Jump to content

Arto

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    372
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    25

Arto last won the day on May 12

Arto had the most liked content!

Reputation

222 Excellent

About Arto

  • Birthday 03/01/1961

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Gottröra

Profile Fields

  • Namn
    Arto Rajakangas
  • Ort
    Gottröra
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

1906 profile views
  1. Här kommer en till uppgift (förmodligen är "olika" den med). 18% av volymen i systemet, som jag läst någonstans, var vet jag inte? Kylvätskan kan man räkna med expanderar ca: 6% och så tar man det gånger tre. Skulle det visa sig att man har för liten tank kan man utöka volymen med ytterligare en tank och dra en slang som går från övre delen på den första tanken till botten på den andra. Då uppstår fenomenet att om den första blir full rinner överskottet till den andra. Sedan när systemet kallnar blir det undertryck och då sugs det tillbaka till den första igen. En annan finess är att tank-2 kan placeras lite var man vill, t.ex. betydligt lägre än den första, d.v.s. en väldigt bra utväg om man har problem med att den första inte räcker till. Lämpligt då är att man har ett kylarlock med högre öppningstryck på 1:an jämfört med tank-2. Har man problem med att kylvätskan ändå sprutar ut är det kanske risk att man har någon/några luftfickor i systemet? Då faller ju alla teorier om hur vätska expanderar. Min tank är ca: 2,5 liter, kanske aningen mer, vill minnas att det går ca: 16-17 liter i systemet och det verkar funka. Edit: Man kan även tänka sig att ha en tokliten tank-1 som separerar ut luftbubblorna och ha storlek på tank-2 för all expansion.
  2. Det går två slangar till AC-kompressorn, den ena passerade bäst i trakterna där kylrören kommer ut.
  3. För mig var det precis tvärt om. Handbromsprylarna hamnade i vägen för oljetråget Det blir f.ö. tämligen trångt i dom där regionerna när motorn ligger så långt ner och fram. Kylrör, handbroms, växelreglage/vajrar, gasvajer, och som i mitt fall dessutom toppas med en av slangarna till AC´n.
  4. Det ska finnas ett fyrkantrör med påsvetsade plattor i ändarna och fästen där vajerhöljen passar. Den är tänkt att skruvas fast mellan nedre rambalkarna men jag hade fullt med oljetråg där. Alltihop gick för min del till återvinning, byggde istället eget med längre balansstång och separata fästen för höljen på sidorna i motorrummet. Det var lite dåligt med bilder på just handbromslösningen men efter en stunds letande kan jag bidra med balansstången. Och vajerfästet på förarsidan.
  5. Aha, då är jag med, 100 och 52mm. https://www.smiths-instruments.co.uk/category/gt40
  6. Har inte koll på exakta måttet men min rekommendation är att göra hålen när du har dina instrument och kan mäta exakt. Min upplevelse är att man vill ha hålen ganska tighta utan glapp. Eftersom en del av instrumenten sitter lite vinklade kapade jag och bockade om en del av byglarna på baksidan en aning för att få till det, d.v.s. lite kinkigare med storleken än en vanlig plan panel kan jag känna.
  7. Vet inte var andra placerat sina men min sitter längst ut på passagerarsidan.
  8. Arto

    Artos SGT40

    Stort tack, ska försöka med det Ja, regn rusk och kyla under våren och så helt plötsligt första sommardagen med 20 grader och solsken, helt sagolikt sammanträffande! Det återstår ju en del vädertätning att göra då jag vill se hur mycket som vill "trilla isär" först.
  9. Arto

    Artos SGT40

    Typbesiktning och T12BF klart idag, nu är det bara att vänta på skyltarna och sedan ut och fräsa omkring. Fick sällskap av ett par goda vänner som fotade och bad mig göra ett visst tecken. Det var med hänvisning till farbrorn nedan Men så drog jag mig till minnes en annan jag sett Fasen så gött
  10. Har inte mätt men skillnaden är nog inte jättestor i så fall om du har 10-12cm. Mellan rattaxel och styrväxel har jag en helt annan lösning än Corsa C, som jag inte kan dra mig till minnes just nu😳. Hittade en tråd vid googling på "ön där dom vill vara för sig själva", som styrker resonemanget. Det handlar om "Spontan rattaxelkollaps". https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/threads/steering-movement.337622/
  11. Aha, Det är option på ställbar ratt som gör att i princip hela rattaxeln ser annorlunda ut, ser lite ut som man då fått offra lite längd på kollapsbarheten?
  12. Arto

    Artos SGT40

    Tack Örjan, jag får återkomma när jag kört lite mer. Nu när man har hittat rätt höjd på styrväxeln och gärna vill behålla den tänker jag att pitmanarmen är bästa stället att justera bumpstear. Ställbarhet på Caster finns det gott om. Det hela är ingen stor fråga för tillfället, vill ut och köra istället, Det kan ju hända att man vill passa på att ändra något annat på samma gång, när man sedan ev. börjar skruva....
  13. Jag känner igen kilformen med plastbiten som ska släppa vid påfrestning från "rätt håll" men i övrigt ser din rattaxel ganska mycket annorlunda ut än vad min gör (som kommer från Corsa C). Vilken modell kommer denna från?
  14. Arto

    Artos SGT40

    Tack Örjan, tydligen är det så. Vid besiktningen nämndes 9 grader vilket jag tycker är otroligt mycket men tydligt är att man antagligen behöver öka på. Jag misstänker att det är en del byggare som med mig gärna tar del av dina siffror och upplevelser, har sett i din tråd att du kör Volvo 240 styrväxel (samma som jag) men inget servo. Mer caster tillför att det blir något mer tungstyrt men kanske ändå inte så att det blir någon större nackdel? En sak jag sitter och funderar på är om mitt Corsa C el-servo möjligen kan försämra återgången något även om servoverkan ställs på noll? Jag kunde inte känna någon skillnad oavsett inställning på den begränsade provkörning som ännu varit möjlig. Nu blev det ju trots detta godkänt och enligt utsago inget stort problem då bilen är byggd för "aktiv körning". Dessutom blev det tummen upp och en del beröm för köregenskaperna bl.a. i samband med provokation. Jag får börja med detta och göra ev. ändringar sedan när man fått köra lite mer.
  15. Arto

    Artos SGT40

    Stort tack till alla för gratulationer och glada tillrop👍 återstår reg-besiktningen som förhoppningsvis är formalia och man kan börja prova och sortera ut allt ordentligt. Bilen känns väldigt snäll och förutsägbar men har ju inte kört den hårt ännu. Det som förvånade lite var återstyrningen och som inte var vad jag inbillat mig, ändå ligger caster på nästan 6 grader. Ska klura lite på en justerbar pitmanarm så man enkelt kan hålla ordning på bump stear om man vill öka caster.
×
×
  • Create New...