Johan Iwdal Posted November 6, 2020 Posted November 6, 2020 (edited) Hej alla. Ny pĂ„ denna flik pĂ„ forumet. Har byggt nĂ„gra bilar tidigare och renoverar mycket luftkylt men har aldrig skruvat GT40 tidigare.  Gillar original och Gulf stuket sĂ„ det Ă€r det jag kommer försöka Ă„stadkomma. Karossen kommer kompletteras med bakre flares med 2 tum breddning. Har bestĂ€llt chassi och kaross frĂ„n Southern GT. Chassit kommer vid Ă„rsskiftet. Receptet just nu Ă€r en strokad 347 och porsche G50 lĂ„da.  Tar tacksamt emot alla tips och tricks och framförallt tips pĂ„ onödiga fallgropar pĂ„ vĂ€gen. Ăven vad ni anvĂ€nt för komponenter som jag mĂ„ste leta rĂ€tt pĂ„, tex. rattstĂ„ng, kylare, pedalstĂ€ll, styrstag, mm.... Edited November 6, 2020 by Johan Iwdal 6 Quote
heralue Posted November 6, 2020 Posted November 6, 2020 HĂ€rligt med ett bygge till och VĂ€lkommen hit ! Quote
Jocke4U Posted November 6, 2020 Posted November 6, 2020 VĂ€lkommen! Kul med ett bygge till och i nĂ€romrĂ„det ocksĂ„ đ 1 Quote
kengren Posted November 6, 2020 Posted November 6, 2020 Vad kostar denna start? Chassi och kaross? Quote
Arto Posted November 7, 2020 Posted November 7, 2020 Riktigt kul att du lĂ€gger upp en trĂ„d Johan, vĂ€lkommen in i trĂ€sketđ 1 Quote
Johan Iwdal Posted November 8, 2020 Author Posted November 8, 2020 Tack alla! Kul att bygga nÄgot annat Àn luftkylt denna ggn. Har inte riktigt koll pÄ vad karossen kostade, bestÀllde en hel del grejer pÄ samma gÄng sÄ jag fÄr ihop chassit. Olackat chassi kostade strax under 40Ž Quote
Johan Iwdal Posted November 9, 2020 Author Posted November 9, 2020 TÀnkte köpa in delar till chassit sÄ det finns nÀr ramen kommer. Vill höra era synpunkter och erfarenheter om:  1a. PedalstÀll, stÄende eller hÀngande, erfarenheter av leverantörer? 1b. Slavcylindar, erfarenhet leverantörer. 2. RattstÄng, fördelar och nackdelar med olika donatorer eller köpa nytt. 3. Servostyrning? 4. Styrstag, fördelar och nackdelar med olika donatorer eller köpa nytt 5. Kylare, leverantör och storlek. Quote
Arto Posted November 9, 2020 Posted November 9, 2020 Jag kan bidra med mina tankar kring servo. Jag har rattstÄng men el-servo frÄn Opel Corsa-C vilket bl.a. anvÀnds av en del rallyfolk. Den tar ju lite plats men tycker den slank dit riktigt bra i alla fall. Inkopplingen Àr busenkel med en liten elektronisk lÄda inköpt via ebay. Man kan vÀlja mellan automatisk och manuell, jag föredrog den manuella dÀr man bara vÀljer med en pot. hur mycket moment den lÀgger pÄ. Servo Àr ju inte nödvÀndigt dÄ nosen Àr ganska lÀtt, men jag Ängrar det inte heller, tvÀrt om. Det var riktigt skönt att kunna vrida pÄ lite servoverkan vid lÄgfart. PÄ landsvÀg och rÀserbana kan den kanske hjÀlpa till med att dÀmpa eventuella ryck i ratten men det Àr inget jag har facit pÄ Ànnu. Den gör ingen skada iaf. enligt mig. Det Àr som vanligt individuellt, hoppas detta gav lite bidrag iaf. Quote
Jocke4U Posted November 9, 2020 Posted November 9, 2020 On 2020-11-06 at 21:59, kengren sade: Vad kostar denna start? Chassi och kaross? Fram med rĂ€knestickan đ http://www.southerngt.co.uk/index.php?page_id=20 Quote
kengren Posted November 9, 2020 Posted November 9, 2020 Jag har varit in pÄ den sidan sÄ nu har jag fÄtt svaret. Det Àr fina grejer men jag tycker att det Àr dyrt Quote
Jocke4U Posted November 9, 2020 Posted November 9, 2020 7 timmar sedan, Johan Iwdal sade: TÀnkte köpa in delar till chassit sÄ det finns nÀr ramen kommer. Vill höra era synpunkter och erfarenheter om:  1a. PedalstÀll, stÄende eller hÀngande, erfarenheter av leverantörer? 1b. Slavcylindar, erfarenhet leverantörer. 2. RattstÄng, fördelar och nackdelar med olika donatorer eller köpa nytt. 3. Servostyrning? 4. Styrstag, fördelar och nackdelar med olika donatorer eller köpa nytt 5. Kylare, leverantör och storlek. Nu Àr jag ganska tidig i mitt bygge men nÄgra tankar: Inte dÀr riktigt Àn. Wilwood slavcylinders har funkat bra för mig pÄ sjuan Samma som t.ex. @Arto och @heralue (kanske fler) Opel Corsa B med elservo. Har Ànnu inte köpt controllern. Finns Àven en nyare model utan vridpot https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-AUTOMATIC-Corsa-B-C-Kit-Electric-power-steering-controller-box-/142459832403 Japp, via elservo Ingen kommentar Jag köpte en kina-kylare frÄn Winner Racing. Till sjuan funkade deras perfekt men @heralue tror jag byter frÄn detta till nÄgot dyrare/bÀttre https://shorturl.at/acPS9 Quote
Morty Posted November 9, 2020 Posted November 9, 2020 Har ingen erfarenhet av GT40, men en hel del frÄn racingsidan. 1b. Köp Tilton eller AP racing. Lite lite dyrare men mycket sÀkrare. Wilwood, Girling m.fl. har jag sjÀlv haft problem med och ett par kompisar har tappat en krets vid bankörning med avÄkning/rÀckeskörning som följd. Aldrig att jag litar pÄ en sÄdan igen. 5. Jag kör med Radtec.co.uk De gör bra kylare, men kanske lite dyrare Àn frÄn Kina. Quote
heralue Posted November 9, 2020 Posted November 9, 2020 5. ProAlloy Har bÄde replika och originalmodell. Jag har inte köpt......Àn  Quote
Johan Iwdal Posted November 10, 2020 Author Posted November 10, 2020 (edited) Ni som har valt Corsa C med servo, har ni justerbar eller stel axel? Ăr det nĂ„got mer pĂ„ justerbar som gör att den bygger mer. SvĂ„rt att se pĂ„ bilder. Edited November 10, 2020 by Johan Iwdal Quote
Arto Posted November 10, 2020 Posted November 10, 2020 (edited) Om du menar stÀllbar ratt sÄ Àr det inte det pÄ Corsa C. Jag lÀste pÄ om B och C men minns tyvÀrr inte vad som gjorde att valet föll pÄ C men nÄgot var det.... @Jocke4U ang. modernare elbox dÀr man slipper pot. Àr jag inte sÀker pÄ om det verkligen Àr bra men har inte provat. Det kÀnns bara lite trevligare att kunna bestÀmma sjÀlv hur mycket servot ska hjÀlpa till beroende pÄ om man Àr pÄ rÀserbanan eller i stadstrafik. Det kanske slutar med en trelÀges vippbrytare med nÄgra motstÄnd. Edited November 10, 2020 by Arto Quote
Jocke4U Posted November 11, 2020 Posted November 11, 2020 On 2020-11-10 at 12:54, Arto sade: @Jocke4U ang. modernare elbox dÀr man slipper pot. Àr jag inte sÀker pÄ om det verkligen Àr bra men har inte provat. Det kÀnns bara lite trevligare att kunna bestÀmma sjÀlv hur mycket servot ska hjÀlpa till beroende pÄ om man Àr pÄ rÀserbanan eller i stadstrafik. Det kanske slutar med en trelÀges vippbrytare med nÄgra motstÄnd. Jag tror jag hÄller med dig, vilka servo egenskaper man vill ha beror ju pÄ flera faktorer och med en generellt automatiserad lösning Àr det nog risk att det blir sÀmre. En intrimmad 3-lÀges brytare kan nog vara smutt Quote
Johan Iwdal Posted November 18, 2020 Author Posted November 18, 2020 Hej alla.  VÀntar fortfarande pÄ chassi som kommer i slutet av Äret om inte Covid-19 regler vill annat. I vÀntan sÄ jagar jag massa delar till bygget sÄ det finns redo nÀr jag vÀl drar igÄng. SlÀnger ut en förfrÄgan om vad ni övriga medlemmar kan tÀnkas ha för delar över som kan vara till salu som inte blev anvÀnda innan jag köper nytt. Kan vara vad som helst, el , broms, chassi, brÀnsle mm. Framruta Àr löst Quote
Ărjan Brattberg Posted November 19, 2020 Posted November 19, 2020 Hej Har en 2-raders kylare över. Ăr av en aluminiumsort som Ă€r fullt svetsbar, vilket inte kan sĂ€gas om de kinatillverkade frĂ„n "Winner racing". Hör av dig om intresse finns och lycka till med bygget. mvh Ărjan Quote
sorin Posted November 19, 2020 Posted November 19, 2020 Jag har en 13" flÀkt helt ny 800:- plus frakt om det kan vara nÄt Quote
Johan Iwdal Posted December 30, 2020 Author Posted December 30, 2020 DĂ„ var det dags att börja ta tag i projektet igen.  Ăr det nĂ„gon hĂ€r som har programerbart sĂ€kringslöst elsystem? Vad kör ni för brĂ€nslepumpar och filter. Motorn (347)kommer med förgasare som jag tĂ€nkte köra med tills bilen Ă€r besiktigad och klar men kommer byta ut det mot insprutning. Quote
Magnus. Viktorsson Posted December 30, 2020 Posted December 30, 2020 Jag kör Motec pdm15 https://www.motec.com.au/pdm15/pdm15overview/ Fungerar bra men man hade gÀrna haft fler in och utgÄngar Bosch 044 pÄ högtrycksidan och Carter pÄ lÄgtryck Quote
Arto Posted December 31, 2020 Posted December 31, 2020 13 timmar sedan, Johan Iwdal sade: ....... sĂ€kringslöst elsystem?....... Det verkar som om det inhandlas en hel del prylar just nu i Kungsbackađ đ Det dĂ€r Ă€r ju en klart intressant frĂ„ga tycker jag, sĂ„ pass att den kan vara vĂ€rd en helt egen ny trĂ„d under under "Elektronik & belysning"? (Sökte med föga framgĂ„ng) Det kanske kan vara fler som "snubblar" pĂ„ den dĂ€r, och fyller pĂ„ med sĂ„dant som Ă€r relevant... 1 Quote
Hansol Posted December 31, 2020 Posted December 31, 2020 Kör Motec Pdm15 som hövding för elen , Aeromotive A1000 pÄ trycksidan och Holly Red pumpar pÄ support sidan nÀr det kommer till att skyffla brÀnsle. Quote
Johan Iwdal Posted January 20, 2021 Author Posted January 20, 2021 NÄgon hÀr som vet vad SFRO sÀger om wheel spinners vid besiktningen, Àr det ok? Kommer bygga bilen sÄ nÀra Gulf style jag kan och Tornado har "rÀtt" wheel spinners men frÄgan Àr om det Àr samma storlek pÄ hub (navet) pÄ Tornado och Southern GT? NÄgon med resp. kit som skulle kunna kontrollmÀta. Quote
swedishGT40 Posted January 20, 2021 Posted January 20, 2021 Dom accepterar iaf riktiga centrummuttrar med utstick. Körde genom SFRO1 med mina fÀlgar som har klassisk centrummutter med tre "ekrar" Quote
Arto Posted January 20, 2021 Posted January 20, 2021 Uppgiften jag fÄtt av min SFRO-kontakt Àr att spinner Àr ok sÄ lÀnge den inte sticker ut. BÀst Àr vÀl att frÄga din besiktningskille? Vad gÀller gÀngan sÄ kolla noga dÄ det varierar ofta mellan olika leverantörer men har ingen aning om just den combon. Det rÀcker inte med diameter och stigning om man vill vara sÀker, det kan Àven vara 55 eller 60-graders vinkel. Quote
therealpinto Posted January 20, 2021 Posted January 20, 2021 NĂ€r det gĂ€ller utstickande delar sĂ„ Ă€r det skrivningen i TSFS som formellt gĂ€ller;  "27 § Förbudet i 16 kap. 7 § om farligt utformade anordningar gĂ€ller Ă€ven ombyggda och amatörbyggda fordon." Det Ă€r en lĂ„ng text i 16 kap men runt spinners stĂ„r det; 4. Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar pĂ„ hjul och navkapslar pĂ„ fordon av 1968 eller senare Ă„rs modell. Förbudet gĂ€ller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar dĂ€ckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella rĂ€ta linjer och som tangerar fordonets karosseri nĂ€rmast hjulet. Arto uttryckte det enklare đ sĂ„ lĂ€nge den inte sticker ut Ă€r det OK. Gustaf 1 Quote
Johan Iwdal Posted January 23, 2021 Author Posted January 23, 2021 NÄgon i gruppen som kör med flytande bromsar? 1 Quote
Johan Iwdal Posted January 29, 2021 Author Posted January 29, 2021 NÄgon hÀr pÄ forumet som har tips pÄ vart man kan lÀmna in aluminium plÄtarna för natureloxering för ett bra pris? Quote
Arto Posted January 29, 2021 Posted January 29, 2021 đ€Det lĂ€r vĂ€l dröja? Dom lĂ€r vĂ€l behöva passas till först, eller? Quote
Johan Iwdal Posted January 29, 2021 Author Posted January 29, 2021 Jo det Ă€r sant. Dröjer nog nĂ„gra veckor....... đ. men har nĂ„gra plĂ„tar till Delorean som behöver behandlas och skulle vilja hitta en bra kontakt hĂ€romkring 1 Quote
Johan Iwdal Posted February 1, 2021 Author Posted February 1, 2021 (edited) Nu börjar det nÀrma sig. Schassit och en massa delar Àr pÄ vÀg över frÄn England och kommer förhoppningsvis i veckan.  I vÀntan pÄ delar sÄ har pysslet börjat med vÀxellÄdan Edited February 1, 2021 by Johan Iwdal 3 Quote
Johan Iwdal Posted February 8, 2021 Author Posted February 8, 2021 Liten uppdatering: blir kanske lite upprepning frÄn andra trÄdar men men...... Har jobbat lite med vÀxellÄdan i vÀntan  pÄ schassit som ligger och vÀntar i Göteborgs hamn. kortat lÄdan och flyttat in lagret och tÀtring. Borrat ny oljeplugg sÄ det gÄr att tömma oljan nÀr den sitter upp och ner. Quote
swedishGT40 Posted February 8, 2021 Posted February 8, 2021 (edited) Vad spÀnnande, nÀr förvÀntas du fÄ loss godset frÄn hamnen dÄ? Edited February 8, 2021 by swedishGT40 Quote
Johan Iwdal Posted February 8, 2021 Author Posted February 8, 2021 (edited) Förhoppningsvis denna veckan. Har legat i hamnen sedan förra tisdagen men det har varit otroligt struligt med Brexit och alla nya regler kring det. Fraktbolaget sjÀlva visste inte hur de skulle göra. Edited February 9, 2021 by Johan Iwdal Quote
Johan Iwdal Posted March 4, 2021 Author Posted March 4, 2021 Ăntligen fick jag loss delarna frĂ„n hamnen. Otroligt rörigt med Brexit och hur man nu ska hantera inkommande gods frĂ„n England. Delarna blev liggande 3 veckor innan allt pappersarbete och rĂ€tt underlag fanns framme för att kunna fĂ„ hĂ€mta ut delarna. Förra helgen blev uppackning och inventering av vad som Ă€r köpt och vad som saknas.   Quote
Johan Iwdal Posted March 4, 2021 Author Posted March 4, 2021 Denna veckan blev det att mÀta upp ramen och se om den behövde justeras i strÀckbÀnken. Tycker nog att den var klart godkÀnd. Diffade 1.5mm pÄ infÀstningar frÄn sida till sida. Ingen skevhet.  Quote
Johan Iwdal Posted March 4, 2021 Author Posted March 4, 2021 Dags att göra lite förstÀrkningsarbete och anpassa ramen innan provmontering av upphÀngningar mm.  2 Quote
Johan Iwdal Posted March 10, 2021 Author Posted March 10, 2021 Bygget gÄr vidare...... HÄller pÄ och svetsar lite extra förstÀrkningar med inspiration frÄn Artos chassi.      1 Quote
Arto Posted March 10, 2021 Posted March 10, 2021   đ Kanonfint, ser att du tĂ€nker dig stĂ„ende pedalstĂ€ll. Kom ni ihĂ„g att mĂ€ta vridstyvheten? Eller ska man kallade vridsvaghetenđ Quote
Arto Posted March 10, 2021 Posted March 10, 2021 Kom pÄ, och ihÄg en sak nÀr jag kikade pÄ dina bilder: Röret pÄ bilden markerad med pil Àr bra att lÀgga kanske 1,5mm under nivÄn jÀmfört med övriga just dÀr. Det finns en nedpressning för inspektionsluckan i aluminiumplÄten som vill ha det utrymmet. Röret inkrÀktar sedan en liten aning pÄ Ätkomligheten men jag prioriterade stabiliteten.  Quote
Johan Iwdal Posted April 7, 2021 Author Posted April 7, 2021 (edited) PĂ„sklov Ă€r vad man behöver för att komma framĂ„t..... đ FörstĂ€rkningarna Ă€r pĂ„ plats och hjulupphĂ€ngningen monterad. Undre bĂ€rarmar fram tillverkade. MĂ„let var att ha ett rullande chassi förra helgen men började jobba med bromsarna istĂ€llet. Men denna veckan kommer den stĂ„ pĂ„ hjul. VĂ€xellĂ„dan har gĂ„tts igenom och fĂ„tt en diffbroms och förstĂ€rkt gavel monterad. Ska lackas om ca: 2 veckor om Magnus fĂ„r en lucka. Motorn Ă€r inkörd i bĂ€nk och skall provmonteras om ca:3 veckor.   Edited April 7, 2021 by Johan Iwdal 1 Quote
Johan Iwdal Posted April 12, 2021 Author Posted April 12, 2021 Det Àr dags att köpa pedalstÀll med tillbehör och vÀxelspaks mekanism. NÄgon hÀr som har erfarenhet av alcon slavcylindrar? Vad anvÀnder ni som kommit lite lÀngre i era byggen för vÀxelspaksmekanism? Quote
Johan Iwdal Posted April 15, 2021 Author Posted April 15, 2021 (edited) Mer tillverkning pÄ G. FrÀsning av spindlar och lite andra detaljer Edited April 15, 2021 by Johan Iwdal 1 Quote
Johan Iwdal Posted April 15, 2021 Author Posted April 15, 2021 Behöver köpa tvÄ bromsok AP Racing om det Àr nÄgon som har köpt och inte kommit sÄ lÄngt i sitt bygge Àn som bara ligger pÄ hyllan. Var visst 4-6 veckors leveranstid pÄ dom. Quote
catskalle Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 TyvÀrr inga bromsok, Men jag Àr ute efter dörrhandtag och mailat SGT flera gÄnger men det hÀnder inget! Men det ser ut som det finns en tillverkare i Sverige , intresserad att bli av med en uppsÀttning ? /Thomas Quote
Johan Iwdal Posted April 15, 2021 Author Posted April 15, 2021 Har bara tagit fram handtag för min bil för tillfÀllet tyvÀrr Quote
Hansol Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 1 timme sedan, Johan Iwdal sade: Har bara tagit fram handtag för min bil för tillfĂ€llet tyvĂ€rr SĂ„ du slĂ€nger ihop en fyrdörrars ? Om man nu utgĂ„r frĂ„n tidigare bild đ 2 Quote
Recommended Posts