Kjelland28 Posted April 27, 2023 Share Posted April 27, 2023 (edited) Finns på bildelsbasen. Fast dessa ser inte ut som dom jag såg medans jag jobbade på Volvo var såna här jag såg. Ny på Trodo.se Edited April 27, 2023 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 27, 2023 Author Share Posted April 27, 2023 En del var ju dyrare än den största Davies Craig 150 som jag köpte - men om den pajjar kanske man bör prova en V60 pump för 1000-lappen. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 27, 2023 Share Posted April 27, 2023 (edited) Dom kan nog vara dyrare men hållbarheten borde vara mil större Edited April 27, 2023 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 27, 2023 Share Posted April 27, 2023 dom små kan mog vara kylpumpar för turbo eller nåt kanske Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 27, 2023 Share Posted April 27, 2023 Mer info här om varianter ( till nästa gång) https://www.tecomotive.com/en/products/CWA400.html jag har både en pump och styrning om någon behöver 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted May 2, 2023 Share Posted May 2, 2023 Electric Coolant Water Pump 11517597715 for BMW 320i 328i Xdrive F87 F80 F35 | eBay Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 2, 2023 Author Share Posted May 2, 2023 Lite dyr frakt bara, 1600:- för en 1200:- pumpSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 2, 2023 Share Posted May 2, 2023 Går det inte att beställa den från Tyskland? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 2, 2023 Share Posted May 2, 2023 Elektrische Wasserpumpe für BMW E90 83 E60 325i 330i 525i 530i X5 N52 53 6941689877191 | eBay Elektrisch Wasserpumpe Kühlmittelpumpe Für BMW 1er 3er 5er 6er 7er X1 E60 E90 | eBay Finns som sagt till bättre priser från Tyskland och med överkomlig frakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted May 3, 2023 Share Posted May 3, 2023 21 timmar sedan, vedde sade: Lite dyr frakt bara, 1600:- för en 1200:- pump Skickat från min SM-S908B via Tapatalk nu tänkte ju inte ja inte så, sök vidare på denna pump och den kanske finns närmare, billibgare pump till annat fordon än volvo. VAG har ju åxå original elektriska pumpar på nyare modeller 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 8, 2023 Author Share Posted May 8, 2023 Fått igång min nya Davies Craig 150 nu och har luftat systemet. fixade till fläkt sladden då kontakten glappade rejält vilket gjorde att fläkten bara satte igång ibland. Undrar om man kan köra BMW pumpen på samma pumpstyrning? Borde ju gå då den pulsar och ibland kör på lägre volt, svårigheten är väl att få fatt i rätt kontakt utan att åka till skroten och klippa i en härva. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted May 8, 2023 Share Posted May 8, 2023 33 minuter sedan, vedde sade: Fått igång min nya Davies Craig 150 nu och har luftat systemet. fixade till fläkt sladden då kontakten glappade rejält vilket gjorde att fläkten bara satte igång ibland. Undrar om man kan köra BMW pumpen på samma pumpstyrning? Borde ju gå då den pulsar och ibland kör på lägre volt, svårigheten är väl att få fatt i rätt kontakt utan att åka till skroten och klippa i en härva. /Vedde Pierburg CWA400 Water Pump Connector - 4 pin | Accessories | Tecomotive Store annars på BMW som reservdel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 8, 2023 Share Posted May 8, 2023 43 minuter sedan, vedde sade: Undrar om man kan köra BMW pumpen på samma pumpstyrning? Borde ju gå då den pulsar och ibland kör på lägre volt, svårigheten är väl att få fatt i rätt kontakt utan att åka till skroten och klippa i en härva. /Vedde den har egen styrenhet , du kan skicka PMW frekvenser eller snacka LIN till den som i sin tur själv styr hastigheten, faktisk en rätt smart pump , skickar fel koder kodat i samma kabel tillbaka till den som nornalt skall styra den ( typ motor styr) . I min länk finns den en extern styrenhet som använder "limphome" interfacet och styr PWM baserat . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 8, 2023 Share Posted May 8, 2023 Jag kan inte detta egentligen .....men då jag hade en del strul med tidigare generation av DaviesCraig styrningen men senare modeller funkade bra så hade jag en plan på att bygga en egen styrning med Arduino och köpte nog en PWM modul som ligger "ny i kartong". Om någon är intresserad kan jag rota fram och se vad jag har Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 9, 2023 Author Share Posted May 9, 2023 Tack @LUPUS och @Jocke4U, jag är dessvärre hemskt dålig på data och it och ser inte att en dator till ombord skulle underlätta. Vi får ta detta OM den nya havererar igen./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 29, 2023 Author Share Posted May 29, 2023 I lördags vart det bankörning på Tierp med Stec, 1tim på morgonen och en vid lunch. Det räckte gott och väl för man var mör efter 40 min körning. Jag har äntligen hittat läget där man kan styra med gaspedalen även med R- däck. Nu börjar det bli roligt och man kan drifta igenom svängarna kontrollerat om man vill.2 tappra Locost på plats, jag och Mats och mycket intresse när jag hade blåst om i stort sätt alla andra bilar som var där. 1 Audi S4 Quattro och en renault racerbil med slicks var snabbare men jag tror jag körde mest spektakulärt med en tung högerfot och mycket på tvären /VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 16, 2023 Author Share Posted June 16, 2023 Började skorra i bak efter Tierp och ett par repor till och från jobbet så nya lager beställt till bak, dem är ju sen bygget start 2006!Idag gav Biltema pumpen upp mer eller mindre, ny Bosch 200 eller ny Biltema 044?Är originalen såååå mycket bättre?/VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 16, 2023 Share Posted June 16, 2023 Min erfarenhet är att Biltema pumparna håller 6-24 månader. Jag kommer i fortsättningen alltid välja kvalitet före pris på sånt som är tråkigt att byta, bensinpump är en av dom sakerna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 17, 2023 Author Share Posted June 17, 2023 OK, bet i det sura äpplet och beställde en Bosch 200, nya 044, från Speeding. Den var nedsatt och koden funkade inte, står inget om att den inte gäller på redan nedsatta varor?/VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted June 17, 2023 Share Posted June 17, 2023 8 timmar sedan, vedde sade: OK, bet i det sura äpplet och beställde en Bosch 200, nya 044, från Speeding. Den var nedsatt och koden funkade inte, står inget om att den inte gäller på redan nedsatta varor? /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Du har råd med denna ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 17, 2023 Author Share Posted June 17, 2023 Du har råd med denna ändåSäger han som ska sälja sin bil!Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 25, 2023 Author Share Posted June 25, 2023 Nya Bosch 200 pumpen kom och jag börjar riva ut den gamla, ska sätta dit den och upptäcker att utloppet minskat från M12 till M10 och givetvis har jag ingen adapter- suck!Trodde nästan att det skulle vara enkelt men ack så lurad man blev igen!Har ju AN i hela systemet och behöver nu en skum adapter, hane M10x1.0 till hona M12x1.5. Har mailat Speeding och frågat./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted June 25, 2023 Share Posted June 25, 2023 Vad är det för gängor om du plockar bort backventilen på pumpen? //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 25, 2023 Author Share Posted June 25, 2023 Backventil är M10x1.0 på pumpsidan och ska över till AN8 hona eller M12x1.5 hane.Hittade en adapter M10x1.0-AN8 hane-hane.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 25, 2023 Author Share Posted June 25, 2023 Denna funkar, hemma om ett par dar./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 5, 2023 Author Share Posted July 5, 2023 Med lite adaptrar från J-Spec fick jag ihop hela nya pumpen Bosch 200 så får vi se om den levererar bättre än Biltemas 044 kopia. Skulle fortsätta med huven när hojen pajade och sen även min dagliga V50 där jag plötsligt inte får i växlarna - troligtvis slavcylindern då jag får ut olja när jag luftar( huvudcylinder OK), ingen luft kommer ut(inget läckage) och pedalen går ända ner och fastnar vid luftning( slavcylinder paj). Bara att riva hela koppling och byta tryckplatta, lamell, slavcylinder och dubbelmassesvänghjul när man ändå river allt. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted July 5, 2023 Share Posted July 5, 2023 23 minuter sedan, vedde sade: Med lite adaptrar från J-Spec fick jag ihop hela nya pumpen Bosch 200 så får vi se om den levererar bättre än Biltemas 044 kopia. Skulle fortsätta med huven när hojen pajade och sen även min dagliga V50 där jag plötsligt inte får i växlarna - troligtvis slavcylindern då jag får ut olja när jag luftar( huvudcylinder OK), ingen luft kommer ut(inget läckage) och pedalen går ända ner och fastnar vid luftning( slavcylinder paj). Bara att riva hela koppling och byta tryckplatta, lamell, slavcylinder och dubbelmassesvänghjul när man ändå river allt. /Vedde ❤️❤️❤️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 5, 2023 Share Posted July 5, 2023 2 timmar sedan, vedde sade: Skulle fortsätta med huven när min dagliga V50 där jag plötsligt inte får i växlarna - troligtvis slavcylindern då jag får ut olja när jag luftar( huvudcylinder OK), ingen luft kommer ut(inget läckage) och pedalen går ända ner och fastnar vid luftning( slavcylinder paj). Bara att riva hela koppling och byta tryckplatta, lamell, slavcylinder och dubbelmassesvänghjul när man ändå river allt. /Vedde Nej vilket tråkigt fel. Om det är lika som S60/V70 så sitter det ju runt ingående axeln så växellådan måste ju bort.... //Nisse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 5, 2023 Share Posted July 5, 2023 Straffet för att man inte bytt bromsvätska i tid.. beläggningen i slavcylindern flagar och läckaget är ett faktum. Problemet kan lösas med enbart Autosol om du vill spara klut. Om inte så.byt vevaxeltätningen när du ändå har bort svänghjulet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 6, 2023 Author Share Posted July 6, 2023 Det blir att ha ner hela lådan - därav byter jag även dubbelmassasvänghjulet samtidigt då det i kit endast var 2000kr mer och jobbet med att ha ner allt igen för enkom det verkar inte vara värt besväret - då bör det hålla 20 000 mil till tänker jag. Blir att addera bromsvätska på varje oljeservice så man inte missar det igen om den är så känslig 🫢 Som tur är har jag en månad på mig att lösa det, vi skal dra sjuan till Kinnekulle, ingen semester ännu så det blir lite kvälls jobb 😆 tur att man har verkstad med 2-pelar lyft och har precis fått fatt i en växellådslyft. Hojen får jag ihop ikväll och sjuan är klar, bara Volvon kvar. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 6, 2023 Author Share Posted July 6, 2023 Straffet för att man inte bytt bromsvätska i tid.. beläggningen i slavcylindern flagar och läckaget är ett faktum. Problemet kan lösas med enbart Autosol om du vill spara klut. Om inte så.byt vevaxeltätningen när du ändå har bort svänghjulet. @Christer J - är det den som benämns packbox vevaxel främre?https://vparts.se/se/volvo-v50/reservdelar/motordelar/packningar/packbox-vevaxel-framre-till-volvo-s40-v50-c30-s80-s60-v60-v70-xc60-4-cyl.htmlMotorn sitter ju på tvären så vad är fram och bak?/VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 6, 2023 Share Posted July 6, 2023 (edited) Bak är alltid vid svänghjulet, så det är den bakre packboxen som du ska byta, går ju bara när du delat låda och motor. Edited July 6, 2023 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 @Kjelland28 Verkar bara finnas den jag länkade till för min motor- ingen bakre alls utan bara främre?Jag vet att det sitter en bak./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 (edited) Är det en sån här ? finns i så fall på Trodo.se Edited July 7, 2023 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 @Kjelland28 Nä jag hittade på Trodo: Bör man byta packboxarna på växellådan också när man väl är där inne? Känns inte som man vill plocka ner skiten flera gånger. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Jag brukar ta med så mycket slitdelar som möjligt när jag river Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 10, 2023 Author Share Posted July 10, 2023 Ok, körde lite hårt med lite dounuts och lite uppe på varvstopp med en kompis, det var då soppapumpen började skorra och jag köpte en ny. På väg hem innan jag bytt slutade den gå på tomgång men jag lade det till att soppa pumpen nu var kass. Så är inte fallet utan med ny pump vill den fortsatt inte gå på tomgång??Kan vara: trycket- inte kollat efter byte.Drar tjyvluft? -Får dra hela insuget.Inget ändrat i mappen eller mekaniskt - med vilje.Tips? Eller är jag rätt ute?/VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 Kolla så nolläget fortfarande stämmer för tändningen och timing på kammarna. Tveksam till att kedjan skulle hoppa ett hack, men har sett det på kamremmar. Har du modifierat kedjespännaren eller du kör original? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 10, 2023 Author Share Posted July 10, 2023 Hej Morty Jag kör original kedjespännare och jag tror inte den hoppat då den gick fint på tomgång efter buset men sen stod den still i ett par timmar, efter lunchen, sen gick den på tomgång när jag lämnade jobbet lugnt och stilla hemåt utan bus och sen på macken 10 mil senare så ville den inte. Annars har du rätt i att det kunde vara en orsak. Bör man modda spännaren? /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 Original kedjespännare påstås hantera höga varv och snabba skiftningar dåligt, speciellt om oljetrycket skulle falla. Armen som mekaniskt "klickar" ut efter att kedjan slits är för klen. Jag moddar mina så att jag byter ut den mekaniska armen till en kraftig skruv med kontramutter. Nackdelen är att den inte kan följa slitaget av kedjan då, men jag river motorn var tredje säsong och då justerar jag kedjespännaren om det skulle behövas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 10, 2023 Author Share Posted July 10, 2023 Huven går framåt i väntan på kopplingen till Volvon.Nu måste jag också hitta tomgångsfelet på sjuan - SUCK!Bra att det finns tid till Kinnekulle.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 10, 2023 Author Share Posted July 10, 2023 Inget kamkjedjehopp i alla fall, kollade med kammarna i bakkant och fick i 6mm i botten på remskivan. Jag har ju kil i veven så där lär det inte hoppa i alla fall. Däremot ser bränsletrycket mystiskt ut med mätaren i botten när motorn går och ingen påverkan när jag skruvar på regulatorns inställning. När jag bara primar motorn stannar den på 1 eller 2 bar??Tror det kan vara membranet in BTR:en som gett upp - tar isär det och filter imorrn för att kolla om det är där felet ligger. Inte bytt membran sen jag köpte den./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 Du borde kunna se på lamdaregleriingen om bränsletrycket är högre eller lägre än när bilen mappades. Detta givetvis under förutsättning att du kör closed loop på tomgång/låglast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 13, 2023 Author Share Posted July 13, 2023 Äntligen halvvägs!Deg vat ändå mycket material kvar på lamellen!Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 16, 2023 Author Share Posted July 16, 2023 (edited) Igår hämtade jag nya membranet till BTR:en och vips gick den som den skulle, blir väl en serviceåtgärd varje år inför säsongen. Upptäckte att en bult gått av som håller kompressorn. Hoppas jag kommer åt så man slipper borra ur. /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Edited July 21, 2023 by vedde 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 21, 2023 Author Share Posted July 21, 2023 Tack för alla tips om brux bilen! Nu är Volvon fit for fight och kommer dra oss ner till Kinnekulle om 2v. Det var ju inga problem att byta koppling på den själv och man sparade massor med tusenlappar. Rätt gissat av Christer att det var slavcylindern som gett upp - nu funkar det klockrent och jag kommer byta bromsvätska vid varje oljebyte för att slippa göra detta igen på närmaste 20 000 mil 😮💨 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 26, 2023 Author Share Posted July 26, 2023 Båda bakhjulslagren bak bytta! Längre hjulbultar monterade bak så nuttrarna håller med alla gängor!/Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 27, 2023 Share Posted July 27, 2023 Schysst, då kan du ju skruva på spikes 😄 🤪 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 27, 2023 Author Share Posted July 27, 2023 Djävuls hjul!Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 7, 2023 Author Share Posted August 7, 2023 Då var ännu en Kinnekulle körning avklarad. Haveri i diff fästen som satte stopp för körning på em.Jag tänker vattenskära nya och kanske gå upp i tjocklek och triangulera överst och på mitten då båda har spruckit ovanifrån men även böjt sig på mitten.Vad säger ingenjörskåren här? Upp i tjocklek eller triangulera, eller båda?Jag hade även fel om att de var bockade, dem är vinkelsvetsade så det är i svetsfogen de spruckit.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.