Jump to content

Leaderboard

  1. Magnus. Viktorsson

    Magnus. Viktorsson

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      37

    • Content Count

      319


  2. daromer

    daromer

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      14

    • Content Count

      626


  3. LUPUS

    LUPUS

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      13

    • Content Count

      2891


  4. sorin

    sorin

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      12

    • Content Count

      670



Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/08/20 in all areas

  1. 12 points
  2. 11 points
    I nästa nummer kommer jag vara med i Bilsport. Hoppas dom får till en bra artikel.
  3. 9 points
    Nu är växellänkaget fixat . Blev lite kortare slag och mer mekanisk känsla . Pimpade med lite kolfiber jag hade över 🙂
  4. 6 points
    Äntligen går bilen som ett skott och funkar som räser som börnar och som glassåkar bil på låga varv som sambon och hundarna gillar. Vädret inbjuder till turer nästan varje kväll. Så skönt att bara vrida nyckeln och köra. Härlig körsommar på er alla! Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  5. 6 points
    Projekt 13" hjul klart! Då har man äntligen fått på de nya 13" hjulen på bilen Blev riktigt bra tycker jag samt lite lättare ute i hörnen vilket alltid är välkommet 15" hjulen vägde in på 16kg/st med spacer och 13" väger ca 12,5 kg. Summa summarum: 14kg lättare bil på rätt ställe samt lite mindre rullomkrets så nu blir den väl ännu hetsigare Skall nu bara få tag i andra framskärmar. Någon som har 13" csr skärmar i kolfiber till salu? Vikt på 15" hjulen: Vikt på 13" hjulen
  6. 6 points
    Tjena, Lägger ut en blänkare här...som många säkert vet och har sett på vår hemsida så har klubbens betalande medlemmar (alltså de klubben består av - av medlemmarna - för medlemmarna) en del rabatter att ta del av. F.n. kostar det 230 kr per år att vara betalande medlem och det är pengar vi driver forumet på, arrangerar subventionerade bankörningar och annat intressant som medlemmarna vill göra. Ni som inte ännu är betalande medlemmar varför inte göra slag i saken och bli medlem redan idag och få sköna rabatter. Dyker ni dessutom upp på den årliga banträffen på Kinnekulle bjuder klubben på skön mat (så redan där är medlemsavgiften "hemräknad" 🙂 )...och mer därtill Kolla in rabatterna på https://www.locostsweden.se/ PS. T.ex. KL Racing är på väg in som sponsor också. DS,
  7. 6 points
    Utfört registreringsbesiktning och en kontrollbesiktning för att få T12BF. Nu är det bara att vänta in nummerskyltarna😀 Fick göra detta i två omgångar då det strulade på transportstyrelsens hemsida när registreringsnummer skulle tas fram. Så fantastisk go känsla att man snart kan använda sin bil som man byggt på i 12.5 år.
  8. 5 points
    Idag var en bra dag! Igår var jag uppe i Uppsala och hämtade @veddes trailer, tack för det generösa erbjudandet Fredrik! Imorse klockan 8 såg det ut såhär: Hade ett möte med Marlon klockan 10 i Norrtälje för komplettering av SFRO2 och bullerprov. Jag har lagt många kvällar på att mäta och mäta igen på hjulupphängningen. Jag vet att tidiga Zero hade problem med toe in på ena bakhjulet, tydligen var min en tidig Zero. Höger bak stod en millimeter toe in, lite mätande och räknande på lagerhuset visade att jag borde ha en 0,12mm schims, Min bror hjälpte mig med 0,1 och 0,02 schimsband vilket löste problemet galant, ”I love it when a plan comes together” som Hannibal Smith brukade säga. I fram hade jag blivit lurad av mitt lutande garagegolv, använde rotationslaser för att mäta in en bra plats där bilen borde stå. I slutändan Hittade jag en plats där jag enbart behövde 2mm plåt under ena framhjulet för att få marken horisontell. Med bilen rak visade det sig att jag hade 1,5 grader camber på ena hjulet och 0.8 grader på andra hjulet. På en Zero ger ett varv på övre spindelled ca 0,8 grader camber, lossa och skruva in höger övre spindelled ett varv så blev det lika där. Jag hade också kanske lite för mycket toe med 2 mm per sida. Justerade ner till ca 1.25 mm per sida. Vid min provkörning var det en trevlig bil, men frågan var vad en mer kunnig förare skulle säga. Marlon kom tillbaka efter en relativt kort provkörning med komplimanger för bilens körbarhet, win! Tillbaka upp med bilen på trailern för en kort färd till Norrtälje flygfält. Marlon körde 4 vändor fram och tillbaka, kändes nästan fånigt tyst; Fast jag stod nästan 100 meter bort så det kändes inte helt tryggt. Efter mätning körde han tillbaka med tummen upp och ett leende, 75 dBa sammanvägt, jag hade gått för mycket all in på ljuddämpning, bilen strålar ca 13% av tillåtet buller 🤪. Med det här har jag tydligen passerat SFRO2 och Bullperprov! 🎉🏎 Enskilt godkännande är bokat till nästnästa Måndag, hoppas att postgudarna är med mig så att det går ihop sig. Ett särskilt tack till Marlon som kunde ta sig an mig på kort varsel och för det fantastiskt trevliga bemötandet! /T
  9. 5 points
    Jag har ju uppdaterat väldigt lite senaste veckorna man kan tillägga att det har hänt extremt MYCKET! Allt ledde fram till idag och kan säga att jag höll i en skruvmejsel till 30 min innan jag åkte. Alldeles för många timmar i garaget senaste tiden men nu tar jag någon dags paus för att klippa gräsmattan och fixa med huset. Så här såg bilen ut med en huv som gjordes inatt och fick excenterlås i morse... Har nog aldrig bockat och satt dit en plåt så fort tidigare. För bullerprovet så behövs det ju göras något när man har fullflödes 2.5". 20mm hål verkade funka MEN... För liten så får man väsande ljud och det fick jag när man gasade. Jag hade ingen tid att testa detta dock med 2h till att åka. Hade kört en variant tidigare i veckan men tänkte att det får bära eller brista Värdena sedan då. Ja ett värde stack iväg. Dom sa att det visslade till rejält och det kan mycket väl varit hålet i sig 😛 Men annars var den väldigt tyst Och resultatet så långt är MVG och lättkörd på väg. Givet väntar jag på de slutgiltliga papprena från SFRO när det är granskat. Väntar man bara på att man får en tid för reggbesiktnng. Har en redan men ska försöka jaga tidigare då jag rent krasst är "klar" för den biten, Frågor är isåfall om man ska plocka bort begränsningen för ljudet inför den eller kommer de anmärka isåfall?
  10. 4 points
    Ertappad under en byggpaus.....dreaming....
  11. 4 points
    senaste veckan åkte motorn i och lite montering av småsaker och ljusterna innan uppstart🍻😎🏁
  12. 4 points
    Har inte hänt mycket här på sistone pga tillskott i familjen men några nyheter har det blivit Aeroscreen och nya backspeglar Superleggera fälgar med toyo r888 däck. Från 16kg till 12 kg per hjul. = tot 16kg viktbesparing märks tydligt att fjädringen arbetar mkt effektivare nu! Bilen är nu ochså reggad med hayabusa motorn. Fick dispens för 20kw/100kg och besiktnings befrielse. Blev lite knas kanske betr vikt/hk i pappren men det viktiga är att den är helt laglig att köra nu! Idag har vi kört 10mil. Bilen går verkligen Skit bra! Kul med sommar och bilåkande 🙂Hoppas det blir lite fler träffar med 7or snart
  13. 4 points
    Inser nu att den snodda bilden från nätet inte bara är Bosse bildoktorn som frågar utan och oxå SFRO 🙂
  14. 4 points
  15. 3 points
    Har slöjdat avgassystem och vill tacka @Hansol /Peter för inlägget med "dummy-ramen" att bygga motorn i. Otroligt behagligt med rätt arbetshöjd och åtkomlighet från alla håll när man planerar och meckar med det som ska sitta på motorn. Att lägga 3-4 timmar på en sådan ram rekommenderas Nedan lite bilder på rykrören. Lösningen för säkring av kollektorerna är lånad från en röd GT40 med vit striping Resten tänkte jag göra på plats i bilen så rören kommer ut på rätt ställe.
  16. 3 points
    Bjuder på lite bilder som Kristoffer Kling på Klingfota har tagit på bilen. Bilderna är med i bilsport nummer 10
  17. 3 points
    Börjar närmaste uppstart 😎🏁
  18. 2 points
    Regn ! På tvären 😜 Semester 👍 Första sena kvällen trodde jag var klar i bakvagnen och bara hade in infästning av coilovers kvar. Enkelt ! Orginal bilen har en super styv torisions låda bakom baksätet för fjädring och trodde jag enkelt kunde använda dem som bas. ( bara 10 cm till infästning) Men vid full i fjädring tar bakaxeln i - 5cm . Detta i den plåt boxade lådan ( flyg konstruktions tunna skal på riktigt) Kapar man i lådan det minsta är den värdelös som struktur . funderade länge..... men den enda lösningen heter vinkelslip 🙈 mao luftigt nu är det en geometriskt helt rätt konstruktion på plats för dämpare men tyvärr ingen struktur än , mest en rak pelar last eueler III ( för er dom vet vad det är) förhoppnings vis växer den fram innerskärm och undre bak sätes stag som harmonierar med resten och gör detta automagiskt bra ( man borde använt cad) lutar åt en sjua bakåt i rygg konstruktionen , knepig blandning av balk ram och rör ram just nu 10 cm fjädrings väg + 2cm bumpstop räcker det ? Detta är ju ingen sjua men samtidigt ingen terrängbil heller 🤔 skall fundera på detta en vecka ( gasen slut ändå) annars kommer det bara va tråkig plåt svets av innerskärmar . Insett att ju mer plåt jag byter desto bättre inför bläster
  19. 2 points
    Har uppdaterat första inlägget med ett nytt upplägg för betalning. Ett billigare sätt för dig att ta med en kompis som får prova på bankörning med din bil, om du nu vågar låna ut den...
  20. 2 points
    Hej Seven vänner Nu har vi fått ihop vågutrustning för cornerweight. På lördag 4/7 kl 10 ses vi hos PeÅ( Onslunda 98, 743 93 Vattholma). Vi kommer även ha grillkorv med bröd och lite dricka. Meddela mig om ni kommer så vi kan köpa lämpligt med mat och dryck. Väl mötta hos PeÅ /Vedde/PeÅ/Mats Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  21. 2 points
    Enskilt godkännande härmed godkänt. Däremot kunde jag inte få regnummer då TS inte verkade sammarbeta med bilprovningen. Således kunde jag inte besikta för T12BF men det tar vi senare. Nu ska man bara vänta.... Jag tänker att jag ska göra större uppdatering när allt är på plats. Lite mycket annat just nu.
  22. 2 points
    Tänker arrangera en rundtur på vägar runt Kinnekulle i samband med vår träff på Kinnekulle Ring 31/7 o 1/8. Vi åker på vägar som är asfaltbelagda, väl lämpade för våra fordon och kommer att se bla. utsikt, kyrkor, slott och koja. Stopp för fika/glass och ev. konstutställning och som avslutning så finns chans till tankning. Rundturen är ca. fyra mil. Anmäl dig i denna tråd, mest för att jag skall klura ut när vi behöver starta för att inte missa föreläsningen/käket på fredag kväll. Du behöver bara ange föraren. Ta med kompis/närstående som får chans till en fin titt på Kinnekulle. Sen får vi bara hoppas på bra väder. "Köstar det nött som vi skaraborgare säger" Nä. Jag återkommer med starttid ca. 1 vecka innan träffen. Bengt Johansson 0705430023 1. Bengt Johansson 0705430023 2. 3. 4. 5. 6. 7.
  23. 2 points
    halva den energin hade byggt klart Elviton
  24. 2 points
    Fantastiskt kul Magnus! Vilken känsla ❤️❤️ Sjukt bra jobbat med jäkligt fin bil
  25. 2 points
    Skall lista ut vad som fattas och kolla med elektrikern som kopplar in på nätet , tydligen skötte de kontakten med lokala nät leverantören. har en steca 3203 från ett kursat företag jag skall använda det blir bara 3.3 kW i första test anläggningen. batteri finns ju oxå från en elbil 🤔 , men det får nog vänta
  26. 1 point
    Välkomna till LocostSweden's årliga bandag (trackday) med tillhörande grill kvällen innan. Bandag 1/8 Bandagen går under SMA's försäkringar (som man bör ha ordnat själv innan). SMA licensen fixar man via deras hemsida: http://www.smalic.se/forare/ Bankörningen kostar för medlemmar grundavgift på 600kr/bil + 200kr/förare (på samma bil). Motsvarigheten för icke medlemmar 800kr/bil + 400kr/förare (på samma bil). På detta sättet kan man alltså vara flera förare på samma bil utan behöva betala en full avgift om bara vill prova på lite grann. Anmäl antalet förare/bil i anmälningslistan, om inget avges utgår vi från att det bara är 1 förare. Anmälan görs här i tråden och betalning sker till PlusGiro 367442-1 (var noga med att märka betalningen med "Kinnekulle" och "namn"). Betala totalavgiften med bil + alla förare, det blir enklast för oss att hålla koll på betalningarna på det sättet. Gör upp kostnaden för extra förare internt. Med tanke på COVID-19 situationen kommer vi sätta maximalt antal bilar till 40st, så skynda er att anmäla och betala. Skapa ett nytt inlägg i denna tråd där du kopierar tidigare anmälda och lägger till dig själv (med info). Regler, checklista och mer information för bankörningen finns här: Regler och rekommendationer för Kinnekulle 2020 med Locost MK.pdf Checklista Kinnekulle 2020 Locost MK.pdf Karossbilar Medlemmar med en rolig karossbil är också välkommen in på banan. Blir det många vanliga bilar, så kommer dessa få åka i en egen grupp. Sedan kommer vi ev. öppna upp för bilar från andra klubbar, så som Miata- och Lotusklubben. Minderåriga passagerare Minderåriga från 13 års ålder tillåts som passagerare i vissa pass, kolla under bandagsregler ovan vad som gäller. SMA Försäkring När ni skaffar endagars SMA kan ni använda denna information: Tävlingsnamn: Trackday Kinnekulle 20200801 Tävlingsarrangör: LocostSweden Tävlingsgren: Trackday Grillkväll/SFRO föreläsning 31/7 Vi har tänkt att ha en SFRO föreläsning i samband med grillkvällen innan bandagen, dvs fredagen 31/7. Vi arrangerar så att vi får låna Kinnekulle's grilltunnor och någon typ av grillbuffé eller liknande. Följande priser gäller: Medlemmar: Gratis Barn upp till 15 år: Gratis Personer över 15 år: 230kr (alternativt att man löser medlemskap och därmed är det gratis att delta i grillkvällen). Eftersom vi inte kan hantera kontanter på plats, så måste man betala in detta på postgiro eller gör upp det med Micke Lvov @heralue (vår kassör), innan man kommer upp till Kinnekulle. Grillen tänder vi efter föreläsningen, tid oklart just nu. Boende Det finns möjlighet att låna funktionärsstugorna, med 16 sovplatser. Kostnad 100kr/säng. Separat anmälningstråd kommer upp för detta. Annars har vi som tidigare år möjlighet att övernatta i nedre depåområdet i eget tält, husvagn eller under bar himmel om man önskar. Bildelsloppis Alla har vi väl delar liggandes som vi inte använder. Ta med detta (om ni har plats), så kan vi köra en bildelsloppis. På så sätt kanske dina överblivna delar kommer till användning hos någon annan. Finbilsutställning eller bara hänga på banan... För den som inte vill köra på banan men som ändå vill komma på arrangemanget, så finns det möjlighet att ställa ut sin bil på gräskullen inne på banområdet. Eller kom för att umgås med likasinnade, bara för att... Ta även med familjen, så kanske dom börjar förstå varför du tillbringar tid i garaget eller framför datorn. Det finns säkert plats att åka med några varv som passagerare i någons bil. Rundtur För er som vill göra en rundtur runt Kinnekulle, se den separata tråden som Bengt har skapat för detta: Anmälda: 1. 2.
  27. 1 point
    Jag är inte helt säker men har för mig att SFRO vill att det ska vara brottsega material i hjulupphängning. Det innebär att du ska hålla dig till 8.8. Varför ska du ha bra passning där? Normalt brukar man ha ett tjockväggigt rör inne i bussningen, det är mellan detta och bussningen som rotationen sker. Sen låses röret via friktion i ändarna mot konsolen som håller fast. Skruven är bara en mycket stark tving på rätt ställe som ser till att det tjockväggiga röret sitter still mot konsolen. /T
  28. 1 point
    Är det inte så du menar,du bor väl redan i garaget men nu vill du även ha ett hus bredvid🤣🤣
  29. 1 point
    Jo detta har 100m2 garage med 2 pelarlyft, så det duger nog. /Vedde
  30. 1 point
    Den rördragningen vart hur vacker som helst , riktigt snyggt jobb !!
  31. 1 point
    3p bältena nu på plats. Vart riktigt nöjd med lösningen, återstår bara att punkta muttrar på plats(som jag saknar) och profilslipa plåten som håller styrbygeln vid rullen för att tillåta fulla utslag utan att bältet skrapar mot plåten på insidan.
  32. 1 point
    Bengt Johansson (postmanpat) 1 på körning 1 på grill Anders Kamperin (Offroad) 1 på grill. Per Adelsson(Pac), 1 på körning (B) Göran Nilsson. 1 körning, 1 grill Kjell Andersson. funktionär 1 på grill Roland Käll, funktionär 1 på grill Andreas Svensson, grill och körning. (B) Jakob cederblad(jake),1 körning, 1 grill (B) Jari Kinnunen, 1 körning, 1 grill Per Ersson funktionär 1 på grill Leif Larson ( men bara kanske beror på om jag kommer hem eller icke covid-19 jobb) kan jag åter komma närmare och när är sista dagen för bestlut? Mikael Nordin 1 körning. Christer Johansson (Christer J) 1 funktionär, 2 på grill, ingen körning Fredrik(Vedde) Engzell, Funktionär, 2 på grill och 1 körning. Mattias Kristiansson 1grill, 1 körning🤟 2 funktionär Lars Andersson. 1 grill 1 körning Per Lindberg 1grill 1 körning Horst Grieger 1 körning Magnus Viktorsson (Ford GT40) 1 körning Magnus Viktorsson (BMW E30) 1 körning Peter Björk (Mazda Miata) 1 körning
  33. 1 point
    Jörgen, om du har drag, och det är 750 kg som är angivet som max släpvagnsvikt så gäller det förstås. Jag citerade fel förut, det var Vedde som skrev om de teoretiska totalvikterna. Men för att förtydliga, de vikterna handlar om vad körkortsbehörigheterna tillåter i form av totalvikter. I ditt fall, "släpets maximala totalvikt vid b behörighet är 2250kg" så betyder det i kombination med max 750 kg släpvagnsvikt, att du med sjuan får dra ett släp som har totalvikt 2250 kg MEN det får inte väga mer än 750 kg när du drar det. Ett exempel kan vara ett biltransportsläp som kanske har säg 2000 kg totalvikt och 650 kg tjänstevikt. Det får du dra med sjuan (på B-kort), om du lastar max 100 kg på släpet. Praktiskt om man har behov av att flytta ett tomt släp till exempel. Gustaf
  34. 1 point
    Hej Här kommer en skiss, hoppas den kan hjälpa dig.
  35. 1 point
    Jag kör Barkmnans, vet inte om det finns på fler ställen med. Dom har bra sortiment och kunnande på allt med färg med. Historiskt sett så har Air liquides haft högre tryck i sina flaskor med om man jämför med tex AGA. svetsgrejer generellt så rekommenderar jag Sundholm i Eskilstuna.
  36. 1 point
    Ja, det va riktigt sköj igår men satan va varmt! Trevliga bilar och folk! Är väldigt glad för solskydd 50, som jag förövrigt blev hånad för på jobbet igår... Någon som fick tagit några bilder/filmer under kvällen?
  37. 1 point
    Köar för körning. , bra arrangerat och löjligt varmt 🍺 blev nog lite biten på konbana , synd det blir mycket väntan i denna sorts körning , men det är ju däcksparkar tid ( på avstånd) Glömde räkna men var vi 10 sjuor totalt ?
  38. 1 point
    Här får ni lite löpinspiration, skapar energi och välbefinnande 😄
  39. 1 point
    Bilen har lämnat bordet och hamnat i marknivå. 😄
  40. 1 point
    Jag körde med 2.5" fullföljdes. Satte bara en plåt med 20mm hål i utblåset 🙂 det blev d Ett flåsande ljud istället för brölet
  41. 1 point
    Jocke Nu vet jag inte vilka stolar du valde, men om det blev Tillett B5 så går dom att montera med runners utan att du förlorar höjd. Bulan sticker ner under stolsfästena så pass mycket att runners får plats. Sen är väl GT40 en väldigt trång bil (som många sjuor), så kan du få till ett justerbart pedalställ kan det underlätta att få till en bra sittställning.
  42. 1 point
    Jag tog min ofärdiga bil till fruns jobb en kväll. Stor inhängnad parkeringsplats och alla hade kört hem. Det var kul 🙂
  43. 1 point
    Det var länge sedan jag laddade ned en sådan app själv (jag har ju analogt instrument) men egentligen vilken som helst som mäter G brukar vara ok. Gärna en med stora siffror, så kan någon se vad man kommer upp i. Provkörning är lite av ett bekymmer, det gäller att välja plats, tid och beteende på bra sätt. Kan man hitta ett inhägnat område att låna är det förstås bäst. Min erfarenhet är att frågar man snällt med ett seriöst bilbygge om att få göra lite bromsprov så brukar ställen som halkbanor, större industritomter och liknande kunna vara rätt tillmötesgående. Gustaf
  44. 1 point
    Hej, Jag är ny här på forumet och har läst ett antal trådar och kan konstatera att det finns en fantastisk mängd kunskap här. Har gått i olika projekt tankar ett tag men att bygga en super seven känns som både ett kul byggprojekt och en kul bil att putsa på sedan. Tanken primärt är en bygga en köpa glass bil som inte gör bort sig om man dyker upp på någon track day. Saab har jag sett flera bygga på och det känns spontant som en bra motor att utgå från som går att komma över till vettiga pengar. Några frågor som dykt upp så hår långt är då: Ska man bygga ett standardchassi eller ett 442e för att lättare få plats med motorn? Har inte sett en bra spec på hur många meter rör det går åt, är det någon som har en bra sammanställning? Vart köper man materialet lämpligen i Stockholm? Bor på Ekerö, finns det några i Stockholms området som man kan möta upp vid tillfälle och spana lite? Byggstart blir inte förrän senare i höst så det lär dyka upp många fler frågor innan jag kommer så långt. Ser fram emot era tankar och synpunkter både specifikt på frågorna och generellt vad jag ska tänka på Vänligen Sören
  45. 1 point
    Jag valde 442E för att få plats och kanske slippa lite krångel. Motorn och växellåda i sig har inte varit trångt att få in och det finns ganska gott om plats. Däremot extra bredden gör underverk om du vill ha lite skönare stolar och det var trångt nog 🙂 Du kan spana in min tråd på migg Saab+7 bygge som jag gjort med standardkomponenterna många kör med där.
  46. 1 point
    Kommer inte det att samlas vatten i dem eller har du håll på undersidan också ? // Sorin
  47. 1 point
    Till slut så hade jag lite tid att titta vad som gömde sig i paketet. Styraxeln från 240'n passade direkt på minin's kuggstång 😃. bara att plocka isär och kapa lite nu då. Om detta funkar så har jag en ca 2,5 varvskuggstång för 1100 kr. Fick mitt senaste tradera fynd också ! Hur tror ni jag tänker flytta växelspaken längre bak i bilen ? 🙂
  48. 1 point
    Ok, jag kom aldrig dit när jag kollade. Jag anser det helt OK att lägga igen två hål och borra upp nya om du vill göra det. Tipset om styrning är också bra. Gustaf
  49. 1 point
    Northwest byggde min på under 3 dagar! Dom hjälpte mig med allt. Så låter skumt utan svar.
  50. 1 point
    Utvecklad variant av lösningen med en gängad hylsa inifrån. Man lossar bara på låsmuttern sen är det bara att justera. //Nisse
×
×
  • Create New...