Jump to content

Arto

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    177
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Arto last won the day on May 31

Arto had the most liked content!

Community Reputation

65 Excellent

About Arto

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 03/01/1961

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Gottröra

Profile Fields

  • Namn
    Arto Rajakangas
  • Ort
    Gottröra
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

289 profile views
  1. Jag är inte säker mer än 10.9 verkar vara att skjuta rejält över målet, det ska vara segt och böja sig istället för gå sönder. Kan det tänkas funka med längre styrleder från t.ex. Saab 9000 och slippa skarv? Den är föredömligt lång, kanske t.o.m. för lång? Eller så kan du kanske hitta något matnyttigt i Moog´s katalog. https://www.moogparts.eu/support/light-vehicles/catalogues.html
  2. Arto

    Artos SGT40

    Påfyllningsskyddet: Delarna klara och provmonterade. Återstå att se hur bökigt det blir att trä igenom påfyllningsslangen sedan. Om någon får för sig att göra något liknande är det smartare att planera och svetsa dit ett 3" rör i ramen istället för att skruva den nedre flänsen som jag gjort. Byggde upp med svets på alla rörändar som jag sedan svarvade till så slangarna sitter säkert. Kittet: Test fit. Den här adapterplåten ska få sig ett eloxeringsbad. .
  3. Arto

    Artos SGT40

    Tack Daniel, hör av dig när det är karossdags. Vem vet, kanske kommer och hälsar på ändå vid något tillfälle🙂 Jag tänker att den där slangen förhoppningsvis aldrig kommer i kontakt med bränsle. Gör den det har det ju uppstått ett läckage från det som är påfyllningsslangen och som går invändigt. Den invändiga slangen är av en godkänd modell och med stålfjäder/spiralförstärkning. Att jag valde silikon är mest för att det finns gott om slangar i olika vinklar, den är mjukare och att konstruktionen tål mer deformation innan saker börjar gå sönder vid kollision. Det finns säkert motsvarande böjar i Nitril men jag är även rädd att det inte är möjligt att montera p.g.a. styvheten. Jag hoppas jag tänker rätt och är tacksam för alla era synpunkter och tankar. Edit: lägger upp lite mer bilder när tillräckligt med delar finns för att se konstruktionen.
  4. Arto

    Artos SGT40

    Insåg att jag inte uppdaterat på ett tag. Det har varit lite blandat med annat är GT40 ett tag men fått mycket gjort i alla fall. I huvudsak inpassning av kaross och montering av nästan alla lås, dörrhandtag etc. Dzus saknas forfarande. Angående knappar så fabricerade jag egna men tyckte inte dom blev någon hit med känsla av 60-tal. Tänkte ändå att dom får duga men så visade sig att jag fått helt fel delar till att manövrera AC´n. Leverantören fixade till det utan knussel och bytte ut grejorna, dröm om min förvåning när dom dök upp. Det löste sig liksom av sig själv, tycker dom här duger riktigt bra. Å så hackade jag hål i golvet och fyllde det med en sådan här. Tusan va trevligt att kunna hissa upp och sedan ända ner till ride height. ! Karossen ja... Till att börja med trodde jag att det blir ganska mycket kapa, tyckte inte det passade något vidare faktiskt. Jo, jämfört med GOX gjorde det nog det alla gånger. Har tagit det vääldigt lugnt och lite i taget, flyttat, vridit, justerat, slipat lite. Sedan pysslat med annat. Plötsligt när man går och tittar får man en idé och justerar lite till och är jättenöjd, pysslar med annat ett tag. Å så kommer man på något igen och justerar lite. Sådär har det hållit på, ibland får man backa tillbaka, ibland blir det en förbättring. Det är ännu inte klart men karossen sitter fast och jag flyttar den inte fler gånger. Återstår spaltjustering, lite plastning och mer vädertätning innan man skulle kunna börja spackla men tror det bästa om den får sätta sig ett tag innan man börjar finlira. Hatten av till alla er som får till GOX-karosserna Har tidigare klurat på hur att göra bränslepåfyllningen och tänkte nu sätta planen i verket. Ganska läskigt med påfyllningsslangen oskyddad inne i kupén kan tyckas. Inspirerad av era lösningar med slangarna inkapslade med plåt (vilket är en rejäl förbättring.) tänkte jag göra lite flänsar och anslutningar och dra dom igenom 3" silikonslang som får bilda det extra skyddet. Det är ingen kanon-konstruktion men ger förhoppningsvis ett visst skydd. Hoppas bara man slipper testa den funktionen. Lite delar: Övre 3" slangstos påbörjad, snart tig-svetsa igen.....
  5. Jag har yta mellan dörrgångjärnen som är "naken"
  6. Stämmer, bl.a. hydraulrör. Hittade på Esska
  7. Blir bra det där Var hittade du fästena i aluminium?
  8. Det är lite svårt att ge absoluta goda råd tycker jag då ramens utformning och styrväxelns placering påverkar mycket, och våra är ganska olika. Jag hade börjat med prioritering styrning och styrväxel som är ganska "statiskt" när man väl bestämt komponenterna. Pedalställ är mera flexibelt med olika lösningar där man bör tänka bästa fotutrymme. Vad gäller ställbarhet brukar problemet vara att få tillräckligt med benutrymme för långa personer. Lågt placerad styrväxel ökar nog risken för att man "trasslar in sig i" rattaxeln med pedaler eller fötter? Pedaler i stål istf. aluminium förenklar då man enklare kan svetsa om och göra pedalen svängd runt rattstången om den är i vägen (vilket den gärna vill vara). mina 5 cent.... Edit: Cylindrarna framåt känns mest ur vägen för mig.
  9. Mycket! Jag vill åxå ha en lackbox, inge avundsjuk alls 🙂
  10. Det ser snyggt ut, vad använder du för verktyg när du kapar till aluplåtarna?
  11. Det kan vara bra, man blir besviken om man försöker veva ner rutan för att öppna utifrån Allt som du gjort ser så otroligt komplett, färdigt och slutgiltigt ut, vad ska du hitta på se´n när den är klar?
  12. Jo, det där är kämpigt, byggde en stålbåt en gång i tiden som vi blästrade själva, lovade mig själv då att aldrig ta i en bläster igen😀 Det tog en del kontemplation innan man tog beslutet att köra på. Grattis Christer, bra jobbat! Det är verkligen en milstolpe detta, nu blir det finmontage istället.👍
  13. Jag har samma uppfattning som Örjan. Har kört en hel del med en vanlig bänkplåtsax, enkel billig pneumatisk sticksåg typ denna, som är ett av mina favvoverktyg. Tillverkade en liten bit i nylon som skydd så man slipper den elaka stålbågen som annars gör väl stora märken i plåten. Grovkapade ofta plåtar med sticksågen och sedan finklipp i bänkplåtsaxen vilket funkade bra för mig. Sågbladen på Jula o Biltema suger, bättre då med vanliga bågfilsblad i BRA-kvalié, bara att lippa av i lämplig längd med en gammal plåtsax. Edit: Bandsåg är också guld.
  14. Prov...tuuuuuuuurrrr på g, f..n va spännande! Bra jobbat Magnus, kötta på bara
×
×
  • Create New...