Jump to content

Neozeven


Recommended Posts

  • 1 month later...

Trailer queen ..... hehe

Ha' t kul får jag möjligheten att smita , tittar jag kanske förbi.

Klart man trailar...köpte ju släpet och bäst att nyttja det....och bekvämt att ha soppa och verktyg med ...och kunna ta sig hem. Har ju hänt förr att hjärtat givit upp :D :banghead:

Kolla förbi vetja...tröskan kan du inte skylla på :D

Link to comment
Share on other sites

Klart man trailar...köpte ju släpet och bäst att nyttja det....och bekvämt att ha soppa och verktyg med ...och kunna ta sig hem.

Kärra är väääldigt smidigt att ha med sig. Jag vet.... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inte... jag hade väldigt svårt med fästet och labbade med däcktrycket. Jag var nog den med mest däck-skrik enligt kompisen som var där... :blink: :unsure:

Kändes ganska olikt emot sist på gamla asfalten ....sen sitter det i huvudet på den som håller i ratten och det var en Renault som tyvärr kraschade rejält efter bron och fick bärgas hem.

Kan komma några filmer sen på mitt glidande :D

Link to comment
Share on other sites

Två filmer från helgens trackday med SVGK.

Hade som sagt problem med fästet och kan inte minnas att jag hade detta förra året på Autotech's träff (helgen efter vår träff, gammal asfalt) och har inte ändrat hjulinställningar.

Var lite spännande 11:00 i den första :)/>/>/>

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Det ser ju ut som om du kör på en halkbana !! Var det andra som upplevde samma problem? Svettades asfalten eller vad kan vara felet eftersom det gick bättre förra året?

Men det ser kul ut prop.gif

Edit, gillar 7:38 i andra , men det gjorde kanske inte du ? laugh.gif

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Det ser ju ut som om du kör på en halkbana !! Var det andra som upplevde samma problem? Svettades asfalten eller vad kan vara felet eftersom det gick bättre förra året?

Men det ser kul ut prop.gif

Kan inte säga att asfalten svettades och vet faktiskt inte om andra upplevde samma sak.

Bitvis hade jag nog lite för mycket av "plattan i mattan" :hypocrite: och provade sista passet att köra mjukare men det gick inte snabbare :)

Förra året

Edit, gillar 7:38 i andra , men det gjorde kanske inte du ? laugh.gif

Ja, den var också intressant :)

Link to comment
Share on other sites

Hade hoppats på ett svar som inte inkluderade i en massa dyra tekniska prylar man behöver införskaffa. :)

En go-pro kamera står högt önskelistan, men får nog dröja till nästa år då plånboken är minst sagt tom efter alla vårens utgifter.

Link to comment
Share on other sites

Kamera kan du använda vad som helst som uppfyller dina behov på kvalitet osv.

GPS pucken är ju inte så dyr men behövs för exaktare loggerdata (den heter för övrigt Qstarz ) ca 500 kr på Ebay

Smartphone har du säkert :)

RaceRender finns i en gratisversion, såklart med sina begränsningar

Link to comment
Share on other sites

Funder lite på lysen där bak och har inte sett något bättre alternativ än s.v.c där du, tror jag, köpte dina. Såg att du i en tråd: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8594&st=0&p=89395&hl=baklampor&fromsearch=1entry89395 undrade över märkningen. Hur gick det med detta?[edit] Länk fixad

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Har för mig att de som SVC sålde som blinkers bak var märkta för fram så beställde nya innermoduler på Autoexperten. Dessutom upplevde jag SVC som ganska tjuriga när jag påpekade detta och visst kunde jag skicka tillbaka dom men hade kostat "lika" mycket som köpa nya.

Länken pekar nog någon annanstans :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tjena moss i sommarvärmen B)

Har noterat det tidigare och nu precis varit ute och rejsat runt lite och noterar att laddtrycket faller eller att det ibland inte laddar mer än grundladdtrycket (GLT) men skall ladda 1,25 bar.

Dvs ibland går trycket upp till endast GLT men i andra fall upp till ca 1,25 och sen faller hyfsat snabbt till GLT..

Skall palla upp bilen och kolla växelindikatorn så den inte går bananas i denna uträkning (har ju haft lite meck kring detta tidigare).

Men funderar på om det kan vara något annat som strular, t.ex. wastegaten eller magnetventilen. Tyckte den gick bra till en början men efter lite hård körning (rejält varm).

Så tänkte om det finns några tankar/idéer i värmen ;)

Link to comment
Share on other sites

Magnetventilerna har ju kunnat kärva gör rent den om du inte har någon felkod eller ratio fel.

vad har du föresten max ladd 1an det är dit den går vid ratiofel .

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort rent magnetventilen tidigare men då var det ju dålig hastighetssignal.

Max ladd på 1:an har jag dålig koll på....svårt att hinna med :D .....1:an är ju nästan meningslös :D

Skall kolla magnetventilen och köra rent den (igen)...

Sen hade jag ett snack med sugis-Pac ;) och diskuterade kring temperatur....om det är så att den ligger på gränsen till för varm och därmed kör "limp-home" i viss lägen. Skall testa imorgon igen med kallare resp riktigt varm motor. Kommer inte ihåg om det finns ett gränsvärde för detta...

Link to comment
Share on other sites

Har inte sett någon överhettnings funktion ? Tycker jag borde sett den. Min går ju varmt

med max ladd mena jag vad sw är satt till på ettan

Link to comment
Share on other sites

Njae, jag pratar inte "limp-home". Limp-home är en specifik funktion som ser till att man har åtminstone lite kraft, men inte tillräckligt för att förstöra något, för att slutföra sitt uppdrag när man har ett rejält fel i systemet. "Limp-home" ackompanjeras alltid av felkoder.

Det jag pratar om är laddtrycksreglering baserat på in- och/eller kyl- och/eller CAC- och/eller... -temperaturer/difftryck/... DVS en vanlig nedstyrning av max-effekt baserat på att omvärldsparametrarna inte är optimala. Man kan hamna i sådana här problem om man inte sätter *alla* parametrar i datasatsen rätt i förhållande till varandra.

Kan du se vilken del av mjukvaran som exekverar när den "beter sig" och vad parametrarna har för värde?

Link to comment
Share on other sites

Kolla så att länken på wastegatearmen inte kärvar. Det kan skära lite där om det blivit grader pga slitage eller deformering. Sett det lite då och då. Enkelt att kolla med lite tryckluft på W slangen, den ska smälla tillbaks direkt när du släpper trycket.

Link to comment
Share on other sites

Troligaste är ju faktiskt magnetventilen, till T5 så är den ju känd för att börja krångla efter en tid och symptomen

brukar då bli som du beskriver med tappat laddtryck lite då och då...sad.gif.

Har haft detta på min 9000 och bytte då MV och sen dess har den gått bra.

Magnetventilen ger ju inga felkoder i sig om den börjar falera.

Du får nog skaffa en annan eller bygga om så du kan använda T7:ans MV istället smile.gif

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Priset och tillgång är väl en variabel. Om de sedan reglerar bättre vet jag inte. Men löd pytte lite och ändra två cal data med frekvens så skall det funka

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Då jag igår körde in i amco-räcket lite grann så gick lite grejer sönder och har närmare undersökt NeoZeven.

1. Båda fälgarna på vänster sida skadade, tur i oturen är det 3-delade så kan köpa yttre fälgbana (om än inte helt billigt ändå)

2. Vänster undre länkarm krökt och skall bytas, blir troligen Westfield och inte RallyDesigns alternativ. Dock blir man fundersam...RallyDesign kostar £74,50 paret medan Westfield kostar £159,90 styck?!

Någon som har testat de från RallyDesign?

3. Styrväxeln krökt och måste bytas.

RallyDesign's kostar £119 och Westfield's £240 :unsure: :blink: så det lutar åt RallyDesign's

Någon som har erfarenhet av RallyDesigns styrväxel om den är bra?

4. Bakskärmen behöver bytas (eller lagas) och även framskärmen fick en liten kyss men tar det senare då det ändå är en del leveranstid (minst 4 veckor)

Link to comment
Share on other sites

Himla otur med krashen, Jocke Hoppas du får ihop den snabbt.

Styrväxeln från RD kostar 150, VAT inte inräknat som i Westfields katalog men är det inte samma del? 1000 krnors skillnad, minus frakten förstås om du inte tar allt från Westfield.

Jag kör i alla fall RD såsom väldigt många andra, och jag har inget att klaga på.

Christer,

Link to comment
Share on other sites

Fanken Jocke, jag kom fram till samma ställe sekunderna efter. Med den sidan du hade vänd åt banan såg allt OK ut, men du svarad "tummen ner" så jag förstod att det tagit i. Synd, men man lär sig av all sina "små snedsteg".

1. Båda fälgarna på vänster sida skadade, tur i oturen är det 3-delade så kan köpa yttre fälgbana (om än inte helt billigt ändå)

vad exakt är det du behöver. Eventuellt har jag känningar som kan hjälpa till fort...

3. Styrväxeln krökt och måste bytas.

RallyDesign's kostar £119 och Westfield's £240 :unsure:/> :blink:/> så det lutar åt RallyDesign's

Någon som har erfarenhet av RallyDesigns styrväxel om den är bra?

Ja. Jag hade en 2.4(eller var det 2.2?) varvs rallydesign stryväxel i min tiger. Det var enkelt att jobba med den:

- Mycket låg friktion i tätningar eller leder.

- Den var väl hårt inspännd när jag köpte den, men den var schimsad med flera tunna schims istället för ett stort och därmed var den lättsjusterad.

Over all: en bra växel som gav riktigt bra precision när den var justerad och klar.

Men, det är inte det lättaste som finns. Det finns finfina racing-prylar som gör jobbet ännu bättre om man vill gå den väg. :)

4. Bakskärmen behöver bytas (eller lagas) och även framskärmen fick en liten kyss men tar det senare då det ändå är en del leveranstid (minst 4 veckor)

Om du behöver "lappning"- och/eller "ful-lackering"-hjälp så hör av dig. Jag är ledig en vecka till.

Link to comment
Share on other sites

Aj,

Lider med dig Jocke. Lyckligtvis är ju dessa bilar trots allt relativt billiga att reparera men det svider ju ändå i plånbok och själ. För att inte tala om tiden man inte kan köra.

Om det small såpass illa att styrväxeln skadats, hur har det gått med ramen?

Link to comment
Share on other sites

Tack för info om styrväxeln, får bli en sådan.

Det finns Westfield länkarmar i Sverige till samma pris som UK.

@Pac

Jag har delat fälgarna och det skall vara "standardmått" på dessa så förhoppningsvis går det snabbt att få nya.

Skärmen är inte så trasig utan i värsta fall lite silvertejp och så får jag fundera på hur jag skall göra i vinter.

Tack för erbjudandet dock :)

@Martin

Kan inte se något på ramen och det var ingen jättesmäll så det var nog mest otur att styrväxeln gav sig

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att höra att det blivit fler incidenter på Kinnekulle med våra sjuor i år :(

Torkel Kristensson som kör i Modsport med en Westfield Aerorace kör med RD's bärarmar fram i år.

De är nog Ok om man väljer att köra med bussningar, har inte hört om någon som spräckt/krökt dem som med Westfields bärarmar.

Link to comment
Share on other sites

Det som är bra med att bärarmen kröker sig är ju att ramen klarar sig troligen, är det för starkt matrial i bärarmen så går kraften direkt in i ramen vilket

kan ge skador där istället.

Jörgen B

Morty, varför kom du inte upp till kullen med oss ? bilproblem? vi saknade dig lite wink.gif

i år såg vi ju till att lägga datumet så det inte skulle krocka med Knutan racet smile.gif

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Morty, varför kom du inte upp till kullen med oss ? bilproblem? vi saknade dig lite wink.gif

i år såg vi ju till att lägga datumet så det inte skulle krocka med Knutan racet smile.gif

Fel tråd av avhandla detta i, men korta svaret är att jag fick en massa garagejobb efter körningen på Kinnekulle med SPVM i maj. Annars var datumet bra och det var verkligen tråkigt att jag missade träffen i år igen.

Link to comment
Share on other sites

Den första delen ramlade in idag, en länkarm från SSC Solutions, snabb leverans om än inte billigt.

Jag beställde även två metalastic bussningar för säkerhetsskull men jag har inkommande beställning på PolySport från RallyDesign och hade en plan att köra på det istället. Tyvärr var dessa redan de metalastic inpressade och jag vet vilket helvete det var att få in dom så att få ur dom blir inte enklare.

Styrväxel och grejer är skickade.

Fälgbanor är beställda och på gång.

Måste dock skaffa high modulus silikon dvs en som inte flexar så mycket. Har ni något bra tips på silikon som passar för montering splitfälgar och var man skaffar det?

IMG_20140807_164341.jpg

IMG_20140807_164536.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur körde du emot armcot för att kröka armen på det sättet? Fanns det några sprickor i den gamla?

Värt att veta om Swedish Sportscar Solutions är att de strävar efter att ha ett fullt Westfield kit hemma i lager för att kunna leverera snabbt vid sådana här situationer :)

Link to comment
Share on other sites

Jadu, den som det visste :)

Sladdade runt och gick ungefär jämsides i amco men fronten tog i först så hade nog en del styrutslag och starka armar :hypocrite: för att kröka styrväxeln och länkarmen.

Absolut SSCS/Kenneth var rikigt snabba och all credit till dom. Tyvärr blir det att vänta på andra grejer

Link to comment
Share on other sites

Otur med styrväxeln. I min incident på Kinnekulle klarade sig styrväxeln, men styrarmen ute på spindeln kröktes 20mm... Bärarmarna klarade sig men infästningarna kröktes.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...