Jump to content

Recommended Posts

Posted

Klarar heb balken det ensam så blir en större travers med u-balk längs ena väggen bara ett bättre fall.

Tack så hemskt mycket Ulf.😊

  • Like 1
Posted (edited)

Jag vart plötsligt sugen på att väga mitt bygge då jag kom att tänka på hur lite grejer det egentligen är kvar att addera på bilen.
Dvs. man borde kunna få en bra bild av slutgiltiga vikten med vägning+lite uträkning vid det här laget.
Men jag har ingen mobil våg tillgänglig i närområdet likt bild (hade en kontakt som lånade mig sin våg när förra bygget begav sig)
Är det någon här som råkar ha en våg i Västmanland?

Stryker det uttalandet, fått tag i en våg via en motorsportklubb i länet som jag hade glömt har en för låns 🙂
Dags o väga henne med andra ord.

image.thumb.png.3fb9859bbf72ab2f0df9368a20bdb392.png

Edited by swedishGT40
Posted (edited)

Ingen som har torrvikten på sitt bygge?

En annan fundering, gör jag rätt i att sälja bort min 3fas migsvets när jag skaffat en tig/mma brännare?
Svetsar nästan uteslutande 1-3mm gods, vilket TIG'en tar.
Men tar man 5mm+ med MMA på 1fas? (har bara svetsat pinne en enda gång hittills)

Edited by swedishGT40
Posted

När jag kollar några gamla besiktningar ser jag dessa vikter;

1129 kg

1261 kg

Det är då GOX-bilar inför slutbesiktning så inte "torrvikt" eftersom det är med bränsle etc. men generellt sett vägt utan förare. Storlek på hjul och typ av växellåda påverkar nog vikten rätt mycket.

Posted (edited)
3 timmar sedan, therealpinto sade:

När jag kollar några gamla besiktningar ser jag dessa vikter;

1129 kg

1261 kg

Det är då GOX-bilar inför slutbesiktning så inte "torrvikt" eftersom det är med bränsle etc. men generellt sett vägt utan förare. Storlek på hjul och typ av växellåda påverkar nog vikten rätt mycket.

Oj, det var högre vikt än jag trodde.
~1100 hoppas jag klara mig på ca, men är tveksamt (utan förare men med alla vätskor)
1250+ vikt utan förare lät väldigt högt, men det är klart, trycker någon i en bigblock i gjutjärn och tung låda så drar det iväg.

Tack för lite input iaf Gustaf 🙂

 

Nedan är vikten som bilen står idag.

lär adderas 150-200 kg på detta inkl. Vätskor om jag får gissa lite.

 

IMG_20231119_124800_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
Posted
6 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Ingen som har torrvikten på sitt bygge?

En annan fundering, gör jag rätt i att sälja bort min 3fas migsvets när jag skaffat en tig/mma brännare?
Svetsar nästan uteslutande 1-3mm gods, vilket TIG'en tar.
Men tar man 5mm+ med MMA på 1fas? (har bara svetsat pinne en enda gång hittills)

Mig är ju suverän för snabba jobb eller om man ska nästa ihop tunnt material. Saknade min gamla Miggy när jag skulle bygga en tråd buck. Att både hålla grejer på plats och tigga samtidigt är mycket svårare än med en mig. 

Posted
7 timmar sedan, swedishGT40 sade:

gör jag rätt i att sälja bort min 3fas migsvets när jag skaffat en tig/mma brännare?

Jag har TIG och MIG/MAG och jag svets helst med TIGen men det finns tillfällen då MIGen är ovärderlig, man kommer inte åt med TIGen eller oftast för att man inte har 3 händer.  Sälj inte säger jag.

Posted

Har TIG, enfas har inga problem med att köra 6mm med den, fast det beror ju lite på hur man väljer att lägga fogen. Men jag håller med Göran, sälj inte en bra MIG för det saknar jag i bland. TIG är ganska oduglig när man ska laga rost på en gammal bil. 

Posted

Alla två 🙂 är bilar med Ford smallblock. Minns jag rätt hade den "lätta" bilen 15" hjul och Audi växellåda, den "tunga" ZF-låda och kanske 18" hjul?

Det är lätt 🙂 att tycka att bilarna är tunga och ofta jämför man med mer strippade bilar som inte har värmepaket, rullbälten, torkare/spolare och liknande. Har man dessutom jobbat lite med snygg inredning, kanske bra innerskärmar osv som behövs för att kunna använda bilen ökar ju vikten.

Samtidigt är det ju inte ovanligt att vikten ändå "behövs" för att klara effekt/viktförhållandet för reggning.

  • Like 2
Posted
On 2023-11-24 at 18:34, therealpinto sade:

Alla två 🙂 är bilar med Ford smallblock. Minns jag rätt hade den "lätta" bilen 15" hjul och Audi växellåda, den "tunga" ZF-låda och kanske 18" hjul?

Det är lätt 🙂 att tycka att bilarna är tunga och ofta jämför man med mer strippade bilar som inte har värmepaket, rullbälten, torkare/spolare och liknande. Har man dessutom jobbat lite med snygg inredning, kanske bra innerskärmar osv som behövs för att kunna använda bilen ökar ju vikten.

Samtidigt är det ju inte ovanligt att vikten ändå "behövs" för att klara effekt/viktförhållandet för reggning.

Och det sistnämnda i detta uttalande är precis varför reglerna borde skrivas om och tillåten effekt för ett fordon borde vara baserat på styvhet i ramen i kombination med köregenskaper och dimensionering av bromsar.
Dagens löjliga regelverk där vi går på vikt är så fel så det är svårt att veta om man ska skratta eller gråta.
Men det är ju iaf tur att det finns sådana som SFRO och TESTA som hjälper oss fram till grönt ljus hos transportstyrelsen 🙂

  • Like 1
Posted

Förresten, något helt annat som jag har fundering kring.
Har idag en 11L albee flarra med argonmix som skall bytas mot en ren argonflaska.
Fyllkostnad på 1400kr+
Ny flaska 10L oreggad kostar 1799 inkl frakt hem.
Finns det något ställe man kan fylla en oreggad flarra för ca halva priset mot en albee 11L?
Känns lite löjligt att man nästan betalar för en ny flaska vid varje fyllning med albee systemet, och jag vill bort från dom dumma maffiafasonerna!

Posted

Jag köpte lös en 10L AGA flaska och den är billigare att fylla än 1400. Dock kostar flaskan lite vid första köpet.

/Vedde

Posted
15 timmar sedan, vedde sade:

Jag köpte lös en 10L AGA flaska och den är billigare att fylla än 1400. Dock kostar flaskan lite vid första köpet.

/Vedde

fylls den till 200 eller 300 bar?

Posted
fylls den till 200 eller 300 bar?
200 tror jag.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • 3 weeks later...
Posted

Nu börjar det bli ordning o reda i garaget, kvarstår o fixa lite el o tryckluft och travers. Detta innebär att man kan börja meka nu 😁

Verkstaden däremot är desto mer jobb kvar i tyvärr innan den är fullt funktionsduglig.

 

IMG_20231227_161129_HDR.jpg

  • Like 6
  • Thanks 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

Någon som har tips på vart man köper tillsatsmaterial med bra priser för kolstål samt aluminium primärt?
Kommer behövs tillsatsmaterial för rostfritt så småningom också, men ligger långt bort i tiden.

Edited by swedishGT40
Posted
1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Någon som har tips på vart man köper tillsatsmaterial med bra priser för kolstål samt aluminium primärt?
Kommer behövs tillsatsmaterial för rostfritt så småningom också, men ligger långt bort i tiden.

Jag köper via antigen Swedol eller Verktygsboden (mest prisvärd).

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted
17 minuter sedan, kalle Nilsson sade:

Svets och tillbehör på nätet 

Tack Kalle,
vart därifrån jag köpte tillsist, lite tillsatsmaterial för kolstål och aluminium.
Vid senare tillfälle så skall även rostfritt köpas hem, men då jag inte vet om det blir i 316L eller 321L så ville jag inte köpa tillsatspinnar än.
Utbudet verkar smalt på 321, så lutar åt 316, men återstår o se vad det blir när man väl är där.

 

  • 3 weeks later...
Posted

Järnab svetspartner i Malmö kan man även köpa på lösvikt om man inte behöver så många, har ganska stort utbud.

köpte tillsats för att svetsa koppar ( tig brazing) och gjutjärn.

  • 2 weeks later...
Posted

Händer inte mycket här, men verkstan är nästan klar och jag har inventerat vad som återstår för att kunna regga bygget.

Så för första gången på länge så är täcket borta och huvarna öppna.

Antar att jag måste bänka motorn om den strokas?

Screenshot_20240329-185252.png

Posted

Syns det utifrån att den är strokad? Annars hade jag reggat den som orginal. Min reggades med smidda kolvar, stakar, portad topp, arp bultar och högpresterande lager - som orginal- svårt att se skillnad liksom.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
10 timmar sedan, vedde sade:

Syns det utifrån att den är strokad? Annars hade jag reggat den som orginal. Min reggades med smidda kolvar, stakar, portad topp, arp bultar och högpresterande lager - som orginal- svårt att se skillnad liksom.emoji16.png

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Nej de kommer inte synas på något vis.

Men insuget blir inte original oavsett för att passa i motorrummet.

Posted
Nej de kommer inte synas på något vis.
Men insuget blir inte original oavsett för att passa i motorrummet.
Mitt var inte heller orginal, jag har spjällhus med plenum genom en intercooler utan överladdning på besiktningen. Ingen som påpekade hur jag ville ha det och blev reggad som den 147hk Mazda Lf (Duratec)som det är. samtidigt passade jag såklart på att ansöka om T12BF.


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
4 timmar sedan, vedde sade:

Mitt var inte heller orginal, jag har spjällhus med plenum genom en intercooler utan överladdning på besiktningen. Ingen som påpekade hur jag ville ha det och blev reggad som den 147hk Mazda Lf (Duratec)som det är.emoji16.png samtidigt passade jag såklart på att ansöka om T12BF.emoji39.png


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Fan Fredrik vad du bluffar

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Kikar på lyftlösningar för garaget framgent.
Någon som testat o använda elvinsch med vajer istället för kättinglyft?
Tänker om man monterar den så den går via löphjul så får man lite extra lyfthöjd då inte motorpaketet skall få plats i höjdled längre.
https://duab.se/skog-tradgard/atv-tillbehor/vinschar/genzo-elvinsch-pw-800-kg

Håller på o städar ur det sista i garaget och hoppas vara igång och meka igen till nästa helg.
Dags o börja med punkterna som kan innebära vänte-/leveranstid.

Edited by swedishGT40
Posted

Ska till o beställa växelvajrar. Tips på bra ställen o köpa ifrån mottages tacksamt 

Posted (edited)

Började kolla på att mäta ut drivaxlar.

Han som ska tillverka dem sa att mäta ut längden bara, men hur bör jag tänka när jag mäter då båda sidor har cv knut och kan röra på sig i axiellt led?

Ska båda låsas med ring mot knutarna, eller ska ena tillåtas glida i splinesen?

Och när det är fastställt, hur ska jag mäta tillförlitligt då jag manuellt får försöka centrera knutarna i deras "ring" då dom åker fritt ut/in?

Har grovkapat ett rör jag kan mäta på, men hur noga är det att cv knutarna är exakt i sitt centrum när jag mäter?

 

IMG_20240415_174731_HDR.jpg

IMG_20240415_181253_HDR.jpg





Skulle vilja passa på o fråga om någon har erfarenhet av att fjädrarna "hänger" lite också på coiloversen.
Dvs. dom är inte lika raka o fina som coilsen, utan har en lätt bananform på sig.
Man kan se det i bilden ovan att fjädern är lätt böjd utåt/framåt i fordonets riktning.

Edited by swedishGT40
Posted
7 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Ska till o beställa växelvajrar. Tips på bra ställen o köpa ifrån mottages tacksamt 

Hej!
Jag har använt reglagekablar till Traktor/båt. Dessa har jag : https://www.svith.se/traktorreservdelar-hydraulik-pneumatik/hydraulik/hydraulventiler-och-komponenter/vajerstyrning/vajrar/drag-and-tryckvajer/drag-tryckvajer-1750mm.html,
men det finns massa olika. T.ex https://www.hjertmans.se/sv/produkt/styrning-reglage/motor-vaxelreglage/reglagekablar/reglagekabel-c2-183cm-6ft   Eller https://www.marinexpress.se/artikel/reglagekabel-standard-seastar-c33?aid=2498
 

36591209-origpic-f5c231.jpg

Posted

Tack för tipsen på vajrar, det lär komma till användning 🙂
Kollade speccen på cv knutarna igårkväll i soffan, 13mm rörelse +/- har dem, så att jag mäter speciellt exakt på centrumläget är nog knappast döviktigt.
Får se till att motor o låda sitter där det ska och köra fjädringen upp o ner o kolla av vilka längder jag kan mäta fram och ta medelvärdet som längd för drivaxlarna tror jag, så länge ingen annan har ett bättre förslag 🙂

Posted

Krävs bogserögla på bilen för regbesiktningen?

Vill minnas det var så, men hittar inte det i boken nu när jag letar🤔

Posted
1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Krävs bogserögla på bilen för regbesiktningen?

Vill minnas det var så, men hittar inte det i boken nu när jag letar🤔

Det är inget krav med dagens regler. I de nya föreskrifterna som togs fram till 2010 och finns i SFRO röda bygghandbok (men som TS sedan drog tillbaka) fanns en text om bogseröglor. Men även då dög det med att det finns ett ramrör, bärarm eller liknande som är rimligt lätt att komma åt.

  • Like 1
Posted
2 timmar sedan, therealpinto sade:

Det är inget krav med dagens regler. I de nya föreskrifterna som togs fram till 2010 och finns i SFRO röda bygghandbok (men som TS sedan drog tillbaka) fanns en text om bogseröglor. Men även då dög det med att det finns ett ramrör, bärarm eller liknande som är rimligt lätt att komma åt.

Aha, tack Gustaf 😁

 

Idag skruvade jag lite med stötdämparna runtom och monterade in lyftkopparna.

Ska stämma av rätt ride height och köpa förlängda fästöron för att komma närmare för att justera in det sista på höjden genom att förspänna fjädrarna.

Inga bilder togs idag tyvärr.

Posted

Hittade vart jag ska placera kompressorn för air lift systemet iaf.

Ett par mm marginal ca 😆

 

IMG_20240421_093231_HDR.jpg

  • Like 1
Posted

Idag kom jag äntligen igenom hela kretsschemat för elen i bilen och har summerat ihop för o lägga beställningen så jag kan bygga kabelhärva.
Jag tänker lite på bakre rutan till huven, vart fixade ni andra som byggt era replikor fram denna?
Jag har ingen liggandes som jag köpte med från start, och skeppa en bakre ruta separat känns onödigt dyrt och krångligt.
Finns det någon som tillverkar i Lexan kanske?

@Arto du har ju gjort en del rutor i plast, gjorde du även bakre huvens ruta i plast?
Då är jag intresserad om du har tankar på att tillverka fler 🙂

Posted

Jag har glasruta köpt i England....

Posted

Tack för inläggen om glasrutorna. 🙂
Verkar inte vara så lätt o fixa fram sådär bara, får kanske gå till en glasfirma o kolla.
Dock vore det intressant om man kunde få till en i lite värmetåligare plast för o spara vikt, återstå att se vart jag landar dock.
Idag tog jag o ritade upp justerfästet och örat till bakkant av knivkrängarna, dom är skickade till utskärning så jag kan svetsa in dem när grejerna finns klara och därmed få iväg krängarna på lackering och stänga den punkten.
Lägena är 90, 67.5, 45, 22.5, 0° vinkel.
Beställt hem spärrbult 6x16 för att snabbt och enkelt kunna skifta läge när man så önskar.
Justerfästet blir i 10mm och örat i 6mm stål som svetsas in i röret.

370CDCEBD55C83F34C26DAE3A9ACEC8918991B66

Posted (edited)

Det shoppades loss grejer för motorn igår.

Tändspolar, spridare, diverse sensorer, svängningsdämpare till veven.

Kort o gott allt som behövs för o köra motorn förutom remsidan, där måste jag placera in lite grejer först för o se vad jag ska ha.

 

Köpte även hem allt kablage etc för att börja bygga kabelhärvan till systemen som inte involverar motorn samt termostatplatta till oljefiltret för o kunna koppla in kylaren.

Tänkte jag ska limma in främre rutan här vid tillfälle också efter a-stolpen är ihop plastad. Ni andra som limmat in era rutor, hur gick processen till? Jag har anlitat glasmästare vid tidigare tillfällen och känner inte att jag kan processen fullt ut.

Tar gärna tips på limningen 😊

Edited by swedishGT40
Posted

Post nr 2.

Börjat riva ner motorn.

Ser bra ut hittills, honingsrepor kvar i loppen och inga spånor, bitar eller vatten i oljan i tråget.(Brunt på bild kommer från motorns kylkanaler efter demontering)

Har svårt o få loss svängningshämmaren dock då avdragaren inte får grepp på den.

Ska se om jag kan sätta i spänn bakom den istället för o få bort den o kunna riva bröstkåpan o plocka ur kam o kedjor.

 

IMG_20240430_195134_HDR.jpg

IMG_20240430_201330_HDR.jpg

IMG_20240430_201344_HDR.jpg

IMG_20240430_204800_HDR.jpg

IMG_20240430_205653_HDR.jpg

Posted

Du ska ha en avdragare som du skruvar fast i bultarna som remskivan sitter i, inte bryta bakom eller dra i ytterkant på dampern då risken är att kränger av ytterdelen från gummit....

Posted

Jag monterade tillbaka remskivan, då hade avdragaren bra kanter att greppa, sen åkte den av enkelt 😊

Blocket numera strippat och inväntar rengöring och demontering av lager och pluggar innan inspektion och sprickindikering utförs.

 

IMG_20240501_092110_HDR.jpg

Posted

Söker tips på mjuk o fin bränsletålig slang 50mm innerdiameter.

Har svårigheter o hitta någonstans o köpa.

Hydroscand gick bet också...

Posted

Car builder solution har en mjuk jag tänker skaffa, köpte en 100% godkänd och riktig, men den är ALLDELES för styv, kanske går att montera om man kokar den först, men.....

Posted
23 timmar sedan, ulwe sade:

Car builder solution har en mjuk jag tänker skaffa, köpte en 100% godkänd och riktig, men den är ALLDELES för styv, kanske går att montera om man kokar den först, men.....

Tack, jag kikade på den jag tror du menade, men den har spiral på utsidan som jag tror kommer göra så att klammern klämmer ojämnt.

Hittade en 45 böj på demontweeks som borde göra jobbet tillslut, bara tygarmerad och torde således vara mjuk nog. Men borde gå o hitta mer lättillgängliga kan man tycka 🤔(dom raka dom sålde var med inbyggd spiral som gör dem stela)

 

Idag kom de mesta av det jag beställt hem.

Men återstår fortfarande saker o anlända. Behöver t.ex. hämta upp mina vattenskurna delar till krängningshämmarna så man kan bygga vidare på dem.

Allt kablage har kommit, så kan börja med kabelhärvorna också. Önskar se lite bilder o förslag på hur ni gjort övergångar vid gångjärn.

Som t.ex. mellan chassi och huven där man vill gå över med el till lysena men inte få kabelbrott.

 

Posted

Har skissat upp adaptrar för att kunna montera DCOE spjällhus på IDF insug.
Blir lite universellt, man får porta efter dimension själv efter montage är tanken.

image.thumb.png.0d00e699a393b97d41d0ce19682140c2.png

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...