Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/23/19 in all areas

  1. 7 points
    Allt verkar hoppfullt. Ska montera golvet sen ska jag köra lite hårdare.
  2. 7 points
    Tack för ett mycket trevligt Kinnekulle arrangemang! Som framgår av filmsnutten så var depån välfylld med 7or.😎 video-1564860872.mp4
  3. 7 points
    Lite mer delar på plats.
  4. 6 points
    Anekdot på ämnet ampere . När vi var 18 år började man köra dB race tävlingar hos den lokala leverantören. För att ha en chans att vinna behövde man mycket grejer och en bil. Detta löstes med en lång helg , mycket spånskiva , en Golf typ 1 med 1 månad kvar på besiktningen ( innan skrot) och ett gäng personers bil sterosaker + lite PA grejer . I princip hela bilen var en bas låda och en liten person fick köra för att stolen inte gick att backa -2 x 10" i varje dörr, -8 X 15" bakom föraren -6 X 10" i bandpass låda bakom. Lång historia kort ... slutstegen krävde ström och 6 stycken nya fina inlånade traktor batteri ställdes i en ny svetsad reservhjuls låda och åtminstone ett optima i fram på orginal platsen . Det innebär att det troligen var 160 x 6 amp parallel kopplat bak och kanske ytterligare 100amp i fram . 😎 Någon var ombedd att koppla in en FET strömbrytare och denna nyckel lades alltid på en bänk när vi skruva. ( säkert tänkt i allafall ) Vid ett av dessa "säkra" skruvande tappade jag en fast nyckel av mellan storlek ( ca 15 ) ner till de "säkra" kablarna . Tänkte inte så mycket på det ( var ett lite konstigt ljud) men senare detektera näsan att något måste brinna. Nyckel var borta och den s.k elektrikern hade kopplat bort enbart de framre batteriet 🙄 , de andra 1000 amperen var LIVE Så en 15 ring nyckel är en lagom smält säkring till 1000 amp
  5. 6 points
    Tack alla som kom och skötte sig galant. Inga incidenter och god stämning. Ses nästa år! Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  6. 5 points
    Skulle bara vilja passa på att... rikta ett STORT tack till Locost Sweden och banledningen för en kanonrolig och lyckad bandag!!! Tror jag pratar för många att detta är årets höjdpunkt och för mig själv som återfallsförbrytare med bygge nr:2 under färdigställande och 2012 som senaste bankörning. Och till sist ett stort tack till Martin o Linda som lånade ut sin bil till mig så jag fick vara med o köra idag!!! Vi syns nästa år igen🏁 Mattias
  7. 4 points
    Riktigt roligt att köra på Kinnekulle. Hade tyvärr stora grepp problem! förmodligen pga att jag kör med gatdäck och utan någon riktig diff låsning. När dom snabba bilarna dök upp så pressa jag både mig och bilen över dess förmåga! Var väldigt nära att gå av under bron då jag fick ett kast och några returer. Måste sett roligt ut för killen i den vita bilen med Saab motor som låg precis bakom!:-) Lyckades iaf med 1.01,8 som jag får vara nöjd med tanke på mina förutsättningar
  8. 4 points
    Motorn på plats. Inte många mm över åt något håll.
  9. 3 points
    Hej Nu är det GT40 träff på Industrigatan 28D i Borås den 12 oktober. Ja det är sent men alla byggen måste hinna klart. Vi hoppas på fint väder och många fina bilar. Jag dukar upp med årets goaste garage fika. Efter vi fikat och sparkat däck så drar vi hem till min flipperlokal och äter och dricker lite. Hoppas vi ses till hösten. Ha det fint Magnus
  10. 3 points
    Hej, Dagen efter Kinnekulle 2019 Det är inte utan att man känner av lite träningsverk i kroppen efter gårdagens körning, en perfekt dag. Solen sken men luften var sval, bilen gick bättre än tidigare och efter lite justeringar av fjäderinställning kom också greppet mot asfalten. I slutet av dagen gick det att nästan att hålla full gas i de flesta partier av banan. Kändes som jag hängde med hyfsat på baksidan, dock blev jag frånåkt på rakan av i princip alla bilar... Man kan säga att 140hk inte riktigt räcker till 2019, tyvärr hjälper det inte att bilen knappast är ett av de lättaste ekipagen i sällskapet. Jag har nu kommit till ett beslut gällande förändringar av bilen. Efter att kikat på övriga fina byggen och diskussioner om hur man borde gjort inser jag att det är väldigt många mindre förändringar som jag vill göra på bilen för att komma dit jag vill. Tex bärarmar, Bur, krängningshämmare, Stolar, 6-pkt bälten, Motor, Torrsump, kylare, intercooler, LSD, bromsar etc. Mycket är bolt on men lämnar utbytta delar liggandes på hyllan. Jag har därför beslutat mig för att inte bygga om bilen, utan istället påbörja ett nytt projekt och bygga en ny bil. Tack för en trevlig dag Jesper
  11. 3 points
    Så ja, tillbaka till vardag och inte minst till garaget. Grejorna från England skickades idag fick jag mejl om. måste byta dämparna innan jag bokar SFRO2 och kan gå vidare med besiktning. Bilder på det jag gjorde innan semestern monterat catchtank till vevhusventilation Liten habrovink mellan kollektor och ljuddämpare Tillverkat ett fäste till ljuddäparen Pluggat orginal spridar hål Tillverkat en plåt som ser klen ut men det är en 1.5mm RF plåt, den blev fullt tillräckligt stabil Den här veckan tog jag mod till mig att börja såga upp hål för luftfiltret, det var ju det jag ville slippa hade jag tänkt . men efter mycket små steg öka hålet med sågen så blev det så här. Blir kanske inte så dumt ändå.
  12. 2 points
    Årets Kinnekulle avslutad med mindre bra resultat. Startmotorn funkade - vilket var bra. den uppdaterade VE mappen gick inte efter 3000 varv då den bara bluddrade. Laddade på gamla mappen och fick lite sprutt i maskin - 200km/h under bron måste vara godkänt! men med mini avgasrör blev det 5 varv och 105 Db innan svart flagg Visste att det skulle gå dåligt men hade inget alternativ att tillgå innan, nu blir det nytt hela vägen med så tyst dämpare det bara går. Även ett skärmstag gav upp så nu måste jag göra nya på båda sidor- de är så lappade och lagade att jag skäms.
  13. 2 points
    Hej igen! Tack Rikard Larsson för all hjälp med tips och råd. Nu har det hänt lite med bygget igen. Större delen av chassit är ihop punktat. Väntar på en polare som trodde att han hade en komplett framvagn till en 140 liggandes, behöver dock en plan B om han inte har någon. Material till bärarmar: 30x3 funkar det? Blir nog stora hjul 18", får se om jag ångrar mig i framtiden. . Nu ska jag försöka jobba upp lite pluspoäng igen, så jag kan få en till heldag i garage Det var allt för denna gång MVH Patrik
  14. 1 point
    Tackar. Nu blev det inte den bilen då den såldes innan jag han dit. Nu blev det en 9000, -96:a, som står och väntar på att donera motor mm. Kommer att påbörja det arbetet nästa helg. Bilder kommer då. //Mats
  15. 1 point
  16. 1 point
    Hittade detta program: vsusp /bengt
  17. 1 point
    Stolarna som mina föräldrar gjort åt mig:
  18. 1 point
  19. 1 point
    Grymt bra kört, stod flaggvakt under bron det passet. Gick fortare för varje varv, sen kom släppet och jag tänkte... Nu kommer han behöva byta kalsonger... 🙂
  20. 1 point
    Nä men jag vet vem som har 🤣 Inte hans bästa dag.
  21. 1 point
    finns ett bra knep under bron ,innan du kommer fram till svängen så finns det till höger den rödvita banmarkeringen och där den slutar ,där börjar man svänga in , inte innan ,och gör man detta så öppnar kurvan upp sig och blir rätt snäll, men första gången tänker man att detta går inte men det är det korrekta vägvalet. Nuär det inte många som har full gas igenom kurvan utan man minskar lite på pedalen bara, dom som säger nåt annat ljuger 😁 ,visst vissa sjuor som är anpassade med vinge eller slicks för racingbanor eller dom som inte kommer upp över 160km klarar sig nog igenom men annars så är det vingbilar som kan hålla stumt igenom där, har själv sett det på kompisens sportvagn när vi tittade loggdatan att han haden gaspedal 100% igenom kurvan men han kör ju på 50-51 tider runt ringen och över 200km igenom. svänger man in för tidigt så blir kurvan skarp och många släpper då gasen för mkt med lätt bakvagn som följd.
  22. 1 point
    Motorhuv o baklucka lösa/ öppningsbara. Nackfena i glasfiber, lyktpottor och mallar till instrumentbräda ingår
  23. 1 point
    Disclaimer 🙂 Jag är ingen specialist. Min sjua hade alltid R-däck och de 2 första säsongerna på bana så var det "bambi-på-hal-is" och väldigt lynnig; svårt att förutspå vad som skulle hända och allmänt dåligt grepp. Utmaning att komma under minuten på kullen. Satte i en Ford LSD diff för lite bättre drivning i kurvor, dubblade hårdheten i fjädrar fram (typ 500 lbs), 3 grader camber (har jag för mig) och mer toe out fram. Personbästa på kullen blev 58.93 s. Kunde kapats mer med bättre spårval och bortkopplat huvud :D. Nu var det med en ganska tung bil (SAAB turbo) och svårt att hänga med t.ex @fege med sin "fjäderlätta" sjua
  24. 1 point
    Hahaha, annars skulle det duga alla gånger att förvara den på altanen med täckning över sig bara. Glasfibern ska vara rätt okänslig för temperaturväxlingar tydligen. Edit: har mina karossdelar i ett kallförråd på tomten.
  25. 1 point
  26. 1 point
    Bor ju ganska rymligt men utrymmena är i källare eller övervåning. Försökte tråckla upp bakdelen till övervåningen men den är för skrymmande för att passera trappan. Källaren blir troligen ännu värre trots även ingång från garaget. Kanske ha den som möbel? 😄😉 Nä, får nog bygga ett "hus" på altanen tror jag (trä eller bara en presenning). Dörrar, noslucka, sills och andra småprylar huserar numera i ett "gästrum" på övervåningen. När det är testat att det inte luktar för mycket så kommer jag testa att få upp fronten - den är ju inte lika skrymmande - och "huset" på altanen blir betydligt mindre.
  27. 1 point
    Känsligaste delen är helt klart takspindeln, den KOMMER att deformera sig, och du kommer få rätta till det när du slutmonterar med värme och domkraft/träreglar. Min har säckat lite i övre framkant mot dörren på ena sidan. Men verkar vara vanligt förekommande och inte så avancerat att åtgärda heller. Frampartiet säger dom ska lagras ståendes på nosen och bakpartiet likadant men på baken.(helst liggandes, men hur många har möjlighet till det)
  28. 1 point
    Så där, kammar inställde igen och motorn provstartad, start lätt och går jämt och fint, dock så är det ett knackande ljud inifrån motorn. Rensade kopplingskorgen på lameller och provade starta igen, anledningen till detta var för att få bort driften från växellådan. Samma missljud fortfarande. Antingen är det något till oljepump, vattenpump, balans axel som låter eller så är någon ventil krokig. Blir att lyfta ur motorn och plocka isär för att se ifall man hittar orsaken. Tvär kolla på ebay och man får tag i en komplett top för ca 3000:- ink frakt så det var ju inte värst ändå. Bra tips, bilen är inställd efter tillverkarens inställningar, dämparna efter föregående ägare, fungerade riktigt bra måste jag säga, sen fjäder hårdheten och individual höjdjustering är gjord fram vänster och höger sida, har även använt mig av 4 punkts våg för att se till att marktrycket ska vara så lika som möjligt med förare i bilen. Ifall man vill få bättre varv tider så tror jag största problemet att lösa är den som sitter bakom för ratten 😄 Tack för tipset. Super nöjd med bilen men det finns mycket att arbeta med den som sitter bakom ratten 😄 Förutom körning så måste jag säga att det var grymt folk som kom på träffen, riktigt trevligt att prata med alla, stor eloge till arrangörerna 😄 Verkar som topplocks haveri, kolla svaret längre upp i samma inlägg. Jo det var riktigt trevligt. Tack så mycket, ganska kul att nörda in sig i såna här project 😄 Verkar som topplocks haveri, kolla svaret längre upp i samma inlägg.
  29. 1 point
    Bromsbalansen mellan fram och bakhjul kan vara ide att utvärdera. Skälvklart ska framhjulen låsa först men med för mycket broms fram blir det lätt låsta hjul.
  30. 1 point
    Cornerweight i oordning kanske? Märkte inget innan det låste sig på min gamla 7a. Mer än att det såklart gick rakt fram.. Skillnaden i beteende kan väl bero på viktfördelningen/tyngdpunkt osv som skiljer sig väldigt mycket mot en Sierra som för övrigt har skitbromsar i förhållande till en lättare 7a. På min Sierra märktes det mest på kallsvetten när det inte funkade som tänkt.
  31. 1 point
    Jo hela idén med denna vagnen är en rolig bil att köra och njuta av, inte nödvändigt snabb runt bana. Bromsvåg kommer jag försöka undvika, har haft det på tidigare byggen och jag vill ha nåt som mer känns "OEM" och som inte tar så mycket benkraft. Tanken är att även frugan ska kunna köra denna bilen utan knot.
  32. 1 point
    Tack för en super dag på Kinnekulle! Grymt jobbat Jari och gänget! /Martin
  33. 1 point
    Tror efter många år i sportvagnsserien och med ssk racing, att mycket av det man anses behöva ha för att åka fort, bara ställer till det när man ska sortera ut. Visst är delad bakvagn, bromsvåg och låg ofjädrad vikt av godo, men det blir många fler parametrar att räkna med och tillfällen att sortera ut grejorna inte tillräckligt många. Samma med vikthetsen: Bygg så det håller och Du kan vara med och lära känna dej själv och bilen. Det kapar tiderna mer än några ynka kilon här och där. Bara min högst personliga filosofi.
  34. 1 point
    Tack för ett en fantastisk dag! Tack alla inblandade för att ni styr upp detta även att vissa är ute i sista sekund med anmälning... Riktigt roligt att köra! Och minst lika roligt att snacka i depån! //Jesper
  35. 1 point
    Tjena! Jag kommer till Kinnekulle nu på Lördag och är med hela dagen. Jag listar delar som jag har övers sedan div. byggen. Jag har övertrasserat mitt bildkonto här så är det ngt. som du är intresserad av så sms:a till 0703-871790 så har jag bilder. BÖCKER: -Tiger sportscars byggbok som är motsvarigheten till Chris Gibbs Haynes Roadster byggbok 300kr -2:a versionen av Haynes "build your own sportscar and race it" 200kr -Bygghandbok "build your own motorcycle racing car" 200kr -Westfield XTR 2 byggmanual 200kr -Haynes Tuning handbok 150kr ÖVRIGT: -350mm sportratt SAAB Sport 150kr -Styrväxelutslagsbegränsare 2st för Escort MK2 styrväxel i alu från the Lathe Man UK 200kr -VDO varvräknare 80mm diameter 150kr -Nya i kartong 250mm 4-bultat ventilerade bromsskivor till Ford 250kr -Stols skenor med justering 150kr/st eller 250kr för båda -7:or i alu, 2 olika storlekar samt tjocklek. 100kr 1st i stål 150kr -Nytt 12volt larm/ gelbatteri 18Ah. 150kr -Mc sidospeglar runda med ställbart glas i hus. 100kr -Guldanodiserade/ eloxerade lättvikts hjulbultar 20st M12*1.5, nya i kartong 200kr Från donatorn Ford 2lit SOHC- 86 -LMM -ECU -Motorkablage De ä bara att höra av sig:-) Mattias
  36. 1 point
    Har använt M-Unit på flera motorcykelbyggen, fantastisk mojäng. Ska bli intressant att se hur du byggt det i bilen, då elsystemet på min egna ska ses över kommande vinter.
  37. 1 point
    Så mycket besök du har haft av Murphy har jag inte ens haft på många år..... men så skall man ju inte säga högt då är han väl där när man minst anar det Hoppas du blir kvitt han så du får //Nisse
  38. 1 point
    Den är beställd och skall vara öppen på lördag.
  39. 1 point
    Uppdaterade första inlägget med tider för lördagen.
  40. 1 point
    Det är förmodligen styren som luktar, det kommer avta om några månader. Farligt? Nja det är inte godis men jämfört med bensin är det betydligt lindrigare. Ska inte vara några problem att förvara ute så länge det är torrt och fritt från solljus.
  41. 1 point
    Jag hade nog gjort en hjälpram för att stötta de stora delarna, så att de inte deformeras.
  42. 1 point
    Grymt @steel - jag har några liknande "dårar" som kollegor i Göteborgstrakten. Jag tar siktet på ett första lätt gympass imorgon efter 2,5 vecka i Sydafrika med massa goda viner 🙂 😄
  43. 1 point
    Det är ju svårt att bedöma hur mkt det här med gummitätningarna påverkar livslängden men jag tycker att ditt resonemang är bra. Hade jag valt idag så hade jag valt det kitet du har ochså tror jag. Men det är alltid lätt att vara efterklok:-)
  44. 1 point
    Jag montera rallydesigns bk5 kit. Det är 282mm skivor och midilight ok. Man får med adapter som monteras mot sierra spindeln. Snabbfäste för att byta klossar. Använder en 0.625 cylinder med 5:1 utväxling på pedalen. Tar riktigt bra men igentligen är det alldeles för mkt bromsar på en sån här bil. Tunga skivor och med ok och adaptrar är det klumpigt. Så här i efterhand hade jag hellre valt 240mm skivor och mindre ok.
  45. 1 point
    Anmälda: 1. Kjell Andersson @Kjelland28 (Ingen körning, men 2 på grillen och en på huvudposteringen !) Ha jag blev först ! 2. Mikael Nordin @Mikael Nordin (Körning, eventuellt grillning...) 3. Fredrik Vedde Engzell @vedde körning, 2 på grillning och huvudpostering. 4. Stefan Sjölin @longen (Körning, eventuellt grillning) 5. Jari Kinnunen @Jari (ev. körning, grillning och huvudpostering) 6. Roland Käll (Grillning och Ljud/bullermätning) 7. Bengt Johansson @postmanpat (Körning, grillning och Ljud/bullermätning) 8.:T#bias B#rndtson ( supersonett) @LUPUS, grill och körning kan supporta med något på plats om jag inte får Trösk förhinder 9. Per Ersson @ersson, grillning, flaggvakt/syssla men ingen körning (@ersson jag lade till dig i listan, korrigera om ej korrekt) 10. Andreas Svensson @EUSSVEN, körning och grillning (kan även hjälpa till vid huvudpostering vid behov) 11. Mats Carlsson, körning plus grillning (2 personer grillning 12. Per Lindberg körning ingen grillning om jag får ihop bilen 13. Martin Lindberg, körning plus 2 pers grillning 14. Emil Borg, Grillning - ingen körning. 15 lars andersson , körning plus grill 16 Magnus Nyholm, Körning  17. Andreas Rauherz Grillning och körning 18. Per Lindberg, grillning men ingen körning 19. Jörgen Bock, grillning men ingen körning
  46. 1 point
    Då var den i ! Får hyfsat plats även om jag hade hoppats på att inte behöva dela på stacken ( den övre delen är laddaren . Tyvärr missade min paintcad att diffen ville krama styrväxeln samtidigt som ett motorfäste heltklart oxå ville sitta ca 10 cm ofsett . Så förutom att bulan i huven inte överensstämmer med verkliga drivlinan gick det över förväntan. Främre grillen på plats för frigångs check här syns ganska tydligt var motorn vill va i orginal bilen och blir samma här . bmw e30 hydrauliska motorkuddar beställda för 75 kr styck ?!? Skulle de funka blir det lite svets senare i veckan. Troligen beställs oxå ett orginal bak fäste , även om det svider , billigaste begagnade är nästa 900 spänn med frakt , men då är det bolt on = spara tid Ingen som vet var det sitter ett sånt här som inte är dyrt
  47. 1 point
    och ottomotorn är en över 100år gammal design 😁
  48. 1 point
    Regbesiktning 2 gick bra. Fick igenom T12BF 🙂 Besikta Valdemarsro. 1200:- för besiktningen och 479:- för en vanlig. Ringde i morse och fick tid samma dag. Det var lite gråzoner med felplacerade framblinkers och diffust halvljus, men jag behöver inte komma tillbaka. NÅGONSIN! 🤩
  49. 1 point
    Jag lyckades att backa ut !
  50. 1 point
    Här kommer bevisen, för som Cealm säger "finns inga bilder så finns det inte" Motor Avgas Insprutningsinsug El härva Mätare Det är en -05 som köptes från ebay USA och den är som ny och har gått ca: 1800mil(8000 miles) Den skall anpassas för min bil under hösten vintern. /Fredrik
×
×
  • Create New...