Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Efter mycket fram och tillbaka och om och men har jag dragit i gång ett nytt projekt  . Efter att jag byggt två sjuor blir det denna gång nåt med tak . Tanken är liten bil med lagom mycket effekt .Efter en del sökande på internet hittade jag nåt som jag föll för . Problemet var att den var i Italien och min italienska är "0" , engelska hjälpte inte mycket häller . Min sambo hade jobbat lite i Italien och kunde prata lite men bil relaterade  ord var hon inte så bra på . Efter lite mailkontakt vi bestämde oss för att ta en långhelg i italien och besökte tillverkaren/säljaren förra året i september . Trevliga människor och lätt att ha med att göra . 21 mars i år var vi nere igen för att betala och packa allt . Karlsson Åkeri i Växjö fick äran att frakta den till Sverige .

Nu har jag ett stoooort problem . BEC eller CEC ? 

16731002_1224754267572378_1223237923_n.jpg

DSC_6652.JPG

17230388_1249834445064360_1543016476_o.jpg

DSC_6743.JPG

DSC_6770.JPG

IMG_0603.JPG

IMG_0639.JPG

46aE5Niw

Edited by sorin
  • Like 8
Posted

Vet inte riktigt . Originalet i Italien har en Lancia Delta motor . En Duratec borde få plats i den eller en Saab B204e  .

Jag kan inte bestämma mig om jag ska ha bil eller Mc motor i den 

Posted

Duratec är ganska stor men lätt. B204e är varken eller, men lättrimmad och billig.

Audi 1.8t är mindre och också lättrimmad. 

Får du plats med Duratecen hade jag valt den framför de övriga, men det är jag..

Vad ska du använda bilen till, putsa och äta glass eller bankörning?

Förmodar att du hamnar viktmässigt så att effekten behöver hålla sig inom 150-160hk?

  • Like 1
Posted

Ja viktmässigt hamnar den som du seger . Den ska vara finn vid glass kiosken men den ska klara nån bandag också :) 

Har du kvar din Audi motor ? 

Posted

Så jädra cool! En Italiensk motor kanske? Ducati har säkert någon lämplig motor att stoppa i för en bec vore klart häftigast!

Posted (edited)

Hade inte varit för det täta och dyra service intervallerna hade Ducati helt klart varit kul men blir det BEC har jag Hondan som ska bli donator .

Edited by sorin
Posted

Det står väl en Ducati på andra sidan gången i garaget ;-)

Jag har Audi-motorn kvar och en massa extra delar ifall du vill gå det spåret.

Posted

Riktigt Cool! :wub:

Jag är stöpt i samma form som Morty, min röst går på Duratec.

Vad har de designat in för hjulställ på den? Dubbla A-länkar eller McPhearson?

 

Posted

Eller förresten, varför inte ett paket från en Civic Type-R? 240 sughästar vid 8000 rpm hade ju suttit som en smäck ihop med de italienska formerna... :wub:

Posted (edited)
On 2017-04-12 at 19:56, sorin sade:

Rätt märke :) :) Älskar Honda . Har en CBR 1000 RR i garaget köpt som donator men tycker att det är för fin för att slakta :( 

Ja vafan, kunde du inte hitta nån klotad hoj att slakta istället :O
;)

Häftigt bygge såklart!

Edited by DomiSeven
Posted

Fasen vilket häftigt bygge!!
Dela gärna mer info om den, firman som säljer den, pris, finns det olika kit mm?

Posted

Det här ska bli roligt att följa!

(Hur är det tänkt att fungera med bakre sidorutorna när man delar "rutramen" vid öppning?)

Posted (edited)
On 2017-04-14 at 18:44, Pac sade:

Eller förresten, varför inte ett paket från en Civic Type-R? 240 sughästar vid 8000 rpm hade ju suttit som en smäck ihop med de italienska formerna... :wub:

En Type R hade varit fint men då måste den vägga lite .

 

Edited by sorin
Posted (edited)
On 2017-04-14 at 18:54, Pac sade:

Den är den första som såldes till Japan med en Lancia motor.Kraschades i en hill climb tävling sen när den återställdes fick den en Aprilia motor   . Det finns en till i Japan med Alfa motor båda två är reade för gatan i Japan . Finns en till med R1 motor i Belgien bara för tävling . Min är Nr 4 .

http://www.500maxi.com/

http://500maxi.jp/

Edited by sorin
  • Like 1
Posted
On 2017-04-19 at 14:48, Jonas sade:

Det här ska bli roligt att följa!

(Hur är det tänkt att fungera med bakre sidorutorna när man delar "rutramen" vid öppning?)

 

RSV-Powered-500-13.jpg

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Sorin: Har du kommit till fram till något beslut i motorfrågan? Börjat bygga nåt än? 

Posted

Hej Tomas . Inte så mycket byggandet mest samla och köpa delar . Jag har inte tagit nåt beslut än ang motor . Fick reda på att Honda har en K20A3 motor på 160HK funderar om jag kan regga med en sådant men Mc motor är inte helt uteslutet heller än. 

  • Like 2
  • 2 months later...
Posted

Händer inte så mycket med Fiaten :( :( men den har fått bromsar , lite plåtar och lampor . Tack Nosliwe för hjälpen med bromsokshållare  . Bromsslangar och motorfäste nästa projekt . Har bestämt mig för Mc motor . 

 

IMG_1134.JPG

IMG_1346.JPG

IMG_1419.JPG

IMG_0893.JPG

IMG_1410.JPG

IMG_1425.JPG

IMG_1539.JPG

IMG_1412.JPG

IMG_1423.JPG

Posted

Maximalt häftigt bygge! Vilken diff använder du? Är det en modifierad Sierra/Scorpio? 

Blir säkert superrolig att köra med mc-motor! 

Bra jobbat och fortsätt gärna uppdatera oss hur det går med bygget

  • 1 month later...
Posted

Kan denna funka? Modifierade lite med en radie 15 i övergången från det cirkulära, samt att hålen till M8 och M6 helicoilen är gjorda från början i skrivaren.

 image.jpeg.192568107e7d8d776b0ec2c864166ec7.jpeg

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Hej Tomas 

Det går sakta  framåt . Jag har fått en del små delar tillverkade ( Tack Magnus och Fredrik ) och köpt aluplåt för bottendelen och inredning  men har lite för trångt i garaget just nu . . Broms och bensin slangar provmonterade . Konsoler till växelspak och handbroms klara ska bara svetsas fast . På slutet av månaden ska Westfielden flytta till  vinterförvaring och då kan jag jobba lite mer med Maxin.

 

IMG_1585.JPG

IMG_1587.JPG

IMG_1589.JPG

IMG_1750.JPG

IMG_1756.JPG

IMG_1754.JPG

IMG_1758.JPG

IMG_1761.JPG

Edited by sorin
  • Like 1
Posted

Ja det var det Fredrik tack för hjälpen .

Jag har värmt dem sen bockat med  kantbock

  • 1 month later...
Posted (edited)

Lite uppdatering . Westfielden har flyttat till vinterförvaring och nu kan jag jobba lite mer med 500 Maxi . Har fått mina mätare från Speedhut . Super nöjd . Köpte en ny huv i plåt då den gula i glassfiber passade inte alls . Passade på att prova stolarna och bälte . Försöker bli bättre på att svets och gjorde litet försök . Tyckte det blev helt ok för en amatör svetsare :) :) 

 

IMG_2139_HEIC.jpg.d0f62e347982b942d7149b53c42a540f.jpg

IMG_2080.JPG

IMG_2076.HEIC.jpg

IMG_1975.HEIC.jpg

IMG_2067.HEIC.jpg

IMG_2104.HEIC.jpg

IMG_2127.HEIC.jpg

IMG_2128.HEIC.jpg

IMG_2130.HEIC.jpg

IMG_2140.HEIC.jpg

IMG_2146.HEIC.jpg

IMG_2143.HEIC.jpg

IMG_2112.HEIC.jpg

IMG_2113.HEIC.jpg

IMG_2152.HEIC.jpg

Edited by sorin
  • Like 4
  • 3 weeks later...
Posted

Projekt 500 Maxi fortsätter . Fick bråtas lite med ramen idag men skam den som ger sig . Fick den på sidan så att jag kunde fixa bottendelen .Började lite med kedjesträckaren också .

IMG_2194.jpg

IMG_2204.jpg

IMG_2207.jpg

IMG_2205.jpg

IMG_2208.jpg

IMG_2212.jpg

IMG_2177.jpg

IMG_2180.jpg

  • Like 1
  • 8 months later...
Posted

Det går framåt med Maxi bygget men inte så snabbt som jag hade velat . Att handla från England verkar vara som en lottery . Borde ha lärt mig nu när jag är på den tredje bygge men aldrig kul med oseriösa leverantörer . 

  Väntar på avgassystemet från AB Performance  som kommer bara med dåliga ursäkter hela tiden sen är det provstart . Elsystemet nästan klar , bara koppla in mätarna . Har valt att använda original systemet från Hondan och förlänga den . Kylsystem nästan klar den med . Bränsle systemet klart . Fick hjälp med att tillverka en catch tank på 3L som är kopplat till den stora tanken med AN 10 slang . Testade lite lexan rutor också .

Två frågor till experterna på forumet .

1 : Expansionskärlet ska den kopplas in på varma eller kalla sidan ? 99,9% att det ska på kalla sidan men vill vara 100% säkert .

2 : Värme paketet . Inlopp  från den  varma sidan och utgång på den kalla eller ? 

IMG_2827.jpg

IMG_2862.jpg

IMG_2866.jpg

IMG_2867.jpg

IMG_2972.jpg

IMG_2979.jpg

IMG_2980.jpg

IMG_2768.jpg

IMG_2771.jpg

  • Like 4
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Luftburken på hojen tar frisk luft underifrån vilken inte kommer att fungera så bra  på min bygge då det kommer vara lite för varm där . Så fram med hålsågen och efter lite jobb blev den som jag ville . Hålet i botten pluggas igen .Nu tar jag frisk luft via luftslang från hålet i bakfönstret  .

IMG_3030.jpg

IMG_3031.jpg

IMG_3033.jpg

IMG_3040.jpg

IMG_3039.jpg

 

IMG_2772.jpg

Edited by sorin
  • 4 months later...
Posted

Lite uppdatering av 500 Maxi . Fick hjälp med avgassystemet av en kompis då AB Performance har kommit bara med bortförklaringar . Det går trög med det går framåt . Lite jobb kvar med elsystemet sen kanske dags för uppstart .

IMG_3614.JPG

IMG_3651.JPG

IMG_3646.jpg

  • Like 5
Posted

Blev nån timme kvalite tid i garaget idag . Snorklarna till luftfilterboxen klara . Får kortslutning bara jag tänker på el så hoppas att det inte slutar i en rökmoln när det dags att starta den . Gjorde en provisorisk instrumentbrädan för att koppla in alla  mätarna  .

IMG_3653.jpg

IMG_3652.jpg

IMG_3659.jpg

IMG_3658.jpg

IMG_3657.jpg

  • Like 2
Posted (edited)

Trevlig start på den nya året  . Lyckades starta bilen idag utan att det blev ett rökmoln 🙂  🙂  .  Allt verkar fungera som det ska förutom varv räknaren som går som ett flipperspel 😞 😞 . 

 

Edited by sorin
  • Like 5
  • Thanks 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...