Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/20/19 in all areas

  1. 7 points
    7-8 grader i garaget så man få jobba sig varmt . Makrolon skivan fixat . 4mm hoppas den kommer att dämpa lite ljud från motorn . Har lyft in motorn och bakväxel .Inte många mm mellan luftboxen och makrolon skivan men det klarade sig . Insåg att jag kommer att ha lite problem att montera avgassystemet . Skulle har väntat med att montera brandvägen tills motor och avgassystem hade varit på plats då hade varit mycket enklare att komma åt och spänna fast grenröret .
  2. 6 points
    Sista pusselbiten ( hoppas jag) cheva delar 😝. Och Inte stöt stångs varianten . Har funderat ett tag på hur jag skall fixa 12v till bilen . Stooort bly batteri som ladas samtidigt har varit en variant eller en liten generator på utgående mellan axel . Men alla dessa är ju egentligen fel , det finns ju dc/dc prylar i oem bilar . Så efter mycket googlande och faktiskt det sista tipset från Sverige blev det ampera/volt grejer priserna på dessa prylar ligger mellan nästan gratis 500kr på rätt ställe i någon håla i USA till ca 10 000 på fel svensk skrot Så efter ha draggat hela inter-nätet med botten trål verkade det som Estland 🤔 var den heliga graalen för skrotade cheva volt / Opel ampera . Så i fredags , efter 3 veckors jul pakets kaos kom den fram ( 2 dagar tills den var reggad i Sverige på posten) 12v ut till vänster 400 volt in till höger Passiv kylning med flänsar, orginal blåses luft med fläkt ( sitter nere o bagaget orginal) men monterad lite luftigare borde det gå ändå . Ca 1.4 kW sa någon den kan över föra ( lite oklart) men borde åtminstone fixa 100 ampere så minimalt 12 v batteri behövs. styrs via en can buss med kända meddelanden 👍 . Kontakten fick jag inte med men beställd från mouser ( typ USA elfa) over där så ingen test körning än på någon vecka eller två . Nästa steg är nu en lastpall med alla orange delar uppkopplade på nissan, tesla, brusa, cheva , Renault vad kan gå fel 🙈
  3. 5 points
  4. 5 points
    God fortsättning ! Vad fick ni i Julklapp ? Här är min (kudde)
  5. 4 points
    God fortsättning alla motornördar 🙂 . Lite updatering på min bygge . Montering fortseter . Styrväxel fixat . Värme paket monterad . Har börjat göra ett mall till mellanvägen mellan coupe och motor rummet . Hade några gamla utbildning skyltar från jobbet perfekta att göra mallar av . Sen blir det ett skiva i makrolon . Har börjat lite med inredningen men lite för kallt i garaget just nu och har tagit lite jobb med hem istället .
  6. 3 points
    Hej och välkomna till min projekttråd! Tycker att det är läge för en ny tråd nu. Jag började för många år sedan attbygga en Esther Seven men det projektet stannade av. Tur var väl kanske det för då var inte planerna att bygga en bil som skulle tävlas med i t.ex roadsport. Det skulle vara turbo och mycket effekt då... Istället kom det andra bilar emellan bland annat en E30 som skulle M50 swapas tillsammans med turbo och visst blev det så men den bilen avyttrades sedan rätt fort. Efter det stod det mest still med bilar och det var dags att studera istället. Efter studierna var slut köptes en E36 M3 som jag uppdaterade chassiemässigt. Det är en trevlig bil som jag har kvar ännu men som får ett trevligare motorpaket i skrivande stund bestående av en S54. Men nog om andra bilar. Jag påbörjade arbetet med detta chassiet för några år sedan och har samlat på mig lite delar och byggt i ett väldigt klent tempo. Tanken med bilden är att bygga en bil för gatan men som ska vara konkurrenskraftig i roadsport. Nu har det ju även dykt upp ett par Esther sevens här i projekttråden som jag vet med mig ska gå i roadsport vilket ökar motivationen. Så här ser den tänkta specen ut för bilen: Chassie: Esther ram med en något modifierad framvagnsgeometri gentemot Esther. De-Dion bakaxel. Rallydesign främre spindlar med E30 hjullager och Wilwood Powerlite. Stående pedalställ i aluminium. Nitron R1 ( Vad jag bestämt mig för i dagsläget ). Motor/drivlina: Mazda MZR/Duratec. Troligtvis relativt standard maskin till en början förutom ITB:s och grenrör.. Raceline torrsump. Raceline Compact Bellhouse. Ford Type 9 med en trevligare drevats. Behöver få tag i någon gammal låda idag så att jag kan måtta in motor och bygga motorfästen. Ford Sierra 7” diff. ECU/Elsystem: ECU Master EMU Black. ECU Master PMU. ECU Master Dash. Ett stycke MZR/Duratec Helsvetsad ram. Framvagn med fastpunktade infästningar.. Infästningar för en delad bakaxel. Infästning för huvudbåge fastpunktad.
  7. 3 points
  8. 3 points
    Sorry Arto glömde visa bilder på dzus fjädrar och lås. Men här är några
  9. 3 points
    Efter lite funderande 1:8 innebär väl 1 mm ökning på diam per 8 mm längd, 0,5 mm på radien per 8 mm. Vinkeln från centrumlinjen borde bli 1/tan*0,5/8 = 3,5763343749973510306847789144588 , brotschvinkel blir den x 2 =7,1526687499947020613695578289176 grader eller 7,15 grader lite avrundat. Söker man sen på Ebay som nån föreslog så dyker det upp grejer ! :-) Det går ju inte att slå det Bengt gav för sin. Utan det landar på ca 650kr plus frakt. Men dom finns ! :-) https://www.ebay.com/itm/XKUT-XECUTIONER-1-1-2-TPF-7-15-DEGREE-BALL-JOINT-TIE-ROD-TAPER-REAMER-1776/152858750471?hash=item2397176e07:g:E14AAOSwSFZajyNy m .fl
  10. 2 points
    Därefter vaxa hela pluggen, sen bygga upp delningsplan för första formdelen. Använde 5 mm foamboard som jag var tvungen att skydda med packtape. Satte Biltemas möbeltassar som lokaliseringsguide. Och så vaxa det området en gång till, det finns en del experter som rekommenderar 8 - 10 gånger...... Penslade 2 gånger med släppfilm, först infärgad röd sedan med svart så man har en chans att se om det täcker. Provade de sista långside-delarna med bara 1 ggr släppfilm, funkade lika bra det. Gelcoat, vänta en timme, blanda polyester och talk till spackel och runda av de skarpa hörnen så glasfibern har en chans att följa konturerna utan att lyfta och göra luftbubblor. Vänta en timme, så polyester och glasfiber. Använde 600 g matta och 100 mm miniroller och lade ett lager per dygn, experter sa att krympen blir mindre så men att ändå ytan håller sig aktiv och binder bra.
  11. 2 points
    Uppdatering efter en lång höst, nu är den negativa formen för karossen klar. Ska precis påbörja fronten, men passar på att lägga upp bilder på karosstillverkningen. Det är XPS cellplast jag använder, har provat 3-4 sorter, denna funkar bäst att fräsa det blir skaplig yta. Att hitta ett lim som funkar var besvärligare, provade minst 7 sorter, det enda jag hittade som verkligen fäste bra är PATTEX "No More Nails" OBS! utomhusvarianten. Det finns även inomhus funkar lika dåligt som alla de andra jag provat (PL400, PL600, vitlim, akrylfog osv...) Handputsa ytan för att jämna till, fylla upp spalter med vanligt medel byggspackel. Polyester smälter XPS, lade en barriär av 80 g glasfiberväv med epoxi, det gick åt 10 kvm med 3 kg epoxi. Grundfärg, slipa, grundfärg, slipa. Sista lagret blev Beckers vattenbaserade väggfärg med glanstal 70, ett fynd, riktigt bra!
  12. 2 points
    Larmet går att programmera bort . Du kan återgå till planering av bygget 👍 Tror det till och med det kan räcka att koppla ihop rätt kablar på ECU:n
  13. 2 points
    Börjat plasta och spackla lite på huven, kul att se resultat direkt efter att bara hålla på med sånt bara jag ser. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  14. 2 points
    Hej, filmdags igen !! Mvh Pär
  15. 2 points
    Här har det blivit lite soppagrejjer mm, bränsletrycksmätaren kommer att bytas mot givare, kopplas mot sprutet och till panel
  16. 2 points
    Har här fått dit alla remhjul och fästen för vevgivare generator torrsumpspump mm. Hasse "the man" fräser så skären glöder!
  17. 2 points
    Började även jobbet med att förbereda motorn inför montage med ny front-sump. Inser att jag måste bättra på "verktygslådan" med tum-storlekar när man meckar jänkies 😉
  18. 2 points
    @Jocke4U Jag antog helt enkelt att det måste vara 8. Jag tänkte, vem gör en brotch som är 7,97? Nu när jag tänker på det igen så visst skulle man kunna göra en som är 7,97... det är trots allt en universalbrotsch. Med de måtten som är angivna i databladet är den 7.97 och inte 8 . Dock om man använder 25,07 och 9,82 istället för 25,1 och 9,8 så blir det exakt 8 men det är fortfarande inom korrekt avrundning. Det är nära nog för mig men var och en får göra sin egen bedömning.
  19. 2 points
    recept på hemgjord BUMS taget från ett båt forum Recept: 1 dl tapetklister per liter ljummet vatten eller så mycket att konsistensen passar för ditt ändamål. (ex. borttagning av bottenfärg). När tapetklistret har svällt tillsätter du försiktigt 200 - 300 gr kaustiksoda per liter tapetklister. man kan nog ändra lite som man vill och ha det starkare eller svagare. (försiktigt betyder att man tillsätter lite kaustiksoda i taget och att man använder handskar och skyddsmask / skyddsglasögon kaustiksoda är väldigt reaktivt och väldigt frätande)
  20. 2 points
    Tack, bara gammal hederlig "bums", tror inte den går att köpa numera, fick ett par burkar av en kompis, fräter bort all färg efter ett par penslingar Sen lite gnuggande med stålrondell och sist Biltema motorfärg, blev över förväntan
  21. 1 point
    Otroligt arbete !
  22. 1 point
    Jag har gjort lite kontrollvägning för att se hur mycket vikt min bromskonvertering sparade. Bild 1&2 är nya Wilwood kitet, bild 3&4 är sierras std grejor. Wilwood = 6679 Sierra =8305 Viktbesparing = 1626/ sida! Ganska bra tycker jag. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  23. 1 point
    M90 låda, dvs ingen adapterplatta behövs.
  24. 1 point
    http://www.hollinapplications.co.uk/Disability/Handbrake_Kit.html Fullt tänkbar lösning på handbromsen. Kan placera vart jag vill och det är en enkel och inte överdrivet dyr lösning
  25. 1 point
    Du skall nog inte ha alltför sen tändning .....😃
  26. 1 point
  27. 1 point
    OK, originallösningen blir annars väldigt snygg och kompakt 🙂 Det finns ju lösa kransar att köpa till andra bilar, med lite tur hittar du en som passar att krympa på stubbaxeln eller drivknuten inne vid diffen om du vill. Alternativt så kan man ju faktiskt fräsa tandmönstret direkt i stubbaxeln - om man har grejer att göra sånt. Gustaf
  28. 1 point
    Slutet sida 2 här finns en bild på en orange givare och det lilla bockade plåt fästet . Hall eller induktiv är ju fritt beroende på efterbehandling
  29. 1 point
    Tack! 🙂 Ja skapandet är ju en stor del av grejen. Drömmer mer om att få bygga än köra egentligen hehe. Jag ska skaffa lite maskiner jag behöver sen blir det jigg innan bilen får påbörjas. Har ingen direkt budget att börja med så det får blli lite i taget. När det är dags för motor/kaross får man väl skrapa ihop ett större kapital men tills dess får det bli lite i taget 🙂
  30. 1 point
  31. 1 point
    Halloj ! Väkommen i gänget, nu bygger jag ju inte GT 40 ...... än :-) börjar med en sjua sen får vi se vad man orkar med. Jag bygger from scratch började med att hämta 40 m rör hos svetsbolaget här i stan. sen har det blivit ett gäng återbesök. För egen del så är skapandet tror jag lika givande som det sen blir att köra.
  32. 1 point
    Första inlägget 2020 De nya (lätt begagnade) motorblocket från Tyskland har kommit. Ser bra ut men lite skitigt. Dock inget en lite tvätt ej kan fixa. Nu skall vi bara fixa fram en vevaxel oxå....sen blir det motorbygge.
  33. 1 point
    Jag tänker mig nog lite blandat. Kommer inte bygga den exakt som en 60 tals, men vill ju ha 15" jul och en stor gammal gjutjärnsspis 🙂
  34. 1 point
    Det där blir fränt, kul med annorlunda byggen. Härlig entusiasm ! Mvh Pär
  35. 1 point
    Officiellt ett rullande chassi nu 😁 Och finfina fälgar på köpet 😉
  36. 1 point
    Vart lite dåligt med uppdateringar här har jag konstaterat🙂 Men har iaf jobbat på, Sfro 1 klar o kämpar nu vidare mot att slutföra!
  37. 1 point
    Lackering av stripes på trösklarna.
  38. 1 point
    Tack @steel. Tålamod vet i fan men envis . Får jag en ide i huvudet ger jag mig fan på att det ska bli så eller nästan 🙂 🙂 . Trotsade kylan i garaget igår och efter tre försök med mallen till mellanvägen blev jag nöjd . Blev lite material över och gjorde en mall och klippte till en matta framför fötterna . Fortsatt hemma med delar till inredningen . Ska bara hitta nån som kan sy nu 🙂 .
  39. 1 point
    Gött @Jocke4U ! nu är det bara att skruva ihop så är bilen klar .....
  40. 1 point
    Jag la på lite slipgrund och finslipade sedan får lackeraren lägga på topplacken. Ett par vinglets blev också tillverkade. Nu parkerar jag dessa vingar och övergår till en fet bakre vinge.
  41. 1 point
    Mildseven skänker bort popnitar i denna "Bygga" avdelning. Skämtar lite.....eller ? @Jocke4U Nåväl har iaf fått dit bandsatsen på hojen : Mvh Pär
  42. 1 point
    Japp lättare än ventilerade och tillräckligt för våra små bilar. Kolla diskussionen i bromstråden. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  43. 1 point
    Dagens jobb #2 Byta till Wilwood bromskit fram. Blir bra. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  44. 1 point
    Dagens hjälpredor tillverkade. 2 st 3:e hand för svetsning. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  45. 1 point
    för egen del så blir det nog dessa https://caterhamparts.co.uk/bonnets/977-bonnet-spring-stainless-steel.html
  46. 1 point
    Finns kvar bara att komma förbi 0702785111
  47. 1 point
    Efter att jag limmat cellplasten på vingbalken var vingprofilen lite ojämn så jag fick bredspackla, det blev 100gram spackel på vardera vinge. Gjutningen med Glasfiber å epoxi gick bra och jag hade vingarna i provisorisk ugn i 30 grader i 48 timmar. Nu har jag trimmat bort överflöd och hittade då några ”gjutmästarbostäder” som ska fixas till. Vidare arbete får ske efter Julhelgerna.
  48. 1 point
    Här är den Brotchen som alla har hört talas om, men inte vet om den finns. Sex skär, och som upplysning; jag gav 18 spänn, när Jula sålde den sista. /bengt i Vara
  49. 1 point
    Härligt bygge, ser fram emot att följa tråden👍 Om någon i Sverige har en sån kaross till salu så ring mig😉 Lycka till!
  50. 1 point
×
×
  • Create New...