Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/18/19 in all areas

  1. 8 points
    Jag kan ju bidra med mitt perspektiv från att besikta, så gott det går... Mina erfarenheter: Vid byggbesiktning är det egentligen svårt att se ett tydligt mönster. Några återkommande saker är nämnda ovan, jag stöter ganska ofta på för kraftiga fjäder/dämparvinklar ("ligger ned") också, och så är det ganska vanligt att man inte har frigång för olika saker när det fjädrar/svänger (gärna samtidigt). Det förekommer också att man har för lite rörelsemån för fyrlänksstagen, alltså att "gaffeln" som de fästs i på bakaxel/ram är för smala så bussningshylsan (den yttre) tar i när det kränger. Tidigare var det ganska vanligt att styrväxelns infästning var klen så det ville flexa men det ser jag inte så ofta längre. Många Locost/Sevenramar mår också bra av extra trianguleringar, speciellt i kardantunneln. Men om det blir "krav" eller inte beror på en del annat i konstruktionen. Men det är värt att tipsa om dokumentet "Kit car analysis" som cirkulerat en del på nätet. Saker som styrradie/scrub radius och bump steer har de flesta byggare rätt bra koll på numera men visst förekommer det anmärkningar. Infästning och placering av bälten brukar jag resonera med byggaren om under byggbesiktningen, där behövs ofta hjälp för att få det bra. Vid slutbesiktning så är det nog vanligast med enklare anmärkningar som att man behöver klamra bromsrör och bränslerör bättre. Det är ganska vanligt att övergång mellan slang och rör inte är uppfäst eller stagad, det bör sitta fast precis vid kopplingen eller övergång så inte slangen bryter i röret. E-märkning och placering av belysning är också en grej som man ofta får justera. Vid körprovet är det som noterat ovan, inte ovanligt med svag rattåtergång. Bromsprestandan är ganska sällan ett problem på Locost men det förekommer, ofta har man då för lite bromsverkan bak vilket gör att man låser upp framhjulen för enkelt. En Locost har mycket vikt bak så det är andra krav på bromskraftfördelning jämfört med en vanlig frontmotorbil. Ibland händer det att man valt för stora/hårda däck som inte fungerar med en lätt bil men det är inte så vanligt. Ganska många glömmer att sätta rätt lufttryck i däcken, för högt tryck påverkar egenskaperna rätt mycket på en lätt bil. Det är inte heller helt ovanligt att man har fjädrar (och ibland stötdämpare) som är för mjuka så man får genomslag. Det blir speciellt känsligt om man byggt med kort fjädringsväg. Bullerprovet kan vara en utmaning men det beror mycket på motortyp. Bilar med turbo som spoolar snabbt är svårast, eftersom det är full gas från 50 km/h på tvåans växel så kan man hinna få upp mycket laddtryck och det är förstås svårare att dämpa ljudet då. Både insugsljud och avgasljud ställer till det. Till slutbesiktning och bullerprov kan det också vara värt att notera att det uppskattas om man som byggare ser till att bilen verkligen fungerar. Det låter kanske simpelt men bilar som tjuvstannar, har för klent batteri så man inte får igång den, får slut på bränsle eller har instrumentering som inte fungerar blir tröttsamt och det gör att det är svårt att bedöma funktionen. Motsvarande gäller funktion på koppling och växellänkage. Gustaf
  2. 7 points
    Efter mkt letande och funderade på vilket typ av projekt som jag skulle ta mig an så föll valet till slut på en Super 7 (en bil som vissa känner igen sedan tidigare). Jag har haft ögonen på lite olika bilar under några år och nu blev det äntligen affär. Min andra hobbybil är ”klar” och tanken är att jag ska få utlopp för skruvarabstinensen på denna. Bilen i sig är ett bra objekt där det investerats mkt i bra delar och intressanta lösningar. Som den står nu så är inte bilen körbar först steget blir att få den rullande. Först ska nya bromsok (Hi-Spec) bak monteras som är på väg hem från UK, belysning ses över m.m. innan det är dags för besiktning. Planen är att köra en del i sommar och samla på mig delar för att till hösten lägga mer energi på bilen, fokus på det visuella och förarmiljö med förhoppning om att det mekaniska kräver mindre tid. Bilen ska användas på gata och konbana så ingen racing eller några reglementen att ta hänsyn till. Drivlina: Honda S2000 F20C SH4-750 RC Racing Spridare Lättat svänghjul AEM EMS 30-1012 styrsystem, mappat på E85 Torrsump m. Pace Oljepump Sellholm Dogbox M4700 Stel 740 bakaxel 4,56 utväxling, wattlänk, dana-diff, 4-link upphängning Chassie & Bromsar: Knivkrängare fram AVO 2-vägs ställbara dämpare DAAWD 140/095 samt 150/100 Opel corsa el-servo (reglerbar från kupen) HiSpec Ultra Lite 4-kolvsok rubt om (300mm ventilerade skivir fram) Bromsvåg justerbar från kupé Opel elservo (justerbart) Hjul: Image Wheels 8,5x15 samt 11x15 Michelin TB5R 18/60-15 (225/50Vr15) och 26/61-15 (285/40VR15) Övrigt: Släcksystem motor med utlösning från kupén. Fuel Cell (med skuminlägg) Fick även med ett kompressorkitt från TTS Performance till motorn (Kompressor Rotrex C30-94 med kyl Intercooler 395x320x55 och massor delar) men detta kommer högst troligt säljas (några bud?, Nypris en bit över 50’ om man tittat på TTS hemsida idag). Bud runt 15’ överväges... Som alltid så har jag mkt frågor och massor att lära och förhoppningsvis kan jag också dela med mig av lite erfarenhet och lösningar då det passerat en del projekt i mitt garage genom åren.
  3. 6 points
    Tack för all feedback🙏 Baklampornas placering är på gränsen med 255:or. Bromsade förövrigt förra helgen och resultatet blev en lättkörd maskin👌
  4. 6 points
  5. 6 points
    Nästa steg i processen anlände ståndsmässigt idag . Rost är tråkigt 😕 , tur det mest är i golvet
  6. 5 points
    Jag har alltid varit fascinerad av sjuor och framför allt byggprocessen. Jag köpte Ron Champions bok 2003 och sedan Chris Gibbs bok 2007 och läst dom samt följt alla byggen här på rejsa. Min son fyller 16 om tre år och tanken är att vi ska göra ett projektet tillsammans. För ett par veckor sedan byggde vi på skoj ett 1:5 chassi och om några veckor kommer det hem en laddning rör för bygge i fullskala. Målet med bygget är att bygga en bil som är rolig snarare än ultimat snabb. Känsla, välljud och glädje snarare än varvtider. En glassätarbil helt enkelt. Chassiet blir ett Haynes roadster chassie baserat på Sierradelar. Enkelt och väl beprövat. Motorvalet hamnar på en Volvo femma, enbart för ljudets skull. Just nu står 850 GLT 93-95 högst upp på listan över donatorbilar även om det bara är motor och kabelhärva och ecu som ska tas från den. Karossmässigt är väl inte tankarna helt färdiga ännu men det blir inget traditionellt Seven utseende. Snarare mer åt Hotrod hållet, en blandning av Ulf Bolumlids Superåtta och Ford 32 hur jag nu ska få ihop det.
  7. 5 points
    Jag blev tvungen att handla Bilsport idag när jag såg att en forumkändis var med. "AlfaRonny" med sin Rox GT! Lästips för er som liksom jag har missat byggtråden på rejsa. Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
  8. 5 points
    Hej, film på byggnation samt provkörning : Mvh Pär
  9. 5 points
    Sonen börjar slakta sin första Volvo, jag har aldrig varit stoltare. 😂
  10. 5 points
    Fick äta själv på jobbet i tisdags ( missa lunch tåget) det sluta inte bättre än jag slö klicka hem ett motor block i Skåne 🙈 snabb tur efter jobbet och nu står det ett NOS b206 block från 1994 i garaget . Perfekt till uppgraderingen ca 15-20 kg lättare än det jag har, inga balansaxlar
  11. 5 points
  12. 4 points
    Stolar ÄNTLIGEN hemma! Helsvart skinn med silveröljetter och gulfblå piping 👍
  13. 4 points
    Tjena, Har nu lagt upp en presentation av ledningen för Locost MK/Locost Sweden för att ni lätt ska kunna få en överblick vilka som är med. Det omfattar Styrelse, Valberedning och Revisorer. Notering: Locost MK är det officella klubbnamnet men vi verkar under "varumärket" Locost Sweden Kika in på https://locostsweden.se/ledningen.html Ha en trevlig lördag och härlig vårdag / Jocke
  14. 4 points
    Var utanför Borås i söndags och hyrde byggbord och jiggar av Martin, det kommer spara så mycket tid. Idag körde jag hem motordonatorn, en 850 GLT från 1994. Karossen är hemsk, chassit jättemjukt, bromsarna dåliga och handbromsen obefintlig. Motorn går däremot fint och drar skönt genom registret. Den är dessutom fri från oljekladdl vad jag kan se hittills. Motor och motorel ska plockas och sen har den gjort sitt.
  15. 4 points
    Jag höll på att glömma att läckage prova tanken. Jag fick tag i ballonger idag och kopplade på en, en andra ballong blåste jag upp för referens om ballongkvaliten är kass. Nu får det stå så i minst ett dygn.
  16. 4 points
    SÅ här kan det bli med ABS plast och aceton behandling för er alla som pillar med 3D skrivare.
  17. 3 points
    Börjar få dit lite mer. Buren och lite instegsplåtar är iallafall på plats.
  18. 3 points
    Torrbryter lite i väntan på boxen. Måste vara redo i kylan[emoji1787] Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  19. 3 points
    Det händer inte särskilt mycket i garaget just nu. har varit lite barnvakt, haft magsjuka🤢 och väntar på motorn. Har frågat Trend idag hur det går och han väntar på några delar fortfarande för att slutmontera den jag fick några bilder på motorn hur det ser ut idag som jag måste frästa med lite. !
  20. 2 points
    Det blev 3st fästen till slut. Det känns stabilt. Givetvis hade det varit perfekt med skärmar i kolfiber men det får bli i framtiden vid en allmän uppdatering pga kostnaden.
  21. 2 points
    Nu så! Hämtade precis ut paket på posten och till min stora glädje så var det de nya bakoken 👍🏻 Roligt att se att modellen uppdaterats lite sedan versionen jag hade. Riktigt lätta och trevliga att se på. Nu ska oken på, systemet luftas, stolinfästning svetssas och stol monteras (plus urkapning för 6-punktsbälte). Efter det blir det första provturen Bonusbild på baksulorna, helt normal dimension för en Super 7 💪🏻
  22. 2 points
    Blir många små saker som måste ordnas. Ersatt elen med hayabusans kabelmatta. Passar otroligt bra i en 7a! Busans instrument och tändlås med immo är monterade. Kastade ochså ut sierrans rattreglage som var väldigt slitna och ersattes av busans styrreglage istället. Var väldigt noga med montering/modifiering av kabelmattan men motorn vägrade starta... kollade verkligen allt! Hitta tillslut att styrenheten inte jorda spridarna. Det visade sig att alla 8st spridarna hade fastnat och överbelasta utgången till spridarna. Då sluta ecu att aktivera dom. Så knackade försiktigt på spridarna och då lossade dom! Helt otroligt har aldrig råkat ut för ngt liknande. Nu går motorn!! Just nu byggs karroseriet om. Drömmer om banträffen 1maj..
  23. 2 points
    Den nya transport ekipaget anlände igår. Han ändra ordern från svart till vit modell. Gissar att bilen kan bli rätt stekt innanför kåpan om den var svart.
  24. 2 points
    17 år passerade forumet nyligen. Facebook, Instagram och Snapchat fanns inte då. Google var bara barnet. Kul att ni håller igång fortfarande. 🙂
  25. 2 points
    Byggherrarna poserar stolt med det nyligen nedlagda bytet i bakgrunden.
  26. 2 points
    Då har man åter börjat demontera bilen och hoppas att det blir många timmar i garaget och alla småbitar faller på plats 🏁 /christer.s😎
  27. 2 points
    Nu fick jag till remmen till sist med kompressorn. Nu väntar jag bara på att boxen ska komma hem igen. Nya spridarna är monterade och jag jobbar med Golf 4 bakoken. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  28. 2 points
    Hej, bygger vidare, väldigt kul 😀 Mvh Pär
  29. 2 points
    Detta blir väl ditt nästa projekt
  30. 2 points
    Den råa känslan blir nog svår att polera bort på denna bil 😉 men jag kan alltid försöka 😆 I väntan på nya bromsok så fick sig fälgbanorna en sväng med polertrissan... Före och efter: Bak (nu ska bara centrumen få sig en omgång tvätt):
  31. 2 points
    😀LUPUS ! Det blev Lada Niva lådan. Själva layouten på ingående axel i förhållande till utgående axlar till kardanaxlana gjorde att det blev mycket lättare att ansluta elmotorn. Fick dessutom lägre utväxling på låg jämfört med valp vändarlådan samt högväxel för transport och 2 och 4 hjulsdrift ! Mvh Pär
  32. 2 points
    Hej, har nu varit lite intensiv även med mina mått mätt 😥 @Offroad , el är alldeles utmärkt för terrängkörning. Fullt moment direkt !! Kommer att ha 15 kWh, räcker för flera timmars crawlande 😀 Mvh Pär
  33. 2 points
    Hej, orkade inte skriva, gjorde en liten film istället. Mvh Pär
  34. 2 points
    Detta är så satans vackert! 😍
  35. 2 points
    Lite distanser till remhjulen - tack Mats. Och en ny rem, förhoppningsvis rätt denna gång.[emoji16]. Idag gick även VEMS boxen till Ungern med DHL. Håller tummarna för att det är ett enkelt och snabbt avhjälpt fel med 5v till TPS:en. Sen jävlar ska den igång igen med kompressorn[emoji2956] ska nog byta till de större spridarna på en gång[emoji16]. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  36. 2 points
    Efter mycket funderingar fram och tillbaka angående bakväxel bestämde jag mig för en från Westgarage på Irland . Det blev en ATB LSD diff och bakväxel i ett . Den var inte billigt men det blir så mycket enklare så . Startmotorn hänger löst på bilden . Ny 2.2 styrväxel beställt från Rally Design . Den ska modifieras för att passa i ramen . När styrväxel , diff/back är på plats och fungerar som det skall då blir det dags för 1SFRO .
  37. 2 points
    snart klar med huv. Blev bra tycker jag 🙂 Sätter nät i njurarna framtill som första lösning. Siktar på att foliera senare... 20190321_205907.jpg
  38. 1 point
    Premiären är avklarad och varken jag, bilen eller kringliggande skogspartier har skador så det måste ha gått bra Visar sig inte vara helt lätt att få upp temperatur på r-däcken i 0 gradigt väder på liten o lätt seven men jäklar va sköj det va Gjorde inga tider att tala om men det hänger på föraren så får man bara lära sig bilen bättre kan detta bli hur sköj som helst. Känns som det kan gå riktigt fort om bara föraren hänger med bilen. Bara att börja ladda för Vårruset på Falkenberg om några veckor
  39. 1 point
    Hm. Undrar om det börjar bli dags att titta till sevenbygget som legat på vinden i en lada sen 2006 🙂
  40. 1 point
    för det första så tror jag du slog nytt rekord i byggande igen , men det börjar bli tråkigt att påpeka det nu :-) för det andra , har du hittat någon fin step down DC/DC typ 380 volt till 12 ?` duger med ganska låg effekt , bara underhålls ladda 12v sidan under drift
  41. 1 point
    Nya spjällhus monterade
  42. 1 point
    I helgen körde jag en liten genomgång av förgasarna. Avfettning och manuell rengöring av alla delar. Därefter ultraljudsrengöring av alla munstycken och mindre delar och sen skruvades allt ihop med packningssats/servicekit. När jag provstartade så fungerade inte idle-kretsen på ena förgasaren, så motorn gick på två cylindrar tills man gasade på... Förhoppningsvis har rengöringen av munstyckena löst detta. Kollade även över bestyckningen som är som följer: (Weber DCOE40) Venturi/choke (mm) 32 Main jet/huvudmunstycke 135 Emulsion tube F34 Air corrector Pump jets 60 Idle Jet 55F12 Aux vents Acc jet 35 Start jet 65F5 Nålventil 175 Vad jag kan läsa mig till borde detta vara åtminstone i närheten av en lämplig bestyckning, men om jag vill få ut maximalt ur min trimmade topp får jag kanske uppgradera till 45or nån gång. Nåt som sticker ut som konstigt i denna bestyckning i era ögon? /G
  43. 1 point
    Wohooo!!! Äntligen! Det var katalysatorn. Och det gick t.o.m. enkelt att skruva av muttrarna från grenröret trots allt. Blev dock väldigt förvånad över hur lätt den gamla katalysatorn var. Vägde och det skiljde nästan 1 kg mellan den och den nya. Den gamla var helt tom inuti 😮 Kan en katalysator rensa sig själv? Eller har säljaren av bilen gjort en fuling innan jag köpte den? Värden var i det närmsta perfekta nu i alla fall. HC gick från 215 till 3 och CO förhöjd tomgång från 0,5 % till 0,0. Är visst bättre att ha en katalysator med innehåll.
  44. 1 point
    Tillverkade en ny knapp panel mer lättåtkomlig när man sitter fastspänd i stolen, saknas uppmärkning av knapparna.
  45. 1 point
    Tackar 🙂 Senaste veckan har man bott på Facebook och Google för att hitta olika evenemang man skulle kunna fara på, ser framemot den kommande säsongen. Blir att behålla bilen några år till 🙂 Om du hittar någon bil som du faller för så tveka inte att lägga ett bud, om du har tur kanske den ska sälja 😀
  46. 1 point
    Alltid fel del av landet intressanta objekt dyker upp.
  47. 1 point
    Skulle gissa att det är bullerprovet och återstyrning som är de vanligaste problemen för oss
  48. 1 point
    Hej, har nu krånglat med en Sevcon Gen 4 så att jag nästan blivit galen. Gillar INTE canbus längre. Tröttande till slut ur och tog Kelly Controllern från Elsnöcrossen. Har provkört ( film kommer) , plastat och lackat. Är nu klar sånär på kylningen. Utkörd ur verkstaden och ställd åt sidan. Nästa projekt. ... Mvh Pär
  49. 1 point
    Lite mer kopplings och pedalsmide Den nya fixturen till övre A-armarna
  50. 1 point
    😃 Visst är Renault ingenjörerna duktiga ! 😂
×
×
  • Create New...