therealpinto Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Det du vill förhindra är att slangen vrider loss banjon när man svänger, så ett plåtbleck från skruven som håller oket mot spindeln till exempel kan fungera. I stort sett alla produktionsbilar med banjo på oken har en fast låspigg eller liknande som håller fast banjon. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Så här gjorde jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted January 19, 2019 Author Share Posted January 19, 2019 7 timmar sedan, ktm_micke sade: Så här gjorde jag. Aha, du låser bromsslangen med en p-klämma bara? Var detta okej för din besiktningsman? Behövs det enbart på fram- bromsar då? @therealpinto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Det där ser helt okej ut. Beroende på hur ok och slang sitter kan fjädringsrörelsen bak ge samma fenomen, så jag skulle gärna låsa där också. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted January 25, 2019 Author Share Posted January 25, 2019 Tagit upp hål för baklampor och provmonterat. På bilden även spacers på bakhjulen för att få rätt bredd! /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted January 25, 2019 Author Share Posted January 25, 2019 Lite spackel, slip och några lager grundfärg. Planen är att måla dom svarta och sen wrappa i vinyl så småningom. Får se hur det blir! /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted January 28, 2019 Author Share Posted January 28, 2019 Skärmarna lackade och försedda med gummilister. P-list från ByggBil.com längs "insidan" och ytterkanterna med U-list från Biltema. Listerna ser lite "svajiga" ut på bilden men dom är sedan dess upprätade och ser åtminstone aningen bättre ut! Kvar med bakskärmarna är att ordna lite kabelhantering för lamporna och sen måla insidan av skärmarna i nåt som tål vatten. Nån som har nåt bra förslag för målning av oskyddad glasfiber som man vill ska bli lite vattentålig/smutsavvisande? Har kollat lite på Biltemas epoxy-primer. Vad tror ni? Några andra förslag? Har en burk slät hammarlack liggandes, nån som har erfaranhet av hammarlack på plast? Mvh Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 28, 2019 Share Posted January 28, 2019 Så här kanske ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted January 28, 2019 Author Share Posted January 28, 2019 38 minuter sedan, Kjelland28 sade: Så här kanske ? Det där borde fungera också, då har jag ju två alternativ att fundera kring! Tack 🙂 /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted January 28, 2019 Author Share Posted January 28, 2019 Glasfibergjutningen är nu kapad i två. På bilden syns scuttle-delen som vi plastat dit en extra läpp på som motorhuven ska landa mot sen. Nästa steg blir att fixa infästning mot ramen, sedan ska en 4mm plywood sågas ut motsvarande den vita biten i framkant på scuttle och sedan plastas med glasfiber på båda sidorna. Efter det spackel, slip, färg etc. /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 28, 2019 Share Posted January 28, 2019 Jag är inte säker på att skissen på låsning verkligen förhindrar banjon att vrida skruven? Reservation då för att jag kanske inte förstår konstruktionen 🙂 Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted January 28, 2019 Author Share Posted January 28, 2019 2 minuter sedan, therealpinto sade: Jag är inte säker på att skissen på låsning verkligen förhindrar banjon att vrida skruven? Reservation då för att jag kanske inte förstår konstruktionen 🙂 Gustaf Jag antar att man sen viker upp den lilla "flärpen" till vänster på bilden för att låsa skruven? Eller kanske är risk att hela paktet vrider sig då förstås... Hmm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 28, 2019 Share Posted January 28, 2019 (edited) Som jag ritade så låser blecket skruven mot banjon vilket gör att den inte kan rotera loss men den hindrar inte banjon från att vrida sig, det får man lösa som på förslaget tidigare i tråden t.ex. trodde det var skruven som skulle låsas. red. Alternativet skulle vara att låta den undre delen sticka ut och låsa den mot något eller med en skruv igenom. Edited January 28, 2019 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 28, 2019 Share Posted January 28, 2019 Ja, det är ju vridningen av själva banjon som man vill hindra, det är där slangen för in en vridande kraft (som ju också påverkar skruven). Eftersom slangen är "lång" får man ju ett hyfsat moment där, speciellt om det är en lite styvare slang. För tydlighetens skull, en bild (om det funkar): Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted January 28, 2019 Author Share Posted January 28, 2019 (edited) 3 timmar sedan, therealpinto sade: Ja, det är ju vridningen av själva banjon som man vill hindra, det är där slangen för in en vridande kraft (som ju också påverkar skruven). Eftersom slangen är "lång" får man ju ett hyfsat moment där, speciellt om det är en lite styvare slang. För tydlighetens skull, en bild (om det funkar): Gustaf Okej, det är så det är löst för "produktionsbilar", intressant! Konstigt att Ford-oken jag har inte har liknande... /Gustaf Edited January 28, 2019 by guldgroda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 28, 2019 Share Posted January 28, 2019 Ford har "aldrig" haft banjoanslutning av oken, det har antingen varit en bit bromsrör från oket till spindel/bärarm eller en slang som gängats rakt in i oket. Så där finns inte behovet av att låsa en banjo på samma sätt. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted January 30, 2019 Author Share Posted January 30, 2019 On 2019-01-28 at 07:09, guldgroda sade: Skärmarna lackade och försedda med gummilister. P-list från ByggBil.com längs "insidan" och ytterkanterna med U-list från Biltema. Listerna ser lite "svajiga" ut på bilden men dom är sedan dess upprätade och ser åtminstone aningen bättre ut! Kvar med bakskärmarna är att ordna lite kabelhantering för lamporna och sen måla insidan av skärmarna i nåt som tål vatten. Nån som har nåt bra förslag för målning av oskyddad glasfiber som man vill ska bli lite vattentålig/smutsavvisande? Har kollat lite på Biltemas epoxy-primer. Vad tror ni? Några andra förslag? Har en burk slät hammarlack liggandes, nån som har erfaranhet av hammarlack på plast? Mvh Gustaf Har funderat lite kring vad jag ska måla insidan av skärmarna med och ska testa Biltemas svarta alkydfärg 30-525 eller 30-506. Någon som invänder mot detta? 😋 Mvh Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted January 30, 2019 Author Share Posted January 30, 2019 Vi har fortsatt lite med scuttle. En framsida i 4mm plywood har sågats ut och limmats ihop med ovandelen. Sedan har vi lagt en liten "radie" av epoxy-filler för att underlätta för glasfiber-förstärkningen. Blev lite filler över så motorhuven fick sig ett tunt lager spackel också. Hmm... Gulf-färger är kanske ganska coola ändå 😎 /G 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted January 30, 2019 Share Posted January 30, 2019 Jag har fått höra från en del olika håll att det är bra att ha något stötdämpande på undersidan för att inte få rosor i gelcoaten från stenskott inifrån. Har ingen personlig erfarenhet i frågan, men på förekommen anledning har jag köpt en burk sån här: https://www.carbuildersolutions.com/uk/wunderseal-underbody-sealer Jag har inte provmålat ännu. Kanske de som har bilar som rullar kan bidra med mer erfarenhet om det behövs eller inte. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted January 30, 2019 Author Share Posted January 30, 2019 3 timmar sedan, tpau sade: Jag har fått höra från en del olika håll att det är bra att ha något stötdämpande på undersidan för att inte få rosor i gelcoaten från stenskott inifrån. Har ingen personlig erfarenhet i frågan, men på förekommen anledning har jag köpt en burk sån här: https://www.carbuildersolutions.com/uk/wunderseal-underbody-sealer Jag har inte provmålat ännu. Kanske de som har bilar som rullar kan bidra med mer erfarenhet om det behövs eller inte. /T Men är den där färgen stötdämpande alltså? Eller missförstår jag dig? 😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted January 30, 2019 Share Posted January 30, 2019 Ja precis. Andra alternativ är någon form av bedliner färg. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted February 4, 2019 Author Share Posted February 4, 2019 Jaha, lite mer pillande med bakskärmar. Målat med två lager alkydfärg från biltema. Får se om jag får problem som @tpau varnade för, men jag tar den risken och testar. Lampor monterat, dragit kablarna i en flex-slang. Kvar att göra så småningom är att rita och 3D-printa en liten "press-on"-kåpa till lamporna som skyddar baksidan av lamporna mot vatten/grus-blästring. Men det får bli längre fram. /G 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted February 4, 2019 Author Share Posted February 4, 2019 Börjat pilla lite med instrumentpanelen parallellt med Scuttle-tillverkningen. En del finjusterande kvar både på scuttle och instrumentpanel, men nåt i stil med nedan är min tanke. Stämmer det att dom indikator-lamporna man MÅSTE ha är för helljus och blinkers? Jag tänkte ha olja, laddning, helljus och blinkers. Saknar jag nåt kritiskt då? Mätarna är tänkt att vara (från vänster i bild): Varvräknare, hastighet, Oljetryck, vatten-temp, tanknivå. Switcharna är tänkt att vara: Blinkers (till vänster om ratt, förmodligen lite längre ner än på bilden), helljus, belysning, bränslepump. Tändning och startmotor sköts från tändningslås på styrstammen. Tuta ska tydligen finnas så man kan ha i mitten på ratten i Snap-Off-rattarna. Nån som vet mer om detta? Framgick inte helt för mig hur man använder detta... /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 4, 2019 Share Posted February 4, 2019 Ett tips, sätt riktig spak för blinkers. Det är bökigt med knapp.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted February 4, 2019 Author Share Posted February 4, 2019 1 timme sedan, Frena sade: Ett tips, sätt riktig spak för blinkers. Det är bökigt med knapp.... Är det så illa alltså? I min tanke känns det inte så himla farligt... Får nog skaffa en brytare och simulera lite! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 Ja, det är blinkers (grön) och helljus (blå) som är krav när det gäller indikeringar. Jag har kört 20-talet olika lösningar på blinkers tror jag, och en "riktig" spak med självåtergång är svårslaget. Jag tycker ändå att en lång vippa på panelen, som man når från ratten, är rätt OK, i alla fall om den monteras så man sköter den som en blinkersspak (uppåt = höger, nedåt = vänster, med vippan monterad till vänster om ratten). Det finns ju några MC-system nu med "smart" självåtergång som känner av andra saker, det kan vara en mellanväg för den som är sugen på mer teknik. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 11 timmar sedan, guldgroda sade: Är det så illa alltså? I min tanke känns det inte så himla farligt... Får nog skaffa en brytare och simulera lite! Jag hade spak på min efter inrådan från andra att inte köra med knapp. Spakrörelsen sitter i ryggmärgen. Provkört två olika med knapp och inte alls gillat det, även om det säkert hade blivit en vanesak det också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 Instämmer. Jag är normalt sett inte rädd för udda lösningar, men vanlig blinkersspak saknar jag på min. Har vippbrytare utan någon återgång. Händer lite för ofta att jag kör omkring och blinkar 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 Spak från Carbuildersolution, tänk på att instrumentbrädan inte får vara för tjock. Jovisst blinkas det kanske lite länge, men som min pappa sa "Du skall alltid ta ut svängen" /bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted February 5, 2019 Author Share Posted February 5, 2019 2 timmar sedan, Frena sade: Jag hade spak på min efter inrådan från andra att inte köra med knapp. Spakrörelsen sitter i ryggmärgen. Provkört två olika med knapp och inte alls gillat det, även om det säkert hade blivit en vanesak det också. 2 timmar sedan, Rikard Larsson sade: Instämmer. Jag är normalt sett inte rädd för udda lösningar, men vanlig blinkersspak saknar jag på min. Har vippbrytare utan någon återgång. Händer lite för ofta att jag kör omkring och blinkar 🙂 Tack för tips/råd. Ska fundera noggrant på saken (på spaken 😎). Har en spakar från en gammal ford liggandes som jag kan använda - men den har dålig känsla, är lite onödigt stor plus har lite andra kontroller som jag inte har nytta av också... Dock blir det lite mer cleant utan spaken (IMO). /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 (edited) CBS säljer spak för styrstam också, löser även tutan.. https://www.carbuildersolutions.com/uk/indicator-stalk-assembly-black Jag vill minnas att min fiat Uno från 87 hade spakar som satt i panelen, funkade utan problem, undrar hur de hade löst självågergången där, kanske finns något att inspireras av. Annars hade min brors Cadillac blinkersindikatorn längst framme på skärmen det fungerade mycket bra, man kanske kan få dit någon liknande lösning med tex indikator i bakkant av lyktpottan. /T Edited February 5, 2019 by tpau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 Westfield säljer denna annars https://parts.westfield-sportscars.co.uk/body-interior-electrical/instruments-electrics-washwipe?product_id=370 // Sorin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 JOCAR.se har oxå http://jocar.se/product_info.php/cPath/33_122/products_id/181/osCsid/fss9jkbro9f41ucjkbiahnqav4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted February 6, 2019 Author Share Posted February 6, 2019 16 timmar sedan, Göran Nilsson sade: JOCAR.se har oxå http://jocar.se/product_info.php/cPath/33_122/products_id/181/osCsid/fss9jkbro9f41ucjkbiahnqav4 17 timmar sedan, sorin sade: Westfield säljer denna annars https://parts.westfield-sportscars.co.uk/body-interior-electrical/instruments-electrics-washwipe?product_id=370 // Sorin 18 timmar sedan, tpau sade: CBS säljer spak för styrstam också, löser även tutan.. https://www.carbuildersolutions.com/uk/indicator-stalk-assembly-black Jag vill minnas att min fiat Uno från 87 hade spakar som satt i panelen, funkade utan problem, undrar hur de hade löst självågergången där, kanske finns något att inspireras av. Annars hade min brors Cadillac blinkersindikatorn längst framme på skärmen det fungerade mycket bra, man kanske kan få dit någon liknande lösning med tex indikator i bakkant av lyktpottan. /T Tack för alla tips!! 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted February 18, 2019 Author Share Posted February 18, 2019 Jahapp, här kommer en hel drös bilder då jag kom ihåg att fota rätt mycket. Blev att jag körde på en vanlig vippströmbrytare för blinkers ändå, helt enkelt för att jag hade allt hemma till det... (lat är man😋) Klädd i konstläder/vinyl. Mätarna är från en gammal Volvo. Resultatet blev totalt sett helt okej, men "flärparna" nedåt hade behövts förstärkas eller hållas fast mot ramen då dom känns lite fladdriga. /Gustaf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted February 20, 2019 Author Share Posted February 20, 2019 Aldrig jobbat med plåt tidigare, så varit lite nervös för att börja med detta - men lika bra att bara göra ett försök. Först ut är fotbrunnen. Lite Binky-inspirerad CAD. Kvar är att nita fast allt med lite sikaflex mellan. /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 20, 2019 Share Posted February 20, 2019 CAD = Cardboard Aided Design 🙂 Snyggt jobbat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted February 25, 2019 Author Share Posted February 25, 2019 Fortsatt plåtarbete. Rätt kul när man väl kommit in i det! /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted February 26, 2019 Author Share Posted February 26, 2019 Andra sidan av kardantunneln har genomgått samma steg. Såga - borra - limma - nita. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted March 2, 2019 Author Share Posted March 2, 2019 Spacklat, slipat, sprayspackel och sen målat insidan med alkydfärg. Behöver mer spackling för att få en snygg yta sen ska det lackas efter det. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted March 2, 2019 Author Share Posted March 2, 2019 Just det... Om nån har funderat på biltemas kolfiberfilm skulle jag varmt rekommendera att skaffa en vettigare folie med luftkanaler för att få bort bubblor bättre. Den var rätt lätt att jobba bort veck etc på men bubblorna fick jag inte bort innan jag gav upp. Bubblorna syns inte supermycket på bild, men tro mig dom är där... 😂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted March 5, 2019 Author Share Posted March 5, 2019 Fortsätter förberedelser för eldragning. Här nummerplåt med tillhörande belysning: Sen har jag sågat ut sista plåtbiten till kardantunneln. Två saker jag skulle vilja ha tips om: 1: Vill man ha den enkelt avtagbar? Hur löser man det snyggast isåfall? Blindmuttrar och skruv bara? 2: Nån som har en snygg lösning för växelspaksdamask? Tack på förhand! Mvh Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 Hej Gustaf. ser bra ut ditt bygge, jag har samma fundering kring handbromsen också, jag köpte en damask från Dalhems samtidigt som till vxl.spaken men den var alldeles för liten sen har jag inte hittat något vettigt. MVH / Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 (edited) Jag kör med MGB växelspaksdamask i gummi med kromring, ser ut att kunnapassa din installation, det finns även motsvarande till Audi TT och Honda Jazz. Även MG Midget har en intressant gummidamask som skulle kunna funka. Om man vill ha skinn (nåja vinyl iaf) så har CBS en hel del; https://www.carbuildersolutions.com/uk/gear-gaiters. Men skynda dig innan Brexit om du ska beställa därifrån. Jag rullbockade min topplåt, resultatet blev väldigt trevligt och var inte så svårt att göra, tyvärr har även jag bryderier om hur den ska fästas på ett snyggt sätt, hoppas du får några bra tips som jag kan sno 🤫. Vart har du köpt nummerskylthållare? /T Edited March 5, 2019 by tpau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 Jag borrade och gängade direkt i chassit med små m4 skruv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted March 6, 2019 Author Share Posted March 6, 2019 (edited) 11 timmar sedan, tpau sade: Jag kör med MGB växelspaksdamask i gummi med kromring, ser ut att kunnapassa din installation, det finns även motsvarande till Audi TT och Honda Jazz. Även MG Midget har en intressant gummidamask som skulle kunna funka. Om man vill ha skinn (nåja vinyl iaf) så har CBS en hel del; https://www.carbuildersolutions.com/uk/gear-gaiters. Men skynda dig innan Brexit om du ska beställa därifrån. Jag rullbockade min topplåt, resultatet blev väldigt trevligt och var inte så svårt att göra, tyvärr har även jag bryderier om hur den ska fästas på ett snyggt sätt, hoppas du får några bra tips som jag kan sno 🤫. Vart har du köpt nummerskylthållare? /T Nummerskyltshållaren är från hovleverantören - Feltema! Hmm - kanske skulle kopiera deras lösning. Göra en "ram" med hål i och sen limma fast en damask på undersidan av den. Edited March 6, 2019 by guldgroda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted March 6, 2019 Author Share Posted March 6, 2019 11 timmar sedan, Fredrik Svedjefält sade: Jag borrade och gängade direkt i chassit med små m4 skruv Menar du plåten ovanpå kardantunneln nu? Vill du skicka en bild hur det ser ut isåfall? Det är en tänkbar lösning för mig också - bara osäker hur det ska se ut med skruvar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 Jag sydde en i samma konstmaterial som jag har på kardantunneln. En enkel aluminiumring på insidan är skruvad med självborrande skruv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 1 timme sedan, guldgroda sade: Menar du plåten ovanpå kardantunneln nu? Vill du skicka en bild hur det ser ut isåfall? Det är en tänkbar lösning för mig också - bara osäker hur det ska se ut med skruvar! Jag tog bilden jag har på min byggtråd. Jag kan ta fler om du vill! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guldgroda Posted March 6, 2019 Author Share Posted March 6, 2019 2 timmar sedan, Rikard Larsson sade: Jag sydde en i samma konstmaterial som jag har på kardantunneln. En enkel aluminiumring på insidan är skruvad med självborrande skruv. Ser snyggt ut. Är aluminiumringen fastskruvad från undersidan då? Om den är fastskruvad från ovansidan - hur når du skruvskallarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.