Jump to content

Arto

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    224
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

Arto last won the day on January 31

Arto had the most liked content!

Community Reputation

88 Excellent

About Arto

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 03/01/1961

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Gottröra

Profile Fields

  • Namn
    Arto Rajakangas
  • Ort
    Gottröra
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

501 profile views
  1. Arto

    Artos SGT40

    Det är tätt nu så det är fixat, "one more to go", styrbordstanken i helgen är tanken Det går inte att svetsa om det är en por fylld med skit, det är ett måste att borra ur så det blir helt rent. Hade en järnpinne med en skruv i sidan, tryckte undan skummet och hakade fast skruven innanför kanten före svetsning. Det står fylld med Explosafe på deras hemsidan men det är skumblock i verkligheten.
  2. Edit: Gillar heller inte pulverlack, gick istället på epoxigrund och polyuretanfärg på ytan. Kanske mest för att jag har hållit på med dom produkterna förut.
  3. Min absoluta uppfattning är att måla efter SFRO 1. Då är det ett rullande chassi med allt det som ska sitta där när man gör första besiktningen. Sedan ska det inte behöva bli så mycket mer svetsa och fästen för diverse saker. Man behöver inte bygga hela bilen körklar med varje detalj innan målning. Det första jag gjorde efter målning var limma och poppnita alla aluplåtarna, (några få som sitter skruvade där man behöver komma åt i framtiden) Då har man en bil motsvarande stuket "självbärande kaross" och kan återmontera det man plockat bort. Det jobbet går hur snabbt som helst om man varit lite noggrann innan rivningen. Övriga prylar monterar man med nitmutter, poppnitar etc. med plåtarna på, rakt igenom både plåt och ev. ramrör bakom. Mindre lättare grejor kan man bara borra och gänga. Nu tar det ju lite tid med rambygge och allt, så gången som passar dig kommer att klarna vartefter och under tiden. Kör igång bara En varm rekommendation är om du inte gjort det, att besöka några GT40-byggare men gärna även andra och sedan börja fin-planera bygget. Hör av dig om du är sugen att hälsa på
  4. Arto

    Artos SGT40

    Tack Jocke, man blir ju lite besviken när man upptäcker skitjobb men humöret börjar räta till sig någelunda igen😃. Handlade dom på sgt.
  5. Arto

    Artos SGT40

    Jag skrev nog lite otydligt, sorry. Jag har köpt tankarna, när man gör det och dom ska vara "pressure tested" är det svårt att låta bli att ha synpunkter. Hade jag svetsat dom själv och haft tre små läckor hade jag varit helnöjd och gladeligen sytt igen hålen. Det går väl knappt att provtrycka med mindre tryck är att använda en sådan där handske som mätare så det går ju inte att skylla på det heller. Nu kör jag med betydligt högre tryck för jag vill vara säker, handsken är borta och ca:0,6 bar. (Mätt med däcktrycksmätare så dålig precision) Diskmedlet avslöjar inga läckor nu så tanken får stå så till imorgon kväll. Får se om den håller samma då. @heralue Micke: Köpte du dina tankar i UK, eller egen tillverkning? Om det var UK var nog turen med i bilden på ett eller annat sätt Edit: lade till bild
  6. Arto

    Artos SGT40

    P.g.a. förekommen anledning har man fått lära sig att kolla allt. Läcktest av bränsletank, hade inga ballonger så det fick bli en nitrilhandske, en så´n där tunn ni vet. Mycket riktigt, hittade totalt tre läckor Undrar om det kan vara så att det vilar någon slags förbannelse över oss GT40-byggare ? (eller leverantörer?) Efter renslipning och urborrning av porerna gick det bra att svetsa. Som tur var dessa i änden så det gick att trycka undan skummet genom påfyllningsröret. Det ska bli spännande att kolla nästa tank när den här är monterad.
  7. En mening/ordsekvens som innehåller sådant man inte förväntar sig att se tillsammans😀
  8. Och inte nog med det, svensk moms lär tillkomma även det väl?'' Thomas: Har funderat lite mer på din lösning med bränslepåfyllning etc. tycker den är riktigt genialisk. Ingen slang alls och mer utrymme att placera svårplacerade prylar
  9. Såg att Demontweeks har dom, även locket isf. Orginalpumpen till Ford SB.
  10. I februari och utan vinterdäck! Hoppas den initiala känslan är bra och att bilen uppför sig. Edit: Kollade med blandade känslor på gräsmattan idag, funderade på om man måste klippa den snart
  11. Jag såg det och blev lite sugen, känns tryggt med EGT på varje cylinder och mäta individuellt. Har en mappare i krokarna också vilket kan vara behändigt
  12. Har läst lite om Max ECU:n vilken modell valde du och varför?
×
×
  • Create New...