highXspeed Posted May 4 Posted May 4 17 minuter sedan, swedishGT40 sade: Har skissat upp adaptrar för att kunna montera DCOE spjällhus på IDF insug. Blir lite universellt, man får porta efter dimension själv efter montage är tanken. Det där kommer bli kanon ju 🙂 Quote
swedishGT40 Posted May 7 Author Posted May 7 Plockade upp några skurna delar för att kunna göra färdigt krängningshämmarna. Spärrbultarna kommer kunna tas loss snabbt och enkelt för smidig justering av inställningen. 1 Quote
swedishGT40 Posted May 8 Author Posted May 8 Packat svänghjulet för åka iväg på lite bantningsspa 😎 Quote
Göran Nilsson Posted May 8 Posted May 8 3 timmar sedan, swedishGT40 sade: bantningsspa Jag önskar banta ett svänghjul också, kan du rekommendera någon utförare ¿ Quote
swedishGT40 Posted May 9 Author Posted May 9 13 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Jag önskar banta ett svänghjul också, kan du rekommendera någon utförare ¿ Jag valde o anlita DLI teknik iaf, vettigt pris för jobbet som skall utföras. Idag startade jag med härvan till instrumentbrädan, måste få in nå bra fästen för o fästa härvan sen bara. Har funderat på kabelankare som nitas och kardborreband för o kunna öppna o stänga vid behov. Quote
swedishGT40 Posted May 11 Author Posted May 11 Alla trådar på plats nu, dags o snygga till samt sy mellan komponenter där så behövs. Behöver sista kontakten för att kunna vira sista tasken och sen hela härvan 😅 Quote
swedishGT40 Posted May 13 Author Posted May 13 Snart klart, saknar lite stift för o klämma in det sista, sen kan man linda härvan o anse det klart 😊 Quote
swedishGT40 Posted May 14 Author Posted May 14 Behöver tips på vart man kan köpa flatstiftkontakter enl. Bild. Fanns o köpa överallt förut, men har svårt o hitta lokala butiker som kränger dem för tillfället. Quote
swedishGT40 Posted May 14 Author Posted May 14 5 minuter sedan, sorin sade: @swedishGT40 behöver du många ? // Sorin @sorindet handlar om stifthållarna och stift tillsammans som ett kit. Allt verkar vara beställningsvara och ofta minst 10pack 🤔 Quote
Mildseven Posted May 15 Posted May 15 (edited) Finns lösa hos Volvo lastvagnar men dom kostar lite Edited May 15 by Mildseven 1 Quote
sorin Posted May 15 Posted May 15 @swedishGT40 jag köpte mina här https://www.carbuilder.com/uk/multipin-wiring-connectors-2-way-pack-of-5 Jag kan kolla vad jag har kvar . // Sorin Quote
sorin Posted May 15 Posted May 15 Jag har en oöppnad förpackning (5st) 4pin om det hjälper dig /Sorin Quote
swedishGT40 Posted May 15 Author Posted May 15 3 minuter sedan, sorin sade: Jag har en oöppnad förpackning (5st) 4pin om det hjälper dig /Sorin Det hjälper definitivt om det är 6,3mm breda stift för o klara strömgenomgången 😊 Quote
Christer J Posted May 15 Posted May 15 17 timmar sedan, swedishGT40 sade: Behöver tips på vart man kan köpa flatstiftkontakter enl. Bild. Fanns o köpa överallt förut, men har svårt o hitta lokala butiker som kränger dem för tillfället. Jag har troligen några kvar. Mitt i garageflytt, så det kan dröja några dagar innan jag hittat Quote
swedishGT40 Posted May 15 Author Posted May 15 Värst vad alla har i gömmorna då 😊 Det jag önskar är 3pol samt 1pol för kabel upp till 2,5mm². Men går såklart o sy ihop även andra kombinationer. Är nästan sugen på o köpa allt ni har överblivet bara för o ha tillgängligt om man behöver 😉 Quote
Jocke4U Posted May 15 Posted May 15 (edited) De jag har är 2, 3, 4 och 6 pol och 5 av varje, inköpta hos CBS. Ena förpackningen hade öppnat sig så därför de "lösa". Säljer bara allt Edited May 15 by Jocke4U Quote
Danielsson Posted May 16 Posted May 16 Mycket imponerande och väldigt informativ tråd. 🙂 Finner att jag ofta återkommer ofta till denna för att hämta både inspiration, idéer och kunskap till mitt eget projekt. En fundering, sitter och ritar upp egna justerbussningar nu, vad körde du för gänga och skruvkvalitét till dina? Quote
swedishGT40 Posted May 16 Author Posted May 16 8 minuter sedan, Danielsson sade: Mycket imponerande och väldigt informativ tråd. 🙂 Finner att jag ofta återkommer ofta till denna för att hämta både inspiration, idéer och kunskap till mitt eget projekt. En fundering, sitter och ritar upp egna justerbussningar nu, vad körde du för gänga och skruvkvalitét till dina? Kul o höra att det skapar inspiration för andra, det är en del av varför jag väljer att föra en byggdagbok 😊 Minna jag rätt så är det m16 fingänga i 10.9 Quote
swedishGT40 Posted May 18 Author Posted May 18 Äntligen fått in lite tid så härvan är nu klar för instrumentbrädan(bortsett från kontakten jag väntar på) Ska ta upp hål för ventilation i brädan, sen plasta igen ett par hål som inte vart perfekt linjerade med övriga innan jag tar upp dem igen för att slutligen skicka iväg den till sadelmakaren. Quote
swedishGT40 Posted May 19 Author Posted May 19 Vill återkoppla till er som så snällt ställt upp med att leta fram era flatstiftkontakter. Jag valde tillsist att köpa ett sortiment av släpkontaker istället för 30A. Kommer komma till nytta på fler ställen i härvan nämligen 😊 Har börjat ta hål o plasta för ventilation i brädan, återkommer med bilder senare. 1 Quote
swedishGT40 Posted May 19 Author Posted May 19 Har fortsatt arbetet med o forma plast runt ventilationen, samt monterat förlängda fästen till dämparna så ride height vart rätt samt fyndat lite invändiga och utvändiga mikrometrar 😊 Quote
swedishGT40 Posted May 20 Author Posted May 20 Jag söker tips på någon form av behandling som är enkel att applicera för att skydda ståldetaljer från rostning. Jag behöver behandla justerskruvar, specialskruvar, beslag och lite andra detaljer (dom flesta relativt små) från att börja rosta bara för att det kommer vatten på dem. Att behandlingen inte klarar salt är HELT OK, men vatten måste dem tåla utan att rosta. Att lämna iväg dem är inte ett alternativ just nu, då det tar för lång tid, därav att jag frågar på någon enkel behandling man kan göra hemma. Hur håller sig svartfosfatering? Sett vissa byggare göra det, men svarta skruv rostar ju så fort det kommer lite vatten på dem, men det kanske inte är svartfosfatering på dem? Quote
highXspeed Posted May 20 Posted May 20 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Jag söker tips på någon form av behandling som är enkel att applicera för att skydda ståldetaljer från rostning. Jag behöver behandla justerskruvar, specialskruvar, beslag och lite andra detaljer (dom flesta relativt små) från att börja rosta bara för att det kommer vatten på dem. Att behandlingen inte klarar salt är HELT OK, men vatten måste dem tåla utan att rosta. Att lämna iväg dem är inte ett alternativ just nu, då det tar för lång tid, därav att jag frågar på någon enkel behandling man kan göra hemma. Hur håller sig svartfosfatering? Sett vissa byggare göra det, men svarta skruv rostar ju så fort det kommer lite vatten på dem, men det kanske inte är svartfosfatering på dem? Kolla på propelleraxlarfett. 1 Quote
swedishGT40 Posted May 21 Author Posted May 21 Jag klurar lite på hur jag tänker mig göra med anslutningar för ventilationen till vindrutan för avfrostningen. Jag vet med mig att jag sett bilder på lite olika lösningar förut, men har svårt o bli kompis med googles möjlighet att hitta dem verkar det som. Någon som har bilder och tips på hur man bygger just runt plastningen kring centrala utsläppet i bakkant? Jag var inne på om jag skulle plasta in ett rör som löper ut åt ena sidan för att ha en kanal som täcker hela utsläppet, men funderar om det blir vettigt luftflöde då för att distribueras ut jämnt på rutan? Lite knepigt o förklara tydligt känner jag, kanske behöver illustrera i bilder i värsta fall. Quote
Göran Nilsson Posted May 21 Posted May 21 10 timmar sedan, swedishGT40 sade: anslutningar för ventilationen till vindrutan för avfrostningen. Jag gjöt en ventilationskanal till defroster, limmade fast den med Sikaflex 221 1 Quote
swedishGT40 Posted May 22 Author Posted May 22 (edited) Klurar hur jag vill dra kablaget från säkring/reläboxen. Jag vill ha så mycket dolt montage som möjligt för att få snyggt, men ändå ha rimlig åtkomst. Verkar inte alltid gå ihop, men oavsett så det jag funderar på är om boxar likt den på bild är tänkt att låta kablarna komma ut på ändarna mellan bakstycket och sargen(inringat) eller i bakstycket, eller både och kanske? Drar jag ut allt kablage under boxen så blir det snyggt men kabelvägen blir inte rak o snygg bakom tanken som jag tänkt. Vill jag hålla rak linje bakom tanken måste jag nämligen ta ut kablaget på sidan av boxen och gena genom en plåt till sparklådan för att komma rätt med kabelvägen, men får då ett synligt ingrepp i kupén som jag inte gillar 🤔 Undersidan ser ut ungefär som nedan bild där fötterna bildar ca 10mm distans mellan botten på säkring/reläboxen och botten på fötterna. Edited May 22 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted May 25 Author Posted May 25 (edited) Nu har jag äntligen bestämt mig för kabelvägar och positioner på centraler o sprut. Dags o tatta kabel, men har fundering hur andra valt att göra övergången mellan chassi och huven i fram för lampor etc. Har någon lite tips och bilder kanske? Edited May 25 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted May 30 Author Posted May 30 Svänghjulet färdigbantat nu, vart inte så lätt som önskat kanske, men bantade 25% iaf. Quote
swedishGT40 Posted June 3 Author Posted June 3 Har räknat knasigt någonstans och beställt fel längd på 1mm² blå/röd ledare från vechile wiring products. Finns det någon här som råkar ha den kabeln till övers hemma och vill sälja av dom metrar jag behöver? Quote
swedishGT40 Posted June 8 Author Posted June 8 Ingen som har lite kopplingstråd över i nämnd färg o dimension? Idag monterade jag smutsskydd för coils och lyftkoppar, samt tog ut mått för o fila rent det som behövs för strokerkitet(egentillverkad centrering då nya kolvarna kräver borrning innan jag kan mäta med dem) 2mm frigång på samtliga stakars bultar nu. 1 1 Quote
Christer J Posted June 9 Posted June 9 On 2024-06-03 at 12:12, swedishGT40 sade: Har räknat knasigt någonstans och beställt fel längd på 1mm² blå/röd ledare från vechile wiring products. Finns det någon här som råkar ha den kabeln till övers hemma och vill sälja av dom metrar jag behöver? Jag har lite röd med blå rand i 1,5 mm² Quote
swedishGT40 Posted June 9 Author Posted June 9 1 timme sedan, Christer J sade: Jag har lite röd med blå rand i 1,5 mm² Tack, men söker blå med röd rand 😊 Quote
postmanpat Posted June 9 Posted June 9 Jag har donatortråd (beg) tyvärr bara 2m, blå med röd rand, kan skicka med post /bengt Quote
Jocke4U Posted June 11 Posted June 11 Hoppas du hittar dina trådar Jag personligen hade bara beställt kabeln jag behöver om det är viktigt Quote
swedishGT40 Posted June 12 Author Posted June 12 On 2024-06-09 at 17:37, postmanpat sade: Jag har donatortråd (beg) tyvärr bara 2m, blå med röd rand, kan skicka med post /bengt Tack Bengt, men 2 meter räcker tyvärr inte. 9 timmar sedan, Jocke4U sade: Hoppas du hittar dina trådar Jag personligen hade bara beställt kabeln jag behöver om det är viktigt Ja Jocke, det är nog så det behöver bli. Ibland är tröskeln större att ta sig över bara när man tycker det känns onödigt att betala mer för frakten än föremålet man behöver komplettera med 😆 Har dragit klart samtliga kopplingstrådar i härvan nu, saknar bara den sista blå/röda som jag ska beställa hem. Så dags att fixa infästningar för att kunna klamra upp härvan och snygga till den samt linda snyggt. Kommer nog få inse att jag aldrig kommer hinna klart med inregistrering i år som jag önskat tyvärr, det är för lång ledtid på motorarbetena som behöver utföras så jag kommer nog passerat augusti innan blocket skulle kunna komma tillbaka i bästa fall. Alternativet är att köpa en till motor och bara kasta i den som den är, det skulle snabba på hela processen, får suga på den lite. Quote
Jocke4U Posted June 13 Posted June 13 On 2024-06-12 at 06:40, swedishGT40 sade: Ja Jocke, det är nog så det behöver bli. Ibland är tröskeln större att ta sig över bara när man tycker det känns onödigt att betala mer för frakten än föremålet man behöver komplettera med 😆 Jag brukar tänka lite som att det finns ofta andra grejer som är bra att ha på hyllan, du kanske kommer bygga en nya bil sen?! Eller behöver fixa å dona även efter det är klart. Sen har jag å andra sidan lämnat hemmabygge och gått in i köpebygge och då blir det inte lika stort behov....men det är alltid skönt att ha lite kabel, kabelskor, etc och grejer hemma....sen gäller det att "hitta det man vet att man har" 😉 Quote
swedishGT40 Posted June 15 Author Posted June 15 Där skiljer vi nog oss Jocke, gillar inte o ha onödigt material liggandes, så överflödigt med yta har jag inte 😊 Har bökat med kabelhärvan en del idag, kopplat allt jag kom åt för kontakterna till instrumentbrädan centralerna och huvudreläna, saknar några ringkabelskor bara så är allt klart i huvudatammarna och jag kan börja snygga till o fästa upp främre härvan som nästa etapp. Bakre stammen kommer ta tid innan den blir gjord då jag vill ha i motor med alla givare för att kunna sätta rätt längder på sladdarna. Har ev en lösning på mitt motorproblem på gång, håller tummarna. Annars kan jag glömma registreringen i år tyvärr. 1 Quote
swedishGT40 Posted June 21 Author Posted June 21 Hackat hål bakom pedalerna för att få in kompressorn i utrymmet framför. Ska forma kanterna och göra en lucka sen för att gömma den helt. Quote
swedishGT40 Posted June 22 Author Posted June 22 Jag har funderingar på coating av aluminumpanelerna när allt är borrat o klart. Kommer inte kunna få loss alla paneler, så att lämna iväg på anodisering som vore det optimala är bara o glömma, även pulverlack. Någon som testat o lacka aluminium med por-15, bengalack, epodex eller rentav bedliner? En finare strukturerad bedliner kanske inte vore så illa, skulle ge en förlåtande och tålig finish och man behöver inte vara rädd o chippa loss flagor av den med verktyg o annat när man är o skruvar på bilen. Vad tror ni andra medlemmar om detta? Gäller ytorna i motorrummen fram o bak. Hjulhusen ska beläggas med plastkitt/gummimassa för o skydda glasfibern från stensprut. Quote
tpau Posted June 22 Posted June 22 Jag har kört krymplack på insidan av scuttle, la några lager och lät det torka så inte så avancerat med värme o så, så här långt har det varit tåligt,diskret och hållt stilen. Men är ju inte så mycket nötning där. /T Quote
swedishGT40 Posted June 23 Author Posted June 23 (edited) Hittade en relevant bild, dock på en asiatisk kärra. Hittade även en drös bilder på en blå Pantera med bedliner i motorrummet. Det var lite så här jag funderade på att köra, matt strukturerade ytor på chassiet, alla delar lackas blanksvarta eller med krom. Såg en tråd nånstans att hippo liner är en av dem med finast struktur vilket borde passa mitt syfte. Vill kunna bättra enkelt vilket strukturen hjälper till med, vill inte att verktyg glider av så lätt, vilket det också borde assistera med, samt att det döljer repor i ytan på aluminiumpanelerna vilket är nödvändigt 😄 Edited June 23 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted June 24 Author Posted June 24 (edited) CAD'ade in box för bromsvätskebehållarna och fick plats med styrningen för lyftsystemet under. Boxen blir borttagningsbar för bättre åtkomst. Edited June 25 by swedishGT40 1 Quote
swedishGT40 Posted June 24 Author Posted June 24 Någon som har kläm på hur man brukar dimensionera en generator kontra storlek på förbrukarna i ett elsystem i bilen? Har fläktar på 11+11A. Soppapumpar på 17+17A. Kylarpump på 35A. Belysning o annat på ca 20A? Sprut på ca 30A inkl. Spolar Skulle 80+80A generator verkligen räcka? Känns som jag borde sikta på 200A typ... Quote
ulwe Posted June 24 Posted June 24 För mig handlar det om hur mycket generatorn lämnar med motorn på tomgång, detta pga 1timmes köer in på bilträff en go sommardag med allt igång, då vill man verkligen inte att fläktarna tar den sista strömmen ur batteriet.... Senaste 150A generatorn jag skaffade kom med ett diagram på generatorvarvtal vs effekt. Sen är det såklart hälsosamt att inte övervarva generatorn på motorns toppvarv heller! 1 Quote
tpau Posted June 25 Posted June 25 Spontant undrar jag på om du kommer ha alla laster maxade på lågvarv Vid kökörning/tomgång borde du väl bara behöva en pump och en fläkt? Och kommer vattenpumpen gå på fullvarv då? Kommer ECU verkligen att dra så mycket ström? Samtidigt är det många som haft utmaning med för liten generator så kan vara värt att satsa på overkill. /T Quote
super7 Posted June 25 Posted June 25 18 timmar sedan, swedishGT40 sade: Någon som har kläm på hur man brukar dimensionera en generator kontra storlek på förbrukarna i ett elsystem i bilen? Har fläktar på 11+11A. Soppapumpar på 17+17A. Kylarpump på 35A. Belysning o annat på ca 20A? Sprut på ca 30A inkl. Spolar Skulle 80+80A generator verkligen räcka? Känns som jag borde sikta på 200A typ... Är det uppskattade värden? Quote
swedishGT40 Posted June 25 Author Posted June 25 (edited) 5 timmar sedan, super7 sade: Är det uppskattade värden? Nej, det är uppgifter från tillverkaren av komponenterna. Kylarpumpen reglerar jag, så den kommer jag säkert hålla ner på 10-15A som grundcirkulation. Sprutet drar nog inte mer än 10, men spolarna ligger på 19A max, såg hälften på låga varv. Sen ska övriga funktioner till som belysning o kupefläkt o ac. Gissar där på 20A. Har hittat 200-250A generator som gm alt ford kör på, vikt 5-7kg beroende på modell. Håller jag mig till den lättare varianten så väger den inte mer än två små generatorer. Idag testkörde jag lyftsystemet och verifierat att den lyfter ca 5cm som tanken var. Har även tillverkat boxen för spolarvätskebehållarna, återstår o limma o nita för att sen skruva in den på sin plats. VID_20240625_174750.mp4 Edited June 25 by swedishGT40 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.