Jump to content

Neozeven


Recommended Posts

Lupus: Visst går det bra

SFRO 2 nu avklarad. Körintrycket i protokollet "Mycket stabil & lättkörd. Mycket bra högfartsstabilitet" :D

Så med detta kan jag inte vara annat än nöjd :) :) :)

MEN....när jag körde av bilen från släpet noterade jag en ganksa stor oljepöl...växellådsolja :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: Va f*n... ville inte ha detta nu...Frågan är vad som är fel. Det kommer inifrån sprängkåpan.

Så det borde ju vara nåt med packboxen vid ingående axel....

- Nån som har några beskrivning på Opel Omega R25-28 lådan?

Slavcylindern har ju en o-ring och sitter i nedanstående adapter. Dock har inte adaptern något spår för o-ring och kommer inte ihåg om jag lade silikon där.

- Kan avsaknad av o-ring/silikon göra att den trycker ut olja?

IMG_2237.JPG

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Ja, det är skönt att ha detta klart i alla fall.

Men det blir en del jobb med läckan....behöver lite bättre kunskap om vad som kan orsaka problemet. Hoppas på bra tankar/idéer från detta kunskapsrika forum ;)

Sen tyckte Ludde att den laddade på väldigt bra, nästan lite för bra för bilprovningen..

Bullerprov kommer förmodligen ske i denna vecka och kommer inte hinna fixa läckaget innan dess. Blir att torka rent och skaffa mer olja.

Sen är frågan vad som händer om jag får tid för regbesiktning i början av nästa vecka och inte hinner fixa det innan dess. Kommer dom slå ner på det (om man torkar rent innan etc). Kanske uppkommer det vid mkt hög belastning....tror det laddades på en del idag ;)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

När du har satt distansen bakom hydraulkolven. Är det så att packboxen gått för långt ut och har ingen yta att täta mot?

Link to comment
Share on other sites

Distansen skall ha samma mått som cylindern men ingen O-ring och tillhörande spår. Så den bör hålla emot packboxen, sen undrar jag om det inte sitter en låsring där också (minnet sviker :( )

Drog iväg några dagar för sol/bad och på vägen hem idag hämtades beställd växellådsolja. Väl hemma tappades lådan ur och det var ca 4 dl mindre. Fick tid för bullerprov idag så bara att torka av och hälla i rätt mängd.

Körde bullerprov ikväll och när jag kom hem så hade jag några droppar i släpet men inte alls samma mängd. Nu gick det inte så fort eller att oljan blev speciellt varm och hastigheten borde väl öka trycket i lådan och oljan blir mer lättflyktig.

Har hört om nåt man kan hälla i oljan som mjukar upp packboxar och därmed tätar?!

Är det bluff eller funkar det?

Annars gick bullerprovet bra, hade inte gjort några modifikationer alls (hade med mig lite skumgummit och annat i fall om att). Bullret blev godkänt.... nästan med "för lite ljud straff" som Ludde sa :) Snittet 77,1 dB.

Nu är frågan om jag hinner plocka ur motorn och fixa detta innan jag lyckas hitta tid för regbesiktning

Link to comment
Share on other sites

Omega har en tillsats som är DYR men bra för att mjuka packboxar som stelnat.

Jag vet inte hur det är på R25 men R25 med wirekoppling,Där sitter packboxen i glidhylse röret som urtrampningslagret löper på.

Tar man bort detta så åker packboxen också bort och på hydraulkopplinen så sitter det väl på hydraulenheten och flyttar du fram den så måste man se till att packboxen har en fin lämplig yta att täta på.

Och distansen måste också tätas.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till ytterligare en tyst bil på forumet. Har alla matat sin så bilar med gullfiber och stålull så de skall vara tysta. Är det bara jag som haft 91dB i första bullerprovet (CealmSeven V8a).

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Eftersom minnet är kort och jag inte kommer ihåg om jag lade packningssilikon eller ej så borde det väl funka med det och att det får härda innan belastning. Packboxen skall väl ta det mesta.

Ni andra som har Omega lådor: Har ni O-ring på adaptern eller silikon?

Cealm: Tack! Ludde (SFRO) tyckte den var ganska tyst på SFRO 2 så tänkte att jag tar en rövare och ett knippe skumgummi med mig. Men det behövdes ju inte. Turbo är bra. Högsta mätvärdet var såklart 2:ans växel och avgassystemet emot mikrofonen...83,3 dB (82,3 med "rabatten" avdragen) ....sen sjönk bara mätvärdena. Öppet luftfilter, 2,5" system med Ferrita's universaldämpare.

Link to comment
Share on other sites

jo men jocke. Var på växellådans ingående axel hamnar packboxen???

Det är det jag försöker fråga dig. Den åker väl framåt med hydraulenheten? och har den yta att täta på då?

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Hmm,..."Den åker väl framåt med hydraulenheten?"...hur menar du, packboxen skall ju ligga still oavsett hur kopplingscylindern jobbar. Men kanske är det så att min adapter:

IMG_2237.JPG

Där den lilla ringen skall ev. hålla packboxen är för "tunn" och skulle haft en mindre innerdiameter och man ser på denna kopplingscylinder (Opel Omega):

X%203182%20998%20801%20B-2.jpgX%203182%20998%20801%20B-1.jpg

"Klackarna" är kanske "mothåll" för packboxen!?!

Link to comment
Share on other sites

Grattis till SFRO2 & Buller!!!!

Ludde brukar köra jättelugnt.... Hoppas att du får fixat oljeläckaget.

Min bil är hemma igen MEN har bara varit sol & bad sista dagarna (man skall inte gnälla men det är kul att köra seven oxå...)Om det blir uppehåll nästa vecka skall jag försöka komma förbi. Prognosen för nästa vecka ser inte rolig ut... MEN då hinner man kanske få tillverkat ny huv, och skruvat fast allt som vibrerat loss, hehe.

Såg en skitgrym orginalare Caterham på Tjörn Svart med guld dekor. Stod på väg ut till kyrkesund.

Har ännu inte mött ngn. sjua när jag varit ute och kört, var är alla sjuor???

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

XTR: .---- var är alla sjuor??? --- Du kanske letar på fel ställe? Tycker det finns gott om dem, såg till exempel två stycken redan imorse strax över klockan 6.

Link to comment
Share on other sites

...såg till exempel två stycken redan imorse strax över klockan 6.

I ditt garage räknas inte... ;)

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Lite svårt att förklara.

Men Jocke titta på din bild 2 här.

Där ser du packboxen. Lägger du distans så flyttas ju hela hudraulpaketet framåt lika mkt som distansen är tjock.

Finns det då "rätt" material för att täta på axeln. (slät fin yta)

Du skulle nog försöka sätta packboxen i distanshylsan istället så hamnar den ung. på samma plats som innan.

Nu ser jag på nyinlagda bilder att distansen kanske bara är en centrering? Är det så på din bil?

Link to comment
Share on other sites

Ja det är inte alltid helt enkelt att förklara/förstå med skrift :)

Har nu varit en sväng hos SAAB/Opel och kunde se på deras sprängskisser. Hade för mig att det satt en packbox i växellådan men det är ett lager och låsring.

Beställde nu i alla fall 1 st packbox som sitter i kopplingscylindern ovan och 2 st O-ringar. Tanken är att om jag kan få ett spår svarvat i distansen så jag kan sätta en O-ring där också.

Jag tror att packboxen har "rätt" material att täta emot men det återstår att se när motorn åker ur. Eftersom jag inte får tätningarna förrän tisdag så får jag ha lite is i magen så jag inte har rivit allt och får en snabb besiktningstid.

Tack Thomas för dina tankar!

Sen är nästa att kolla över vattenkylningen, det funkar inte perfekt, vill gärna gå varm efter aktiv körning. En första åtgärd är att täta runt kylare/noskon. Sen kan det kanske finnas risk att evakueringen behöver förbättras (skall testa utan huv)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Ja det är inte alltid helt enkelt att förklara/förstå med skrift :)

Har nu varit en sväng hos SAAB/Opel och kunde se på deras sprängskisser. Hade för mig att det satt en packbox i växellådan men det är ett lager och låsring.

Beställde nu i alla fall 1 st packbox som sitter i kopplingscylindern ovan och 2 st O-ringar. Tanken är att om jag kan få ett spår svarvat i distansen så jag kan sätta en O-ring där också.

Jag tror att packboxen har "rätt" material att täta emot men det återstår att se när motorn åker ur. Eftersom jag inte får tätningarna förrän tisdag så får jag ha lite is i magen så jag inte har rivit allt och får en snabb besiktningstid.

Tack Thomas för dina tankar!

Sen är nästa att kolla över vattenkylningen, det funkar inte perfekt, vill gärna gå varm efter aktiv körning. En första åtgärd är att täta runt kylare/noskon. Sen kan det kanske finnas risk att evakueringen behöver förbättras (skall testa utan huv)

Hallå ! Det var väl du som har elektrisk vattenpump ? Jag har fått för mig att man med elektrisk-vattenpump, så kan man köra runt

kylvattnet i systemet med avstängd motor ?? Eller har jag fel där ??

Link to comment
Share on other sites

Japp, pump och fläkt går automatiskt en stund efter motorn stängs av.

Skall även testa Antas grej med att hissa upp bak eller framvagn för att säkerställa att det luftas ordentligt.

Men nu håller motorn på att åka ur...

Link to comment
Share on other sites

Ja, då är motorn ur och felen är lokaliserade.

Som du sa, Thomas, så finns det ingen ordentlig anliggningsyta för packboxen så det kan väl anses vara huvudproblemet men även att O-ring saknas på distansen.

Så jag måste ha en ny distans svarvad att kunna hålla packbox och O-ring.

- Någon här som kan/vill ta åt sig ett express-uppdrag och svarva en distans i aluminium, ca 120 mm i diameter? Emot ersättning. Skall rita upp den. Behöver ha den hos mig senast på Onsdag i nästa vecka. (Reg.besiktning bokad på fredag morgon och måste hinna sätta ihop den)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Ja, då är motorn ur och felen är lokaliserade.

Som du sa, Thomas, så finns det ingen ordentlig anliggningsyta för packboxen så det kan väl anses vara huvudproblemet men även att O-ring saknas på distansen.

Så jag måste ha en ny distans svarvad att kunna hålla packbox och O-ring.

- Någon här som kan/vill ta åt sig ett express-uppdrag och svarva en distans i aluminium, ca 120 mm i diameter? Emot ersättning. Skall rita upp den. Behöver ha den hos mig senast på Onsdag i nästa vecka. (Reg.besiktning bokad på fredag morgon och måste hinna sätta ihop den)

Om du kan fixa hit utgångsmaterialet så ska jag fixa svarvningen.

/Tony

Link to comment
Share on other sites

Rätt kladdigt i "sprängkåpan" men tror lamellerna har klarat sig rätt bra. Skall ta av tryckplattan och göra rent i fall det har kommit olja där.

Konstigt nog är inte kopplingscylindern speciellt kladdig...känns som mesta oljan har kommit där inte O-ring finns

IMG_0946.JPG

IMG_0953.JPG

IMG_0944.JPG

Link to comment
Share on other sites

Oljan har väl passerat brist på O-ring stället först och kastats ut där p.g.a. axeln snurrar.

Men du ser på Redline oljan att den "hänger" kvar. Då vet man att det alltid finns på kuggar och lager.

Link to comment
Share on other sites

Du har ju delad slavcylinder som jag, och i min tråd ser du hur jag löste problemet. Den inre delen sitter med packboxen i oförändrat läge medans slavcylindern flyttades fram med en distans mellan.

Link to comment
Share on other sites

Nu var motorn tillbaka i bilen och provstartad och går som förväntat. Blir en mindre provtur imorgon.

Nu är bara dilemmat att jag måste ha SFRO 2 protokollet nu (SFRO 2 skedde måndag för drygt en vecka sedan)....har besiktningstid i veckan...

Link to comment
Share on other sites

Ringde Ingemar tidigare idag och han kunde inte minnas en sjua med SAAB motor men skulle kolla bakåt.

Även SMS'at Ludde.

SBP godtar väl inte faxat utan skall vara original?!

Link to comment
Share on other sites

Låter som ett organisatoriskt problem alternativt att Posten missat.

--- SBP godtar väl inte faxat utan skall vara original?! --- Min tanke är att "ge aldrig upp förrän det är absolut kört", dvs har du nära till besiktningsstationen ,eller tillräckligt nära i alla fall, åk dit resonera om de kan göra SBP på SFRO-kopian men "hålla på den till originalet kommer". Nu kanske det är omöjligt men det vet man aldrig förrän man frågat. Via teleon-SBP-support förmodar jag att det är ett Nej, men även där ring och kolla.

DEt verkar som det viktigaste för dig just nu är att få bekräftat att Ludde verkligen postat ditt SFRO 2 protokoll, det är illavarslande att Ingemar inte känner igen att han fått "en Saab-Seven" i närtid.

Lycka till hoppas det ordnar sig..

Link to comment
Share on other sites

SFRO person 1 har skickat protokollet

SFRO person 2 har inte fått protokollet

SFRO person 3 kan ha protokollet men inte fått tag i honom

Protokollet skickas ju som vanligt brev (ej rek. vad jag förstår) så att försöka få Posten att spåra det är ju omöjligt.

Så köra på Kinnekulle hänger löst vilket känns mycket trist. Ja...jo..man får ju köra med godkänd SFRO 2 (men då måste ju originalet komma stämplat) men sen är frågan om jag vill köra oförsäkrat.

Känns rätt avslaget just nu och hoppas pappret dyker upp snart :( :(

Link to comment
Share on other sites

Då finns en variant till och det är att SFRO 1 vilket jag förmodar är den som gjort både bygg och slutbesikning, skriver ett nytt protokoll, men din besikningstid imorgon fredag verkar "rökt" eller?

DEt jag inte förstår är hur du kan ha tre SFRO individer inblandade???

Edit tillägg: --- köra oförsäkrat. --- Du är SMA försäkrad dvs personförsäkring. På bana är aldrig bilarna försäkrade, brukar stå i det finstilta.

Fast det finns säkert speciella försäkringar som gäller på bana men det kostar väl ungefär som en bil kostar bara i årspremie.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Besiktningstiden imorgon kl 07 är "rökt" ja.

Tydligen finns det 2 personer som gör granskningen + signeringen/stämplingen. Så de täcker upp för varandra vid t.ex semester. Har nu pratat med båda och ingen har fått det. Samma person har gjort SFRO 1 och 2 och han är på semester nu.

Så jag hade kontakt med alla 3 SFRO för att veta var pappret finns....fortfarande en gåta. Kan ju således inte få ett nytt protokoll men kommer det inget imorgon så skall jag försöka få ett nytt....då måste posten ha skickat det till någon annan.

Ang. försäkring på bana så finns ju SMA men sen säger Bilsport & MC avtalet följande:

6.8.1

Vagnskadeförsäkringen gäller inte...

...

F) Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande

former.

...så eftersom LocostSweden's trackday inte är tävling eller träning för tävling så gäller deras försäkring. Detta även kontrollerat med dom via mail.

Fråga

Om jag hinner registreringsbesiktiga

- Som jag förstår så gäller Er försäkring vid bankörning (eftersom dett inte är tävling eller träning inför tävling), är det korrekt?

Svar

Hinner du reg.besiktiga och vi kan få reg.nr och besiktningsprotokoll innan du ska köra på bana, så gäller vår försäkring vid bankörning som du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: Hoppas, hoppas det löser sig.

Det här var intressant ----- eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former. --- Det är väl bara att gratulera.

Tänk då skulle kanske Kinnekulle passa mig..... om det inte är "hastighetskörning under tävlingsliknande former" då kanske det är "cruisingkörning under tävlingsliknande former" istället, över 30 bilar där alla kör åt samma håll och efter varandra. Alltså Cruising. Just det så är det nog allt.

Link to comment
Share on other sites

Precis, tidtagning är ju förbjuden och det finns inte något lopp där man startar och kör ett antal varv och går i mål. Sen hur fort man kör är ju upp till var och en. Bilsport & MC ser det nog mer som "förarutveckling"

Cruisinghastighet är ju relativt ;)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Besiktningstiden imorgon kl 07 är "rökt" ja.

Tydligen finns det 2 personer som gör granskningen + signeringen/stämplingen. Så de täcker upp för varandra vid t.ex semester. Har nu pratat med båda och ingen har fått det. Samma person har gjort SFRO 1 och 2 och han är på semester nu.

Så jag hade kontakt med alla 3 SFRO för att veta var pappret finns....fortfarande en gåta. Kan ju således inte få ett nytt protokoll men kommer det inget imorgon så skall jag försöka få ett nytt....då måste posten ha skickat det till någon annan.

Ang. försäkring på bana så finns ju SMA men sen säger Bilsport & MC avtalet följande:

...så eftersom LocostSweden's trackday inte är tävling eller träning för tävling så gäller deras försäkring. Detta även kontrollerat med dom via mail.

Hallå ! Ja Posten kan man INTE lita på till hundra procent. Jag skulle få ett paket skickat till mig med

reservdelar.

Jag undrade vart det tog vägen ?? Paketet fanns inte på posten här !! Så jag fick ringa flera samtal till

Postens Reklamations-avdelning i Sthlm. Dom letade som bara den. Men dom kunde inte hitta det!

Firman som skickade paketet undrade varför jag inte brydde mig om att lösa ut paketet ?? Jag ringde till

Postmästaren i Sjöbo.

Hon forskade i saken. Hon kom fram till att mitt paket hade legat på posten här hela tiden !! Fast jag hade

inte fått någon Postavi!

Så jag kunde ju inte veta att paketet hade kommit ! Dessutom blev jag utskälld av firman för att jag beställt

grejer och inte brydde mig om att hämta ut paketet, så därför hade paketet gått tillbaka till avsändaren.

Tack Posten !

Fråga

Om jag hinner registreringsbesiktiga

- Som jag förstår så gäller Er försäkring vid bankörning (eftersom dett inte är tävling eller träning inför tävling), är det korrekt?

Svar

Hinner du reg.besiktiga och vi kan få reg.nr och besiktningsprotokoll innan du ska köra på bana, så gäller vår försäkring vid bankörning som du beskriver.

Edited by Tabac
Link to comment
Share on other sites

Nä posten skall man inte lita på men inte säker på att det är posten....

En kille i Skåne har samma problem och där är det ca 10 dagar längre och han har ju en annan SFRO besiktningsman. Troligen går våra båda brev till samma destination (Östersund) så "flaskhalsen" ligger sannolikt i Östersund, ... sommarvikarier på posten eller nåt annat ...

Igår var jag hur låg som helst men idag fick jag istället gjort lite behövligt trädgårdsarbete. Sen har jag börjat optimera kylningen med tätningar mellan kylare och noskon.

Link to comment
Share on other sites

Det var/är ju lite surt att man inte kunde registreringsbesiktiga bilen i fredags. Dock ville min mamma och pappa komma och titta på bilen. Hmm, tänkte att så mycket har ju inte hänt sedan sist. Dock hade dom nåt annat i kikarn ;)

Dom ville officiellt skåla in/döpa NeoZeven och detta gjordes med skumpa som dom hade med sig. Innan detta fick dom en mycket kort provtur (med begränsad överladdning ;) )

Fick även en fin blomma och fint kort! Ni är bäst!

IMG_0982.JPG

IMG_0984.JPG

IMG_0985.JPG

"Bra jobbat"...jo det har ju varit en del klurande och trixande men ett stort tack till er här!!! Utan ert underbara stöd i med- och i motvind så hade det varit svårt. TACK!

Så ni kan se blomman vara till Er likaså :)

Link to comment
Share on other sites

Tur jag var uppe tidigt och hann göra klart tätningen runt kylaren innan dom kom :) :)

IMG_0977.JPG

IMG_0979.JPG

Sen kan det vara problem med evakueringen men det får utvisa sig

Link to comment
Share on other sites

Skulle behöva hälsa på dig någon dag ser jag! Både för att kolla på ditt fina bygge och mäta lite på din (Westfields) coola aerosreeen :) Är oxå lite sugen att kolla på kapell montaget på din släp om det går bra??

Link to comment
Share on other sites

Såg en skitgrym orginalare Caterham på Tjörn Svart med guld dekor. Stod på väg ut till kyrkesund.

Har ännu inte mött ngn. sjua när jag varit ute och kört, var är alla sjuor???

//Mattias

Om det var en med "Jonny Player" dekor så kan det varit en kille som bor på min gata!

Link to comment
Share on other sites

Matz, det går absolut bra. Ring innan så jag är hemma 0730-753400 (Danska Gatan 7, Alingsås)

Kanon, tyvärr har jag beredskap nästa vecka men är jag i området runt dig så hör jag av mig annars blir det tidigast veckan därpå :)

Link to comment
Share on other sites

Om det var en med "Jonny Player" dekor så kan det varit en kille som bor på min gata!

Jepp! Det stämmer bra! det var den som jag såg...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...