Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hatten av för aluminiumvirtousen! Men kan du inte tänka dig att sjabbla till åtminstone någon liten detalj bara för att visa att du är mänsklig?

Så snyggt att det gör ont.

Hahaha, kunde inte sagt det bättre själv :)

Alltså, du får inte lacka bilen ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad kul det är med positiva kommentarer :) Tack för femtielfte gången :icon_oops:

Ang att sjabbla till det så kan jag säga att jag är i allra högsta grad mänsklig, jag gör det hela tiden, ALLTING får ändras minst 3 gånger, om det inte direkt hamnar i soptunnan, karossen är både sned och bucklig överallt, det ända jag kan göra åt det är att ta "fördelaktiga" foton till forumet samt försöka rikta upp bitarna så gott det går, å sedan spackla resten, men ambitionen att få allt precis rakt har jag lämnat helt, bilen är till för att användas, inte ställas ut i någon monter, och det ska ju faktiskt synas att det är handgjort, annars så kunde jag lika gärna köpt något färdigt, det vill jag inte. :racesmile:

Jävla tur att man är envis... eller inte begriper bättre

Peter lilja: Det är bara att sätta igång! Jag kunde inget om engelska hjul å grejer för två år sedan, alla kan lära sig och det är lättare än du tror. :thumbsup:

Christer: Alltså, att ingen tänkt på det förut..... :rolleyes: affärside?

AndersK: Fina järn du hittat. :thumbsup: Vågar jag nämna att jag varit på Biltemas rostfria båtavdelning idag? :515:

Peace out.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt surfat runt på läderremmar, riktigt coolt, men det blev biltemas rostfria tillslut. :)

Bilder på misslyckanden eftersöktes, så det fixar jag direkt. :thumbsup:

Försökte försänka bakluckan i karossen igår, dels blev det alldeles för grunt, och jag överskattade mina hammarkunskaper å det grövsta..

IMG_2097.jpg

Så jag bytade taktik, jag tillverkar nu en lös sarg med rätt djup för gummilisten för luckan, sedan skär jag väck den gamla falsen i karossen och skruvar eller nitar fast hela helvetet.

IMG_2099.jpg

Näst grej är att få det låsbart, med tanke på hur lätt det är att ta sig in i våra bilar så :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Glöm låsbar bil. Skaffa istället en riktigt riktigt tung och tillräckligt stor ostkupa. När du parkerar tar du ut den ur bagageutrymmet och ställer över hela bilen. Den skall vara så tung så ingen mer och jag menar ingen mer än just du orkar lyfta den. Just i denna del är min idé kanske något tunn..men du löser nog detaljerna. Ja jag litar på dig. Ser fram emot bilder på ostkupan.

Förresten både "misslyckandet" och det lyckade är bra, klaga inte så mycket på ditt plåtjobb.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Visst kan han det, men jag kommer inte åt mer än den understa delen av luckan med min falsmaskin, därför jag hamrade det vertikala.

Falsen måste dessutom vara 15mm, jag tror inte det går att köra så mycket i karossen, det "går åt" för mycket material i hörnena.

Den nya sargen är bockad i falsmaskinen och sedan krymp å sträckt :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Farsgubben har svarvat å jag har svetsat, dom här skruvas ihop med skummgummi imellan och tätar baksträvorna mot bagaget.

IMG_2101.jpg

X-ray vision activated! Det ska bli försänkta m4 insexskruvar som håller ihop klabbet.

Att det ens existerar så yttepyttesmå skruvar Calle...

Skummgummi längst upp i ursvarvningen, längst ned mot bagaget och i hela vertikala skarven.

IMG_2102.jpg

Slängde dit lite dekorationrillor på plåten över tanken, styvar upp en del också :thumbsup:

IMG_2112.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett stort pussel, eller två förresten...

IMG_2117.jpg

Och så tillsätter man en mor till kakmixen och....

IMG_2120.jpg

...så har man plötsligt ett par överdrag! Tack morsan!

IMG_2121.jpg

Vad ska/kan man limma sånt här konstläder med? Spray?

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Aha ni har en ordentlig symaskin. Ja de ska jag komma ihåg när jag ska sy min inredning, alternatift du kanske har en mor som inte är såå dyr ;)

Limma gör du med kontaktlim. Enklast på spray

Link to comment
Share on other sites

Coolt :)

Finns ju kontaktlim på spray som funkar bra. En annan grej som kan göra det najs är att lägga lite vadd på baksidan och sen sy några "dekorationssömmar", dels stagar det upp vinylen och sen blir det inte lika känsligt att allt ligger perfekt. Dock hade det varit enklare att göra innan delarna sammanfogades. Man kan också sy fast några öglor i t.ex. hörnen och så borra ett litet hål där du drar igenom öglan och spänner på baksidan

Link to comment
Share on other sites

Maskinen är inte våran tyvärr, fått låna av en jobbarkompis, tillika hotroddare :)

Tankar finns på en dyna i botten som man kan ta ur om man vill ha lite mer plats.

Åsså har jag köpt spraylim, hoppas alla skrynklor går att stretcha bort.

Svängde in på en bilskrot på hemvägen precis, där hittade jag en blinkersspak med fast helljusläge, istället för volvos växlande, precis vad mitt elsystem kräver. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Mjaha, att limma gick på röven kan man lugnt säga, såg ut som nån trätt en potätesäck över en trädgårdstomte :prop:

Så, inget att tveka på, fram med saxen ock klipp isär alltihopa :blink: , annars står man bara där och kladdar och allt blir skit.

Ny taktik, dra loss alla skumgummibitar jag limmade fast i stolarna för längesedan och sy kuddar av dom!

(dom har ju redan perfekt passform)

Det blev riktigt bra tycker jag och morsan var snäll som lade till en dekorsöm i orange hela vägen runt om. :)

En tumme till henne ---> :thumbsup:

Jag tror det får bli kardborre bakom kuddarna så man kan flytta runt bitarna lite, och själva plåten skall lackas mattsvart.

Denna gången blir det bra! Basta! :515:

Fota glömde jag.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Stämningen under skrynkelmonteringen var väl inte den bästa för att ta kort, riv isär, klipp bort å släng :banghead:

Så nej :lol:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Friskt kopplat hälften brunnet :prop: Reläet har bränt, men det kan vara för att mina händer som vanligt jobbar snabbare än hjärnan, det finns nya för en spottstyver på feltema så det löser sig. :thumbsup:

LEDvarianten, den klarar alltså inte av att driva glödlampor då eller?

Link to comment
Share on other sites

Jo, det ska gå. Problemet blir att det blinkar för fort om belastningen blir för låg. Jfr om en lampa pajar. LED reläerna har inte varning för trasig lampa iom att de fungerar från 0,1W och uppåt och blinkar med samma frekvens oavsett belastning. Och iom det borde de enligt reglerna inte vara tillåtna, då det står att relät ska ha varning för trasig lampa. Men om någon kollar det vet jag inte. Mitt relä är märkt 0,1-150W så det är inte några problem med glödlampor.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips Kilkenny. Om du har kortslutning så kan du sätta en halvljuslampa i serie mellan 49 och 49a i reläsockeln (alt i stället för säkringen) så lyser den, men inte blinklampan om det är kortslutet någonstans. Samtidigt slipper du bränna reläer och säkringar i onödan..

Link to comment
Share on other sites

Lägesrapport: de flesta karossdelarna och sätena är klara för grundlack, motorn har fått en ny turbo och är förutom spridare fit for fight, styrväxeln saknar jag hus till, och det är tyvärr för kallt för att lacka utomhus ännu...... får småpyssla så länge :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blinkersen blinkar igen, rump och svankdyna har skickats till det lokala skrädderiet, stolarna har grundlackats, bromsok och skivor är lackade och monterade, ny styrväxel ligger på en buss någonstans i sverige, bensintanken är osså lackad, bränsledragningen är nog klar, kommer troligtvis ta lite ledigt snart och kolla på tv jobba undan den värsta skiten (karossen). :)

Link to comment
Share on other sites

Styrväxeln kortad och monterad på en adapterplatta på (förhoppninsvis) rätt plats i alla tre dimensioner. :thumbsup:

Verkar som om rattstången får förlängas för att nå ner till den nya kortare pinjongen.

Link to comment
Share on other sites

Bra placering av styrväxeln, det syns tydligt på bilden hur du löst 3-dimensions-fastsättningen. Kan bara säga, Grattis. Ett snyggt jobb, Kilkenny! Även just kortningen på bild två ser bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Bra syn är bara förnamnet... --- Ingen bild = ingen tror dig --- (från något inlägg uppåt)

Eftersom jag tror på dig så ser jag bilderna också oavsett om forumet råkat få dem eller ej, eller är det så att jag klagar på dig bara.... ingen vet säkert.

Palta dig ut nu och ta lite kort att berika forumet med, ok?

Link to comment
Share on other sites

Nämen.. Calle har rätt, det var ju faktiskt ingen bild!

Det var bara så målande beskrivet att man såg det som på en bild framför sig, tänk vad hjärnan kan låta sig luras.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...