Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

Kilkenny: ---- Jag vet inte vad jag ska tro ---- Faktiskt inte vi heller. Förresten Grattis på dig GoPro-aren. Du håller väl på med redigeringen och bara ville ge oss en "text-trailer" på maskinstarten eller har Jocke4U rätt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

det tar ju sån otrolig tid att rendera filmsnuttarna i datorn, särskilt om man inte har senaste modell. Kan ta flera veckor. Plus ljudläggning, eftertexter och sånt. :515:

Link to comment
Share on other sites

Exakt!!! flera veckor, då kan jag pusta ut. :rolleyes:

Film finns, men jag ska se om jag kan banta ner storleken lite först, min router står och hoppar å ryker när jag laddar upp. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Det blev en liten tur i kvällssolen, motorn höll temperaturen samt oljetrycket på en trivsam nivå, och den nya turbon gör att man kan köra på femman nästan direkt :thumbsup: , att jag har Cealmsyndrom är det ingen tvekan om längre. ;)

Avgasbandaget sände röksignaler i sju socknar men det finns ingen film så det hela har nog inte hänt alls egentligen. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: --- Avgasbandaget sände röksignaler ---- Det är ok som skäl för jag vet själv hur mycket rök och hur länge som ett avgasbandage till en V8a skickar rök. Eftersom jag vet tiden på V8a-nivå delar jag den med 2 så får jag rad-4-nivån. Så länge är du "filmfri" men kom ihåg jag vet tiden!!!

Hittade något schysst cruisingtåg att ansluta till, en avgasbandagerykanderadfyra i karavan med 50 oljerykande V8or...... Undrar vad SMHI, CIA och NASA satelliterna trodde var på G på Västkusten?

Link to comment
Share on other sites

Har byggt klart ett kamerastativ med mycket flexibla egenskaper, och laddat ner ett tydligen bra videoredigerinsprogram, kan jag bara komma ihåg lösenordet till mitt youtubekonto så blir det nog bra, tids nog. :)

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen som har tagit kort på när jag grundlackade nästan hela karossen idag. :thumbsup:

Jörgen svängde förbi å hejade på, och berättade hur kul det är att ha en besiktigad sjua att puttra runt i. :lol: Nylackad å fin noskon hade han också, mycket tjusigt. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

dina förklaringar till uteblivna filmer börjar kännas lite pinsamma. Nu är vi nere på passwordnivå... :lol:

Lägg ut!!!! Lägg ut!!!! Lägg ut!!!!!

(ska jag säga - som har en besiktad, fungerande och kameraförsedd bil som endast saknar några kablar till tändningen)

Link to comment
Share on other sites

Bra väder idag, primer, filler å spackel i mängder!

IMG_2251.jpg

*Spackel, stan är full av spackel*

IMG_2252.jpg

IMG_2253.jpg

IMG_2254.jpg

IMG_2256.jpg

Bygger en liten kavitet för luftfilter och batteriet, och insugsluften kyler batteriet helt gratis. :thumbsup:

IMG_2258.jpg

Link to comment
Share on other sites

jag har nog inte sagt det förut, men fy fasen vilket fint bygge du har bankat fram.

Vilken otrolig skicklighet du har i händerna och huvudet! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Betyget blir fem blånaglade tummar!

Link to comment
Share on other sites

Du är ju duktig Kilkenny!!! på att ta bilder och lägga ut när du skärper till dig lite.

Ja just schysst bygge också, höll nästan på att glömma nämna det......

Link to comment
Share on other sites

Tack gubbar! Skicklig = Enveten och ingenting annat, men det kanske är samma sak. :prop:

Låter man det bara ta lite tid så kan det mesta bli bra. :thumbsup:

Sen senast jag laddade upp då:

Lite provmontering, att slipa nosen tar en hel evighet...

IMG_2259.jpg

Sprutade på mer filler precis efter fotot, mest för att tydligt se vart det behövs mer spackel, har man slipat en stund blir det batikfärg av alltihop och man ser ingenting tillsut. :blink:

IMG_2262.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser på en bild på motorhuven att du har nitade "bulor" på huven. Är de av aluminium? Handknackade eller pressade i någon form?

Det är såna man handknackar, på baksidan blir dom platta och utsmetade, alltså, snygga sidan utåt. :)

Mothållet får ha samma form som niten givetvis, dom är i aluminium.

Calle: Jo, men jag vill inte slipa bort allt spackel, faktiskt, vill ha lite kvar. :thumbsup:

Åsså tar vi en liten kort film, jag och farsan brummar iväg.

th_Locost.jpg

Klicka på bilden! för tusan!

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Ett tips för att se low spots när du slipar är att spraya på vanlig svart sprayfärg (eller mer damma på ett icke täckande lager) då kommer du se vart färgen inte slipas bort = low spot. Annars finns det speciellt pulver att köpa för just detta som gör samma syfte.

Tror det är pulver av kol så de borde gå lika bra att finkrossa lite kol men jag är inte 100% säker på detta så detta sker på egen risk i så fall :)

Link to comment
Share on other sites

Bra tips, å andra sidan så behöver jag mer filler på ändå, och den är ganska mörk så det blir två flugor på smällen. :thumbsup:

Nu slipar jag det sista på nosen, lite snett är också rakt!

Link to comment
Share on other sites

Lack slip å spackel, jag är dammig ska ni veta! :racesmile:

Härligt stickande brytfärg mot allt det blåa.

IMG_2268.jpg

Kurviga former....

IMG_2264.jpg

Provmonterar lite,

IMG_2272.jpg

för att jag måste ha ett scoop för insugsluft härnånstans,

IMG_2271.jpg

som samtidigt kyler/avluftar batteriet.

IMG_2273.jpg

Imorrn blir det blått! kanske...

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

nej nej nej, inte sätta griller i huvvet på mig nu. :lol: Bermudablau is the shit!

Nu tror jag mer på en massa hål med nät innanför istället för ett scoop, annars blir det nog plottrigt.

Link to comment
Share on other sites

Hålsåg is the shit!

IMG_2280.jpg

Det blir nåt fint nät på insidan, precis som i nosen.

IMG_2278.jpg

Nu blev det ju ett nyhjulat litet scoop över om någon känner att dom behöver en, annars blir det -----> sophinken.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Låter stadigt, :D Jo jag fick lätta lite på passagerarsidan, motorn lutar ju. :rolleyes:

Nu så, BLÅ!!!!

IMG_2285.jpg

IMG_2283.jpg

IMG_2286.jpg

IMG_2287.jpg

Jag har världen största lackbox, väldigt bra ventlilation, 5m/s, räckte för att välta båda framskärmarna och lägga dom uppåner i gräset, :banghead: tvättade bort all färg å gräs med thinner fort som f-n, sen blanda till en skvätt färg till och blåste på.

Hoppas det inte reser sig eller så? Vi får se till kvällen....

En liten skalbagge var inte sen till att promenera rätt över noskonen heller, jag tror inte att de flesta andra lackboxar har en egen biosfär faktiskt. :D

Link to comment
Share on other sites

jag tror inte att de flesta andra lackboxar har en egen biosfär faktiskt. :D

Sist jag testade hade min det oxå??? :D :D :D

Kanonjobb!!!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Båging: Min box är så stor att du kan ha klivit in min av misstag, men det är okej, det finns plats. :thumbsup:

Calle: Jag hoppas det, är otroligt spänd på hur det blir med den orangea dekoren på. Jag fuskar nog med betongen då också.... :)

Antas: 2k, partytält var det nån som tipsade om här på forat om förra året, men jag lyssnade inte som vanligt. :)

Det man inte har i huvvet får man ha i färgburken!

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett partytält på 3x6 m som jag tänkte använda som sprutbox. Hoppas att det håller skalbaggar och nyfikna ungar borta.

Se till att ni surrar tälten ordentligt. Dan efter jag hade målat ramen började det blåsa så hela tältet lyfte över garaget till baksidan där det låg i en stor hög. :o

Link to comment
Share on other sites

Jag och sonen köpte ett partytält för 900 SEK.

Allt fungerade bra tills en lokal orkan drog förbi. Vi ägnade två tim åt att försöka reda ut kaoset, till slut gav vi upp. Nog fan ska väl kunna kräva att ett partytält för hela 900 SEK ska tåla lite orkanvindar! Den orangea remmen på gräsmattan är en kraftig spännrem som vi hade spänt över taket på tältet. Tur att det inte regnade, byggbordet och chassit syns i bakgrunden.

Visa av erfarenheten gick vi åstad och köpte ett betydligt kraftigare tält på 3x6 m. Det brukar användas av grannarna till bröllop och andra fester. Benämningen är numera "gatans svets och lönnkrog". Passar bra eftersom jag var bar- och pubmästare, hovmästare och servitör under studietiden på universitetet.

Link to comment
Share on other sites

Åh herregud vad läckert det blir!! De nitade scoopen och färgen får mig osökt att tänka på S31, alltså de Spitfire flygvapnet köpte in som fotospaningsplan efter kriget. De var målade i en liknande himmelsblå färg och hade också små scoop där det behövdes.

Link to comment
Share on other sites

Danke, det är just flygplan jag fått inspirationen från. :thumbsup:

Jahaja, det är du som lagt blå färgdimma på min sida av lackboxen?? ;) :D

Frexten, när vill du har rutorna? Passa på nu när jag ger bort dom gratis... dock har jag tappat en chucknyckel på den ena, så det är bara en som är riktigt hel ;)

Link to comment
Share on other sites

Kanonsnyggt!

Jag har också precis lagt på vårens lager av färg också. British Racing Green blev det igen, efter att ha bytt ut bulan på noskonen, gjord av toppen av en VW 1200-luftrenare, mot en dito plastad. Förhoppningsvis mindre sprickbenäget.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

BRG är helrätt på en sån här bil, kan det bli mer brittiskt? utan att sätta ratten på fel sida då. :)

Hoppsan..... en annan funderar på en vassare variant av Kawa-grön, lite åt det fluorescerade hållet :unsure: :)

Link to comment
Share on other sites

När jag bollade iden i huvvet för ungefär sex - sju år sedan att bygga en sjua så var den första varianten mattsvart med Kawasakigrön grafik på, ungefär som flames, fast i vätskeform då, hela nosen grön och som "splaschades" ut till stora droppar längs sidan där den blev mattsvart. :)

Men blev efterhand mer sugen på det gamla stuket, nitar och sånt. B)

Kör på kawagrönt Stefan, det passar bra det också!

Link to comment
Share on other sites

Har lagt rätt många timmar på bakluckan och insett (för andra gången) att det går fortare att börja om än att föröka lappa ihop något som jag ändå inte kommer vara nöjd med särskilt länge.

Så det blir en Cealm/Drake combo!

Cealm-delen är att bygga i betydligt grövre material, med mer stagning och vinkeljärn, Drake-delen är att fortsätta i samma material, dvs alumium, var inne en kort stund på att köra stålplåt, men insåg att då kan jag ju inte skryta om att precis hela karossen är i aluminium. B)

Så tjock alu it is! Imorrn skall det klippas plåt! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: - Sen ....vad är tjockt? Cealm's tunnplåt är väl 5 mm --- Jag vet att jag har noterat i minst ett inlägg gränsvärdet för tunnplåt. Var det verkligen 5 mm. Jag får leta igenom de tidigare 4989 inläggen jag skrivit eller titta i CealmSeven Industries handbok för godstjocklek, fliken aluminium.

Kilkenny: Trevligt med en cealm / Drake combo. Det blir en bra och hållbar produkt. I alla fall om du tar 50/50.

Link to comment
Share on other sites

Pac: Du är så välkommen så, jag har ju kaffe jag ska bjuda tillbaks! :)

Cealm: Bäst du definierar tydligt vad som är tunt och vad som är tjockt, beror det på materialet också? Jag tror inte jag fått senaste utgåvan av CealSevenIndustries kompendium ännu... :o

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Jag måste ta tag i det där med godstjocklek och handboken. Fliken Aluminium är inte så frekvent använd hos CSI den mer tummade fliken om stålplåt och stålrör. Under 1 mm de sidorna om de finns ens, har inte kollat, är i såfall inte sprättade än.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...