Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/02/22 in all areas

  1. Idag så snurrade motorn runt av sig själv för första gången på ca 34 år då jag rev den och renoverade den. Vattenpumpen läckte dock lite nu och förgasarna flödade över så det finns lite att pilla vidare med. Ny pump beställd och flottörlocken för väl göra en dykning i ultraljudstvätten så får vi se om problemen försvinner kör med alkylatbensin nu och hoppas den ska lösa upp en del jox. VID_20220612_175857448.mp4
    8 points
  2. Har även gjort en falsmaskin efter ha kollat på nätet. Den funkar faktiskt riktigt bra. En svetstång, gängstång och några kullager så kan man göra fina falsar.
    6 points
  3. Så var det premiärtur ikväll. Kunde inte hålla mig längre nu och jäklar vad kul det var. Tomgången verkar gå lite högt så får kolla lite på den imorgon men nu finns det verkligen hopp om det 🙂 IMG_3073.MOV
    4 points
  4. Blir ganska bra tycker jag. sprayade på flera lager vått i vått. Sen körde jag värmepistol som en lackspruta ungefär och värmde överallt. Sen efter ett tag blev sllt skrynkligt.
    4 points
  5. Två körningar senare på konbana och det börjar släppa lite ringrost , ca 1 sec snabbare varje gång 🙂 kanske är i kapp de snabbare efter två gånger till ........ Bilen är i iallafall INTE inställd för konbana , fiffla lite luft tryck 1.8 bar och ställlde toe out istället för toe in körning . Det hjälpte en del men tror det måste till en corner weight , den uppför sig inte lika höger och vänster ( kan bero på den lilla vikten vänster bak) . Sedan är det förtvivlat svårt att få runt bilen i det tvära vändningarna . Understyr och vill gå rakt fram med gas på och diffbroms aktive eller så vaknar turbon och det spinner. Krävs lite övning här , finns nog 1-2 sec att hitta. Fina bilder lånade av Daniel Strigård Det borde gå rakt fram men hjulen pekar år andra håll 🙂 6 sjuor är inte dåligt på en torsdag
    4 points
  6. F@#! vad bra den här klubben är! 🤩 @Mattias Lindvall Tack för det fina paketet Nu är det bara att skruva dit så ska den här åksäsongen vara räddad /T
    4 points
  7. 4 points
  8. Limmar och popnitar aluplåtar. Gör pappersmallar i mjölkpapp först. Går långsamt framåt. Ganska tillfredställande jobb. Ska montera ett nackskydd på passagerarsidan som man tar bort när man åker själv. Känns säkrare så. Bakom förarsidan blir det ju en stor vinge med nackskydd.
    4 points
  9. 3 points
  10. Har beställt svart vinyl / skinnimitation som jag ska sätta på sidorna. Nästa steg är att börja med karossen. Den måste på plats innan jag kan fortsätta med inredningen. Jag har kapat bort en bit på längden på karossen så jag behöver plasta ihop den igen.
    3 points
  11. Håller på med mittkonsollen. Alla Le Mans racerbilar hade mugghållare eller hur [emoji16] ska testa att köra krymplack på hela. hoppas det blir bra.
    3 points
  12. Det börjar likna en bil. Eller kanske inte. En bit kvar men pappersbilen har försvunnit (nästan).
    3 points
  13. Köpte rätt vax ( släppasta ) och PVA . Nu är min första glasfiber skiva klar . Det var inte så farlig , helt nöjd med resultatet för att vara första gången . Vet inte varför jag har väntat så länge med att ge mig på det . Fortsättning följer
    3 points
  14. Pappbilen börjar långsamt tranformeras till aluminiumbilen och min rygg håller på att gå av.
    3 points
  15. Var länge sen uppdatering, men här kommer lite färska bilder iaf. Måste ventilera huven då det blir varmt med huven på... Motorn justerad med spjällhusen också VID_20220603_143046(0).mp4
    2 points
  16. Emil och Benny Tackar för uppmuntran 😀. Se info i bifogad foto, ur tråden om ”Tips om belysning”. Det är en vanlig H1 lampa som gör att det blir ganska varmt, jag köpte några H1 LED men vet inte om hur ljusstarka eller hur ljusbilden blir med dem, återstår att se senare. Kåpan har jag ritat själv och en kamrat har 3D printat den i för mej okänt material.
    2 points
  17. Sista bilderna på ett tag nästa kommer bli film skurit upp orginal härvorna och slängt lite överflödiga kablar till p-spärr och AC mm provmåttar att längderna räcker och försöker hitta lämpliga vägar in genom torpeden. Hålet är ännu inte färdigt byggt pågrund av en sista rattstångs justering skall göra med ALLT monterat några timmar senare nästan allt utrett mycket lött och kanske 10 kablar kvar att koppla som inte är spännings matningar det är mindre grejer än på ett insprut 😳
    2 points
  18. Tänk på att förlängarna behöver låsas i styrleden, har du inte plats för kontramutter där så kan du gänga in en stoppskruv i styrleden. Själva styrstaget är ju fritt att rotera inne i styrväxeln, så om man inte låser förlängaren så kan den fortfarande släppa från styrleden (kontramutter mellan styrstag och förlängare låser ju inte yttre gängan). Gustaf
    2 points
  19. Sjuor brukar slinka in trots yngre, min Camaro får nog hänga på parkeringen utanför där det dock brukar vara en del nyare. https://almv.se/veterantraffar-i-grafsnas/ 30/6 14/7 28/7 11/8 25/8
    2 points
  20. 2 points
  21. Efter tips från realpinto svetsa jag fast en grov gängad platta i bakaxeln och sedan tillverkas enkla bultade stötdämpar fäste ( tog 15 min att göra) Har lärt mig att först försöket av rideheight ihop med dämpar slag aldrig blir helt rätt , speciellt om man får för sig att ändra däck eller markfrigång. nu finns ett enkelt ställe att grovjustera på. Blir perfekt
    2 points
  22. Japp till helgen ska vatten pumpen bli tät och föhoppningsvis så tätar nålventilerna också så jag slipper flödande förgasare
    1 point
  23. Tack,,jag ska kolla det,,, jag köpte faktiskt nya Bygg-handboken 2,0 på Elmia,,,😃 ska hem och fördjupa mig i den efter jobbet😃
    1 point
  24. Kollar intresset för min trogna svarv då jag inte orkar flytta den när jag byter bostad. Har fungerat väl i min ägo, och det finns mycket tillbehör samt originalbord. T.ex. trebackschuck, fyrbackschuck, extra backar, drösvis med sparskär och vändskär samt stickskär. Det finns chuckar och dubbar m.m. Det finns kvar original drevsats och svarven har matning för gängor. Kräver 3fas uttag. Uppskattad vikt ca 350kg. Går att flytta på två personer om man skruvar bort motor, samt svarvbädd från bordet. Finns intresse av byte mot modernare bänksvarv helst med elektronisk styrning och mätning. Riktpris 20'000
    1 point
  25. Jag byggde min med ett linjärdon som sedan drar i en fjäder med xxkN som är kopplat åp orginal handbroms på 740 axeln. Fjädern är vald så att jag kan dra linjärdonet till sin ände utan att dra sönder något men samtidigt såpass stark att man inte rubbar bilen. Detta sedan med en återfjädrande brytare. Funkar bra men lite slött kan tyckas. Men det var billigt och byggdes av hemma grejer (Så när som på fjädern som beställdes).
    1 point
  26. Tack för tipset, jag fick dock oväntat tag i en ny torkaraxel med rätt mått idag, trots ivrigt sökande i ett års tid så var det inte förens man frågade på alternativ som man hittade rätt, ironiskt kan de vara ibland 😆
    1 point
  27. Ny vattenpump väntar på posten och ultraljuds tvätt av flottörhuslock och nålmunstycken, helgens garage göra
    1 point
  28. Fäste dom med kardborre och tryckknappar.
    1 point
  29. Har börjat rita upp röret i Fusion 360. Tar en stund att lära sig programmet, men blir sakta bättre.
    1 point
  30. Härligt ! uppstart är alltid uppstart oavsett mindre motgångar. 🙂
    1 point
  31. Den där vill vi se på kinnekulle när den är klar ! 🙂
    1 point
  32. Köpte bilmatta på metervara på Mattvaruhuset i Lund . Klippte den i rät storlek och form sen lämnade den tillbaka för att bli kantsydda .
    1 point
  33. Har köpt "Bil och båtmatta", gummilister och mycket annat användbart från Örebro agenturaffär. https://www.yourvismawebsite.com/orebro-agenturaffar-bilkladselspecialisten-ak https://www.yourvismawebsite.com/orebro-agenturaffar-bilkladselspecialisten-ak/inredning/bil-och-batmatta
    1 point
  34. Kan rekommendera att titta igenom "Making for Motorsport" på YouTube. Finns en del intressant att hämta där.
    1 point
  35. Då är förlängningarna och fästena klara. Bara att vänta tills man är på landet och får fortsätta.
    1 point
  36. Jag har 7-tums om det är det du är ute efter. Skickat från min iPad med Tapatalk
    1 point
  37. Har en som visserligen har bromsar och bakaxel från Ford men en Volvo b230fk motor och m47 låda. /Peter
    1 point
  38. Idag fortsatte jag med tunnel för kylrör som jag fått hem delar till, nu är allt i alu och den första handbromsdelen i stål ligger på bra och ha högen /Thomas
    1 point
  39. Jaha, så var sagan slut. Bilen såldes vidare igår. Jag har hunnit med några korta turer i år iallafall.
    1 point
  40. Jag har lyckats att klämma in några timmar i verkstaden då det varit regnväder. Då tillverkade jag alla rockers och monterade stötstänger och stötdämparna så nu har jag fjädring😀. Bara för att jag var nyfiken riggade jag bakvagnen så att jag kunde se hur mycket fjädrarna komprimerades och för att gunga lite. Nu är inte bilen komplett men fick ändå en indikation på att fjädrarna inte är helt fel. Med coilover på plats kunde jag svetsa fast hållare till strålkastarna och så gjorde jag en grov inmätning på strålkastarpositionen, höjd och avstånd från ytterkant på hjul/skärm. Och tillverkade fästena på strålkastarna och filade till och monterade strålkastarhuset. Positionsljus och blinkers kommer senare när jag hittat något smått.
    1 point
  41. Då är chassit målat så nu är det bara resten kvar 🙂
    1 point
  42. Kan med glädje meddela att bilen går som ett skållat troll igen! Körde 1-1,5 timme utan några som helst bekymmer!!!! Hade glömt hur vansinnigt snabb den är :) Tack alla för peppning och meckartips! Skickat från min iPhone med Tapatalk
    1 point
  43. Lite montering pågår, samtidigt med optimering av skruvlängder, samma typ av skruv överallt, momentdragning etc. Idag monterades bakbromsar, förvaringsfack, tank och bränsleledningar.
    1 point
  44. Thinner !! fin fina grejer 🤪 liten pensel, lång tid , dålig ventilation och gasmask . Lägger en epoxi primer som skall bita i inte helt perfekta underlag , mipa’s motsvarighet till hagmans gula. fick rådet att späda extra av säljaren vid ej sprutning , i princip som att måla lättmjölk 🤔 tycker det blev hyfsat som pensel målad grund, sista lagret sprutas nog efter lite mellan slip. Men först skall bilen slutmonteras en gång så lång väg kvar
    1 point
  45. Ibland måste man få motivera sig själv med lite helt onödigt arbete. 😁
    1 point
  46. varför i helvete ska dom limma fast linserna på hållaren ?
    0 points
×
×
  • Create New...