Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej alla.

Ny pÄ denna flik pÄ forumet. Har byggt nÄgra bilar tidigare och renoverar mycket luftkylt men har aldrig skruvat GT40 tidigare. 

 

Gillar original och Gulf stuket sÄ det Àr det jag kommer försöka Ästadkomma. Karossen kommer kompletteras med bakre flares med 2 tum breddning.

Har bestÀllt chassi och kaross frÄn Southern GT. Chassit kommer vid Ärsskiftet. 

Receptet just nu Àr en strokad 347 och porsche G50 lÄda.

 

Tar tacksamt emot alla tips och tricks och framförallt tips pĂ„ onödiga fallgropar pĂ„ vĂ€gen. Även vad ni anvĂ€nt för komponenter som jag mĂ„ste leta rĂ€tt pĂ„, tex. rattstĂ„ng, kylare, pedalstĂ€ll, styrstag, mm.... 

IMG_6038.JPG

Edited by Johan Iwdal
  • Like 6
  • Johan Iwdal changed the title to Iwdal`s SGT40 Gulfstyle
Posted

VĂ€lkommen! Kul med ett bygge till och i nĂ€romrĂ„det ocksĂ„ 🙂

  • Like 1
Posted

Riktigt kul att du lĂ€gger upp en trĂ„d Johan, vĂ€lkommen in i trĂ€sket😀

  • Like 1
Posted

Tack alla! Kul att bygga nÄgot annat Àn luftkylt denna ggn.

Har inte riktigt koll pÄ vad karossen kostade, bestÀllde en hel del grejer pÄ samma gÄng sÄ jag fÄr ihop chassit. Olackat chassi kostade strax under 40Ž

Posted

TÀnkte köpa in delar till chassit sÄ det finns nÀr ramen kommer.

Vill höra era synpunkter och erfarenheter om:

 

1a. PedalstÀll, stÄende eller hÀngande, erfarenheter av leverantörer?

1b. Slavcylindar, erfarenhet leverantörer.

2. RattstÄng, fördelar och nackdelar med olika donatorer eller köpa nytt.

3. Servostyrning?

4. Styrstag, fördelar och nackdelar med olika donatorer eller köpa nytt

5. Kylare, leverantör och storlek.

Posted

Jag kan bidra med mina tankar kring servo. Jag har rattstÄng men el-servo frÄn Opel Corsa-C vilket bl.a. anvÀnds av en del rallyfolk. Den tar ju lite plats men tycker den slank dit riktigt bra i alla fall. Inkopplingen Àr busenkel med en liten elektronisk lÄda inköpt via ebay. Man kan vÀlja mellan automatisk och manuell, jag föredrog den manuella dÀr man bara vÀljer med en pot. hur mycket moment den lÀgger pÄ.

Servo Àr ju inte nödvÀndigt dÄ nosen Àr ganska lÀtt, men jag Ängrar det inte heller, tvÀrt om. Det var riktigt skönt att kunna vrida pÄ lite  servoverkan vid lÄgfart. PÄ landsvÀg och rÀserbana kan den kanske hjÀlpa till med att dÀmpa eventuella ryck i ratten men det Àr inget jag har facit pÄ Ànnu. Den gör ingen skada iaf. enligt mig.

Det Àr som vanligt individuellt, hoppas detta gav lite bidrag iaf.

Posted

Jag har varit in pÄ den sidan sÄ nu har jag fÄtt svaret. Det Àr fina grejer men jag tycker att det Àr dyrt

Posted
7 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

TÀnkte köpa in delar till chassit sÄ det finns nÀr ramen kommer.

Vill höra era synpunkter och erfarenheter om:

 

1a. PedalstÀll, stÄende eller hÀngande, erfarenheter av leverantörer?

1b. Slavcylindar, erfarenhet leverantörer.

2. RattstÄng, fördelar och nackdelar med olika donatorer eller köpa nytt.

3. Servostyrning?

4. Styrstag, fördelar och nackdelar med olika donatorer eller köpa nytt

5. Kylare, leverantör och storlek.

Nu Àr jag ganska tidig i mitt bygge men nÄgra tankar:

  1. Inte dÀr riktigt Àn. Wilwood slavcylinders har funkat bra för mig pÄ sjuan
  2. Samma som t.ex. @Arto och @heralue (kanske fler) Opel Corsa B med elservo. Har Ànnu inte köpt controllern. Finns Àven en nyare model utan vridpot https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-AUTOMATIC-Corsa-B-C-Kit-Electric-power-steering-controller-box-/142459832403
  3. Japp, via elservo
  4. Ingen kommentar
  5. Jag köpte en kina-kylare frÄn Winner Racing. Till sjuan funkade deras perfekt men @heralue tror jag byter frÄn detta till nÄgot dyrare/bÀttre https://shorturl.at/acPS9
Posted

Har ingen erfarenhet av GT40, men en hel del frÄn racingsidan.

1b. Köp Tilton eller AP racing. Lite lite dyrare men mycket sÀkrare. Wilwood, Girling m.fl. har jag sjÀlv haft problem med och ett par kompisar har tappat en krets vid bankörning med avÄkning/rÀckeskörning som följd. Aldrig att jag litar pÄ en sÄdan igen.

5. Jag kör med Radtec.co.uk De gör bra kylare, men kanske lite dyrare Àn frÄn Kina.

Posted (edited)

Ni som har valt Corsa C med servo, har ni justerbar eller stel axel? Är det nĂ„got mer pĂ„ justerbar som gör att den bygger mer. SvĂ„rt att se pĂ„ bilder.

Edited by Johan Iwdal
Posted (edited)

Om du menar stÀllbar ratt sÄ Àr det inte det pÄ Corsa C. Jag lÀste pÄ om B och C men minns tyvÀrr inte vad som gjorde att valet föll pÄ C men nÄgot var det....

@Jocke4U ang. modernare elbox dÀr man slipper pot. Àr jag inte sÀker pÄ om det verkligen Àr bra men har inte provat. Det kÀnns bara lite trevligare att kunna bestÀmma sjÀlv hur mycket servot ska hjÀlpa till beroende pÄ om man Àr pÄ rÀserbanan eller i stadstrafik. Det kanske slutar med en trelÀges vippbrytare med nÄgra motstÄnd.

Edited by Arto
Posted
On 2020-11-10 at 12:54, Arto sade:

@Jocke4U ang. modernare elbox dÀr man slipper pot. Àr jag inte sÀker pÄ om det verkligen Àr bra men har inte provat. Det kÀnns bara lite trevligare att kunna bestÀmma sjÀlv hur mycket servot ska hjÀlpa till beroende pÄ om man Àr pÄ rÀserbanan eller i stadstrafik. Det kanske slutar med en trelÀges vippbrytare med nÄgra motstÄnd.

Jag tror jag hÄller med dig, vilka servo egenskaper man vill ha beror ju pÄ flera faktorer och med en generellt automatiserad lösning Àr det nog risk att det blir sÀmre. En intrimmad 3-lÀges brytare kan nog vara smutt 

Posted

Hej alla.

 

VÀntar fortfarande pÄ chassi som kommer i slutet av Äret om inte Covid-19 regler vill annat.

I vÀntan sÄ jagar jag massa delar till bygget sÄ det finns redo nÀr jag vÀl drar igÄng. SlÀnger ut en förfrÄgan om vad ni övriga medlemmar kan tÀnkas ha för delar över som kan vara till salu som inte blev anvÀnda innan jag köper nytt. Kan vara vad som helst, el , broms, chassi, brÀnsle mm.

Framruta Àr löst

Posted

Hej

Har en 2-raders kylare över.

Är av en aluminiumsort som Ă€r fullt svetsbar, vilket inte kan sĂ€gas om de kinatillverkade frĂ„n "Winner racing".

Hör av dig om intresse finns och lycka till med bygget.

mvh Örjan

Posted

Jag har en 13" flÀkt helt ny 800:- plus frakt om det kan vara nÄt 

IMG_2640.jpg.7a34262c742a8062d77ce3e4fec6af4c.jpg

  • 1 month later...
Posted

DÄ var det dags att börja ta tag i projektet igen.

 

Är det nĂ„gon hĂ€r som har programerbart sĂ€kringslöst elsystem?

Vad kör ni för brÀnslepumpar och filter. Motorn (347)kommer med förgasare som jag tÀnkte köra med tills bilen Àr besiktigad och klar men kommer byta ut det mot insprutning. 

Posted
13 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

....... sÀkringslöst elsystem?.......

Det verkar som om det inhandlas en hel del prylar just nu i Kungsbacka🙂 👍

Det dÀr Àr ju en klart intressant frÄga tycker jag, sÄ pass att den kan vara vÀrd en helt egen ny trÄd under under "Elektronik & belysning"? (Sökte med föga framgÄng) Det kanske kan vara fler som "snubblar" pÄ den dÀr, och fyller pÄ med sÄdant som Àr relevant...

  • Like 1
Posted

Kör Motec Pdm15 som hövding för elen , Aeromotive A1000 pÄ trycksidan och Holly Red pumpar pÄ support sidan nÀr det kommer till att skyffla brÀnsle.

  • 3 weeks later...
Posted

NÄgon hÀr som vet vad SFRO sÀger om wheel spinners vid besiktningen, Àr det ok?

Kommer bygga bilen sÄ nÀra Gulf style jag kan och Tornado har "rÀtt" wheel spinners men frÄgan Àr om det Àr samma storlek pÄ hub (navet) pÄ Tornado och Southern GT?

NÄgon med resp. kit som skulle kunna kontrollmÀta.

Posted

Dom accepterar iaf riktiga centrummuttrar med utstick.
Körde genom SFRO1 med mina fÀlgar som har klassisk centrummutter med tre "ekrar"

Posted

Uppgiften jag fÄtt av min SFRO-kontakt Àr att spinner Àr ok sÄ lÀnge den inte sticker ut. BÀst Àr vÀl att frÄga din besiktningskille? Vad gÀller gÀngan sÄ kolla noga dÄ det varierar ofta mellan olika leverantörer men har ingen aning om just den combon. Det rÀcker inte med diameter och stigning om man vill vara sÀker, det kan Àven vara 55 eller 60-graders vinkel.

Posted

NÀr det gÀller utstickande delar sÄ Àr det skrivningen i TSFS som formellt gÀller;

 

"27 § Förbudet i 16 kap. 7 § om farligt utformade anordningar gÀller Àven ombyggda och amatörbyggda fordon."

Det Àr en lÄng text i 16 kap men runt spinners stÄr det;

4. Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar pÄ hjul och navkapslar pÄ fordon av 1968 eller senare Ärs modell. Förbudet gÀller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar dÀckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella rÀta linjer och som tangerar fordonets karosseri nÀrmast hjulet.

Arto uttryckte det enklare 🙂 sĂ„ lĂ€nge den inte sticker ut Ă€r det OK.

Gustaf

  • Like 1
Posted

NÄgon hÀr pÄ forumet som har tips pÄ vart man kan lÀmna in aluminium plÄtarna för natureloxering för ett bra pris?

Posted

đŸ€”Det lĂ€r vĂ€l dröja? Dom lĂ€r vĂ€l behöva passas till först, eller?

Posted

Jo det Ă€r sant. Dröjer nog nĂ„gra veckor....... 😁.

men har nÄgra plÄtar till Delorean som behöver behandlas och skulle vilja hitta en bra kontakt hÀromkring

  • Like 1
Posted (edited)

Nu börjar det nÀrma sig. Schassit och en massa delar Àr pÄ vÀg över frÄn England och kommer förhoppningsvis i veckan.

image006.JPG

 

I vÀntan pÄ delar sÄ har pysslet börjat med vÀxellÄdan

IMG_7026.JPG

Edited by Johan Iwdal
  • Like 3
Posted

Liten uppdatering:

blir kanske lite upprepning frÄn andra trÄdar men men......

Har jobbat lite med vÀxellÄdan i vÀntan  pÄ schassit som ligger och vÀntar i Göteborgs hamn.

kortat lÄdan och flyttat in lagret och tÀtring. Borrat ny oljeplugg sÄ det gÄr att tömma oljan nÀr den sitter upp och ner. 

4F643531-FF1F-4A5D-A45E-CA89F76995A2.jpeg

88B82F50-F8EE-4F01-9A22-DB8A812FF466.jpeg

40B63BAD-07CA-4062-9332-B890FE1B2EC7.jpeg

Posted (edited)

Vad spÀnnande, nÀr förvÀntas du fÄ loss godset frÄn hamnen dÄ?

Edited by swedishGT40
Posted (edited)

Förhoppningsvis denna veckan. Har legat i hamnen sedan förra tisdagen men det har varit otroligt struligt med Brexit och alla nya regler kring det. Fraktbolaget sjÀlva visste inte hur de skulle göra.

Edited by Johan Iwdal
  • 4 weeks later...
Posted

Äntligen fick jag loss delarna frĂ„n hamnen. 

Otroligt rörigt med Brexit och hur man nu ska hantera inkommande gods frÄn England. Delarna blev liggande 3 veckor innan allt pappersarbete och rÀtt underlag fanns framme för att kunna fÄ hÀmta ut delarna.

Förra helgen blev uppackning och inventering av vad som Àr köpt och vad som saknas.

 

 

IMG_7401.jpg

IMG_7419.JPG

Posted

Denna veckan blev det att mÀta upp ramen och se om den behövde justeras i strÀckbÀnken. 

Tycker nog att den var klart godkÀnd. Diffade 1.5mm pÄ infÀstningar frÄn sida till sida. Ingen skevhet. 

 

IMG_7450.JPG

Posted

Dags att göra lite förstÀrkningsarbete och anpassa ramen innan provmontering av upphÀngningar mm.

 

IMG_7430.jpg

IMG_7433.jpg

  • Like 2
Posted

Bygget gÄr vidare......

HÄller pÄ och svetsar lite extra förstÀrkningar med inspiration frÄn Artos chassi. 

 

 

 

 

 

IMG_7582.JPG

IMG_7581.JPG

IMG_7580.JPG

  • Like 1
Posted

  👍 Kanonfint, ser att du tĂ€nker dig stĂ„ende pedalstĂ€ll. Kom ni ihĂ„g att mĂ€ta vridstyvheten? Eller ska man kallade vridsvagheten🙂 

Posted

Kom pÄ, och ihÄg en sak nÀr jag kikade pÄ dina bilder: Röret pÄ bilden markerad med pil Àr bra att lÀgga kanske 1,5mm under nivÄn jÀmfört med övriga just dÀr. Det finns en nedpressning för inspektionsluckan i aluminiumplÄten som vill ha det utrymmet. Röret inkrÀktar sedan en liten aning pÄ Ätkomligheten men jag prioriterade stabiliteten.

11B_resize.JPG.bd8171288ef47e203debe8f37a4fe5de.JPG

 

  • 4 weeks later...
Posted (edited)

PĂ„sklov Ă€r vad man behöver för att komma framĂ„t..... 😁

FörstÀrkningarna Àr pÄ plats och hjulupphÀngningen monterad. Undre bÀrarmar fram tillverkade. MÄlet var att ha ett rullande chassi förra helgen men började jobba med bromsarna istÀllet. Men denna veckan kommer den stÄ pÄ hjul.

VÀxellÄdan har gÄtts igenom och fÄtt en diffbroms och förstÀrkt gavel monterad. Ska lackas om ca: 2 veckor om Magnus fÄr en lucka.

Motorn Àr inkörd i bÀnk och skall provmonteras om ca:3 veckor.

 

 

IMG_7894.JPG

IMG_7893.JPG

IMG_7892.JPG

Edited by Johan Iwdal
  • Like 1
Posted

Det Àr dags att köpa pedalstÀll med tillbehör och vÀxelspaks mekanism. NÄgon hÀr som har erfarenhet av alcon slavcylindrar?

Vad anvÀnder ni som kommit lite lÀngre i era byggen för vÀxelspaksmekanism?

Posted (edited)

Mer tillverkning pÄ G.

FrÀsning av spindlar och lite andra detaljer

IMG_7957.JPG

IMG_7956.JPG

Edited by Johan Iwdal
  • Like 1
Posted

Behöver köpa tvÄ bromsok AP Racing om det Àr nÄgon som har köpt och inte kommit sÄ lÄngt i sitt bygge Àn som bara ligger pÄ hyllan. Var visst 4-6 veckors leveranstid pÄ dom.

Posted

TyvÀrr inga bromsok, Men jag Àr ute efter dörrhandtag och mailat SGT flera gÄnger men det hÀnder inget!

Men det ser ut som det finns en tillverkare i Sverige :biggrin:, intresserad att bli av med en uppsÀttning ?

/Thomas

Posted
1 timme sedan, Johan Iwdal sade:

Har bara tagit fram handtag för min bil för tillfÀllet tyvÀrr

SÄ du slÀnger ihop en fyrdörrars ?

Om man nu utgĂ„r frĂ„n tidigare bild  🙂

IMG_7956.JPG

  • Haha 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...