Jump to content

Rohan

Forumdeltagare
  • Posts

    152
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Rohan

  • Birthday 10/09/1984

Contact Methods

  • Jabber
    linus@xmpp.etnolit.se

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Eksjö, Småland

Profile Fields

  • Namn
    Linus Törngren
  • Ort
    Eksjö
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge
  1. Men det är inte så det står i texten. I texten står det: Bilens totalvikt + släpets totalvikt < 3500 Vilket är ganska begränsande i mina ögon. Elkens resonemang kvarstår, skumt att man inte ska uppmuntras att skaffa ett tungt dragfordon för att dra ett tungt släp. 4250 totalt är inte så himla imponerande det heller men antar att hyfsat många klarar sig under den gränsen. Helt klart smart att skaffa ett BE-kort innan det försvinner.
  2. Ursäkta den något långsamma responsen. Genomfört sedan senaste inlägget: Sätet är sytt. Blev ruskigt bra. Ett lager med nät och ett lager med grov, plastad nylon. Dras på som en säck överst på sätet och snöras sedan i ryggen. Köpte helt nytt växelpaket eftersom min donatorn delar var rätt slitna och trötta. Särskilt växelväljaren bak, mekanismen för att spänna kedjan var riktigt slapp. Blev grejer för 3x9 växlar. Inköpet innefattade även växelreglage av vridtyp och skivbromsar. Eftersom mina rullar som ska föra kedjan var lite klena har jag uppdaterat till inlineshjul av UHPW som jag körde ner ett spår i med skruvdragaren och vinkelslipen. Innan var det ~5 mm axel, nu har jag 8 mm och det är betydligt mer stabilt. Förstärkning av styrstagen. En provrunda visade att M8-gängstång inte var tillräckligt utan att de kröktes lite. Nu har jag dessutom ett 10x1-rör på varje styrstång, ser lovande ut. Kvar att göra: Ska sy fast ett band i framkant av sätet så jag får bra stöd i framkant. Detta ska kombineras med ett par enkla fästen i sätesramen så att inte tyget kan glida bakåt. Bakhjul med nav gjort för 9 kransars växelpaket. Hjulet jag har nu har ett nav för 7 kransar så mina 9 går inte att använda (kör utan det näst minsta så går det att montera men minsta hjulet är obrukbart, fel offset). Kransen fram är även den för en 3x7-växlad cykel och som ett resultat vill kedjan gärna följa med runt. (Dreven är lite tjockare än vad kedjan är anpassad för.) Lack. Byta sätesfästena längst fram till en konstruktion som tar mindre plats. Nu krockar sätet med styrningen om man flyttar fram det. Och ja, jag vet. Inga bilder och det har inte hänt. :)
  3. Nu kommer en liten uppdatering av läget. Det börjar närma sig färdigt. Jag och en kompis byggde ihop triken tillräckligt för att provcykla och vi testade lite med styrningen och fick till det rätt bra. Tyvärr och som väntat är vändradien inte förskräckligt bra men länkaget fungerar. Hjulen tog inte i styret (och inte fingrarna heller). Lagom med ackerman. Eftersom vi experimenterade lite blev det provisoriska fästen till styrstagen. Nu är de riktiga fästena tillverkade tillsammans med fästen till bromsoken. Värt att notera är att det behövs två olika fästen till bromsarna för att kunna ha dem i ungefär samma position. Som styrstam hade jag tänkt ha två flänslager i ett 20x2 mm rör men det kändes lite för vekt med bara stöd i underkanten så jag tänkte om och har nu tagit styrstammen från min donatorcykel. Tyvärr gängad men det får gå. Styrstammarna på moderna cyklar utan gängor är riktigt smidiga. Fick korta ner styrstammen en hel del och har även flyttat fästen (korta röret på tvären) ett par gånger. Fästena till styrlänkagen är här svetsade på styret. Eftersom det ska bli ett säte med textil så fick vi hitta på något till provkörningen. Det blev silvertejp och sopsäckar. Material till sätet är på väg, blir ett tjockt nylontyg och lite andra finesser.
  4. Det borde väl vara så att ju längre från vertikalt dämparen hamnar så ökar belastningarna i andra riktningar än stötdämparens.
  5. Tycker det ser ut som någon får stå vid frukostbordet i framtiden…
  6. Bara det heter bromsrör så ska det vara okej. Vill bara göra alla som läser uppmärksamma på att bromsrör och kopparrör (typ vattenledningsrör i badrummet) inte är samma sak och inte fungerar på samma sätt. Är inte så lätt att se skillnad på heller. Eftersom det är en säkerhetssak tycker jag att det är värt att nämna det (igen).
  7. Tror inte att du gjortdet misstaget Rickard men andra som läser kan behöva veta. Vill bara påpeka att rena kopparrör inte är lämpliga som bromsrör eftersom de gärna spricker efter ett tag när det vibrerar och skakar. Bromsrör är inte rena kopparrör utan legerade och tål vibrationerna i en bil.
  8. Har inte hunnit uppdatera sedan jag fixade med cykeln senast, slut på semester och mycket stök med jobbet. Började med lite fästen och till slut hade jag en hel stol. Eftersom jag ska ha möjlighet att flytta stolen 10 cm så blev det en hel del hål att borra. Min stackars lilla 10V skruvdragare från Makita fick jobba en hel del för att åstadkomma det. Tror 8 mm i metall är på gränsen eller strax över. Totalt är det 8 fästpunkter. Två fram, två på mitten och fyra till ryggen och stagen som sitter där. Fästpunkterna i framkanten hänger under ramen för att få ner tyngdpunkten några extra centimeter. Eftersom det var svårt att få till stolen i ett stycke så sågade jag itu mitt försök och gjorde den riktiga stolen av tre bitar. De två gamla och en ny böj i huvudändan. Tycker att jag lyckades få till ganska bra symmetri och i profil är det väldigt svårt att avgöra om de två sidorna är olika. Antar att det är ett tecken på att de är ganska lika. Tog ett par spännband och spände med och svetsade sedan ett par korta sömmar för att böja till det allra sista i rören i ryggsektionen. Förmodligen svetsar jag i ett par små plåttrianglar på stolsramen vid det mellersta fästet. I morgon ska det byggas vidare. Förhoppningsvis är avståndet mellan sätet och vevpartiet lagom så att jag (som är 185 cm) kan använda det bakersta eller näst bakersta läget. Har jag "gissat" för mycket fel får jag bygga om framänden och flytta vevpartiet.
  9. Jag tror de har en benägenhet att försöka kasta av föraren...
  10. Djup, hur djupt kan man skära? Blir en riktigt fin maskin!
  11. Fick ställa cykeln på sina tre hjul efter att ha byggt ihop styrlederna. Om det inte dragit sig när jag helsvetsade så ser det riktigt bra ut. Mina skisser och modeller har ingen camber men i verkligheten blev det ungefär 6 grader negativ camber. Måste ha missat lite vid kapningen av ramrören. Egentligen inte önskvärt men det ser lite tuffare ut om inte annat. Styrledernas axlar skär hjulets och markens kontaktyta så jag ska nog inte behöva få brake steer.
  12. Efter att ha tittat mer på nitarna har jag lagt planerna på att vända en skiva på is. Typsikt att man ska vara dumsnål och köpa centerlock-nav istället för de dyrare med IS-fäste (6 skruvar). Finns fina adaptrar men de kostar 220,- styck. Då skulle jag kunna använda bromsskivorna jag fick med till bromsoken. Jaja, får väl bli när det bevisats att cykeln funkar. Var och hämtade de svarvade delarna till styrningen. Två uppsättningar finns. Blir spännande att se om jag kan svetsa det yttre röret till ramen utan att det blir väldigt ovalt. Kunde inte vänta med att testa monteringen så två lagerkoppar är pressade i det inre röret. En lagerbana pressas fast nere på det yttre röret och sedan spänns det hela med en stjärnmutter i andra änden. Säkras dessutom med en utvändig klämma i överkant. Nu har jag alla delar som behövs för att få en fungerande cykel. :)
  13. Nu får minsann nästa inlägg vara från Cealm och innehålla frasen "Jag köpte den." 1500,- med prutmån är tycker jag låter lagom för något som ändå startar.
  14. Drygt att de kräver brittiskt nummer eller adress. 1) Skaffa ett brittiskt telefonnummer. Kanske funkar Skype-out? 2) Fråga på ett engelskt locost- eller bilforum. Finns säkert någon vänlig själ som kan hjälpa. 3) Slå upp en brittisk adress och använd. Kommer svaret i epostlådan kanske det funkar?
  15. Det finns telefontjänster som ger besked direkt för en liten slant, har dock ingen aning om nummer eller namn. HPI Check verkar vara en vettig tjänst på nätet. My Car Check är tydligen rätt stora också.
×
×
  • Create New...