Jump to content

Leaderboard

  1. Jocke4U

    Jocke4U

    Admin


    • Points

      19

    • Content Count

      3302


  2. LUPUS

    LUPUS

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      18

    • Content Count

      3025


  3. tpau

    tpau

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      15

    • Content Count

      684


  4. sorin

    sorin

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      10

    • Content Count

      734


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/11/21 in all areas

  1. Första rundan för i år avklarad igår . Som jag har längtat . Första gången på länge jag har tankat utan att bensinpriset störde mig 🙂 🙂 Medicin för själen .
    8 points
  2. Då världen är som den är så skjuter vi lite till på SFRO 1. Om man mest jobbar hemma kanske man inte skall träffa "utsocknes" i onödan i ett trångt garage. Men för att bevisa det inte står helt still blir det några bilder , kanske ytterligare bilder på samma sak man blir hemma blind, men stora skillnaden är att nu börjar det bli klart och svetsat inte bara fast klämt. Stols fästena/balk omgjorda en gång till från skratch då jag insåg att jag satt för högt (3 cm) , nu blir det istället ett helvete att göra inner govet senare då det inte längre är plant fördelen är det blev ha
    8 points
  3. Den lever! Och jag överlevde första turen också😄 video0000001.mp4
    7 points
  4. Snyggt, det är ju snart klart😎 Själv har jag byggt om lite. Den råkade bli bredare...190cm med 315 bakdäck. Lackade förra helgen. Nu ska jag skruva ihop det sista och i maj blir det bana på Gotland. Besiktigar bilen nån gång i sommar.
    7 points
  5. Lite småfix i väntan på att få mer plats i garaget... Karossen hänger nu tryggt i taket. Vinschas upp och låses sedan fast med ett par karbinhakar. Inte så sugen på att den ramlar ner på Fiaten 🙂 Ser fram emot att komma igång med ramen så bygget kan starta på riktigt. Just nu känns det som jag bara pysslar med småsaker men jag antar att det inte är bortkastad tid då det ska göras någon gång ändå. Har en hel del bitar från hjulupphängningen som behöver rengöras, renoveras och kanske lackas. Köpte en liten svarv i vintras som nu har fått göra en del som ska användas på riktigt. Dett
    6 points
  6. Tröttnade på ettor o nollor och tänkte det var dags att göra saker med händerna istället. Först ordnade jag spännremmarna till suffletten, för att göra det behövde jag få fart på min stora symaskin som jag köpte för två år sen och knappt funktionsprovat. När de stygnen var lagda fick jag blodad tand. Jag har två barn i bilkuddeålern och har haft en röd Jula kudde i mina svarta vinylstolar. Hade också en spillbit vinyl i källaren och lite skum från när jag klädde om Miatans stolar. Var lite sådär hoppa i i den djupa ändan o prova. Det var rejält trixigt att sy
    6 points
  7. Svetsändar gängas M12x1,5 till ledlagren som levererats från MecMove. Dyra, men bra hoppas jag. Återstår en del bitar till den undre A-armen bak och sedan svetsning. Det blir spännande att se om spårvidden stämmer med mina skisser, och om karossen går ner över hjulen!
    6 points
  8. Så har styrväxeln kommit på plats. Det blev mycket mätande för att inte få någon bump steer men till slut blev det riktigt bra.
    5 points
  9. Har slängt ut 2 spam konton men risk att det kommer mer. Inte vid datorn men fortsätt och rapportera så löser jag det
    5 points
  10. Får tacka för alla uppmuntrade kommentarer om bygget! Uppskattas verkligen! Sommaren 2019, några månader efter att jag köpt bilarna, åkte jag till föräldrarnas gård för att börja bearbeta bilarna. Först och främst skulle drivlinan ut från Jaguaren. Drivlinan på den är en Duratech AJ30 med en Getrag 221. Vidare plockade jag bort styrväxel, rattstång, spindlar fram och bak, differential, drivaxlar samt kylare och lite andra småsaker. Därefter var det dags att ta itu med 480:n. Planen var/är att bygga ett rörramschassi med Jaguarens drivlina och
    5 points
  11. Bilen har bromsar! Känns lite stort. Fick hjälp av sonen att trampa på pedalen vid luftningen. Har renoverat alla oken. Bak sitter det låsbrickor och en av dom flög iväg och försvann. Då fick jag anledning att ta ner bokhyllorna, städa och skruva upp hyllor. Jag hittade brickan till slut. Ska börja kolla på elhärvan till motorn. Kanske kan åka en sväng snart. [emoji16] Nästa stora grej blir uppstart. [emoji51]
    4 points
  12. Har byggt en ny växelspak/short shift med spaken 110 mm längre bak. Smidig och enkel, men stabil, justerbar slaglängd. Design inspirerad från kitcar firma i UK.
    4 points
  13. Just nu har jag det berömda håret tillgodo , men med sönderkapad framvagn , pajad bump steer och troligen nya pedal fästen kan det gå att få en fingers frigång i närmaste hörnet. Synd man inser nu att framvagnen borde varit 4 cm anorlunda
    4 points
  14. Ofta går man ock väntar i veckor på någon del som behövs för att komma vidare med konstruktioner och för att stämma av hur olika delar ska passa ihop tillsammans. Ont om plats är det ju gott om i en GT40! Men ibland rasslar det till som idag när 3 olika leveranser dök upp. Först kom det ett trattsprut med UPS bud från USA på förmiddagen och sedan fick jag aviseringar med posten om en linjärmotor som jag tänker använda för att justera pedalstället fram & tillbaka 100 mm från Tyskland och strax därpå ett SMS om stålomspunna bromsslangar från en svensk leverantör. Det var inte helt enkelt att
    4 points
  15. Nu är det helomvändning i garaget Diverse andra bilmärkes laddare och DC/DC läggs för tillfället på hyllan och orginal bilens "Svamp" eller PDM sätt tillbaka på orginal plats. . Ett LITET problem är att den har aldrig fått plats 😞 för att få vettiga drivaxlar har hela paketet offsettats lite som orginal och detta innebär att huvens ena hörne tar i. Men fan den som ger sig så i går kapades precis alla förstyvningar som finns i huven bort ( nu sladdrig som ett löv) och sedan sattes vinkelslipen i ramen i botten på bilen. Operation " hem och sänk" startades och 3cm
    3 points
  16. Idag fick jag till slut kontakt mellan TunerStudio på min Chromebook och min styrenhet!! Jag la till två rader i /etc/rc.local för att få tillgång till lock gruppen enligt några tips, var tvungen att lära mig om behörigheter till filer osv för att komma dit.. Men det funkade inte ändå, hittade aldrig min USB till RS232 adapter, men när jag pluggade in den stod det något i mitt Crosh fönser om att de hittade en USB som var en pl2303 så den verkade ju hotswappa. Letade mer efter enheter och hittade att jag hade en mapp som hette serial i den låg det en pl2303 USB till serial adapt
    3 points
  17. Gångjärnen börjar så sakteligen ta form.
    2 points
  18. Mycket svets o slip senare, 4 gångjärn.
    2 points
  19. Det blev ett hål. Bytte även olja, det var inte det lättaste, fick klämma ner ena armen framme vid noskonen och andra precis framför pedalstället, det där insuget är inte direkt bra för serviceergonomin.🏎 Nu har jag i alla fall en god anledning att inte lyfta skrot, vet inte helt om det är rätt prio dock 🙈 /T
    2 points
  20. Eftersom man byter uniballs så gör jag en ny hjulinställning. Jag mäter själv så gott det går på garage golvet Ska justera så nära sanningen som det går själv för att sedan åka till en riktig hjulinställare. Årets setup i framvagn minus 1 grad camber 5 grader caster 0 toe men det är en aning mätbart åt toe-in.
    2 points
  21. Hej ! Tänkte att det var dags att skriva lite om mitt projekt, som rubriken lyder är det inte en super seven utan en Midlana. Bygget är basserat på Mazda NA/NB axlar, fast man använder en tvär ställd motor som är placerad bakom stolarna. Man kan läsa mer på http://midlana.com/ Man kan följa mitt projekt även på denna länk,http://www.midlana.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=1018 Är inte säker om detta projekt ska vara i Våra Locost 7/Seven Bilar eller Våra Övriga Bilar. Har under en längre tid samlat på mig en massa delar som har renoverats. Men nu är vi igång, fi
    2 points
  22. Då var det fixat lite med bromsar, samt en hel del med elsystemet...
    2 points
  23. Hej, Som ni säkerligen vet så förekommer det hela tiden olika typer av intrång, spamming, phishing,...och andra otrevligheter. Skriver några snabba tips som är naturliga för många men inte alla. Använd säkra lösenord, t.ex. minst 12 tecken innehållande både stora och små bokstäver, siffror och specialtecken (t.ex. & % #) Använd inte samma lösenord på flera sajter Byt lösenord regelbundet För att kunna hålla ordning på sina säkra lösenord så finns det flera lösenordshanterare. Jag använder KeePass men finns flera andra.
    2 points
  24. Fick gjort mitt första snitt idag, och det blev några fler.
    2 points
  25. Tur att det var mulet idag annars hade det blivit trägårds arbete!! Nä fick monterat alla trä gig blocken inför chassi upp lägget. Kunnde inte hålla mig så jag lyfte upp motorn, tanken och en stol. Härlig syn känns att man är på gång, och självklart gjorde jag en provsittning.
    2 points
  26. Hej igen! Hösten 2019 var jag återigen stationerad i en liten lägenhet i Göteborg så då var det dags att göra lite mer teoretiskt jobb med bilbygget. Rörramschassit skulle ritas, upphängningen konstrueras. Då jag aldrig gjort något liknande var det en lång resa från start av chassit tills att den var klar. De första designerna var följande: Men med hjälp av en duktig besiktningsman, Uno Germsjö, många erfarna vänners åsikter och tips samt även bra litteratur växte chassit alltmer sig lik slutformen under hösten. P
    2 points
  27. Kul att du lägger upp en byggtråd, jag var allvarligt intresserad av att bygg en Midlana för länge sedan. Det ska bli intressant att följa ditt projekt.
    2 points
  28. Angiven (tillåten) effekt är motoreffekt, dvs på svänghjul/vevaxel. Mäter man upp effekten i rullande landsväg eller navdyno så är det upp till den som kör dynon att ha system för att mäta upp förlusterna så man kan räkna ut en motoreffekt. Normalt sett finns det sätt att mäta utrullning eller liknande för att kunna ange förlusterna. Det här brukar inte vara några konstigheter hos vana dynoperatörer, de brukar veta vad som krävs av intygen som levereras. Gustaf
    2 points
  29. Änden på ramrören, det finns plastplugg att slå i, du har 100 x 50 rör? Då kan man dessutom rostskydda inuti på ett bra sätt.
    2 points
  30. Köp en hydraulisk kontakt från en erkänt bra tillverkare, så är det inga problem med hållbarheten. Fick byta min ”no name” efter ett år och ersatte med en Hella. Efter det har jag inte haft några problem. Sett samma hos ett par kompisar med kontakter levererade från England som också varit ”no name”.
    2 points
  31. Färdigställda pottor bak, nu passar ljusen alldeles prima. Tänk vad man kan skapa med några toarullar o tejp som mall 🤣
    2 points
  32. Modifierade även linjärmotorn med gängat hål M8 i änden och monterade ihop med pedalstället med hjälp av en längre M8 skruv i ställets undre fäste till högra bromscylindern och en förlängningsmutter plus en stump gängad stång till linjärmotorn så det går att finjustera positionen. Pedalstället monterades på en kraftig plåt och styrskenor av fyrkantsstång svetsades in i chassit. Provkörde med en gammal trafo från barndomen som låg på vinden, men det blir en tvåpolig 2-vägsomkopplare sedan. Motorn drar bara 3A så det behövs inte något relä och inga problem att hitta omkopplare som klarar 5A. Lin
    2 points
  33. Rullade ut bilen idag! Vilket vårtecken. Ska försöka göra rent garaget lite. Sen ska jag dra lite bromsrör och bränslerör. Jag ska köpa en bromsreduceringsventil med bromsljuskontakt i tror jag. Eller så köper jag två separata prylar. Nån som har nån åsikt om det? Måste köpa ett bränslefilter också. Känns som det rör sig framåt! Hoppas ni andra byggare har samma känsla [emoji3]
    2 points
  34. Jag har ju haft problem med ryckighet och att mapparen sa att TPS:en troligen var dålig då den fladdrade. Köpte en ny av Sorin och bestämde mig för att testa alla TPS sensorer och kabeln från sprutet så allt var i sin ordning. Matade med 5v och testade mig fram till +, - och signal. Alla Givare funkade som de skulle. Gick då till sladden från sprutet och vad hittade jag då? Att den siste idioten inte är född än och jag hade givetvis blandat ihop + och signal vilket gav en fladdrig signal mellan 0 och typ 2v. Nu har jag växlat sladdarna och får testa när det blir plusgrader ute igen, hinner
    2 points
  35. Så får det bli, hade inte skadat med en lättare pedal. Håller för närvarande på och hattar lite här och där känns det som, det finns ju så mycket som skall göras. Är nu klar med fästen för motor och låda. Siktar på att få motorn att luta 3° nedåt i bakkant och diffen upp 3° i framkant, vilket kommer med den höjdskillnad jag har att ge acceptabla vinklar för knutkorsen. Har också börjat titta på rattstången. Tänker använda den som var i Volvon, man tager vad man haver. Jag hade ett rattnav som säkert har legat i årtionden men splinesen var naturligtvis fel. V
    2 points
  36. 😍 Är imponerad av både designen och fabrikationen. mycket tjusigt!
    1 point
  37. Frågan är om Gox-uniballsen ens är återvinningsbara 😂
    1 point
  38. Fabrikation av dörrgångjärn pågår, fick ihop den rörliga delen idag. CNC fräst fixtur i spånskiva. Provade att brotcha en för passning mot plåtlager, superbra passning med slipad passbult 8 mm som gångjärnsaxel. De flesta delarna till fasta halvan är klara, men där får det bli en stålfixtur. Samtidigt ritar jag om insidan på dörren, så det gäller att inte förändra framkanten på dörren för mycket nu!!!!
    1 point
  39. 1 point
  40. Effektmålet är konservativt för att klara gällande regler. Utgångspunkten på motorbygget är ett välbyggt block med internbalanserad vev, strokad till 331, hydraulisk rullkam och originaltoppar. Då bör effekten landa på cirka 300 hk, absolut max 320hk eftersom de har lätt "astmatiska" symptom. Med det val jag gjort av växellåda, koppling och svänghjul blir interbalansering det logiska valet och en 331 vev blir en bra kompromiss mellan vrid och varvvillighet. Preliminär tjänstevikt gör att det blir en liten marginal kvar till tillåten maxeffekt. Jag pratade med BJP racing idag, som har bra suppo
    1 point
  41. Jag kör med CBS torkarsystem på min 500Maxi . Gammal konstruktion men väldigt enkelt att monster . Två hastigheter och möjlighet att ändra "sweep" vinkeln från 95 till 140 grader . Auto park höger eller vänster . Lite bullrig ja men det kommer finnas annat i min bil som kommer bullra mer 🙂 . /7 Sorin
    1 point
  42. Jag köpte och monterade CBS torkarsystem. Det positiva är att det är väldigt flexibelt system som man kan bygga på många olika sätt. Det negativa tycker jag är att det är ett system som konstruerades på 50-60 talet med en väldigt stor motor och ganska bullrig, långt ifrån dagens vindrutetorkarsystem.
    1 point
  43. Dessa har en del också https://www.s-v-c.co.uk/category/wiper-systems-and-part/ Tror @Jörgen F använder Roca W12 https://www.rocaindustry.com/product-category/wiper-systems/w12-system/ (sen kanske den passar bättre på GT40 med en torkararm?!)
    1 point
  44. Jag har svetsade muttrar i stagen och använder denna typen av skruv från utsidan.
    1 point
  45. Annars kan du fjäska för någon med 3D-skrivare om du inte hittar rätt plastplugg 🙂
    1 point
  46. Roat mig med o rita in kylare som ska byggas inom kort. Ser ut o kunna få plats med lite skohorn o hammare 🤣
    1 point
  47. I helgen tog jag en tur- och retur-resa till Skåne och hämtade upp min kaross! Förhoppningsvis kan nu bygget komma igång ordentligt! Senaste tiden har jag mest jobbat med sonens Epa och fixat lite smågrejer med miata-delarna och motorn. Nu ska stål inhandlas, byggbord byggas och sen är det väl bara att slänga ihop en ram 🙂
    1 point
  48. Hej, har idag gjort en räckviddstest, blev trött..... Mvh Pär
    1 point
  49. Går fortfarande och väntar på en del delar. Har jobbat lite med att snygga till motorn men har även byggt ett svetsbord. Jag har ingen MIG utan valde att min första svets skulle vara en TIG då jag ville kunna svetsa fler metaller men även för att det blir så j*vla snyggt. Svetsbordet är mitt tredje TIG-projekt. Har byggt ett avgassystem till min Fiat och en race-rig till racingspelen på datorn. Nu börjar svetsarna se OK ut och som jag tänker just nu kommer den framtida ramen till bilen TIG-svetsas. Jag lägger hellre pengarna på andra verktyg och delar än en till svets. Här kommer lite bilder p
    1 point
×
×
  • Create New...