Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 11/05/22 in all areas

  1. Dag två. Efter en massa knackande
    11 points
  2. Det har inte hänt så mycket i garaget det sista, lite allmän icke-meklust, höstmörker och jobbstress har gjort att garagetimmarna varit få. Jag bestämde mig för att börja klä om stolarna om jag ska använda i bilen. Det är orginalstolarna från min Porsche 914 som jag återanvänder glasfiberskalen från. (med orginal klädsel är dom för breda) Tanken är att göra en avtagbar skinnklädsel som fästs i skalen med tryckknappar så det enkelt kan torkas om det skulle bli blött nån gång. Skinnet jag använder är ett "pull up" kalvskinn i 1,4 mm tjocklek Jag vill ju inte att det ska se nytt och blankt ut så detta skinn får lätt märken och en fin patina när det används. Eftersom jag är lite dum i huvudet så sys det såklart för hand med en vaxad tråd.
    9 points
  3. I helgen har det blivit klart med yttersidorna. Fixat rätt anslutning för vevhusventilationen så nu går nog inte motorn så varm på tomgång gick från diam 8mm till 2 mm som är standard på B20. kopplade in generatorn och märke upp kablar nästa steg blir att ansluta sakerna i säkringsboxen och skaffa lite olika brytare. sen vart det lite pappslöjd mallar för att skära ut plåtarna till kardantunneln.
    8 points
  4. Efter massa strul med rasad maskin så fortsätter byggnation, och nu börjar arbetet med att konstruera en måsvingedörr, ska bygga den i stål först och sen gjuta en form på den i glasfiber, mycket pill med Rut-ramar så att det fungerar med sidoruta och allt.
    8 points
  5. Det direkta arbetet på bilen har i princip legat nere en månad nu dock har jag inte legat på latsidan. Och så väntar jag fortfarande på bromsslangar och lite svarvade småprylar till handbromsen. All tid har används till att bygga en 3D printer men jag räknade inte med att det skulle va så tidskrävande och det beror på att jag inte har erfarenhet av Klipper, Mainsail mfl program. Sedan passade jag på att handla surfplattor på Blackfriday.
    7 points
  6. Med lärdom från att ha kört Quaifeväxellåda i många år, så tänkte jag sätta en catchtank för växellådsandningen från början. Förmodligen behövs den inte på Sadev-lådan, men bättre att börja med en och inte riskera oljesöl.. Ev. olja som hamnar i cathen, kommer rinna tillbaka ner i lådan av sig själv när den har möjlighet. Catch och borrmall printade i halvtransparent PETG. Pinnskruvar M4 i rostfritt.
    7 points
  7. Jag har haft en del bekymmer med vibrationer från kardanen vid högre varvtal. Det kom ofta över 6000 rpm på kardanen. Efter att North West Propshaft misslyckats att tillverka två kardaner till mig, fick Dunning & Fairbank en beställning och den fungerade fint. Men för att inte behöva bry mig lika mycket om vinklar mellan motor/växellåda och diff, så tänkte jag prova köra med CV-knutar istället för knutkors i kardanen. För att kunna göra detta fick jag tillverka adapter till växellåda resp. diff. En stångbit i 7075 aluminium beställdes. Dessa är sedan handvevade fram i svarv och fräs hemma.
    7 points
  8. Då är det dags för första måssvingedörren att gjutas imorgon.
    6 points
  9. Ett litet steg till framåt, spacklat och lagt slip grund, imorgon blir det att lacka pluggen.
    6 points
  10. Knackat lite mer plåt Färdig !!! Så här gjorde jag plåten bättre bockbar. VID_20221120_130742193.mp4
    6 points
  11. Om nån mot förmodan undrar varför jag inte varit speciellt aktiv på forumet ( och inte skött mina sysslor inom styrelsen) med diverse byggen finns det en förklaring. Fick för mig att jag skulle krypa ur verkstaden och lägga motsvarande tid på något som gav lite mer ekonomisk avkastning. Sagt och gjort, köpte två tomter och drog igång i våras med grovplanering av tomter och byggnation av byggblock. Vilade under semestern, HSB väldigt övertygande gällande detta. Sedan slutet på augusti fullt race med dränering, dagvatten, fixa plattorna, gjutning och nu montage av hus och på med tak innan vintern. Och som vanligt själv är bäste dräng med hjälp av HSB, ungar och en och annan kompis ibland. Kul och givande. Instagram #hagge8 Mvh Pär
    6 points
  12. Nästa på tur. Motorsportdelar är dyrt, ofta onödigt dyrt. Hög utvecklingskostnad och låga produktionserier ligger väl bakom, men jag älskar att pilla själv. Det var kanske här mycket började med beslutet att gå till paddelväxling. Ascher Racing är en av de bättre på simracing produkter, deras växelpaddlar är IP67 klassade, ställbar växlingskraft (magneter), testade av många proffsförare inom simracing och kan köpas i par. Ändå är de ca 1/3 del av priset jämfört med växelpaddlar för ”riktiga” bilar. Bara starta upp CAD’n igen. A6FEA3B3-27F4-44B1-8D11-E614E6FB4E66.MOV
    6 points
  13. Pluggen till den första måsvinge dörren börjar ta form, nu är det bara spackling och slipning och spackling och slipning och lackering kvar, sen är det bara på med släpp medel och gelcoat, Sedan bara plasta formen.
    5 points
  14. Svaret din fråga " varför jag gjorde spaken så tillkrånglad" har tyskarna svarat på för länge sedan med mitt favorit citat ”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?” fritt översatt "varför göra något enkelt, när man kan göra det komplicerat vackert"
    5 points
  15. Inte helt klar än med uppdateringarna innan bilen kördes på Knutstorp i oktober. För att inte vara helt beroende av att växlingssystemet funkar för alltid, tänkte jag ha kvar en liten räddning ifall något skulle strula. Köpte lite mer aluminium 6082 stångämne och bitar, samt alu.lagerbockar. I dagsläget använder jag bara spaken för att lägga i backen. Om allt är tillförlitligt ett bra tag till, kommer spaken försvinna och jag kan då aktivera i mjukvaran att jag får lägga i backen med paddlar. Sen kan man alltid fundera på varför jag gjorde spaken så tillkrånglad, men jag tror att det finns en anledning till det mesta.. 🙂
    5 points
  16. Ny instrumentbrädan har anlänt! Nu med ratten på the "right side" så vår kassör kan fortsätta att sova gott... 😁 AK-sportscars (f.d. Southern GT) var var mycket hjälpsamma och tyckte själva att frakten var våldsamt dyr då längden översteg 120 cm. Efter lite funderande bad jag dem kapa den där det var lättast att plasta ihop igen och det ställde de gladeligen upp på. Väldigt bra på att uppdatera och informera var de också så tummen upp för dem!
    5 points
  17. En liten incident med motorn hände tappade oljetrycket så vevaxelnsgar på ettans cylinder, så nu är en ny motormonterad och genomgången, prov start så nu kan man fortsätta att bygga bil! IMG_6789.MOV
    5 points
  18. Då har 40:an varit ute och rullat... 😃
    5 points
  19. Lite updatering på kaross bygget Målade tusch på utsidan plåten och värmde med gasol på insidan tills tuschen försvann och sen dit med plåten och tvingar och knacka till det.
    4 points
  20. Vi får mynta ordet "saktgår" här på forumet. 🙂
    4 points
  21. Bygget fortgår…… Konstigt ord egentligen, för det går ju rätt sakta i själva verket. Men jag har aldrig varit så nära i alla fall. Lite bilder på det:[emoji851] Skickat från min iPad med Tapatalk
    4 points
  22. Det händer lite då och då så här kommer lite uppdatering på min bygge . Har gjort lite ventilationshåll i huven och framskärmarna . Fick lite printade galler . Bestämde mig för att ha Lexan rutor i dörrarna . Hittade inga för Fiat 500 men hade två stycken som passade till Hundkoja och efter lite justering passade dem fint .
    3 points
  23. Lördagens arbete, kardantunnel.
    3 points
  24. Då var formen plastad, bara förstyvningarna kvar att plasta fast,
    3 points
  25. Min erfarenhet av amatörbyggda "karossbilar" (dvs täckta bilar) är att det är värt att tänka till runt ventilationen, för att ge drägligt klimat. Det behövs inte så höga värme/kyl/fläkteffekter om man har vettigt flöde genom kupén. Jag har skrivit en del om det i nya bygghandboken, där en stor del av grejen är att ha inlopp i en högtryckszon och utlopp i en lågtryckszon. Det gör mycket större skillnad än man kanske kan tro. Utan rätt grundflöde spelar det nästan ingen roll vad man gör med fläktar och annat, det blir ändå inte bekvämt. Gustaf
    3 points
  26. Flera har påpekat för mig att det är dags att uppdatera min byggblogg. Det har inte blivit mycket gjort under sommaren. Var ute under några regniga dagar och drog bromsrör/slang. Drivaxlarna är nu kortade. Störtbåge på gång. Blev så här, det smala röret är till för att fästa bältena i. Några gänginsatser att skruva fast bågen i. Jag har valt samma bultdelning på hjulen som mustangen så jag kan skifta hjul mellan den och 7:an. Nedan är 275/40-17 och till dessa behövs 1" spacers bak. De "vanliga" hjulen till 7:an, 245/50-16. Detta gäller bak. Har också lekt lite med denna apparat. Kul, blev så här. Fortsatte med lite plåtar bakom motorn, men först lite CAD arbete. Sedan en lucka över "verktygslådan". Denna konstruktion (och flera andra) har jag lånat av BeLo, tack Bengt. Har också grovklippt plåtar invändigt. Även här var det CAD arbete först. Nosen har förstärkts med flera krysstag. Jag ska försöka vara lite mera regelbunden med uppdateringar i framtiden nu när jag har kommit igång för säsongen.
    3 points
  27. Har fått hem medbringare som ska användas till adaptern för att kunna använda drivaxlarna som jag har, tror lösningen blir bra. Kommer jobba med det senare nu då jag har exakta mått att gå efter. Fick hem ett paket idag, adaptern till svänghjulet. Hittade en smart lösning där man använder yttre delen av orginalsvänghjulet ”dubbelmasse” och bultar den mot adaptern. Ska nu bara svarva av den till rätt djup för att den ska passa min motorlösning. Så går svänghjulet sönder finns svänghjul att använda. Har rätt många problem lösta så nu är det bara att vara i garaget och jobba när tid finnes.
    3 points
  28. Det kittet har jag stött på när jag surfat runt. Ser trevligt ut men personligen tycker jag det är ajabaja med paddlar i en GT40. 🙂
    3 points
  29. Man har väl alltid för litet garage, port, maskinpark osv? Mer önskar man sig alltid! 😁 Men nej, det är min dubbeldörr till verkstadsdelen, så jag håller separat skitig zon och "ren" zon.
    3 points
  30. Denna var det lång leveranstid på.. 7 månader från beställning till leverans.
    3 points
  31. Tack @dmc12Hank . Kunde inte låta bli att tänka på den gula med ett gammalt Taxi skylt /lampa på taket 🙂 🙂 Fälgarna tycker passar fint .
    2 points
  32. Bara att vänta på att de ska härda nu.
    2 points
  33. Liten filmsnutt med ljud som grabben filmade under kvalet på finalen i klubbmästerskapet på Knutstorp i oktober. Tyvärr lite blött, men det är skoj att köra då. 04FBE6E0-A19B-4AD0-9455-1C0A0AD202BB.MOV
    2 points
  34. Vaxat släppmedel och första lagret gelcoat.
    2 points
  35. Ok jag förstår, ja det är ju något som absolut inte får hända! jag är ganska noga med att vaxa och sen lägga på släpp medel brukar inte vara några som helst problem.
    2 points
  36. Förutsatt att den behåller årsmodell och identitet (dvs att du inte ändrar för mycket), ja, befriad från kontrollbesiktning men inte från registreringsbesiktning. Gustaf
    2 points
  37. Något som slog mig när jag höll på att svetsa var att det spontant kändes som det skulle bli lite tight mellan övre bärarmarna och stötdämparna i bakvagnen. Mycket riktigt, efter lite studerande av bilder på andra byggen så verkar det som flera som byggt GTForte har bärarmarna vinklade något bakåt och dämparna vinklade framåt och trots detta ser det ut att vara liten marginal. Inte optimalt kan jag tycka... Så fram med kapen och så blir det lite nya delar så att jag får bak det övre bärarmsfästet något.
    2 points
  38. Nu har jag börjat tillverka bildelar i min printer och det kommer bli en lång resa att tillverka alla delar i printer som i de flesta fall bara är början för att till slut gjuta kolfiber/glasfiber delar. Här är en ”luftkil ” som ska sitta på underredet precis i nivå med pedalstället. Och så är det en prototyp på instrumentbrädan, mittdelen, där jag ska fixa anslutning till USB-micro och en on/off knapp. Bromsslangarna ligger på posten så nu kan jag ta tag i det snart.
    2 points
  39. Här är mina beräkningar på fjädrarna om nån tror sig ha nytta av dessa. ändra inte i de grå fälten 🙂 https://docs.google.com/spreadsheets/d/1avYCKEwiYg0UPyTmTq2FlAHs4xOaLtzrpe22Y0aGxeE/edit?usp=sharing
    2 points
  40. Volvos system är ju bra för att man alltid har bromsar på tre hjul men också lite komplext då det kräver den typ av ok som Volvo haft fram, med två kretsar i varje ok. Dessutom då två reduceringsventiler till bakhjulen. Det finns andra bilar som har "diagonalkopplat" dvs höger fram och vänster bak på en krets, vänster fram och höger bak på andra. Samma svårighet att balansera med reduceringar. Den (teoretiska?) fördelen är att man riskerar inte att bara ha broms bak förstås. Min erfarenhet av kretsbortfall är att det sällan sker plötsligt och att eftersom det normalt sett krävs mycket längre pedalväg när en krets är tom, så är risken för att plötsligt, omedvetet, låsa bakhjulen liten.
    1 point
  41. Japp ac blir det jag lägger mera energi på att få till.
    1 point
  42. Kanske något för någon byggare😃 https://www.blocket.se/annons/goteborg/detomaso_pantera/105289430
    1 point
  43. Japp var ett trick jag fick tips om av nån här på forumet
    1 point
  44. En av två delar jag köpte från MME till växlingssystemet. Hemmadesignat och fräst fäste för att spänna fast cylindern runt ett chassirör. DA847142-274D-489B-84C3-2C8656A1D5FC.MOV
    1 point
  45. Sjukt snyggt! Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    1 point
  46. jag är inte helt rudis på el men känner mig lite förvirrad i bilden. Kan du berätta lite mer vad det är vi tittar på? /T
    1 point
  47. Har inte exakta mått än, ska göra en bättre hjulinställning för att mäta mot växellådan. Nu är motor och växellådans fästen klara.
    1 point
  48. Fick hem ett roligt paket idag och var tvungen att para ihop drivlinan. Kul att få se hur det blir😃. Har även måttat chassit och motorpaketet kommer rymmas och att motorfästena i chassit troligtvis inte behöver ändras så mycket. Jobbar vidare med växelmekanismen i väntan på att jag tar hem chassit/ karossen.
    1 point
  49. Jag har VEMS men har köpt ett LINK då min mappare kan det. Har tänkt sälja mitt VEMS men inte i sommar- måste du ha det nu? Annars kan du få köpa det till bra pris till vintern, det har allt + lcd displayen. Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
    1 point
  50. Idag bär det av till grannbyn för lite blästring, min lokala stålleverantör är behjälplig med transport. Skickat från min iPhone med Tapatalk
    1 point
×
×
  • Create New...