Jump to content

Arto

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    249
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

Arto last won the day on May 3

Arto had the most liked content!

Community Reputation

107 Excellent

About Arto

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 03/01/1961

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Gottröra

Profile Fields

  • Namn
    Arto Rajakangas
  • Ort
    Gottröra
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

674 profile views
  1. Största problemet jag ser är att det är svårt att bygga någonting stabilt som är någotsånär triangulerat och inte viker sig om man rullar, även om man använder rätt material efter SBF reglemente. Karossen är i plast och går i flisor vid en normalhygglig smäll.
  2. Tyvärr i princip omöjligt att få till i en GT40 om man vill ha instrumentpanelen lik orginal samt fortfarande ta sig in och ur bilen, har i.a.f. inte sett något som är bra. Dessutom får man ett rör att slå pannan i vid krockar även i relativt låg fart. Bur är (kanske?) ok om man kör mycket bana, är ordentligt inspänd i bra stol och har rätt hjälm/skydd. Den jag känner till som kommit närmast fungerande bur är nog @Csgt40 men även den skulle må bra av några rörstumpar till. Bara båge tycker jag är bättre om man mest åker och handlar glass. Min tanke är att köra en hel del bana men är själv mycket ambivalent vad gäller min egen bur.
  3. Den där filmen är inte relevant då killen sitter i en helt annan ställning i sin "pinnstol", d.v.s. som i en standardbil eller SUV. I GT40 sitter man mer i en mer halvliggande ställning med annu större risk att glida under bältet (höftremmen). Det förhindrar man med 5-6P. Ska man köra på bana så känns det lite tokigt att välja ingen båge och 4P kan jag tycka....
  4. Nu vet inte jag hur bra det är med fyrpunktbälte när bilen inte har en båge, andra här kanske vet bättre? Annars har jag tänkt lösa ungefär med principen som på bilden men med ett runt rör och annorlunda bälten så man slipper dom stora öglorna. Fördelen tycker jag är att man enkelt kan ändra/göra om beroende på storlek på chaufför, om man ska köra med skydd t.ex. Hybrid. Hittade en tyvärr något suddig bild på hur det ser ut i ramen på min bil, plåtar och plattjärn med svetsade muttrar på baksidan.
  5. Ja-jädrar så fränt... kul att se tålamod och framgång Av någon anledning, som jag inte riktigt kan förklara ser jag faktiskt fram mot just det momentet Pratade med Mick på SGT när jag var där en gång och dom höll på och punktade upp en omgång rör: "time consuming" var hans enda kommentar.
  6. Arto

    Artos SGT40

    Det blev ett jäkla meck med Dzusen till lillhuven. Letade efter långa Dzus men hittade inga, så det blev att förlänga efter tips från @Magnus. Viktorsson Skruvhalvorna monteras med loctite sedan när det är justerat. Sätter såna här mackapärer i fiberbakelit på undersidan av lillhuven. Det får funka som kombinerad distans och mutter så kan man skruva dit låsen. Tanken är att den ska hålla lite ordning på den långs vingliga låsskruven. Gjorde f.ö. bort mig och limmade med långsam laminatepoxy, måste härda ett tag till innan det går att testa. (Har ju JB Weld i skåpet)
  7. Arto

    Artos SGT40

    Tyckte det kändes lite för omständigt. Har fixar lite mer med huven och kommit på att den behöver även någon form av distanser i samband med Dzus-låsen så det blir lite mer stumt i hörnen. Försöker kombinera detta, bilder kommer när det finns något att fota.
  8. Arto

    Artos SGT40

    Det känns trevligt med ett hyggligt utgångsläge, sedan kan det ju få variera. Bättre att lyssna på ljudet och njuta istället när det är dax🙂 Appropå glipor: Hur tusan får man lillhuven att ligga någotsånär still på ett smidigt sätt?
  9. Arto

    Artos SGT40

    Ha-ha, tack Peter! Men inte då, det varierar lite varje gång jag stänger huvarna/dörrarna, man får ha lite större toleranser på dom här vagnarna. Jag är rädd att det kanske är lite för trångt? Siktade på ca: 4mm men det är under på vissa ställen. Det ska ju få plats lite färg också
  10. Arto

    Artos SGT40

    host-host slut på munskydd i butiken... Kom på att jag har en kinesisk friskluftmask som nu fått göra lite tjänst. Den funkar faktiskt riktigt bra. Spaltjakt pågår.... I början av karosspassningen lyckades jag slipa av lite för mycket i botten på dörren så det blev att slipa ännu mer och plasta dit en ny kant. Det är ganska tjockt med gelcoat på dom här karosserna så en del fixar sig med slipning där man lyckats få lagom trångt. Blir förstås lite justering med glasfiberspackel på många ställen men det börjar arta sig.
  11. Mattsvart Bullet på dörrarna gillar jag. Eller det som gör Peter knäsvag håller jag med om som toppkandidat, d.v.s. F1. Absolut ingen variant ser dålig ut, din bil ser ju bara fööör läcker ut
  12. Det ser urtjusigt ut, jag ser verkligen fram mot det där jobbet Fick f.ö. ett tips om att preppa några slangklämmor genom att punkta fast 3-4 korta små axelstumpar insidan. Då kan man dra en sådan över en skarv (eller flera), vrida och testa men ändå komma åt att punkta sedan när man tycker det är dags.
  13. Båda men du ska välja det du gillar! På din bil passar alla, även F1 funkar finfint tillsammans med dina framlysen. Placering på framskärmen inbillar jag mig att man inte ser speciellt mycket, har inte provat men vet att på Saker´n ville jag har dom så nära ögat som det ö.h.t. var möjligt. För mig blir det nog Bullet på dörrarna. Det kanske är inte den allra bästa backspegeln(?) men det kompenseras av att den är närmare den nyfikne bakom ratten. Vilken fin karta på tänkbart sortiment Edit: Alternativ fastsättning kan även vara att skruva i sidorutan med en liten platta bakom (Svart Bullet?).
  14. Ljudet absorberas bättre då men hur mycket/märkbart vet jag inte. Kanske även klä röret invändigt med något som absorberar men det kanske är bökigt att få till mtp. dim.
  15. Arto

    Artos SGT40

    Hua, blev lite nervös nu Hoppas den trivs under skynket, Tack för omtanken
×
×
  • Create New...