Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/28/21 in all areas

  1. Nu är flera delar på plats, bilen fick även komma ut ur garaget. Listan på saker att göra blir bara mindre och mindre😃
    10 points
  2. Har nu "spacklat klart" och fått på sprutspackel som skall slipas. Blev en del porer där jag slipat igenom in i glasfibern som måste skrapas i, och någon liten miss som behöver lite mer fyllning... Sen är det slipgrund och färg som gäller. Bara att köra på medans vädret tillåter! 🙂
    9 points
  3. Idag blev den registrerad! både med 20kw/100kg samt med T12BF.😁
    6 points
  4. Efter lite sjukfrånvaro och välbehövlig semester har det nu blivit lite fart i garaget igen. Styrningen är nu på plats och stolarna är provmonterade så man kan få torr ratta lite 😊
    6 points
  5. Tänker dra igång ett GT40 bygge från scratch så det är väl lika bra att göra en byggtråd direkt om inte annat än för min egen del Byggde en Westfield super seven för 10år sedan. Den är såld sedan ett antal år tillbaka och ända sen dess har det kliat i fingrarna att bygga nåt nytt. GT 40 har funnits i tankarna i omgångar men av olika anledningar inte blivit av. Har även funderat på att bygga en eldriven Porsche 356 och det kan mycket väl också bli av men just nu går utvecklingen på elbilssidan rasande fort så på 10år misstänker jag att utbudet av produkter för hemmabyggare ökat markant. Så det projektet får vila och mogna några år. Det som talat mot GT40 är väl att jag egentligen aldrig sett en live och kunnat provsitta (se om man ryms..) men för några veckor sedan fick jag syn på Christers svarta fara och det är knappt att gåshuden har lagt sig än. Tanken är att utgå från fransmannens design på chassit men självklart förstärka med trianguleringar. Det blir ett ganska enkelt bygge utan fina frästa delar i aluminium och skippar troligvis AC. Så försöka hålla ner kostnaderna lite åtminstone. Tidsplanen är att försöka få ihop hjulupphängingen i vinter för att se om jag behöver ändra nåt i ramen innan den svetsas under nästa år. Vill helst ha "standard" delar så att det är lätt sedan att tex byta ett hjullager eller drivknut. Så vad jag har kommit fram till hittills är: 15" hjul Mazda MX5 NB spindlar fram med en enkel adapter för att kunna använda ett Audi hjullager 5x112 (SKF VKBA 3656), brembo 288mm bromsskivor MX5 har ju runt 0 i styrradie med ET37-42 men med mindre hjul så med 225/60r15 blir det låg skrub även med 0 i offset på fälgen. Får se mer exakt när jag monterat Audi hjullagret Bak blir det egna spindlar i plåt anpassat för Audi hjullager (SKF VKBA 3643) Audi växellåda av nåt slag (01E?) Motor...det enklaste är väl kanske att ta en Audi V8 som passar mot lådan direkt men en Ford skulle kännas lite mer "äkta" Ja det är väl ungefär så långt jag har kommit än, har beställt lite lager och hjulspindlar än så länge så jag kan komma igång Så bomba på med era tankar och ideér. Om nåt är helgalet så är det ju bättre om det kommer fram i tidigt skede och är det någon som har ritningar eller delar liggandes på tex bakre spindlar eller adapterplattor så är allt av intresse. Målbilden är väl nåt åt det här hållet
    5 points
  6. Yes, bästa pris för oplastad mjölkpapp hittade jag på k-rauta. Väldigt smidigt att göra mallar i, och ritar du med bläckpenna vart du ska bocka så blir pappen som intryckt i bläckspåret och därmed bockar du för hand perfekt längs med markeringen i mallarna.
    5 points
  7. SFRO slutbesiktning och bullerprov gjort idag, så nu får man vänta in papperen från SFRO och beställa regbesiktning!
    5 points
  8. Här kommer en liten uppdatering efter sommaren. A-armar är nu helsvetsade och riktade, tack Bengt för lån av gasen. Camberjustering bak under tillverkning. Har nu kopplat styrstagen samt mätt bump steer. Bump coh droop steer blev ca 0,4° vid 60mm rörelse, vilket jag är nöjd med, se nedan bild. Har även monterat passagerarstolen, fästena är rondellutskurna 🙂
    5 points
  9. Tack! Det gick bra. Bara några småsaker att fixa. Skönt. Ska skicka in ansökan om ursprungskontroll nu. Nu är det bara att bygga vidare i höst och vinter!
    5 points
  10. I helgen blev det montage av skelettsvänghjulet koppling och sen på med lådan igen. Blir intressant att se hur gassvaret låter med det svänghjulet, borde bli rätt rappt
    4 points
  11. Som vanligt går saker i snigelfart fortfarande , men nu är ormboet färdig loppat och samtliga rör har fått sin plats allt är inne för helsömning och nästa punkt på listan kan påbörjas.
    4 points
  12. Det sista har det hänt en hel del med bygget. Det var först en del jobb med att förbereda montering av karossen inför byggbesiktningen. Detta innebar att kapa lite smådetaljer samt kapa ur hjulhusen. Det skall sedan på breddningar, så detta skall göras om igen för att kunna montera hjulen tillfälligt. Riktigt roligt att kunna rulla ur bilen ur garaget med karossen på. Därefter var det dags att rulla på bilen på släp för att åka och byggbesiktiga. Självklart var det tvunget att regna den dagen men vad skall man göra? Kunde hålla bort det mesta av vattnet från ramen med presenningar. Besiktningens gick absolut över förväntan. Anmärkningarna jag fick var: · Bilen svänger åt fel håll, denna visste jag om. Måste också passa på och tacka @erikjo här på forumet som gav mig sin högerstyrda sierra växel, vilket kommer lösa detta problem inom en snar framtid. · Röret vid A-stolpen täcker sikten för mycket. Denna punkt var något jag själv tänkt på en del då sikten ur bilen kändes trång men då buren är byggd med mål att ha rören så raka som möjligt var detta det enda sättet utan att lägga till fler böjar. Så här såg det ut innan. Där problemet är att den täcker i ovankant. Utöver detta var det positiva ord och jag kom därifrån med bra tips inför framtiden. Så tack till Uno för trevlig och lärorik besiktning! Väl hemma igen började åtgärderna av besiktningen. Först var att justera röret vid A-stolpen. Detta genom att kapa loss en bit och sedan värma och böja ut röret och sedan svetsa i en rörbit. Därefter förstärktes denna knutpunkt genom att svetsa in två andra rör i punkten, tror inte den extra böjen kommer försvaga ramen nämnvärt. Denna justeringen gjorde underverk på upplevelsen i kupén. Blev bättre sikt och kupén känns rymligare. Så denna ändring är jag väldigt tacksam över att Uno bad mig justera, den förbättrade bilen något enormt! Slutligen måste jag avsluta med en bild där karossen är på! Tror detta kommer bli väldigt trevligt när allt är klart. Måste också slänga ut en fråga hur ni hade monterat karossen på ramen, just nu hänger den bara på ramen. Vissa pratar om att montera den mjukt med bussningar men jag hade gärna haft den bultad för att hjälpa den förstärka ramen. Vidare är frågan om man ska bulta den bara i botten eller även i taket? Skriv gärna er åsikter om ni har några!
    4 points
  13. Hej, plötsligt händer det😀 Hösten närmar sig och det mörknar ute. Garagetid👍 Nu ska Elvito igång. Daisychain för Teslas BMS ska lödas för 12 moduler. Original bushbars passar de 5 liggande modulerna på var sida. Nytt kablage mellan de främre modulerna som ska staplas under stolarna måste fixas. Brickor för att skruva fast modulerna måste skaffas. Mvh Pär
    3 points
  14. Torpedväggen börjar ta sig. Återstår fönsterplåten nu o malla fram o skära ut. Körde min nya maskin för första gången idag, de gick, men kanske inte vart riktigt 100%. Tur att de ska kläs med matta sen 😆 EDIT: Det vart alla tänkbara luckor som gick att frambringa, detta för att Fege anser mig vara sen gammalt 😉 haha.
    3 points
  15. Här kommer lite bilder. Tack Magnus för en trevlig tillställning!
    3 points
  16. Jag kommer nog förbi och kollar på förhoppningsvis många häftiga bilar! Kommer i ett lite mindre amatörbyggt fordon, vill ju köra lite mer innan säsongen är över.
    3 points
  17. Jag har inget kabinluftfilter i min bil 😂 systemet med SR500 fungerar perfekt, lagom luftflöde å inga obehag som oljud eller att man blir kall på hjässan.
    3 points
  18. Månadens regnigaste dag, och registreringsbesiktning, vilket gick bra. Skönt att vara klar innan vintern, så man kan vara redo för körningar när snön försvunnit... Kanske hinner med nån tur runt kvarteret i höst som bonus
    3 points
  19. Nu är den justerad på rullar. Har inte jagat effekt, men några kusar fanns kvar i den gamla motorn! Snart dags för SFRO2.
    3 points
  20. Då har den fått lite luft under vingarna för första gången. Idag var det dags för SFRO1 och det blev en grundlig genomgång av bilen och några bra förbättringar som ska åtgärdas. Känns ju kul att den kan kallas bil nu och har ett alldeles eget chassinummer😊
    3 points
  21. Ibland känns det som utvecklingen går bakåt 😫 när man uppgraderar en bil som inte ens är klar . En 2018 150hp motor hittades och anlände till garaget härom dagen och tror du inte xxxxx den är liiite högre och plattare i locket då Inverter och PDM är lite annorlunda. Hoppas detta blir värt 40hp och 40Nm mer 😎
    3 points
  22. Har äntligen fått fart på växlingssystemet från MME Motorsport. Har till slut fått en firmware som fungerar! Blir en del intrimning sen för att få snabbare växlingar, men det fungerar nu och det är huvudsaken!
    3 points
  23. Hej Välkommen till GT40 träff med gofika hela dagen. Kom till Industrigatan 28D i Borås runt 11 och framåt för att träffa trevliga människor och bilar. Hoppas på bra väder och många byggen. Ha det fint så ses vi Magnus Viktorsson
    2 points
  24. Och jag är gammal, alltså måste jag ha alla luckor som går då 🤣
    2 points
  25. Funderar på om man vill ha serviceluckorna på sidan om stora luckan. Står o gör mallen nu och måste bestämma mig 🤔
    2 points
  26. Lite infästningspunkter till kylarfästen och båge Kylare som den ska sitta
    2 points
  27. Andra sidan snart klar också. Det går MYCKET fortare när man kan återanvända mallarna 😁
    2 points
  28. Har nitat hjulhuset nu, återstår att boxa vid 2st fästen innan det är helt klart. Om jag gör finsida sen så blir det på ett lager inuti chassiet.
    2 points
  29. Om vi bortser från själva splinebommarnas förmåga att vrida och bara räknar på kärnan så hamnar vi på 158N/mm2 vid jämn och fin belastning och det tror jag att vi kan vara överens om att nån jämn och fin belastning har det inte varit 🙂 egentligen ska det göras reducering pga bomskårorna men jag tror att om du tar en säkerhetsfaktor på över 3 så ska det nog hålla. Precis som Andreas säger så behöver du ett rätt biffigt material. 2541 har sträckgräns 700 N/mm2 och brott 900 N/mm2 finns väl några till kandidater men du ska nog inte gå under 500N/mm2 i sträckgräns. 2541 ger dig säkerhetsfaktor 4,5 mot sträck.
    2 points
  30. Hej ! Det har hänt lite under sommaren, har fått monterat rattstång med stödlager och knutar ner till styrväxel. Även provat in pedal ställ, tycker det känns bra. Och inte minst monterat in swirl tank, lite bling får man ju ha !
    2 points
  31. Övre plåten klar i hjulhuset, tre mindre kvar bak mot tankrören, sen är ett hjulhus klart.
    2 points
  32. Ser ut att bli ett skönt/aktivt stuk på bilen 😄 👍
    2 points
  33. Tack för dom fina orden. Har varit en fantastisk kul resa. Visst många nederlag och mycket besvikelse, många saker att göra om men till slut så mycket glädje och många nya kompisar på vägen.
    2 points
  34. Går i tankarna att göra mig av med min relativt nyinköpta 7:a då jag tyvärr har för många hobbys och inte kan ge denna skönhet tillräckligt mycket tid och kärlek. Lotus Super Seven Replika -97 Ramen har identiskt mått med en S3 modell dvs. något smalare på passagerarsidan. Byggd 1997, då med endast nya delar och renoverad motor och växellåda. Fram och bakvagn samt drivlina kommer från Fiat, dämpare är av märket Koni Motorn är en 2L TwinCam (Lampredi's twin cam) (motorkod:132DB2A0) med dubbla weber 45:or som är hämtad från Fiat 131 Mirafiori (132 Argenta). Nytillverkat vattenskuret oljetråg som är eloxerat. Alla glasfiberdetaljer är Caterham original och är lackad i en British Racing Green nyans från Jaguar. Även fram och bakljus, båge vindavvisare inkl. speglar kommer också från Caterham. Ratten är av Snap Off typ som gör det lättare att ta sig i och ur bilen. Cobra stolar med 4 punktsbälte och 5st 15" äkta Minilite fälgar. Huvudströmbrytare som oftast krävs för att teckna entusiastbilsförsäkring. Registrerad som amatörbyggt fordon och är besiktningsbefriad dvs. T12BF. Åtgärder i min ägo Renoverad topp 2021 Nya ventiler 2021 Ny kamrem 2021 Ny spännrulle kamrem 2021 Inredning klädd i svart bilmatta Prisidé 150 000:-
    1 point
  35. Hej Tack alla som gör träffen så himla trevlig. Här kommer lite bilder-
    1 point
  36. Skissar på avgassystem.
    1 point
  37. Jobbade ihop med som hade plockat bort servot i en amazon och han sa att efter att ha hittat rätt utväxling så var det lättare att dosera bromsen än med servo på
    1 point
  38. Tack 😊 @Jocke4U Det är för att förarstolen har skena. Passagerarstolen är fixerad direkt så det skiljer en dryg cm mellan dem.
    1 point
  39. 1 point
  40. Bara o tejpa över med alutejp o plasta direkt på plats nu då 😉
    1 point
  41. Ritar gälar i frigolit och skissar på cockpitavdelningen i papper. Det blir fränt! [emoji16]
    1 point
  42. Strypning, menar du något sånt här. 4150 hålbild i olika storlekar (läs effekt)
    1 point
  43. Mycket jobb med annat i helgen, men han med en kort visit i garaget iaf. Vart 3st nya pappmallar 🤣
    1 point
  44. 🤔Jag har nylock (inte klass 12.9) på min bil, och det blev godkänt. Använde vanliga muttrar utan låsning under hela byggtiden, bytte sedan ut dom när bilen var helt klar f. SFRO2 så man inte nöter på låsningen mer än nödvändigt. Men om det går att hitta bättre så👍
    1 point
  45. Så, det närmar sig besiktningar! Ska försöka hinna med innan det vita guldet kommer...
    1 point
  46. Med lite tur så har du dem redan iår ! 😬😁
    1 point
  47. Som information till er som äger eller tänker köpa delar/kit av SGT så är det nu sålt till AK sportscars i England. Misstänker att dom inom kort kommer uppdatera sin hemsida. https://www.gt40s.com/threads/southerngt.55383/#post-566195
    1 point
  48. Ask and you shall recieve! https://brakepower.com/
    1 point
  49. Testade kortade kuggstången i kortat hus ihoptejpat samt knackade ut bucklor och kallgalvade ventilkåpan som ska på motorn. Kamaxel är Vald blir en NH48 kam med litet överlapp och 11,25 i ventillyft och bra lågvarvsegenskaper med SU-förgasare. Gunnar tror på nånstans över 140 hkr med bra låg och mellan register. Ska pilla ihop ett par förlängare till styrstagen också.
    1 point
×
×
  • Create New...