Jump to content

tpau

Ledningen
  • Posts

    785
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    37

tpau last won the day on April 13

tpau had the most liked content!

Reputation

224 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Oh vad härligt! Där känslan är en del i varför jag leker med bilar! Jag håller tummarna att det löste det stora problemet och att du får köra en del nu. /T
  2. Hur gick det med PSI motor, ville de inte ge sig på att felsöka? Lämna av bilen där? /T
  3. Jag tycker om den här kalkylatorn. Där blir det relativt enkelt att slå in och sen mäta på bilen. https://www.willtheyfit.com Tänk på att det som påverkar en bils utseende mest är ET /T
  4. Det ser ut som om ditt bränsletryck följer insugstrycket så jag håller med. /T
  5. Precis, för om du har 2 Bar(g) laddtryck så behöver du 5 bar(g) railtryck för att ha 3 bar(g) difftryck över givaren. Om du inte ökar trycket får du bara 3-2=1 Bar(a) drivtryck över spridaren och bara en tredjedel av önskat flöde när det behövs som mest. Har du någon logg sparad sen förra året? För att förvirra allt lite mer så har biltillverkare på senare år börjat köra med fixt railtryck, jag kan gissa på varför men vet inte exakt. /T
  6. Vad härligt att du hittat nått som sticker ut! Kämpa på så kommer du lösa det. /T
  7. Notera att flödet ut ut spridaren är beroende av difftrycket mellan rail och plenum. Om du har 3 Bar(g) dvs 4 Bar(a) i railen. Vid fullgas har du atmosfärstryck dvs 0 Bar(g) eller 1 Bar(a) och difftryck över injektorn på 3 Bar(a). Vid tomgång har du ett insugstryck på -90 kpa dvs -0,9 Bar(g) eller 0,1 Bar(a). Så difftrycket över spridaren ökar till nästan 4 bar eller nästan 33% och därmed flödet med 33% samtidigt som du vill försöka få ner öppettiden på injektorn för att ha bra AFR på tomgång. Så det din bränsletrycksregulator är gör är att reglera till ett konstant tryck fast över injektorn inte gentemot atmosfär. Om du rycker vakumslangen borde du får ett platt bränsletryck refererat till atmosfär istället. /T
  8. Vakuumsignalen till bränsletrycksregulatorn är för att justera railtryck så att tryckdifferensen mellan rail och insug förblir konstant. Det ger att dina spridare blir mer förutsägbara. Har du dessutom överladdning så ökar railtrycket med laddtrycket i insuget för att bibehålla tryckdifferensen över spridaren. Så vid tomgång borde du ha ditt basbränsletryck minus insugsvakuumet. Tar du bort slangen borde trycket återgå till bastrycket. Bilderna i den här annonsen är ganska bra https://m.aliexpress.com/i/4001362280966.html?gatewayAdapt=Pc2Msite Jag har svårt att förstå varför bränsletrycksregulatorn skulle öka trycket med varvtal de är liksom inte kopplade, det närmsta jag kan komma på är att du har bättre laddspänning i generatorn vilket gör att pumpen snurrar snabbare och en returventil i regulatorn som inte hänger med (kanske t.o.m. kärvar) En kontrollfrågan, kan det vara så att du ser skillnad på sänkt tryck vid tomgång pga insugsvakuum och jämför med tryck vid fullgas som då är bastryck och kan vara nästan 0,9 bar högre. /T
  9. Hittade en påse med det här: köptes till en bil som såldes förra sommaren. Det är en komplett sats för att få in kupévärmare i en bil. Intagskabel, förlängningskabel, kupeuttag, kupévärmare och monteringsbläck för intagskabelns kontakt. Allt nytt i låda och oanvänt. Räknade ihop kvittot till 1105kr så en 700kr för hela kittet känns rimligt. Ligger i en lagom stor låda så kan skickas till självkostnadspris. /T
  10. Vet inget om dom mer en hemsida men verkar sälja din ECU och köra rullande landsväg i Vallåkra som väll är innan någon form av transportområde En sån kille brukar kunna både en och två saker om motorer. https://psimotor.mysitoo.com Kämpa på! /T
  11. Jag är maskiningenjör så kemikunskaperna är en blandning a det jag lärt mig i gymnasiet och rapporter/internutbildningar på jobbet. Så när jag väljer kemisystem försöker jag gå på vad leverantörerna rekommenderar. Bara som motpol, det där om arbetsmängd och hur seriös man ska vara; Jag tror ju att många av våra bilar skulle klara sig utan lack med en lätt inoljning. De bor ju i torra garage mest hela tiden och ser bara regn om nån missbedömde väderprognosen. Stålrören jag har kvar visar fortfarande inga tecken på korrosion trots ca tio år i garaget. Men det är frustrerande när lacken flagar av så att få en god vidhäftning på utsatta delar är en fördel. /T
  12. Min erfarenhet från rostproblem på jobbet är att få ytan ren före lack är det viktigaste du kan göra för ett långvarigt resultat. Det står att jotun rekommenderar tvätt med JOTUN 2-i-1 Kraftvask och mögeldesinfektion vilket är en alkalisk tensidlösning. Om du har möjlighet, släpa ut och palla upp ramen på en gräsmatta, behandla hela ramen med tensidlösning och skölj med rent vatten, repetera gärna någon gång. Tensiderna blir gödningsmedel till gräset. Att skrubba ramen med tex en grön skursvamp hjälper till med rengöringen. Använder du varmvatten vid sköljningen så torkar det snabbare. Om du utför en ytförstoring innan rengöring tex med slipning så kommer färgen ha mer att bita i och sitta bättre. Försök gärna också att runda alla vassa hörn på konsoler och liknande, färgens ytspänning gör att den drar sig undan från vassa kanter. /T
  13. Jag har reduceringsventil med ratt som sitter under motorhuven. Vad jag vet accepterar inte SFRO reducering som går att justera under färd. /T
  14. Jag använde ett sånt här lager till min rattstång. Väger inte så mycket som man kan tro och god justerbarhet https://www.conrad.se/p/htb-sbpfl-202-flaenslager-stalbleck-borrdiameter-15-mm-haldistans-635-mm-197154?gclid=CjwKCAjwu_mSBhAYEiwA5BBmfxNFxd7qaIyCgdx7uud6gtHHOOvvSoVW_83lr9iDHWjra3Dz8LsfzRoCqnwQAvD_BwE&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_medium=surfaces&utm_source=google&utm_term=197154&vat=true /T
  15. Insåg att jag blev lite otydlig, jag har willwood kittet som Vedde länkade till. Jag köpte det då jag började räkna på kostnaden att renovera upp originalbromsarna. /T
×
×
  • Create New...