Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    435
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

tpau last won the day on January 13

tpau had the most liked content!

Community Reputation

59 Excellent

About tpau

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. tpau

    eggelind one (bmw locost) -16?

    Ser bra ut! Och som om du hunnit igenom en stor del av gamla listan... Vilken lev på skärmar blev det? /T
  2. I förrgår fick jag ett stort paket! Inehöll bland annat en ny noskon som inte är skev, en vindrutetorkarsats, ljuddämpare, instrumentbräda, inkädning till bagageutrymmet, tanklock och en hel del till småsaker. Den nya noskonen var hel och såg snygg ut vid första anblick och jag tänkte att GBS verkligen skärpt upp sig, sen öppnade jag instrumentbrädan, det är luftbubblor i hela gelcoaten och den är vågig med massor av penselmärken, undrar hur den kom igenom kvalitetskontrollen... Jag hade tänkt att mitt liv skulle vara enkelt om jag köpte nya generationen av ljuddämpare och att den skulle passa mitt grenrör, men tji fick jag. Tror att enklaste lösningen är att ersätta stumpen efter kollektorn, det blir till att försöka klura ut vad det står på grenröret och vad det ska till för svetstråd osv. Är det någon som råkar känna igen beteckningarna som står där? Tanklocket åkte på efter jobbet idag, så nu är bränslekretsen helt sluten, det känns bra. Och så har jag börjat labba med infodringarna för bagagerummet, IOM att jag svetsat in fästena för säkerhetsbälten passar delarna inte helt, men det är ett bra utgångsmaterial. /T
  3. tpau

    Esther Seven #31

    CBS säljer spak för styrstam också, löser även tutan.. https://www.carbuildersolutions.com/uk/indicator-stalk-assembly-black Jag vill minnas att min fiat Uno från 87 hade spakar som satt i panelen, funkade utan problem, undrar hur de hade löst självågergången där, kanske finns något att inspireras av. Annars hade min brors Cadillac blinkersindikatorn längst framme på skärmen det fungerade mycket bra, man kanske kan få dit någon liknande lösning med tex indikator i bakkant av lyktpottan. /T
  4. tpau

    Esther Seven #31

    Ja precis. Andra alternativ är någon form av bedliner färg. /T
  5. tpau

    Esther Seven #31

    Jag har fått höra från en del olika håll att det är bra att ha något stötdämpande på undersidan för att inte få rosor i gelcoaten från stenskott inifrån. Har ingen personlig erfarenhet i frågan, men på förekommen anledning har jag köpt en burk sån här: https://www.carbuildersolutions.com/uk/wunderseal-underbody-sealer Jag har inte provmålat ännu. Kanske de som har bilar som rullar kan bidra med mer erfarenhet om det behövs eller inte. /T
  6. tpau

    Motorer

    Miata motorn på bilden är en BP-Z3 och knölen på ventilkåpan är aktiveringen av kamfasning (vvt) Mer info om Mazdas b motor hittar du på engelska Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_B_engine Det är en motor med mycket eftermarknadsstöd som går att överladda ganska hårt, som sugmotor har den trevlig karaktär och med andra kammar höjd kompression och sepparata spjällhus är 170+ hästar på inte omöjligt, kolla även Greg Peters för lite extra inspiration https://www.thecarpassionchannel.com/VVT-Parts-1 och Även Quinn’s bygge https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=593947 Det är ungefär samma generation som Zetec och har ungefär samma konstruktion, styrkor o svagheter. Lite tung och andas bra men inte fantastiskt och tål en hel del trimning. Är effektmålet lite lägre och vikten (ca 25 kg extra) inte lika viktig så är en Mazda B motor ett bra och mer plånboksvänligt alternativ. Satsar du på 170-200 sughästar skulle jag nog snegla på Duratec, lättare och krävs mindre ingrepp för att komma dit. Kolla på engelska sidor det verkar gå att få en 2006 NC (mk3) MX-5 med Duratec för ca 3000 pund. Knyck motor o låda o sälj en del övriga delar såsom däck, bakaxelbrygga framvagn stolar och nån dörr eller så innan du skrotar vraket så kanske du får tillbaka halva investeringen. Ska du ha ännu mer effekt så fundera på en Honda s2000 motor eller kanske överladdat? /T
  7. Små steg framåt, blev nån timma i garaget i alla fall. Har fått dit luftdragningen till fotbrunnen, lite defroster delar från CBS och 90 mm krympslang med lim så sitter de ihop, det blir trångt i tunneln. Spårskruven ska bort men jag hade inte så många M4 i samlingarna. Slutresultatet känns väldigt diskret. /T
  8. Långsamt så går det framåt (det är tiden i garaget som saknas inte att det är så många mantimmar) Jag har bockat 2 till bitar, så när är alla bitar till locket klara. enklaste metoden visade sig vara, 1. Såga biten enligt formen av tunneltopp +5 cm 2. Bocka in den stora radien genom att försiktigt massera mot ett stort rör. 3. Lägga biten uppepå tunneln och markera vart rören går. 4. Lägga min trälist som bockningsradie i kantbocken -1,5 x plåttjocklek, och sen bocka. Passformen blev 90% på första försöket (inte helt sant första försöket ligger under bänken för jag slarvade när jag mätte, men försök 2 utan slarv blev 90%). Sen några tungor undre fram o bakbiten och lite tillkapning så blev det så här Bilder har svårt att förmedla hur mycket snyggare det blev än bara 90 graders bockar o platt lock, helt klart en övning som rekommenderas. /T
  9. tpau

    Projekt Zero

    Mt75 tål mer moment, väger mindre (ca 5 kg enl internet), har bättre utväxlingssteg mellan ettan o tvåan och det är lättare att ändra placering på växelspaken. Typ 9 är mindre, har utbytbar svänghjulskåpa och har bättre eftermarknadsstöd. Mt75 får plats i en Zero. Kul att se ditt bygge gå framåt! /T
  10. tpau

    Projekt Zero

    Undrar hur man gör för att skrota ut men köra hem en bil från UK https://www.gumtree.com/p/mazda/2006-mazda-mx5-2.0i-sport-heated-leather-seats-17-wheels/1319061044 /T
  11. tpau

    Projekt Zero

    Om jag började idag skulle jag bygga med NC miata motor o växellåda (MZR = Mazdas version av Ford Duratec) . Relativt kompakt och lätt 2 liters helaluminium motor som med byte av insug ger nästan 200 hk. http://www.webcon.co.uk/downloads/duratec flyer.pdf /T
  12. tpau

    Type 9 givare hastighetsmätare

    Jag har monterat den vilket fungerade bra förutom att det var duktigt trångt att få in händerna o verktyg i tunneln. Har dock inte provkört /T
  13. tpau

    Avon7k by Sleiper

    Hej Jag hittade sådana här diagram; https://theelectricaldepot.com/pdf/littlefuse/midi fuses.pdf 150A tar ca 300A i 5 sekunder Jag bygger med ett 20A varley red top som har en cca på 185A, jag har för mig att cca är kortslutet i 5 sekunder. Därav köpte jag en midival 150, har inte monterat ännu så tiden får utvisa om det var rätt tänkt. Annars tycker jag att om du ser huvudsäkring mest som ett katastrofskyd så är din placering vettnig köper du storleken upp (maxival) kan du ju köpa ett antal olika stora säkringar (100-300A?) och öka om du eldar under normal användning. /T
  14. tpau

    type 9 växel länkage, lägen, förlängning

    Har du provat byta till en ny sån här del? https://www.burtonpower.com/saddle-gearlever-to-selector-shaft-type-e-9-gearboxes-gbt9540.html Om den är utsliten får du sladdrigare spak. Jag installerade även en sån här: https://www.ebay.co.uk/p/ESCORT-Mk1-Mk2-Sierra-5-Speed-Type-9-Gearbox-Motorsport-Quick-Shift-Kit/931752391 Men kvaliteten var begränsad så jag vet inte riktigt om jag kan rekommendera. Fick dock jobbet gjort... /T
  15. December har varit en hektisk månad, mycket på jobbet och så det där med 🎅🎄 En del småsaker har jag hunnit med, givare till mätarna är monterade och elen indragen i bilens kabelmatta: : Min sjua ska bli en glassätarbil, och därför ska den ha ett värmepaket, har gjort många skisser under åren och jag tror att det konceptet nedan blir en bra kombination av prestanda, passform och tillverkbarhet. IOM att mina plåtslagarfärdigheter är begränsande har jag lite accepterat att det blir de mått som det blir, så detaljkonstruernandet får bli under tillverkning. Steg ett var att göra lock plåten. Sen fylla på med gavlar och inkrom. Det blir värmepaket och fläktmotstånd från sierran med en motorrumsfäkt för båtar. Spolarbehållaren hänger monterad på sidan. Jag väntar på en torkarmotor jag beställt från England innan jag placerar paketet och luftrören slutgiltigt. Nästa projekt är tunnellock, Zeron har ett platt lock med 90 graders bockar som hörn. Jag vill ha något lite rundare och har precis tillverkat första biten, det blev runt och snyggt fram tills att jag försökte få i toppradien. d130 röret gav viss bock men det räckte inte riktigt så jag försökte lite försiktigt i kantbocken, blev tyvärr tydliga bockar 🤬. Juryn är fortfarande ute om denna version är den slutgiltiga. God fortsättning! /T
×