Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/23/20 in all areas

  1. Jag skäms lite grann för hur dåligt tråden uppdaterats 😕. Det blev ju lite justeringar efter SFRO #2 förra året. Bromsarna som skulle bytas efter hand blev jag tvungen att byta för att matcha motor, jag kunde då dessutom erhålla 20 kW/100. Annars var det bara vevhusventilationen och batteriets fastsättning som strulade (slarvigt av mig) Bullerprovet kunde ej genomföras den dagen. Hösten innebar även byte av kylare samt vattenpump, nu sitter det en EWP150 samt 100 mm:s kylare. Adaptrar till nya ok och även p-bromsok togs fram och och rotorhattar ritades och togs fram. Datum för buller
    12 points
  2. Enskilt godkännande beviljat. Tyvärr kunde han inte få ut ett registreringsnummer på en gång så måste tydligen hanteras manuellt av transportstyrelsen. Lite synd eftersom det är så fint väder på ingång. Får be till byråkrati-gudarna att det går snabbt och smidigt! Mvh Gustaf
    8 points
  3. Precis på väg ut i garaget för att fixa lite punkter inför enskilt godkännande men kände för att dela en bild!
    7 points
  4. Det kom en stormvind från norr igår på väg genom Sverige och stannade till i Söderhamns trakten så vi fick avnjuta denna läckerhet ( bilen alltså ), Tack christer. Vi var hemma hos Örjan så intressant att se lite olika lösningar och skillnad MK1 & MK2! /Thomas
    6 points
  5. Förbereder för årets höjdpunkt slutbesiktning och sedan går touren förbi några av Sveriges grymmaste GT40 byggare och avslutas på årets grymmaste bil träff i Borås ’😎🏁
    6 points
  6. Svaret på frågan ovan är att skyltar kommer hem automatiskt. Tur att jag är så oerhört tålmodig och absolut inte har en omgång skyltar till beställda... 😂 Inväntar bara att teknisk data ska komma in i registret så jag kan ställa på bilen! /Gustaf
    5 points
  7. B18 Toppen är klar ! Planad 2mm, B20 ventiler 42mm på insug och 37 på utblås och lite justering för att få bra över gångar till de större ventilerna. Ska med rätt kam och förgasare ge strax under 160 hkr. Dags att ringa Gunnar och prata kam.
    5 points
  8. Bilen har rullat genom SFRO1 med beröm och utan anmärkningar 😁 Nu känns det extra gött i kroppen, och bygget fortskrider som vanligt snart igen.
    4 points
  9. Micke! Här kommer lite film med härlig ljudmatta från 3 grymma GT40’s Tack för en kanonträff Magnus👍🏻
    4 points
  10. Fick finfrämmande igår från Norrbotten. Christer och Kristoffer mellanlandade på väg till Boråsträffen. Christers bil imponerar med sitt fina detaljarbete och kvalite. Inte minst lacken som är extremt fin. På första bilden Kristoffer, Christer, undertecknad och mitt barnbarn Carl. Ett intressant besök gjordes på kvällen hos Thomas där vi hitrade honom jobbandes med sin elhärva. I morse gick färden vidare mot Borås där alla kan gratuleras till att få se flera fina bilar
    4 points
  11. Bygg bilen som du vill ha den, vill du använda BMW motorn så gör det, visst den kommer kanske inte bli nån lättviktare men den kommer bli snabb ändå. Att du har en "gratis" motor och kunskap runt den är värt massor när det kommer till tillförlitlighet och utsortering/inställning. Jag bygger med en "tung" Volvo femma och det enbart för att jag vill ha det ljudet, den kommer inte bli snabbast men det spelar ingen roll, jag bygger för att det är roligt och för att få en bil som gör att jag ler som en fåntratt när jag är ute och åker.
    4 points
  12. Min bil håller på att bli helt grå. Garagelack är på g, tycker det inte behöver vara så himla perfekt men blir ändå över förväntan. Sprutade framhuven förra helgen och tänkte göra det samma med bakhuven den här helgen om allt går som tänkt. Det blir ju ingen show-lack precis. När jag precis stod och beundrade ett lager som flöt fint på framhuven kom en stor svart fluga som hade beslutat sig för en landningsövning bredvid ena framlyset. Först tänkte jag bara döpa flug-f*n (Gunnar?) och låta den vara kvar. Istället efter kort övervägande tog jag den vänligt men bestämt i nackskinnet o
    4 points
  13. Nu har jag åkt 600 mil med GT40n. Nu på semestern har jag fått till Bankörning Kinnekulle med detta fantastiska Locost forum. Ford träff i Grästorp och lite andra lokala träffar Linköping tur och retur för snabbfika på stan med en grymt trevlig GT40 byggare därifrån. Åkt till Göteborg bara för att parkera gratis i parkeringshus:) Öland fram och tillbaka och cruising runt Öland, en grym semester med tjejen. Det bästa är att tjejen trivs som Ken Miles i bilen konbana med SVKG och Bankörning på Anderstorp Det är en utmaning att få med resväskan
    4 points
  14. Härliga bilder på fantastiska GT40’s 👍👍 Villy Zielinskis Lotus Europa är också ett otroligt bygge. 🏆🏆
    3 points
  15. Äntligen! Efter tre veckors föreningar, det var en färja som gick sönder, folk som glömde skicka pallen och när den väl kom till sverige så pajade lastbilen när den skulle göra från deras terminal i Göteborg. I torsdags så kunde jag äntligen hämta ut den och börja packa upp alla delar. Vi konstaterade att man var tvungen att sitta i ramen och göra fåniga ljud. Helgen gick tyvärr åt att hjälpa sambon hålla en kurs men igår kväll kunde jag börja inventera och skruva dit lite delar på ramen. Det ser välbyggt ut, betydligt bättre än om jag gjort det men så har de byggt i drygt fyrtio år. Ra
    3 points
  16. Fantastisk dag och som vanligt välarrangerad av @Magnus. Viktorsson mm🙏. Jag var så betagen så jag glömde att fota....🤫 Mest ljud ???? 😂😂😂
    3 points
  17. Tack @Magnus. Viktorsson för en som vanligt perfekt GT40 träff och med många fler bilar än GT40. Värsta fin-fikat och härliga människor. Fotade en del men blir ju mest "industri-spionage" men lägger upp några som är lite mer helhet. Förutom att @Magnus. Viktorssonfick sin sköna bil reggad i sent i våras så hade vi två andra sjukt fina bilar som nyligen är raggade, nämligen @heralue och @Csgt40. Grymt jobbat. @heraluevinner nog grenen "mest ljud" 🙂
    3 points
  18. Både Onyd och Graham är duktiga. Onyd pratar ofta om att välja en snällare kam än man tror för att maximera körbarheten, kollar man på hans kunder och deras resultat så har han säkert en poäng i det. Men det handlar ju inte bara om det, utan om upplevelse också, och då kan en vassare kam vara skoj. 220 hk ärliga hästar ur en 2-liters Pinto är ingen lek att nå, så simuleringens namn "wet dream" passar nog bra 🙂 Men man har kul ändå, den budgettrimmade Pinton i mitt konbanesubstitut till Capri har bara FR43-kam, lätt portning, extraktorrör, portat insug och ombestyckad förgasare. Den ger ka
    3 points
  19. Äntligen har det funnits lite kraft att ta sig ut i garaget ocg fortsätta med projektet. Ramen börjar ta form.
    3 points
  20. Efter den fina övertalningen på Vårgårda så kommer nog jag och en eller två till (en allmän biltok och en GT40-drömmare) 🙂 (dock bara dagtid, hänger eventuellt på låset vid 11 p.g.a. jobb och annat)
    3 points
  21. Det är en väldigt bra fråga, och bra att den tas upp. Det är väldigt vanligt att byggare (av olika biltyper) säger att de ska sätta in en bur, ofta för att motivera mer effekt för att bilen blir "säkrare". Jag brukar ifrågasätta det, vi besiktar ju bilar för gatbruk och precis som artiklarna du länkar till beskriver, så anser jag att det finns en klar risk att skyddsbur på gata snarare riskerar att ge mer skador än mindre skador. Det beror förstås på hur bilens struktur ser ut från början, hur egenskaperna i övrigt är och inte minst hur man bygger buren. Man ska minnas att skyddsfunk
    3 points
  22. Hej, Forumet är nu uppdaterat till den senaste versionen - detta gör jag dock hela tiden men denna gång är det större förändringar. Ni har nog t.ex. noterat att gränssnittet och logotypen har ändrats till lite fräschare design. Om ni upplever några problem så posta dom i denna tråd eller i nödfall använda Facebook gruppen https://www.facebook.com/groups/6693968209 eller webmaster@locostsweden.se / Jocke
    2 points
  23. Nej jag vill ha de klassiska 13", tycker allt annat förstör proportionerna på min bil. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
    2 points
  24. Råkade ut för samma som @heralue, helt betagen och alldeles för lite bilder men några kan jag bidra med. Tack Magnus och alla andra för en fantastisk träff!
    2 points
  25. Hej, ny drivenhet. 4 X mer kW och 70 kg lättare..... Konstant AWD dock. Mvh Pär
    2 points
  26. Dags att göra en liten uppdatering. Det har gått lång tid sedan sist och det är helt enkelt för efter besiktningen drog nästa grej igång och det var att njuta lite 😄 Så här ser den ut just nu Jag har INTE gjort iordning karossen sedan besiktning och Huven gjorde jag klockan 1 på natten innan besiktning hos Bosse 😛 Tanken är att hela överdelen blir metallicblå och underdelen på bilen inkluderat skärmarna bak blir metallic svarta. Sedan har det snackats om lite pärlemovit som avbryt men det får vi se. Skärmarna fram gjöt jag hemma veckan innan. Som kan ses
    2 points
  27. Kul att se! Det verkar vara fina särskoleskjutsar i Borås Stad 😄 Gustaf
    2 points
  28. Hej, har nu hittat in i verkstaden. Det ena leder till det andra...egentligen är det så att jag behöver batteripacket som sitter i Electric Rockcrawler till solcellsanläggningen. Det batteripacket består av 2 Tesla moduler på totalt 48 volt och ca 10 kWh. Den i mitt fall ganska värdelösa vindsnurran, blåser inge bra där jag bor, vars controller har dragit ur mitt nuvarande batterilager så att AGM batterierna blivit förstörda, ska tas bort och säljas. Till detta batterilager via vindcontrollern sitter det även 3 st monokristallina solceller på en suntracker. Detta batterilager, genom conv
    2 points
  29. Då vart det officiellt! Jag blev 3:a i Klass A i sprintcupen https://svkg.se/racing/sprintrace/resultat-2020/ Frågan är nu hur fan jag skall ta mig förbi giganterna nästa år
    2 points
  30. Är rätt säker på att det beror på du använder osäkert protokoll (HTTP), kör med krypterat istället dvs HTTPS. Är det egen server så kan du smidigt använda Let's Encrypt
    2 points
  31. Idag fick jag hem trattarna till mina spjällhus, det borde gå att fästa luftfiltret direkt i tratten Appropå fritt flöde in, trots bristen på trottelarea kommer det bli ganska öppet: Jag har också frilagt avgasventilen, tandläkarkänsla med liten fräs i dremeln. Har tyvärr inget före/efter men det blev stor skillnad. Bilden roterar av någon konstig anledning och hamnar upp och ner, men det går ju att se ändå: Frilade även lite för insugsventilen, Vizard påstår att det ska friläggas lite vid tändstiftet så så fick det också bli. /T
    2 points
  32. @Jocke4UTack för att du kämpar på och tar hand om vårat forum!
    2 points
  33. Det här med att köpa en gård alltså. Det bästa jag gjort, men tiden för sjuan är starkt begränsad. Granntomten har dessutom blockerat utfarten från min garageport under tiden de byggt sitt hus. Men till slut tog körbegäret över så jag ryckte bokstavligt talat upp ett äppelträd för att få ut sjuan. Den gick ju äntligen bra när jag ställde in den förra säsongen. Hoppades att det bara skulle vara att tuta och köra nu. Men den gick skitdåligt. Svårstartad och spottade och fräste vid pådrag. Hade tankat bensin från en reservdunk och misstänkte dålig bensin. Tömde tanken och i med färsk soppa
    2 points
  34. Har fått tummen ur och gjort en kopia på nyckeln så nu har jag två. På bild även nyckel-brickor som min bror sytt till mig.
    2 points
  35. H Jag har legat hemma med en förkylning denna veckan så det har inte hänt så mycket, lite tankeverksamhet har dock hunnits med och jag har även samlat alla kvitton och dokument i en pärm för att ha lite ordning inför besiktningar osv. Idag blev det nån timme i garaget dock och jag fixade till ett par låsbleck till banjoanslutningarna till de främre bromsoken. Kommentera gärna om dom bör se ut på nåt annat sätt. Detta var vad jag kunde komma på, tillverkade i 1,5 mm rostfri plåt som blev över från bensintanken.
    2 points
  36. Glycerin, WD-40 eller jordnötssmör. Snälla, testa jordnötssmör och återkom med resultatet. Hade varit sjukt ball om det fungerade 😄
    2 points
  37. Jag noterade samma sak, luta stolen mera 🙂 Mina stolar ligger slickade mot skottet för "bästa" komfort (läs anti-skalperings läge) P.S. du får nackspärr på köpet, så extra kudde för att vinkla upp nacken är nog att fundera på (iaf för egen del)
    2 points
  38. Ser bra ut! Mitt tips är att sätta en kardanfångare där bak också, höften sitter i riskzonen där.
    2 points
  39. Är det inte bättre att du gör en GT42;a 😉😀🤭 , alltså gör bilen 2 tum högre, kapa av under vindrutan och lyft upp, där eller någon annanstans.
    2 points
  40. Inte nödvändigtvis. Visst, ska man gasa på bana eller busköra på slingriga vägar och tänker sig scenariot att man ska rulla hela bilden, ja då känns det ju tryggare med bur. Ska man däremot bara ta en lugn tur ner till kiosken, utan hjälm och får en liten kyss av Agda som inte höll avstånd eller missade högerregeln så kan du faktiskt krossa skallen mot ett illa placerat bur-rör. Så helt självklart är det inte. Åtminstone när det handlar om gatregistrerade bilar där man ibland åker utan hjälm och med vanligt 3-punktsbälte.
    2 points
  41. Däcket roterades aldrig, men jag märker 0 vibrationer när jag är ute o kör. Är egentligen inte helt säker på fälgvalet det gjordes för 10 år sedan med de referensramar jag hade då. Skulle vilja ha lite lättare/mindre fälgar och lite mer gummi. Fast samtligt är den ganska ball såhär;
    2 points
  42. Jag älskar det mörka temat, tack ! 🙂 🖤
    1 point
  43. Första steget på rattstångspusslet...
    1 point
  44. Idag kom ett rekommenderat brev från Lettland, eller ja brev kan ju definieras olika, det var ju ganska stort tjockt och avlångt för att vara brev. Innehållet ska hjälpa sjuan gurgla; En trottelbrygga från en ’99 BMW K1200, dessa har inga injektorer så priset ligger lägre, min kom hem med TPS och gummimuffar mot insug för 800 kr. Hypotesen är att såga sönder det plenum som kom med min extramotor och använda injektorer rail osv från den. Det innebär att jag i teorin spara sådär 8000 kr jfr en Jenvey brygga. Blir så klart lite mer jobb men det är ju liksom därför jag håller på med
    1 point
  45. Tjena, En lust har funnits inombords och efter påverkan av Er här och inte minst några av er som har varit/är med i LocostSweden och SVKG....så är beställningen sedan några veckor lagd. Leverans kanske sker i slutet av året (hoppas det sker innan BREXIT då det nog hoppar upp i pris efteråt) Det som är beställt är: - Kaross - Chassi - Bärarmar - Uprights (snålade lite och tog plåt i bak - tills det ev spårar ur 🙂 - Krängningshämmare - Instrumentpanel - Framruta - Alla övriga rutor utom bakrutan mellan kupé och motorrum - Styrväxel -...sen är det andra g
    1 point
  46. Enbart "2" är OK för blinkers bak. Likaså ska enkelt "R" eller "S" vara OK för bakre positionsljus respektive bromsljus. Gustaf
    1 point
  47. Håller på och plockar ihop ett nytt gasväxlingssystem. En del är hemmaportad topp, blir std Storlek men rimflow på avgas för att slippa byta ventilsäten, men insug blir 1.8” dvs 45,7 istället för 42 mm samt en plattare och bättre form. Två bilder som jämför ny och gammal Jag har beställt ventilsätesfräsar från Indien, vet inte helt hur det kommer bli med det, kostnaden var avsevärt mycket lägre än biltema. Dessa behövs innan jag kan börja bearbeta insugssidan. Ventilerna beställdes från G&S valves, bra support och snabb leverans, men. Dessa är märkta med s
    1 point
×
×
  • Create New...