Jump to content

PA_Li

Forumdeltagare
  • Posts

    12
  • Joined

  • Last visited

Reputation

3 Neutral

About PA_Li

  • Birthday 06/07/1987

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Patrik Lindgren
  • Ort
    Rottne
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

70 profile views
  1. Vad valde du för motor växellåda och diff? Nyfiken fråga kör du hydraulisk koppling? Och vad rekommenderas?
  2. Gjutjärn drar snabbt iväg på vikten. Skulle vilja bygga med någon aluminium motor men det finns så mycket annat som man iså fall också skulle jaga vikt på. Men det kommer jag nog inte göra, så kanske tjänar mer på att bygga med detaljer som många gjort tidigare och som det finns mycket erfarenhet av här på forumet.
  3. Nu var det på tiden med lite uppdatering, även om det inte har hänt så mycket i garaget. Har haft lite svårt med val av motor, tänkte bygga vidare med SAAB motorn tills vidare men tyckte att växellådan tog lite väl mycket platts i mitt chassi och att vikten rusade. Så då gick tankarna mot Zetec. Kanske inte det lättaste med tanke på gjutjärns block, men blev ändå förvånad när jag vägde en och det är ett ganska vanligt alternativ i dessa bilar. Ett annat alternativ var Sigma motorn som är av hel aluminium och verkar vare väldigt lätt (Även kallad Zetec SE) och det verkar finnas mycket eftermarknadsdelar till dessa. Kollade lite på http://westfield-world.com/enginespecs_car.html och tyckte att Zetec motorn var intressant eftersom den är ganska lågbyggd och jag önska köra utan scoop och ganska låg utan att tulla på markfrigången, SAAB motorn var betydligt högre. Vikten på motorn blev 101,2 kg utan svänghjul, startmotor och generator Vikten på MT-75 var 34,3 kg Och tillsammans blev det 135,6 kg, räknar med en vikt på ca 150 kg komplett, alltså nästan 50 kg lättare än mitt tidigare motor val.
  4. Du har helt rätt i att det fins förbättringspotential när det gäller förstärkningar. Ditt förslag i rött kommer jag att fixa efter att jag gjort fästen för styrväxeln, men kommer även kolla över lite övriga punkter. Har bland annat lite planer och funderingar även på ditt gröna förslag, jag funderar också på att använda plåt som är lite mönstrad/korrugerad för att få ett lite styvare golv.
  5. Här kommer en liten uppdatering. Tyvärr inte hänt så mycket som önskats i garaget, men har i alla fall provat en motor i chassit och fixat fästplattor i ramen för framtida motorfästen. Har också bräddat växellådstunnel lite på vänstersida så att en R25/R28 låda går fritt. Sen blev det att skruva bort allt från ramen för att kunna svetsa färdigt den, och montera i golv och stolsfästen.
  6. Du har rätt, vikter drar iväg ganska snabbt, Saab b204e komplett med r25/r28 växellåda så stannade vågen på 195kg och mitt rullande chassi väger 214kg som den ser ut på första bilden (ram med coilovers, hjulupphängning, hjul, diff och drivaxlar)
  7. Kommer bli lite kompromisser angående karaktärs valet på bilen. Kommer att användas till att glida lite på fina dagar men också byggas för att kunna prestera någorlunda bra på konbana. Så det är mycket att klura på innan man bestämmer sig, men snart måste ett beslut tas för att komma vidare med bygget. Har vägt både en Volvo B230fk motor och en Saab B204E motor och försökt hitta lite vikter av olika motorer här på forumet, hittade att en C20xe ska väga 136kg men vet inte hur komplett eller om det är med vätskor (Källa https://mymotorlist.com/engines/opel/c20xe/ ) Vikten på Volvo B230fk komplett med M90 låda blev 219kg och utan växellåda 175kg så M90 lådan vägen 44kg lika nästan som en Ford T-9 låda 44,5kg och en Opel R25/R28 vägde 34,5kg. Saab B204E vägde 125kg sprippad (komplett botten och med topp) och 160,5kg komplett (insug, grenrör turbo svänghjul tryckplatta lamell och motorfästen) och med en R25/R28 blev vikten 195kg. Har hört att folk byggen med Saab´s B206 block för att spara ca 10kg vet inte hur det stämmer. Om det stämmer att C20xe motorn vägen 136kg komplett med svänghjul och koppling så blir det ca 170kg med R25 växellåda. Så vikten drar snabbt iväg.
  8. Många motor alternativ har snurrat i huvudet, Jag var först lite inne på att bygga en väldigt lätt sjua med en mc-motor. Efter det var det lite planer på att bygga lätt fas med mer klassisk stil med old school ford motor med weberförgasare. Nu lutar det åt att bli någon modernare drivlina då det blir både billigare (locost) och förhoppningsvis med driftsäkert. Kollat lite på Saab T5 (B204E) mycket prestanda för pengarna och gott om motorer.
  9. Tack 🙂 Ja, jo jag har läst att man ska sikta på 30° lutning av coilovers (Vid utfjädrat läge?). Jag har nu ca 45° lutning vid ca 50% infjädring av dämparen. Så detta kommer bli något jag måste se över.
  10. Hej Ny medlem här på forumet, Har varit inne och tittat på alla fina bilbyggen under en längre tid och har nu börjat byggt lite på en egen Super Seven kopia. Har endas punktsvetsat ihop en ramen och hjulupphängning så det kvarstår mycket. Ramen är en kombo av Caterham och Ron Champions klassiska bok ram Motor är ej fastställd ännu, har lite idéer men inget spikat ännu. Framhjulsnav från Ford Sierra och Ford Escort 2.2 Heavy Duty styrväxel från rallydesign Bakhjulsnav och diff med tillhörande drivaxlar från Ford Sierra 3-länk De Dion-axel och GAZ coilovers kit.
  11. Motorpaket till Super Seven, Locost eller annat hobbybygge. Yamaha fz1 5VY01 (1000cc) 150hk insprutningsmotor. från 2007 ca 3000 mil. Säljes med komplett elsystem och med adapter för kardandrift samt komplett växellänkage och elektrisk backsatts inköpt från MKsportscars.com Saknar en detalj till kopplingen. Pris 10 000:-
×
×
  • Create New...