Jump to content
  1. Amatörbyggda personbilar

    1. Våra Locost 7/Seven Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga Locost 7/Seven amatörbyggen

      47k
      posts
    2. Våra GT40 Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga GT40 amatörbyggen

      6.4k
      posts
    3. Våra Övriga Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga övriga amatörbyggen som inte passar in i ovanstående forum

      2.4k
      posts
  2. Om bygget

    1. Donator

      Frågor kring donatorbilar, delar mm.

      1.7k
      posts
    2. Ram & kaross

      Frågor kring ram, materialval, kaross Plast eller alu? mm.

      8.1k
      posts
    3. Motor & växellåda

      Frågor rörande motor, växellåda och drivlina.

      13k
      posts
    4. Elektrisk motor

      Frågor rörande specifikt drivlina med elektrisk motor

      16
      posts
    5. Bränslesystem, Insprutning & förgasare

      Här diskuterar vi allt som har med bränslesystemet att göra.

      3.6k
      posts
    6. Elektronik & Belysning

      Diskussioner som rör elektronik, belysning mm.

      3.6k
      posts
    7. Bromssystem

      Frågor kring bromssystem, ok, rör och pedalställ

      3k
      posts
    8. Upphängning & styrning

      Stötdämpare, upphängning, A-armar, bussningar, uniballs, styrväxlar mm.

      9.3k
      posts
    9. Däck och Fälgar

      Här diskuterar vi däck och fälgar

      1.1k
      posts
    10. Interiör & Instrumentering

      Här diskuterar vi stolar, instrument, ratt mm.

      2.3k
      posts
    11. BEC MC-motor

      Bike Engined Car

      1.9k
      posts
    12. Regler (SFRO, myndigheter, besiktning) & Försäkringar

      Frågor rörande regler relaterat till SFRO, trafikverket/transportstyrelsen och besiktningsorgan vid registrering av Locost samt Försäkringar.

      5.2k
      posts
    13. Tips och idéer

      Här kan vi ge varandra tips och bolla idéer. Även med köptips.

      2.9k
      posts
  3. Modellspecifika Forum

    1. Locost 7

      Specifika frågor och ämnen rörande Locost 7

      1.4k
      posts
    2. GT40

      Specifika frågor och ämnen rörande GT40

      56
      posts
    3. Övriga modeller

      Specifika frågor och ämnen rörande andra fordonsmodeller än vad som finns ovan

      7
      posts
  4. Övrigt

    1. Övrigt

      Diskussioner som inte passar i övriga grupper men handlar om amatörbyggda personbilar.

      8.5k
      posts
    2. Evenemang och träffar

      *Tips och diskussion om evenemang, bankörning, träffar m.m*

      10.2k
      posts
    3. Bilder och Filmer

      Bilder/filmer med främst med innehåll av amatörbyggda fordon.
      Här lägger vi även upp bilder/filmer från träffar och andra aktiviteter.

      2.6k
      posts
    4. Racing

      Här diskuterar vi allt som har med racing med amatörbyggda personbilar att göra.

      809
      posts
    5. Länkar

      Dela gärna med dig av länkar till webbsidor som relaterar till amatörbyggda personbilar.

      873
      posts
    6. Forumet & hemsidan

      Här kan du tala om vad du tycker om webbsidan och forumet samt lämna förslag till förbättringar.

      1.5k
      posts
    7. Allt Annat

      Öppet spår! Här snackar vi på om allt möjligt.

      6.1k
      posts
  5. Köp och Sälj

    1. Allmän information

      Här informerar vi varandra om saker som kan vara bra att veta.

      3.4k
      posts
    2. F.A.Q

      Frequently Asked Questions

      495
      posts
    3. Amatörbyggda fordon säljes

      Här lägger vi in annonser på amatörbyggda fordon till salu.

      961
      posts
    4. Amatörbyggda fordon köpes

      Här lägger vi in annonser om amatörbyggda fordon vi vill köpa.

      454
      posts
    5. Delar säljes

      Här lägger vi in annonser om delar vi vill sälja.

      4.1k
      posts
    6. Delar köpes

      Här lägger vi in annonser om delar vi vill köpa.

      2.3k
      posts
    7. Tjänster önskas/utföres

      Här erbjuder eller eftersökes Locostswedens medlemmar tjänster.

      615
      posts
    8. Bilar/delar säljes på andra sajter

      Här kan du lägga in länkar till andra sajter på nätet där det finns intressanta saker till salu

      887
      posts
  6. Övriga Fordon

    1. Bygga

      Här pratar vi om byggen som är på gång.

      1.4k
      posts
    2. Övrigt

      Övriga diskussioner som handlar om andra bilar än Se7en kloner

      786
      posts
  7. International section

    1. This section is intended for international users

      Why not make friends with us Swedes?

      70
      posts
  • Inlägg

    • Kämpa på, måste vara sjukt frustrerande, mitt var färdigt innan jag kom hem från besiktningsstationen. Jag har varit ute o lekt med min topp. Har micklat med mätklocka för att mäta ventillyft. Var en hel del struligheter inklusive att försöka mäta 13 mm lyft med en mätklocka som bara har 10 mm slag. En liten 3 mm neodyniummagnet fixade det. Avgassidan som jag inte kan påverka ligger helt inom spec för RL31, men insugssidan lyfter bara 12,55 mm istället för 12,97. Om jag förstått det rätt ska detta bero på för långa ventiler eller för långt inskurna ventiler. Samtidigt ligger märkbilden på vipparmarna inom Spec men pekar åt att jag har en aning korta ventiler. Googlade lite mer på turbosport och hittade att Jason haft samma problem men bara 12,3 mm lyft. Jag ska sova på saken några dagar men tror att jag ska leva med de lyft jag har.  Jag slabbade även med vätska, använde smörjfett, plexiglasskiva med hål, spolarvätska och en medicinspruta.    Förbränningsrummen är mellan 50 och 52 cl, räknade lite och kom fram till att för att få 10,5 komp på 52 cl rummet behöver jag plana 1,7 mm förutsatt att kolven ligger bara 0,2 mm ner i loppet vid tdc som specen säger. Ryktet på nätet gör gällande att det måttet brukar vara 0,5 mm. Jag funderar på om jag ska vänta med planingen tills lite senare i vinter så jag kan lyfta toppen. Vill köra in kammen på en fungerande motor så hade tänkt att montera insug och styrsystem osv på gamla toppen Och felsöka innan nya får titta dit. Får se vad beslutet blir.... Jag behöver också få ner ventilfjädersätena 2 mm. Någon som vet om det går att köpa retainers som är 2 mm högre för dubbla fjädrar? Annars får det också bli gjort när jag låter plana toppen. /T
    • Jag ringer besiktningsingenjören direkt i morgon och dubbelkollar så det inte blivit något missförstånd!
    • Hej, färdigsvetsad subframe och provmontage av motor och transmission. Mvh Pär 
    • Det var ingen anmärkning i protokollet, utan en muntlig "bra o kolla upp" som jag fick med mig. Dvs. Inget dom slår ner på, men han tyckte jag skulle kika på det då resten var klanderfritt. Men ja, det är ingen tävling det handlar om direkt, mest förvånad att han inte klagade på något. Kanske biter mig i arslet senare istället🙄 Men men, har grävt i problemet, och utan rattadaptern så finns inga kast i rattstången när man snabbt gör utslag via hjulen. Satt upp den i svarven o konstaterar snabbt att den inte är ok (slår 1.5mm ca, båda axiellt o radiellt) Så går de väl när man snålar🤣 Får lägga den på min lista o tillverka en bra och centrerad adapter istället 🤔
    • Snyggt och grattis till SFRO1 @swedishGT40 det är ett riktigt fint bygge!! Min "OCD" undrar dock hur det hänger ihop 😉 och  Skulle nog sticka ut näsan och säga att alla byggen har anmärkningar vid SFRO1 - sen såklart av olika karaktär och dignitet. Det är ju inte negativt att få anmärkningar utan snarare feedback till att förbättra (så ur positiv bemärkelse)
    • Modifierade så att istället för "ämnesflöde" till höger så är det "inläggsflöde" Note: Det visar de 15 sista inläggen - rekommenderar fortfarande "Oläst Innehåll"
    • Som jag skrev tidigare så är det funktion jag använder uteslutande mest är länken "Oläst innehåll" (se nedan)
    • Lade på  en patch idag, dock verkar inte bild-uppladdning med Firefox mobil vara med.   Det är ju lite så med köpta mjukvaror och när man uppdaterar dessa. Inte alltid som saker och ting funkar som det gjorde tidigare utan man får vänja om sig. Sen kan man tycka att det var mer logiskt på det tidigare sättet. I detta fall är det för att IPS bygger upp länkarna på olika sätt på olika ställen - och dessutom som dom talade om - så är "widgets" som vi har på högerkanten cache'ade (mellanlagring) så är inte helt uppdaterade. Kanske helt sonika ta bort denna widget 
    • Om du justerar så bra det går med de delar du har. Har du ryckig gång då?  
    • För info, denna rattstång använder jag då den saknas rattlås och inga onödiga krusiduller som jag inte behöver.     Så här sitter det monterat original, dvs. med ca 85° förskjutning, inte ens 90°. Jag förstår teorin o så, men varför har vissa tillverkare valt att ignorera faktumet och bara "slänger ihop" rattstången i udda vald vinkel? Sett flera tillverkare göra samma sak, men olika vridningar, vissa håller det i linje dock.
    • När man monterar en kardanaxel med knutkors så är det ju väldigt viktigt med fast del mot fast del(Att de ligger i linje) annars uppstår vibrationer, borde bli samma fenomen vid rattaxeln (om det är 2 knutar). Den snurrar ju betydligt långsammare men dock en risk! /Thomas
    • Mät bränsletrycket, kolla så du har fritt fritt flöde i returledningen. Jag hade fått en knips på en returslang för ett par år sedan som gjorde att BTR'en inte inte kunde reglera för det var 3-4 bars tryck även i returledningen.
    • Fick en justering från SFRO1, som jag bara tänkte ordna o vara klart med, meeen. nej. Rattstångens nedre del som är på splines fick jag tips om att justera så att yoken var mitt emot varandra, men detta är ej möjligt, splinesen tillåter det inte. Och original så sitter dem i 90° förskjutning, inte emot varandra. (Verkar inte bara gälla min rattstång, ser så ut på många olika tillverkare vad jag kan se)   Ni andra som installerat rattaxlar/stång i era byggen, hur ser era installationer ut, och upplever ni någon ryckig gång vid rattutslag utan belastning?   Så nu står jag o funderar om man ska svetsa om yoken, eller om jag måste byta lösning, vart mycket större jobb än o bara snurra yoken på splinsen 😆
    • Lägger till att det kan ha med med tändningen att göra också, alltså misständningar. Såg att du bytt stift, men kolla över resten av tändsystemet.
    • Perfekt, tack för länkarna också 👍
  • Forum Statistics

    • Total Topics
      13034
    • Total Posts
      164107
×
×
  • Create New...