Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 02/19/2024 in all areas
-
14 points
-
10 points
-
Då har man skaffat sig lite pyssel i form av ett Gt40 chassie och glasfiberkaross från Tornado. Var egentligen på jakt efter ett Pantera projekt när denna dök upp på Blocket, så va fan varför inte GT40. Planen i skrivande stund är att plocka ihop bilen som en caferacer som man kan ha som bruksbil på sommarhalvåret. Har lite olika motorer att välja på, men det lutar åt att köra med en Ford modular 5,4 och låda från Audi R8. Började lite smått i helgen och provmonterade kaross på chassiet, var beredd på det värsta efter att ha läst lite på detta forum innan, men tycker nog prylarna lirade helt ok, vi får se när jag kommit längre i processen om jag är lika hoppfull....9 points
-
9 points
-
Efter många timmar i garaget under vintern, börjar då äntligen intercooler och kylare komma på plats. Har ju fått lära mig att svetsa aluminium, vilket jag har upptäckt inte är det enklaste. Många timmar har gått åt till att klura ut dragning av rören till intercoolern (för att plats under noskonen). Men nu är nog det mesta svetsat, har kanske något fäste kvar till fläktkåpan. Behöver även trycktesta både kylaren och intercoolern. Sedan blir det bara att kolla så att allt verkligen går att montera. Har redan upptäckt att jag måste demontera krängningshämmaren för att kunna montera fläkt, fläktkåpa och kylare på ett vettigt sätt. Ett riktigt tetris med andra ord. Frigången mot noskonen har inte varit det enklaste, men nu får allt plats med några enstaka millimetrar tillgodo. Innan jag lyfter i motorn, måste jag måla allt som har modifierats på chassit. Samt fixa till en bra avskärmning runt hela paketet fram, så att luft inte kan smita runt kylpaketet. Problemet är bara att jag behöver anpassa det till 2 noskoner (som det är en aning skillnad på). När väl motorn är på plats, kan jag göra färdigt tryckrören mellan turbo-intercooler och intercooler-motor. Men det är en enklare historia. Jag börjar äntligen se ljuset i tunneln 🙂 Får väl hoppas jag har färdigt bilen innan sommaren kommer.8 points
-
7 points
-
7 points
-
Den nya dyra batteriet löste inte mitt problem med backen . Det visade sig vara ett så kallad "smartbattery" som stängde av vid en vis belastning . Så efter all huvudvärk och ett stort håll i plånboken blev en mekanisk Quaife qba2r replika från Spanien. Som en tröst passade drivaxlarna så jag behövde inte fixa nya . Bara byta sida på dem. Mer tur än skicklighet där. Installerade en varning lampa på instrument konsolen som blinkar när backen ligger i . Stör mig lite att sargen på lampan är silvrig 🙂 Hastighetsmätare och handbroms justering nästa .7 points
-
6 points
-
5 points
-
4 points
-
Nä det är shake down som gäller , saltet är borta och nästan regnet så första möjligheten att köra lite. Allt är mer eller mindre klart , broms balans och allmänt uppförande. Den är lite hårt fjädrad fram med hacket hårdare än 9-3 aero fjädrar ( de som satt i donatorn) och jag tro det påverkar att corner weighten inte är helt injusterad oxå , inbillar mig att den dynamiskt svänger in lite lättare höger än vänster , men det kanske får bli senare känns helt klart besiktnings bar. SFRO II skall bokas asap EDIT : efter lite grova beräkningar skall det vara 7kilos fjädrar enligt spec --> med gissad vikt är den fjädrad tillca 2.4Hz 😆 hälften hade nog varit lagom på en glass åkar bil.4 points
-
3 points
-
3 points
-
3 points
-
Som utsatt objekt för annans produktion är det svårt att veta hur slutresultatet blir, tycker Arto är grym och naturlig. Kan se tillbaka på mitt eget framträdande i Biltokig på SVT som var ok i jämförelse. [emoji16][emoji106] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk3 points
-
Och precis som jag inte uppskattade det så har ni rätt att inte hålla med om mina åsikter heller, gud vad tråkigt och enformigt allt skulle vara om alla tyckte lika om allt 🙂 Men mitt inlägg var INTE riktat som kritik mot varken bygget eller byggaren, utan som jag skrev så är det en strålande insats från Arto som verkar naturlig framför kameran och även kul att hans fantastiska bygge får lite tid i rampljuset samt att en reporter har valt att uppmärksamma det. 🏆 Väl förtjänt Arto (Köpte numret av bilsport där ditt bygge är med också, var givet köp så fort man fick reda på att reportaget hade gjorts) P.S. Då varken jag eller någon reporter lär göra ett perfekt reportage om mitt bygge så lär du aldrig få se den där filmen du refererar till @Jocke4U3 points
-
3 points
-
Aj, aj, aj! Nu var det långt mellan uppdateringarna igen. Tyvärr blir det långa pauser i byggande pga av allt annat som ska hinnas med. Jag skyller på 7:an, Jaggan och några motorcyklar. Sanningen är också att jag suttit lite fast i framvagnsgeometrin. Den blir lite knepig i och med att A-armarna inte sitter parallellt med bilens centrumlinje. Jag fick lov att lära mig lite Fusion 360 för att verifiera mina tankar. Nu är i alla fall A-armarna svetsade och t.o.m. lackade så att jag kan montera bussningar etc och säkerställa att fästen hamnar på rätt ställe. I och med att A-armarnas mått blev beslutade kunde jag också svetsa resten av rören i framvagnen. Nästa steg blir fästen för A-armar och stötdämpare. Sen borde bilen kunna stå på egna hjul för första gången! Sakta men osäkert framåt. 🙂3 points
-
Då var det dags för motorhuv. Först en pappmall. Sedan lades mallen..... ja, gången kan ni nu. När det ska bockas kallas Bengt in, tack igen för hjälpen. Hörde att man bör ha värmeskydd på ljuddämparen så jag böjde till en enkel i aluplåt. Har börjat med skärmbreddning, skärmar ska passa två olika fälguppsättningar / däcksbredd. Provkörning och slutbesiktning närmar sig, ska bli riktigt spännande att se hur bilen går. Hur blir bromsarna? Väghållning? Styrning? Ax? Komfort?! Ljudnivå? Acceleration? Toppfart? Prestanda? Ballfaktor? Vilka bilar kommer jag att kunna dra ifrån vid rödljusen? Ja, frågorna är många.3 points
-
Det har bara varit arbete med motorkåpan sista tiden, dels det vanliga arbetet med att lägga i kolfibern, peelply, flödesnät och sist vacuumpåsen. Sedan krånglade det en hel del med läckage. Pressade påse tejpen flera gånger, letade hål och till och med så slipade jag hörnen på formen och penslade på polyester. Till slut slet jag bort vacuumpåsen och la dit en ny och då fick jag fullt vacuum direkt. Nu på förmiddagen så släppte jag på epoxin, efter 20 minuter var det klart. Om 3 dygn kan jag se resultat 😀.3 points
-
Det går inte en dag utan man lär sig något nytt. Jag lärde mej att inte lägga på för mycket polyester och glasfiber på en liten detalj, det blev väldigt varmt när polyestern härdade, så varmt så att min plugg i 3D printad PLA blev helt deformerad. PLA börjar mjukna vid 50 grader. Så första försöket blev skrot. Vis av erfarenhet så gick det bättre med de två halvorna jag gjorde sedan. Nu måste jag printa en ny plugg och lacka den. Jo, så har jag lagt in några fler lager kolfiber i formen till motorkåpan. Sandpåsarna i botten på formen tynger ner väven å håller den på plats, nästan som ett par hjälpande händer. Hoppas att jag kan gjuta motorkåpan denna vecka, arbetet med vingarna har tagit mycket tid.3 points
-
3 points
-
Jag har stört mig på denna onödiga 180 graders sväng på slangen pga att orginal vattenröret pekar frammåt när expansionskärlet sitter bakåt. I går blev det tömning av kylsystemet och bort med värmesköldar och grenrör för att fixa detta. Lite vinkelslip och lite svets löste problemet. Väntar in en ny packning innan det kan återmonteras och för att lyxa lite extra tog jag med det till jobbet och fick svetsen penetrantprovad bara för att vara på säkra sidan. Den fick godkänt på täthet men utseendet var väl bara 3 av 10. 🙂3 points
-
3 points
-
Välkomna till LocostSweden årliga bandag (trackday) med tillhörande mat kvällen innan. I år ska vi försöka få till något extra, eftersom det är klubbens 20-årsjubileum. Har ni tips eller önskemål, så posta det här eller skicka ett PM. P.g.a. höjda kostnader för banhyra och ambulans, har vi blivit tvungna att justera priserna lite. Bandag lördag 3/8 Bandagen går under SMA's försäkringar (som man ska ha ordnat själv innan). SMA licensen fixar man via deras hemsida: http://www.smalic.se/forare/ Bankörningen kostar för medlemmar 1200kr/bil (inkl. 1 förare) + 250kr/extraförare (på samma bil). Motsvarande för icke medlemmar 1450kr/bil (inkl. 1 förare) + 250kr/extraförare (på samma bil). På detta sättet kan man alltså vara flera förare på samma bil utan behöva betala en full avgift om bara vill prova på lite grann. Anmäl antalet förare/bil i anmälningslistan, om inget avges utgår vi från att det bara är 1 förare. Alltså, är du medlem och kör själv med din bil, så kostar det 1200kr. Har du med dig ytterligare en förare på din bil, så kostar det totalt 1450kr. Motsvarande för icke medlemmar är 1450kr (för bil + 1 förare), 1700kr (bil + 2 förare)... Anmälan görs här i tråden och betalning sker till PlusGiro 367442-1 (var noga med att märka betalningen med "Kinnekulle" och "namn"). Betala totalavgiften med bil + alla förare, det blir enklast för oss att hålla koll på betalningarna på det sättet. Gör upp kostnaden för extra förare internt. Skapa ett nytt inlägg i denna tråd där du kopierar tidigare anmälda och lägger till dig själv (med info). Obligatoriskt förarmöte 8:15 på lördag! Regler, checklista och mer information för bankörningen finns här: Regler och rekommendationer för Kinnekulle 2024 med Locost MK.pdf Checklista Kinnekulle 2024 Locost MK.pdf Hjälpa till med arrangemanget? Är du intresserad att hjälpa till med arrangemanget (stå en stund vid huvudpostering eller ljudmätning), så meddela oss det antingen via PM eller här i tråden. Karossbilar Medlemmar som inte har en färdigbyggd bil kan komma med sin karossbil. Blir det många vanliga bilar, så kommer dessa få åka i en egen grupp. Vi kommer ev. bjuda in andra klubbar. Minderåriga passagerare Minderåriga från 13 års ålder tillåts som passagerare i vissa pass, kolla under bandagsregler ovan vad som gäller. SMA Försäkring När ni skaffar endagars SMA kan ni använda denna information: Tävlingsnamn: Trackday Kinnekulle 20240803 Tävlingsarrangör: LocostSweden Tävlingsgren: Trackday Matkväll fredag 2/8 Vi arrangerar så att vi får låna grilltunnor och någon typ av grillbuffé eller liknande. Följande priser gäller: Medlemmar: Gratis Barn upp till 15 år: Gratis Personer över 15 år: 250kr (alternativt att man löser medlemskap och därmed är det gratis att delta i grillkvällen). Eftersom vi inte kan hantera kontanter på plats, så måste man betala in detta på postgiro eller gör upp det med Micke Lvov @heralue (vår kassör), innan man kommer upp till Kinnekulle. Grillen tänder vi ungefär vid 17:00. OBS! För att vara säker på att man får mat, så behöver ni ha anmält er senast 28/7! Boende Det brukar finnas möjlighet att låna funktionärsstugorna, med 16 sovplatser. Kostnaden har tidigare varit 100kr/säng, uppdaterar med korrekt information inom kort. Separat anmälningstråd kommer upp för detta. Annars har vi som tidigare år möjlighet att övernatta i nedre depåområdet i eget tält, husvagn eller under bar himmel om man önskar. Bildelsloppis Alla har vi väl delar liggandes som vi inte använder. Ta med detta (om ni har plats), så kan vi köra en bildelsloppis. På så sätt kanske dina överblivna delar kommer till användning hos någon annan. Finbilsutställning eller bara hänga på banan... För den som inte vill köra på banan men som ändå vill komma på arrangemanget, så finns det möjlighet att ställa ut sin bil på gräskullen inne på banområdet. Eller kom för att umgås med likasinnade, bara för att... Ta även med familjen, så kanske dom börjar förstå varför du tillbringar tid i garaget eller framför datorn. Det finns säkert plats att åka med några varv som passagerare i någons bil.2 points
-
Jag röstar för att du utgår ifrån att undre bärarmen ska va horisontell vid rideheight och att du flyttar upp styrväxlen en bra bit och dessutom breddar den så tror jag att du löser flera problem.2 points
-
2 points
-
Jo, det blir bra men det är sjukt mycket jobb med att komma dit. Ringer MacLaren ska jag fråga om de har några enklare arbetsuppgifter 🤪2 points
-
Idag löstes ett gammalt men lågprioriterat problem med att bränslepumpsrelät ligger och drar tjuvström bara batteriet är inkopplat. Jag vet inte riktigt varför det gör så men nån feltolkning nånstans när jag gjorde om elsystemet till motorn troligtvis.2 points
-
Jobbat vidare o felsöka maskinen statorn o vevaxelgivarn låg inom spec vid uppmätning så där kan jag montera tillbaka.. Ny främre kardan är beställd sen ska börja o montera allt för kunna fortsätta felsöka varför har ingen gnista vid start.. prova lidels plasmaskärare o skar upp dubbelt så stort hål under motorn så blir lite servis vänligare en va innan o för 1100:- va den ett trevligt tillskott i garaget..2 points
-
2 points
-
2 points
-
2 points
-
Skärmstagen är nu helt klara och vilken skillnad den blev. Nu skallrar dom inte så fort man kör över ett litet gupp. 🙂 De gamle hålen är igensvetsade och de yttre ändarna på rören har fått 3D printade pluggar. Ett annat vinterprojekt var att få denna loggan jag ritat målad av Robert på Magic Line pinstriping.2 points
-
Tack, kul att du gillar 😀 Flänsarna är gjorda av massivt kartongpapper t=2,0mm. Köpt på ett tryckeri, används ofta till plakat. Vaxat med släppvax 4ggr. Har tidigare gjort "släpptest" med både epoxi och gelcoat/polyester, det var inga problem.2 points
-
En bra början är att köpa en mondeo rep handbok Biltema eller haynes eller kanske båda2 points
-
@HeikkiJag hade aldrig meckat bil innan jag byggde min förra, men med hjälp av forumet och youtube löser man mycket. Detta forum är ett av få som aldrig idiotförklarar någon eller har otrevlig ton. Fråga på, så löser du det!2 points
-
2 points
-
2 points
-
1 point
-
Jag mätte upp min scrub till 15 +/- 3 mm och det var inga problem alls. Tror inte 22 är nåt problem heller, det är mer om du kommer över 30-40 som det verkar bli problem.1 point
-
1. Jari Kinnunen, 1 på mat, förhoppningsvis 1 bil också 2. Fredrik Vedde Engzell 2 mat 1 köra 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.1 point
-
Det är ju busenkelt att byta kamrem på en Zetec, ja det finns fixerings verktyg men mått uppgifterna på dom finns på nätet. //Nisse1 point
-
Kul att du gillar bygget 😀 För omväxlings skull så har jag jobbat lite på sidepoden. Renskurit nosen som jag pressgjöt tidigare och kapade av motsvarande distans på sidepoden. Det har varit perfekt att ha formen som hjälpmedel när jag placerat och gjutit fast nosen. Med nosen på plats så kunde jag mäta in och kapa i sidepoden så att den passar mot ramsidan, mäta 10 gånger och kapa 3 gånger så det inte blir fel. Nästa steg är att kapa till vinklarna som ska limmas på insidan, funderar på att limma dem med Sikaflex 221 istället för epoxi. Jag har tidigare gjort vidhäftningsprov/dragprov och det sitter som berget och dessutom har materialet bra tekniska data. Dock fattas jag två vinklar så jag får gjuta dem innan jag gör den andra sidepoden.1 point
-
1 point
-
Det är mycket jobb för att skapa ett avgassystem, det mest utmanande har varit att pussla ihop mitt söndersågade grenrör. Det är inte klart ännu men jag har skarvat ihop 3 av 4 rör med nio skarvar/svetsar nu har jag bara fem skarvar kvar. Jag tröttnade lite på grenröret och gav mej på ljuddämparen och up-pipen. Jag insåg att det blir lättare att göra det sista på grenröret om jag har motorn upp och ner i en motorställning. Nu vet jag att grenröret går fritt från ramen och att det går demontera utan att lyfta motorn däremot är det inte säkert att det går byta oljefilter utan att lossa grenröret lite, vi får se senare. Jag är nöjd med ljuddämparen och dess placering, jag ska göra någon form av värmebarriär mellan ljuddämpare och växellådan. Undrar vad som är effektivast en polerad plåt emellan eller en isoleringsmatta på vxl. Jag provmonterade bågen men svetsar fast den senare när jag fått hem säkerhetsbältet. Min plan är att montera rullen till bältet i bågen någonstans, kanske i ett tvärrör. Kanske bäst att beställa lite aluminiumplåt till bränsletanken så jag inte står utan jobb, tänkte svetsa tanken i 2,0mm 1050 alu.1 point
-
Så fick jag de efterlängtade plåtbitarna i mitten på veckan. Iväg och bockade några på mitt fd jobb i en bättre kantbockmaskin. Sedan skulle jag bocka plåtar till stolfästen, aluminium 6061-T6 min bockradie 8mm, det var inte lika enkelt och till slut gick jag tillverka ett eget ”verktyg” av en 16mm rundstång jag hade liggandes i brahalådan. Det var väldigt trevligt att montera ihop och svetsa nosplåtarna, perfekt passning med laserskurna plåtar. Nu har jag förbrukat tre flaskor m gas , a 11 liter, argon 895kr per st. Och så fick jag hem en del grejer från UK bla ett växellådefäste, tyvärr var det en alltför stor variant som inte får plats mellan ramrören, det var okej att returnera, och så har jag beställt ett annat fabrikat från Polen. Just nu ligger jag i soffan med en mansförskylning, orkeslös sedan fredagen. Det blir nog inte mycket gjort den närmsta tiden med sjukdom å Jul 🎄 mm.1 point
-
OK, då har du en plan och tanke. Om jag ska ge ett tips, så är det att det inte är så dumt att bygga de stumma fästena så de vid behov går att byta till samma styvhet som det till motorn. Gustaf1 point
-
Det blev inte som jag hoppades-jag trodde att jag skulle få hem 100st laserskurna plåtar men så blev det inte. Jag vill inte ringa och stressa firman eftersom det är ett ”kamratjobb”. Däremot blev jag glatt överraskad när en vän ringde och berättade att en lokal bilfirma som höll på att flytta till nya lokaler skulle skrota en massa Subaru specialverktyg och jag fick komma och hämta dem annars gick de till soptippen. Egentligen är jag bara intresserad av motorverktyg men vid ett sådant här tillfälle är det inget att tveka på att ta alltihopa. Denna Subarumotorn och växellåda ska jag använda, nu är det bara kvar att bygga en ny oljesump men det blir inte gjort förren jag har positionerat motorn i ramen å ser hur form och storlek kan bli. Till motorn kommer jag ha en MaxECU Sport. Och så har jag arbetat lite på bakvagnen också men skulle behöva en del skurna plåtar för att komma vidare.1 point