AndersK Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Är det en synvilla eller höjde du upp nedre kanten på instrumentbrädan innan du vek runt den? Snyggt blev det i allafall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Stilfull Aluminiumkärra Kilkenny. Ditt byggsamvete på deltid bara myser........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 AndersK: hmmm, förstår inte vad du menar, men tack! Cealm: Zank youuu! Nu bär det av till Sthlm/ACDC hela helgen, så inget bygga förrens nästa vecka, adiö! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted June 3, 2010 Share Posted June 3, 2010 AndersK: hmmm, förstår inte vad du menar, men tack! Om du minns bilden jag visade på min växel konsoll så kanske 5-öringen trillar ner. Med andra ord en svulst kring kanten (eller som på en diskbänk som man kan se det oxå ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 8, 2010 Author Share Posted June 8, 2010 Se här: Den går att öppna också :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 Härligt! Här skall det skapas fiskdelar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 9, 2010 Author Share Posted June 9, 2010 Vi får se om den funkar först, annars har jag en (något tidsödande) backup-plan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 Hoppas det fungerar, och varför skulle det inte göra det?? annars har jag en (något tidsödande) backup-plan. == sticksåg? lövsåg och fil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 9, 2010 Author Share Posted June 9, 2010 Varför? :) Har ingen aning, jag har ju inte provat den ännu. Backupen består av att knacka gälar för hand och sedan nita fast dom, men det vill jag helst inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 De är nog lugnt.....allt verkar gå helt galant i Lysekil :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 11, 2010 Author Share Posted June 11, 2010 (edited) Galant var ordet :) Filat,slipat,svetsat, bankat, och till slut så började aset fungera, lycka! close up, med min kronhjulcromskamera. Lite trött i armen blev man faktiskt, kunde nog varit skarpare egg kanske? Förhoppningsvis räcker detta för att kyla, annars får jag väl stansa lite varstans..... Tipstack till Thornad! Gälstansningens okrönte konung! Edited June 11, 2010 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thornad Posted June 11, 2010 Share Posted June 11, 2010 Kanon, va snyggt det blev. Aluminium är ett toppenmaterial. // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted June 11, 2010 Share Posted June 11, 2010 Vackert! Nu blev längtan plötsligt väldigt stor att få åka ut till garaget och grotta ner sig i bygget. Bilden fick mig även att tänka på någonting helt annat än dina plåtslagar kunskaper. Avgassystemet, Vilken grovlek har du byggt med och om du har gjort några ljudvolyms tester? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted June 11, 2010 Share Posted June 11, 2010 Snyggt jobbat :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 11, 2010 Share Posted June 11, 2010 Otroligt snyggt som vanligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 11, 2010 Author Share Posted June 11, 2010 Thornad: Tack, det känns så jäkla bra när ett verktyg man lagt ner åtskilliga timmar på fungerar som det var tänkt :) Quattro: thanx. Öhmmm... vill minnas att det är 2,5 tum, decibeltest utfört från förarplats, rent spontant så är det ok volym, men det kanske låter mer en bit bort från bilen? Plus att vindbruset gör sitt för att överrösta allt annat. :) Gerhard å jocke: tack ska ni ha, det närmar sig snart semester också, då åker nästa växel i :eclipsee_steering: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 11, 2010 Share Posted June 11, 2010 Bra jobbat kompis och hälsningar från ditt MYCKET stolta byggsamvete som verkar kunna ta semester ett tag bara för du håller så god byggtakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 11, 2010 Share Posted June 11, 2010 Imponerande !!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 11, 2010 Share Posted June 11, 2010 som vanligt imponerande och snyggt jobbat!! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted June 12, 2010 Share Posted June 12, 2010 Snyggt! Är det kölapp på uppfarten som gäller för att få dylika på sin egen 7:a? ;-) /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 12, 2010 Author Share Posted June 12, 2010 Du kan få verktyget om du vill, med tanke på all du gjort för mig så är det en bagatell :) Den kräver lite jobb till för att bli riktigt bra, men det fixar du, jag kommer ändå bygga en ny modell nästa gång jag ska stansa.:thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Stort TACK!! Vi får väl se om det blir jag som råkar passera västkusten eller om du hinner ta 7:an på en tur till Värmland först!?! Underbara vägar upp genom Dalsland! Har lyft i en std-motor i väntan på min nybyggda bara för att upptäcka att bränslepunpen läcker. :mad: Mekonomens pump, eller snarare packningarna, verkar bara palla 3 år alternativt 1000 mil trots att den kostade 810kr. Klent! Hoppas hitta nya packningar eftersom pumpen fortfarande fungerar. Nya motorn håller på att monteras ihop för att mäta in hur mycket block och topp ska justeras höjdmässigt innan slutmontage. Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 13, 2010 Author Share Posted June 13, 2010 Ja, vi får se vem som kommer först då, på tisdag ska elen börja dras. Spännande...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Ja, vi får se vem som kommer först då, på tisdag ska elen börja dras. Spännande...... Dra fort, så kanske du har tur och får sladd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 13, 2010 Author Share Posted June 13, 2010 (edited) Ja men man vill ju inte slå volt :rolleyes: Edited June 13, 2010 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Och jag väntar med spänning på att få se bilder på sladdar och på volt ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Lägg ner Gôteborgshumorn annars åker ni på en ......Propp.... :stupid: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Det där är inte GBG-humor. Vår nivå är mycket lägre och därmed roligare! :515: :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 14, 2010 Author Share Posted June 14, 2010 Helt riktigt ezroller :) Men löckå i ulöckå va dä väll ändå e slenga då tauet rönt köpplenge for när jööl mä Abel i släb börja gå i lau mä e bönnmus lå han där å svor Abel i Klöva han komm ente dor ... Mä pen dörjefart bar dä hemmåt i störmen å fliserne rög när han lannkänning feck jööl å bröggå totalt ändra förmen mä russjå i kring se te stövva han geck Abel i Klöva har fasanfull bleck ... Hej å hå han körte på Hej å hå sa kan dä gå Håll der på lann både store å små! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 16, 2010 Author Share Posted June 16, 2010 These pictures was recently taken at the crimescene... Det är tur man har en elektriker med sig, så man kan skylla på någon annan än sig själv när det inte startar sen :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted June 16, 2010 Share Posted June 16, 2010 (edited) Det kan omöjligt ha varit en elektriker i närheten av de där sladdhärvorna, det är ju olika färger! ;) Edited June 16, 2010 by Rohan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 17, 2010 Author Share Posted June 17, 2010 Hmmm, han sa att han var elektriker, men vad vet jag? Inte ens piloter kan man ju lita på idag, och kablarna är ju klart misstänkta......hmmmmmm..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 28, 2010 Author Share Posted June 28, 2010 (edited) Elsystemet börjar likna ett elsystem, klippt upp en massa robotslang som samlar ihop tåtarna, stripes runt detta så blir det bra. Lampor å sånt börjar hitta sina platser. Batterihylla, spännet är av Suzuki Swift gener, plåten i botten 3mm med trenne m6 rakt igenom 25x25:an under, ovanpå ligger ett gummi något tjockare än höjden på bultskallarna, hålpipat, just där dom sitter. Och Pizza, massor med pizza.....å sallad..... Edited June 28, 2010 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Är pizzan uppäten nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 28, 2010 Author Share Posted June 28, 2010 Jag vet inte vart den tog vägen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 2, 2010 Author Share Posted July 2, 2010 Lämnade in min generator för renovering för en vecka sedan, fick till svars för nån dag sedan att den var helt skrot, laddbrygga, lindningar och släpringar....man kan ju undra om det är jag själv som orsakat detta vid provkörning eller om den var sån när jag plockade loss den? Hursomhelst blir det en ny istället = dyrt, men det är ju faktiskt en ny bil så varför inte.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Biltema har bra och lämpliga generatorer. Min V8a har en från den firman. Kostade runt 800 kr om jag kommer ihåg rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 5, 2010 Share Posted July 5, 2010 Hej Jag är bra avundsjuk på ditt bygge, det ser så himla fint ut. Inser nu i efterhand att jag behöver gälar, kan du måttsätta en bild på ditt fina gälinstrument så man kan få en uppfattning om hur stora dem är? Och så kan jag se om min vänliga maskinfirma kan göra en liknande till mig då jag själv är dålig på såna precitionsjobb :prop: /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 6, 2010 Author Share Posted July 6, 2010 Visst, mäter så fort jag kommer åt. Även om jag tror att man inte behöver ha så jättenoga precision om man slisar upp klippet med en tunn kapskiva först, bara det pressar någotsånär jämnt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted July 7, 2010 Share Posted July 7, 2010 Och Pizza, massor med pizza.....å sallad..... EN senare del av projekt blir lättning... av föraren... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 8, 2010 Author Share Posted July 8, 2010 Där finns det jävlarimej prestanda att hämta! :lol: :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Bara att räkna ut vikt/effektförhållandet. Men med lite mer mos i motorn, så kan man fortsätta äta pizza. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Kilkenny: När du ändå håller på och sparar "pizzavikt" samt bygger elsystem, kolla in i Biltemas underbara värld. Artikelnummer: 43-060 och 43-061. Vippströmbrytare Tuff vippströmbrytare med lätthål i armen och gummidamask. Håldiameter: Ø 12,2 mm. Max. 50 A, 12 ... Från 29,90 kr Skall du slå till eller köper du "råa vippbrytare" och borrar lättningshålen själv......? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Jättesnyggt bygge! Hur tillverkade du stansen till gälarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 8, 2010 Author Share Posted July 8, 2010 Christer: i like your way of thinking :thumbsup: Cealm: Varför/hur kan DU veta vart det finns såna pryttlar, fast det klart, det kan vara klokt att känna sina fiender (i detta fallet låg vikt) :prop: GKA: Jag har tänkt att visa lite mera ingående hur den är uppbyggd för Vedde, så det är på G. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Trimma i alla ära men man ska ju svänga oxå ;) Det finns 5-7 kilo att göra poå den här föraren oxå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Har riktig "polishundsnos" på lättningtendenser. Förall del bilbyggarkamrater tänk inte fel bara när ni tänker på pizza och annat. Det är inte den verkliga förarvikten som är intressant det är den av Transportstyrelsen åsatta förarvikten = 70 kg (75 kg blir inte förrän nya reglerna). Så större delen av oss förare (inte alla) ligger lite plus mot effektviktförhållandet hur vi än gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 10, 2010 Author Share Posted July 10, 2010 Okej, ny generator inhandlad, och grävt fram iso-skena + en massa plint till elsystemet, inga sockerbitar i denna rörhögen! Tog idag itu med omlackeringen av de sista plåtbitarna som jag kommer limma fast, dvs det som måste vara målat innan besiktning, allt annat går ju att lossa så det tar jag till våren. Hursomhelst så hade det runnit lite så det vart bara att slipa ner å slabba på lite extra, i ganska frisk vind, solsken å en massa flygfän, blev helt ok :thumbsup: Har gjort en "att göra lista" också, den växer för varje dag......men det närmar sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 11, 2010 Share Posted July 11, 2010 inga sockerbitar i denna rörhögen! :thumbsup: :thumbsup: Sockerbitar är lucifers skänk till elektrikerna. Troligtvis har de kommit till jorden för deras synders skull. Plint o skena där det inte blir fukt kan jag hålla med om :thumbsup: Annars: Lödtenn och krympslang - för den som bara vill göra sitt elsystem en gång ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 21, 2010 Author Share Posted July 21, 2010 (edited) Lödtenn å krympslang har jag på mera utsatta ställen, var så säker! Mått på stansen då, det är vertyget som är måttsatt inte ytterkant till ytterkant! Hanen är även något konvex för att lättare bryta igenom. Hanen har en vanlig morsekona från ett större borr svetsat på sig, näst på plats i en pelarborr så blir det rakt direkt! Honan är skuren med skärbrännare, sedan är insidan klädd med ett rör som är bockat exakt efter han-delen, svetsad hela vägen, sedan planfräst. Kom på att man kan ha gummi undertill som hanen landar på, då formar sig plåten mjukt å fint :) Flera lager tunt gummi så kan man shimsa sig fram. Piece of cake! Bilen då: Pizza å nya lampfästen, dom har något för alla, dom är lätta (aluminium) men dom är tjocka (10mm) kanske tom cealm hade kunna stå ut med dessa ;) Å lite fräs på det Semester i 5 veckor framåt nu så det vore väl själva f*n om jag inte kom ut å gjorde dikena otrygga under den tiden.... Nä jag har gott hopp om att kunna provåka lite alldeles snart :) Edited July 21, 2010 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts