Mildseven Posted August 7, 2023 Posted August 7, 2023 (edited) Du kan även dra ner effekten dvs ta bort kompressorn Edited August 8, 2023 by Mildseven 3 1 Quote
Kjelland28 Posted August 7, 2023 Posted August 7, 2023 (edited) Lite svårt att se men det verkar inte ha vart så mycket genombränning, för lite ström vid svetsningen knacka rätt det och slipa till en ordentlig kälfog och ladda på med ström, sen värmer du området kring fogen tills den börjar skifta mot svagt i rött och låter den långsamt svalna vill du vara extra säker slipa andra sidan ren och lägg en fog där med innan du anlöper det. fogarna ska bara slipas rena, inte slipas ner för mycket. Fogen slipas så att du slipar bort starten på sprickan. Edited August 7, 2023 by Kjelland28 2 Quote
tpau Posted August 7, 2023 Posted August 7, 2023 Svetsar belastade i utmattning spricker alltid, det är bara en fråga om hur många lastcykler som krävs. Vanligt homogent stål däremot har en lastnivå där den håller ”för alltid”. Om du kör samma godstjocklek men med bockar med mjuk börjadie utan hack i kanten kommer den tåla utmattning mycket bättre. Men kanske ska tjocka på också, men mjuk börjadie utan hack är viktigt. Om du laser/plasma skär se till att bearbeta skärytan så du får bort glödskalen och den värmepåverkade biten dessa är startpunkter för nya sprickor, mjuka kanter utan hack är rätt melodi. Utöver att använda fästet i bakkant, använder du de två hålen i framkant? /T 1 Quote
super7 Posted August 7, 2023 Posted August 7, 2023 Sitter diffen stum monterat eller med bussningar //Nisse Quote
therealpinto Posted August 8, 2023 Posted August 8, 2023 Jag rekommenderar alltid fästet i bakkant, just av denna anledning. Att förstärka bara de främre kan vara en "lösning" men med det bakre fästet (lika stumt som de främre förstås) så lär det inte behövas. Givetvis skulle en triangulering av främre fästet (vinkel ut åt sidan) också förbättra konstruktionen ordentligt. 1 Quote
vedde Posted August 8, 2023 Author Posted August 8, 2023 Tack för alla svar blir att se över ett fästa även i bakkant samt triangulering. Vill inte använda de trasiga fästena utan vill få nya vattenskurna så jag kan bränna på ordentligt med svetsen. /Vedde Quote
super7 Posted August 8, 2023 Posted August 8, 2023 Har syns bussningarna lite bättre. Bakersta fästet på diffen är en u-profil sitter även bussning där skruvad i vinkeljärnen lite svårt att få diffen på plats annars....😅 //Nisse 1 Quote
vedde Posted August 8, 2023 Author Posted August 8, 2023 3 timmar sedan, super7 sade: Har syns bussningarna lite bättre. Bakersta fästet på diffen är en u-profil sitter även bussning där skruvad i vinkeljärnen lite svårt att få diffen på plats annars....😅 //Nisse Tack Nisse Jag förstår - min sitter stumt utan bussningar men jag tror som Gustaf m fl säger att bakkant samt triangulering komer göra under för hållfastheten. /Vedde Quote
vedde Posted August 8, 2023 Author Posted August 8, 2023 16 timmar sedan, tpau sade: Svetsar belastade i utmattning spricker alltid, det är bara en fråga om hur många lastcykler som krävs. Vanligt homogent stål däremot har en lastnivå där den håller ”för alltid”. Om du kör samma godstjocklek men med bockar med mjuk börjadie utan hack i kanten kommer den tåla utmattning mycket bättre. Men kanske ska tjocka på också, men mjuk börjadie utan hack är viktigt. Om du laser/plasma skär se till att bearbeta skärytan så du får bort glödskalen och den värmepåverkade biten dessa är startpunkter för nya sprickor, mjuka kanter utan hack är rätt melodi. Utöver att använda fästet i bakkant, använder du de två hålen i framkant? /T Tack Torbjörn Tror att de blir svårt med platsen att få till bockningen så det blir nog triangulering och bakre fäste och kanske lite mer gods. /Vedde Quote
super7 Posted August 8, 2023 Posted August 8, 2023 Nån mm tjockare gods i fäste samt bakre fästet så lär det hålla👍. Quote
Jocke4U Posted August 9, 2023 Posted August 9, 2023 (edited) Kanske bocka plåt istället för att svetsa och triangulering för att sprida lasten? EDIT: missade alla andra kloka svar 🙂 Edited August 9, 2023 by Jocke4U Quote
vedde Posted August 11, 2023 Author Posted August 11, 2023 Efter mästerlig hjälp av Kjelland med en CAD med bockmån så blir det bockad variant som lämnas till vattenskärning nästa vecka p g a semester hos honom.Återkommer i ämnet och kollat på bakre fäste under tiden. Nu lite semester till Skåne och Köpenhamn./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted August 11, 2023 Posted August 11, 2023 Hm, jag gjorde bara en modell med en sammanfattning av alla förslag på hur fästet borde hålla. 😄 Quote
super7 Posted August 11, 2023 Posted August 11, 2023 Här kan jag visa vad som händer när man bygger fästena rejäla.... Bulten som håller generatorn har lossnat och det är bara spännaren den sitter i😱 Hur länge jag har kört så vet jag inte...🤔 Quote
Mildseven Posted August 11, 2023 Posted August 11, 2023 54 minuter sedan, super7 sade: Här kan jag visa vad som händer när man bygger fästena rejäla.... Bulten som håller generatorn har lossnat och det är bara spännaren den sitter i😱 Hur länge jag har kört så vet jag inte...🤔 Gör du inte bultcheck innan du åker? Quote
Kjelland28 Posted August 12, 2023 Posted August 12, 2023 Låsmutter eller nordloc på alla bultar så slipper du sånt 🙂 Quote
vedde Posted August 12, 2023 Author Posted August 12, 2023 Har du stått still eller varför har inte generatorn rört sig?Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
super7 Posted August 12, 2023 Posted August 12, 2023 Kjell: Minns jag rätt så skruvades generatorn fast med låsmutter det är ju flera år sen den monterades i detta utförande. Vedde: Har ett litet glapp i TPS givaren och detta upptäcktes när jag skruvat bort luftburken så hur länge det är kört så där vet jag inte... loggen visar inget problem med laddningen i alla fall. //Nisse Quote
vedde Posted August 12, 2023 Author Posted August 12, 2023 Då sitter väl pivot bulten för hårt så spännaren inte har någon som helst funktion.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
super7 Posted August 12, 2023 Posted August 12, 2023 Det jag menar med spännaren är ju fästet som sitter fast i bulten längst till vänster sen går det in under remskivan och man ser lite av den andra fästpunkten. Quote
vedde Posted August 12, 2023 Author Posted August 12, 2023 Det jag menar med spännaren är ju fästet som sitter fast i bulten längst till vänster sen går det in under remskivan och man ser lite av den andra fästpunkten. Ah såg nu, pivot bulten är ju borta- då hänger den ju bara på spännbulten. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
vedde Posted August 16, 2023 Author Posted August 16, 2023 Express service hos vattenskäraren - 2 st bockade diffhållare klara! 1 dags leverans! Nu lite triangulering uppe och i mitten för extra styrka så får vi se hur det håller. Hoppas på att ha bilen på rull till helgen.Tack alla som hjälp till med tips och råd/VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 7 Quote
Christer J Posted August 16, 2023 Posted August 16, 2023 Börjar tycka att mina ser klena ut 😄 1 Quote
vedde Posted August 18, 2023 Author Posted August 18, 2023 Börjar tycka att mina ser klena ut Beror ju på effekten, mina klarade sig tills nu Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Christer J Posted August 18, 2023 Posted August 18, 2023 7 timmar sedan, vedde sade: Beror ju på effekten, mina klarade sig tills nu Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Beror ändå på hur klena de ser ut 😂😂 Quote
vedde Posted August 19, 2023 Author Posted August 19, 2023 Nu med förstärkning och med Por 15. In i bilen igen!/VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 4 Quote
vedde Posted August 21, 2023 Author Posted August 21, 2023 Nu monterade, måtten var för 7,5" diff och min är 7" så fick schimsa lite i bredd.Måtten på platta delen mot ryggstödet behöver ökas. Lägger upp CAD snart./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
super7 Posted August 21, 2023 Posted August 21, 2023 5 timmar sedan, vedde sade: Nu monterade, måtten var för 7,5" diff och min är 7" så fick schimsa lite i bredd. Klokt att göra så, då behöver du ju inte göra nya fästen igen när det är dax att uppgradera till en större diff 💪 //Nisse Quote
vedde Posted August 28, 2023 Author Posted August 28, 2023 Lite sista bankörning på Tierp Arena, lite "farlig" bana med mycket betong på sidorna om man gör misstag. Började blött på banan så det gick brett och långsamt - gjorde en 180 på rakan och backade in i en löst stående däcktrave - en liten bukla som slogs ut för hand😆. Sen vid lunch torkade det upp och man kunde köra riktigt fort men då kokade bilen och det fanns ingen cirkulation i den elektriska pumpen = generatorn laddar inte batteriet som den skall så batteriet dräneras och allt slutar funka. Suck - nu jaga ny generator. Köpte en här för ett par veckor sedan men har lovat bort den till Nisse. /Vedde Quote
Kjelland28 Posted August 28, 2023 Posted August 28, 2023 Vad är det för generator du vill ha ? Har en ny 90 Amp som bara ligger Quote
vedde Posted August 29, 2023 Author Posted August 29, 2023 Vad är det för generator du vill ha ? Har en ny 90 Amp som bara liggerTack KjellSen behöver vara väldigt liten för annars krockar den med styrningen. Ska gå tillbaka till fd svågern som sålde mig denna och kolla vad som haft ihjäl den. Han driver Generatorservice i Uppsala , borde kunna få hygglig service då!Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 (edited) Ok, till mitt bygge så köpte jag en generator till en mini original modellen på minispares https://www.minispares.com/product/Classic/Electrics/Alternators/GXE2211.aspx?0902&ReturnUrl=/shop/classic/Electrics/Alternators.aspx|Back to shop 45Amp 46.5 pund plus frakt finns en 70Amp för 53 pund Eller en race generator https://www.minispares.com/product/Classic/Electrics/Alternators/GXE1002RACE.aspx?0902&ReturnUrl=/shop/classic/Electrics/Alternators.aspx|Back to shop Edited August 29, 2023 by Kjelland28 1 Quote
vedde Posted August 29, 2023 Author Posted August 29, 2023 Jaha, tack Nisse!Man är ju en jävla klåpare!Bra att kolla att alla sladdar sitter i generatorn 14.4v med den i, skit utan /VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 2 2 Quote
Mildseven Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 Du ville väl inte köra hem utan trailade istället 1 Quote
super7 Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 5 timmar sedan, vedde sade: Jaha, tack Nisse! Man är ju en jävla klåpare! Bra att kolla att alla sladdar sitter i generatorn Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Så här såg det ut för mig..... M6 mutter som lossnat. Numera sitter det en nordlock låsbricka där också Kul med enkla fel ibland //Nisse 1 Quote
vedde Posted September 3, 2023 Author Posted September 3, 2023 Så här såg det ut för mig..... M6 mutter som lossnat. Numera sitter det en nordlock låsbricka där också Kul med enkla fel ibland //NisseNu har du generatorn på posten!Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
vedde Posted September 6, 2023 Author Posted September 6, 2023 Skönt att kunna dela på gracerna, köpte en låda grejor av en avvecklade sjua åkare och jag har i min tur delat vidare, en generator såld till Umeå och en 1/2 typ 9 till Täby.Känns bra att fördela det vi som community behöver till våra bilar.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote
super7 Posted September 6, 2023 Posted September 6, 2023 24 minuter sedan, vedde sade: Skönt att kunna dela på gracerna, köpte en låda grejor av en avvecklade sjua åkare och jag har i min tur delat vidare, en generator såld till Umeå Tjena. Ja handla prylar från diverse olika forum är ju dom bästa affärerna. //Nisse 1 Quote
vedde Posted September 8, 2023 Author Posted September 8, 2023 Så fel jag hade, med sladden i så dräneras batteriet fortsatt så något lurt är det med min generator. Får montera en ah mätare temporärt och ta en kort tur och kolla eller koppla in datorn i VEMSet och se om jag får värden där. /VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
PeÅ Posted September 8, 2023 Posted September 8, 2023 49 minuter sedan, vedde sade: Så fel jag hade, med sladden i så dräneras batteriet fortsatt så något lurt är det med min generator. Får montera en ah mätare temporärt och ta en kort tur och kolla eller koppla in datorn i VEMSet och se om jag får värden där. /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Ta loss den och åk till Roger så mäter han upp den åt dej. Quote
vedde Posted September 8, 2023 Author Posted September 8, 2023 Japp, tänkte det- han har ju sålt den till migSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote
vedde Posted September 9, 2023 Author Posted September 9, 2023 Satte i alla sladdar, drog åt alla jordpunkter och batteriklämmor och körde en testrunda utan problem. Mätte med multimeter och får upp 14.2v från generator och på batteriet 14V på tomgång och något mer när man varvar.Funderar på om batteriet gjort sitt och inte tar laddning men min Ctec tycker att det går att ladda? Vet inte men skumt är det.Någon som har ett bra tips på en +kabel jag kan dra fram? + sitter under grenröret så jag bränner mig hela tiden man ska på och sv med startkablar.Typ som på nyare bilar med en metallpigg.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
EUSSVEN Posted September 10, 2023 Posted September 10, 2023 Jag kör med Anderson https://www.elfa.se/en/connector-plug-poles-4awg-175a-grey-anderson-power-products-6325g6/p/30184787 Finns olika modeller men ovan räcker för starthjälp 1 Quote
super7 Posted September 10, 2023 Posted September 10, 2023 Sån där truckladdar handske funkar 👍 Har gjort några sådana lösningar på diverse rally bilar, bra med lite starthjälp i Parcfarme på vintern kan det ju vara ganska så kallt och rally bilarna har ju rätt så små batterier. //Nisse 1 Quote
PeÅ Posted September 11, 2023 Posted September 11, 2023 On 2023-09-09 at 13:30, vedde sade: Satte i alla sladdar, drog åt alla jordpunkter och batteriklämmor och körde en testrunda utan problem. Mätte med multimeter och får upp 14.2v från generator och på batteriet 14V på tomgång och något mer när man varvar. Funderar på om batteriet gjort sitt och inte tar laddning men min Ctec tycker att det går att ladda? Vet inte men skumt är det. Någon som har ett bra tips på en +kabel jag kan dra fram? + sitter under grenröret så jag bränner mig hela tiden man ska på och sv med startkablar. Typ som på nyare bilar med en metallpigg. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk kanske en sån nånstans där det är åtkomligt, 3D skrivaren fixar pol-skydd, eller så har Roger pol-skydd till M8 1 Quote
vedde Posted September 22, 2023 Author Posted September 22, 2023 Hmmm, ska nog inte vara som första bilden- övre hållare till generatorn.Hittade en uppdatering i gömmorna.Nu in och få generatorn uppmätt av proffs./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
vedde Posted September 24, 2023 Author Posted September 24, 2023 In till Roger på Generatorservice i Uppsala, kollar generatorn i maskinen- levererar 14,4 v och nästan 50ah på en 45 ah generator.Tips att kolla hur mycket jag har vid all belastning - bränslepump, elvattenpump och fläkt samtidigt. Då laddar den 12,4-12,7v vilket jag förstår är för lågt och dränerar batteriet. Har funkat när jag kört utan huv för då har det gått kallare än med huv på. Gissar att fläkten går mera vilket sakta dränerar batteriet.Får leta efter en mini generator som ger minst 60ah men utrymmet är det stora abret som riskerar krocka med styrstången SUCK!Kitcardirect har en Powerlite performance för duratec men £342!! Ser lite stor ut dessutom./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.