swedishGT40 Posted April 8 Author Posted April 8 Plastade upp mina tidigare misstag ikväll så brädan är redo för sista biten när pvc röret kommer hem. Även köpt t-rör och klammer så man kan sy ihop all ventilation. Har sanering kvar o göra efter slipningen. Damm överallt igen... 😭 Fixade in tryckanslutning till sprutet i insuget också. Kan vara bra o ha om man ska få igång motorn sen 😆 Quote
swedishGT40 Posted April 9 Author Posted April 9 Idag fästes utblåsen fast i instrumentpanelen. Testade mina självgängande hylsor skruv o lim. Känns förtroendeingivande iaf. När limmet härdat klart så skulle nog det hålla ventilerna av sig självt, men känns bra med skruv också som kan ta lite vibrationer, mindre brytande laster och hålla allt på plats medans limmet härdar om inte annat 😊 Quote
swedishGT40 Posted April 10 Author Posted April 10 Nu är de sista plastat för instrumentbrädan. Borrade upp o satt in rörstosar samt plastase in dem och passade på att plasta täcklock för främre anslutningarna på aggregatet som jag tänkt plugga. 1 Quote
swedishGT40 Posted April 11 Author Posted April 11 Pluggade stosarna idag o sen vart de fokus på att testa resten av elsystemet. Nu funkar tändlåset som tänkt. Men verkar finnas en svag läcka i tryckluftsystemet då den startar någon tiondels sekund varje halvtimme 🤔 får kika på det på sikt om man kan täta upp. Hittade tillslut ett riktigt fel, termostaten i vxllådan drar inte reläet för oljepumpen. Spänningen kommer inte fram till reläet vilket är intressant. Finns nog inte ens en skarv längs vägen. Kan det vara något så osannolikt som kabelbrott??? Passade på o mysa lite i mörkret när jag testade av lysena iaf. Blir så mycket enklare o se om det lirar utan o skutta runt bilen för allting. Quote
ulwe Posted April 11 Posted April 11 On 2025-04-03 at 09:52, swedishGT40 sade: Menar du deras fjäderklammer eller skruvklammer? För det är deras fjäderklammer jag använt, specade för den slangdiameter som sitter, och det håller INTE tätt. Vanliga klammer har jag en klar favorit på som jag testat fram till o vara jävligt täta, och det är ABA's klammer. Dom klarar laddtryck upp till 3 bar innan det uppstår mindre läckage om dom är ordentligt skruvade (med fett för att inte skära gängor) Skruvklammer med inre ring. Mikalor Slangklämma 40-60mm/16,5mm Med inre ring W3 Quote
swedishGT40 Posted April 13 Author Posted April 13 Ska använda 2st av bultarna som håller bakstycket till ac pumpen för att fästa upp den i bakkant tänkte jag. Blir dock fundersam om man ska bulta loss skruvarna när man monterar staget, eller om jag bör sätta pinnbult o mutter för att kunna montera staget på utsticket istället. Det jag tänker skulle kunna ske är kanske att gas tillåta sippra ut genom någon tätning när man bultar loss 2 av skruvarna för montage och därmed behöva fylla systemet så fort man skruvar på grejerna. Kanske är sjukt långsökt, vad vet jag. Men det är just det, jag vet inge om det ens är en faktor. Enklaste lösningen är bara o skaffa längre skruvar o bulta fästet via skruvarna, men vill inte skapa problem. Någon som är så pass insatt i ac att dom kan svara på min fundering? Bilderna nedan kanske klargör så ni är med vilka skruvar jag tänker mig behöver lossas vid montage/demontage av staget och/eller ac pumpen. Mall av papper för att ansluta mellan nedgående stag och pump för att få ut måtten. Quote
swedishGT40 Posted April 13 Author Posted April 13 Uppdatering, staget tillverkat. Färdigställer nedre delen när jag fastställt om jag ska bulta direkt i huset på pumpen eller via pinnbult. 1 Quote
swedishGT40 Posted April 15 Author Posted April 15 Lite småpul idag i väntan på rätt fingängade skruv för att färdigställa ac staget. Drog fram o anslöt luftslang för map sensorn i sprutet. Drog ihop större delen av jobbet med handtaget som släpper låsningen på pedalstället för att kunna justera positionen. Bytte ut en tillfällig skruv till rattstången. Färdigställde montaget med löprulle o drivrem. Samt mätte ut gasvajer. Blir 350cm långt hölje, samt 370cm lång vajer. Vinkellänk i ena änden o gaffellänk i andra. Är dock inte helt övertygad om att det är rätt väg o gå o börjar överväga en drive by wire lösning istället som jag kan flytta över till en tbi lösning så småningom. Det är trångt som satan bakom pedalstället och det i kombo med lång vajer gör mig osäker om det verkligen kommer bli bra, eller halvdassig känsla i gaspedalen. Därav tankarna på dbw lösning istället. Quote
swedishGT40 Posted April 16 Author Posted April 16 Börjar närma sig ett fäste till ac pumpen. Har lite kollision o inriktning kvar innan man kan säkerställa god passform o bocka av det från listan. Fick även hem kommunikationskabeln idag för o kunna koppla upp datorn mot sprutet. Så kan börja testa av o dra utgångar snart. Quote
swedishGT40 Posted April 17 Author Posted April 17 Nära färdig med staget och fick tillslut kasta in handduken. Generatorn är bökig o få in, men det som var droppen var kortslutningsrisken mot batteriskruven. Vill inte riskera att svetsa grejerna om man spänner remmen eller mekar med generatorn. Bollade lite med en kompis och det är troligen mer görbart i klena rör. Typ 12x3 eller 10x2.5. Skulle det ge styrka nog tro? Behöver vara möjligt att bocka också, så får inte bli för styvt, men behöver ändå bli starkt. Quote
Göran Nilsson Posted April 17 Posted April 17 2 timmar sedan, swedishGT40 sade: Skulle det ge styrka nog tro? Absolut med 10x2,5 rör, så kan du ha en plåt med hål i mellan rören - enklare att tillverka då. Quote
swedishGT40 Posted April 18 Author Posted April 18 Gjorde inköp på armeringsjärn o kröka till för o se vilken form hydraulrör skall ha för att funka. Får återkomma med post o bilder när man har fått ihop något att visa. Drog ihop handtaget med gångjärn o stag. Det är nu redo att borras in i ramen för att kunna slutföra vajersystemet till justeringen. Skulle även försöka köra lite utgångar från sprutet idag för att testa av sista i elsystemet. Men så vart det inte då kabeln jag köpt visade sig inte vara kompatibel trots allt. Bara o slanta upp hutlösa 1200kr! För att köpa en officiell kabel från Holley. Dom är jävligt duktiga på att låsa allt bakom hårdvara och betalväggar. Första o sista gången jag köper Holley produkt. Vill stödja dom lika lite som Apple 😝 Fick iaf liv i pumparna o fläktarna samt tankgivarna. Så en del vart testat ändå och han även med o spruta en del soppa i garaget då någon koppling inte var dragen 🤣 Quote
swedishGT40 Posted April 19 Author Posted April 19 Handtag på plats för justering av pedalställ, återstår fäste för vajerhöljet så är det klart sen. Fixat prototyper för rören i armeringsjärn. Ska be hydroscand bocka motsvarande i 14x2.5 hydraulrör för att kunna svetsa ihop nytt fäste. O sist men inte minst så har jag passat in spoilern o borrat in infästningarna. Återstår o tillverka o limma/plasta fast muttrar på insidan för samtliga skruv så är det klart sen. 2 Quote
swedishGT40 Posted April 19 Author Posted April 19 Slutförde spoilern idag. Imorgon försvinner dagen på Elmia där man hoppas se lite schysta byggen och få mer inspiration till egna tankar och idéer. 2 Quote
swedishGT40 Posted April 21 Author Posted April 21 (edited) Lite småpill på morgonen innan frukosten. Slutförde täcklock i bak och monterade bleck för dörröppnarna. Edited April 21 by swedishGT40 1 Quote
swedishGT40 Posted Monday at 04:23 PM Author Posted Monday at 04:23 PM Avslutade dagen med att passa in förarsidans fönster. Återstår sista millimetern finputs så är dem perfekta. Följs av hålborrning och insatser likt gallret bak innan det är klart. 3 Quote
swedishGT40 Posted 19 hours ago Author Posted 19 hours ago (edited) Har klurat o svurit om växelvajrarna ett tag nu. Ledsnade rejält och bytte bana där jag istället för att kröka runt vajrarna ändrar riktning på länkaget och länkar om via länkarm med pivotpunkt (bell crank på engelska, inte en susning om svenska ordet) så att rörelsen byter riktning och jag behöver därmed inte pricka armarna på lådan längre då jag bygger egna länkarmar med förutsättningarna som blir när vajrarna ligger vettigt. 😊 Dags o rita upp lite skärfiler för att få till länkningen på detta och kunna knyta ihop säcken nån gång. Edited 19 hours ago by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted 17 hours ago Author Posted 17 hours ago Komplettering, ritat upp lite snabbt en prototyp som printas i PLA så jag kan testa mig fram lite. I centrum skall ett aluämne in på 35mm samt dubbla kullager 10x26x8. Då kan jag bulta ena direkt på nedre bulten. Den övre som skall ansluta till den längre vajern måste jag tillverka ett fäste för. När allt är utprövat på sin plats så får jag avgöra om hur länkarna skall se ut, dvs. vinkelled, kulled, eller vad som lämpar sig bäst för vinkeln som blir. Quote
swedishGT40 Posted 4 hours ago Author Posted 4 hours ago Skulle behöva få fram minst 4st fingängade muttrar för M6. Gärna lågmuttrar (till gasvajer installationen). Känns oerhört löjligt o betala småorderavgifter och frakter för ett få hem 5 gram muttrar som kostar ca 20kr och betala ca 250kr för att få det hanterat och levererat... Någon som råkar i sina gömmor och kan tänka sig skicka i kuvert till mig så betalar jag en slant för besväret? Quote
swedishGT40 Posted 2 hours ago Author Posted 2 hours ago Slutfört rutan på passagerarsidan. Avskyr sånt här finlir som skiter sig om det är 1mm off. Detta gick dock över förväntan och passar ju t.om. 😆 Insatserna funkar också över förväntan, kan rekommendera dem som infästning för lättare fixering som t.ex. rutor o annat med låg vikt som inte behöver dras hårt. Nån som har tips på tunn tätningstejp man kan sätta på insida rutan som en svart border som samtidigt tätar mot ramen? 1 Quote
Recommended Posts