Jump to content

Neozeven


Recommended Posts

Hei alle sammen, ser det diskuteres mye rundt girkasser her så jeg vil gjerne tilføre litt info.

Mulig dere vet det ifra før men har ikke sett noen nevne det her på forumet.

Kjører selv seven med saab 900t og GM R25-28 kasse, i sommer ble det litt stygge lagerlyder i den så jeg bestemte meg og

bytte den ut i vinter. Etter info av en bekjent som har trimmet opel gjennom tidene kunne han informere at girkassen han ennå ikke har klart å ødelegge var R-25D. Den kassen hører hjemme i Omega som driftes av BMW diesel motor og som kom i 1994 vis jeg husker riktig.

Det geniale er at innmaten i denne kassen passer rett inn i R25-28 og har samme splines på inngående og utgående aksel.

Det er nok en litt annen utveksling men det ser jeg positivt på da girene tømmes fort med så lett bil:)

Link to comment
Share on other sites

Passar inte R25D på samma sätt som R25-28?? Är det inte då enklare att byta hela lådan.

Bmw dieseln är väl fel , skall väl vara 2.2 "saab" diseln för det skall passa bolt on.

http://www.opel-info...etriebe/r5.html

denna som varit uppe ofta berättar väl all sanning.

Min slutsats av den är att det bara är alfakoderna som betyder något , lista ut vilka som passar och läs sedan de.

Inkromet passar nog mellan alla ( om man vill skruva)

Link to comment
Share on other sites

SAAB diesel är väl inte bakhjulsdriven vilket Omega BMW diesel är och den bästa lådan är nog R30. Och BMW:s passar inte bolt on.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

SAAB diesel är väl inte bakhjulsdriven vilket Omega BMW diesel är och den bästa lådan är nog R30. Och BMW:s passar inte bolt on.

Nu kanske vi är i fel tråd men....

den s.k Saab dieseln är ju en OPEL diesel och under en kort tid satt den väl i omegan om jag inte är helt ute och snurrar.

Det intressanta är ju att opel själva typ sluta använda 2.2 dieslen när saab börja blink.gif

Ultimate borde vara

Y32SE, Y22DTH R30 HP ( letat på skrotarna efter denna och den verkar vara ovanlig )

Den som pratas om ovan borde ju vara någon av nedan ( bmw ?? ) motorer

25DT, X25DTR25 Variant 2JPY25DT R30 EG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jocke, har det hänt något i vinter?

Nyfiken på om du kommer göra något åt bl.a. tråget :)

Skapade en ny tråd med lite frågor om lådan http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10991&view=findpost&p=123043. Blev lite orolig när jag läste denna tråd då det verkar som den lådan jag vill ha inte passar.

Link to comment
Share on other sites

Martin: Det har inte hänt så mycket sedan du var här.

Skall ut idag och börja diff-bytet.

Sen har jag ritat klart den nya kylaren som skall skickas till Kina för prisförfrågan. Troligen blir det en ny och bättre fläkt som klarar av att pumpa på när det gäller (ungefär dubbla flödet).

Planerar även göra om oljetråget.

Även beställt 4-punktsbälten.

Sen är det nog vår :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jocke,

Sitter och tittar lite på dina bilder och undrar en sak. Har du hittat en alternativ "mojäng" som oljefiltret sitter i? En som har uttagen till oljekylaren i annan riktning än ut åt sidan. Utan att ha ram ännu så känns det som nuvarande uttag kan bli rätt tight mot ramen.

/Martin, som vill ha en ram att leka med.

Link to comment
Share on other sites

Martin, det är en oljefilterhållare från SAAB 9-3/9-5 årsmodell -98/-99 med anslutningarna framåt, tror fler årsmodeller kan funka. Kanske det finns med antingen gängade slanganslutningar (som jag har) eller istick..vet inte 100%

Link to comment
Share on other sites

Martin, det är en oljefilterhållare från SAAB 9-3/9-5 årsmodell -98/-99 med anslutningarna framåt, tror fler årsmodeller kan funka. Kanske det finns med antingen gängade slanganslutningar (som jag har) eller istick..vet inte 100%

De finns med insticksrör med valk på röret och O ring också, med en klamma som håller rören på plats.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill kan man ju köra utan oljekylare med en hållare från en sugmotor. Säger inte att det är rätt, men det går ;)

Jag kapade och svetsade om rörbiten på mina slangar till oljekylaren för att få plats. Gick bra med mig-svets.

Link to comment
Share on other sites

Ingen kritik , men se till att svetsen du gjorde är BRA det kommer en del olja där om du har otur ( tänker bana eller olja på turbon )

Har även för mig godset är ganska tunnt ( tänker på vibrationer efter svetsning)

Så mao som vanligt uteslut Murphy prop.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Årets första körning gjordes i söndags. Precis monterat LSD diffen och ville prova funktionen innan resten fortsätter. Det verkar fungera som tänkt utan missljud. Med några få plusgrader, R-däck och bra effekt så blir det slirigt men gick fint att göra lite donuts :D :prop:

NOTERA: Det är inte bara jag som har ritat i asfalten :D

20130324_150258.jpg

20130324_150320.jpg

Link to comment
Share on other sites

Cealm: Dessvärre kommer det nog hängas på lite mer grejer såsom nya 4-punktsbälten...som tur är kommer föraren vara lättare denna säsong :)

Thomas: Kul, ImageWheels ?

Link to comment
Share on other sites

Och så har du mage att anklaga mig för att utsätta mina bilar för anorektiska lättningar!!!!! :angry: IMHO så har du har gått liiiiiiite för långt i din jakt på att lätta bilen Jocke. :icon_oops: Vad blev viktskillnaden? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Pac: Haha, du väger ju enskilda gram på dina finkänsliga vågar medan jag höftar på kilos hit eller dit :) Dagsnotering -12 kg sedan 1/1 men blir nog lite till innan säsongen :)

Link to comment
Share on other sites

Vad har du gjort för att lätta? Jag kommer ju inte jaga vikt med ljus och lykta men om jag har olika val att göra under bygget så kan man ju försöka göra så lätt som möjligt redan då istället för att jaga vikt senare.

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag HCHF...

Bara att kompensera med HTT*

*högre turbo tryck

Skämt åsido, jag har en bekant som åt ner sin vikt med fet mat. Kroppen ställde om sig i nåt han kallade ketolys vill jag minnas. Han gick i alla fall ner 20 kilo på ett år.

Link to comment
Share on other sites

Cealm: Dessvärre kommer det nog hängas på lite mer grejer såsom nya 4-punktsbälten...som tur är kommer föraren vara lättare denna säsong :)/>

Thomas: Kul, ImageWheels ?

Mina fälgar heter Inter Action B9

Link to comment
Share on other sites

När jag tittar på dina bilder ser det ut som du lyckats få motorn lite längre bak än vad jag mäktar med. Hur tight har du mellan tändkassett och huv? För mig tar det precis i och jag tror inte jag kan skjuta in motorn mer än max någon ynka millimeter. Framkant tändkassett tar precis i insidan på scoopet.

Link to comment
Share on other sites

Vaselin, så får du bak den några millimeter till :)

Några grejer jag gjorde...

- Finns några öron/klackar på växellådans sidor som jag slipade bort/ner

- Bågen under växellådan, skar jag av jäms med undersidan av växellåda pga att jag gjorde det under slutmontering och svetsade fast M12 muttrar och sen ett kraftigt (cealm-style) plattjärn bultat. Du kan ju fixa detta snyggare dvs att ta det jäms med ramen. Ger ingen extra plats egentligen men ger lite extra utrymme när du lyfter i paketet (motor+vxllåda).

Jag har inte mer än ~5mm mellan vxllåda och ramen, styva kuddar och den rör sig knappt.

Att tänka på ....som jag inte gjorde tror jag men ändå hade tur :) är att du skall kunna dela motor och växellåda i bilen för att bara lyfta ur motorn. Dvs att du kommer åt med en nyckel att släppa bultarna ( jag kan inte ta loss dom alla men det gör inget så länge man monterar i rätt ordning :) )

Link to comment
Share on other sites

Bra input från Jocke där. Jag tänkte inte heller på det där med att sära växellåda och motor när de är kvar i bilen. Hade också tur och om jag tar bort kylaren kan jag byta koppling utan att lyfta ur motorn, bara flytta den framåt.

Link to comment
Share on other sites

Precis som Jocke, så har jag slipat o kapat bort klackarna på lådan, dels gav det lite,lite bättre pedalutrymme med smalare tunnel, Viktfördelningen verkar okej hittills. Vevaxelremskivans bultskalle sitter ungefär 20 cm bakom hjulnavet. På min bil har jag även ett stag som bildar en triangel framtill, typ som fjäderbensstag, som gör att jag måste ta loss vevaxelremskivan för att kunna lyfta i/ur motorn. Lite lagom tight.. Tvungen att dela motor och låda först. Men å andra sidan så ska det antagligen isär mer än så om man blir tvungen att ta ur drivpaketet...

Link to comment
Share on other sites

Tack för besöket! Fick gjort lite tråkjobb såsom att byta ut ful-kopplingarna till bakbelysningen till riktiga, känns bra men tidsödande jobb.

Link to comment
Share on other sites

Det händer inte jättemycket men några grejer kan bockas av

- Diffen är bytt emot en LSD med samma 3,62 utväxling

- Elen för baklampor är delvis omgjord med riktiga kontakter

- Skivor bak tillsnyggade med lite färg

- Sitta-still bälten monterade

20130413_174931.jpg

Så nu kan bilen vara på gatan inom 1 tim, sen finns det några andra "projekt" som behöver göras men mindre då inte hela/halva bilar behöver skruvas isär.

- Bygga om oljetråget för att förbättra oljetillförsel (boxa in pickupen, plåtar för att styra oljan till boxen,...)

- Byta kylare till min nytillverkade Kina-kylare och bättre fläkt

- Boxa in luftfiltret så det suger mer kall uteluft istf varm motorrumsluft

Link to comment
Share on other sites

Om inte annat så blir ju 4-punkt bra mycket snyggare än de gamla 3-punkt. Är det 3"?

Funderade lite på din inboxning av luftfilter då jag tänker i samma banor. Antar att du gör en box så att den får luft från hålen i huven, i ditt fall det högra. Hur är det med luftrörelsen där. Blir det tryck eller vakuum? Jag kan inget om detta men det känns som att luften som rör sig över huven kommer suga ut luft där. De är väl tänkta som "utsläpp" för luften som kommer in i scoopet. Eller har jag missuppfattad något här?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...