Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    415
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

tpau last won the day on September 8

tpau had the most liked content!

Community Reputation

53 Excellent

About tpau

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. tpau

    SwedishGT40 Scratchbygge

    Vad sägs om såna här och en vinkelslip? https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/jordankare-och-stolpskor/stolpsko-p238046 /T
  2. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Tack Rickard Jag har arbetat med att få dit min ratt, det blev inte så enkelt som jag tänkt mig... Jag beställde ett Ford Cosworth rattnav som såg väldigt nätt ut men med 76 mm bultcirkel och tänkte att mitt BG snapoff som skulle ha 70 och 74 borde passa. Men snapoffen hade 5 mm hål och navet m6 gängor, det hade gått att göra plats men hade aldrig sett snyggt ut. Som salt i såret insåg jag dessutom vid provmontering att muttern mot styraxeln inte fick plats inne i snapoffens handel. Efter en del övervägande beställdes et Momo rattnav För sierra, men när jag monterade det såg det ut så här: 14 cm mellan kringla o blinkers funkar inte riktigt, dessutom det det ganska dumt ut. Efter lite funderande insåg jag att det borde funka med Ford navet och en 10mm adapter, men vart köper man en adapter med 76mm bultcirkel... Fick helt enkelt bli att försöka tillverka en själv. Jag ska inte visa bilder på hur det blev runt då jag nog inte ska uppmana någon annan att använda pelarborr och vinkelslip samtidigt 🤫 efter lite arbete blev det något sånt här: Lite gängtapp och så stort hål i mitten Slutresultatet 12 cm mellan kringlans framsida och blinkersspak, precis så jag når... Dessutom ser jag faktiskt instrumenten, nu är bara frågan om jag verkligen vill ha bussratt Nu kommer nästa utmaning, plastbitarna från Ford för att täcka in styrstammen blockerar såklart också mätarna, funderar på om man kan hammarforma något i Alu för att få det lite rundare o nättare... Får de vad jag tar mig för. /T
  3. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Helgen och även gårdagskvällen dominerades av sjua. 🎉 När jag gick bet på baklysena fick det bli framlysen istället. Största funderingen har varit hur jag ska få det att se snyggt ut med undersidan (förutom det att jag inte kunde hålla mig från att byta ut befintligt kontaktdon och sladd till nya som färgmatchade kabelmattan för bilen) I slutändan landade jag på korrugerad slang och ett kabelskydd för batterikablar. Vi får se om det kommer klara miljön men just nu ser det bra ut för en rimlig insats o peng. Nästa lampa fick bli skyltbelysning, där famns det redan 3 hål i baksvepet och en lampa som följde med byggsatsen, men hur göra med kabelgenomföring? Enligt gammalt brittiskt talessätt; ”If the only tool you have is a hammer, then every problem is a nail” Mindre version av polskydd passar klockrent i ett 12mm hål. 👍 Nästa del tog många timmar, noskonen har förvarats på diverse ställen i 8 år nu och har inte helt rätt form. Dessutom behövde jag trimma upp ursparningarna för bärarmarna. Nåväl jag gjorde några små första utkast till fästen med skruv och gumminitmutter Litet hål för att markera hål på panelen, och brickor för att justera höjd. Jag har länge funderat på om jag ska ha undre färspunkterna på sidan eller underifrån men till slut vann estetiken och det blev underifrån (ledsen för suddig bild) Sen av och på ett dussintal gånger för att placera hålen och tillslut har jag en noskon som kan sitta fast. Nästa steg blir att göra nya fästen och montera dzus, det kommer inte funka att försöka få i skruvarna underifrån när bilen står på hjul, dessutom är juryn fortfarande ute på om inte det ska bli fäste nere på sidan istället. Med noskonen och scuttle på plats var jag tvungen att kolla om huven skulle gå på, men tyvärr... Notera att pinnen flyger i framkant, verkar som om det bara är at ta bort mina fina alu spacers från motorfästena igen... /T
  4. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Tack Gustav! Jag börjar få segervittring börjar kunna tro att den kan rulla för egen maskin nästa sommar. Tack för förtydligandet👍 Det blir nog att försöka få dom så höga jag kan utan att det ser kass ut för att få god synbarhet. Helgen var barnfri och jag unnade mig lite längre tid i garaget så mer elsystem o belysning, uppdatering kommer... /T
  5. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Nu har jag sovit på saken och kollade igen på lampplacering. Mellan min är ju så klart minimiavstånd mellan lamporna i horisontalplan... 😳 /T
  6. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Har fortsatt arbeta med vinyllister mellan skärm o kaross. En massa trianglar urklippta, plåtsaxen visade sig vara bästa redskapet. Och på plats gör det enorm skillnad. Sen kom det ett paket igår En likadan ratt som jag har i Miatan fast silvrig, det kanske Är möjligt att jag kan ha instrument där GBS tycker... Kan för övrigt även passa på att uttrycka att det är viss skillnad mellan Momo o Mountney i hantverk, märks att det är olika prisklasser. Nu när skärmarna är på är det dax för baklampor, blir fyrkantiga Caterham lampor. men vad betyder egentligen höjderna som står i SFRO boken? Min 300mm Medel Min 600 Innebär det att mitten på lampglaset måste vara 600 över marken? Det kommer att se osnyggt ut jag lyckas inte sätta dom högre än så här...
  7. tpau

    Esther Seven #31

    Frustrerande att det inte fungerar för dig. Jag har en mellanstor gasolbrännare som jag hårdlött en del med. Den räcker precis för att löda med silverlod, men har inte gett mig på mässingslod då det behöver 100 grader till... Däremot har jag länge spanat efter något lite varmare, då jag har haft svårt att värma loss skruvar o liknande med gasolbrännaren. Köpte precis en Mapgasbrännare i förhoppning att den ska ha lite mer tryck. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/lod/gasdrivna-lodverktyg/mapgasbrannare-218533/?gclid=EAIaIQobChMIpOvqhLWt3QIVQ0QYCh1ThgnuEAAYASAAEgKXqvD_BwE Den var ju inte billig, men gör den vad det står på förpackningen så kommer den vara användbar mot skruvar o dylikt också. Kämpa på och vrid o vänd på problemet så hittar du nog en lösning som passar dig. /T
  8. tpau

    Esther Seven #31

    Det går lite utanför mitt kunskapsområde så vad som följer är bara ingenjörsmässiga resonemang. Det sagt går nog alldeles utmärkt med vanligt lod, är inte helt säker på om det kommer bli några långtidsproblem, samtidigt tenspacklar man karrosseriplåt och anser att det sitter bra o länge. Anledningen att använda silverlod är att du får en starkare fog, men det är ju inte därför du löder i det här fallet. Använd gärna extra flussmedel om du kör med lod på rulle det blir ju mycket oxider o liknande när man svetsar. I allra värsta fall får du skära bort plåten med tenn på om något år och svetsa dit något nytt så riskerna med att prova är ju ganska låga... /T
  9. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Mitt mål är fortfarande att få ihop elsystemet. I bak är det lampor som saknas, men de ska monteras på stänkskärmen, vilken ju då behöver monteras. Men för att kunna passa in mot hjulet behövde jag först ha dit drivaxlar o lager. Började med att passa in mot kurvaturen på karossen (tror Britterna kallar den för cresent panel). Därefter montera hjul och kolla att det passar i hjulhuset, passagerarsidan gick bra men förarsidan behövde lite övertalning. skärmen fäster jag med 9 st M5x20, 25 mm bricka o gumminitmutter, förhoppningen är att få ett lagom starkt förband om olyckan är framme så inte hela karossidan blir bullig. Bilen blev galet bred med skärmar på. Nu är det bara fästa förarsidan, sen av och montera gummilist emellan. Funderingarna har även börjat gå mot hur jag ska fästa stensprutsskydden på bakskärmarna, min favorithypotes just nu är rostfri M3 med kullrig insexskalle o gumminitmutter då blir skallen nästan lika liten som en popnit, men det känns som om jag övertänker det lite. Hur har ni gjort? Vad var lärdomarna?
  10. tpau

    Esther Seven #31

    Det är inspirerande att se att du jobbar på, och jag behöver knuffar för att komma ut garaget, men ikväll blev det någon timma. Jag rekommenderar lödning, gärna med silverlod. Lödtennet blir extremt lättflytande och suger in i porerna pga kapilärverkan, kemisk metall måste du trycka in så det är svårt att faktiskt få det där det borde vara, blir lätt mer som en laglapp utanpå. /T
  11. tpau

    Spyder VX

    Grattis! 🎉 /T
  12. tpau

    Esther Seven #31

    Om urlyft av motor. Ett motorlyftok kan vara bra om du är själv och vill lufta ur motor och vxl-låda tillsammans. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/universallyftar/motorlyftkedja-601004/ Min är nog jula och kvaliten är ganska kass, men den gör jobbet. Rörisolering i skumplast är bra för att skydda färgen på chassi rören. https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rorisolering/rorisolering-2000023027 Tänk också på att inte arbeta under hängande last, motor o växellåda väger nästan 200 kg ihop (pinto e tunga grejor). Kör hårt! /T
  13. tpau

    Esther Seven #31

    Meckigt med oljetråget. Överväg att plocka bort lite av höjden av tråget om du ändå ska in o svetsa, typ haynes eller med extra volym åt sidan. Om du inte får det 100 tätt med MIGen går det alltid att hårdlöda i porerna där det läcker. Annars är det som vanligt gör rent o sprita så ska det nog gå att få fina svetsar. Var försiktig med hur mycket värme du stoppar in så det inte slår sig för mycket. För mig var oljetråget första gången med TIG och det gick helt ok. /T
  14. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Den här semestern blev det inte så mycket sjua, men bra ändå 😱 Jag har i alla fall gnetat på med elen, men mycket återstår... Som motivationshöjare monterade jag förarstolen och började titta lite på intstumentplacering. Jag har lite kortare ben o längre bål än de flesta så i många bildar skymmer ratten övre halvan av mätarna, tyvärr verkar det bli så här också... har dock en ratt som är 26 cm på insidan och är sugen på att byta till en som är 29 cm på insidan, sen går det att lyfta rattstången någon cm. Ska labba lite för det här känns inte helt optimalt 🤔 /T
  15. Kolla den här tråden /T
×