Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 01/20/19 in all areas

  1. 9 points
    Dags för en lite uppdatering. Det slutade senast med att jag skulle fixa lite stenskott och en spricka i fästet för vindavvisaren men det blev bara mer och mer.... Slipade ner fästet och lagade sprickan med kemisk metall. Kanske världens sämsta bild men men.. I varje fall två lager grundfärg och två lager matt svart färg. Därefter tre lager med matt klarlack. Skönt med lite färgångor i garaget ☠️ När jag ändå hade tagit loss vindavvisaren så tog jag loss scuttle för att jag tänkte laga den felade temperaturmätaren på ett mer proffsigt sätt än min tidigare fix. Och när jag ändå hade lös en del av mätaren så bestämde jag mig för att ta loss alla mätare och polera upp glaset framför mätarna som var lite repiga... och när jag ändå tagit loss allt så varför inte lacka om hela instrumentbrädan för att få bort några skavanker...och när jag ändå hade isär allt annat så bestämde jag mig för att skapa en inre skala på hastighetsmätaren så det ska bli lättare att se hastigheten och lite annat pyssel som dök upp. Vill förresten inte glömma bort att tacka Christer J för att han ställt upp som bollplank när jag behövt klia mig i skallen lite extra. Dessutom ganska finurliga lösningar han gjort med mätarna. Vart var vi nu igen, det började med att fixa en list men det blev lite mer jobb än så. Först slipa ner instrumentpanelen. Luckan på handsfackets insida skulle få lite färg. Dags för resten av instrumentbrädan att få ny färg. En nyans mörkare än tidigare. Lack dammar precis överallt så täckte över sjuan. Avslutade med matt klarlack, precis som den var lackad tidigare. Mycket bra val från början av Christer att välja matt klarlack. En lös mätartavla för att experimentera med en inre skala. Var i kontakt med ett antal tryckerier men ingen kunde ställa upp med någon direkt hjälp Den här mätaren hade en lite skavank som jag faktiskt inte sett innan jag tog isär den. Bytte mätare och förde över Christers finurliga lösningar så funktionen är densamma. Jag passade också på att mörklägga lite mer bakom den gamla TCS-symbolen på instrumentet som tidigare kunnat synas en aning när man kört i mörker. Ny mätare köptes och monterades så nu är vattentempen helt korrekt. Höll på att glömma putsningen av mätarglasen. Min sambo hjälpte mig att få till skalan och tryckt på självhäftande papper. Inre skalan och alla mätare monterade. Allt fungerade på första försöket, ibland blir man snopen. Allt för denna gången..
  2. 6 points
    Tjena alla bilbyggarvänner, Vi har idag lagt upp några nya forum-delar kring "Våra Bilar" för att dela in byggdagböckerna i olika kategorier: Locost 7/Seven GT40 Övriga Detta för att göra det enklare att navigera och hitta det man vill läsa. Det finns fortfarande många trådar som ligger under "Locost 7/Seven" som kommer flyttas in till "GT40" eller "Övriga" på sikt. Vill man ha nya sådana kategorier, kontakta mig eller @heralue så fixar vi det. Vi ska ju vara Sveriges bästa klubb/forum för amatörbyggda personbilar. PS. Är man inte redan betalande (sponsrande) medlem så varför inte bli det - vi är ju en härlig gemenskap och kostar bara 230 kr/år 😉 DS. / Jocke
  3. 4 points
    Går fortfarande i väntans tiden men det ska vara "nära" nu (i alla fall med den engelska tidsstocken 😉 ) Har ägnat lite tid på att rensa ur sånt som inte behöver vara i garaget och optimerat en del. TIG svets i sin ensamhet.... ...sparar golvytan om MIG'en får hänga med... Med nymålat golv och man vill ju ha finish som @steel har (än så länge 😉 ) då får man ha en sån här i garaget 😄 Även om allt inte är som jag vill ha det så känner jag mig redo att träffa paketet 😄 ....Sen hade ett större garage varit att önska ...men inte nu 😉 Ska se om jag kan optimera med sonens prylar 😉
  4. 4 points
    Hej Har läst igenom detta fantastiska bygge med eldriven drivlina. Har erfarenheter av lithium ion batterier. När det gäller arbetstemperatur skall man hålla dem svala, runt 10-20C för att de skall prestera som bäst. Så kyl dem så mycket det går. ESR i ett samsung INR18650-20R batteri ligger runt 20 mOhm och de har en kapacitet om 2 Ah. Det är en rätt så bra måttstock på en typisk cell för ändamålet. ( används en hel del i truck applikationer här i Sverige ) Likaledes så ökar ESR vid minusgrader, vilket minskar deras kapacitet. Det är inte så farligt då de värms upp snabbt när man lastar dem. Om de blir för varma ökar läckströmmen och man kan råka ut för en värmeutveckling som kan orsaka en kortslutning av batteriet vilket kan utveckla en eldsvåda. Praktiska prover jag sett är inte så farliga i verkligheten, diesel och bensin brinner mer och innehåller mer kalorier per volym!... Vill man ha lång livslängd skall man hålla delta för i och urladdning låg. Ladda dessutom inte för mycket utan ligg på runt 80% kapacitet. Vänliga hälsningar Andreas
  5. 3 points
    Lite hjulinställning har jag gjort. Nästan alla uniballs har fått skydd och distanser så nu är det glappfritt. Jag har kört hjulupphängningen upp och ner med laser och linjaler så nu tror jag att det ska bli en bra början.....
  6. 3 points
    Några bilder på frontens plugg och första avgjutningen
  7. 3 points
    Hej på er, Inte så mycket aktivitet från mig just nu då GTn är under försäljning. Jag har gjort en liten promotionfilm för ändamålet. Fick bra hjälp av SVT :-D Mvh Henrik https://www.youtube.com/watch?v=mF5HL5TPXFM
  8. 3 points
    Här kommer lite före och efter bilder 😄
  9. 3 points
    Hej, skruvar vidare, kul detta 😀 Mvh Pär
  10. 3 points
    Måndagar brukar var rätt så tråkiga men inte denna måndag 🙂 @Rikard Larsson @bexander Jag älskar er 🙂 🙂 . Tusen Tusen tack för hjälpen . Så glad jag blev idag .
  11. 3 points
    Tack, Jocke4U ! Ibland funderar jag över min mentala hälsa samt om hjärnan slutade utvecklas efter 15 årsdagen. Tolkar ditt uttalande som att det troligen är på det viset men att det är ok....eller ?? Mvh Pär
  12. 3 points
    Pär - du är galen på en bra/skönt sätt 😄😉 Keep it going - we love it !
  13. 2 points
    Nu börjar min avgjutning bli klar. Har fått göra om dörrarna då dom förstördes i avgjutningen...Riktigt tråkigt då det tar hur många timmar att få tillbaka dörrarna till slutfinish igen.... Sedan har jag gjort om rutkanten bak så att Southern GT glasbakruta ska passa. Var ju heller inget jobb som man tyckte var roligt.
  14. 2 points
    Jag kan ordna IS körning på vänern söndag ...... hur många kommer 7 sjua eller åtminstone tak löst är ett krav
  15. 2 points
    Börja googla nya r-däck till sjuan men det gick nog fel direkt, köpte ett par slicks + fälg , undrar om alla grejer håller för detta och det får plats ...Avon slicks 190/570R15. 🙂
  16. 2 points
    Hej, helt korrekt Jörgen 👍 Därav min fundering kring skrotning av främre delen av bandtunneln för ökad attackvinkel, då kommer bandet att "äta" sig bättre framåt i snön. Vikten är högintressant, tyvärr blir batteripacket inte optimalt i version 1. Där blir det 20-25 kg för mycket. Men det kommer att korrigeras. Elcrossen vägde ca 110 kg. Kommer denna under 150 kg blir jag glad. Ska väga den i morgon som den står nu så ska du få en mer kvalificerad gissning. Mvh Pär
  17. 2 points
    Lite mer lös info ur toppen på min skalle ! 🙂 Satt och funderade lite till på det här med Volvo och motorer. Det finns ju en del roliga fordmotorer i Volvobilar, antar att det var nån sorts Duratec. T5 mellan 2011-2014 B4204T6 och B4164T 2011-2015, ska vara turboladdade fordfyror dessa borde ju passa mot nån typ av fordlåda. även den lilla motorn B4164T kan ju vara gångbart 180 kusar med volvohatten på borde kunna bli 200-220 eller så utan volvohatten ( lite mindre säkerhetsmarginal) kruxet kan ju vara att dom är direktinsprutade är det möjligt att kör en sån på en megasquirt eller liknande ? Fast det går väl alltid att plugga och köra med en egen insprutning. fördelen med dessa motorer är att dom är byggda för ett relativt högt effektuttag = bra driftsäkerhet i stommen. Tror det var allt för den här gången 🙂 Kan ju lägga upp tabeller på lite äldre Volvo motorer från första v70 modellen med, detta är femmor inte mycket längre( ca 600 mm från framsida multi V hjulet till växellådsflänsen) än en rödmotor , tror att alla funkar med en M90 låda bolt on här är ett gäng från V70N 2008- också bolton med M90 vit lådan Längden på dessa fem-cylindriga motorer ( 600 mm från framsida multi V hjulet till växellådsflänsen) skiljer inte mycket från en volvo fyr-cylindrig rödmotor Och här kommer fyrorna alla har samma block men olika vevaxlar och slag samt olika borrning det fanns diam 81 och 83 samma sak där bolton med M90 vit lådan Den strukna är en Mitsubishi direktinsprutad köpt motor. Längd för en volvo fyra T4 är ca 500 mm från framsida multi V hjulet till växelådsflänsen. Den strukna är 1.8 i det är en mitsubishi motor på 125 hkr direktinsprutad säkert en helt ok motor men tror inte den har samma hålbild mot växellådan
  18. 2 points
    Coolt projekt - lite som en sån här fast från andra hållet liksom (snöskoter -> snö-cross snarare än cross -> snö-cross). Plus eldrift förstås - så din blir ju rätt mycket coolare ändå! Inte sugen att bygga el-sjua? /G
  19. 2 points
    Det är ABSOLUT OK - och jag älskar dina byggen och den kreativitet du utstrålar - så jäkla skönt!! Du ger en skön energi till forumet och sådant behövs!! PS. Tänk bara på att ladda dina egna batterier ibland 😉 . DS.
  20. 2 points
    Handbromsen inklusive orginal vajrar till trummorna passa perfekt , enbart bocka lite fästen och kortning av single drag vajern Baksätes plåten gjord , kan lova jag hade denna in och ut 20 gånger för alla hål. Pappmallar är alldeles för förlåtande jämfört med 0.8 plåt nästa steg blir att justera in kaross på ramen , börjar hoppas att en 92:a inte är helt rak från fabrik ........eller så är min kryssmäta ram sned. Det verkar hur som helst inte lina upp helt perfekt över allt
  21. 1 point
    Härliga väntans tider 😁 Snart får du skruva som oss andra och slå dig sanslös med karosspassning, hehe. Ska bli kul o se ännu en GT40 växa fram 👍
  22. 1 point
    Hej, har nu satt dit ett gäng förstärkningsplåtar samt fixat fäste åt sadeln under tiden som hjärnan malde på med olika konstruktionslösningar på framdelen av tunneln. Gjorde klart bakdelen. Till slut gav jag mig på framdelen av bandtunneln. Gjorde set så enkelt som möjligt, blir lättmekat samt med integrerade skydd i ramen . Höger, before : After: Vänster, before : After: Nu kan bandet tugga snö 😀 Mvh Pär
  23. 1 point
    Ojdå- kanske dags[emoji15] Skickat från min iPhone med Tapatalk
  24. 1 point
    Japp det gör det 🙂 🙂
  25. 1 point
    Hej! Tänkte presentera mitt och Håkan (Hox) nya projekt. Detta är ingen seven bil men vi tycker att det lämpar sig att ha en diskutions tråd på detta forum så att man kan få hjälp om det behövs från alla duktiga människor som finns här. Uppdateringar och framsteg kommer dock i första hand att presenteras på denna sida: www.roxgt.se Projektet kommer konstruktionsmässigt att andas lite locost men se ut lite som om 60-talet möter 2000-talet. Inspirationskällor har varit Alfa 33 Stradale, Ford GT40, Lola T70 mfl. Eftersom vi båda har garageplaner och en massa annat som skall göras så lär det dröja innan vi kommer igång på allvar. Statusen just nu är att: Vi har bestämt form på karossen. Motor blir sannorlikt Cheva LS1 (ändrat till Cheva SB 360). Växelåda blir Audi och bromsar från BMW 540 (ändrat till 6-kolvsok fram). Hjulupphängning är färdig ritat och snart även ramen. Det enda som är fysiskt helt färdigt är mina egenutvecklade bakhubbar gjutna i aluminium(ändrat till vattenskuret). Arbete med kaross pluggen är påbörjat. Här kommer några bilder. Hälsningar Ronny och Håkan
×