Jump to content

Arto

Forumdeltagare
  • Content Count

    99
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Arto last won the day on February 10

Arto had the most liked content!

Community Reputation

22 Excellent

About Arto

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 03/01/1961

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Gottröra

Profile Fields

  • Namn
    Arto Rajakangas
  • Ort
    Gottröra
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Arto

    Kuggkransar, info

    Råkade hitta en sida med bra information där man kan botanisera i kuggkransar. Hade en från okänd donator och behövde en till likadan och det löste sig finfint. Sparade ner informationen lokalt om sidan skulle försvinna från nätet..... http://www.ringgear.co.nz/Our_Products.shtml
  2. Arto

    Artos SGT40

    Hmmm, för lång för uttagen i karossen, kikade som hastigast på lite bilder på orginalbilar och fick nästan känslan att man har minskat storleken på försänkningarna i karossen jfm. orginal. Urtagen i plasten verkar vara bredare och kortare..... Vad göra? Tål att fundera på, vilken väg att gå?
  3. Arto

    Artos SGT40

    Hoppas du kommer igång snart, allt måste ha sin tid...
  4. Arto

    Artos SGT40

    Jo, vet av egen erfarenhet: "alla har vi våra böjelser"😂 Hur går det själv, väntar på uppdateringar även i din tråd. ...vet inte men det kan kanske räknas som fusk om man får bygga nästan på heltid? 🤫 Nedan: Lite justering av spindeln mot rutan men ger även lite annat positivt. Det kryper så sakteliga när man sätter det i spänn, ser lite bättre ut nu (glömde att ta bild på hur det såg ut från början). Annars får karossen vara ett tag nu så det får sätta sig. Låsen för bakhuven såg inge roliga ut av någon anledning så medan karossen får massage roade jag mig med att göra nya. Man får ju inse att man såg bättre förr. Både linser och glasögon + en riktigt bra svetshjälm så fick jag i hop det. Att andas under svetsning kommer inte på fråga märkte jag 😀 Har f.ö. letat vettiga huvlås, har varit i kontakt med alla leverantörerna jag känner till och dom mest seriösa verkar vara Gold Parts. Övriga jag sett ser inte alls ut att ha samma kvalitutta. Där kan man få ställa sig i kö för £920+vat, frakt och försäkring😵. Har funderat på att tillverka själv även om det är ett jäkla jobb. Är ändå lite nyfiken på om man klarar det... Plötsligt händer det, RAF Orginal på E-bay! Den mest bökiga prylen att tillverka. Har handlat på mig dom men får se om det blir av. Jag tycker att man borde hitta något i flygplansindustrin men har inte lyckats. Är det någon som har tips är jag tacksam.
  5. Arto

    Artos SGT40

    Lite uppdatering, har förmånen att i princip bygga på heltid för tillfället så det känns som det går med raketfart över alla förväntningar, frågan är bara när det kommer en "backlash". Montera järn och aluminiumbitarna efter ytbehandling gick ju snabbt, bara att skruva dit (i princip🙂) Bromsrören är också dragna, jag väntade lite för länge med detta så det blev lite bökigt. Har en skitsmidig vinkelborrmaskin som kommer åt överallt, trodde jag, men fick ihop det till slut. Gjorde en grovkoll av karossen innan ramen målades men nu börjar det här på allvar. Började med att kapa bort lite onödigt som finns gjort i aluminium istället. Man kan ju inte anklaga det för att stämma när man jämför sidorna, inte på något håll faktiskt men det gäller nog alla GT40-karosser. Dörrarna är medvetet "för stora" så man kan justera spalterna. Jag har ännu bara justerat och justerat och just..........erat, inget kapa ännu. Mitt favvoverktyg alla kategorier är pneumatisk sticksågen som syns på bilden. Började att kapa underkanten på dörren, liite i taget med målet 0-spel till sparklådan till att börja med. F..n det här är läskigt😜 . Detta ska ju vara en av dom bättre karosserna så det här blir spännande.
  6. Nästan lite synd att gömma den där konstruktionen i en kopplingskåpa, snyggt jobbat!
  7. Arto

    Artos SGT40

    En bit 99,8% ren nickel och vinäger i stort sett, klicka och kolla filmen på tuben.
  8. Arto

    Artos SGT40

    Missade att få med ett gäng muttrar till ytbehandlingen och dom har inte kvällsöppet, fick dra igång mitt eget vinägerbad. Det brukar inte bli superblankt när jag gör det själv, vet inte varför men det blir förnicklat......
  9. He-he, där ser man vad man kan lura sig på ett fotografi, Tack för bilden, då e ja me! 🙂
  10. Intressant: Varför gör man den ihålig, neutral flytkraft eller? Har du testat hur den bär sig åt i soppa?
  11. Arto

    Artos SGT40

    Tack Jocke, Perfekt att bygga en grillställning nu när svetsmaskinerna har blivit sambos och du är i väntans tider. Eloxera är jätteenkelt, man lämnar in och sedan betalar man😃. Jag har ett litet bad här hemma för småprylar men det är inte värt besväret kan jag tycka.
  12. Arto

    Artos SGT40

    En liten uppdatering som tar oss till realtid. Ramen var ju lite vinglig så en del förstärkningar behövde göras. Det innebär inte att den är speciellt bra nu heller, men det gäller ju i princip alla GT40-ramar. Aluminiumplåtarna hjälper till en del förstås... Å så vill man ha någon forma av deformationszon även om den inte är optimal så det blev ett par rör extra i nosen.. Växelreglage som blev över förväntan, man känner precis allt. Själva spakstället är fräst i en hemmabyggd CNC med överhandsfräs som spindel. Fräsen för ett sånt jä..a oväsen så det gick inte att vara i gareget, gick in och tittade på TV istället. 😃 I Augusti blev det Hurra! Nedan några bilder på hur det såg ut innan jag rev ner allt för ytbehandling. Blästring och målning, fy vilket skitjobb😝😝😵 Byggde in ena hörnan av verkstaden med presenningar där det finns en stor fläkt i hörnet. Nåja, två lager epoxi och två lager polyuretanfärg som är det slitstarkaste jag vet. Dax för aluminiumplåtarna: SGT har en plåtsats som underlättar oerhört och är värd vartenda öre. Plåtarna är bockade och behöver bara trimmas in med lite kantklippning. Om nu någon skulle få för sig att köpa en ram och plåtsats från SGT: Bäst är då att nämna att del plåtar på bilderna är omgjorda och några nya med eget utförande. By the way: Det är helt fantastiskt att ha ramen på "grillspett" när man håller på med detta, rekommenderas varmt, speciellt om man har trångt i garaget. Nutid: Jag gillar utseendet på obehandlad aluminiumplåt men valde ändå att natureloxera alla plåtar vilket gör dom tåliga och bilen mer lättskött. Drog i sista poppnitarna idag😃 Resten av delarna till rullande chassit ligger ytbehandlade på hyllan och väntar. Jag tror den här uppdateringen hamnar under kategorin modell "Bauta", om det är någon som vill veta mer om något speciellt är det bara att fråga såklart. Nu ska jag fira med en grogg.
  13. Arto

    Artos SGT40

    Jaha, vad ska det här bli då? En växelspaksknopp😎
  14. Arto

    Artos SGT40

    Å så med provmonterad spindel. Det var med viss skräck jag monterade, 1mm mellan ok och fälg, undre spindelleden så lågt som möjligt, d.v.s. skitnära fälgen men det funkar ju
  15. Arto

    Artos SGT40

    Dags att uppdatera ikapp lite nu när vi GT40-byggare har hamnat i ett nytt forum 🙂 Tillverkning undre bärarmar fram: Tycker det är smidigt att printa ut CAD-ritade prylar och sedan såga ut Notchat odh rengjort Gängstycke iknackad Svetsning i fixturen Färdig!
×
×
  • Create New...