Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/21/18 in all areas

  1. 8 points
    Nu är SHSC besiktigad och klar, redo för roliga dagar på våra vägar. Koden T12BF är införd i tilläggsbladet, nu vill det till att leva länge. Bilen är byggd som "glassätarbil" med i huvudsak delar från Ford. McSorley 7+4 ram. Jag har inte lagt ut så mycket om bygget på forumet, men tänker att ge lite synpunkter av alla de fel som jag gjort, fortsättning följer... Jag är jäkligt glad att jag har fått till en bil. /bengt
  2. 3 points
    Så ja,,,nu är även min BF för evigt. Regbes ,800:- på dekra och gick smidigt.
  3. 3 points
    Började yxa om lite bland bärarmarna fram, slutade med att allt vart omgjort förhoppningsvis för sista gången.
  4. 3 points
    Nu finns grejerna i teorin också :)
  5. 3 points
    Hej, Idag har jag migrerat in det gamla GT40 forumet ( http://gt40.forum24.se ) till LocostSweden-forumet och gjort lite tvätt av datat, kan finnas lite ytterligare. En del bilder har dessvärre felaktiga länkar och omöjliga att fixa till. Men varmt välkomna GT40-intresserade (och andra) till detta forum för amatörbyggda personbilar. Klubbens betalande medlemmar har några rabatter hos sponsorer som ses på https://www.locostsweden.se/ samt "internt" medlemsforum men även möjlighet att deltaga i aktiviteter som klubben subventionerar (t.ex. minst en årlig banträff). För att ta del av detta så behöver man spendera/sponsra klubben med 230 kr/år för medlemskap - som också går till kostnader för detta forum. Så alla är välkomna som klubbmedlemmar https://www.locostsweden.se/new_member.html 🙂 / Jocke
  6. 3 points
    Även jag har nu T112BF. Är lite imponerad av snabbheten i processen, registreringbesiktade tisdag morgon och det nya regisreringsbeviset låg i brevlådan idag.
  7. 2 points
    Idag vart övre fästena klara och balken svetsad på plats. Så nu kunde jag mäta ut reaktionsstagen och har kapat upp dem. Dags för svarven igen för lite svetsändar med andra ord 👍
  8. 2 points
    Jo jag hoppas att vintern ska ge många lyckade kvällar och helger i garaget så att jag kan göra sfro 2 innan sommaren. Av erfarenhet ska man inte ta ut tiden i förskott:)
  9. 2 points
    Idag tog jag tag i saken och gjorde iordning nya balkar till ryggstödet som nu huserar fästen till reaktionsstagen också 👍
  10. 2 points
    Arbetet på bränsletanken rullar på med: -tillverkat en bockmall till tankskotten -kapat till plåtar till tankskotten -bockat flänsar runt om - mätt ut positionerna till skotten på tanksvepet och borrat nithål - positionerat skotten i tanksvepet och samborrat, därefter demonterat allt och gradat alla borrhålen Det blev 348 st borrhål totalt. Nästa jobb är att tillverka klaffar till 4st skott, borra diverse hål i skotten för bränslet så det kan flöda mellan skotten. Men jag vet inte storleken på något av dessa hålen, jag får gissa.
  11. 2 points
    Tror nog inte det finns speciellt många som kör 1000mil/år utan snarare närmare den lägre siffran. Själv kör jag ca 200mil/år. Sedan har nog dem flesta sjuaägare bra mycket bättre koll på sina bilar än gemene personbilsägare ute i landet, så jag tycker nog inte att sjuor skall liknas vid en vardagsbil. Jag själv vet exakt vilka brister/svagheter jag har på min bil och har därmed koll på dom hela tiden också, inte bara 1gång/år. Sedan förstår jag inte varför TS beslut om T12BF skall ifrågasättas överhuvudtaget. Har dom beslutat det, så bör vi väl bara rätta oss efter det (och utnyttja möjligheten). Jag fick min T12BF besiktigad samma dag som Jörgen och jag är väldigt glad över det, för nu slipper jag besikta bilen varje år för mina ynka 200mil/år.
  12. 1 point
    Första reaktionsstaget klart och provmonterat 👍
  13. 1 point
    Blir lite fundersam till din handbromsinstallation. Vart är vågen? (Nej har inte varit med i historiken, så kan ha missat något) Utan våg så kommer ena oket nypa före det andra, och du får inte bromsverkan på båda oken då ena vajern blir stum och inte den andra oavsett hur bra du justerar. Plocka lämplig våg från ett handbromskit från biltema om du nu inte kan tillverka en bra plåt att använda 👍
  14. 1 point
    Hej! Tänkte försöka samla lite olika länkar här som ger oss en bättre inblick i hur upphängningar funkar. https://www.youtube.com/watch?v=x0oi9SHJPvg
  15. 1 point
    Undre fästet på plats. Återkommer på övre då jag ska designa om och integrera fästet i ryggstödet.
  16. 1 point
    Jo detta var som vanligt toppen Magnus , et tar tid men vi får mer o mer klart ..:-) , Nu nytt forum åxå ..
  17. 1 point
    Externa batteripoler monterade. Underlättar om man skulle behöva starthjälp eller när batteriet ska laddas. Har haft igång ett litet syprojekt men blev inte riktigt nöjd så det är lagt på is tills senare. Inte hänt så mycket mer de sista veckorna, varit på tok för mycket på jobbet så orken har inte funnits när det blivit sena kvällar. Men jag hoppas att jag snart ska få möjlighet att pyssla på i garaget. Höll på att glömma att jag sytt ihop en form av kudde så barnens bilstol äntligen gick att montera. Det blev första provturen för barnen vilket även var säsongens sista tur med bilen. Det var uppskattat.
  18. 1 point
    Varit på OPUS och fått klarhet i fallet. Felet som begåtts är att bilen skulle varit kontrollbesiktigad i samband med registreringsbesiktningen. Bara den får en godkänd kontrollbes så ska den bli bes. fri till 2099. Det konstiga är att jag kunnat ta den i trafik utan kontrollbesiktning..... De irriterande stavfelen / felinformationen skulle han rätta till imorgon.
  19. 1 point
  20. 1 point
    Här finns det lite kalkylatorer att testa olika saker med till ditt bilbygge ! https://www.racingaspirations.com/apps/weight-distribution-calculator/ https://www.ridetech.com/info/tech/spring-rate-calculator/
  21. 1 point
    Ah tror den kommer väga mellan 600 och 1000 kilo [emoji23][emoji23] med veddes vikt 650 om man fördelar det 50/50 fram/bak så hamnade jag på runt 400 lbs fjädrar fram och strax under 200 lbs bak så det skulle kunna funka att räkna så. Det stämde rätt väl överens med jörgens också, dock så har jag höftat måtten på a-armarna efter mina ur minnet [emoji848][emoji848][emoji41] Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  22. 1 point
  23. 1 point
    Då har det gjorts ett enskilt godkännande hos Fordonsprovarna i Göteborg och det gick utmärkt. Inga anmärkningar och bilen har fått sitt regnr. Allt gick på 40 minuter. Nu är det bara att vänta på nummerplåtar så man kan hinna åka lite. Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
  24. 1 point
    kolla Enem och stig kristianssons bil i Hörby
  25. 0 points
    Det är väl så att en del bedömer efter 50 år som det står i ts kriterier, och då faller ju egentligen de flesta 7or bort på det tekniska. Det är ju ganska få som kör med gamla stötstångsmotorer och förgasare osv. Sen ska de ju nästan aldrig användas i trafik heller enligt reglerna. Några kör ju 50 mil medans andra kör uppåt 1000. Precis som med vanliga bruksbilar så släpper ju vissa bilprovare igenom rent livsfarliga bilar med rostiga bromsrör, bromsskivor som nästan inte har någon blank yta kvar, dåliga stötdämpare osv medan andra slår ner på minsta lilla. Lite konstigt att så många får igenom T12BF utan knorr med tanke på tekniken och hur mycket man kör bilarna.
×