Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    702
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    33

tpau last won the day on March 21

tpau had the most liked content!

Community Reputation

200 Excellent

About tpau

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vad sägs om en spansk en... https://www.ebay.de/itm/274777877238?hash=item3ffa09aaf6:g:xOIAAOSw7vxgkCy1 Eller annars en från en 2-liters NC miata? /T
  2. Jag har diskat och diskat på huset, men det blir inte rent från oxid och fossiliserad jord. Är det någon på norrort som har ett blästerskåp som jag kan få låna lite tid i mot skälig ersättning? Skicka ett PM i sådana fall. /T
  3. Hej Ledsen för att varit lite frånvarande, har haft en inre debatt om jag ska byta lager eller inte och ville inspektera först. Igår kom min fru hem med en 36mm tolvkantshylsa från biltema vilken klövs och förlängdes med en bit järnrör, därmed fick jag till slut ur pinjongen. Minus att det var några insekter som byggt bo där inne så kan jag inte se spår av slitage på banorna, så jag väger just nu mot att dra ihop allt efter en rengöring och med nya tätningar och en ny crush sleve. Jag har dock fortfarande inte rengjort differentiallagren ännu så där är jag inte helt säker.
  4. Coolt, är det enbart hammarformning eller har du använt krymp också? Har du funderat på ett ovalt inlopp för att få dit 75mm slangen? /T
  5. Hur fick ni loss pinjongmuttern? Vad höll ni emot med, när jag läser manualen tror jag nästan att de vill att man håller fast 12kantmuttern och drar runt på splinsen? Kan tänka mig att böja sönder en 36mm Uringnyckel från biltema men hur får jag tag i splinsen? Alternativt, hur gjorde ni? /T
  6. Fick ur kronmuttrarna och diffen efter mycket kamp. Använde mycket MAP-gas för att värma diffust och handlägga o dorn för att knäcka oxiden. Sen var det stora för mig o-ringarna som knölade ihop sig och låste. När jag väl värmde så att gummit gav sig var det enkelt att skruva ur, men nu behöver jag garanterat byta tätningar. Just nu försöker jag övertyga mig själv, med ganska lite framgång, att det är ok att rullarna till pinjonglagret skramlar. Hur är det, om man byter pinjonglager men har samma pinjong i samma hus, behöver man schimsa om pinjonghöjden då, eller brukar man
  7. Hej Finns lagersatsen kvar? /T
  8. Min nya roliga kam har ganska mycket gurgel mellan 2600 och 2900 var/minut. Det påverkar inte körbarheten men motorn har kass verkningsgrad i det området och låter ganska rejält. Fortfarande inte hela världen, men i 100 på 5an varvar det strax under 2800 varv... bilen går mycket trevligare och orkar bättre på 4an. Därav var det dags att se över utväxling. Hittade en 3.92 diff för insticksaxlar (tror jag) i Lettland, det stod i annonsen att den var smutsig inuti med lätt korrosion. Jag hoppades lite att det skulle gå att städa lite lätt och sen åka men diffen behöver komma ut för rengör
  9. Undrar vad de är för klös i strålkastarpumparna till nyare bilar, de brukar ju låta ganska bra o flöda en hel del. Typ en sån här: https://vparts.se/se/spolarpump-for-vindrutan-till-volvo-s60-v70-xc70-hogtryck.html /T
  10. Vad har du för huvudkort? V2.2 v3 v3.57, har du något extra reläkort eller är det en PNP från någon typ DIY Autotune? Det du letar efter kallas för en pull up krets, eventuellt räcker det med ett välriktat motstånd, alternativt behöver du som Rikard skriver en liten transistor. Om du har v3.0 kolla kapitel 3.5.5 här: http://www.msextra.com/doc/pdf/html/MS2V30_Hardware-3.4.pdf/MS2V30_Hardware-3.4.html Samt vad den gör i Wikipedia här: https://en.wikipedia.org/wiki/Pull-up_resistor Det också finns bra pedagogiska youtube klipp om pull up resistorer och hur transistorer funka
  11. snyggt, många engelska bitar känns mer som ämnen att arbeta färdigt än bulta på lösningar... Om bilriktning. Jag har märkt att för mina äpple 🍎 produkter går det att lösa om jag går in på redigera bild, snurrar den 90 grader fel, spara, och öppnar o snurrar rätt igen, så hamnar bilderna rätt. 👍🙈 /T
  12. Jag handlade på RS-components. Den nedre sorten så klipper du bort T biten. De kallas för open barrel splice och jag hittade från TE. När jag googlar: TE open barrel splice hittar jag massor.. Kör gärna alla sladdarna från samma håll, försegla med en bit krympslang med lim och kläm ihop den tomma ändan medan det svalnar. /T
  13. Jag har funderat på vw t1 https://www.ebay.com/itm/1952-1967-VW-Bug-Ghia-T3-Chrome-Locking-Glove-Box-Latch-w-Keys-111857131-/172879947868 /T
  14. GBS har bitar för att passa alla vanliga Ford motorer också, parat med typ9 låda eller mt75 Jag tror även att de har ett NC miata kit men vet inte exakt hur komplett det är. Men IOM att en miatalåda passar är det inte så svårt att få i en Duratec/MZR dvs motorn ur en NC miata. Men Mazda B serie (1.8 ur en NA/NB) behöver inte vara seg heller, de flesta turbomatar IOM att bottendelen är överstark, men de finns en del som sugtrimmar också. En av de mer kända är den här herren: https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=593947 Dessa herrar säljer också relativt genomtänkt
  15. Jag tror att det går att skohorna ner en m52 i motorrummet på en Zero, men du kommer få bygga om ramen kring motorutrymmet en del samt klura en del på hur kringutrustningen ska få plats. Du behöver nog kolla med din lokala besiktningsman hur han ställer sig till en sån kombination. Frågan är om denne anser att ramen är stark nog eller anser att den behöver förstärkas. En Zero ram är relativt bastant och välkonstruerad så det är inte helt orealistiskt men det är besiktningsmannen som måste godkänna i slutändan. Kan tänka mig att han bland annat kommer vilja ha mer förstärkningar i kardantu
×
×
  • Create New...