Jump to content

Arto

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    281
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    19

Arto last won the day on October 13

Arto had the most liked content!

Community Reputation

145 Excellent

About Arto

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 03/01/1961

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Gottröra

Profile Fields

  • Namn
    Arto Rajakangas
  • Ort
    Gottröra
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

1119 profile views
  1. Arto

    Wingnut

    Ofattbart tjusigt, vilket jobb!
  2. Respekt!! Spännande att följa men det blir säkert bra bara man inte har för bråttom och låter det ta lite tid Edit: Bilder på två av mina favvoverktyg när jag håller på med plasten + möjligen en multislip.
  3. Det finns dom som har eller funderar på att automatisera. Att välja vilken LP-pump som matar med en enkel treläges vippbrytare är det vanliga.
  4. Tom på förarsidan, full på passagerar-dito, väger ändå inte upp för gubben bakom ratten, därför ordningen på hur tankarna lämpligen töms. Edit: Jag tror det lär bli en ganska grov ledning om det ska självrinna och balansera ut på ett bra sätt. Det kanske finns någon som har erfarenhet av det här?
  5. Bra fråga tycker jag. Vill man ha enkelt så är det troligen en tank som gäller. På GT40 är det dom dubbla tankarna som ställer till det. Jag tror på beprövade lösningar, höll själv på att spåra ur lite Från början ville jag undvika returen till catchtanken för uppvärmningens skull men det tror jag var feltänk då det hela tiden flödar in sval soppa från lågtryckspumpen som spär ut det varma. Viss uppvärmning blir det men marginellt. Mitt förslag ser ut som nedan. Lågtryckssida: Grovfilter och en lågtryckspump som inte släpper igenom soppa bakvägen, alt. behövs backventil. Pumpen och
  6. Arto

    Artos SGT40

    Det är Audi Nardograu. Tänk på att datorskärmar oftast ljuger så ett besök och se live hos en bilhandlare kan vara lämpligt. Jag hade f.ö. ett intressant fenomen. Det är en solid akryllack utan klarlack. Vid slipning/polering ändrade sig färgen till något ljusare kulör så det blev till att polera hela bilen för att få samma nyans. Har fått exakt samma fenomen med två olika färgfabrikat. Har fått höra att det händer mest med blå färger och det är en hel del blått i just den här.
  7. Arto

    Artos SGT40

    Ja, det är bara trevligt med besök, bara att höra av sig och komma och hälsa på. Jag har besökt flera byggare, det har varit både trevligt, lärorikt och givande (& förhoppningsvis ömsesidigt). Och spionbesöken har alltid gett mig något nytt och intressant att fundera på Tack även du och Peter för dom fina orden
  8. Arto

    Artos SGT40

    Tack så mycket för alla snälla och glada tillrop, det värmer Ska bli intressant att växla om från "ensam i garaget" till träffar och annat kul kommande sommar🙂
  9. Arto

    Artos SGT40

    Efter lite våtslipning av ett par rinningar och lite damm, sedan en polering blev resultatet bättre än väntat Roade mig med dekaltrimning i helgen, en behaglig tillvaro i garaget. Nu återstår det en to-do-lista som inte är toklång så det ska inte vara några problem med att vara klar för besiktning till våren. Tejpade dit ena luftintaget på bakhuven för att hitta en lämplig position. Dom där satt ju mest på MKII:orna men gillar stuket på dom och kylningen till bakbromsarna skadar ju inte heller. Väljer att skruva fast dom då det kändes praktiskt för både lackering och bakruteme
  10. Trångt? Det där är i te trångt 🤔 GT40, där är det trångt😀 👍Kul att se dina framsteg
  11. Råkade ut för samma som @heralue, helt betagen och alldeles för lite bilder men några kan jag bidra med. Tack Magnus och alla andra för en fantastisk träff!
  12. Håller med @dmc12Hank men inte bara att utseendet passar den typen av bil bättre. (fast det ligger ju självklart i betraktarens ögon) Jag tänker även bättre funktion, ju lättare bil desto högre profil och tvärt om. Låg profil ger en nervösare bil, den låga profilen på lätt bil gör att greppet släpper mer plötsligt då belastningen i sidorna blir för låg, d.v.s. det "fjädrar inte" tillräckligt i gummit. Ska man köra lite bana ibland tror jag att man har roligare på lite högre profil då man vågar lita mer på bilen och därmed gasa mer. Följer det här bygget med stor spänning då jag gillar k
  13. 👍 Då bör det hårda vara starkare än glasfiber. Sedan vill man ju att det ska vara enkelt där ett material tilltalar mig. Om det man lägger på är "lagom hårt" och tillräckligt tjockt så det dämpar lite och fördelar ut energin funkar det nog. Karossen är heller inte jättetunn i det fallet. POR15 bedliner är f.ö. en vattenbaserad produkt och då är det extra viktigt att hålla torktiderna för varje lager. Jag har en hygglig glasfiberbit inkl. gelcoat som är över. Den är nog perfekt att spruta på och sedan maskera så man får olika tjockt för att göra lite tester på, sedan när det är ordentlig
  14. Trådar med givna tips förtjänar redovisning Tack för tips, särskilt @Mats Karlsson om POR15 bedliner som jag tror på och kommer att testas. En annan intressant produkt jag fått tips om är en självhäftande ljuddämpningsmatta från 3M som man även kan lacka över om man så vill. Ni vet den där sorten som brukar sitta mitt på golvplåtarna på många bilar, som är ett he***te att få bort. Den är seg och formbar men ändå stabil, fastnar så in i bomben bra men blir nog en del tyngre är bedliner, känns annars otroligt bra. Biltema har visst någon liknande produkt men den vet jag ingentin
  15. Fantastiskt kul. Stooort grattis till en riktigt läcker bil. Det ska bli kul att se den live och träffas i Borås (om jag förstått det rätt)
×
×
  • Create New...