Jump to content

Tabaco

Forumdeltagare
  • Posts

    47
  • Joined

  • Last visited

Reputation

3 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Lars Åkesson
  • Ort
    Karlskoga
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

780 profile views
  1. Från framhjulsdrift till bakhjulsdrift. Det vore intressant att veta hur han har hängt upp- bakaxeln. Och hur har han löst övriga problem ?? Framvagn med hjulupphängning t.ex. http://www.bilsport.se/artikel/pontus-har-250-hk-i-hundkojan/
  2. Jag tycker det ser ut som att du sitter högt i bilen ?? Eller är störtbågen mera för "Syns skull" ??
  3. Var det inte BMW som var först med att montera spoilers på sina tävlingsbilar efter ett par olyckor på tävlingsbanan ?? för att undvika att luft kommer in under bilen. Om man läser i diverse olika chassiböcker ( How To Make Your Car Handle ) Där ges exempel på att en sportbil bör alltid- ha lägre markfrigång i fram och högre i bak.
  4. Kolla om det står nåt om Svetsbarhet för just det materialet. Ju starkare material, desto mer legeringsämnen i materialet. Då kan det ev. bli svårare att svetsa. Det kan då underlätta om man värmer upp materialet i en ugn först.
  5. Grattis till en fin bil. Den har ju stel bakaxel om jag förstår rätt. Skulle vara intressant att veta hur Westfield har hängt upp bakaxeln i ramen.
  6. Jo det är som Morty säger där. Jag fick detta förklarat för mig vid mitt senaste besök på Trend AB, i Nykvarn för att kolla på stolar bl.a. (Det är alltså t.ex om bilen voltar runt, man kan få en kompression av kotorna i ryggen.--- Om bältets fästpunkter är felplacerade.) Ett problem för långa personer kan vara att hitta en stol med tillräckligt hög rygg-- och att inte hålen för bältet sitter för lågt placerat i stolsryggen.
  7. Är det inte så att bältets fästpunkter måste sitta högre än axlarna ?? Det är bl.a det man måste tänka på när man köper en stol, med hål för bältet i stols-ryggen--- att hålen inte sitter för lågt. För då kommer bältets fästpunkter hamna lägre än axlarna.
  8. Angående avsaknad av värme. Begagnade vedkaminer i gjutjärn finns på blocket. Hela skogen är full av gratisved. Sånt som har blåst ner. Även björkved i klenare dimension som Kommun har kapat ner. Ingen bryr sig, det ligger bara och ruttnar bort. Avsaknad av värme kan vara ett problem när man vill vara i garaget och få nåt uträttat. Oljefyllda mindre el-element är praktiska. De kan man koppla in en dag eller två innan man ska vara i garaget.
  9. Jag ser ingen vanlig traditionell kränghämmare. Det jag kan se är något som ser ut som en-- "liggande Wattlänk". Det blir mera jobb med att prova och justera och ställa in.
  10. Jag kommer ihåg den där SAAB:en. Synd att han inte fortsatte utveckla den. På den tiden fanns inte så många olika motorer att välja på. Hade det varit idag med mera moderna och bättre grejer. Uj,uj. Det hade kunnat bli riktigt bra.
  11. Jag antar att det är en sk. Banjobakaxel. Dvs. växelhuset är en aluminiumklump-- som är bultad till banjoaxeln. Elwa Motors i Sthlm. brukar ha sådana på lager.
  12. Punka är inte så kul. Men det går ju att köra med innerslang om jag inte minns fel.
  13. Trackday Kinnekulle-Ring är samma helg som Kanonloppet på Gelleråsbanan. Fler funktionärer behövs där, så jag kommer jobba ute på banan då. Synd att jag missar grillbuffe'n.
  14. "Jag har använt "socket button head screws" och inget lim eller tätningsmedel mellan ram och karossbitar. Jag har satt en remsa med svart vävtape på ramröret under karossbiten för att undvika att färgen ev. skulle gnuggas bort. " Ok. Hur tjockt är godset i ramröret ?? Jag antar att du har använt en gängtapp först.
×
×
  • Create New...