Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    475
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    18

tpau last won the day on November 7

tpau had the most liked content!

Community Reputation

70 Excellent

About tpau

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är ju en sportbil du bygger, klart du ska ha en kort slutväxel! Om jag läser din graf rätt kommer du varva ca 2500 varv i motorvägsfart, hade det varit en fyra hade det ansetts vara ganska låga varv. Dessutom verkar det som om du på fullgas alltid kommer ligga mitt i motorns efektpuckel och typ inte hamna under 175hk, så det borde ju skjutsa på gött även med den relativt modesta effekten i en 305a. Rx8 anses ju dessutom ha en mycket trevlig kördynamik. Jag tycker att det verkar som ett mycket coolt projekt! Hur mycket inredning o sånt siktar du på? Siktar du på att använda hela subframe eller bara armarna? Balkram eller fackverk? /T
  2. Lite mer montering, värmepaketet på plats. /T
  3. Precis, även Europa spares, kit spares, SVC osv. Sök på Lucas Wiper motor alt mini Wiper motor så hittar du massor. Carbuilders har även mycket tillbehör tex. kontaktstycke vilket är trevligt. /T
  4. Dom här verkar ha ganska mycket också http://www.maxxtuning.se/produkter/motorstyrning-elektronik/kontaktdon/bosch-compact/ /T
  5. Fick hem lite filttejp från Elfa så scuttle åkte på ikväll. Passade på att ta en bild på insidan av scuttlen, defrosterplenumen sitter på samma skruv som ventilationsutblåsen med dubbla nyloc, en för utloppet och en för plenumens. Mellan plenum och scuttle sitter det en 3mm neoprenpackning och slangarna är bara nedstoppade i gummiböjen som ansluter mot brandväggen.. Torkarnotorn är på plats också, jag förstår varför man använder gamla Lucas system, installationen blir kompakt och enkel. Defrosterutblåsen hamnade på rätt ställe och ser trevliga ut nu. Och så en bild med rutan på plats igen, muttrarna till stagen är bara påskruvade några gängvarv så det blir lite tightare mellan stag och scuttle i slutändan. Känns konstigt att börja ta av skyddsfilmen...
  6. Svetsstänk!!! När jag provsvetsade ihop den bit jag skar av grenröret med den nya biten jag köpt för att fylla i hade jag mkt stora mängder svetsstänk. Grenröret kallas rostfritt men är magnetiskt, nya rörbiten är Biltemas rostfria och inte magnetiskt, svetstråden är Biltemas rostfria och jag kör med 25% CO. svetsen är en liten 160A Esab origo mig och innanför luckan rekommenderar den trådmatning 6 och effektläge 2 av 4 vilket jag körde. Provade även mer effekt utan skillnad i mängden stänk. Fogen blir strukturell och ser ok ut, men hur gör jag för att inte få så mycket svetsstänk? /T
  7. Jag fortsätter att gneta på med alla de saker som jag sparat till slutet. Scuttlen är målad invändigt och redo för återmontering, väntar bara på mer filttejp för att se till att den inte skramlar mot ramen. När det stog still monterade jag framblinkers på noskonen och tänkte koppla in men insåg att jag nog bör bestämma mig för eldragningen till sidoblinkers, men dessa ska sitta i franskärmen så det var bara att bita ihop och montera framvagn... jag kom så långt att jag tänkte lägga på ett lager värmebeständig färg på bromsskivorna, men färgen fick slut på drivgas trots att den känns halvfull. Självklart efter att ha målat en halv skiva... På väg ut ur garaget bestämde jag mig för att lägga på framskärm, fel sida men känns fortfarande grymt bra. Så då var det bara att ta tag i en annan sak som legat, avgasröret. Om ni kommer ihåg passade inte GBS nya större ljuddämpare mot mitt mycket gamla grenrör så jag behöver byta en 17 cm rak bit mellan kollektor och ljuddämpare, Inte hela värden och jag får lite skylla mig själv för min snigelfart på byggandet... den är iallafall snygg på plats, saknas fortfarande svets mellan kollektor o rörbiten. Men som vanligt kommer funderingarna, när jag lägger dämparen så att den är nästan horisontell så pekar avgasutsläppen ganska mycket neråt. Jag borde kunna borra ur nitarna till gaveln och rotera om utblåset för att få det mer i sidled men det känns som en god idé att låta det peka ganska mycket neråt till bullerprovet (jag har illusionen att jag ska klara provet med denna dämpare eventuellt med en liten insticksbaffel). Men om jag kör så kommer jag blåsa avgaser på bakhjulet, vid bankörning är det nog en dålig idé som kommer överhetta däcket. Men är det någon som har erfarenhet av om det kommer bli problem redan vid inspirerad gatåka? /T
  8. Har fått lite mer tid i garaget. Elen under scuttle är klar utom torkarmotorn som jag måste fundera lite till på hur det blev vid spakarna till slut. Därefter blev det något som krävde lite nerver, såga hål uppepå scuttle för defrosterutblås, men mäta 4 gånger och ta det lugnt så blev det riktigt bra! Även under scuttle är det färdigt nu är allt färdigkonstruerat på värmepaketet bara att montera ihop och hoppas att det fungerar som tänkt. Efter att bilden togs var det bara att plocka bort allt, ska på med lite svart färg på insidan av scuttlen samt lite tygtape mellan scuttle o ram. /T
  9. Elen i ibrädan hopkopplad nu är det bara motgående kablage, kupéfläkten, USB-laddning samt torkarmotor kvar att koppla in under scuttle. Sen är det dags att välja säkringar och se till att reläerna har någonstans att bo. När det är klart är det bara fram o sidoblickens kvar innan all el är klar för funktionskontroll. Tittade på ”B is for build” och han uttryckte att när det börjar närma sig klart så brukar han börja tappa tempo och fokusera på småsaker pga nervositet, det har nog helt klart varit så för mig, så dags att bita ihop och köra på! /T
  10. Helt rätt gissat! Tog lite mod att sätta borret i instrumentbrädan men alla hålen hamnade rätt. Han med en kortis i garaget efter jobbet, sen kom lilltjejen o ville vara med. Notera spakarna för värmepaketet de är anslutna till ett fungerande värmepaket, kommer mer bilder om det en annan gång. Ska bli krymplack på aluplåten för spakarna och lite matta på tunneln. Men börjar tro att sånt får vänta till efter besiktning. Nästa job blir el till instrumenten. /T
  11. Har gått långsamt ett tag, men fått lite go sista veckorna. ikväll pysslade jag med det här... hålet är 53mm.
  12. Jag tror inte du behöver oroa dig för klämlängden, jag tror på din haveriannalys. När den bakre delen av fästet gick av i svetsen blev det ett gångjärn runt de två kvarvarande skruvarna som då utsattes för växlande böjlast. Om den analysen är korrekt; Se till att den bakre fästpunkten har en bra kraftväg mot generatorns infästning där du får drag/tryck istället för böjlast. Om du gör ett fäste i plåt, glöm inte att integrera sträckhylsor/tjockväggigt rör. Jag tycker att det är praktiskt att borra stora hål i plåten som sträckhylsan går i och svetsa fast sträckhylsan i plåten. Sträckhylsan bildar då en vårta som du kan fila för att få bra passform mot motgående part. En annan fundering. Går remmen först till generatorn eller först till kompressorn? Den som är först tar alla förbrukares last, vilket kan bli ganska supermycket. Normalt sett brukar därför generatorn som vanligtvis är den största lasten ligga först i remkretsen. /T
  13. Frustrerande, kämpa på! Den kommer bli magiskt bra när du får ihop den. Fundera på om du kan få in några sträckhylsor på generatorfästet. Längre klämlängd hjälper skruvar att klara cyklisk last, typ 2,5 ggr skruvdimetern i godtyckligt tjockväggigt rör. /T
  14. Kolla efter artikelnummer på hjullager, är de samma så ska det ju passa. däremottror jag att man bytte stora muttern, en del har vänstergängat men tror inte alla har det. Inte orimligt att den här killen skrivit om det. http://www.super7thheaven.co.uk/ /T
  15. Jag använde montageklammer för ventillation https://soliduct.se/montageklammer-200.htm Många har kört spikband kombinerat med delar från T-klammer för laddluft /T
×
×
  • Create New...