolaget så du kan köra på bana iaf.

Link to comment
Share on other sites

Göran: Utan regnummer = oförsäkrad på bana, men regnummer och bilsport&MC = försäkrad på bana under icke tävling och icke träning inför tävling. Borde vara rekommenderat brev ja.

Idag kom det efterlängtade pappret i original....nu skall jag bara jaga skiten ut SBP ;) Tyvärr ser jobb-kalendern inte helt rolig ut men jag känner att en ev. influensa kan ta ett snabbt svep över A-sås om så krävs ;)

PS. Undrar vad man håller på med ....olika möten hela dagarna...undrar när man skall hinna göra nåt riktigt.....såsom besiktiga bilar :) DS

// Jocke - som känner sig mer positiv idag

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

--- Jocke4U - som känner sig mer positiv idag ----

Då kan vi räkna med ett noll-till-regplåtar på mindre än ?? Jag gissar på 10 dagar från idag till din postlåda fylls med tvenne dekorationer utfärdade av Transportstyrelsen. Dvs 29 augusti. Se till att jag har fel med tvåsiffrig-gissningen....

Link to comment
Share on other sites

Tack alla!

Värt varje kilometer att åka till Ystad. Inget tjafs om skitsaker (t.ex. om det väl synliga chassinumret är körnat eller stansat).

Link to comment
Share on other sites

Kul att se bilen igår Jocke! Calle fångade dig precis innan du rullade ut på banan:

Kinnekulle2011-08-26CAM45.jpg

Jag tycker mig ana älgkronan ovanför störtbågen... :D

Link to comment
Share on other sites

Alltid kul att träffa Er också.

Älgkrona?? Kanske nåt horn som växte ut så kanske snarare en råbock .....som körde i långsamma gruppen. Detta djur har en del att lära vad det gäller bankörning och ställa in bilen lite bättre.....nästa år kanske man kan prova att köra med de snabba grabbarna (älgtjurarna :D ).

Undrar om jag inte behöver en hårdare fjäder vänster bak då den hänger ner där....eller kanske banta ;D

Underbart att få klämma ordentligt på NeoZeven men nu är den nerplockad i bak och bränsleläckan vid tankarmaturen är åtgärdad. Den gummipackning som följde med givaren (Smiths) tålde väl inte bensin :angry: nu är den återmonterad dikt an med schwein dyrt Loctite 574 :)

Andra grejer som behöver kontrolleras/åtgärdas är

1) Kontrollera oljevolymen i tråget. Hade lite problem med oljetrycksfall men efter lite mer olja (tack Jörgen) så blev det bättre. Stickan är svåravläst så tappar ur och mäter upp (vet hur mycket det skall vara i tråget men sen tar slangar, oljekyl, filter sitt). För "normal" körning funkar det nog bra men risk för justeringar på tråget i vinter.

2) Vattenkylning kontrolleras. Vid "offensiv" körning så maxade tempen vid ca 105-110 men sjönk ganska snabbt om man lugnade ner sig. Testade att köra ett pass utan huv och då var det mindre problem så det kan vara en risk att evakueringen inte är tillräcklig. Kan Wetterwater hjälpa till tro?!

- Någon som har sett gälar/luftutsläpp i kolfiber någonstans?

4) Återställa "besiktningslösningar" dvs sänka strålkastare etc :D

Regnigt idag men varmt och klibbigt i garaget....får nog bli en kall öl innan återställning av bakänden

Link to comment
Share on other sites

Waterwetter gör en del. men inte så stora förändringar.

Hur många grader kan Wetterwater göra?

Har idag återställt bilen efter att ha fixat läckan vid tankarmaturen (hoppas det håller tätt men skall få härda ett dygn till).

Lamporna har sänkts till sitt original fäste och Swedol blinkers likaså. Har ett par små MC blinkers liggande men dels stör jag mig inte värst på nuvarande blinkers men placeringen är inte bäst. Om jag skall ändra detta så blir det under vintern.

NeoZeven fick också smaka på vatten och "såpa" och husse konstaterar att det inte är helt lätt att tvätta denna typ av bil. Hursomhelst så var det mycket gummirester överallt efter kullen :)

Är redo att regskyltarna kan komma, ansökan/handlingar till Bilsport & MC skickas idag.

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: ---- Lamporna har sänkts till sitt original fäste och Swedol blinkers likaså --- ÅhhhNej den som var så fin förut med lamporna "lite högre". Ja jag får väl vänja mig då men det tar emot......

Link to comment
Share on other sites

Då kan vi räkna med ett noll-till-regplåtar på mindre än ?? Jag gissar på 10 dagar från idag till din postlåda fylls med tvenne dekorationer utfärdade av Transportstyrelsen. Dvs 29 augusti. Se till att jag har fel med tvåsiffrig-gissningen....

På dagen rätt, i måndags kom skyltarna. Har bara åkt lite, hämtade sonen på fritids och drog en liten sväng. Sen har det regnat...

XTR: Tack :) Jag hoppas på bra väder och att sonen vill åka med eller vara med kompis ;)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ledig lördag, barnfri men inget vidare väder för sjua.

Hur som haver så duggade det lite i Alingsås och tänkte prova Lygnern runt med hopp att regnet håller sig borta.

Icke, det blev ca 16 mil i kraftigt regn :(

Körde med hjälm och blev mest blöt på vänsterarmen och vänster byxben....det mesta pga jag lyckades pricka en stor vattenpöl med vänsterhjulen :)

Låg temperatur, R-däck, regn och målade linjer = halkigt

Fick några fina uppställ i rondeller i Kungsbacka.

Dock när jag körde igenom Göteborg på E6 (utanför Liseberg) så är det ganska ny asfalt (fortfarande regn). Skulle göra en fin omkörning i 70-80 km/h då det var mycket trafik...inte så mycket gaspådrag ....jäklar vilket uppställ bland alla dessa bilar. Mitt hjärta hamnade på annat ställe i kroppen...tur att det gick som det gjorde :D :notworthy:

När jag kom hem till Alingsås igen så var jag sugen på att leta upp en asfaltsplan och "drifta" lite...men resan hade gjort mig både blöt, pissnödig och frusna fingrar så det får bli en annan dag ;)

Link to comment
Share on other sites

R- däck vatten och lite lägre temp är direkt olämpligt, man måste öva på en stor yta på uppförandet, speciellt med lite mera moment motorer som vi har. Pendlar i en speedster med r888 jag är langsammast på 44 an varje morgon. När det är vått

Link to comment
Share on other sites

Efter förra helgens turer (blev ca 25 mil på söndagen också) så gjordes en snabbtvätt för att få bort det värsta skiten.

Igår gjorde jag en ordentlig tvätt och skall fixa lite dränering av sittbrunnen i vinter så man kan skölja av golvet.

Efter tvätten tog jag en tur på stan och det slutade med en kokande motor :( Säkringen till styrningen av vattenpump/fläkt hade gått och ny säkring smäller direkt. De snabbmätningar jag har gjort har inte gett något mer än att styrenheten är kass. Kopplade in separat batteri och körde vattenpumpen manuellt och hoppas inte motorn har tagit stryk.

Link to comment
Share on other sites

Nä, den sitter under scuttlen. Visst finns det en teoretisk chans att det skulle kunna komma in nån fukt men tog bort den och den var inte blöt/fuktig. Har mailat DaviesCraig och får se vad dom säger. Verkar vara kortis mellan stiften +12V och jord.

Sen tycker jag att jag har lite konstigt när jag mäter generellt. Kör jag med en multimeter och "diodtest" (dvs typ summer som piper när det är kontakt). Mäter jag mellan chassi och +12V så ger summern signal :wacko: :blink:

Känns inte rimligt...men har kört bilen i ca 100 mil och inga blåsta säkringar (bortsett från kontrollern i helgen) och allt fungerar. Funderar på om det kan vara masterswitchen och dess motstånd som spökar.

Link to comment
Share on other sites

Davies Craig Australien brukar annars vara bra att ha att göra med så det löser sig nog , fick en ny temp givare skickad direkt utan problem när min hade rostat sönder och gav lite felaktiga motstånds värden.

Var köpte du den annars ? UK knepigt med klagomål

Link to comment
Share on other sites

Köpte den av DemonTweeks. När jag kopplade in den första gången var den helt död (bara remote LED som lyste) Mailade DemonTweeks och har ännu inte fått svar(4 månader sedan?!). Mailade samtidigt Davies Craig vi samma tillfälle och fick svar morgonen efter. Skickade min gamla i retur och sen kom det en ny (som jag nu har haft monterad). I förra veckan kom den gamla tillbaka med något om fel address?!

Mailade Davies Craig igår kväll och hade vid 10-tiden idag ett svar att dom skickar en ny samt kommentaren att kolla över eldragningen, kolla så inte generatorn ger mer än +15V och öka säkringen från 10A till 15A.

Skall såklart göra detta men är rätt säker på att det är rätt med reservationen som jag skrev igår:

Sen tycker jag att jag har lite konstigt när jag mäter generellt. Kör jag med en multimeter och "diodtest" (dvs typ summer som piper när det är kontakt). Mäter jag mellan chassi och +12V så ger summern signal

Känns inte rimligt...men har kört bilen i ca 100 mil och inga blåsta säkringar (bortsett från kontrollern i helgen) och allt fungerar. Funderar på om det kan vara masterswitchen och dess motstånd som spökar.

Nån kommentar på det?

Har i alla fall tanken på att tvångstyra pump/fläkt så länge men vill inte koppla in den nya styrenheten förrän jag är säker att allt är ok.

Hur som helst så ligger två leverantörer på PLUS listan...Nortwest Propshaft och Davies Craig :thumbsup: (sen kan man fundera om DaviesCraig har dålig kvalitet på styrningen eller skit-hos-byggaren ;) )

Link to comment
Share on other sites

Sen tycker jag att jag har lite konstigt när jag mäter generellt. Kör jag med en multimeter och "diodtest" (dvs typ summer som piper när det är kontakt). Mäter jag mellan chassi och +12V så ger summern signal :wacko: :blink:

Känns inte rimligt...men har kört bilen i ca 100 mil och inga blåsta säkringar (bortsett från kontrollern i helgen) och allt fungerar. Funderar på om det kan vara masterswitchen och dess motstånd som spökar.

Öh, mellan +12V och 0V(chassie på din bil?) har du hela elsystemet som last. Det vore konstigt om den lasten inte var lågohmig. :)

(Eller, missförstod jag hur du mätte? :icon_oops:)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tog igår en kortare sväng och kolla på XTR's planer (ca 5 mil blev det) och idag blev det en ytterligare sväng efter att ha stökat till det i garaget med drygt 3 kubik ved. Blev ca 7 mil idag.

Inte jättekallt med hjälm på fast händerna lider lite....det finns ju dock tjockare handskar och tar jag bort skivan över pedalstället så får jag go turbovärme :) Kanske kan bli nån sväng till ...vem vet :)

Det lurigaste är dock att hela tiden tänka "jag har inte bra grepp"...lätt att glömma när det svänger gött ;)

Snart är det i alla fall dags att för sista tvålningen för säsongen och fixa en del....dock inte tokmycket.

Ser fram emot "inspirationsrundor" i vinter...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Idag är det skönt vårväder så har varit ute i garaget, inte grejat speciellt med sjuan men städat och varmkört lite. Dock går den på väldigt hög tomgång (ca 2000 RPM), i höstas gick den ju bra.

Vad sjuttsingen har tagit åt den?

Link to comment
Share on other sites

Tog igår en kortare sväng och kolla på XTR's planer (ca 5 mil blev det) och idag blev det en ytterligare sväng efter att ha stökat till det i garaget med drygt 3 kubik ved. Blev ca 7 mil idag.

.......

Här i Konungarikets centrala område råder fullt skoterföre (=snöskoter!).

Har skottat mej in i förrådet bakom huset för att ta fram lite delar till "rörhögen". Konstaterar att det är vår - takrasens tid är inne.

Eller kanske det är som i barnvisan "än så är det långt till vår...........".

Antas

Snöskottare i tjänst till 1 maj.

Link to comment
Share on other sites

joaba: Kanske har både den och husse abstinens :) Försökte prata den tillrätta med 100 knyck på pallbockar men inget hjälpte...

Antas: Du kan inte kalla det rörhög nu....den är ju snart klar och så snart som islossningen är klar i norr så blir det väl besiktning....snart är det sommar :)

LUPUS: Kanske det....installerade om garagedatorn så den var inte klar idag

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Idag är det skönt vårväder så har varit ute i garaget, inte grejat speciellt med sjuan men städat och varmkört lite. Dock går den på väldigt hög tomgång (ca 2000 RPM), i höstas gick den ju bra.

Vad sjuttsingen har tagit åt den?

Tomgångsmotor som kärvar lite???

Link to comment
Share on other sites

Idag är det skönt vårväder så har varit ute i garaget, inte grejat speciellt med sjuan men städat och varmkört lite. Dock går den på väldigt hög tomgång (ca 2000 RPM), i höstas gick den ju bra.

Vad sjuttsingen har tagit åt den?

Detta var mitt jätteproblem när jag startade motorn för första gången i höstas. Symtomen var samma - hög tomgång (ca 1800-2000 rpm).

Efter mycket funderande, felsökande och mycket hjälp från forumdeltagarna visade det sej att trottlarna (2st på V6) var öppna på tomgång ca 1 mm vardera. Justeringen var enkel sedan gick den så att jag blev religiös (nästan!).

Antas

Nervarvad.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

En enkel byggare av folket vill framföra hjärtliga och stora GRATTISAR från Konungarikets centrala och snötäckta regioner i norr. Med tillönskan om bra svetsar efter den genomlidna födelsedagen och att morgondagen inte medför krokiga svetssömmar pga darrhänthet. Du kan med förtröstan se fram emot 65-årsdagen, tro mej jag vet att man även då tror att man är 20 år!

Antas

Har genomlidit MÅNGA födelsedagar, hav förtröstan!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...