Jump to content

Leaderboard

  1. Aron Dalemo

    Aron Dalemo

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      17

    • Content Count

      16


  2. Joakim Kangas

    Joakim Kangas

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      12

    • Content Count

      60


  3. Mikael Nordin

    Mikael Nordin

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      11

    • Content Count

      214


  4. rollexe

    rollexe

    Forumdeltagare


    • Points

      11

    • Content Count

      251


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/14/21 in all areas

  1. Inledningsvis vill jag bara berätta hur jag valde mina fälgar. Detta val och dess konsekvenser är troligen det mest genomgående arbetet i hela bygget. Fälgarna dimensioner fastslog enligt sfro-rekommendationer i ett tidigt stadie av planeringen. Men trots detta tog det lång tid innan jag kände mig nöjd med dem. Då jag vill åt mer klassisk racing look, gillar fälgar med lite mer gummi samt inte vill kapa upp hjulhusen på 480:n för mycket och tappa proportionerna, så ville jag ha så små fälgar som möjligt. För att klara bromsarna på Jaguaren var 16 tum det minsta jag kunde använda. Vidare
    9 points
  2. Hej, Enda sedan jag sålde min förra sjua har jag varit sugen på en ny. Ville egentligen bygga en igen, men med två små barn och intensivt jobb är garagetiden högst begränsad. Ovanpå detta brexit som gör allt mycket dyrare och besvärligare. Därför har jag under något år letat efter en välbyggd Westfield eller MK Indy och den som letar, han finner. Till slut fick jag tag på en bil som uppfyllda alla mina kriterier. Sagt och gjort, jag och brorsan tog en dagstripp till Stockholm för att titta på bilen. Det fanns inte mycket, typ inget, att anmärka på. Det blev affär direkt! Att ta bilen
    7 points
  3. Äntligen var man här! 🙂 Ny hoppas vi på en fin sommar så det går å njuta mycket 🙂
    6 points
  4. Då är första delen på plats efter lackering, även luftintaget klart med galler. Det går sakta framåt😃.
    6 points
  5. Under några helger under hösten 2020 fortsatte rörtillverkningen. Detta genom att sätta fast rören runt framvagnen samt sidokryssen. Vidare gjordes golvet klart samt även de bakersta rören. Över julledigheten 2020/2021 var det dags att bygga praktiskt igen. På grund av isolering under stora delar av denna period hanns väldigt mycket med. Först gjordes kardantunneln. Ovan kan den specialbeställda karadanaxeln från northwestpropshaft ses, fantastik företag på alla sätt, hatten av! Vidare gjordes fler rör till bakpartier, där tanken och fjädri
    5 points
  6. Här kommer en ledtråd om vad det blir för färg på bilen😂
    4 points
  7. Årets första körning och dagen till ära så har jag monterat mina nya stolar i bilen.
    4 points
  8. Börjat med skärmstag. Det tar mer tid än jag tänkt mig får jag lov att säga. Växellådan har fått en översyn där den nya drevsatsen har monterats. För drivlinan kvarstår det att få hem svänghjul och koppling. Jag behöver även få hem en annan utväxling till diffen innan nya lamelldiffen monteras. Idag har jag en 3,62 diff men vill ha en 3,92. Har även kommit hem lite prylar till elsystemet. Ska bli roligt att få börja med elsystemet med.
    3 points
  9. Många försök senare så är det perfekt med gasvajerna😂
    3 points
  10. Ok så får det bli👍 Har gjort en mall för att pressa aluminium till luftintagen, blir tillräckligt bra för att vara i en bukplåt😃
    3 points
  11. En liten och ganska intetsägande uppdatering 🙂 Ska fixa en bättre uppdatering inom kort. Här går det långsamt, alldeles för långsamt men har fått hem lite grejer och lite på väg...fast dom är på väg till fel ställe 😞Hoppas DHL kan vakna till och fixa till det - flera samtal har gjorts (första i fredags) och ärende finns
    3 points
  12. En MNR . Kan man anmäla sig till Kinnekulle 2022 som piska och morot så den blir klar? 😁
    3 points
  13. 20/5 vart det dax för Sprintrace 2 med Svkg. Laddad och det skulle bli riktigt kul...biljäveln startar inte Batteriet bestämde sig tydligen för att inte vilja vara med och leka längre Får starthjälp av en mycket trevlig BMW-förare som hade med startkablar. Åker ut och ställer mig i kön till första stinten...kärringstopp Tänkte att nu skiter jag i detta och puttar biljäveln till släpkärran men Svkg har hjälpsamma medlemmar och jag får hjälp att få igång bilen igen. Tack alla som hjälpte till med starthjälp, puttning osv. Fick till slut kört 3 stinter o
    3 points
  14. Typbesiktning och T12BF klart idag, nu är det bara att vänta på skyltarna och sedan ut och fräsa omkring. Fick sällskap av ett par goda vänner som fotade och bad mig göra ett visst tecken. Det var med hänvisning till farbrorn nedan Men så drog jag mig till minnes en annan jag sett Fasen så gött
    3 points
  15. En liten uppdatering, har nu byggt nya bär armar både uppe och nere, och 52 mm längre är de nu, och andra fälgar med en annan ET från V70 istället för 940, för att få en bättre skrubbvinkel, närmare bestämt 35 mm längre in i fälgarna kommer spindeln, Och coilsen är uppretade lite grann.
    2 points
  16. Aha en Coop miljöbil! Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
    2 points
  17. MNR Super Vortx - Hayabusa BEC Super 7 496kg race ready + bensin 200hk sughästar 11500rpm För att se en video av bilen: https://youtu.be/dW4kExAUQxw Mycket fina vägegenskaper. 0-100 runt 3 sekunder. Ett otroligt trevligt ljud och gasrespons. Besiktigad, godkänd och fullt körbar i vanlig trafik. (SFRO kommentarede att detta var den absolut bästa bilen med motorcykelmotor de någonsin stött på). Och självklart mycket kompetent på bana. Byggd på bara nya delar. Två stycken ECUer. En 100hk för gatbruk och en 200hk för bankörning. Gott om vridmoment och bra k
    2 points
  18. Film. Fick tyvärr inte med någon utan 57varven 😞 Fick dock med en svårt missad växling😁
    2 points
  19. Hemkommen från Bankalaset med Svkg på Kinnekulle. Fantastiskt väder, mycket fina bilar och trevligt folk Som vanligt mycket bilar i varje pass men allt flöt på utan några incidenter. Körde i race-gruppen och fick till en hel drös låga 58-tider och lyckades med några 57:or. 57.96 och 57.34. Enligt Harry's så kör jag svårt ojämnt Viritual best visar 53.22 om jag sätter alla sectionerna. Tyvärr lär ju det aldrig hända
    2 points
  20. Bukplåt klar blir montering på söndag.😃
    2 points
  21. V-övre blev hyfsad. Bra övning med tiggen, men svårt att få det snyggt.
    2 points
  22. Det går långsamt framåt, insidan förardörr klar och börjat med ett stålskelett, Utsidan är fräst och börjat spackla, torkar långsamt!!! Spindelmotorn i fräsen gav upp, så nu sitter det en brushless DC motor 3fas 48 volt istället.
    2 points
  23. Då va bilen fit for fight igen och klar för Kinnekulle med Svkg på lördag.
    2 points
  24. 2 points
  25. Fick godkänt för 20kw/100kg idag från transportstyrelsenså nu är det fullt ös mot sfro2 samt regbes😁
    2 points
  26. Det går framåt lite i taget. Har nu rullande chassi. Fortsätter med rattgeometri, pedaler och bältesinfästningar. Motorn är redo och växellådan är är på lack och snart redo att monteras. Även karossen är på väg hem.
    2 points
  27. 2 points
  28. Såhär ser det ut nu, en del jobb kvar sen fortsätter bilbygget😂
    2 points
  29. Då var A- snigeln klar ( inte turbo denna gång) En del sätter nog proseccon i halsen men tror detta kommer ge denna bilen mer år på vägarna än vad som annat skett . 159 TI Q4
    1 point
  30. Saab 9000 2,0 Turbomotor renoverad av tidigare ägare. Balansaxlar borttagna och pluggade. Motorn är genomgången med nya lager, aldrig uppstartat efter renovering. Motorn hade gått 11 000 mil innan renovering. Opel Omega växellåda R25-R28 som passar mot Saab motorn Extra Saab 2,0 motor med insug, grenrör, tändkasset, turbo, generator Steg 3 ECU osv Tanken var att bygga en ny sjua men tiden räcker inte till. Pris 6000kr Kontakt via PM eller mail, grejerna finns i Värnamo Mvh Jesper
    1 point
  31. Stolarna blev brutalt snygga !
    1 point
  32. Jag vill köpa gula polybushes, styrförlängare och camberjusterare. Ta med till Kinnekulle? Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
    1 point
  33. Hittade en bild från Kinnekulle som Fredrik Arvidsson har tagit. Tack Lägger upp den här, är ju så sällan man får kort på bilen i rörelse... Hittade ytterligare en bild som Maciej Matwiejczuk har tagit. Tackar Ser ut som föraren få gå all in på salladsdieten
    1 point
  34. @emilborg - jag har samma bälten och de funkar bra om man inte behöver ändra midjan på stolar som Sorins eller mina för man kommer inte åt att släppa på dem. Nya versionen RRS är bättre och jag kan rekommendera dem från samma ställe. Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
    1 point
  35. Hej Emil Jag köpte dem på https://rallyshop.se/fordon-invandigt/balten men jag kan inte se den modellen i deras sortiment länge. Funkar bra med minna stolar . Jag har inte behövt korta dem . Jag hade Schroth i min gamla Indy lite dyrare men tyckte att både kvalité och funktion var bättre på dem än RRS . Oavsett om du bygger hicost eller locost snåla inte med säkerheten . Kan ta mer detaljerade bilder om du behöver . /7 Sorin
    1 point
  36. Håller med Mikael med hans rekommendation ovan. Skillnaden mellan Westfield och Caterham modellerna brukar vara infästningen av axelremmarna. Jag har haft Sabelt och är inne på mitt andra Schroth bälte nu. Fördelen med Schroth är att du spänner höftremmarna genom att dra dem mot dig, medan Sabelt drar du från dig. Väldigt stor skillnad när du sitter i stolen. Komplettera gärna med grendelen så du får 5-6 punkts bälte för din egen säkerhet, så du inte glider under bältet om det skulle ta stopp en dag.
    1 point
  37. Vilket bygge! Grymt jobbat, ser fram emot slutresultatet😍
    1 point
  38. Eftersom jag inte hittade den här infon nånstans på nätet (men till slut hittade jag "drive the mainshaft through the bearing" en gammal manual) så lägger jag upp det här. Axeln behöver alltså pressas eller slås igenom smörgåsplåten. Jag gjorde en stadig ställning av reglar med en "mjuk" skiva under. Sen slog jag med en liten slägga (med en tunn plyfa-skiva mellan) ett bra tag för att få ur axeln.
    1 point
  39. här kom några bilder, vet att de skiljer på längd beroende på bilmodell, min är en corsa C
    1 point
  40. Då jag flyttat till ett för litet dubbelgarage för tre projekt, så väljer jag att sälja Jaguaren. Svartmetallic JPR Wildcat serie 1 kaross, inte perfekt, lite dåligt underarbete, men funkar. 10 cm bredare än original bak. Serie 2 spårvidd. Framskärmarna måste därför kapas upp till motsvarande serie 2 öppning så det går att svänga. Vindruta, sidorutor, fönsterhissar, dörrhandtag, några instrument och baklyktor ska vara originaldelar från Jaguar E type. Svart cab och rör till ställningen. Finns låga stolar, ny Momo träratt. Taunus? Styrväxel. Ny QA1 rörbärarmar med nya skivor oc
    1 point
  41. Bra idé! Kan mäta lite i helgen och lägga upp måtten.
    1 point
  42. jag har en sån i delar på min bänk, ja de är en kollapsdel i röret därinnaför , vill du ha foton ? PeÅ
    1 point
  43. Hej Såhär sitter min. Hittade några bilder
    1 point
  44. Grattis Arto Du och bilen är helt fantastiska. Vilket mästerverk. Det ska bli riktigt kul att få sen den in action. Ut och njut nu i sommar.
    1 point
  45. Hela bakvagnen är Subaru Outback 2015. Skivorna bak har dia 300.
    1 point
  46. Glad att se att ni fortsatt tycker att detta är ett roligt bygge! Efter att ha gjort grundramen var det dags att börja montera rören runt kupén. Innan dessa kunde svetsas fast behövdes karossen monteras på bordet för att kunna få dessa rör på rätt ställen. Detta tog en hel förmiddag då jag inte hade någon extra bärhjälp, men med en improviserad travers så gick det vägen. Detta var en milstolpe i bygget då man fick en första känsla av att det liknar en bil. Sedan går det inte att förneka att det är tillfredställande att se en 480 med differentialen på rätt ställe.
    1 point
  47. Vidare under våren 2020 började tillverkningen av bärarmarna. Här var min kära vän Herman Wäpling (rekommenderar er att följa honom på Instagram ”@waplingbrother”, för många roliga byggprojekt: https://www.instagram.com/waplingbrothersgarage/ ) ovärderlig då han hjälpte till med all svarvning samt svetsning samt kom med massa bra förbättringar. Bland annat var det Herman vilket kom på att göra camberjusteringskruvarna med fräst hylsskalle Här gjordes jiggar för att få korrekta mått samt få båda sidorna lika på bärarmarna: De svåraste bärarmarna at
    1 point
  48. Julledighet är bra, har ägnat den åt att få färg på "störtbågen" och karossfäste baktill, båda är nu fastplastade. Så nu var det dags att få fronten inprovad och fortsätta med den stödstrukturen under. Passningen så här långt är över förväntan, iom att karossen är handupplagd med huggen matta och fronten har glasfiberväv/kolfiberväv som är injicerad. Längd, bredd och linjer vid hjulhus matchar!
    1 point
×
×
  • Create New...