FilipD Posted September 21, 2016 Author Posted September 21, 2016 (edited) Någon info reg.bes/enskilt godkännande? Pris? Tid det tar? Jag har ansökt om Enskilt godkännande nu på Transportstyrelsen. Och då ska det vara lugnt att boka tid för besiktningen. Har ringt Svensk bilprovning och han uppgav pris mellan 2000-2300 kr. Men någon från den tekniska sidan skulle ringa upp. Vet inte vilka av de andra konkurrenterna som gör det. Jag måste oavsett lämna Vimmerby för att göra den. Edited September 21, 2016 by FilipD Quote
Jonas Posted September 21, 2016 Posted September 21, 2016 http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=13024&hl=besikta Quote
Frena Posted September 21, 2016 Posted September 21, 2016 Någon info reg.bes/enskilt godkännande? Pris? Tid det tar? Jag har ansökt om Enskilt godkännande nu på Transportstyrelsen. Och då ska det vara lugnt att boka tid för besiktningen. Har ringt Svensk bilprovning och han uppgav pris mellan 2000-2300 kr. Men någon från den tekniska sidan skulle ringa upp. Vet inte vilka av de andra konkurrenterna som gör det. Jag måste oavsett lämna Vimmerby för att göra den. Grattis! 2000-2300 låter billigt! Ta den som har tid snabbast, priset skiljer inte så mkt i det stora hela. Min tog 1-1,5 timme, varav mesta tiden pappersarbete. Quote
FilipD Posted September 22, 2016 Author Posted September 22, 2016 Nu har jag ringt SvB, Opus och Carspect. Alla har skickat mig vidare och har ingen koll på tider eller pris. Men de ska återkomma vid obestämd tidpunkt. Sent from my iPad using Tapatalk Quote
Christer J Posted September 22, 2016 Posted September 22, 2016 Det är inte alla stationer som gör enskilt godkännande. Quote
FilipD Posted September 22, 2016 Author Posted September 22, 2016 Nej det har jag koll på. Ringt de i min närhet som gör. Sent from my iPad using Tapatalk Quote
FilipD Posted September 23, 2016 Author Posted September 23, 2016 Opus 2200 start, därefter 1300 Tim + 300-400 för vägning. Carspect 3400 fastpris. Sent from my iPad using Tapatalk Quote
FilipD Posted September 23, 2016 Author Posted September 23, 2016 Opus 2200 start, därefter 1300 halvtimme + 300-400 för vägning. Carspect 3400 fastpris. Sent from my iPad using Tapatalk Sent from my iPad using Tapatalk Quote
Frena Posted September 23, 2016 Posted September 23, 2016 Ta den som har tid snabbast, så lite pengar i sammanhanget och du kanske hinner köra lite om du får tid snabbt :D Välj en bra slutsiffra så du slipper besiktiga mitt i vintern. Quote
FilipD Posted October 3, 2016 Author Posted October 3, 2016 jag tror mina framlyktor inte är märkta rätt. Var har ni köpt era? Det ska märkt med HC eller HR motsvarande, samt är nog inte mina baklyktor okej heller, så tipps på det? Bästa hade ju varit och lånat vid besiktningen, men det förstår jag är svårt.. Eller om någon har liggande om ni bytt själva. Snabbt svar önska med direkta tips, så kanske jag hinner regga innan årets slut . Quote
Petta_B Posted October 3, 2016 Posted October 3, 2016 jag tror mina framlyktor inte är märkta rätt. Var har ni köpt era? Det ska märkt med HC eller HR motsvarande, samt är nog inte mina baklyktor okej heller, så tipps på det? Bästa hade ju varit och lånat vid besiktningen, men det förstår jag är svårt.. Eller om någon har liggande om ni bytt själva. Snabbt svar önska med direkta tips, så kanske jag hinner regga innan årets slut . Dina bakljus liknar mina från Biltema art nr 42-226. De är godkända.//Peter Quote
Rikard Larsson Posted October 4, 2016 Posted October 4, 2016 Enklast är kanske http://www.swedol.se/huvudstralkastare-hella.html Sälj dem sen till någon annan som ska besiktiga :) Quote
FilipD Posted October 6, 2016 Author Posted October 6, 2016 Enklast är kanske http://www.swedol.se/huvudstralkastare-hella.html Sälj dem sen till någon annan som ska besiktiga :) Ska dessa vara godkända alltså? De kan passa på lastmaskin sen.. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote
Rikard Larsson Posted October 7, 2016 Posted October 7, 2016 Jag har inte tittat på dem själv, men sett många som refererat till dem. Quote
stuff Posted October 7, 2016 Posted October 7, 2016 Jag använder dessa från meca: http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1072092&CarReference_ID=-1&CategoryType_ID=0 Quote
FilipD Posted October 7, 2016 Author Posted October 7, 2016 På dessa står det hc/r. Stämmer det? Quote
FilipD Posted October 10, 2016 Author Posted October 10, 2016 Lamporna ovan är OK enligt en bes.man på SvB. Så de är beställda och kommer i veckan. Bes. bokad på onsdag nästa vecka. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote
FilipD Posted October 12, 2016 Author Posted October 12, 2016 Nu sitter är de nya strålkastarna monterade och allt bör vara klart för reg.bes. Måste man ha med sig en varningstriangel? :-/ Skickat från min iPad med Tapatalk Quote
Frena Posted October 12, 2016 Posted October 12, 2016 Nu sitter är de nya strålkastarna monterade och allt bör vara klart för reg.bes. Måste man ha med sig en varningstriangel? :-/ Skickat från min iPad med Tapatalk Ja! Kör hårt o lycka till! Glöm inte få en bra slutsiffra Quote
FilipD Posted October 13, 2016 Author Posted October 13, 2016 De nya strålkastarna! Har även snyggat till byggpärmen så jag får med mig alla papper. 2 Quote
FilipD Posted October 13, 2016 Author Posted October 13, 2016 Lycka till (Y) Tack, håller tummarna att det inte blir för stora backningar på bygget. Men räknar med något för att inte bli allt för besviken. Quote
ktm_micke Posted October 13, 2016 Posted October 13, 2016 Grattis gick SFRO 2 bra så gör regbesiktningen det med. Sen är det bara på med skoteroverallen o köra Quote
FilipD Posted October 18, 2016 Author Posted October 18, 2016 De bytte tid till reg.bes idag. Och kan väl börja med att skriva att jag måste tillbaka. Lite av felen som ska fixas är. 1. Bältet - För långt. När man knäpper det så hamnar knäppet nästan på magen. 2. Vindavvisaren - vassa kanter 3. Bromsrören - fästa bättre 4. Glapp i en länkarm 5. Bromsvätskebehållaren - nivåkontroll 6. Hjullager - glapp De vill tex att jag gör hål i kåpan fram, ovanför tanken, m.a.a att det kan samlas gasångarn där säger dom. Men det gör jag väl ganska enkelt. Sedan ytterligare något litet. Endel är nog lätt ordnat. Punkt 4 och 6 är bara att dra åt bultarna tror jag. Bältet ser jag som den stora utmaningen. För jag ser det nu som att jag får svetsa om fästena så de hamnar längre bak. Nivån till bromsoljan är inga problem, utan en kostnadsfråga. Wilwood har lock med nivågivare, men jag vet inte varifrån jag ska köpa dom. Hittar dom på deras hemsida enbart, så lär väl bli därifrån. Tips mottages. Bromsrören är väl inga större ingrep, men tidskrävande då det är alla rör runt om. Känner mig väl nedslagen men ändå nöjd. Nästan 5 år har gått och jag tror inte jag kunde gjort mycket bättre än så här. Bromsrören retar mig mest, samt bultarna som kunde varit åtdragna. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote
tpau Posted October 18, 2016 Posted October 18, 2016 Gällande säkerhetsbälte, har du en så här kort? http://m.ebay.ca/itm/120687831506?_mwBanner=1 /T Quote
FilipD Posted October 18, 2016 Author Posted October 18, 2016 Gällande säkerhetsbälte, har du en så här kort? http://m.ebay.ca/itm/120687831506?_mwBanner=1 /T Nej, min är mycket längre. Så flyttar jag fästet så är det nog fix. Problemet kan bli med förarstolen som är justerbar. Bältet ska ju räcka längst fram och längst bak. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote
Rikard Larsson Posted October 19, 2016 Posted October 19, 2016 Var inte så farligt, det fixar du lätt! Vad har du för bromsvätskebehållare nu? Bild? Quote
FilipD Posted October 19, 2016 Author Posted October 19, 2016 Bromsrör = max 200 mm mellanrum fäste. det har jag. Men det är ute i änden. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote
FilipD Posted October 19, 2016 Author Posted October 19, 2016 Var inte så farligt, det fixar du lätt! Vad har du för bromsvätskebehållare nu? Bild? Wilwood. Hittat lock i Svergie, men de kosta 340 kr st. Behöver två. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote
Rikard Larsson Posted October 19, 2016 Posted October 19, 2016 Har du integrerade behållare eller kan du byta till genomskinliga? Quote
Rikard Larsson Posted October 19, 2016 Posted October 19, 2016 Kravet är att man ska kunna se genom en genomskinlig behållare eller ha en lampa som tänds i instrumentpanelen vid låg nivå. Quote
stuff Posted October 19, 2016 Posted October 19, 2016 På locostbuilders är det en snubbe som hävdar att lock från escort eller fiesta passar. Det kanske kan vara värt ett besök på en skrot? http://www.locostbuilders.co.uk/forum/3/viewthread.php?tid=84893 Quote
FilipD Posted October 19, 2016 Author Posted October 19, 2016 Gjorde besök på skroten. HIttade från fem lock och fixade till det idag. 30:- så det är ju överkomligt.. Vidare har jag slipat till vindavvisaren så den inte är vass och börjat att göra ny fästen till bromsrören. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote
sorin Posted October 20, 2016 Posted October 20, 2016 Kantlist runt din vindavvisare är ett säkrare kort än bara slipa den tror jag . http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Kantlist-2000031706/ Quote
fege Posted October 20, 2016 Posted October 20, 2016 Tror jag med. Sätt dit en list, vad som händer med den senare är upp till dig.... ;) Quote
Rikard Larsson Posted October 20, 2016 Posted October 20, 2016 Bra att du hugger tag i det direkt! Vilka lock blev det? Om man nu skulle bygga något liknande någon gång :) Quote
FilipD Posted October 20, 2016 Author Posted October 20, 2016 Kantlist runt din vindavvisare är ett säkrare kort än bara slipa den tror jag . http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Kantlist-2000031706/ Det påtalade jag också. Men de (2) som besiktades bilen tyckte jag skulle slipa. Duger inte den radien jag har nu kommer jag springa över gatan till Biltema och köpa en list! Skickat från min iPad med Tapatalk Quote
FilipD Posted October 20, 2016 Author Posted October 20, 2016 Bra att du hugger tag i det direkt! Vilka lock blev det? Om man nu skulle bygga något liknande någon gång :) Tog lock från Opel. De hade en flottör som inte var så lång. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote
FilipD Posted October 20, 2016 Author Posted October 20, 2016 Fortsatt idag. Gjort klart alla fästen för bromsrören. Fixat glappet i länkarmen och ett hjullager. Det var bara inte draget ordentligt. Gjorde ett luftutsläpp framför höger backspegel för att kunna släppa ut eventuella bensinånger Som kan fastna där. Där rattstången sätts ihop (Forddelen och min svarvade del) är bultad. Fick även nedslag på att det lagret som rattstången löper genom inte var tillräckligt fastsatt. Så jag satte brickor och drog ordentligt. De måste vibrerat loss trotts låsmuttrar. Klamrat fast elkablarna fram och bak. 2 st klammer totalt. Skruvat bort stolarna och börjar göra nya fästen för bältets låsdel så de bli kortare. Nu satt de bultade i "kardantunneln". Tänker svettas tid ordentliga fästen under stolen, och låta bältet löpa upp efter stolssidan Istället. Så det blir kortare. Skickat från min iPad med Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.