sorin Posted April 12, 2017 Posted April 12, 2017 (edited) Efter mycket fram och tillbaka och om och men har jag dragit i gång ett nytt projekt . Efter att jag byggt två sjuor blir det denna gång nåt med tak . Tanken är liten bil med lagom mycket effekt .Efter en del sökande på internet hittade jag nåt som jag föll för . Problemet var att den var i Italien och min italienska är "0" , engelska hjälpte inte mycket häller . Min sambo hade jobbat lite i Italien och kunde prata lite men bil relaterade ord var hon inte så bra på . Efter lite mailkontakt vi bestämde oss för att ta en långhelg i italien och besökte tillverkaren/säljaren förra året i september . Trevliga människor och lätt att ha med att göra . 21 mars i år var vi nere igen för att betala och packa allt . Karlsson Åkeri i Växjö fick äran att frakta den till Sverige . Nu har jag ett stoooort problem . BEC eller CEC ? 46aE5Niw Edited September 18, 2019 by sorin 8 Quote
tpau Posted April 12, 2017 Posted April 12, 2017 Vad sägs om en paralleltwin typ denna, borde vara rätt ljud! http://www.dirtrider.com/what-you-need-to-know-about-africa-twin-parallel-twin-engine-2-3 Quote
sorin Posted April 12, 2017 Author Posted April 12, 2017 2 minuter sedan, tpau sade: Vad sägs om en paralleltwin typ denna, borde vara rätt ljud! http://www.dirtrider.com/what-you-need-to-know-about-africa-twin-parallel-twin-engine-2-3 Rätt märke :) :) Älskar Honda . Har en CBR 1000 RR i garaget köpt som donator men tycker att det är för fin för att slakta :( 1 Quote
Morty Posted April 12, 2017 Posted April 12, 2017 Coolt Sorin! Hur stort motorpaket får du plats med i chassit? Quote
sorin Posted April 12, 2017 Author Posted April 12, 2017 Vet inte riktigt . Originalet i Italien har en Lancia Delta motor . En Duratec borde få plats i den eller en Saab B204e . Jag kan inte bestämma mig om jag ska ha bil eller Mc motor i den Quote
Morty Posted April 12, 2017 Posted April 12, 2017 Duratec är ganska stor men lätt. B204e är varken eller, men lättrimmad och billig. Audi 1.8t är mindre och också lättrimmad. Får du plats med Duratecen hade jag valt den framför de övriga, men det är jag.. Vad ska du använda bilen till, putsa och äta glass eller bankörning? Förmodar att du hamnar viktmässigt så att effekten behöver hålla sig inom 150-160hk? 1 Quote
sorin Posted April 13, 2017 Author Posted April 13, 2017 Ja viktmässigt hamnar den som du seger . Den ska vara finn vid glass kiosken men den ska klara nån bandag också :) Har du kvar din Audi motor ? Quote
Tomas Posted April 13, 2017 Posted April 13, 2017 Så jädra cool! En Italiensk motor kanske? Ducati har säkert någon lämplig motor att stoppa i för en bec vore klart häftigast! Quote
sorin Posted April 13, 2017 Author Posted April 13, 2017 (edited) Hade inte varit för det täta och dyra service intervallerna hade Ducati helt klart varit kul men blir det BEC har jag Hondan som ska bli donator . Edited April 13, 2017 by sorin Quote
Morty Posted April 13, 2017 Posted April 13, 2017 Det står väl en Ducati på andra sidan gången i garaget ;-) Jag har Audi-motorn kvar och en massa extra delar ifall du vill gå det spåret. Quote
Pac Posted April 14, 2017 Posted April 14, 2017 Riktigt Cool! Jag är stöpt i samma form som Morty, min röst går på Duratec. Vad har de designat in för hjulställ på den? Dubbla A-länkar eller McPhearson? Quote
Pac Posted April 14, 2017 Posted April 14, 2017 Eller förresten, varför inte ett paket från en Civic Type-R? 240 sughästar vid 8000 rpm hade ju suttit som en smäck ihop med de italienska formerna... Quote
Pac Posted April 14, 2017 Posted April 14, 2017 http://www.speedhunters.com/2015/11/team-ciociaro-corse-fiat-500-maxi/ Quote
Pac Posted April 14, 2017 Posted April 14, 2017 Eller ett paket ur en Alfa Romeo? En Busso 6'a kanske? 1 Quote
DomiSeven Posted April 16, 2017 Posted April 16, 2017 (edited) On 2017-04-12 at 19:56, sorin sade: Rätt märke :) :) Älskar Honda . Har en CBR 1000 RR i garaget köpt som donator men tycker att det är för fin för att slakta :( Ja vafan, kunde du inte hitta nån klotad hoj att slakta istället :O ;) Häftigt bygge såklart! Edited April 16, 2017 by DomiSeven Quote
Jari Posted April 17, 2017 Posted April 17, 2017 Fasen vilket häftigt bygge!! Dela gärna mer info om den, firman som säljer den, pris, finns det olika kit mm? Quote
Jonas Posted April 19, 2017 Posted April 19, 2017 Det här ska bli roligt att följa! (Hur är det tänkt att fungera med bakre sidorutorna när man delar "rutramen" vid öppning?) Quote
sorin Posted April 21, 2017 Author Posted April 21, 2017 (edited) On 2017-04-14 at 18:44, Pac sade: Eller förresten, varför inte ett paket från en Civic Type-R? 240 sughästar vid 8000 rpm hade ju suttit som en smäck ihop med de italienska formerna... En Type R hade varit fint men då måste den vägga lite . Edited April 21, 2017 by sorin Quote
sorin Posted April 21, 2017 Author Posted April 21, 2017 (edited) On 2017-04-14 at 18:54, Pac sade: http://www.speedhunters.com/2015/11/team-ciociaro-corse-fiat-500-maxi/ Den är den första som såldes till Japan med en Lancia motor.Kraschades i en hill climb tävling sen när den återställdes fick den en Aprilia motor . Det finns en till i Japan med Alfa motor båda två är reade för gatan i Japan . Finns en till med R1 motor i Belgien bara för tävling . Min är Nr 4 . http://www.500maxi.com/ http://500maxi.jp/ Edited April 21, 2017 by sorin 1 Quote
sorin Posted April 21, 2017 Author Posted April 21, 2017 On 2017-04-19 at 14:48, Jonas sade: Det här ska bli roligt att följa! (Hur är det tänkt att fungera med bakre sidorutorna när man delar "rutramen" vid öppning?) 1 Quote
Tomas Posted May 7, 2017 Posted May 7, 2017 Sorin: Har du kommit till fram till något beslut i motorfrågan? Börjat bygga nåt än? Quote
sorin Posted May 8, 2017 Author Posted May 8, 2017 Hej Tomas . Inte så mycket byggandet mest samla och köpa delar . Jag har inte tagit nåt beslut än ang motor . Fick reda på att Honda har en K20A3 motor på 160HK funderar om jag kan regga med en sådant men Mc motor är inte helt uteslutet heller än. 2 Quote
Tabaco Posted May 11, 2017 Posted May 11, 2017 Jag hade nog inte sagt nej till en Wankelmotor i det bygget. Coolt var ordet. Quote
sorin Posted July 18, 2017 Author Posted July 18, 2017 Händer inte så mycket med Fiaten :( :( men den har fått bromsar , lite plåtar och lampor . Tack Nosliwe för hjälpen med bromsokshållare . Bromsslangar och motorfäste nästa projekt . Har bestämt mig för Mc motor . Quote
Tomas Posted July 20, 2017 Posted July 20, 2017 Maximalt häftigt bygge! Vilken diff använder du? Är det en modifierad Sierra/Scorpio? Blir säkert superrolig att köra med mc-motor! Bra jobbat och fortsätt gärna uppdatera oss hur det går med bygget Quote
sorin Posted July 20, 2017 Author Posted July 20, 2017 Ja det är en ford sierra 7 1/2 tum diffklump . För backen tänker jag använda en extra krans och start motor mellan diff och drivaxel knuten på höger sidan typ som denna :http://www.abperformance.co.uk/products.aspx?cat=37&scat=46 1 Quote
Morty Posted August 27, 2017 Posted August 27, 2017 Kan denna funka? Modifierade lite med en radie 15 i övergången från det cirkulära, samt att hålen till M8 och M6 helicoilen är gjorda från början i skrivaren. Quote
sorin Posted August 27, 2017 Author Posted August 27, 2017 Den blir perfekt Magnus . Super tack Quote
Tomas Posted September 8, 2017 Posted September 8, 2017 Hur går det med bygget? Några nya bilder att visa? ? Quote
sorin Posted September 8, 2017 Author Posted September 8, 2017 (edited) Hej Tomas Det går sakta framåt . Jag har fått en del små delar tillverkade ( Tack Magnus och Fredrik ) och köpt aluplåt för bottendelen och inredning men har lite för trångt i garaget just nu . . Broms och bensin slangar provmonterade . Konsoler till växelspak och handbroms klara ska bara svetsas fast . På slutet av månaden ska Westfielden flytta till vinterförvaring och då kan jag jobba lite mer med Maxin. Edited September 8, 2017 by sorin 1 Quote
Nosliwe Posted September 10, 2017 Posted September 10, 2017 Så det var det grejerna var till. Har du värmt grejerna och den bockat för hand? Quote
sorin Posted September 10, 2017 Author Posted September 10, 2017 Ja det var det Fredrik tack för hjälpen . Jag har värmt dem sen bockat med kantbock Quote
Nosliwe Posted September 14, 2017 Posted September 14, 2017 Har ju tillgång till kantpress annars. Men då blir det jobbigare att skicka grejerna. Quote
sorin Posted September 14, 2017 Author Posted September 14, 2017 Det är lugnt Fredrik . Hade inga problem att bocka de själv . Quote
sorin Posted November 11, 2017 Author Posted November 11, 2017 (edited) Lite uppdatering . Westfielden har flyttat till vinterförvaring och nu kan jag jobba lite mer med 500 Maxi . Har fått mina mätare från Speedhut . Super nöjd . Köpte en ny huv i plåt då den gula i glassfiber passade inte alls . Passade på att prova stolarna och bälte . Försöker bli bättre på att svets och gjorde litet försök . Tyckte det blev helt ok för en amatör svetsare :) :) Edited November 11, 2017 by sorin 4 Quote
Rikard Larsson Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Snyggt! Är mätarna custom till dig? Tänker på texten ("500Maxi") Quote
sorin Posted November 28, 2017 Author Posted November 28, 2017 Projekt 500 Maxi fortsätter . Fick bråtas lite med ramen idag men skam den som ger sig . Fick den på sidan så att jag kunde fixa bottendelen .Började lite med kedjesträckaren också . 1 Quote
sorin Posted August 13, 2018 Author Posted August 13, 2018 Det går framåt med Maxi bygget men inte så snabbt som jag hade velat . Att handla från England verkar vara som en lottery . Borde ha lärt mig nu när jag är på den tredje bygge men aldrig kul med oseriösa leverantörer . Väntar på avgassystemet från AB Performance som kommer bara med dåliga ursäkter hela tiden sen är det provstart . Elsystemet nästan klar , bara koppla in mätarna . Har valt att använda original systemet från Hondan och förlänga den . Kylsystem nästan klar den med . Bränsle systemet klart . Fick hjälp med att tillverka en catch tank på 3L som är kopplat till den stora tanken med AN 10 slang . Testade lite lexan rutor också . Två frågor till experterna på forumet . 1 : Expansionskärlet ska den kopplas in på varma eller kalla sidan ? 99,9% att det ska på kalla sidan men vill vara 100% säkert . 2 : Värme paketet . Inlopp från den varma sidan och utgång på den kalla eller ? 4 Quote
sorin Posted August 22, 2018 Author Posted August 22, 2018 (edited) Luftburken på hojen tar frisk luft underifrån vilken inte kommer att fungera så bra på min bygge då det kommer vara lite för varm där . Så fram med hålsågen och efter lite jobb blev den som jag ville . Hålet i botten pluggas igen .Nu tar jag frisk luft via luftslang från hålet i bakfönstret . Edited August 22, 2018 by sorin Quote
sorin Posted December 26, 2018 Author Posted December 26, 2018 Lite uppdatering av 500 Maxi . Fick hjälp med avgassystemet av en kompis då AB Performance har kommit bara med bortförklaringar . Det går trög med det går framåt . Lite jobb kvar med elsystemet sen kanske dags för uppstart . 5 Quote
sorin Posted December 28, 2018 Author Posted December 28, 2018 Blev nån timme kvalite tid i garaget idag . Snorklarna till luftfilterboxen klara . Får kortslutning bara jag tänker på el så hoppas att det inte slutar i en rökmoln när det dags att starta den . Gjorde en provisorisk instrumentbrädan för att koppla in alla mätarna . 2 Quote
sorin Posted January 2, 2019 Author Posted January 2, 2019 (edited) Trevlig start på den nya året . Lyckades starta bilen idag utan att det blev ett rökmoln 🙂 🙂 . Allt verkar fungera som det ska förutom varv räknaren som går som ett flipperspel 😞 😞 . Edited January 23, 2019 by sorin 5 2 Quote
ulwe Posted January 2, 2019 Posted January 2, 2019 Gott ljud! Skulle det va bild också, ser inget..... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.