Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    583
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    29

tpau last won the day on September 14

tpau had the most liked content!

Community Reputation

137 Excellent

About tpau

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kämpa på, måste vara sjukt frustrerande, mitt var färdigt innan jag kom hem från besiktningsstationen. Jag har varit ute o lekt med min topp. Har micklat med mätklocka för att mäta ventillyft. Var en hel del struligheter inklusive att försöka mäta 13 mm lyft med en mätklocka som bara har 10 mm slag. En liten 3 mm neodyniummagnet fixade det. Avgassidan som jag inte kan påverka ligger helt inom spec för RL31, men insugssidan lyfter bara 12,55 mm istället för 12,97. Om jag förstått det rätt ska detta bero på för långa ventiler eller för långt inskurna ventiler. Samtidigt ligge
  2. Har du funderat på större bakhjul? /T
  3. @guldgroda Känns som en sund prioritering. Tänk på att den kam som sitter i din lösa topp förmodligen behöver uppåt 12 i kompression för att ge bra effekt medans de gjutna kolvarna börjar ta stryk över 10,5. Vet du hur stora förbränningsrum du har i den lösa toppen? /T
  4. Jag körde PerfExpert imorse, har en motorvägspåfartsramp som är relativt horisontell med en oanvänd bussficka precis i början. Körde 5 vändor, den första var nog bilen fortfarande kall och jag hade inte fått kläm, det är de orangea/mörkblåa linjerna. Nästa vända var gul/grå. De tre sista vändorna är svåra att skilja från varandra. Det verkar gruppera relativt ok, behöver komma ut nåogn gång till för att se om de gruperar lika då också. Jag skulle inte lägga för stor vikt vid exakta storleken på hk siffran, den är beroende på diverse möjliga mätfel. Däremot går de
  5. Jag läste mitt tidigare inlägg igen. Jag lät nog mer konservativ gällande Graham, Onyd och Jason än nödvändigt. Jag har stor respekt för vad de skriver och mina val är ordentligt inspirerade av deras input. Jag valde mellan FR34/BF134 och RL31. Herrarna på turbosport verkar anse att RL31 är Övre gränsen för vad en gatbil bör ha. FR34/BF134 är bland det värsta som går att köra utan att gå över till sepparattrottlat. Jag hittade dyno kurvor för båda från Onyd och jämförde, den mildare kammen är mer körbar och momentkurvan ser nästan ut som en standard Duratec, inte dåligt
  6. Coolt! Vad är din uppgraderingsplan? Modifiera nu i vinter eller köra en säsong till? jag tror att din kam har tightare lsa dvs mer överlap, det borde ge mer effekt och varvvillighet och ytterligare mer karaktär. Jag har följt en herre som kallar sig Graham samt en herre som kallar sig Onyd. Båda uppehåller sig på Turbosport.co.uk Där har även en Jason (Fast Fords rule) lagt mycket tid. Alla tre utger sig för att vara motorbyggare och sprider mycket information. Graham har dokumenterat byggen kallade, Dave, Lindford och Pete. Två av dessa motorer Dave o Linford har var
  7. Jag förstår din frustration. Tänkte försöka erbjuda ett annat perspektiv; När ditt bygge blir registrerat för bruk på allmän väg finns det inga begränsningar på vem som får köra det eller äga det. Därav behöver det fungera för vilken Svensson som helst som tagit körkort. Ett 3-punkts rullbälte är mer idiotsäkert, förutsatt att hen väljer att använda det. Jag tror att här som i många andra fall är SFRO budbärare och har även själva egentligen en mer nyanserad bild men tillåts inte ha den av olika anledningar. Det är kompromisser vi tvingas göra för att få ha den förmånliga lag
  8. Tack Gustaf Initialt tänkte jag köra vidare med min standardbotten som gått nästan 20’ mil så det får nog bli varvstopp vid ca 7300 men i förlängningen ska det bli en bottendel som tål 8000 Toppen ska in på bearbetning efter att jag bestämt hur mycket planing som behövs, igår åkte ventiler ock kam i och jag började mäta lite. Ska kolla lyftet på insugssidan för att sätta hur långt jag ska skära in ventilerna. När det är klart blir det att mäta in hur mycket material som ska bort från fjädersätena. På avgassidan verkar det behövas ca 1 mm bearbetning. Just nu känner jag en bar
  9. Idag kom det ett roligt paket Med knölpåk, RL31K står det på lådan. Jag valde länge mellan att göra ett smart val eller satsa på lite mer känsla. I slutändan landade jag kring tankar på min MINI Cooper S som hade konstant moment från 1300 till 5500 varv, det var en väldigt effektiv motor, men också ganska tråkig. Det blev en bråkig pinne med mycket lyft och duration som ska vakna först vid 2700 varv. Dock är det många som hyllar den och säger att med sprut ska den vara körbar längre ner också. /T
  10. Idag fick jag hem trattarna till mina spjällhus, det borde gå att fästa luftfiltret direkt i tratten Appropå fritt flöde in, trots bristen på trottelarea kommer det bli ganska öppet: Jag har också frilagt avgasventilen, tandläkarkänsla med liten fräs i dremeln. Har tyvärr inget före/efter men det blev stor skillnad. Bilden roterar av någon konstig anledning och hamnar upp och ner, men det går ju att se ändå: Frilade även lite för insugsventilen, Vizard påstår att det ska friläggas lite vid tändstiftet så så fick det också bli. /T
  11. @Jocke4UTack för att du kämpar på och tar hand om vårat forum!
  12. I torsdags fick jag ett Mail från DHL som sa att fräsarna var hämtade från säljaren i Indien och skulle levereras kommande tisdag. Redan igår kom leveransen och jag har hunnit skära mina säten 97% färdiga. Lådan som kom väckte nostalgi så det vete duga: Innehållet såg ut som förväntat: Skären tar hyfsat ok och runt men det är nog bara 1/3 av skären som är i ingrepp, det finns vassa grader på en del eggarna och ytfinheten kräver känsla för att få till. Började med att skära en 60 graders utskärning nästan dit jag trodde 45 snittet skulle, notera r
  13. Coolt att få upp något i tre dimensioner! Måste ge en bra kick, kan tänka mig att du smyger ut i garaget bara för att kika lite just nu.... Fortsätt kämpa! /T
  14. Jag tänker lite likadant, får se lite hur effektkurvan ser ut när delarna hamnar på plats. /T
  15. Både DAX och GKB/DMO har klämt in M3 motorer S50?? i sevens och ingen av dom ser monsterstora ut. kolla på den här länken: https://www.classic-chrome.net/cars/gkd-legend-2011-l-black Slaglängden på M30 är kortare än de flesta 4 cylindriga motorer vi brukar köra med så jag kan tänka mig att höjden borde vara fullt acceptabel. Längden ser jag inte varför det inte ska gå på, i min Zero har jag 10 cm kvar till torpedhyllan och framåt har jag massor av plats. Även vikt, om du gör en M30 med allt runt i kring lätt, spjällhus, generator, grenrör osv borde du inte hamna så fel på vikten
×
×
  • Create New...