Jump to content

Esther Seven #31 - Reggad & besiktad


Recommended Posts

Det du vill förhindra är att slangen vrider loss banjon när man svänger, så ett plåtbleck från skruven som håller oket mot spindeln till exempel kan fungera.

I stort sett alla produktionsbilar med banjo på oken har en fast låspigg eller liknande som håller fast banjon.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Skärmarna lackade och försedda med gummilister. P-list från ByggBil.com längs "insidan" och ytterkanterna med U-list från Biltema. Listerna ser lite "svajiga" ut på bilden men dom är sedan dess upprätade och ser åtminstone aningen bättre ut!

Kvar med bakskärmarna är att ordna lite kabelhantering för lamporna och sen måla insidan av skärmarna i nåt som tål vatten. Nån som har nåt bra förslag för målning av oskyddad glasfiber som man vill ska bli lite vattentålig/smutsavvisande?

Har kollat lite på Biltemas epoxy-primer. Vad tror ni? Några andra förslag? 

Har en burk slät hammarlack liggandes, nån som har erfaranhet av hammarlack på plast?

Mvh Gustaf

14 Esther bakskärm lack.jpg

15 Esther bakskärm gummilister.jpg

16 Esther bakskärm gummilister 2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Glasfibergjutningen är nu kapad i två. På bilden syns scuttle-delen som vi plastat dit en extra läpp på som motorhuven ska landa mot sen.

Nästa steg blir att fixa infästning mot ramen, sedan ska en 4mm plywood sågas ut motsvarande den vita biten i framkant på scuttle och sedan plastas med glasfiber på båda sidorna.

Efter det spackel, slip, färg etc.

/G

17 Esther scuttle kapad.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, therealpinto sade:

Jag är inte säker på att skissen på låsning verkligen förhindrar banjon att vrida skruven? Reservation då för att jag kanske inte förstår konstruktionen 🙂

Gustaf

Jag antar att man sen viker upp den lilla "flärpen" till vänster på bilden för att låsa skruven? Eller kanske är risk att hela paktet vrider sig då förstås... Hmm...

Link to comment
Share on other sites

Som jag ritade så låser blecket skruven mot banjon vilket gör att den inte kan rotera loss men den hindrar inte banjon från att vrida sig, det får man lösa som på förslaget tidigare i tråden  t.ex. trodde det var skruven som skulle låsas. 

red. Alternativet skulle vara att låta den undre delen sticka ut och låsa den mot något eller med en skruv igenom.

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ju vridningen av själva banjon som man vill hindra, det är där slangen för in en vridande kraft (som ju också påverkar skruven).

Eftersom slangen är "lång" får man ju ett hyfsat moment där, speciellt om det är en lite styvare slang. För tydlighetens skull, en bild (om det funkar):

Bildresultat för brake caliper banjo fitting

Gustaf

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, therealpinto sade:

Ja, det är ju vridningen av själva banjon som man vill hindra, det är där slangen för in en vridande kraft (som ju också påverkar skruven).

Eftersom slangen är "lång" får man ju ett hyfsat moment där, speciellt om det är en lite styvare slang. För tydlighetens skull, en bild (om det funkar):

Bildresultat för brake caliper banjo fitting

Gustaf

 

Okej, det är så det är löst för "produktionsbilar", intressant! Konstigt att Ford-oken jag har inte har liknande...

/Gustaf

Edited by guldgroda
Link to comment
Share on other sites

Ford har "aldrig" haft banjoanslutning av oken, det har antingen varit en bit bromsrör från oket till spindel/bärarm eller en slang som gängats rakt in i oket. Så där finns inte behovet av att låsa en banjo på samma sätt.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2019-01-28 at 07:09, guldgroda sade:

Skärmarna lackade och försedda med gummilister. P-list från ByggBil.com längs "insidan" och ytterkanterna med U-list från Biltema. Listerna ser lite "svajiga" ut på bilden men dom är sedan dess upprätade och ser åtminstone aningen bättre ut!

Kvar med bakskärmarna är att ordna lite kabelhantering för lamporna och sen måla insidan av skärmarna i nåt som tål vatten. Nån som har nåt bra förslag för målning av oskyddad glasfiber som man vill ska bli lite vattentålig/smutsavvisande?

Har kollat lite på Biltemas epoxy-primer. Vad tror ni? Några andra förslag? 

Har en burk slät hammarlack liggandes, nån som har erfaranhet av hammarlack på plast?

Mvh Gustaf

Har funderat lite kring vad jag ska måla insidan av skärmarna med och ska testa Biltemas svarta alkydfärg 30-525 eller 30-506.

Någon som invänder mot detta? 😋

Mvh Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Vi har fortsatt lite med scuttle. En framsida i 4mm plywood har sågats ut och limmats ihop med ovandelen. Sedan har vi lagt en liten "radie" av epoxy-filler för att underlätta för glasfiber-förstärkningen.

Blev lite filler över så motorhuven fick sig ett tunt lager spackel också. Hmm... Gulf-färger är kanske ganska coola ändå 😎

/G

18 Esther scuttle limmad.jpg

19 Esther scuttle epoxy filler.jpg

20 Esther motorhuv spackel.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har fått höra från en del olika håll att det är bra att ha något stötdämpande på undersidan för att inte få rosor i gelcoaten från stenskott inifrån.

Har ingen personlig erfarenhet i frågan, men på förekommen anledning har jag köpt en burk sån här: https://www.carbuildersolutions.com/uk/wunderseal-underbody-sealer

Jag har inte provmålat ännu.

Kanske de som har bilar som rullar kan bidra med mer erfarenhet om det behövs eller inte.

/T

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, tpau sade:

Jag har fått höra från en del olika håll att det är bra att ha något stötdämpande på undersidan för att inte få rosor i gelcoaten från stenskott inifrån.

Har ingen personlig erfarenhet i frågan, men på förekommen anledning har jag köpt en burk sån här: https://www.carbuildersolutions.com/uk/wunderseal-underbody-sealer

Jag har inte provmålat ännu.

Kanske de som har bilar som rullar kan bidra med mer erfarenhet om det behövs eller inte.

/T

Men är den där färgen stötdämpande alltså? Eller missförstår jag dig? 😊

Link to comment
Share on other sites

Jaha, lite mer pillande med bakskärmar. Målat med två lager alkydfärg från biltema. Får se om jag får problem som @tpau varnade för, men jag tar den risken och testar.

Lampor monterat, dragit kablarna i en flex-slang. Kvar att göra så småningom är att rita och 3D-printa en liten "press-on"-kåpa till lamporna som skyddar baksidan av lamporna mot vatten/grus-blästring. Men det får bli längre fram.

/G

21 Esther bakskärm alkydfärg.jpg

22 Esther bakskärm lampor.jpg

23 Esther bakskärm lampor utsida.jpg

24 Esther bakskärm lampor kabeldragning.jpg

25 Esther bakskärm provmontage.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Börjat pilla lite med instrumentpanelen parallellt med Scuttle-tillverkningen. En del finjusterande kvar både på scuttle och instrumentpanel, men nåt i stil med nedan är min tanke.

Stämmer det att dom indikator-lamporna man MÅSTE ha är för helljus och blinkers? Jag tänkte ha olja, laddning, helljus och blinkers. Saknar jag nåt kritiskt då?

  • Mätarna är tänkt att vara (från vänster i bild): Varvräknare, hastighet, Oljetryck, vatten-temp, tanknivå. 
  • Switcharna är tänkt att vara: Blinkers (till vänster om ratt, förmodligen lite längre ner än på bilden), helljus, belysning, bränslepump.
  • Tändning och startmotor sköts från tändningslås på styrstammen.
  • Tuta ska tydligen finnas så man kan ha i mitten på ratten i Snap-Off-rattarna. Nån som vet mer om detta? Framgick inte helt för mig hur man använder detta...

/G

26 Esther instrumentpanel CAD.jpg

27 Esther instrumentpanel CAD2.jpg

28 Esther instrumentpanel plywood.jpg

29 Esther instrumentpanel layout.jpg

30 Esther instrumentpanel layout2.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Frena sade:

Ett tips, sätt riktig spak för blinkers. Det är bökigt med knapp....

Är det så illa alltså? I min tanke känns det inte så himla farligt...

 

Får nog skaffa en brytare och simulera lite!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är blinkers (grön) och helljus (blå) som är krav när det gäller indikeringar.

Jag har kört 20-talet olika lösningar på blinkers tror jag, och en "riktig" spak med självåtergång är svårslaget. Jag tycker ändå att en lång vippa på panelen, som man når från ratten, är rätt OK, i alla fall om den monteras så man sköter den som en blinkersspak (uppåt = höger, nedåt = vänster, med vippan monterad till vänster om ratten).

Det finns ju några MC-system nu med "smart" självåtergång som känner av andra saker, det kan vara en mellanväg för den som är sugen på mer teknik.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, guldgroda sade:

Är det så illa alltså? I min tanke känns det inte så himla farligt...

 

Får nog skaffa en brytare och simulera lite!

Jag hade spak på min efter inrådan från andra att inte köra med knapp. Spakrörelsen sitter i ryggmärgen. Provkört två olika med knapp och inte alls gillat det, även om det säkert hade blivit en vanesak det också.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Frena sade:

Jag hade spak på min efter inrådan från andra att inte köra med knapp. Spakrörelsen sitter i ryggmärgen. Provkört två olika med knapp och inte alls gillat det, även om det säkert hade blivit en vanesak det också.

 

2 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Instämmer. Jag är normalt sett inte rädd för udda lösningar, men vanlig blinkersspak saknar jag på min. Har vippbrytare utan någon återgång. Händer lite för ofta att jag kör omkring och blinkar 🙂

 

 

Tack för tips/råd. Ska fundera noggrant på saken (på spaken 😎).

Har en spakar från en gammal ford liggandes som jag kan använda - men den har dålig känsla, är lite onödigt stor plus har lite andra kontroller som jag inte har nytta av också...

Dock blir det lite mer cleant utan spaken (IMO).

/G

Link to comment
Share on other sites

CBS säljer spak för styrstam också, löser även tutan..

https://www.carbuildersolutions.com/uk/indicator-stalk-assembly-black

Jag vill minnas att min fiat Uno från 87 hade spakar som satt i panelen, funkade utan problem, undrar hur de hade löst självågergången där, kanske finns något att inspireras av.

Annars hade min brors Cadillac blinkersindikatorn längst framme på skärmen det fungerade mycket bra, man kanske kan få dit någon liknande lösning med tex indikator i bakkant av lyktpottan.

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

 

17 timmar sedan, sorin sade:

 

18 timmar sedan, tpau sade:

CBS säljer spak för styrstam också, löser även tutan..

https://www.carbuildersolutions.com/uk/indicator-stalk-assembly-black

Jag vill minnas att min fiat Uno från 87 hade spakar som satt i panelen, funkade utan problem, undrar hur de hade löst självågergången där, kanske finns något att inspireras av.

Annars hade min brors Cadillac blinkersindikatorn längst framme på skärmen det fungerade mycket bra, man kanske kan få dit någon liknande lösning med tex indikator i bakkant av lyktpottan.

/T

Tack för alla tips!! 😄

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jahapp, här kommer en hel drös bilder då jag kom ihåg att fota rätt mycket. 

Blev att jag körde på en vanlig vippströmbrytare för blinkers ändå, helt enkelt för att jag hade allt hemma till det... (lat är man😋)

Klädd i konstläder/vinyl. Mätarna är från en gammal Volvo. Resultatet blev totalt sett helt okej, men "flärparna" nedåt hade behövts förstärkas eller hållas fast mot ramen då dom känns lite fladdriga.

/Gustaf

26 Esther instrumentpanel CAD.jpg

27 Esther instrumentpanel CAD2.jpg

28 Esther instrumentpanel plywood.jpg

29 Esther instrumentpanel layout.jpg

30 Esther instrumentpanel layout2.jpg

31 Esther instrumentpanel inklädnad1.jpg

32 Esther instrumentpanel inklädnad2.jpg

33 Esther instrumentpanel inklädnad3.jpg

33 Esther instrumentpanel inklädnad4.jpg

34 Esther instrumentpanel färdig.jpg

35 Esther instrumentpanel monterad.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Aldrig jobbat med plåt tidigare, så varit lite nervös för att börja med detta - men lika bra att bara göra ett försök. Först ut är fotbrunnen. Lite Binky-inspirerad CAD. Kvar är att nita fast allt med lite sikaflex mellan.

/G

36 Esther Fotbrunn 1.jpg

37 Esther Fotbrunn 2.jpg

38 Esther Fotbrunn 3.jpg

39 Esther Fotbrunn 4.jpg

40 Esther Fotbrunn 5.jpg

41 Esther Fotbrunn 6.jpg

42 Esther Fotbrunn 7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Just det... Om nån har funderat på biltemas kolfiberfilm skulle jag varmt rekommendera att skaffa en vettigare folie med luftkanaler för att få bort bubblor bättre. 

Den var rätt lätt att jobba bort veck etc på men bubblorna fick jag inte bort innan jag gav upp.

Bubblorna syns inte supermycket på  bild, men tro mig dom är där... 😂

EDA9F6EE-3703-485C-A937-FF63D68D11F7.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter förberedelser för eldragning. Här nummerplåt med tillhörande belysning:

37FC4A20-5D82-43C7-8BAF-1C8AEC9D8AEA.thumb.jpeg.2980554a585e071b18a5be94ff67ebaa.jpeg

 

Sen har jag sågat ut sista plåtbiten till kardantunneln. Två saker jag skulle vilja ha tips om: 

1: Vill man ha den enkelt avtagbar? Hur löser man det snyggast isåfall? Blindmuttrar och skruv bara?

2: Nån som har en snygg lösning för växelspaksdamask? 

EC0A671C-84C7-48A8-8E66-1B86A1DEF19C.thumb.jpeg.d10502c04f5bcd11401e0023dd8a18e5.jpeg

Tack på förhand!

Mvh Gustaf 

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med MGB växelspaksdamask i gummi med kromring, ser ut att kunnapassa din installation, det finns även motsvarande till Audi TT och Honda Jazz. Även MG Midget har en intressant gummidamask som skulle kunna funka.

Om man vill ha skinn (nåja vinyl iaf) så har CBS en hel del; https://www.carbuildersolutions.com/uk/gear-gaiters. Men skynda dig innan Brexit om du ska beställa därifrån.

Jag rullbockade min topplåt, resultatet blev väldigt trevligt och var inte så svårt att göra, tyvärr har även jag bryderier om hur den ska fästas på ett snyggt sätt, hoppas du får några bra tips som jag kan sno 🤫.

Vart har du köpt nummerskylthållare?

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, tpau sade:

Jag kör med MGB växelspaksdamask i gummi med kromring, ser ut att kunnapassa din installation, det finns även motsvarande till Audi TT och Honda Jazz. Även MG Midget har en intressant gummidamask som skulle kunna funka.

Om man vill ha skinn (nåja vinyl iaf) så har CBS en hel del; https://www.carbuildersolutions.com/uk/gear-gaiters. Men skynda dig innan Brexit om du ska beställa därifrån.

Jag rullbockade min topplåt, resultatet blev väldigt trevligt och var inte så svårt att göra, tyvärr har även jag bryderier om hur den ska fästas på ett snyggt sätt, hoppas du får några bra tips som jag kan sno 🤫.

Vart har du köpt nummerskylthållare?

/T

Nummerskyltshållaren är från hovleverantören - Feltema!

Hmm - kanske skulle kopiera deras lösning. Göra en "ram" med hål i och sen limma fast en damask på undersidan av den.

0026010_leather-gear-gaiter-with-chrome-surround-205-x-105mm.thumb.jpeg.dbad29514e2191dce71b2f200c35a6c2.jpeg

Edited by guldgroda
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Fredrik Svedjefält sade:

Jag borrade och gängade direkt i chassit med små m4 skruv

Menar du plåten ovanpå kardantunneln nu? Vill du skicka en bild hur det ser ut isåfall? Det är en tänkbar lösning för mig också - bara osäker hur det ska se ut med skruvar!

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, guldgroda sade:

Menar du plåten ovanpå kardantunneln nu? Vill du skicka en bild hur det ser ut isåfall? Det är en tänkbar lösning för mig också - bara osäker hur det ska se ut med skruvar!

Jag tog bilden jag har på min byggtråd. Jag kan ta fler om du vill! 

DSC_0281.JPG

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Jag sydde en i samma konstmaterial som jag har på kardantunneln. En enkel aluminiumring på insidan är skruvad med självborrande skruv.

damask01_640.JPG

 

Ser snyggt ut. Är aluminiumringen fastskruvad från undersidan då? Om den är fastskruvad från ovansidan - hur når du skruvskallarna?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...