rollexe Posted April 23, 2022 Author Posted April 23, 2022 Har vägt ram och kaross med en våg i fyra hörn för att få ett ungefär vikt, det blev 290kg på det som är på bild. Det blev ganska mycket vikt men då är karossen och ramen stadig med innerskärmar. Quote
rollexe Posted April 24, 2022 Author Posted April 24, 2022 Då var motorn hämtad😃 det blev en BMW V8. 4 Quote
rollexe Posted May 8, 2022 Author Posted May 8, 2022 Har nu sålt min un1 växellåda och letar nu efter en ny. Har tittat på två olika växellådor och undrar vad ni tycker om de olika växellådorna, för och nackdelar. 01E 6 växlad låda från en 2.5 tdi Porsche boxster G86/20 6 växlad låda vilken tror ni på? Quote
Anders Andersson Posted May 14, 2022 Posted May 14, 2022 Har du tänkt att göra adaptern (mellan motor/låda) själv, eller köpa? Vilken modell på motor är det? Quote
rollexe Posted May 14, 2022 Author Posted May 14, 2022 Motorn är en m60b40 och har bestämt att det blir en 01e växellåda. Adaptern tänkte jag göra själv, har hittat en del mått på nätet och börjat med en trämall för att se hur det kan bli. alternativt köpa om det dyker upp en lämplig. Jobba med motorpaketet blir till hösten/ vintern. Har mycket med chassi och kaross under sommaren. så om någon har en adapter eller ritning till en får ni gärna höra av er. Quote
Anders Andersson Posted May 14, 2022 Posted May 14, 2022 En sådan här kanske😊 https://pmcmotorsport-shop.com/product-eng-825-Gearbox-Adapter-Plate-BMW-V8-M60-M62-S62-AUDI-01E-2-5TDI.html Quote
rollexe Posted May 14, 2022 Author Posted May 14, 2022 Det kan vara något. det som jag förs kommer att göra är att mäta upp hur jag vill ha kopplingen för att kunna veta hur jag vill ha adapterplattna. Till motorn fick jag med en ny koppling så utifrån svänghjul och trycklpatta får jag se vilka mått det blir. Växellåda är på gång och hoppas få den nästa vecka för att mäta vidare. Quote
Anders Andersson Posted May 14, 2022 Posted May 14, 2022 Det blir spännande! Häftigt projekt, kul att få vara med på din resa😊👍 Quote
rollexe Posted May 17, 2022 Author Posted May 17, 2022 Började titta på elen till motorn och vad som behöver vara kvar och vad som behöver kopplas in. Motorn har ingen startspärr men har haft en automat växellåda. Har googlat lite på elscheman men ställer frågan här om någon använt BMW m60 motor till något bygge och sitter på lösningen på elen. Quote
Tomas m Posted May 23, 2022 Posted May 23, 2022 On 2022-05-17 at 20:15, rollexe sade: Började titta på elen till motorn och vad som behöver vara kvar och vad som behöver kopplas in. Motorn har ingen startspärr men har haft en automat växellåda. Har googlat lite på elscheman men ställer frågan här om någon använt BMW m60 motor till något bygge och sitter på lösningen på elen. Troligen enklast att köpa en eftermarknads ECU så blir det lättare att anpassa och mappa för din bil. https://www.maxxecu.se/ecu_compare Quote
rollexe Posted May 31, 2022 Author Posted May 31, 2022 Det tar tid att samla på sig saker och att planera bygget men nu är a-armarna svetsade och fästena mot chassit klara. 3 Quote
rollexe Posted June 6, 2022 Author Posted June 6, 2022 Varit på landet och provat nya framvagnen, det blir bra. Blir att göra två nya fästen mot chassit. Har även kollat på nya styrväxel och den stämmer bra mot fästena som fanns. Ska bara göra nya förlängnings hylsor då nya spindlarna kommer längre ut. Quote
rollexe Posted June 7, 2022 Author Posted June 7, 2022 Då är förlängningarna och fästena klara. Bara att vänta tills man är på landet och får fortsätta. 1 Quote
therealpinto Posted June 8, 2022 Posted June 8, 2022 Tänk på att förlängarna behöver låsas i styrleden, har du inte plats för kontramutter där så kan du gänga in en stoppskruv i styrleden. Själva styrstaget är ju fritt att rotera inne i styrväxeln, så om man inte låser förlängaren så kan den fortfarande släppa från styrleden (kontramutter mellan styrstag och förlängare låser ju inte yttre gängan). Gustaf 2 Quote
rollexe Posted June 8, 2022 Author Posted June 8, 2022 Ok får svarva av lite till och gänga mera. Så det fungerar inte att man skruvar den i botten mot klacken, tänkte det blir samma som med en mutter. Quote
therealpinto Posted June 9, 2022 Posted June 9, 2022 23 timmar sedan, rollexe sade: Ok får svarva av lite till och gänga mera. Så det fungerar inte att man skruvar den i botten mot klacken, tänkte det blir samma som med en mutter. Eftersom den inte är låst i styrväxeln kan hela staget rotera så det släpper. Jag borrade och gängade för en stoppskruv i själva styrleden, alltså vinkelrät mot befintlig gänga. Det kan vara smidigare än att gänga längre kanske. Gustaf Quote
rollexe Posted July 4, 2022 Author Posted July 4, 2022 Har byggt en vagn så jag själv kan rulla det ut och in från garaget. Får snart tid till att bygga vidare. 3 Quote
rollexe Posted July 22, 2022 Author Posted July 22, 2022 Har jobbat med chassit och karossen. Nu är framvagns fästena klara och ratten sitter på rätt sida. Pedalstället är inpassat. Har jobbat med hjulhusen och plastat delar för att få allt så klart som möjligt innan hösten.o 1 Quote
rollexe Posted August 3, 2022 Author Posted August 3, 2022 Då var bilen åter på hjul😃. Har gjort klart mycket som sen inte kommer synas men skönt att ha det gjort. Ska städa i garaget hemma för att sedan frakta över bilen för att jobba vidare med att passa in motor och låda som är nästa stora steg. 1 Quote
dmc12Hank Posted August 5, 2022 Posted August 5, 2022 Fina fälgar 🙂 En av få bilmodeller där det är så viktigt med ”rätt” fälgar. Det kommer bli kanon det där. Lite avis på ditt Countachbygge. En barndomsdröm verkligen. Quote
rollexe Posted August 9, 2022 Author Posted August 9, 2022 Har tittat lite på motor och växellådan. Ni som använt 01E växellådan vad har ni för koppling? Den som följde med motorn är 240mm och det ser trångt ut. Quote
rollexe Posted August 27, 2022 Author Posted August 27, 2022 Fick hem ett roligt paket idag och var tvungen att para ihop drivlinan. Kul att få se hur det blir😃. Har även måttat chassit och motorpaketet kommer rymmas och att motorfästena i chassit troligtvis inte behöver ändras så mycket. Jobbar vidare med växelmekanismen i väntan på att jag tar hem chassit/ karossen. 4 Quote
rollexe Posted September 3, 2022 Author Posted September 3, 2022 (edited) Då bilen har varit i trafik i England så finns många delar men för fel sida, bara att spegelvända så passar det😃 har plockat isär och nitat om armen till vindrutetorkaren. Edited September 3, 2022 by rollexe Quote
rollexe Posted September 3, 2022 Author Posted September 3, 2022 Då var bilen hämtad från landet och står nu i garaget😃. 2 Quote
Kjelland28 Posted September 4, 2022 Posted September 4, 2022 (edited) Den där och De Tomaso Pantera var mina favoritbilar i körkortsåldern. Nu så här i lite mer vuxen ålder så är man ju lite mer säkerhets orienterad, säger han som bygger sjua 🙂. Hur tänker du kring det här med båge och bur i passagerarutrymmet ? skulle vara kul att få se den live nån gång lite längre fram kanske på nån bandag på kullen. I år var det två GT40, en Marcos Mantis två BMW och nån 3/4 skalebil som karossbilar din skulle passa perfekt in där. Edited September 4, 2022 by Kjelland28 Quote
rollexe Posted September 5, 2022 Author Posted September 5, 2022 Ja det har alltid varit min drömbil så jag känner mig lyckligt lottad😃. Det är ett känsligt ställe runt framrutan men det är inplastade rör som stärker upp det men inte som en störtbur. Baktill är det bättre då det är en ram upp mot taket. När bilen blir laglig ska det absolut bli någon bilträff. 1 Quote
rollexe Posted October 6, 2022 Author Posted October 6, 2022 Har fått hem universal elsystem som nu är ändrat och klart för att börja montera i bilen. Är flera funktioner som måste byggas men det gör jag på plats. Är snart helt färdig med framvagn, krängningshämmare och styrning. Även pedalställ ombyggt och vindrutetorkare anpassad i kaross efter ombyggnad för att passa. Så snart kan motor och låda bli inpassad😃 3 Quote
rollexe Posted October 15, 2022 Author Posted October 15, 2022 Har börjat med att mäta för motor och låda, kommer att bli trångt. Funderar därför hur stor förskjutning på drivaxeln i längdriktning som skulle fungera utan att det blir konstigt. Annars måste det ev byggas om i torpedväggen för att det ska passa. Funderar också på om det skulle fungera att luta motorpaketet, så motorn lutar lite uppåt då det är ett stort oljetråg vägen. Tänker att ca 2-3 cm skulle räcka. Tänker att större skillnad blir det när man kör i backar. 2 Quote
Kjelland28 Posted October 22, 2022 Posted October 22, 2022 Du får flytta spjällhuset köra med elektrisk vatten pump och försöka hitta en plattare svängningsdämpare till veven. tråget blir en ut maning kan du ha kommunicerande oljetamkar brevid ? Quote
rollexe Posted October 23, 2022 Author Posted October 23, 2022 Har jobbat vidare och måttat. Ska gå att få ner motorn efter mindre ändringar. Har ändrat i plåtoljetråget som nu är inlämnat hos en kompis för svetsning och motorfästena klara. Höjden ska nu fungera både mot växellåda och motorhuv. Det som blir är att motorn/ låda kommer ca 15-20mm förskjutning bakåt mot hjulupphängningens men det ska inte vara ett problem tycker jag. 1 Quote
swedishGT40 Posted October 23, 2022 Posted October 23, 2022 2 timmar sedan, rollexe sade: Har jobbat vidare och måttat. Ska gå att få ner motorn efter mindre ändringar. Har ändrat i plåtoljetråget som nu är inlämnat hos en kompis för svetsning och motorfästena klara. Höjden ska nu fungera både mot växellåda och motorhuv. Det som blir är att motorn/ låda kommer ca 15-20mm förskjutning bakåt mot hjulupphängningens men det ska inte vara ett problem tycker jag. Kolla vad knutarna klarar för maxvinkel. Nånstans runt 5-12 grader är inte ovanligt. Det är där du avgör hur mycket du kan snedställa axlarna. Quote
rollexe Posted October 26, 2022 Author Posted October 26, 2022 Ska bli kul att se hur det blir med vinklar när motorn kommer i, hoppas uträkningarna blir bra. Har fått hem oljetråget och monterat det och motorfästena så nu är det bara att hitta tid att lyfta i motorn och se hur det blir. Jobbar även med framdelen,med pedalställ, vindrutetorkare och instrumentpanel. 2 Quote
rollexe Posted October 28, 2022 Author Posted October 28, 2022 Blev sugen att se hur det blir. Var tvungen att lyfta i motor för att se hur trångt det blir. Borde fungera.😃 2 Quote
Kjelland28 Posted October 28, 2022 Posted October 28, 2022 Vet inte om jag räknade rätt, höftade längd drivaxel till 300mm din förskjutning var 15 fick det till att Tan ^-1(15/300) slutade med 2,86 grader så borde ju funka om det är vanligt med 5-12 grader på andra bilar Quote
rollexe Posted October 29, 2022 Author Posted October 29, 2022 Motor och låda är nu på rätt plats och det kommer bli bra. 15 mm förskjutning och drivaxlarna är ca 50cm och det borde vara under 2grader vilket inte borde vara något problem tycker jag. Motorfästena passade perfekt och jobbar nu med fästet för lådan. Känner att höjden på motorn blev bra, syns knappt fast den sitter i😃. 6 Quote
swedishGT40 Posted October 29, 2022 Posted October 29, 2022 Låter inte farligt alls med 1,5cm på 50cm. Bättre än många originalbilar t.om. 👍 Quote
rollexe Posted November 2, 2022 Author Posted November 2, 2022 Har nu gjort färdigt växellådsfästet och allt är nu ihop punktat. Har mätt längden för drivaxlarna och ser över flera lösningar. Har fått pris för att göra två nya drivaxlar och det hamnade på 8000kr för två vilket jag tycker är dyrt. Är det någon som har koll på Audis längder på drivaxlarna, tänker utan knutar? Quote
bexander Posted November 2, 2022 Posted November 2, 2022 Hos vilken firma fick du det priset? Har du kollat hos http://Motomax.pl ? Har inte använt dem själv men vet andra som varit nöjda där. Quote
swedishGT40 Posted November 3, 2022 Posted November 3, 2022 Vad är det som gör att du anser det dyrt? Det måste väl ändå stå i relation till vad som ingår i axeln med knutar eller inte, och vilken längd dom är och effekt dom skall klara? Mina axlar kommer kosta minst 10'... Och då är det BARA axlar, på det tillkommer knutar och medbringare som jag redan införskaffat. Quote
rollexe Posted November 3, 2022 Author Posted November 3, 2022 Jag tycker det är dyrt med 8000kr för bara Axel utan knutar om man jämför vad kompletta axlar finns att köpa för. Därför vill jag gärna kolla andra alternativ innan jag måste ta den kostnaden för att göra två. Tycker det borde gå att hitta original delar som kan passa ihop utifrån det jag behöver, skulle också vara bra om man skulle behöva köpa reservdelar. Men det är skönt att veta att det finns en lösning att göra axlarna. Quote
Mats Karlsson Posted November 3, 2022 Posted November 3, 2022 Lågvolymtillverkning är dyrt, det är sånt jag håller på med på arbetstid. Om vi tar en enkel laserskuren detalj så ser pristrappan ut ungefär så här 1 st 569 kr / st 2 st 358 kr / st 5 st 231 kr / st 20 st 168 kr / st 1000 st 146 kr / st Dina drivaxlar görs dom från homogent stångmaterial? isåfall ser ju tillverkningen ut ungefär som nedan. Grundmaterialet ska köpas in, transporteras och lagerhållas. En CNC maskin ska programmeras med dina mått alternativt om det körs manuellt. Bitarna ska bearbetas, kontrollmätas, eftersom det är fåstyckstillverkning så körs dom antagligen från ett redan hårt material annars ska dom iväg på härdning innan dom blästras och målas innan dom skickas till dig. 8000 kr är mycket pengar som privatperson det håller jag med om men du kan inte jämföra priset mot standard axlar som tillverkas i batcher på hundra eller tusentals åt gången även om dom är kompletta med knutar för 2000-3000 kr/st. 1 Quote
super7 Posted November 3, 2022 Posted November 3, 2022 5 timmar sedan, rollexe sade: Jag tycker det är dyrt med 8000kr för bara Axel utan knutar om man jämför vad kompletta axlar finns att köpa för. Därför vill jag gärna kolla andra alternativ innan jag måste ta den kostnaden för att göra två. Tycker det borde gå att hitta original delar som kan passa ihop utifrån det jag behöver, skulle också vara bra om man skulle behöva köpa reservdelar. Men det är skönt att veta att det finns en lösning att göra axlarna. När jag bytte från 7" till 7-1/2" diff på se7en så blev det så klart en hel del mekande och tillverkning av adaptrar. Dels pga drivknutarna ute på naven var den lilla modellen och på den nya diffen var det så klart den stora.... Så lösning blev på den ena drivaxeln sitter det dom små drivknutarna och på den andra dom stora drivknutarna. Sedan blev det att tillverka 2 st adaptrar som ändrar bultdelning den en sitter ute vid navet på ena sidan och den andra inne på diffen. Drivaxlarna råkade bli BMW då måtten var lämpliga 🙂 //Nisse Quote
Morty Posted November 3, 2022 Posted November 3, 2022 Det finns många kombinationer och mått på CV-knutar. Vill man byta från 100mm knutar till 108mm finns bl.a. Jeep-knutar med 25 tänder på splinessidan (samma som Ford 100mm knutar) och 108mm ytterdiameter. Vet du exakta längden på drivaxlarna och vilken dimension du ska ha på knutarna? Quote
rollexe Posted November 3, 2022 Author Posted November 3, 2022 Klart att specialproducerade delar kostar det är inte konstigt men med min bygg budget så kollar jag över andra lösningar. Har drivaxlarna från countachen som jag tittar på om dom går använda med en adapter in mot lådan. Längden verkar stämma och därför letar jag efter medbringare för 100mm cv Knut, så om någon har liggande så skulle jag bli glad.😃 Quote
rollexe Posted November 3, 2022 Author Posted November 3, 2022 Har inte exakta mått än, ska göra en bättre hjulinställning för att mäta mot växellådan. Nu är motor och växellådans fästen klara. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.