Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/18/21 in all areas

  1. Har inte skrivit så mycket då det inte hänt något speciellt. Det blev kanske ca: 150 mil i somras med några mindre småfel, t.ex. att hastighetsmätaren lade av och fick förbättra avluftningen på kylsystemet lite. Tänkte även tipsa om lite nyårsläsning, det går utmärkt att "stödköpa" Wheels nr. 1 om man är sugen. Lite kul att man hamnade i just den tidningen med tanke på SFRO´s historia och hur det blev så att vi får hålla på på det här viset. Ett hjärtligt tack till alla er Gott slut och Gott Nytt År! Snart är det vår!
    10 points
  2. Japp, noskonen började ta form igår och är i stort sett klar. Lite fintrimmning och igensvetsning av hål och slipning av krympmärken ska göras innan den nitas ihop. Idag har jag byggt ett par nedre fästen till den och den ska få ett par övre fästen med så att den kan sitta kvar stabilt även när man tar bort motorhuven.
    9 points
  3. Jag misslyckades med att få klar karossen till nyår men när jag satte ner den på hjulen nu i eftermiddag så kan jag ändå inte sluta att le som en tok. Det blir faktiskt rätt bra !
    8 points
  4. Steg ett är att kapa bort det mesta av plåten. och det mesta av trät i plywood skivan som håller fast plåten. Sen är det bara att börja jobba sig varv på varv runt insidan och börja vika ner innerflänsen. Insidan var enklare än utsidan mest pga att det bara krävs sträckning av plåten i hörnen. Första försöket, kanske blir ett till senare men detta duger att ha att jobba emot tills vidare.
    7 points
  5. Gjort strålkastarfästen och flyttat upp kylet 2 cm.
    5 points
  6. Nu har bilen fästen för säkerhetsbälte !
    5 points
  7. Jodå, här händer det grejor, några extra pinnar på buren, hårdare fjädrar bak, nytt batteri, nya packningar i huvudcylindrarna(bromsar är bra o ha), 6p bälte, bogser öglor och lite mer är både bytt och på g. 😆
    5 points
  8. Så var den yttre flänsen klar, dags för den inre. 🙂
    5 points
  9. Vad är mysigare så här års än att sitta ensam i köket och julpynta God Jul på er
    5 points
  10. Hej Återmontering av sidoplåtar underlättas av proffsverktyg (tack Verktygsboden) när 350 nitar ska dit. Drog en sträng Butylmassa mellan ramen och alu-plåten. Tack Magnus Viktorsson för lack-provet, känns helrätt till min bil. Julhelgen blir det provmontering av karossen för inmätning av nya fälgar, gäller att mäta rätt ET och bredd när man ska beställa. Må gott, skruva lite lagom och God Jul och Gott nytt år. Ulf
    5 points
  11. Hej på er! Lite mer jobb klart på "7:an", fälgar beställda hos Mocomp. 7x15 Revolution 8 spoke Classic, R däck på G i veckan och inte minst så har jag fått hjälp med lack hos Viktorssons Billackering i Borås, supernöjd, tack Magnus som supportat mitt underarbete och hållit i sprutan med BRG. 👌👍
    4 points
  12. Nu tänkte jag att göra hela avgassystemet innan jag tar ur motorn men det var inte så lätt som jag trodde, bara ett par snitt med vinkelslipen så att rören kom fritt från ramrör. Konstigt men det blev bara fler och fler delar av grenröret ju mer jag jobbade med den. En svetssöm är allt jag åstadkommit denna veckan. Jag beundrar all de fina grenrör jag sett, det är skickliga svetsare som gjort perfekta passningar mellan rören och med fina svetssömmar. Jag har lagt en hel del tid på efterforskningar efter styrväxel, rörbockning och svarvning. Ritningen på styrväxlen dubbelkollades och skickades till en firma UK, jag får se vad det ger. Jag fick många tips från Er på firmor som bockade störtbågar och nu är en båge på väg hem till mej. Det har blivit lite strul med svarvning då han som brukar hjälpa mej har för mycket att göra och mina hobbygrejor är inte prioriterade, får hur jag löser det.
    4 points
  13. Har kommit igång och bygga lite på pickupen. Det va ju ett tag sen det svetsades på den. Jag har ändrat lite i tankarna kring detta bygget, så nu blir det inte något lågbudget bygge på den nivån som jag gjorde för ett år sen. Sen senast så har jag fått tag på en omgång fälgar till från en e39 sedan som är 9x17" bak. Försökte fåtill original e39 pedalställ, men det blev inge bra så nu blir det ett hängande OBP med bromsvåg. Fästen för e39 kylare är fixat och jag har bytt ut e39 motorkuddarna mot Volvo så inte motorn ska röra sig så mycket. Har även gjort ett nytt motorfäste på förarsidan och kapat bort endel för att få mer plats för pedalerna. Växelspaken har jag krånglat mycket med. Köpte en shortshift för att göra det enkelt men fick inte ihop det bra. Efter många försök tog jag original spaken istället och en bussning från shortshiften ihop med lite svarvade grejer så nu lirar det som det ska. Den hamna nära en halvmeter längre fram jämfört mot original. Främre delen av avgassystemet är också klart. Byggde första delen i vanliga rör men efter flexröret är det rostfritt. I bakvagnen så har jag satt dit förstärkningar till fjädertornen och kapat bort rören som gick från fjädertornen ner mot mitten. Nu blev det ett par mindre rör där så nu ser det mycket bättre ut. Den vita donatorbilen är rensad och förpassad till Skoda himlen. Tur jag fick tag på den röda donatorbilen för denna vita va riktigt dålig. Hoppas uppdateringarna kommer lite tätare nu 😄
    4 points
  14. God jul alla bilbyggare!
    4 points
  15. Gjorde ett par nya lager till noskonen idag och började slipa till lite form på den.
    4 points
  16. Så fick jag de efterlängtade plåtbitarna i mitten på veckan. Iväg och bockade några på mitt fd jobb i en bättre kantbockmaskin. Sedan skulle jag bocka plåtar till stolfästen, aluminium 6061-T6 min bockradie 8mm, det var inte lika enkelt och till slut gick jag tillverka ett eget ”verktyg” av en 16mm rundstång jag hade liggandes i brahalådan. Det var väldigt trevligt att montera ihop och svetsa nosplåtarna, perfekt passning med laserskurna plåtar. Nu har jag förbrukat tre flaskor m gas , a 11 liter, argon 895kr per st. Och så fick jag hem en del grejer från UK bla ett växellådefäste, tyvärr var det en alltför stor variant som inte får plats mellan ramrören, det var okej att returnera, och så har jag beställt ett annat fabrikat från Polen. Just nu ligger jag i soffan med en mansförskylning, orkeslös sedan fredagen. Det blir nog inte mycket gjort den närmsta tiden med sjukdom å Jul 🎄 mm.
    4 points
  17. Lite mer rördragning……
    3 points
  18. Sänkte golvet 50mm i bak. Resten blir svetsat från undersidan.
    3 points
  19. Anpassning och försänkning av airjacks i golvet……
    3 points
  20. Har varit lite dåligt med uppdateringar här det senaste men mellan lite sjukdomar och annat har det hunnit hunnit fixas en del i alla fall. Bland annat har jag fått hem dämparna, blev Protech från Libell. Ser ju riktigt bra ut i alla fall så det ska bli spännande. Efter lite sökande hittade jag MAM https://www.advancedmechanics.se/ som hade både material och möjlighet att bocka störtbåge. Ligger utanför Uppsala så det gick ju att hämta upp där också. Även kardan med adapter är på plats så det har varit flitiga besök på olika uthämtningsställen.. Noskonen var lite för bred så den har kapats och satts ihop igen. Med noskonen på plats har arbetet påbörjats med en scuttle. Nu börjar man kunna se formerna lite. Önskar med detta ett riktigt gott nytt bilbyggar år till er alla!
    3 points
  21. Bakre avgasburken klar t.v. , för att minimera svetssprutet så tog jag ugnsfolie och virade runt rören, satte alutejpen (tack för tipset) därefter så det inte gled omkring. Bara alufolie räcker inte, smälter bort snabbt. Där alutejpen satt på järnet blev det otroligt kladdigt, Biltemas labeloff funkade faktiskt vettigt o få bort det med. Testade även bakplåtspapper, tyckte att det tål ju värme...... brann upp direkt!
    3 points
  22. Nu börjar vinterns uppdateringar gå åt rätt håll 🙂
    2 points
  23. Hittade denna bra gjorda video på Bad Obsession Motorsports sida. https://www.youtube.com/watch?v=Zpzz8iQr_7g
    2 points
  24. Hittade ett annat amatörbygge https://thekneeslider.com/dennis-franz-builds-a-v8-motorcycle-with-a-glorious-soundtrack/
    2 points
  25. Skall se om jag har någon kompis med leak-down testare, annars var de inte dyra att köpa. Under tiden fixar jag med saker jag begriper mig på. Monterat framskärmarna. Blev stor skillnad jämfört med de gamla.
    2 points
  26. Jag kan påminna alla GOX byggare med några bilder hur roligt det var med våran passform... Lovar att du känner att din passar som handen i handsken i jämförelse..
    2 points
  27. Vet inte om denna typ av lösning kan vara intressant . www.sandparts.com/Billet-HD-Center-Load-Rack-and-Pinion_p_72056.html Center Load Billet Polished Rack and Pinion Your Price: $208.01 5/8" 36-spline output. HEAVY DUTY RACK This rack can handle it all. International Tie Rod Ends. Heavy duty rack & pinion beam mount. Mounting holes measure 6 inches spacing tie rod holes are 2-1/2 inches eye to eye and 12 inches overall. 1:1 ratio with roughly 3 5/8 inches of travel. Height: 4 7/8 inches Overall Length: 17 1/4 inches Spline: 5/8 inches -36 Stud Thread: 3/8 inches
    2 points
  28. 50-tals-racern får vänta lite till. Det här motorbytet i Fiaten tar längre tid än jag tänkt... Det tar såååå mycket tid när allt måste byggas från scratch eller modifieras för att passa! Dock finns det fördelar med allt jag lär mig på vägen inför nästa bygge. Efter lite motivationsbrist är jag tillbaka på banan igen och har över julen fått lite gjort. Har som jag läste i någon annan tråd kommit fram till att nyckeln till framgång är att koncentrera sig på en sak i taget och inte titta på hur lång att-göra-listan är, samt blanda lite tråkiga/jobbiga grejer med roliga småjobb. Tvärbalken är ihopsvetsat och förstärkt (ingen bild på detta dock). Även ljuddämpat karossen för att få ner ljudnivån i kupén lite. Blir nog ingen viktskillnad att prata om då jag ändå sparar någonstans runt 15-20 kg på motorbytet. Nästa grej på att-göra-listan är fästen till styrväxeln samt ett hemmabyggt grenrör. Hemmabyggt oljetråg för att passa lutande motor och tvärbalk. Även bafflat med dörrar för att hålla oljan på rätt plats. Rymmer ca 4,3 liter: Generatorfäste, oljesticka och ett klart oljetråg. Generatorfästet är också komplett nu med nedre fäste. Beställde 2 remmar som, efter mått med snöre, var för korta 😞 Får beställa lite längre! Och för att öka motivation och ha lite kul så blev det ett par nya PH2-kammar freån Newman 😄 Trattar, trattar överallt! Förhandlat fram lite fasta garage-tider med frugan också så nu blir det förhoppningsvis lite mer progress framöver! 😄
    2 points
  29. Har testat med däckpenna. Barnsligt men jag älskar det.
    2 points
  30. Lite uppdatering,,, lite plåt jobb, torpedvägg och kardantunnel,, Sedan stosen framför framrutan till huven..
    2 points
  31. Jag avser inte ha stolen på räls, det får bli några fasta positioner. Dessutom kommer jag ha pedalstället justerbart på några fasta positioner. Det är alltid roligt med aluminiumjobb så att man får nita lite. Jag började på bakre fäste till stötdämpar-rockern i den gångna veckan. Sedan länge har jag tänkt att ha en drag, tryck och vridstång mellan växellådan och växelspaken. Jag har till och med räknat ut geometrin/slaglängder men nu när jag ser utrymmet mellan stol och vxl ser det mörkt ut med mycket grejor i vägen, avgassystemet, stötdämparna, ramrör. Det kanske får bli växelvajrar som kan slingra sig fram, vi får se senare.
    2 points
  32. 210 liter i timmen räcker till mer än 300 hk kontinuerligt. Håller man fullt med 600 hk så länge att en catch blir tom?
    2 points
  33. 😀😀👍 Mildseven, lyckligt gift sedan många år! Har en lika projekttokigt hustru som jag själv är, turligt nog. Så jag får hålla på och greja på min kant. Mvh Pär
    2 points
  34. Jobbat vidare på början till noskonen i helgen. Ny blir det några dagar vanligt arbete innan en ny långhelg med mera garagetid.
    2 points
  35. Mellandagarna har varit produktiva, efter en veckas frånvaro från verkstaden så var suget stort att jobba på bilen. Då jag fått hem ett mindre växellådefäste kunde jag slutligen positionera motor och växellåda, punktsvetsat undre motorfästet och tillverkat en liten balk till vxl-fästet. Sedan har jag tillverkat ytterligare fyra fästen mellan motor och ram så sammanlagt är motorn skruvad till ramen med 11 skruvar. Nu kunde jag kapa bort en del av ramfixturen och tillverka de bakre rören i ramen. Jag gjorde en snabbkoll på hur grenröret passade och kunde konstatera att det kräver en hel del arbete för att gå fritt från ramen och växlingsreglaget till växellåda, får beställa några rörkrökar till modifieringen.
    2 points
  36. Bockning av rör för bränslesystemet i full gång. vart har ni andra monterat era filter och pumpar och hur ser era system ut. Lite lite om bränslesystem på GT40 här på forumet.
    2 points
  37. Dags att börja forma lite plåt !
    2 points
  38. Ville bara hälsa en god jul till alla biltokiga gubbar. För det är väl mest gubbar antar jag. Efter jul ska jag ta tag i byggandet igen. Känner att bygglusten kommer krypande. Vi ses på andra sidan. [emoji16]
    2 points
  39. Hej, fortsätter byggandet. Mvh Pär
    2 points
  40. Börjar komma hem delar för kabelhärvan så smått, brytare, knappar, instrument, lampor, säkrings och relähållare, krimphylsor med krympslang och lödskarvar med krympslang med mera. Väntar med o köpa kablaget då jag vill färdigställa underlagen 100% så jag kan handplocka rätt färger och dimensioner och inte köpa mer än nödvändigt. Ska även köpa på mig lite kontaktstycken och reläer snart, men vill få hem sprutet först och verifiera lite detaljer som idag saknas. Ska färdigställa plåten jag nämnde sist ikväll tänkte jag, o sen får det nog varvas ner lite i julveckan som det är för att spinna upp igen i mellandagarna. Hoppas få hem kylaren igen snart så man kan fixa infästningen till den och även skära ut för rören som ska ansluta så jag får iväg den på sista svetsningen. Kort sagt, det jobbas på bred front med alla möjliga detaljer och delar 🙂
    2 points
  41. Ok jag förstår,,, Han knäckte buren till spindel bilen som jag byggde också,,, Ha ha nej inte alls dumma frågor😃
    2 points
  42. Hej, Enda sedan jag sålde min förra sjua har jag varit sugen på en ny. Ville egentligen bygga en igen, men med två små barn och intensivt jobb är garagetiden högst begränsad. Ovanpå detta brexit som gör allt mycket dyrare och besvärligare. Därför har jag under något år letat efter en välbyggd Westfield eller MK Indy och den som letar, han finner. Till slut fick jag tag på en bil som uppfyllda alla mina kriterier. Sagt och gjort, jag och brorsan tog en dagstripp till Stockholm för att titta på bilen. Det fanns inte mycket, typ inget, att anmärka på. Det blev affär direkt! Att ta bilen på trailer nästan 70 mil enkel resa var första tanken för att få hem den, men med hybridbil visade det sig att dragvikten var begränsad till 920 kg med B-kort. De flesta mindre biltrailers har totalvikt på 1300 kg så det var mission impossible. Fick tag på Laholms biltransport som körde täckta biltransporter. 1,5 veckas väntan, så var bilen hemma. Bilen är för känd för de flesta här på forumet. Det är Lars - "Noshest" gamla bil som han sålde förra året. Mellan mig och Lars har det varit en ägare. Efter att ha kört några mindre turer kan jag bara konstatera att det är en sanslöst välbyggd bil som går som ett skållat troll. Nu skall jag lära mig hantera bilen, till vintern väntar lite småfix så att jag får den som jag vill ha den. Grymt kul att vara med sjua igen!
    1 point
  43. Japp, blir spännande att se om det passar nu. Sneglar lite försiktigt på DCOE spjällhus på Aliexpress. men först blir det dubbla SU förgasare på min.
    1 point
  44. Dags att börja med den del av bränslesystemet som ska byggas in i sparklådor mm och även i motorrummet t.o.m catchtanken. Vill att det ska se lite oldschool ut och även lite slitet och åldrat. Det är nästan omöjligt att hitta aluminiumfärgade AN kopplingar så dagen får ägnas åt lite aveloxering….. Har införskaffat svarta kopplingar som behandlas. Efter lite tvätt så försvinner den svarta färgen och man får ett matt lite slitet utseende
    1 point
  45. Fick plåten på plats idag, dags o varva ner inför jul nu då 😆
    1 point
  46. Generellt 3mm s235, lite beroende på utformning och hur den är ansluten till ramrör.
    1 point
  47. Helsvetsade och riktade bågen. började fundera på själva infästningen av noskonen. Sen kändes det som om det var dags att kolla hur bilen ser ut med skärmar fram. Kan bli nödvändigt med en del plastjobb sen hjulet ligger utanför med 85 mm, nedan.
    1 point
×
×
  • Create New...