Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 11/15/19 in all areas

  1. 10 points
    Idag blev jag glad som ett barn i godisaffären . Tillbaka i garaget efter tre veckor hos lackeraren . Super nöjd med resultatet . Att lite färg kan göra så mycket . Var på Swedol och köpte några tuber Sikaflex 521 för att ha mellan plåtar och ramen . Det blir en del popnitar så jag har fått låna ett tryckluft driven popnittång ,ska bara hämta den sen är det bara köra 🙂 🙂
  2. 4 points
    Kunde inte låta bli och körde förbi Ahnelövs idag efter jobbet för att kolla statusen på ramen . Kom dit 5 min innan de stängde och blev positiv överraskad . 🙂 🙂 På måndag ska jag hämta hem den .
  3. 4 points
    I väntan på att ramen ska komma tillbaka från pulverlack har jag fixat lite med motorn . Oljesumpen och skvalpplåt klar monterad med Hylomar , nya uppgraderade koppling fjädrar och det mekaniska vatten pumpen pluggat . Ska köra med elektrisk pump . Imorgon eller fredag hoppas jag får ramen tillbaka så jag kan börja monteringen .
  4. 4 points
    Fick en visning av detta fina bygge, passformen på karossdetaljerna är allt annat än engelsk eller amerikansk 🙂 Men det bästa av allt var nog ljudet från motorn. Ska bli kul att se den i trafik eller på bana.
  5. 3 points
    - Du hittar aldrig Fantomen, han hittar dig! 😎
  6. 3 points
    Förra helgen var jag ner till Skåne och hämtade en ny motor, med en del godis inuti. Det blev en till B230FK. Nyligen genomgången med nya H-profilstakar, X-honad, nya ACL lager, ARP-bultar till stakar och topp, A-kam och ställbart kamdrev. Sitter en standard 530 topp på den, tror inte det är gjort något med den. Idag rev jag isär den lite för att kolla skicket på den, det såg riktigt bra ut. Planen är att göra i ordning den till en mer säker motor. Toppen ska bytas mot en annan 530 turbotopp som jag har liggandes. Den ska få starkare fjädrar och min Enem V16 Turbo kam (som sitter i bilen idag). Sedan skulle jag vilja ta ur stakar, kolvar och kolla/justera vikten på dom, så att allt blir bra balanserat. Tanken är man ska kunna varva motorn lite mer, vet inte riktigt hur högt man vågar varva. Har idag varvat 7000 med nuvarande motor enligt loggar från bankörningar. Funderar även på att svarva ett av mina svänghjul, för att ta av lite vikt. Sedan ska det på en starkare tryckplatta (har haft lite problem med kopplingsslir när man har laddat på ordentligt på 3:an, 4:an och 5:an). Nästa steg efter motorn blir montering av ett Megasquirt. Har haft ett MS med bredbandslambda liggandes i garaget i några år. Igår kom det även ett paket med lite lämpliga sensorer till det. Sedan får man väl kolla över kylaren, funderar på ett tjockare Caterham kyl från Radtec. Även intercoolern ska bytas mot ett effektivare, samt att rör/slangar ska göras om.
  7. 3 points
    Ni blir inte besvikna👍🏻 Gick igår 2:33tim försvann fort. GT40 porr men även lite vackra tävlingsFerrari’s
  8. 2 points
  9. 2 points
    https://www.blocket.se/annons/sodermanland/viking_speedster_kaross/85606488 . Den väntar på dig @steel 🙂 🙂 . Sen när du har löst alla konvertering problem kan jag kopiera konceptet 🙂 🙂
  10. 2 points
    Hej Kan inte alla som får nys om en bankörning som är öppen för alla eller med ett enkelt medlemskap i en klubb lägga upp dem i kalendern för alla att ta del av? Vi kan ju då bli flera sjuor på fler bankörningar i hela Sverige. Jag lade upp ett event som kom via FB den 29/8. /Vedde
  11. 2 points
    Hej, nu snurrar motorn. Elbroms, regenerering, och praktiskt knappsats för fram och back. El är väldigt praktiskt 😀👍 Mvh Pär
  12. 2 points
    Den lever!!! 🎉😁🏎 Jag har grubblat på varför det inte funka att starta, den fick soppa, det känndes på lukten så det måste svara gnista som saknas. i går kväll försökte jag justera grundtändning men insåg att jag aldrig drog tändspolen, började ifrågasätta om jag haft sönder någon kontakt under alla i och urmonteringar av kabelmattan men mätte upp att jag hade ström till fördelare och tändspole. Fords EEC IV är ju inte så avancerat så jag tror inte den behöver mer för att det ska komma en gnista, så länge tändspole o tändmedel fungerar som den ska. Började läsa på en massa om felsökning och hur man felsöker en TFI modul osv. laddade för mycket felsökning idag, men vaknade redan mitt i natten med en uppenbarelse! Räkna antal sladdar till tändspolen och fundera på vad som är fel här.... I min iver att få till ett bra system med välfungerande jord har jag permanentjordat tändspolens minuspol! Tändspolen skjuter ju när tändmodulen bryter jorden till tändspolen och så hade jag deaktiverat det med att koppla en permanentkabel, snacka om tankevurpa.... 😂 Plockade loss den svarta kontakten och motorn började hosta på andra varvet på startmotorn. Bara lite mer justering av fördelaren så hade jag fungerande tomgång så jag kunde finjustera tändning. och just det, hel/halv ljus var rätt kopplat me de billiga nya reläer jag köpt fungerar inte. Några gamla skrotreläer så fungerar halv/helljus. Nu är det bara blinkers och torkare kvar! /T
  13. 2 points
    Undersökningen är avslutad - tack till er som har svarat. Resultatet finns i filen nedan Undersökning inför framtida bankörningar.pdf
  14. 2 points
    Kanske behövs en egen kategori för eldrivlina. Tror det är många med mig som funderar på att bygga nåt eldrivet i framtiden. Känns lite som en djungel än med olika batterityper, motorer, bms och allt som behövs i en eldrivlina
  15. 2 points
    Tror det är verklig hastighet , hur hinner du annars med
  16. 1 point
    Hej, har nu fått ihop själva banddelen. Mvh Pär
  17. 1 point
    Tänkte börja lägga upp lite ideer och bilder på hur jag bygger min bil.... Vägen är lång men rolig. HA det bra i garagen Magnus
  18. 1 point
    INTE kanske 😉 Jag vill åka med 😉
  19. 1 point
    Shit va läckert!! Stort GRATTIS!
  20. 1 point
    Mustanghjulen tror jag är 17x8" så de passar nog rätt bra med RX8 hjulupphängningar. Gustaf
  21. 1 point
    Det där hör till dom vackraste jag sett på den lådan. Slit inte ut synkringarna bara
  22. 1 point
    Jag tillhör inte dem som är de bästa på att lägga upp nyheter på forumen. Men såg nu att det var ett tag sedan förra uppdateringen. Även om bygget inte går i raketfart framåt så rör det på sig. Här nedan kommer ett inlägg fyllt av bilder från då till nu. Om vi ska ta vid där det förra inlägget slutade så: Uttag för NACA scoopet i ena sidoplåten gjordes. Förhoppningsvis så är luften tillräckligt ostörd för att det ska fungera. Utsläppet under bilen bör även ge lite venturi effekt som nog kommer hjälpa till. Där efter så var det dags att plocka av samtliga karossdelar för att lättare komma åt och svetsa än fler fästen. Ganska imponerande hur mycket fästen och fästbleck som finns på en sån förhållandevis simpel bil. Om man jämför hur ren ramen var vid inköp och hur "avancerad" den ser ut nu. Desto fler fästen som ramla på plats desto fler plåtar kan tillverkas. 4 remsor med massa muttrar, sedan 1 plåt. Är ju fantastiskt kul att se bilen ta form mer och mer allt eftersom! När samtliga plåtar har sina 4 remsor med massa muttrar och plåtarna inpassade, var det äntligen dags för en sista inspektion följt av en helg med slipande och blästrande av ramen som till slut ledde till lackering! Här nedan före --> efter Nu härnäst väntar att lackeraren ska få lite fri tid så att han kan lägga grundlack på samtliga plåtar och där efter topplack! Dock så ska ni inte behöva vänta två år på den uppdateringen för innan dess måste den verkligen vara klar!
  23. 1 point
    Generellt så är radiella fläktar både tystare och har bättre flöde. Annars kan man man montera en större datorfläkt och köpa den på reducerad spänning. Jag har en liten, 50mm, datorfläkt och den väsnas som f.. men jag räknar med att inte behöva använda den så ofta så den får duga.
  24. 1 point
    Halloj ! När du svetsade vad hade du för tjocklek på tråden ? Låter som att du ligger i kortbågesområdet och svetsar = mycket sprut. Hittade den här PDF'en som kan vara bra att läsa igenom när man ska svetsa. http://www.svetshuset.se/Migsvetsning.pdf
  25. 1 point
    Hej, nu är den klar 🙄 Såg att jag startade tråden 7 november. 4 veckor... synd att jag slöat några kvällar annars hade det gått på 3 veckor. Får skärpa mig. Transmission och kedjeskydd. Nyckel i stället för tanklock. Tyvärr är snön borta, provkörning kommer. Mvh Pär
  26. 1 point
    Vilken härlig härva att leka med Arto 😊 Jag bygger oftast mina egna härvor så det blir bra, men gratis är det knappast 😂 Ska gå o gråta en skvätt för både dig o mig.
  27. 1 point
    Följd frågor till fantomen, -är dräkten gjord av nomex eller är det för svettigt i garagedjungeln -får det plats två skruvdragare i hölstren eller är det en tum och en millimeter hylsnyckel för motor vs chassi skruvar
  28. 1 point
    Gammalt djungelordspråk! Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  29. 1 point
    Jag får kompensera det med mycket lyft och stora ventiler! ;)
  30. 1 point
    Här kommer höstens rapport. Vi börjar dock så långt bak som i juni, då vi började fixa och trixa med styrväxeln, i brist på andra delar vi väntade på. I samma veva tillverkade vi en ny jigg för länkarmsinfästningarna fram som skulle gå att dela så den kunde avlägsnas utan att bryta sönder den. Anledningen till den nya jiggen var att vi i samråd med vår SFRO-man beslutat att flytta infästningen för övre länkarm 15 mm bakåt vilket ska resultera i en teoretisk castervinkel i mitten av justeringsspannet på -10° ( 😮 ). Sedan återkom vi i november för att slutföra mock-up:andet av den bakre hjulupphängningen. Det har varit svårt att hitta en M18x1.5 gängstång som betecknas svetsbar, så det kan hända att vi slaktade en transit-led för att i alla fall kunna provmontera... För att göra en komplett provmontering tillverkade vi dummy-stötdämpare i åkhöjdslängd och monterade diff och drivaxlar => 😬 I monterat läge bottnar drivaxlarna mer eller mindre direkt i knutarna. Var i h-skotta ligger felet? Med korrigerade länkarmslängder ska det gå att använda standard-Sierra-längd på drivaxlarna i Haynes Roadster, och vi har varit medvetna om detta långt innan vi byggd länkarmsjiggar och länkarmar. Men vi kanske ändå har råkat titta på de icke korrigerade måtten? Tiden fanns tyvärr inte att undersöka detta närmare just denna gång. Fram då? Jo flytten av övre länkarmsinfästningarna gick bra, men när vi provmonterade länkarmar och spindel noterade vi att trots att övre leden var inskruvad så långt det gick sa redan ögonmåttet tydligt att cambervinkeln var positiv. 😣 Med samma totala längd på övre länkarm som i CAD:en ger 0° camber får vi i verkligheten ca +3° camber. En orsak är troligtvis att vi använder symetriska adaptrar för transit-leden i spindeln (de s.k. svamparna) medan geometrin i CAD:en troligtvis representerar en spindel med en off-set svamp. Men detta är väl normalt, eller hur? (="Bilbyggarens sång".) 👋 Så nästa gång vi har byggträff kommer måttstockarna gå varma, och kanske både metall och ritningar revideras. 🛠️ --- Nya styrdelar Kan styrväxeln passa här? --- Länkarmar och spindel bak Med drivaxel och dummy-stötdämpare på högersidan Så här stort avstånd är det mellan lagerhuset och spindeln innan drivaxeln trycks ihop och monteras, på högersidan. På vänstersidan är det än värre... För mycket i båda fallen! --- Delbar bakre del av nya länkarmsinfästningsjiggen fram Jiggen på plats och övre länkarmsfästen flyttade Utan jigg Hjulupphängning fram vänster provmonteras Ehurm... inte så bra.
  31. 1 point
    Kan vara intressant Jörgen ! Vad har den för mått och vad vill du ha för den ?
  32. 1 point
    Sansa i GoT heter ju även Stark - vilket kan passa in 🙂 Kanske "begränsa sig" eller "lugna sig" https://exempelmeningar.se/sv/sansa
  33. 1 point
    Nästa version blir titan/magnesium
  34. 1 point
  35. 1 point
    Just nu kaos i bilfabriken. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  36. 1 point
    Jag har en 7,5’ diff för bultade drivaxlar, ej spärr. Se Säljes. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  37. 1 point
    Kan du röra drivaxlarna fram o tebax? Jag gjorde fel vid byggandet och hade inget spel - alla knutarna gick sönder. Fick ta ett beslut; bygga om, köpa korta drivaxlar eller korta drivaxlarna. Jag kortade drivaxlarna. Nu funkar det. /bengt
  38. 1 point
    I bilindustrin finns ett ställe som brukar kallas ” marriage point ” , det sker ofta automatiskt med karosser från taket och subframes eller ramar från botten. Ikväll skedde samma sak i garaget, kanske inte fullt så automatiserat utan mera mäta mäta mäta mäta , svetsa i 4 järn profiler mäta mäta mäta och under A och B stolpen ( där det var frisk plåt) sedan dra i en skruv. Inte helt hundra på om jag är helt rätt än i imm fram/bak eller sida sida. något är lite fel och vet inte vad som är snett än. Position , skevande kaross i sidled , tillverkad lite sne ? eller ve och fasa min botten platta. bulan hade gärna hamnat lite längre bak men inte mycket att göra , låga punkten är passagerarnas fötter orginal . Nu blir det sätes hålet . Positiva är att detta testas med plåt skalet för 40 kW = framtids säkrad. frågan är om man får till ett litet orkester dike för fötterna här ? Det är på håret vid första testet GTR:en lånar ut stolarna och en malt dryck provade ut körställningen med nästan ok . får nog pröva med något annat än skor med stålhättar
  39. 1 point
    Kul med så mycket respons. Jag fantiserade om att man skulle kunna hitta en bil som kunde köra(om än skadat) för att plocka all styrning osv från bilen. Jag var naiv nog och tänkte att om man har all styrning som sitter i bilen så borde grejorna fungera. Men det är ju vettigt att veta att det inte finns så mycket stand-alone lösningar än. Intressant förslag steel, men jag fantiserar än. Har minst ett annat bygge att komma i mål med innan detta påbörjas. Miev är väl lite klent, Tesla för dyrt och jag tycker att Leafen känns klumpig. Undrar vad som händer när man bara har ett drivande hjul. Undrar om den tror att ett hjul spinner och anti-spin går in?
  40. 1 point
    Snart klar med plastningen på framhuven, lampor på plats. Blir en liten blinkers i hörnan vid extraljuset. Återstår parkeringsljus på något vis, kanske man kan borra i ett lampfäste i reflektorn på huvudstrålkastaren? Någon som har något bra förslag på lösning?
  41. 1 point
    Såg Lupus inlägg i Sorins tråd ang. olika el drivlinor. Även följts Steels otaliga byggen. Skall vi ha en samlad tråd med rena fakta, tips på ombyggnationer, hackad styrning, prisbild, varför och vilken osv osv? Det till och med kan platsa i en egen kategori? Själv skulle jag vilja veta mer om Bmw i3:s drivlina och om någon känner till något bygge med den. Även nyfiken på hur man kan fördela upp batteripacket i flera delar?
  42. 1 point
    Hej, Vi är ju en många på detta forum som har lite "udda" hobbys, så jag får väl dela med mig av mitt lilla projekt utan att framstå som alldeles för udda person ;) I samma veva som lilleman kom till världen uppstod ett sug efter att bygga nått roligt till honom. Förhoppningsvis blir han lika bilintresserad som sin far, så en bil skulle han ju ha. Eftersom saker och ting alltid tar 20 ggr längre tid än man räknar med så var det lika bra att sätta igång direkt. Tanken var ju att han skulle växa till sig lite innan han skulle kunna köra sin lådbil, men så kom jag på den briljanta idéen att den kunde ju vara radiostyrd också och då kunna "åka" i den istället för köra. Eftersom jag ville ha nått annorlunda och inte köpa nått färdigt letades en lämplig donator upp. Riktiga permobiler är dyra som begagnade och jag missade en bra auktion på tradera, men det dök upp en fd. golfscooter som jag köpte. Eftersom jag sålt min seven och funderar på nästa objekt finns det gott om plats i garaget. Jag är varken design- eller svetsmästare, men bilformerna börjar iaf komma så smått och det är förbannat kul. Hade man börjat om från början hade det enklaste nog varit att kapa sönder allt och göra nått nytt chassi, men nu är det bara att fortsätta som det är. Rattstyrning är i princip klar. En gammal torkarmotor kommer att betjäna som ett stort RC-servo till styrningen. Karossen kommer jag behålla scooterns bakdel men göra några sidor i aluplåt.
  43. 1 point
    Kanske fel tråd , men sorry , trots det tok coola bygget 👍 så öppna du sorin dörren till lite filosoferande på nästa bygge... Tesla är oslagbar i ren teori , de över dimensionera ju från start ( de måste ) , De andra kör ju fortfarande med lite logik , typ ge inte bort pengar i hw 🤔 mao , de andra lägger sig under gränsen de vill tjäna pengar, leaf motorn klarar jätte kortvarigt 300 HP sedan dör den magnet döden. 😫 Tesla motorn är däremot en squirell motor = inga magneter att pajja = tortera lite mera , om inte det smälter i rotorn kör vidare . Kostnaden är sämre verkningsgrad men överdimensionerar man batteri oxå 😝 Men ska man va samsad är det i slutändan kylning av allt som jag tror är hemligheten. Min gissning är att nästa steg vi ser på oem sida är högre kontinuerlig effekt = autobahn= konkurrera riktiga bilar , och då tror jag våra hemma byggda bilar helt plötsligt blir mer rätt . Kullen med en leaf tar dig två varv sedan fika 40 min Just nu är det lite teknik nörderi på hemma bygge fronten , om två-tre år är det på riktigt, och dagens tekniken finns på skroten om 5 ... Exempel , den drivlinan ca 2014 jag skruvar i på 120hp och kanske 10 -15 mil körning kan med 2019 och dagens prylar ( samma motorfäste samma batteri skal) ge 200 HP och 30 mil ) Vi följer nästan dator lagen x 2.5 på batteri kwh . Hur många företag har missat den dator lagen . ( de finns inte längre) 5 år halva priset på batteri och det ser ut att öka. Räkna på vad det innebär. Vad tror ni kostar pengar i en tesla att tillverka ? Hm läste detta nu igen , kanske borde flytta detta till elfundamentalist tråden 😉 Om den finns För övrigt syggt bygge Sorin , jädrigt väl planerat
  44. 1 point
    Sen har du väl lockupfunktion i den lådan, vi har det på våran 305 700låda, lockup på 2,3 och 4:an och varvet sjunker lite till. På vår låda har vi satt lockup funktionen på en vippbrytare i panelen för vi drog husvagn ofta med den, enkelt att göra en omkoppling vid kontakten nere vid lådan.
  45. 1 point
    Inredningen blir väl ganska spartansk, antingen bara alu och popnitar eller så blir det mattor och vinyl och lite mer inredd. Jag tänker mig att ha kvar subframen bak hyfsat intakt integrerad med balkram, kryssförstärkningar och lite fackverk kanske. Det är väldigt många leder och stag i bakvagnen så det blir mycket jobb att ersätta subframen tror jag. Fram tror jag att jag försöker ha kvar subframen också i viss mån. Men jag har inte riktigt hunnit kolla ordentligt på grejerna än. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  46. 1 point
    En stor pusselbit anlände fredags. Ford SB 302 med Holley Sniper EFI
  47. 1 point
  48. 1 point
  49. 1 point
    Tack Mer "funkar" än "funkar bra" skulle jag säga! Kräver en borrmaskin som orkar bra på låga varv. Sen får man jobba en del med filen iallafall. Rör-notcher är säkert bättre Fjädringen funkar. 1 sek från varvrekordet på Challengbanan på Lunda är ok. Men det återstår mycket testning på bana i högre hastighet för hjulvinklar och över/understyrning Min ambitionsnivå är "5-meterslack", så det är inte så slätt. Men det går att göra lätt och starkt
  50. 0 points
    Ja, det är från vintage wheels. Och har inte fått svar än. Men har inte fått svar på förra frågan där jag konstaterade samma problem med hålborrningen av fälgarna 🙈 Dom känns lite oseriösa när man inte ens kan få respons på saker som uppenbarligen är fel.
×
×
  • Create New...