Jump to content

Arto

Forumdeltagare
  • Content Count

    93
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Arto last won the day on February 10

Arto had the most liked content!

Community Reputation

20 Excellent

About Arto

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 03/01/1961

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Gottröra

Profile Fields

  • Namn
    Arto Rajakangas
  • Ort
    Gottröra
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Arto

    Artos SGT40

    En bit 99,8% ren nickel och vinäger i stort sett, klicka och kolla filmen på tuben.
  2. Arto

    Artos SGT40

    Missade att få med ett gäng muttrar till ytbehandlingen och dom har inte kvällsöppet, fick dra igång mitt eget vinägerbad. Det brukar inte bli superblankt när jag gör det själv, vet inte varför men det blir förnicklat......
  3. Arto

    Thomas GT40

    He-he, där ser man vad man kan lura sig på ett fotografi, Tack för bilden, då e ja me! 🙂
  4. Arto

    Thomas GT40

    Intressant: Varför gör man den ihålig, neutral flytkraft eller? Har du testat hur den bär sig åt i soppa?
  5. Arto

    Artos SGT40

    Tack Jocke, Perfekt att bygga en grillställning nu när svetsmaskinerna har blivit sambos och du är i väntans tider. Eloxera är jätteenkelt, man lämnar in och sedan betalar man😃. Jag har ett litet bad här hemma för småprylar men det är inte värt besväret kan jag tycka.
  6. Arto

    Artos SGT40

    En liten uppdatering som tar oss till realtid. Ramen var ju lite vinglig så en del förstärkningar behövde göras. Det innebär inte att den är speciellt bra nu heller, men det gäller ju i princip alla GT40-ramar. Aluminiumplåtarna hjälper till en del förstås... Å så vill man ha någon forma av deformationszon även om den inte är optimal så det blev ett par rör extra i nosen.. Växelreglage som blev över förväntan, man känner precis allt. Själva spakstället är fräst i en hemmabyggd CNC med överhandsfräs som spindel. Fräsen för ett sånt jä..a oväsen så det gick inte att vara i gareget, gick in och tittade på TV istället. 😃 I Augusti blev det Hurra! Nedan några bilder på hur det såg ut innan jag rev ner allt för ytbehandling. Blästring och målning, fy vilket skitjobb😝😝😵 Byggde in ena hörnan av verkstaden med presenningar där det finns en stor fläkt i hörnet. Nåja, två lager epoxi och två lager polyuretanfärg som är det slitstarkaste jag vet. Dax för aluminiumplåtarna: SGT har en plåtsats som underlättar oerhört och är värd vartenda öre. Plåtarna är bockade och behöver bara trimmas in med lite kantklippning. Om nu någon skulle få för sig att köpa en ram och plåtsats från SGT: Bäst är då att nämna att del plåtar på bilderna är omgjorda och några nya med eget utförande. By the way: Det är helt fantastiskt att ha ramen på "grillspett" när man håller på med detta, rekommenderas varmt, speciellt om man har trångt i garaget. Nutid: Jag gillar utseendet på obehandlad aluminiumplåt men valde ändå att natureloxera alla plåtar vilket gör dom tåliga och bilen mer lättskött. Drog i sista poppnitarna idag😃 Resten av delarna till rullande chassit ligger ytbehandlade på hyllan och väntar. Jag tror den här uppdateringen hamnar under kategorin modell "Bauta", om det är någon som vill veta mer om något speciellt är det bara att fråga såklart. Nu ska jag fira med en grogg.
  7. Arto

    Artos SGT40

    Jaha, vad ska det här bli då? En växelspaksknopp😎
  8. Arto

    Artos SGT40

    Å så med provmonterad spindel. Det var med viss skräck jag monterade, 1mm mellan ok och fälg, undre spindelleden så lågt som möjligt, d.v.s. skitnära fälgen men det funkar ju
  9. Arto

    Artos SGT40

    Dags att uppdatera ikapp lite nu när vi GT40-byggare har hamnat i ett nytt forum 🙂 Tillverkning undre bärarmar fram: Tycker det är smidigt att printa ut CAD-ritade prylar och sedan såga ut Notchat odh rengjort Gängstycke iknackad Svetsning i fixturen Färdig!
  10. Arto

    SwedishGT40 Scratchbygge

    Angående reaktionsstagen och antisquat: Mick på SGT bygger om en hel del GTD:er med helt ny bakände, då med hans mått på bakvagnsupphängningen. Jag vet inte exakt vad dom inte är nöjda med men dom gör det. Varför inte svetsa in öron med flera hål så det går att labba lite med hur bilen beter sig när man trycker på lite? Min ram sitter tyvärr på "grillspett" som en roterande gris och är helt ren för tillfället. Som lök på laxen är en massa bitar på ytbehandling, lite svårt att mäta som det är nu. Angående min. utfjädring så vill även jag ha det till 60mm bak. Keep up the good work 😃
  11. Arto

    Mangans GT40 träff den 29 september

    Kommer, får nog med ett par gubbar till med lite tur.
  12. Arto

    Magnus väg till färdig GT40

    Milstolpe, tillfredställelse utlovas när den står i garaget och blänker 😃 fan så gött att få börja montera prylar för gott.
  13. Arto

    Motorval

    Roush är nog hög kvalité men knappast lågpris tyvärr, stökigt det här med externbanans...... 🙄 347 är jättefint med internbalanserad stålvev vad gäller varvtålighet.
  14. Arto

    Motorval

    Mvh Henrik Inte på en internbalanserad väl?
  15. Arto

    Markus GT40

    Trägen vinner! En hygglig portion envishet är nog en ganska nödvändig egenskap 😃 Jätte-jättegrattis, verkligen kul!
×