Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/19/19 in all areas

  1. 9 points
    Fick rulla ut den i friska luften efter lite lack och polering. Bara besiktning kvar 🙂 MĂ„lade avgassystemet med vĂ€rmetĂ„lig fĂ€rg. FĂ„r nog mĂ„la intercoolern svart ocksĂ„.Det svarta gallret framför försvinner typ.
  2. 8 points
    Sfro 2 klar, reg bes bokad nÀsta vecka!
  3. 8 points
    Jag lyckades att backa ut !
  4. 7 points
    Efter extremt mycket slit sÄ sitter dörrarna pÄ plats. Man blir aldrig nöjd med passform pÄ en sÄdan hÀr bil. KÀnns som man kan hÄlla pÄ i evigheter, men nÄgon gÄng mÄste man dra Ät skruvarna och aldrig lossa dom igen. Har inte gjort klart dörrstopp och öppna inifrÄn Àn,men det hoppas jag ska bli klart snart.
  5. 6 points
    DÄ var det dags att starta en trÄd om mitt nya inköp! Bilen Àr en Westfield byggd av Stisses Garage i Motala 2009. Enligt uppgift byggde dom 2st samtidigt (om nÄn har info om den andra sÄ Àr jag nyfiken) Vet inte sÄ jÀttemycket om den, Ànnu! Zetec 2,0 Typ9 lÄda Link G4 Storm styrsystem Fick Àven med ett bolt on turbokit, med en Garrett TB28 och vattenkyld IC. Planerna Àr först att lÀra kÀnna bilen, kanske putsa lite! NÀsta steg blir att fÄ igenom bokstavskombon T12BF, för att dÀrefter montera tillbaka turbokittet. Bilen Àr mappad med turbon av Tobias pÄ Witune i Arboga och ska leverera ca200whp. LÄter lÀmpligt mycket tycker jag!
  6. 6 points
    Regbesiktning 2 gick bra. Fick igenom T12BF 🙂 Besikta Valdemarsro. 1200:- för besiktningen och 479:- för en vanlig. Ringde i morse och fick tid samma dag. Det var lite grĂ„zoner med felplacerade framblinkers och diffust halvljus, men jag behöver inte komma tillbaka. NÅGONSIN! đŸ€©
  7. 6 points
    SÄ hÀr blev det i rÀtt material. Det Àr ju inte samma form som orginal men ger lite kÀnsla Ät det hÄllet. Stöttan för bÄgen var i vÀgen men nu finns det ju en logik med tossigheter och konstiga vinklar. Urtjacket nere till vÀnster ser ju ut som om momentstaget passar in fint i utrymmet vid full infjÀdring. Svetsningsgudarna var med mig den hÀr gÄngen Förutom att jag stötte i wolframtrÄden ett antal gÄnger gick det riktigt bra. Det Àr nog lika bra att fixa tanken till vindrutespolingen och kolla om gudarna hÀnger med en stund till. (Det Àr lika jÀkla nervöst varje gÄng nÀr det ska tiggas ALU)
  8. 5 points
    Hej! Efter att ha surfat runt pĂ„ detta eminenta forum till och frĂ„n nu i nĂ„gra Ă„r, har jag Ă€ntligen fĂ„tt ett ok av min sambo att bygga en bil. SĂ„ för att ge mig en lite spark i r*ven startar jag nu en byggtrĂ„d. Inget i bygget Ă€r spikat Ă€n. Tanken Ă€r att det ska bli en glassĂ€tarbil. Men tĂ€nker mig Motor: SAAB 2.0T B204E. Kanske en Volvo sug 5:a V-lĂ„da: R25-R28. LĂ„da till Volvo 5:an? Hört talas om nĂ„gon m90, den ska dock vara ganska ovanlig. Bakaxel: (denna har jag) frĂ„n nĂ„gon Volvo, tror 740 Chassi: Mcsorley 7:442E (ritningen för det chassit jag har utskrivet) Har skaffat 48m 25x25x2 Hjul: Har 20" som mĂ„tt hjul just nu. Lite funderingar: Behöver jag ett sĂ„ "stort" chassi som 7:442E? Är ute efter en bil som ser "fet" ut. Tror Ă€ven att den breda nosen passar bĂ€ttre, om jag ska köra turbo. Kan tĂ€nka mig andra motor- och v-lĂ„ds- alternativ ocksĂ„. Uppdateringarna lĂ€r komma sporadiskt Utan bilder har inget hĂ€nt, har jag förstĂ„tt. Den fina bakaxeln... Lite rör som ska kapas till och svetsas ihop, till ett chassi förhoppningsvis. PĂ„ Ă„terhörande.
  9. 5 points
    Nu Àr första bankörningen avklarad i Är! Har bara kört pÄ bana engÄng tidigare pÄ Kinnekulle med locost klubben sÄ var förvÀntansfull:-) Lyckades som bÀst med 1.32 enl race chrono och inbygd GPS. Hayabusa motorn gÄr jÀtte mkt bÀttre Àn min gammla zetec. SÄ pass att jag fick hela tiden hjulspin pÄ ett hjul ur kurvorna. Bilen toppade 190kmh pÄ rakstrÀckan vid varvstopp sÄ mÄste nog byta utvÀxling och ngn form av diffspÀrr. Ett antal sjuor var pÄ plats var av en westfield med widetrack och r1 motor lyckades köra 1.25-1.26 tider!! Och en skitsnygg Gulf tiger med duratec motor som körde ganska jÀmt med mig sjÀlv Skitkul att köra pÄ bana. Klubben/medlemmarna borde anordna fler körningar inom klubben :-) received_455257321941290.mp4
  10. 5 points
    Nu har motorn landat i sin torrdocka , och lÀr blir kvar dÀr tills den Àr helt fÀrdigbyggd samt provstartad.
  11. 5 points
    Var tvungen att slÀnga ihop ett kombinerat motorstöd/motorrigg att husera motorn nÀr den vÀl ska ut frÄn bilen alternativt prov starta upp den i, den Àr byggd efter bilens ram mÄtt sÄ det gÄr med fördel Àven bygga ihop motor och ÀndÄ veta att den fÄr plats Àven i bilen.
  12. 5 points
    DÄ börjar alla delar pÄ instrumentbrÀdan sitta fast.
  13. 5 points
    Filar vidare pĂ„ de nedre A-armarna Bara plĂ„ten som stötdĂ€mparfĂ€stet ska sitta i kvar! SĂ„dĂ€r delarna till förarsidan klara! 😁
  14. 5 points
    Hej Jag har anmÀlt mig. Körde igÄr pÄ Kinnekulle, gick bra men det var vÀldigt varmt. Sedan kom ovÀdret... men det ger ju mer trÀning :). VÀnliga HÀlsningar Andreas
  15. 5 points
    Man Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n insikt av att man Ă€r lite för lĂ„ngt ner i det nya trĂ€sket . Denna dagen var nog lite av Ullared för mĂ€n ( Jag var i SmĂ„land) ” fĂ„ngsten ” blev en absolut full 9-5 med fĂ€llda sĂ€ten , orange kabel och elektriska lĂ„dor med konstiga kontakter med grova kablar 😗 och pĂ„ det lite krom till en 60 Ă„r gammal bil
  16. 4 points
    Denna kommer nog mÄnga hÀr se fram emot:
  17. 4 points
    Tackar! Det blev en Westfield, ska försöka fÄ upp en trÄd snart! Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk
  18. 4 points
    Go kÀnsla att ta ner ramen frÄn svetsjiggen, och stÀlla den pÄ egna hjul!
  19. 4 points
    Andnings hjÀlp oxÄ ( sorry för jag sÀnker nivÄn pÄ en seriös frÄga )
  20. 4 points
    Vi har kommit överens om att jag, Vedde, Andreas och förhoppningsvis Kjell delar pÄ huvudposteringen under dagen. Hoppas vi kan lösa flaggvaktsposteringarna pÄ dom andra deltagarna, men det fÄr vÀl tiden utvisa om det blir sÄ.
  21. 4 points
    SÀtter ihop instrumentbrÀdan
  22. 3 points
    Det finns undantag, Ă€ven i UK ....Northwest Propshaft Ă€r ett sĂ„dant. Hade mail-diskussion med dom som mest liknande chat. Efter bestĂ€llning sĂ„ tillverkade dom, lackade och packade - skulle varit hos mig inom 24 h. Dock schabblade tullen/fraktbolaget sĂ„ det tog 48 h. Nortwest drev Ă€rende emot fraktbolaget pĂ„ eget initiativ och jag fick tillbaka nĂ„gra hundra. Fick Ă€ndĂ„ kardanen snabbare Ă€n vad PostNord klarar av inom lĂ€net 😉 😄
  23. 3 points
    IMG_9364.MOV Fick Ă€ran att köra en tjej kompis idag dĂ„ hon fick fira sin möhippa, kul att filma olika reaktioner hos mĂ€nniskor 😄 Tror adrenalinet lĂ„g högt hos henna men hon var Ă€ndĂ„ riktigt tuff 😄
  24. 3 points
    GÄr inte att ge nÄgot definitivt tips om man inte vet exvis fjÀderhÄrdhet, utvÀxling, fjÀdervinkel osv pÄ ett bra sÀtt. Finns info pÄ nÀtet hur man gÄr tillvÀga pÄ och bestÀmma vilken frekvens man ska ha pÄ fjÀder, gata ,trackdays eller bana. men för att du ska fÄ ett hum om det Àr fjÀder eller stötdÀmpning som Àr för hÄrd sÄ man börja med att se till att stötdÀmprna Àr i sin mjukaste instÀllning runt om sÄ enbart fjÀdern jobbar , om du med detta kör lugnt o fint ,sÀg i 70kmh och det stutsar ,inte gungar, dÄ har du för hÄrda fjÀdrar. För mjuka fjÀdra kan man till del justera till det bÀttre med mer dÀmpning MEN för hÄrda fjÀdrar kan man aldrig justera rÀtt, du tappar fÀste snabbt. En mjukt satt fjÀdring krÀnger mer MEN har ett bra grepp, för hÄrd krÀnger mindre och tappar greppet direkt.
  25. 3 points
    Bygget fortsĂ€tter med diverse smĂ„justeringar. Planen Ă€r att Ă„tgĂ€rda allt som har med funktion och körbarhet innan vintern och ta allt visuellt under Ă„rets mörka timmar. Fixade till en liten dyna till stolen av liggunderlag som klĂ€ddes med vinyl, det fĂ„r bli ngt finare senaste men jag behövde testa vilken höjd jag hamnade pĂ„. Med stolen som jag har nu sĂ„ sitter jag med okej avstĂ„nd till huvudbĂ„gen men med problemet att jag sĂ„g alldeles för lite av framĂ€nden av bilen (och inte höger skĂ€rm). Jag valde att kapa av ca 20mm av vindavvisaren och för att göra den lite roligare sĂ„ gjorde jag Ă€ven en urkapning i mitten. Nu kĂ€nns det som om jag sitter pĂ„ en mkt bĂ€ttre höjs och med bĂ€ttre sikt framĂ„t đŸ‘đŸ»
  26. 3 points
    Har bytt ut mitt lilla garage mot en lite ljusare och rymligare arbetsplats för ett par dagar. DÀr finns ocksÄ trevlig utrustning som denna. Vilken skillnad det Àr att svetsa med en riktig svets istÀllet för min leksak frÄn verktygsboden.
  27. 3 points
    Tackar Peter👍 Det Ă€r ju ingen orginalare man snickrar pĂ„ och vissa saker Ă€r intressantare Ă€n andra, varför vet jag inte sĂ€kert men tror att det Ă€r sjĂ€lva görandet som lockar.... En sĂ„dan sak Ă€r expansionskĂ€rlet. Är det nĂ„gon som har nĂ„gon som helst idĂ© om varför det sĂ„g ut som det gör, som om man hittat nĂ„gra aluminiumbitar pĂ„ golvet och bara svetsat ihop? Formen kĂ€nns ju nĂ„got omotiverad och t.o.m. ful (vilket absolut inte hindrar att man gör en som liknar ). (LĂ„nat en bild pĂ„ nĂ€tet)
  28. 3 points
    Hej, styrkort pÄ plats i controllern och motorn pÄ plats i Elvito : Mvh PÀr
  29. 3 points
    Super bra vÀder och jÀtte mÄnga fina bilar att titta pÄ. Men lite trÄkigt att det var sÄ fÄ frÄn klubben pÄ plats!
  30. 3 points
    Jag driver ju brĂ€nslepumpen pĂ„ batteri 😁
  31. 2 points
    HĂ„ller pĂ„ att plasta nu, kul e de Kapade och plastade för löstagbara Ă€ndstycken pĂ„ brĂ€dan sĂ„ den smiter förbi bĂ„gen. Det Ă€r verkligen smidigt att anvĂ€nda Feltemas PE-belagda aluminiumtejp dĂ€r man inte vill att plasten ska fastna. Å sĂ„ bilder pĂ„ spolarburken. Jag Ă€r helt oskyldig till dom snyggare svetsarna i hörnen, sannolikt Ă€r det en kines som blippat ihop dom. Tanken var en expansionstank (ebay) men fick ny funktion med annorlunda lock och kavitet för spolpumpen. Den Ă€r för lite "bling", kanske... blir det scotch-brite behandling?
  32. 2 points
    Snyggt! Kanske du skulle ha ett nytt forumnamn sĂ„som "ElÂŽGeek" 😉 😄
  33. 2 points
    Har tagit tag i ett projekt som startades upp för lÀnge sedan . Det började med att jag kom över ett par begagnade Waterman manluckor. För att kunna rymma tankgivaren i den sÄ fick jag offra luftningsventilen. Sen vart det till att tillverka locken för tankrörsinterface SÄ komplett ser det ut sÄ hÀr
  34. 2 points
    Nu sÄ, bara att byta sÄ ska vi vara pÄ banan igen. [emoji16][emoji106] Nu vill jag bara köra! /Vedde Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk
  35. 2 points
    Hej, bygge av Tesla 48 V batteripack : Mvh PĂ€r
  36. 2 points
    Lite mer klart vid mittentunneln
  37. 2 points
    Framsteg, svetsbordet Àr nu konverterat till plastningsfixtur. Sparar 3 m3 cellplast (och pengar) pÄ spÄnskiveutfyllnad.
  38. 2 points
    Det Àr en sÄn billig jag har som sabbade hela min dag med mappning. Nu blir det nÄgot mer pÄlitlig sak! /Vedde Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk
  39. 2 points
    Har börjat roa mig med polering av svetsar och bearbetning av hylsrören. Första bĂ€rarmen klar 👍
  40. 2 points
    FrÄn Christers lÄda. Borrade och gÀngade en ny hÄlkrans melllan den befintliga (försÀnkta) som matchar brickans. SpÄrskruven som Àr kapad till 5 mm ska bytas mot insex i samma lÀngd. Tack till Christer
  41. 2 points
    DÄ va Bankalaset pÄ Kinnekulle avklarad. Gick kalasbra och hatten av till Svkg för bra arrat, bara ett lÀngre break pga sanering efter ett stort oljelÀckage (ca1/3 av banan). Fick riktigt bra kÀnsla för bilen denna gÄng och lyckades komma ner pÄ 1:03 tider pÄ varvet vilket Àr pers med ca 8-9 sekunder:) Drog inte fullt pÄ rakan dÄ jag fick indikationer pÄ att ljudnivÄn lÄg pÄ grÀnsen samt att jag fortfarande brottas med spÄrvalet sÄ det finns allt mer tid att hÀmta om bara allt faller pÄ plats. Fick ocksÄ ordning pÄ ljudet frÄn min Gopro. Köpte en Windslayer (en skumgummihatt som monteras runt hela kamerahuset) och den funkar kanonbra med tanke pÄ priset. TyvÀrr Àr jag dock inte helt kompis med kameran Àn och lyckades med konststycket att radera alla filmer nÀr jag skulle radera en liten testfilm. Fan, hur svÄrt kan det vara egentligen....
  42. 2 points
    En trĂ„d för att dela med sig av tips och trix pĂ„ forumet. Radbrytning utan nytt stycke NĂ€r man trycker Enter/Retur sĂ„ blir det nytt stycke dvs med extra mellanrum till raden ovan. Vill man har radbrytning utan extra mellanrum hĂ„ller man nere Shift och trycker Enter - dĂ„ blir det som hĂ€r: Detta Ă€r en ny rad utan mellanrum 🙂
  43. 2 points
    www.metallbiten.se Svarv o frÀsÀmnen i mindre bitar
  44. 2 points
    Tjenare, RĂ„kade hamna pĂ„ en YouTube-kanal som Car Builder Solutions har - innehĂ„ller en del basic-grejer men Ă€ndĂ„ pedagogiskt upplagt. Ibland behöver man lite extra idĂ©er/infallsvinklar och det enklaste tipset kan öppna ögonen för det "uppenbara" - men som man har missat Ă€ndĂ„ 🙂 https://www.youtube.com/user/CarBuilderSolutions/videos
  45. 2 points
  46. 2 points
    Hej, sÄ hÀr gÄr det nÀr man gör bypass pÄ discharge funktionen om man har ett för litet BMS och inte hÄller koll pÄ spÀnningsnivÄerna. Kunde iaf rÀdda hÀlften av cellerna..... Mvh PÀr
  47. 2 points
    Har fÄtt lite delar laserskurna och bockade. Allt material Àr S355. Lite bockade delar. CP10 plÄtarna/difffÀstena pÄ plats. Ibland sÄ lyckas till och med en amatör som jag lÀgga nÄgra hyfsade svetsar. Mycket gas gÄr det Ät....... CP3/4 pÄbörjade och snart monterade, detta gjordes idag. CP3/4 fastpunktade och bakre ramen pÄbörjad. Nu börjar man se lite skillnad mot en helt standard Haynes bok ram. Planen Àr att fÄ alla rör pÄ plats under helgen för att nÀsta veckas lÄnghelg börja helsvetsa ramen.
  48. 2 points
    Kolla PDF'en som @fege postad och figur 4 (nu visar denna "spread the leg" men principen Àr den samma). Clevis 1-2 mm total "glapp".
  49. 2 points
    Är det bara jag, eller ser det ut som att man med lĂ€tthet skulle kunna eliminera flĂ€nsarna och dĂ€rmed fĂ„ ett rĂ€tt sĂ„ exakt lika lĂ„s som originalet? Detta Ă€r taget frĂ„n Hartwell's hemsida, gĂ€ller o hitta nĂ„gon som sĂ€ljer sĂ„ man fĂ„r trilla av stolen av priset antar jag 🙂
  50. 2 points
    Efter ytterligare en omgÄng med dashen dÄ stÀmmer hastigheten och jag fÄr presenterat vÀrden frÄn insprutningen i displayen. Jag har haft strul med bromsvÄgen bestÄende av wilwood cylindrar. problemet yttrade sig i att den bakre kretsen gÀrna ville bygga upp tryck och inte slÀppa tillbaka vÀtska till behÄllaren. Jag bytte helt sonika ut cylindrarna till pryttlar frÄn tilton och problemen var som bortblÄsta.
×
×
  • Create New...