Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/18/19 in all areas

  1. 7 points
    Gick du med i forumet bara för att skriva den posten på ett 8 år gammalt inlägg? Du får gärna förklara varför man inte ska dela på ett ok när du har en så bestämd åsikt.
  2. 6 points
    En del prylar på plats i alla fall! Det ska fram lite mer remskivor fästen och så vidare, grenrör och turbinhus ska coatas, tändspolar mm innan den ska i 🙂 Vägde in den så som på bilden och det landade på 128 Kilo. Är nöjd då std motorn vägde in på 115 Kilo med det mesta på. Så den har tjockat till sig med 13 Kilo. Ok med tanke på turbo, torrsump intercooler osv, även om jag hade hoppats på mindre.
  3. 5 points
    Tackar, jo här kommer en liten sammanfattning av bygget. Jag gillar den öppna karosstypen Exoskelett med få täckande paneler och jag ville bygga hellre än att köpa färdigt. Mitt val föll på DJC Engineering Vstorm, av dem köpte jag ram och en del glasfiberkarossdelar. Delarna levererades precis innan midsommar 2018. Direkt startade jag vinkelslipen och kapade bort golvstrukturen och diverse fästpunkter för rattstång mm. Anledningen var att Vstorm är 3-sitsig med en centralt placerad förare å den konfigurationen gillar inte jag men jag såg potentialen i att bygga om ramen till 2-sits vänsterstyrd. Ny golvstruktur tillverkades med fästpunkter för säten, pedalställ och passagerarstöd. Dessutom så kompletterade jag med en ny balk till rattstång/instrumentbräda/A-stolpar placerad 250mm bakom originalbalken, där placerades också A-stolparna till vindrutan. Vindrutan har sitt egen tråd i detta formidabla forum. Rattstång från Ford Ka och övrigt i styrsystem från JOCAR. Jag använder Ford Ka spakar till belysning, körriktning, vindrutetorkare, spolare. Jag har köpt mycket från UK bla annat Spindlar och Bromsar från Hi-Spec typ Ultralite 4 Classic fram och EPB Ultralite med elektrisk handbroms bak. Fälgar är Team Dynamic 1.2. 17”. Coilover dämpare från PRO-Tech. Pedalställ köpte jag från OBP. Det var mycket från UK men jag har skaffat mycket från Sverige också. Motor, växellåda och drivaxlar kommer från en Subaru Impreza som hade gått 2700 mil när den körde på en Älg, införskaffades från en skrotfirma i Växjö. Motorn har 92Kw med 5-växlad låda. Till motorn har jag en MaxxECU Sport styrsystem, eftermarknads kollektorgrenrör som jag har modifierat för att få bättre markfrigång, ljuddämpare från Raka Rör och diverse rörkrökar för egen tillverkning av avgassystemet. Bränslesystemet på motorn är helt original Subaru dock har jag byggt bränsletanken själv, finns separat tråd på den. Elsystemet är som hos de flesta egenkonstruerat, jag byggde elboxen från ett modulsystem med låda, hållare för relä, säkringar efter eget val. Många ledningar blev det, Pust, pust, jobbigt, jobbigt. Karossdelar, av totalt 17st delar har jag 3st delar som inte är egentillverkade eller modifierade, resten är modifierade från 30% till 70% eller helt egentillverkat. Jag gjorde allt grundarbete men en kamrat (fd billackerare) sprutade på färgen , dock bara den röda kulören och klarlacken, den grå kulören är pulverlack av en lokal firma. Interiören har jag försökt hålla så partanskt som möjligt, 2st racingstolar Sparco Rev2, ett kombinstrument allt i ett, inga mattor eller övrig stoppning. När jag startade detta projektet så tänkte jag att det inte var så mycket jobb så jag skulle nog bli klar i Maj 2019 men insåg i Februari 2019 att det inte skulle gå utan att jag ökade arbetsinsatsen så i ett antal månader så loggade jag 200 timmar eller mer, nu vet jag vad resultatet blev. Men jag är grymt nöjd ändå.
  4. 4 points
  5. 3 points
    Hej, monterar vidare ! mvh Pär
  6. 3 points
    Hej Har fått "ok" från vår fabrik att komma på studiebesök, det får bli en vardag när produktionen är igång, datum föreslår vi. Kanske ide att starta en egen tråd för detta under "evenemang och träffar". Vänliga hälsningar Andreas
  7. 3 points
    Då var lackboxen uppslagen och igång igen 🤘🏁
  8. 2 points
    är det inte helt korrekt ? följer du länken kommer det finnas farliga trådar som får dig att spendera pengar på bil P.....rrrr
  9. 2 points
    Har byggt en turbo. Mitsubishi td05 är det med twinentry 12cm2 turbinhus. Blir ruggigt snabb spool med denna, kör 9 bladig turbinaxel, mycket lägre massa samt mer area/flöde. Något större billet kompressorhjul och kompressorhus. Hoppas/tror på fullt ladd vid 2200-2300 rpm.
  10. 2 points
    Hej Nu har jag äntligen kommit så här långt, SRFO 2 besiktningen är genomförd. Besiktningsmannen var inte blyg när det gällde testkörning å bullerprov, häftiga rivstarter å inbromsningar, tur att jag hade varvtalsbegränsning på 6000rpm. Summan av dagen är att bilen är godkänd och jag är lycklig Göran
  11. 2 points
    Ja så klart det gick bra
  12. 2 points
    länk till SFNskruv.se skruvförbandshandboken om klämlängd ! 🙂 http://extra.ivf.se/sfn_handbok/template.asp?lank=173
  13. 2 points
    Det kanske jag kan göra. Det är kul om man kan inspirera någon till att bygga något kul 🙂
  14. 2 points
    Tror kanske att jag inte va helt hundra innan denna körning. Kände inte av åksjukan alls i våras på Falkenberg så hoppas detta va en engångsgrej. Blev ju en kul historia man kan dra. Är inte alla som kör så illa så man själv spyr....:)
  15. 2 points
    Insåg att jag inte uppdaterat på ett tag. Det har varit lite blandat med annat är GT40 ett tag men fått mycket gjort i alla fall. I huvudsak inpassning av kaross och montering av nästan alla lås, dörrhandtag etc. Dzus saknas forfarande. Angående knappar så fabricerade jag egna men tyckte inte dom blev någon hit med känsla av 60-tal. Tänkte ändå att dom får duga men så visade sig att jag fått helt fel delar till att manövrera AC´n. Leverantören fixade till det utan knussel och bytte ut grejorna, dröm om min förvåning när dom dök upp. Det löste sig liksom av sig själv, tycker dom här duger riktigt bra. Å så hackade jag hål i golvet och fyllde det med en sådan här. Tusan va trevligt att kunna hissa upp och sedan ända ner till ride height. ! Karossen ja... Till att börja med trodde jag att det blir ganska mycket kapa, tyckte inte det passade något vidare faktiskt. Jo, jämfört med GOX gjorde det nog det alla gånger. Har tagit det vääldigt lugnt och lite i taget, flyttat, vridit, justerat, slipat lite. Sedan pysslat med annat. Plötsligt när man går och tittar får man en idé och justerar lite till och är jättenöjd, pysslar med annat ett tag. Å så kommer man på något igen och justerar lite. Sådär har det hållit på, ibland får man backa tillbaka, ibland blir det en förbättring. Det är ännu inte klart men karossen sitter fast och jag flyttar den inte fler gånger. Återstår spaltjustering, lite plastning och mer vädertätning innan man skulle kunna börja spackla men tror det bästa om den får sätta sig ett tag innan man börjar finlira. Hatten av till alla er som får till GOX-karosserna Har tidigare klurat på hur att göra bränslepåfyllningen och tänkte nu sätta planen i verket. Ganska läskigt med påfyllningsslangen oskyddad inne i kupén kan tyckas. Inspirerad av era lösningar med slangarna inkapslade med plåt (vilket är en rejäl förbättring.) tänkte jag göra lite flänsar och anslutningar och dra dom igenom 3" silikonslang som får bilda det extra skyddet. Det är ingen kanon-konstruktion men ger förhoppningsvis ett visst skydd. Hoppas bara man slipper testa den funktionen. Lite delar: Övre 3" slangstos påbörjad, snart tig-svetsa igen.....
  16. 2 points
    Jag tog denna väg för att lösa det
  17. 1 point
    Hej, ramen lackad och montering med nya bussningar. Mvh Pär
  18. 1 point
    EPDM är ju ett standardmaterial så det är ingen större konst att hitta. Peter på Jacking har koll på läget om man säger vad man vill ha när det gäller packningar och lager. Har bytt packningar på ok ett par gånger utan större problem, fast då har det slutat med skrotbilsrejs 🙂
  19. 1 point
    St150 är Duratec. https://www.blocket.se/vi/87569330.htm
  20. 1 point
    Min är slår till när generatorn laddar
  21. 1 point
    Dåligt med uppdateringar men jobbar en del på bilen😃 Fixade med stolfästen och monterade stol igår. Stolarna är egen design och tillverkning, de är gjorda i ett stycke men de blev alldeles för breda! så jag fick ta bort 50mm i centrum om jag skulle få plats med någon tunnel Motorfästen klara, ska försöka lägga i motorpaketet nästa vecka när Örjan är hemma och kan hjälpa till och brotta ner grejorna! Annars jobbas det på karosseriet och försöker passa ihop det hela. Trevlig helg /Thomas
  22. 1 point
    Hej ramen vägde in på 22,8 kg. Mvh Pär
  23. 1 point
    Har här bytt styrningar och satt i större ventilsäten, portat och flödat i min flödesbänk. 238 cfm blev det vi 12mm lyft. Större 33mm insugsventiler.
  24. 1 point
  25. 1 point
    Lite syskonkärlek i garaget gör att motivationen ökar ytterligare inför nästa år
  26. 1 point
    I somras införskaffades en torrsump ifrån Raceline och äntligen har den blivit monterad! En mycket fin finish och en kompakt och enkel lösning som passar mig perfekt. Dock hade det inte skadat om dom skickat med en kort instruktion för montaget. Men efter rådfrågning här på forumet och lite ”trial and error” så fick även jag ihop den rätt. Nästa steg är nu att mäta in och eventuellt justera kammarna. Detta tycker jag är en bökig procedur på Duratec (när man inte har fräst in kil i veven) Någon som har tips på ett smidigt tillvägagångsätt?
  27. 1 point
    Vaffalls! Ärekränkning om jag får be, finns inga bevis på att dylikt har skett. /Vedde
  28. 1 point
    90% Nej. 9 av 10 så åker skruven med ut medans man borrar. Inget man kan säga om brustna grispittar eller bits. Och ja, jag har även Ridgid och Snap On skruvutdragarsatser, för den 10e . Rekommenderar Dormer eller Snap On borr, de vet jag fungerar.
  29. 1 point
    Ska reg besikta motor och växellådsbyte samt T12BF imorgon fredag Blir nog rätt så kallt att åka
  30. 1 point
    Vänstergående borr är bäst!
  31. 1 point
    Nu är SHSC besiktningsbefriad, först regbesiktning och nu en godkänd kontrollbesiktning. Men satan vad kall resan till besiktningslokalen var. /bengt
  32. 1 point
    Nej då, inga problem med SFRO för min del.
  33. 1 point
    Påfyllningsskyddet: Delarna klara och provmonterade. Återstå att se hur bökigt det blir att trä igenom påfyllningsslangen sedan. Om någon får för sig att göra något liknande är det smartare att planera och svetsa dit ett 3" rör i ramen istället för att skruva den nedre flänsen som jag gjort. Byggde upp med svets på alla rörändar som jag sedan svarvade till så slangarna sitter säkert. Kittet: Test fit. Den här adapterplåten ska få sig ett eloxeringsbad. .
  34. 1 point
    Här har vi filmen. Jag fick dock ej med pizzan😂
  35. 1 point
    Gjorde reg besiktning igår på mitt amatörbygge men fick anmärkning på taket. SFRO har godkänt den som öppen kaross men bilprovningen mena på att jag va tvungen att ha vindrutan med allt vad det innebär pga att jag har en plåt som tak. Någon som fått igenom ett bygge utan vindruta men med tak ?
  36. 1 point
    I SFRO's nya bygghandbok står det att bil med täckt kaross ska ha vindruta (s.125), så man får nog ge bilprovningen rätt ändå. Häftigt bygge! Kul att den reggas för gata, visa alla låtsasterrängbilar vad som är vad :)
  37. 1 point
    Hur lång tid ska det ta att få svar om dispens på 20kW någon som vet? Har varit o justerat hjulvinklar så länge och monterat en brandsläckare ett krav från försäkringsbolaget
  38. 1 point
    Kompis körde hispec på sin Speedster , bra bromsar i effekt , såg bra ut i kvalitet/ finish , men passa dig för att inte motionera / smörja luft skruven , båda fastna efter ett år. Lite nervöst att borra ur Brist på damm tätningar är ju mera standard på sånt här men antar jag inte något problem
  39. 1 point
    Tack, Finns en byggtråd på fb ernie's garage Tack, Javisst är det lite konstigt att det skulle kräva vindruta på denna bilen. Kan ju överklaga beslutet men det tar bara massa tid så jag har skruvat av taket och bokat en tid för ombes. Kan inte byta station när dom har alla papper och redan gjort det mesta jobbet som dessutom kostar endel. Ville mest bara höra om någon visste om någon bil som gått igenom reg med tak utan framruta som jag ev kunde hänvisa till.
  40. 1 point
    Här kan du köpa i mindre partier till okej priser https://www.ebay.com/itm/M6-M8-Socket-Cap-Head-Bolts-12-9-High-Tensile-Steel-Allen-Self-Colour-Screws/283028303887?hash=item41e5cd300f:m:mM8m66xc3VRJkrpJtSw84Lg
  41. 1 point
    Lite otroligt att inte pundet rasat mera jag har en awd styr ECU jag väntat tre år på att köpa från USA , för dyr nu
  42. 1 point
    Jag fasnade för escort mk2 https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=562_580_581&products_id=16456
  43. 1 point
    Går lite trögt med Maxi bygget men det händer lite då och då . Nu när jag känner mig klar med alla uppdateringar på Westfielden för denna säsong ska jag lägga lite mer tid på Maxi . Jag har satt på karossen och monterad dörrarna för att se hur de passar . Passagerar sidan passar dörren perfekt men förar sidan kommer att ge mig huvudvärk . Det blir lite jobb för att få allt som det ska . Jag är nästan klar med kedjesträckaren , en hylsa i rammen som ska svetsas klar .
  44. 1 point
    Grovkap med sticksåg och finskärning med kapskiva för rostfritt(skär finare än aluskiva) och så lite handfilande för att ta bort graderna 👍 Funkar bra, men skitar ner. Nu åkte styrväxeln ihop, saknar låssprint till förspänningsmuttern och gummimask för dammskydd till inkommande axel... Nån som vet vart man kan få tag i dammskyddet? Begagnat duger alla gånger, bara o blästra rent gummit i värsta fall så blir det som nytt.
  45. 1 point
    Tjenare, Några uppdateringar på forumet Tapatalk pluginen är uppdaterad. Bör inte märkas någon större skillnad Installerade en ny plugin som inte visar hela inlägget som man citerar. Vill man se hela citatet så kan man expandera det samma. Se nedan för exempel
  46. 1 point
    Ok då intresset varit överväldigande blir det jag Mats och Noshest som står på klubbparkeringen. Kul om andra kommer förbi och säger hej. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  47. 1 point
  48. 1 point
    Tack tack 🙂 Det är roligt att hjälpa folk som blir glada 🙂 Gustaf
  49. 1 point
    Vill sätta en stjärna ⭐ (eller flera) till @therealpinto a.k.a Gustaf Ulander som aktiv på vårt härliga forum med sin värdefulla kompetens och intresse att hjälpa oss bilbyggare och med sin förankring i ett av de största organen för amatörbyggda fordon dvs SFRO. Tack Gustaf för att du finns här på forumet!
  50. 1 point
    Pär, jag tycker du är lite långsam. För dessa två tog det ju bara 3 minuter att konvertera till en elVWBuss ;)
×
×
  • Create New...