Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dagens arbete, ger mig för denna gång.

Nästa steg är dom skitjobbiga plåtarna bakom sparklådan upp mot hästskon...

 

IMG_20211009_152732.jpg

IMG_20211009_155825.jpg

IMG_20211009_172231.jpg

Posted

Och locket till föregående plåt. Dags o börja malla igen för insida av nyligen satt plåt samt undersida, sen överger jag bakre partiet för denna gång och börjar montera lite delar istället så man kan börja luska ut vart de finns behov av hål osv.

 

IMG_20211012_203744.jpg

Posted

Fixade bottenlock till hästskon, inte helt perfekt, men fullt godkänt ändock. Återstår andra sidan och sen insida hästsko som jag bävar lite för då den är krånglig 😅

 

IMG_20211014_211726.jpg

Posted (edited)

någon som har tips vart man köper prisvärda clips för bromsrör 3/16" och 1/4"?
Har använt clips av typen enligt bifogad bild tidigare, dock har jag svårt att hitta på sådana i 1/4" storlek, bara 3/16".

 

Gillar inte så kallade "p-clips" då dessa ska skruvas eller nitas, utan söker clips man trycker in i ett hål och som går att återanvända om man skulle behöva plocka loss röret eller dra nytt.

Extra bonus med clips som tar dubbla ledningar i kombon 3/16" och 1/4" då bromsrör och kopplingsrör går parallellt längs hela bilen.

 

EDIT: Glöm det, såg att Biltema precis börjat sälja just den typen jag efterfrågar, hoppas dom nyper vettigt då, deras gamla var helt värdelösa på den fronten...

 

 

Screenshot_20211016-183917.png

Edited by swedishGT40
Posted

Tänkte köpa hem lite styrsystem o annat snart, men har svårt o bestämma mig för om jag ska köra coilpacks eller "smart" fördelare.
Vad är era åsikter med för o nackdelar?
Och vilken approach valde ni själva?

Posted

Hej Daniel,

Jag har tänkt så här, Jag kommer att köra sprut och funktionen för att köra Coilpack finns så vore ju dumt att hänga kvar vid en fördelare med roterande/mekaniska delar som inte blir mer exakt ju mer varv du plågar ur motorn, medans Coilpack inte kommer att påverkas av mekanik utan skjuta när det är tänkt!

/Thomas 

coilpak.JPG

Posted
1 timme sedan, catskalle sade:

Hej Daniel,

Jag har tänkt så här, Jag kommer att köra sprut och funktionen för att köra Coilpack finns så vore ju dumt att hänga kvar vid en fördelare med roterande/mekaniska delar som inte blir mer exakt ju mer varv du plågar ur motorn, medans Coilpack inte kommer att påverkas av mekanik utan skjuta när det är tänkt!

/Thomas 

coilpak.JPG

Snyggt! Ska dom sitta ovanpå ventilkåporna, eller på annan placering?
Jag försöker komma till skott och bestämma om jag ska försöka dölja installationen på något vis eller bara montera på motorn.
Alt. köra en "modern" fördelare med elektronisk tändförställning för att det ska se mer tidskorrekt ut.
Har svårt att komma i mål med tankebanan tyvärr...

Har iaf beställt sprut och soppapumpsenheter, avvaktar med tändningen tills jag bestämt hur jag vill att det ska vara.

Posted

Varför hänga kvar vid fördelare om du ändå tänker köra elektroniskt  sprut , när du ska börja mappa
motorn tar du ju bort en av parametrarna i helhetsbilden då kan du inte styra varje cylinder sekvensiellt

Posted (edited)
51 minuter sedan, Hansol sade:

Varför hänga kvar vid fördelare om du ändå tänker köra elektroniskt  sprut , när du ska börja mappa
motorn tar du ju bort en av parametrarna i helhetsbilden då kan du inte styra varje cylinder sekvensiellt

Lutar nog åt det hållet du säger, men vill dölja spolarna på ett snyggt sätt.
Tänkte först att man kunde pressa in dem mellan bottendelen och delningsplanet för ITBer, men det blir för trångt.
Annars om man placerar dem bakom en plåt i ena tröskeln t.ex. så blir det långa tändkablar, det förstör lite av vinningen.
Vill undvika o ha dem på ventilkåporna om möjligt, men vill hålla dem korta.
Dvs. jag får inte riktigt ihop logiken 😄


EDIT: Jag svarar mig själv lite, man kanske kan sätta CNP på ventilkåporna och sen bygga en egen fejkad kåpa ovanpå där man fräser iordning samma mönster som i en Gurney Weslake kåpa?
Lite halvt avancerat men skulle kunna bli snyggt och diskret.

Edited by swedishGT40
Posted

Du kan väl göra fäste likt det Thomas gjort men skruva det i motorbrunnen , du har ju grundat med massa plan 
aluninumplåt redan 🙂

Posted

Funkar inte COP på era motorer i så fall?
Slippa coilpacks helt.
Jag kör COP - never going back.
/Vedde

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Posted
5 minuter sedan, vedde sade:

Funkar inte COP på era motorer i så fall?
Slippa coilpacks helt.
Jag kör COP - never going back.
/Vedde

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Njaa, dom lär bli välgrillade när dom sitter inklämda mellan grenrören 😁

Posted

Vist är det en Ford smalblock du har? Om du ska hålla dig under 100 hk per liter, varför inte bara köra på en Ford TFI liknande setup, kommer se ”rätt” ut och det finns tusentals mustangägare som gjort det innan.

Men vist försvinner framändan av motorn ur synhåll.
Borde väl gå att gömma två såna här där framme:

https://se.gsparkplug.com/1x-ngk-ignition-coil-u2003-48010.html?gclid=Cj0KCQjwtrSLBhCLARIsACh6RmhZrdDbK0b_pEz4-q8EcsC1gk9FVsGolmp6vbwvmuRzZHQxLV_4NhMaAsqJEALw_wcB

Den är förordad av speeduino folket för att den är lätthanterad och går att driva direkt på vanlig logikutgång.

Posted

Är inte där än men har sneglat lite emot en "hybrid" ("distributorless") med separata spolar men en "fördelare" som styr.

Anledningen är nog mest platsbristen och i alla fall den fördelaren jag har är grotesk stor och behöver oavsett bytas till något mindre.

https://www.holley.com/products/ignition/ignition_boxes/distributorless/parts/601513

 

Posted (edited)
1 timme sedan, Jocke4U sade:

Är inte där än men har sneglat lite emot en "hybrid" ("distributorless") med separata spolar men en "fördelare" som styr.

Anledningen är nog mest platsbristen och i alla fall den fördelaren jag har är grotesk stor och behöver oavsett bytas till något mindre.

https://www.holley.com/products/ignition/ignition_boxes/distributorless/parts/601513

 

En undran ,om man går i tankarna att köra elektroniskt sprut och då med en ECU som driver detta 
varför inte utnyttja dess inbyggda potential och skippa fördelare och bara gå direkt på enskilda tändspolar och sekventiell styrning fullt ut?

 

Edit : häng på ett gäng av dessa till eftermarknads Ecu så kommer du undan med en stabil lösning
till en hyfsad peng

Set of 8 Dragon Fire High Performance Smart Ignition Coils Replaces MSD 556-112 | eBay

Edited by Hansol
Posted

Min tanke är att sätta som Hansol skriver en sådan brygga på vardera sida nere i brunnen vid motorfästena typ, då kommer de undan avgas så bara tändhattarna behöver värmeskydd 😊

/Thomas 

Posted (edited)

Jag vill helst bara slippa mekaniken och långa tändkablar. Men vill också hålla det rent från onödigt kablage och dölja eller ha det likt 60-talets motorer visuellt.

Nånstans kommer jag få välja mellan moderna funktioner och avgasrening kontra estetiskt "korrekt".

Det är den balansgången jag letar just nu gällande tändningen.

 

Hur som helst så har jag börjat på o klamra bromsrören, och det är inte den vackraste färgen direkt, men kommer vara dolt bakom paneler när installationen är klar och funktionellt är dom kanon! Sitter som gjutna i chassiet och är lättanvända.

 

IMG_20211018_204703.jpg

Edited by swedishGT40
Posted

Kört färdigt med klammer för bromsrören bak nu, ska kolla hur jag vill lösa förgreningen, sen fortsätter jag framåt o kör klart innan jag avslutar panelarbetet bak.

Som ni ser så kommer mycket lite av rören att synas efter panelerna är på plats.

IMG_20211019_191740.jpg

IMG_20211019_192703.jpg

Posted

Nu är rören bak klamrade och t-kors på ny plats. Fick tyvärr inte in den mellan plåtarna, det skulle kollidera med kylarrören då, annars hade det blivit ännu mer dolt.

 

IMG_20211020_163939.jpg

Posted (edited)

jag irriterar mig på hur fult t-korset blev, vill gömma det...
Någon som vet vart jag kan få tag i ett mindre fördelningsblock enligt skisser?
Skulle kunna vara 2+2 anslutningar också och bara plugga ett av dem. Måste vara 3/8-24 nippel.

Alternativt kanske någon har grejer för att kunna tillverka en åt mig?
Jag har tyvärr inte grejerna som behövs för att borra in konan och rätt gänga, annars hade jag tillverkat den själv.
image.png.8ad6940d46acb9b436fd07574bfb65a3.png


Tanken med denna är att kunna placera den i längsled med bakåtgående ledning och sen ansluta dom tvärgående rören direkt i förgreningen och gömma allt i tunneln/bakom panelerna.


EDIT: Hittade något som skulle kunna fungera, dock inverted flare och gjord för soppa, men borde vara samma kan man tycka. https://www.ss396.com/camaro/RSBB06.html
Baah, det är större anslutning in i blocket såklart...
Men det är något i den stilen jag är ute efter.

EDIT2: Kanske denna, ser ut o vara samma gänga överallt iaf, hittar dock inga uppgifter, men det är för USA fordon, så troligt att det är 3/8 gänga.
https://www.summitracing.com/parts/opg-gbc9831
åter igen nej, verkar vara försedd med ventil för att säkra en huvudcylinder med enkel krets.

Får tänka om eller få något tillverkat om jag ska få det som jag vill tror jag.

Edited by swedishGT40
Posted
7 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Såg mer rätt ut, nu tog jag mig i kragen o klurade lite mer istället. Ibland räcker det med så lite för o få ordning på sakerna som borde vart rätt givet från start...

Nu sitter den på rätt ställe med fel skruv, och rören är korrigerade. Dock behöver dom små plåtarna uppdateras då jag var för snabb med o göra hål för rören, men det är första spillet jag fått iaf, så får se det positivt.

Nu kommer bara röret som löper ut ur tunneln och ner under kylarröret synas, resten blir dolt när allt är på plats.

IMG_20211023_194837.jpg

  • Like 1
Posted

Börjat på paneler för kardantunneln, men måste klura lite, går inte o komma åt o nita in muttrar längs undre balken 🤔

Skulle vilja kunna skruva loss båda sidorna nämligen.

Medans jag klurar så fixade jag dit några äldre paneler i fotbrunnen istället. Isolerade mot kupé, och bitumenmatta mot hjulhuset.

 

IMG_20211027_205230.jpg

IMG_20211027_205636.jpg

IMG_20211027_210309.jpg

IMG_20211026_205427.jpg

  • Like 1
Posted

@therealpinto Tänkte pulverlacka hjulupphängningen i kromfinish, men nu när det närmar sig så blir jag fundersam om det är ok vid förband och andra tryckytor?

Lämpar sig riktig kromning bättre?

Eller ska jag "bara" förnickla grejerna med DIY kit hemma i garaget?

 

IMG_20211030_181355.jpg

Posted

Lastade skruvförband ska vara plåt mot plåt, all form av färg emellan blir ett skikt som långsamt kryper iväg och gör att förbandet tappar klämkraft (skruven lossnar).

Det sagt har jag lackat mina uprights rakt över anläggningsytan och när jag plockade loss efter ett år hade jag fortfarande bra moment på skruvarna till lagerhållarna, men det är långa skruv med bra klämlängd. 

Chrom o zink kan ge väteförsprödning som inte heller är bra, men våra bilar är så konservativt dimensionerade så det är också en sån där sak som kanske nästan blir mer teoretisk än ett riktigt problem.

Jag tänker så här: Vet du med dig att du kommer lasta en komponent hårt, maskera anläggningsytan och måla övriga komponenten med någon form av lack, annars välj det du är mest sugen på.

/T

  • Like 1
Posted
1 timme sedan, tpau sade:

Chrom o zink kan ge väteförsprödning

Risken för vätesprödhet är väl bara på höghållfasta element typ 12.9 skruvar. Dessutom är det som #tpau säger att våra grejer är överdimensionerade.  Eloxering av höghållfast aluminium typ 2024 är i princip förbjudet om man inte har särskilda processer, anledningen är att ytan vid eloxering blir extremt hård och har därför lätt att spricka när materialet flexar och sprickan fortsätter ner i grundmaterialet.

Jag har pulverlacket många delar i min bil och pulver lack har en tendens att bli väldigt tjock, 100-200my, därför är det viktigt att ta bort färg där det riskerar att färgen kryper. Jag ersatte bortslipad pulverlack med washprimer som är liknar en lasyr i viskositet.

  • Like 1
Posted

Tack för svar, washprimer har jag aldrig hört talas om, men det låter som det jag skulle önska för kontaktytorna där man inte vill lägga på färg.
Tackar 👍

Posted

Har demonterat hjulupphängningen idag inför lack, och fick iordning en av tre plåtar till fotbrunnen ikväll också.

 

IMG_20211101_182748.jpg

IMG_20211101_200821.jpg

Posted

Jag tycker svaren ovan är vettiga när det gäller ytbehandling. Risken för vätesprödhet är bra att ha med sig och en fråga värd att ställa om man lämnar in saker på ytbehandling.

Gustaf

  • Like 1
Posted (edited)

Jag tänkte köpa på mig ett sortiment av vanliga storlekar på brickor, muttrar, skruv.
Några tips på vart man köper ett bulkpack billigast i 8.8?
EDIT: Svensk eller tysktillverkade grejer så det är god kvalitet i dem.

Edited by swedishGT40
Posted

Tackar för tipsen, ska kika på det i lugn o ro senare.

Idag lockades höger hjulhus igen vid bärarmsinfästningarna och båda sidorna i fotbrunnen har fått ordning på sina plåtar samt bitumenmattor och isolermattor.

När limmet härdat fullt ut nitar jag in plåtarna och fortskrider med den avslutande plåten i fotbrunnen.

 

IMG_20211102_201359.jpg

IMG_20211102_201225.jpg

Posted
15 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Jag tänkte köpa på mig ett sortiment av vanliga storlekar på brickor, muttrar, skruv.
Några tips på vart man köper ett bulkpack billigast i 8.8?
EDIT: Svensk eller tysktillverkade grejer så det är god kvalitet i dem.

Jag var nyligen ute efter något liknande. Jag ville ha ett sortiment med blankförzinkade 8.8 med torx, och hade bestämt mig för att jag ville ha Arvid  Nilsson och helst inte fler än 100 st/modell. Jag beställde från DUAB, det blev billigast för mig (torx begränsade leverantörsutbudet).

Posted

Någon som har tips på ett ställe med bra sortiment för gummigenomföringar?
Användningsområden blir kylarrör, kablar, kabelhärvor, ev. slang.
Dvs. jag vill ha gummigenomföringar med en typ av flexibelt membran som flexar när man pressar igenom något som kanske inte har samma diameter hela vägen.
T.ex. ett svetsat rör, eller en kabelstam.

Posted (edited)

Tänkte ev. köra med dessa skarvar på kylarrören framför fotbrunnen så man kan ha raka rör och lättare få in/ut dem ur tunneln bakåt.
Då kör jag böjar och annat efter dessa skarvar fram till kylaren.
Men räknar jag på det så bygger dom lite mycket, finns det några mer slimmade varianter?
Typ bara ett aningen grövre rör med o-ringar i?

https://www.j-spec.se/motor/avgassystem/tillbehor/v-band-klammor-flansar/1.5-38mm-v-band-flansar-aluminium


EDIT: Finns det inga alusnabbkopplingar likt dessa på bild?
Dom ser ut som dom jag pulat med på bruksbilar tidigare, men skulle önska motsvarande i alu så jag kan svetsa dem på rören.

Quick connect coolant hoses - Rennlist - Porsche Discussion Forums

Edited by swedishGT40
Posted (edited)
1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Tänkte ev. köra med dessa skarvar på kylarrören framför fotbrunnen så man kan ha raka rör och lättare få in/ut dem ur tunneln bakåt.
Då kör jag böjar och annat efter dessa skarvar fram till kylaren.
Men räknar jag på det så bygger dom lite mycket, finns det några mer slimmade varianter?
Typ bara ett aningen grövre rör med o-ringar i?

https://www.j-spec.se/motor/avgassystem/tillbehor/v-band-klammor-flansar/1.5-38mm-v-band-flansar-aluminium


EDIT: Finns det inga alusnabbkopplingar likt dessa på bild?
Dom ser ut som dom jag pulat med på bruksbilar tidigare, men skulle önska motsvarande i alu så jag kan svetsa dem på rören.

 

Vet inte om det är kopplingar likt dessa du far efter, i så fall söker du på hydraflow på google.

 

hydraflow.jpg.c7c6476a8e71fde4755db6956c876e0a.jpg

Edited by Hansol
Posted (edited)

I väntan på en förhoppningsvis färdig produkt så designade jag en egen variant som skulle göra jobbet.
Kräver alurör 55x10, inköp av lämplig hållfjäder (likt dem på bild), o-ringar och svetsas in som en V-fläns.

image.thumb.png.9d62ea2ee877154eb14d1ccb31470f78.png

2 timmar sedan, Hansol sade:

Vet inte om det är kopplingar likt dessa du far efter, i så fall söker du på hydraflow på google.

 

hydraflow.jpg.c7c6476a8e71fde4755db6956c876e0a.jpg

Verkar inte hitta dem i aluminium, bara rostfritt.
Finns en liknande variant hos flera svenska leverantörer, men 2" som minsta diameter tyvärr.

 

 

 

Edited by swedishGT40
Posted (edited)
23 minuter sedan, swedishGT40 sade:

I väntan på en förhoppningsvis färdig produkt så designade jag en egen variant som skulle göra jobbet.
Kräver alurör 45x10, inköp av lämplig hållfjäder (likt dem på bild), o-ringar och svetsas in som en V-fläns.


 

Verkar inte hitta dem i aluminium, bara rostfritt.
Finns en liknande variant hos flera svenska leverantörer, men 2" som minsta diameter tyvärr.

 

 

De finns i alu , rostfritt ,inconel samt titan .

Du kan även söka på Wiggins samma koppling annan leverantör.

http://www.mscn.com.au/index.php?route=product/product&product_id=1003

Det finns garanterat från rör dia 1/2" och uppåt 

 

Kom på att jag själv har ju dessa till mina tankrör  🙂

 

https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13715-peters-gt40/&do=findComment&comment=165368

 

Edited by Hansol
Posted
29 minuter sedan, Hansol sade:

De finns i alu , rostfritt ,inconel samt titan .

Du kan även söka på Wiggins samma koppling annan leverantör.

http://www.mscn.com.au/index.php?route=product/product&product_id=1003

Det finns garanterat från rör dia 1/2" och uppåt 

 

Kom på att jag själv har ju dessa till mina tankrör  🙂

 

https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13715-peters-gt40/&do=findComment&comment=165368

 

Riktigt smutt! Snygga och tillräckligt kompakta, men vilka priser 😲

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...