Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    460
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

tpau last won the day on January 13

tpau had the most liked content!

Community Reputation

64 Excellent

About tpau

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Precis så, kärlet har ett dykrör så att det suger på botten, därmed suger det tillbaka den mängd kylvätska den behöver (så länge det finns tillräckligt i kärlet). /T
  2. Det finns två sätt att hantera expansionen när vattnet blir varmt. Antingen ha en expansionstank med luftbubbla som kan bli mindre. Eller genom att ha en fjäderlastad ventil vid i systemet kopplat till en icke trycksatt tank. Då kan en liten del av kylväskan få lämna systemet när det blir varmt men sugs tillbaka igen när vattnet svalnar och krymper. Jag använder den senare metoden och har en sån här flaska kopplad till den lilla slangen från kylaren https://www.carbuildersolutions.com/uk/abs-moulded-expansion-tank-075ltr /T
  3. Den här sidan har mycket bra info att börja med: http://www.super7thheaven.co.uk/components/sierra_rear_differential/ /T
  4. Jag håller med dig i ALLT! efter att ha funderat en stund bestämde jag för att vara en modig ingenjör... Tillbaka till att Britterna kör racing med dess bitar så 500 kg och 200 hk konstant racing fungerar, och damtätningen gör att standardbromsar kan gå 20 tusen mil i snö o salt utan problem, men jag tror att min sjua kommer gå mindre än 2 tusen i min livstid och bo i garage... Pratar vi 400 hk och en tung sjua vid bankörning på R-däck är sannolikt dessa för små. Jag tror att låg ofjädrad vikt kommer ge mig bättre dynamisk säkerhet vid glasskörning på kurvig väg, därför valde jag som jag gjorde. Men! Jag har inte kört, min bil står på byggvagn........ /T OBS konstigt typsnitt är inte mitt val utan blev knas vid redigering
  5. När jag läste på och köpte mina letade jag mig fram till att många Britter kör racing med solida sierra skivor, därefter köpte jag ett willwood kit med solida 260 mm skivor. Typ detta: https://www.burtonpower.com/brake-kit-ford-sierra-2wd-265x12mm-powerlite-rdbk1s.html Dock så är min fortfarande inte provkörd så jag har svårt att utvärdera om valet var rätt... /T
  6. Mät ditt kablage tänk på vad @jake hittade i sitt kablage. Börja med alla skarvar i kontakter du gjort själv... /T
  7. Ring o prata med Burton Power annars. De skickar lika snabbt som om det var inom Sverige. Hittar inte vid en snabbsökning men de kan säkert ha. /T
  8. Jag funderar på om du ens behöver så stora hål långt ner. lite överslag: En ottomotor kan ligga på en specifik förbrukning av ca 250 gram/kWh Om du lyckas ta ut 1000hk eller 740 kW i en timma använder du då 185 kg bränsle Det ger ca en halv deciliter i sekunden. Att lyckas ta ut den effekten i mer är 10 sekunder känns svårt, borde gå ganska fort då 😈 Så byttan med snabbt utbyte med pumpen borde inte behöva vara mycket större än 5 liter. Mer än det så kan det förmodligen rinna till ganska långsamt. /T
  9. Lamborghini kör dubbla tankar, det går att se ganska mycket av systemet när Chris river ut det. Kanske går det att få span på hur en modern OEM gör det. För övrigt en rolig kanal om än lite grovhugget ibland... /T
  10. Vad jag tycker är en riktigt fet Raw Striker https://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=177110 Som tips för att bli färdig, planera in att lägga timmar varje vecka då kommer det att gå framåt. /T
  11. Hi Spec har tagit fram en lösning som verkar ganska nätt. http://www.hispeccalipers.co.uk/electrospot.html Den lite högre ofjädrad vikten kan kanska bitvis kompenseras av ett aluok utan handbroms... /T
  12. Efter att ha flyttat arbetsbänken blev det lite mörkt vid den. Tänkte köpa fler av Julas lågprofil lysrör, 2x36w men de har utgått. Blev deras 54w LED armatur för 399kr istället. Nominellt ska de ha ca 20% färre lumen men ärligt så blev det ljusare från den än armaturerna bredvid (LED till höger). Vet inte om den håller i längden men så här långt kan jag rekommendera.
  13. Långsamt går det men lite småpillat har det blivit. Baklamporna är monterade och elen är dragen dit, känns lite fel att ha en kontakt inne i hjulhuset men så får det bli fram tills dess att det blir problem. Biltema Supersealkopia och en hel del krympslang med lim. Spikbandet känns lite väl hemmapulat men det gör jobbet. Den gråa färgen är CBS högflexibla färg, den blev ganska hård så undrar om den gör jobbet... Uppsidan är att skärmen slutat vara stickig på insidan samt att efterklangstiden gått ner rejält. I fram har jag fortsatt med värme. Det hemmabyggda värmepaketet börjar komma på plats och diverse småsaker runtikring. Det blir lite katten på råttan, vindrutespolare behövde ha en plats. Torkarmekanismen behövde också det. Och för att sätta reglagen med manövervajrar så behöver instrumentbrädan komma på plats för att jag ska kunna tillverka den lilla panelen där spakarna ska sitta. GBS visade god serviceanda och skickade en ersättare för den förra panelen som hade fiskögon i hela gelcoaten. Bra svar på tal och levererade på utlovad tid (6v). jag behöver också färdigställa tunneltopspanelerna och har funderat massor på hur dessa ska sitta fast bra. Jag tror det var Morty som rekommenderade att gänga M4 rakt i chassierören. M4 har 0,7 stigning så det blir nästan 3 gängvarv. Fungerar bra så här långt och med försänkta skruvar blir det snyggt o slätt. Notera även de försänkta popnitarna som håller tungan mellan de två panelerna. 1 av tre paneler färdig... /T
×
×
  • Create New...