Jump to content

Arto

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    380
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    26

Arto last won the day on October 7

Arto had the most liked content!

Reputation

230 Excellent

About Arto

  • Birthday 03/01/1961

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Gottröra

Profile Fields

  • Namn
    Arto Rajakangas
  • Ort
    Gottröra
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

2100 profile views
  1. Arto

    Tomas GT40

    Det går att fint använda andra spindlar utan att tillverka egna, bara man tar sig tid att få koll på geometri, skrubb etc. Det är förbaskat mycket jobb att snickra ihop en GT40 och då är synd att bygga tokigt.
  2. Arto

    Tomas GT40

    Det är i mitt tycke garanterat värt ansträngningen att göra hemläxan ordentligt vad gäller geometrier på fram och bakvagn så man hamnar så rätt som möjligt från början. Det är även väldigt bra att bygga in ställbarhet överallt så att man kan göra justeringar om behov (eller nyfikenhet?) skulle uppstå. Lyckas man bra får man en bil som ger måånga fler leenden när man så sedan är ute och gasar
  3. Ungefär samma här men kameran låg i brukspulkan lyckades knäppa en bild med mobilen när allt lagt sig en aning. Tack Magnus för en fantastisk helg med massor av trevliga människor, tror jag hade ett smajl på läpparna hela vägen hem. Edit: Och vädret.... vilken tajming!
  4. 🤔Jag har nylock (inte klass 12.9) på min bil, och det blev godkänt. Använde vanliga muttrar utan låsning under hela byggtiden, bytte sedan ut dom när bilen var helt klar f. SFRO2 så man inte nöter på låsningen mer än nödvändigt. Men om det går att hitta bättre så👍
  5. Arto

    Tomas GT40

    Välkommen! Härligt med fler byggare av 40-tummare Angående bromsar så är det allra viktigaste att försöka knöla in så stora skivor som möjligt i fälgarna. Bromsbalansen fixas till bäst om den är ställbar. Jag har f.ö. exakt samma grejor fram som bak då behovet av skillnad minskar med motor och växellåda bakom ryggen.
  6. Eloxering är överlägset på alu, ger paneler som som är korrosions och reptåliga men dom behöver passas till och göras färdiga innan ytbehandling. Tycker även att helt obehandlat funkar kanon.
  7. Arto

    NeoForty

    Ser exakt ut som min 🙂 Nu har jag inte mycket effekt i motorn men upplever att kylningen bär sig åt som det finns en hel del marginal, tror det blir bra det där👍
  8. 😍Tycker den är extra snygg i breddat utförande.
  9. Här kommer en till uppgift (förmodligen är "olika" den med). 18% av volymen i systemet, som jag läst någonstans, var vet jag inte? Kylvätskan kan man räkna med expanderar ca: 6% och så tar man det gånger tre. Skulle det visa sig att man har för liten tank kan man utöka volymen med ytterligare en tank och dra en slang som går från övre delen på den första tanken till botten på den andra. Då uppstår fenomenet att om den första blir full rinner överskottet till den andra. Sedan när systemet kallnar blir det undertryck och då sugs det tillbaka till den första igen. En annan finess är att tank-2 kan placeras lite var man vill, t.ex. betydligt lägre än den första, d.v.s. en väldigt bra utväg om man har problem med att den första inte räcker till. Lämpligt då är att man har ett kylarlock med högre öppningstryck på 1:an jämfört med tank-2. Har man problem med att kylvätskan ändå sprutar ut är det kanske risk att man har någon/några luftfickor i systemet? Då faller ju alla teorier om hur vätska expanderar. Min tank är ca: 2,5 liter, kanske aningen mer, vill minnas att det går ca: 16-17 liter i systemet och det verkar funka. Edit: Man kan även tänka sig att ha en tokliten tank-1 som separerar ut luftbubblorna och ha storlek på tank-2 för all expansion.
  10. Det går två slangar till AC-kompressorn, den ena passerade bäst i trakterna där kylrören kommer ut.
  11. För mig var det precis tvärt om. Handbromsprylarna hamnade i vägen för oljetråget Det blir f.ö. tämligen trångt i dom där regionerna när motorn ligger så långt ner och fram. Kylrör, handbroms, växelreglage/vajrar, gasvajer, och som i mitt fall dessutom toppas med en av slangarna till AC´n.
  12. Det ska finnas ett fyrkantrör med påsvetsade plattor i ändarna och fästen där vajerhöljen passar. Den är tänkt att skruvas fast mellan nedre rambalkarna men jag hade fullt med oljetråg där. Alltihop gick för min del till återvinning, byggde istället eget med längre balansstång och separata fästen för höljen på sidorna i motorrummet. Det var lite dåligt med bilder på just handbromslösningen men efter en stunds letande kan jag bidra med balansstången. Och vajerfästet på förarsidan.
  13. Aha, då är jag med, 100 och 52mm. https://www.smiths-instruments.co.uk/category/gt40
  14. Har inte koll på exakta måttet men min rekommendation är att göra hålen när du har dina instrument och kan mäta exakt. Min upplevelse är att man vill ha hålen ganska tighta utan glapp. Eftersom en del av instrumenten sitter lite vinklade kapade jag och bockade om en del av byglarna på baksidan en aning för att få till det, d.v.s. lite kinkigare med storleken än en vanlig plan panel kan jag känna.
  15. Vet inte var andra placerat sina men min sitter längst ut på passagerarsidan.
×
×
  • Create New...