Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    547
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    25

tpau last won the day on July 7

tpau had the most liked content!

Community Reputation

116 Excellent

About tpau

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag är inte helt säker men har för mig att SFRO vill att det ska vara brottsega material i hjulupphängning. Det innebär att du ska hålla dig till 8.8. Varför ska du ha bra passning där? Normalt brukar man ha ett tjockväggigt rör inne i bussningen, det är mellan detta och bussningen som rotationen sker. Sen låses röret via friktion i ändarna mot konsolen som håller fast. Skruven är bara en mycket stark tving på rätt ställe som ser till att det tjockväggiga röret sitter still mot konsolen. /T
  2. Idag var en bra dag! Igår var jag uppe i Uppsala och hämtade @veddes trailer, tack för det generösa erbjudandet Fredrik! Imorse klockan 8 såg det ut såhär: Hade ett möte med Marlon klockan 10 i Norrtälje för komplettering av SFRO2 och bullerprov. Jag har lagt många kvällar på att mäta och mäta igen på hjulupphängningen. Jag vet att tidiga Zero hade problem med toe in på ena bakhjulet, tydligen var min en tidig Zero. Höger bak stod en millimeter toe in, lite mätande och räknande på lagerhuset visade att jag borde ha en 0,12mm schims, Min bror hjälpte mig med 0,1 och 0,02 schimsband vilket löste problemet galant, ”I love it when a plan comes together” som Hannibal Smith brukade säga. I fram hade jag blivit lurad av mitt lutande garagegolv, använde rotationslaser för att mäta in en bra plats där bilen borde stå. I slutändan Hittade jag en plats där jag enbart behövde 2mm plåt under ena framhjulet för att få marken horisontell. Med bilen rak visade det sig att jag hade 1,5 grader camber på ena hjulet och 0.8 grader på andra hjulet. På en Zero ger ett varv på övre spindelled ca 0,8 grader camber, lossa och skruva in höger övre spindelled ett varv så blev det lika där. Jag hade också kanske lite för mycket toe med 2 mm per sida. Justerade ner till ca 1.25 mm per sida. Vid min provkörning var det en trevlig bil, men frågan var vad en mer kunnig förare skulle säga. Marlon kom tillbaka efter en relativt kort provkörning med komplimanger för bilens körbarhet, win! Tillbaka upp med bilen på trailern för en kort färd till Norrtälje flygfält. Marlon körde 4 vändor fram och tillbaka, kändes nästan fånigt tyst; Fast jag stod nästan 100 meter bort så det kändes inte helt tryggt. Efter mätning körde han tillbaka med tummen upp och ett leende, 75 dBa sammanvägt, jag hade gått för mycket all in på ljuddämpning, bilen strålar ca 13% av tillåtet buller 🤪. Med det här har jag tydligen passerat SFRO2 och Bullperprov! 🎉🏎 Enskilt godkännande är bokat till nästnästa Måndag, hoppas att postgudarna är med mig så att det går ihop sig. Ett särskilt tack till Marlon som kunde ta sig an mig på kort varsel och för det fantastiskt trevliga bemötandet! /T
  3. tpau

    Vilket kit?

    Den här listan var inte helt dum, men misstänker att det krävs en del sovrande. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kit_car En tillverkare att kontakta kan vara DAX, men jag tror att det är så att det numera drivs av den holländska generalagenten. Googla på: DAX Rush V8 En annan inspirationskälla kan vara complete kit cars kit guide https://completekitcar.co.uk/uk-kitcar-guide/ /T
  4. Ush vad jobbigt, känner med dig! Oavsett vart befintlig motor ska ta vägen kommer det inte ligga dig i fatet om du lyfter toppen. När toppen är lyft är det lättare att bestämma vad som behöver göras. Jag tror ett stort beslut behöver vara om du ska köra mer i sommar. Vill du göra det kanske du ska överväga lagning tex med en motor från någon närliggande skrot och bara flytta över kammarna. /T
  5. Hej Jag bygger Zero, och kan rekommendera. Mitt kit har gått ihop ok och senare versioner har många förbättringar. Stefan är bra att ha att göra med och bilarna är trevliga. Det är ca ett 442 chassi så mer plats för rumpan och mer plats i motorutrymmet. Känns den fortfarande liten finns det en GT version som är lite större. GBS bygger många bilar själv och byggsatserna har förhållandevis ok passform (för att vara engelska). En av egenheterna är att baksvepet och scuttle ska göras lite som ett papperspyssel, med flärpar att vika in osv. Det kändes skrämmande först men efter att ha gjort det tycker jag nog att jag oroade mig i onödan. En annan nackdel är hur framvagnens camber justeras. Där det är lite halvmeckigt på sierraspindlarna. GBS kommer från Robin Hood som gjorde sjuor för långfärdsåka på väg, Robin hoods kvalitet var lite sisådär och byggsatserna krävde mycket arbete. Zero är mycket mer lättbyggd och är mycket nättare och kompetentare på bana men det ligger kvar ett visst vägfokus (om man inte väljer race chassi). Jag vet om att mazda V6 och Honda S2000 motor har fått plats men ska du in med riktigt bred motor kanske du måste svetsa om övre rören i motorrummet. Jag tror däremot att en raksexa kan gå in, jag har mycket plats kvar framåt. Om du vill ha mysigt vrid, varför inte Saab turbo eller Duratec i4 2.5 liter? kKan ju inte riktigt mäta sig med ljudet eller känslan av en v12 dock 🎶. /T
  6. tpau

    Byggplaner

    Välkommen! Låter som ett spännande bygge jag gärna följer. För bakmonterad låda titta på Alfaronny s bygge som han gjorde för några år sedan (den innan hans coola mittmotorbygge). Finns info lite här och var här på forumet om man letar. Mina tankar/åsikter om bakmonterad växellåda och sjua; En sjua har ofta bakvikt med förare på plats därav att bla MK placerar motorn förvånansvärt långt fram. En av de bregränsnde faktorerna på en sjuaram är utrymmet för förarens höfter mellan bakhjul och bakaxelklump, därav 442 ramar och liknande. Många bakmonterade växellådor bygger framåt, då kan de behöva placera föraren antingen längre fram vilket leder till trångt pedalutrymme eller lång hjulbas. Eller knuffa föraren utåt vilket driver upp spårvidd och ner möjlig däcksbredd. Tunneln i en 442 ram kan göras förhållandevis stor så i framkant även ganska stöddiga växellådor kan få plats monterade på motorn, dessutom kan det underlättas av att knuffa motorn lite framåt. Men det är din bil och din bygglädje är viktig byg som du känner. /T
  7. Petade i 5 diskobollar i ljuddämparen och torrvarvande lite till., gjorde absolut ingen skillnad på dB mätaren. Börjar tro att jag valt fel provmetod. Näväl trailerhyra blir minst 800 och så behöver jag be om hjälp av någon som har E kort, Utöver att jag riskerar att tappa en helg. Så surfade mer på vad som skulle kunna vara vettiga ljuddämpare från biltema men det krävdes lite besiktning på plats, kom hem med en laddning som tillsammans med byggsatsens originalljuddämpare hade god potential. Två Volvo slutdämpare av typen där flödet går fram och tillbaka och en krokig bit som passade. Fick slita en stund med glidhammaren för att skilja grenröret o dämparen men till slut så gick det. Sen var det bara att kanalisera min inre turbo Yoda och börja kapa o stumfoga rör. Det blir mycket snyggare när han gör det men det fick typ rätt form. Efter helsvetsning återmonterade jag Och hade lite passformsproblem, mellanröret låg an mot bakvagnsuppgängningen. Men inget som inte gick att lösa med slägghammare... Efter att ha satt lite överblivet avgasbandage på mellanröret fick det permanent plats. Det är ganska kul att bygga när inte kraven är så höga 🙈🤔 Efter provkörning är den bra mycket tystare, nu är bara frågan om remkretsen är för bullrig, av någon anledning låter min generatorrem som drivningen till en kompressor... /T
  8. tpau

    Huvlås Triumph?

    Jag köpte dessa. https://www.watski.se/Excenterlas-11MXg Justerbara och blev väldigt stilrena. /T
  9. Var och fick hjulen balanserade idag. Resultatet blev 30, 40, 45, 130! gram Självklart var det hjulet som krävde mest vikter monterat i fram, inte konstigt att det skakade i ratten. Däckgubben var rodåkare och trodde att det ska bli bra, får se om han har rätt eller om det blir att åka tillbaka och rotera däcket på fälgen. Har spenderat kvällen med att återbesöka hjulinställning, tror att jag kan ha haft olika camber höger och vänster motsvarande ett gängvarv på övre kulleden. Har lämnat alla muttrar lösa och ska återbesöka Inmätning/justering igen om någon dag. /T
  10. Min Fru hade med sig lite rostfria nitar från biltema i eftermiddags, dessa monterades snabbt i ljuddämparen (gillar verkligen tryckluftspistolen, det är tungt att dra 4.8 mm rostfria nitar för hand) Avgassystemet återmonterades och grannarna fick utså lite mer torrvarvande, tyvärr kan jag inte mäta nån märkbar skillnad före och efter dB killer. Har en intern debatt om nästa steg är diskobollar innanför dB killern o tvättsvamp i luftburken eller om jag ska filosofera i Biltemas avgassektion. Det fans någon Opel Astra slutdämpare som var billig och verkade ganska stor, någon som har ett hett tips på billiga dämpare som dämpar mycket? Gärna en sån där avgaserna måste åka fram och tillbaka någon gång. För att visa någon bild så är det här avgasventilen som var oljegrisig. Tätningsbytet verkar fungera, men ska det vara så mycket grå aska på ventilerna? Inser också att det kommer krävas en big bore avgaspackning, eldringen ligger nästan helt exponerad i överkant o framkant. Får bli senare. /T
  11. Då har jag tillslut skruvat ihop mustangen och fått ut den ur garaget. Det var bra lortigt efter att ha bökat hjulupphängningar och efter att ha fått hjälp av min 4 åring att fylla olja i motorn. Så igår blev det storstädning och skura golvet. Till i år fick Mustangen; ny cab, nya spindelleder, ny p-ända, nya skivor och belägg, fjäderbussningar bak, reparerat kilometerräknaren, lagt på ny klarlack på bakkofångaren som var sönderbränd (blev ganska anständigt och kan rekommenderas), monterat nya dimljus, bytt olja o stift samt masserat skärmkanter och monterat nya hjul. Men det var en av de billigaste med V8 jag kunde hitta.... Nåja rullade in sjuan i garaget idag och började med grannovänligt torrvarvande. Öppnade porten och verkstadsdörren i andra ändan, varvade upp motorn till 5000 varv och mätta ljudnivå inne på förarplatsen Efter lunch spenderade jag en timma med att försöka dela ljuddämparen, det heter att den ska vara ompackningsbar så borrade ut nitarna och försökte dela. Använde först milt vild och sen mindre milt våld inklusive glidhammare. Lyckades få ytterröret att glida fram och tillbaka men innerröret ville inte separera. Dags för plan b, krokig dB killer. Hade tänkt att montera den mitt i det perforerade röret som en ljuddämparbaffel, men nu hamnar den i slutröret. Har lindat lite överblivet avgasbandage runt, och glömde så klart handskar, kliar skönt just nu... Nu ska jag bara handla nya rostfria popnitar och sätta tillbaka avgassystemet så får vi se om det fungerade. Passade också på att plocka av hjulen för att kunna köra iväg o balansera. Har helt klart kommit fram till att det hade varit skönt med en stadig lyftpunkt mitt under styrväxeln, se det som en rekommendation till alla er nybyggare... /T PS En liten glambild på mustangen, fortfarande dammig efter vinter i tält o garage. Nya caben är svart, det är solnedgången som målar den ljusare.
  12. Hej Har en vän som avyttrar ett dödsbo, däri fanns ett projektfordon. https://www.blocket.se/vi/90897101.htm /T
  13. En milstolpe avklarad. Det blev några turer kring ursprungskontrollen men ett lösningsorienterat och trevligt bemötande från transportstyrelsen. /T
  14. En bild som jag tänkt ta ett tag, i förmiddags kom jag ut till Sjuam och tog ett foto på hur mycket sidosträvan är ivägen. Jag har korta ben och stolen sitter rejält långt fram så knät kommer nära, vist kan jag känna staget om jag viftar på benet men det tar inte i när jag manövrerar koppling och det är relativt mjukt om man råkar komma åt då vinkeln alltid blir flack. Men hur det funkar i ditt chassi är en bra fråga. Jag tror att din förstärkta instrumentbrädebalk kommer vara bra mycket starkare än utan om du ser till att bygga en sluten profil (lock även på baksidan så det blir ett rör) av den kurviga biten upp. /T
×
×
  • Create New...