Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    496
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    20

tpau last won the day on December 27 2019

tpau had the most liked content!

Community Reputation

80 Excellent

About tpau

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har handlat några gånger från den här firman. https://www.ebay.co.uk/str/Bolt-World?_trksid=p2047675.l2563 Men ofta handlar jag på Bauhaus, de har faktiskt ett ganska bra utbud. /T
  2. Monterar du kylaren långt fram kan du ventilera kylluften ut genom toppen på noskonen i den lågtrycksområde som bildas där. Det hjälper både kylkapacitet och minskar lyft på framvagnen. Vet dock inte hur det påverkar Värme i motorrummet. Försökte hitta nån bra bild men hittade inte så mycket står en del om det en bit ner på den här sidan. https://www.wikiwand.com/en/Caterham_7_CSR /T
  3. Jag använder securon 264 bälten med rullen nere i bagagerummet och en svetshylsa i Bågen som övre fästpunkt. https://www.minisport.com/sec264-securon-rear-inertia-reel-seat-belt-1997-01.html http://www.securon.co.uk/fitting/extras/254fitting.htm /T
  4. Nu när julen är slut har posten behagat börja dela ut paket från utlandet. Ventilfjäderkompressorn funkade utmärkt efter lite inlärning, och med fjädrarna borta kunde jag känna på spel i styrningarna som var mer eller mindre okännbart. 👍 Spindeltätningarna hade däremot sett sina bästa dagar och påminde mer om bakelit än gummi, men de skulle ju bytas ändå... När ventilerna kom ur var de dags att ge dom lite rengöring och en översyn för bättre strömning. Insug: Sätet nedtunnat till bara den delen som används, ca 2,5 mm funderar på om jag ska ta bort mer ock komma närmare Vizards rekommenderade 1,2 mm. Än så länge är 30 graders avskärningen mer eller mindre osynlig tog bara bort den upphöjda kanten. Avgas: Lite väl mycket gropar, men efter en stund i pelarborren med smärgelduk ser det bättre ut även om det inte är bra. Sätet även här nedtunnat till den biten som används. REC säljer prestandaventiler i standardstorlek som kan användas i std gjutjärnsstyrningar (Rimflow) kontaktade dom på Mail i förrgår och fick svar idag, en uppsättning sådana kostar ca 3kSek, funderar just nu på om det är värt det. Borde ju ge ett antal hästar till, men samtidigt skulle jag likväl kunna ge mig på större ventiler, men då blir det mycket mer maskinbearbetning, nya styrningar osv. 🤔 Har fått hem en ny slipmaskin med förlängd spindel och lite fräsar; därmed började jag bearbeta mitt cylinderhuvud. Kom sådär en timma sen gick snabbkopplingen till tryckluftslangen sönder. Det var förvånansvärt kontrollerbart och roligt, men ganska svårt att ta bilder på. DHL kom också med paket, de hade dock inte så många förseningar, kom en dag före utsatt tid! Det innehöll bla 9” torkarblad. Titta på bilden nedan en stund och fundera på vad som blev fel... 🤬 Efter att ha svurit en del tog jag mig i kragen, bara att flytta parkeringspunkt på torkarmotorn. Det är i ärlighetens namn busenkelt, vad som inte är busenkelt är att arbeta med den under instrumentbrädan, speciellt inte nu när bilen står på marken. En timma o lite ömma knän senare: Nu kommer nästa fundering, hur göra hål för grenrör... De flesta verkar ha ett stort ovalt hål, det känns pragmatiskt, men jag är inte riktigt sugen.... Finns det någon anledning att det ser ut så mer än att det är meckigt att få det snyggt figuranpassat? Är sugen på att göra ett hål som ser ut så här: God Fortsättning! /T
  5. Godtycklig blank plåt torde ju göra jobbet. Jag använde våffelvalsad aluplåt, det var lättjobbat och smidigt, och vikten blir några gram lägre, typ en sån här: https://www.carbuilder.com/uk/embossed-aluminium-heat-shield-1000mm-x-1000mm Ska du bara ha en liten stump och har vägarna förbi Täby har jag några spillbitar kvar från de jag satte runt mitt grenrör ligger på bra att ha hyllan redo att doneras till värdigt ändamål. Hur tänkte du få in lite mindre varm luft till givaren? Det känns som om drivremmarna borde fläktat ganska bra redan innan... /T
  6. Det är ju några år sedan... ebay länkarna funkar inte längre, konstigt det där. 😜 Ni som har provat, tror ni det här är vettiga vågar för ändamålet? http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=283688900682&category=112391&pm=1&ds=0&t=1577752988000&ver=0&cspheader=1 /T
  7. Menar du typ sånna här? https://www.demon-tweeks.com/se/wilwood-dynapro-single-brake-caliper-1301977/ /T
  8. Jag hittade en firma som säljer den här lösningen. https://www.ebay.ie/itm/COSWORTH-WRC-DISTRIBUTOR-BLANKING-DRIVE-BUNG-WRC-GROUP-A-SIERRA-ESCORT-MOUNTUNE/184015652232?hash=item2ad8300588:g:qmQAAOSwWKtUun~3 Jag tror att det är en viktbesparing med tandhjul o sensor kontra fördelare för att hålla koll på vart i cykeln motorn är, men har inte vägt några bitar. /T PS. Såg precis att autokorrelation ändrade mappning till kapning... Jag är så klart nyfiken på hur deras insug fungerar för dig hur väl det går och hur lättjusterat det är.
  9. Borde väl gå till Map givaren på din MS box. Eventuellt behöver du någon form av mekaniskt filter typ en liten luftvolym med litet hål in. Berätta gärna mer hur du trivs med Jenvey när det börjat bli färdigt med kapning och sådant, jag är själv sugen på ett sånt som nästa steg. /T
  10. Tack för alla tankar kring huvlåsning, ibland kan jag snöa in mig på onödiga detaljer... Idag kom stensprutskydden på med karosserilist och rätt hårdvara. M4x12 kullrig insex, nylonbricka för att minska punktlast på glasfibern, vanlig bricka för att skydda nylonbrickan och nylock. Runt kanten har jag karosserilist med 4 mm diameter och 14 mm svans, sitter bra utan lim. När det var klart konstaterade jag att det nog är dags att lyfta ner bilen från byggvagnen. Nu när den börjar bli färdig är den lite för tung för hjulen så den är inte speciellt lätt att flytta runt. Om någon vill ha byggvagnen är den gratis mot avhämtning. Med bilen nere på marken fick jag nästan en känsla av svindel, jag är så van att ha allt en halvmeter högre upp! Jag vet att våra bilar är galet låga men det känns ändå konstigt... Det är snart dags för en ordentlig städning, då tänkte jag nog låta bilen rulla ut ur garaget för egen maskin.... 🤫🎉 När bilen ändå var längre ner och det färdiga motorrummet exponerat tog jag en bild. Jag har försökt att hålla ett välstädat motorrum och känner mig ganska nöjd med resultatet. /T
  11. Har funderat mer på huvlås. GBS kör med såna där svarta gummilås men kompletterar med piggar som går upp från ramröret och genom huvfoten för att låsa rörelse i sidled, om jag förstått rätt har man ganska bra framgång med det och har väldigt få tappade huvar efter den ändringen. Jag en uppsättning sådana (kan fås mot avhämtning om någon vill) men har inte helt tyckt att de passar stilen jag vill ha på mitt bygge. Jag har också oroat mig för att de är helt utan justering vilket innebär att jag måste träffa rätt på första försöket. Hade Aerocatch haft en modell med aluminium front, rostfri front eller kromad mässing och en lite mer nostalgisk hålbild hade jag köpt och monterat de för länge sedan. Men tycker att även de inte helt passar stilen jag är ute efter. Har surfat otaliga timmar efter snygga justerbara ecxenterlås men inte hittat några. De var av dessa anledningar jag dragit mig mot fjädrar. Senaste dagarna har jag förnyat surfande och hittade ett ganska stilrent justerbart lås för båtar, men priset var ju inte helt lowcost, 409 kr st. https://www.watski.se/Excenterlas-11MXg Visade länken för min fru och vi resonerade kort, beslutet blev; beställ och tänk inte så mycket. Under tiden jag jag knåpat på recirkskydd och friskluft till motor o kupefläkt. Luftintag Bild med noskon monterad. Där gummilisten sitter emot blir det toktätt. Får lite läckage i hörnorna dock. längst ner funderar jag fortfarande på hur jag ska göra men en lösning kommer nog snart, just nu har jag lite skumgumitape där men det känns sådär. Ska bara få på lite svart färg och lite skumgumitape så är det helt klart. Jag tog också en bild för att visa varför cylinderhuvet ska portas innan montering, spana in kanten mellan bearbetning och gjute precis ovanför ventilen. Jag tror att jag kan åstadkomma bättre.... /T
  12. Diverse avslutande saker fortsätter. Har finkapat till stenskydden till bakskärmarna och borrat hål, för att bygga mod har börjat med mantran; det är en serietillverkad bit och går att köpa en till om det blir fel, alternativt; jag har ju lyckats komma så här långt så det borde gå att göra en gång till om det blir fel. Blir ju fortfarande lite mäta fyra gånger, kapa, svära för att min hantverksskicklighet inte riktigt lever upp till ambitionen. Tillbaka till stensprutskydden. Precis som alupanelerna på sidan, mäta, märka ut hålbild, förborra plåten, montera på plats och öppna hål för hål medan jag fyller på med skruv. Efteråt får man en skärm med lättningshål: Fint blir det! Har beställt rostfria M4 kullriga insexskruvar, vilka borde dyka upp vilken dag som helst. Då blir det återmontering med karosserilist runt kanten. När jag tog bort avgasrör för att montera agasupphängningen som kom med ljuddämparen så fick jag en förklaring varför det inte slutat blåryka om bilen. 1ans cylinder läcker vid ventilskaftstätningen... Det blir till att byta tätningar... men. Efter långa övervägningar med mig själv har jag bestämt mig för att ge cylinderhuvudet från extramotorn en översyn med lite mild portning och nya tätningar. Det borde låta mig kunna ha bilen närmare körbar och sen bara montera det andra cylinderhuvudet. Har plockat av det mesta utom ventilerna, har ett verktyg i posten för att lyfta ventiler. Kamlagrena verkar i gott skick så de borde jag inte behöva byta. Cylinderhuvud väntar på sitt möte med slipstift och ventlilfjäderverktyg. I väntan på det passade jag på att provmontera huv, det verkar bli riktigt bra. Men hur ska man göra med huvlås? Jag har köpt 4 fjädrar av den här sorten; https://www.carbuilder.com/uk/stainless-steel-spring-bonnet-hook-kit-128mm-pair Men de kändes väldigt stora när jag höll dom mot bilen. Surfade runt en del och hittade massor av bilder på Donkevort med fjädrar. Blir lite, duger det åt Donkevort så duger det åt mig... men är fortfarande inte helt säker. Är det någon som har några andra heta tips på huvlås? Gärna som är lite förlåtande mot att killen som monterar inte alltid får till bästa passformen. /T
  13. Kan själv vann! Idag migade jag ihop min kollektor, där det inte syns blev det ganska snygga svetsar, där det syns, lite mer hemmapulat. Men efter polering tror jag inte att det kommer vara något jag stör mig på. Har även fått klart värmesköldar i motorrum, den undre sitter skruvad i ramen, den övre sitter på skruvar som är svetsade i grenröret. Såg någon på youtube som mer eller mindre uttryckte att man kan göra en dimple med det mesta så provade att pressa med en 10 och en 19 mm hylsa och en m6 skruv. I den mjuka värmeskölden blev det klockrent. Passade även på att varmköra, vattentemp och oljetemp fungerar utmärkt. Däremot hade jag fått lite hjärnsläpp och blandat ihop signal o bruten på kylfläktsreläet så den hoppade inte igång som förväntat. Nu är iaf kablaget åtgärdat borde funka nästa gång jag varmkör. Ljudet ur ljuddämparen är ordentligt basigt. 😁 Nu återstår bara att fästa upp hållaren i bakkant. Får ta mig i kragen och montera sprutskydd när jag ändå är där så jag kan slutmontera ljuddämpare. vad som väckte mer huvudbry är min kupefläkt. Det är inte den tystaste till att börja med och med lite mottryck gick ljudet upp ganska markant. Mer förvånande är att när jag kör den långsammare så låter den ytterligare mer, hade förväntat mig en ljudreduktion där! Det är såpass att den hörs klart o tydligt när motorn går på tomgång. Jag har en fungerande kupefläkt så det är ju inte högsta prio men i längden behöver den bytas till något mer lämpligt. Jag funderar på någon form av axiell elektronik eller datorfläkt, ska läsa på mer. /T
  14. Firade födelsedag idag med en heldag i garaget (nästan i alla fall, fick lägga några timmar vid jobbdatorn också) Jag började gå igenom elen och kartlade vad som ledde till att blinkersen inte fick någon ström. Visade sig att jag glömt att koppla in en matning till blinkersspaken. Kopplade in en sladd så hoppade det igång. Vindrutespolarna har fungerat hela tiden det är bara jag som inte provat med tändningen på. Fortsatte med torkarmotorn. Jag hade redan dragit i de flesta kablarna men insåg att jag behövde lägga till en till om jag ville ha auto parkering. Funderade i ce 30 sekunder sen tog jag ni i kragen o drog i den kabeln också. Bara stifta i kontakten så fungerade torkarmotorn. Började med att korta armar men insåg att jag behöver 9” blad och inte 10” som jag köpt. Efter lite vävtejp såg det ut så här under scuttlen. Då var det ju inte så mycket mer att göra än att plocka ihop inredningen. Efter lunchen gick jag ut och vittjade brevlådan och sedär låg den här skönheten. (Kanske lite kort för bästa flöde men kompenserar det med lite extra bling) Posten har hållit den i över en vecka och funderat på om dom inte kan klämma tull på frakt från England. I slutändan gav de upp och skickade ut den. Eftermiddagen gick mestadels till job men han med att kapa till och montera delarna till avgasröret. Jag börjar mer och mer fundera på om jag bara ska vika ner mig och försöka leja bort avgasröret till någon som kan TIGa, kommer garanterat bli snyggare så... men det finns en liten ”kan själv” som maler. /T
  15. Den lever!!! 🎉😁🏎 Jag har grubblat på varför det inte funka att starta, den fick soppa, det känndes på lukten så det måste svara gnista som saknas. i går kväll försökte jag justera grundtändning men insåg att jag aldrig drog tändspolen, började ifrågasätta om jag haft sönder någon kontakt under alla i och urmonteringar av kabelmattan men mätte upp att jag hade ström till fördelare och tändspole. Fords EEC IV är ju inte så avancerat så jag tror inte den behöver mer för att det ska komma en gnista, så länge tändspole o tändmedel fungerar som den ska. Började läsa på en massa om felsökning och hur man felsöker en TFI modul osv. laddade för mycket felsökning idag, men vaknade redan mitt i natten med en uppenbarelse! Räkna antal sladdar till tändspolen och fundera på vad som är fel här.... I min iver att få till ett bra system med välfungerande jord har jag permanentjordat tändspolens minuspol! Tändspolen skjuter ju när tändmodulen bryter jorden till tändspolen och så hade jag deaktiverat det med att koppla en permanentkabel, snacka om tankevurpa.... 😂 Plockade loss den svarta kontakten och motorn började hosta på andra varvet på startmotorn. Bara lite mer justering av fördelaren så hade jag fungerande tomgång så jag kunde finjustera tändning. och just det, hel/halv ljus var rätt kopplat me de billiga nya reläer jag köpt fungerar inte. Några gamla skrotreläer så fungerar halv/helljus. Nu är det bara blinkers och torkare kvar! /T
×
×
  • Create New...