Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

17 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Har skissat upp adaptrar för att kunna montera DCOE spjällhus på IDF insug.
Blir lite universellt, man får porta efter dimension själv efter montage är tanken.

image.thumb.png.0d00e699a393b97d41d0ce19682140c2.png

Det där kommer bli kanon ju 🙂

Link to comment
Share on other sites

Plockade upp några skurna delar för att kunna göra färdigt krängningshämmarna.

Spärrbultarna kommer kunna tas loss snabbt och enkelt för smidig justering av inställningen.

 

IMG_20240507_195112_HDR.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Jag önskar banta ett svänghjul också, kan du rekommendera någon utförare ¿

Jag valde o anlita DLI teknik iaf, vettigt pris för jobbet som skall utföras.

 

Idag startade jag med härvan till instrumentbrädan, måste få in nå bra fästen för o fästa härvan sen bara.

Har funderat på kabelankare som nitas och kardborreband för o kunna öppna o stänga vid behov.

 

IMG_20240509_112022_HDR.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alla trådar på plats nu, dags o snygga till samt sy mellan komponenter där så behövs.
Behöver sista kontakten för att kunna vira sista tasken och sen hela härvan 😅

IMG_20240511_083115_HDR.jpg

Link to comment
Share on other sites

Behöver tips på vart man kan köpa flatstiftkontakter enl. Bild.

Fanns o köpa överallt förut, men har svårt o hitta lokala butiker som kränger dem för tillfället.

 

C843-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, sorin sade:

Jag har en oöppnad förpackning (5st) 4pin om det hjälper dig 

/Sorin 

 

Det hjälper definitivt om det är 6,3mm breda stift för o klara strömgenomgången 😊

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Behöver tips på vart man kan köpa flatstiftkontakter enl. Bild.

Fanns o köpa överallt förut, men har svårt o hitta lokala butiker som kränger dem för tillfället.

 

C843-2.jpg

Jag har troligen några kvar. 

Mitt i garageflytt, så det kan dröja några dagar innan jag hittat

Link to comment
Share on other sites

Värst vad alla har i gömmorna då 😊

Det jag önskar är 3pol samt 1pol för kabel upp till 2,5mm².

Men går såklart o sy ihop även andra kombinationer.

Är nästan sugen på o köpa allt ni har överblivet bara för o ha tillgängligt om man behöver 😉

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

De jag har är 2, 3, 4 och 6 pol och 5 av varje, inköpta hos CBS. Ena förpackningen hade öppnat sig så därför de "lösa". Säljer bara allt

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Mycket imponerande och väldigt informativ tråd. 🙂 Finner att jag ofta återkommer ofta till denna för att hämta både inspiration, idéer och kunskap till mitt eget projekt.

En fundering, sitter och ritar upp egna justerbussningar nu, vad körde du för gänga och skruvkvalitét till dina?

image.png.c389ba69866bba267f0a51d7ba015814.png

Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Danielsson sade:

Mycket imponerande och väldigt informativ tråd. 🙂 Finner att jag ofta återkommer ofta till denna för att hämta både inspiration, idéer och kunskap till mitt eget projekt.

En fundering, sitter och ritar upp egna justerbussningar nu, vad körde du för gänga och skruvkvalitét till dina?

image.png.c389ba69866bba267f0a51d7ba015814.png

Kul o höra att det skapar inspiration för andra, det är en del av varför jag väljer att föra en byggdagbok 😊

Minna jag rätt så är det m16 fingänga i 10.9

Link to comment
Share on other sites

Äntligen fått in lite tid så härvan är nu klar för instrumentbrädan(bortsett från kontakten jag väntar på)

Ska ta upp hål för ventilation i brädan, sen plasta igen ett par hål som inte vart perfekt linjerade med övriga innan jag tar upp dem igen för att slutligen skicka iväg den till sadelmakaren.

 

IMG_20240518_145230_HDR.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vill återkoppla till er som så snällt ställt upp med att leta fram era flatstiftkontakter.

Jag valde tillsist att köpa ett sortiment av släpkontaker istället för 30A.

Kommer komma till nytta på fler ställen i härvan nämligen 😊

 

Har börjat ta hål o plasta för ventilation i brädan, återkommer med bilder senare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har fortsatt arbetet med o forma plast runt ventilationen, samt monterat förlängda fästen till dämparna så ride height vart rätt samt fyndat lite invändiga och utvändiga mikrometrar 😊

 

IMG_20240519_143508_HDR.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag söker tips på någon form av behandling som är enkel att applicera för att skydda ståldetaljer från rostning.
Jag behöver behandla justerskruvar, specialskruvar, beslag och lite andra detaljer (dom flesta relativt små) från att börja rosta bara för att det kommer vatten på dem.

Att behandlingen inte klarar salt är HELT OK, men vatten måste dem tåla utan att rosta.
Att lämna iväg dem är inte ett alternativ just nu, då det tar för lång tid, därav att jag frågar på någon enkel behandling man kan göra hemma.
Hur håller sig svartfosfatering? Sett vissa byggare göra det, men svarta skruv rostar ju så fort det kommer lite vatten på dem, men det kanske inte är svartfosfatering på dem?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Jag söker tips på någon form av behandling som är enkel att applicera för att skydda ståldetaljer från rostning.
Jag behöver behandla justerskruvar, specialskruvar, beslag och lite andra detaljer (dom flesta relativt små) från att börja rosta bara för att det kommer vatten på dem.

Att behandlingen inte klarar salt är HELT OK, men vatten måste dem tåla utan att rosta.
Att lämna iväg dem är inte ett alternativ just nu, då det tar för lång tid, därav att jag frågar på någon enkel behandling man kan göra hemma.
Hur håller sig svartfosfatering? Sett vissa byggare göra det, men svarta skruv rostar ju så fort det kommer lite vatten på dem, men det kanske inte är svartfosfatering på dem?

Kolla på propelleraxlarfett. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag klurar lite på hur jag tänker mig göra med anslutningar för ventilationen till vindrutan för avfrostningen.
Jag vet med mig att jag sett bilder på lite olika lösningar förut, men har svårt o bli kompis med googles möjlighet att hitta dem verkar det som.
Någon som har bilder och tips på hur man bygger just runt plastningen kring centrala utsläppet i bakkant?
Jag var inne på om jag skulle plasta in ett rör som löper ut åt ena sidan för att ha en kanal som täcker hela utsläppet, men funderar om det blir vettigt luftflöde då för att distribueras ut jämnt på rutan?

Lite knepigt o förklara tydligt känner jag, kanske behöver illustrera i bilder i värsta fall.

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, swedishGT40 sade:

anslutningar för ventilationen till vindrutan för avfrostningen.

Jag gjöt en ventilationskanal till defroster, limmade fast den med Sikaflex 221

2C7BC176-56F6-465A-B612-812C9B0059F3.thumb.jpeg.fa6e5aa7d406e9c758e59f3e3af66515.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Klurar hur jag vill dra kablaget från säkring/reläboxen.

Jag vill ha så mycket dolt montage som möjligt för att få snyggt, men ändå ha rimlig åtkomst.

Verkar inte alltid gå ihop, men oavsett så det jag funderar på är om boxar likt den på bild är tänkt att låta kablarna komma ut på ändarna mellan bakstycket och sargen(inringat) eller i bakstycket, eller både och kanske?

Drar jag ut allt kablage under boxen så blir det snyggt men kabelvägen blir inte rak o snygg bakom tanken som jag tänkt.

Vill jag hålla rak linje bakom tanken måste jag nämligen ta ut kablaget på sidan av boxen och gena genom en plåt till sparklådan för att komma rätt med kabelvägen, men får då ett synligt ingrepp i kupén som jag inte gillar 🤔

 

 

RB4-500x539 (1).jpg

 

 

Undersidan ser ut ungefär som nedan bild där fötterna bildar ca 10mm distans mellan botten på säkring/reläboxen och botten på fötterna.

 

wk0002.jpeg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Nu har jag äntligen bestämt mig för kabelvägar och positioner på centraler o sprut.

Dags o tatta kabel, men har fundering hur andra valt att göra övergången mellan chassi och huven i fram för lampor etc.

Har någon lite tips och bilder kanske?

 

IMG_20240525_085444_HDR.jpg

IMG_20240525_093525_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Har räknat knasigt någonstans och beställt fel längd på 1mm² blå/röd ledare från vechile wiring products.
Finns det någon här som råkar ha den kabeln till övers hemma och vill sälja av dom metrar jag behöver?

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har lite kopplingstråd över i nämnd färg o dimension?

 

Idag monterade jag smutsskydd för coils och lyftkoppar, samt tog ut mått för o fila rent det som behövs för strokerkitet(egentillverkad centrering då nya kolvarna kräver borrning innan jag kan mäta med dem)

2mm frigång på samtliga stakars bultar nu.

 

IMG_20240607_201743_HDR.jpg

IMG_20240607_201810_HDR.jpg

IMG_20240608_080131_HDR.jpg

IMG_20240608_080048_HDR.jpg

IMG_20240608_084728_HDR.jpg

IMG_20240608_084722_HDR.jpg

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 2024-06-03 at 12:12, swedishGT40 sade:

Har räknat knasigt någonstans och beställt fel längd på 1mm² blå/röd ledare från vechile wiring products.
Finns det någon här som råkar ha den kabeln till övers hemma och vill sälja av dom metrar jag behöver?

Jag har lite röd med blå rand i 1,5 mm²

Link to comment
Share on other sites

On 2024-06-09 at 17:37, postmanpat sade:

Jag har donatortråd (beg) tyvärr bara 2m, blå med röd rand, kan skicka med post
/bengt

Tack Bengt, men 2 meter räcker tyvärr inte.

9 timmar sedan, Jocke4U sade:

Hoppas du hittar dina trådar

Jag personligen hade bara beställt kabeln jag behöver om det är viktigt

Ja Jocke, det är nog så det behöver bli. Ibland är tröskeln större att ta sig över bara när man tycker det känns onödigt att betala mer för frakten än föremålet man behöver komplettera med 😆

Har dragit klart samtliga kopplingstrådar i härvan nu, saknar bara den sista blå/röda som jag ska beställa hem.
Så dags att fixa infästningar för att kunna klamra upp härvan och snygga till den samt linda snyggt.

Kommer nog få inse att jag aldrig kommer hinna klart med inregistrering i år som jag önskat tyvärr, det är för lång ledtid på motorarbetena som behöver utföras så jag kommer nog passerat augusti innan blocket skulle kunna komma tillbaka i bästa fall.
Alternativet är att köpa en till motor och bara kasta i den som den är, det skulle snabba på hela processen, får suga på den lite.

Link to comment
Share on other sites

On 2024-06-12 at 06:40, swedishGT40 sade:

Ja Jocke, det är nog så det behöver bli. Ibland är tröskeln större att ta sig över bara när man tycker det känns onödigt att betala mer för frakten än föremålet man behöver komplettera med 😆

Jag brukar tänka lite som att det finns ofta andra grejer som är bra att ha på hyllan, du kanske kommer bygga en nya bil sen?! Eller behöver fixa å dona även efter det är klart.

Sen har jag å andra sidan lämnat hemmabygge och gått in i köpebygge och då blir det inte lika stort behov....men det är alltid skönt att ha lite kabel, kabelskor, etc och grejer hemma....sen gäller det att "hitta det man vet att man har" 😉

Link to comment
Share on other sites

Där skiljer vi nog oss Jocke, gillar inte o ha onödigt material liggandes, så överflödigt med yta har jag inte 😊

Har bökat med kabelhärvan en del idag, kopplat allt jag kom åt för kontakterna till instrumentbrädan centralerna och huvudreläna, saknar några ringkabelskor bara så är allt klart i huvudatammarna och jag kan börja snygga till o fästa upp främre härvan som nästa etapp.

Bakre stammen kommer ta tid innan den blir gjord då jag vill ha i motor med alla givare för att kunna sätta rätt längder på sladdarna.

Har ev en lösning på mitt motorproblem på gång, håller tummarna. Annars kan jag glömma registreringen i år tyvärr.

 

IMG_20240615_124651_HDR.jpg

IMG_20240615_131507_HDR.jpg

IMG_20240615_131616_HDR.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hackat hål bakom pedalerna för att få in kompressorn i utrymmet framför.

Ska forma kanterna och göra en lucka sen för att gömma den helt.

IMG_20240621_111828_HDR.jpg

IMG_20240621_111812_HDR.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderingar på coating av aluminumpanelerna när allt är borrat o klart.

Kommer inte kunna få loss alla paneler, så att lämna iväg på anodisering som vore det optimala är bara o glömma, även pulverlack.

 

Någon som testat o lacka aluminium med por-15, bengalack, epodex eller rentav bedliner?

En finare strukturerad bedliner kanske inte vore så illa, skulle ge en förlåtande och tålig finish och man behöver inte vara rädd o chippa loss flagor av den med verktyg o annat när man är o skruvar på bilen.

Vad tror ni andra medlemmar om detta?

 

Gäller ytorna i motorrummen fram o bak. Hjulhusen ska beläggas med plastkitt/gummimassa för o skydda glasfibern från stensprut.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört krymplack på insidan av scuttle, la några lager och lät det torka så inte så avancerat med värme o så, så här långt har det varit tåligt,diskret och hållt stilen. Men är ju inte så mycket nötning där.

/T

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Hittade en relevant bild, dock på en asiatisk kärra.
Image



Hittade även en drös bilder på en blå Pantera med bedliner i motorrummet.
Det var lite så här jag funderade på att köra, matt strukturerade ytor på chassiet, alla delar lackas blanksvarta eller med krom.
swDscn1821.jpg
swDscn1822.jpg


 Såg en tråd nånstans att hippo liner är en av dem med finast struktur vilket borde passa mitt syfte.
Vill kunna bättra enkelt vilket strukturen hjälper till med, vill inte att verktyg glider av så lätt, vilket det också borde assistera med, samt att det döljer repor i ytan på aluminiumpanelerna vilket är nödvändigt 😄

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

CAD'ade in box för bromsvätskebehållarna och fick plats med styrningen för lyftsystemet under.

Boxen blir borttagningsbar för bättre åtkomst.

 

IMG_20240624_174537_HDR.jpg

image.thumb.png.d1189fad73dec85ac84e6e1535c84800.png

 

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Någon som har kläm på hur man brukar dimensionera en generator kontra storlek på förbrukarna i ett elsystem i bilen?

Har fläktar på 11+11A.

Soppapumpar på 17+17A.

Kylarpump på 35A.

Belysning o annat på ca 20A?

Sprut på ca 30A inkl. Spolar

Skulle 80+80A generator verkligen räcka? Känns som jag borde sikta på 200A typ...

Link to comment
Share on other sites

För mig handlar det om hur mycket generatorn lämnar med motorn på tomgång, detta pga 1timmes köer in på bilträff en go sommardag med allt igång, då vill man verkligen inte att fläktarna tar den sista strömmen ur batteriet.... Senaste 150A generatorn jag skaffade kom med ett diagram på generatorvarvtal vs effekt. Sen är det såklart hälsosamt att inte övervarva generatorn på motorns toppvarv heller!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spontant undrar jag på om du kommer ha alla laster maxade på lågvarv

Vid kökörning/tomgång borde du väl bara behöva en pump och en fläkt? Och kommer vattenpumpen gå på fullvarv då?

Kommer ECU verkligen att dra så mycket ström?

Samtidigt är det många som haft utmaning med för liten generator så kan vara värt att satsa på overkill.

/T

Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Någon som har kläm på hur man brukar dimensionera en generator kontra storlek på förbrukarna i ett elsystem i bilen?

Har fläktar på 11+11A.

Soppapumpar på 17+17A.

Kylarpump på 35A.

Belysning o annat på ca 20A?

Sprut på ca 30A inkl. Spolar

Skulle 80+80A generator verkligen räcka? Känns som jag borde sikta på 200A typ...

Är det uppskattade värden?

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
5 timmar sedan, super7 sade:

Är det uppskattade värden?

 

Nej, det är uppgifter från tillverkaren av komponenterna. Kylarpumpen reglerar jag, så den kommer jag säkert hålla ner på 10-15A som grundcirkulation. Sprutet drar nog inte mer än 10, men spolarna ligger på 19A max, såg hälften på låga varv.

Sen ska övriga funktioner till som belysning o kupefläkt o ac. Gissar där på 20A.

Har hittat 200-250A generator som gm alt ford kör på, vikt 5-7kg beroende på modell.

Håller jag mig till den lättare varianten så väger den inte mer än två små generatorer.

 

 

Idag testkörde jag lyftsystemet och verifierat att den lyfter ca 5cm som tanken var.

Har även tillverkat boxen för spolarvätskebehållarna, återstår o limma o nita för att sen skruva in den på sin plats.

 

IMG_20240625_195534_HDR.jpg

IMG_20240625_195529_HDR.jpg

IMG_20240625_200206_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...