Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    747
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    35

tpau last won the day on November 23

tpau had the most liked content!

Reputation

215 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. En indikation för halvljus är bra men om du kopplar instrumentbelysningen på halvljuset har du ju en indikation?
  2. Snyggt! Och avsevärt lättare än innan gissar jag?🤨 Fundera på om du inte ska måla skivorna med lite värmefärg så de inte blir fula. https://www.radne.se/product/flameproof-flat-silver Tror nästan att kyleffekten kan bli bättre också med ett tunt lager färg istället för rost. Var inte för orolig för att låta bromsbeläggen ta bort en del av färgen, även om det kan vara bra att maska lite mitt i bromsbanden och på anläggningsytorna. /T
  3. Då var diffklumpen på plats igen och allt återmonterat. Nästa vinterpyssel har en halvlång historia. De spjällhus jag köpte kom från en BMW K1200. På forum står det att dessa ska ha 38mm spjäll men mina mätte jag till 34mm. 38mm är en kompromiss som kommer hindra toppeffekt men bara men några procen och bara om jag verkligen lyckats väl med min portning, 34mmm är å andra sidan under skamgränsen. Därav har jag suttit och funderat o surfat vad det skulle bli för spjäll istället. Bitvis har jag ramlat in på forum som säger 38mm för BMW K1200RS, men sen fanns det en BMW K1200LT också med en lägre effektnivå och på ett ställe var det någon som påstod att dessa hade 34mm spjäll! 😱 Lite ebaysurfande så landade en K1200RS brygga hemma och mycket riktigt de har 38mm spjäll. Skillnaden är slående, nu ska de bara passas in. /T
  4. Jag monterade en MGB handbromsspak på sidan av kardantunneln. Sitter ungefär vid passagerarens lår och pinnen sitter nära växelspaken, lite som en drift spak. Syns på bilder här.
  5. Jag tror RacingDiffs kittet kommer leverera i en glassätarbil men jag börjar mer och mer fundera på hur länge. I Mustangen har jag en Ford 8.8 Tracloc diff som gått sådär 10’ mil, den har inte mycket broms kvar, där är det väl sådär en 8 lameller som alla är större än de 2 jag pillade i sjuan. Å andra sidan körde jag 170 glassätarmil i somras så det kommer nog ta en stund att slita ut den. Nu är den i allafall på plats och håller på att få en transfusion av blå Motul raceolja enligt rekommendation från RacingDiffs. Ska fortfarande återmonterat diverse saker, det mest frustrerande är skruvarna till kardanen har ett 60mm runt hål att jobba igenom, det går men 70mm ovalt hade hjälpt mycket. Bara inte så sugen på att såga därunder. /T
  6. Hej och välkommen! Det beror lite på hur du tänker lasta den undre spindelleder. Enkla svaret är nog att: Kommer kraften från fjäder och dämpare gå igenom är det nog inte så lämpligt. Det lite svårare svaret är att: så länge du med god marginal i samråd med SFRO kan bevisa att din konstruktion är stark nog så brukar även mindre vanliga lösningar godkännas. Jag klippte in senaste tråden där frågor om spindelleder diskuterades, där Gustaf vår lokale SFRO guru hjälpt till och resonerat. /T
  7. Vattenpass funkar utmärkt om du ser till att mäta in bilen först, men en sån här liten digital vinkelmätare är grym. https://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/mat-och-markverktyg/ovriga-matverktyg/igaging-35-2269-vinkelmatare-3074543?channable=00a9e8736b750033303734353433aa&VAT=1&gclid=CjwKCAiAnO2MBhApEiwA8q0HYVtLha0Jo0Sa5epopikr7_P_QgxqO49A9AWREHYQD4BVHS_VvR7gdxoCPngQAvD_BwE Nolla den på bilen på ett lämpligt referenplan och mät sedan det du vill mäta. Gäller dock att komma ihåg att plocka bort den från bromsskivan innan provkörning, min första dog sådär en kilometer hemifrån med ett konstigt metalliskt klinkande. 🙊🏎🙈 /T
  8. Hej En intressant film från projekt farm, jag misstänker att det inte bara är jag som har några buntband på bilen. /T
  9. Vinterpyssel igång, plockat ur diffen och håller på att flytta 3.6 diffbärare in i 3.9 huset med bibehållet 3.9 drevning och den där lilla bromsen jag köpte.
  10. Jag trodde dessa skulle passa i baklamporna på min sjua men PY21W har offset på bajonettfattnigen så passar inte för mig. Har motsvarande som bak/broms ljus och de levererar samma ljus som en vanlig glödlampa. Känns lite dumt att slänga men ser inte att jag kommer ha nytta av dom, är det nån av er som har användning för dom? Gratis mot avhämtning eller till fraktkostnad
  11. Lastade skruvförband ska vara plåt mot plåt, all form av färg emellan blir ett skikt som långsamt kryper iväg och gör att förbandet tappar klämkraft (skruven lossnar). Det sagt har jag lackat mina uprights rakt över anläggningsytan och när jag plockade loss efter ett år hade jag fortfarande bra moment på skruvarna till lagerhållarna, men det är långa skruv med bra klämlängd. Chrom o zink kan ge väteförsprödning som inte heller är bra, men våra bilar är så konservativt dimensionerade så det är också en sån där sak som kanske nästan blir mer teoretisk än ett riktigt problem. Jag tänker så här: Vet du med dig att du kommer lasta en komponent hårt, maskera anläggningsytan och måla övriga komponenten med någon form av lack, annars välj det du är mest sugen på. /T
  12. Vist är det en Ford smalblock du har? Om du ska hålla dig under 100 hk per liter, varför inte bara köra på en Ford TFI liknande setup, kommer se ”rätt” ut och det finns tusentals mustangägare som gjort det innan. Men vist försvinner framändan av motorn ur synhåll. Borde väl gå att gömma två såna här där framme: https://se.gsparkplug.com/1x-ngk-ignition-coil-u2003-48010.html?gclid=Cj0KCQjwtrSLBhCLARIsACh6RmhZrdDbK0b_pEz4-q8EcsC1gk9FVsGolmp6vbwvmuRzZHQxLV_4NhMaAsqJEALw_wcB Den är förordad av speeduino folket för att den är lätthanterad och går att driva direkt på vanlig logikutgång.
  13. En Porsche 911 är också baktung, något som gör dom effektiva på bana. En sjua är inte i lika baktung, men det är en frontmittmotor konstruktion. Hur en sjua med transaxel är att köra och vilken trade of det innebär tror jag du ska intervjua Ronny om. Men det finns också andra erfarna och skickligare förare här som säkert kan komma med input. Ska väll tillägga att vikterna jag skrev var per hjul, min är en tung sjua… /T
×
×
  • Create New...