vedde Posted May 28, 2015 Author Share Posted May 28, 2015 Lite småbitar ramlar in, waterrail från Ford Ranger med 2.3 liters Duratec satt som en smäck! Beg på ebay för 800:- inkl. Frakten. Det är annar än Racelines £385 för samma funktion. / Fredrik den ekonomiske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted May 29, 2015 Share Posted May 29, 2015 Godis! Funkar nog förmodligen snare bättre dessutom... /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 30, 2015 Author Share Posted May 30, 2015 Såg nu att jag måste borra och gänga för en temp givare på knölen på ovansidan, men det kan inte vara så svårt i Alu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 23, 2015 Author Share Posted June 23, 2015 Resan mot Duratec kan nu ta sin början: :traffic: Blocket har jag lämnat för tvätt och kontroll. Han ringde från motorfirman och den behövde inte borras utan ligger väl inom toleranserna för standard. Det blir honing och planing för att få den lättare att täta med packningen mot toppen. Nu kan jag beställa kolvar och stakar och allt annat som krävs för att få till en Duratec med lite klös i. Blir våtsump från Raceline för den är svår att kopiera eller ersätta. Var köper man packningar och HD lager till Duratecen? Kommer även köra ARP bultar istället för std till det mesta - för att vara på den säkra sidan. Måste kolla vem som kan tunna ur ett Std svänghjul så man får lite mer snurr på grejorna. /Fredrik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 (edited) Turbo? Edited June 23, 2015 by Mildseven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 På Ebay brukar man hitta det mesta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 23, 2015 Author Share Posted June 23, 2015 Inte Turbo men kanske en liten kompressor så småningom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 27, 2015 Author Share Posted June 27, 2015 Kopplingswire haveri idag på turen till stan. Fick bli hämtad med kärra. Tur att det inte var på en bankörning 30 mil hemifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Har en sån liggandes till en 98! Kan de va lika på din? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 29, 2015 Author Share Posted June 29, 2015 Tack för kaffet Micke och lite Italien berättelse, wiren passar nog men d3t kräver lite mer ombyggnad. Blir till vintern i så falll. Batteriet likaså. Fixade haveriet med lite nya wirelås. Blir en tur till jobbet på torsdag tror jag då det skall bli 27 grader! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Blocket tvättat, honat och planat. Nu saknas bara resten! / Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Hmmm, så jag får detta rätt .... BEC --> CEC --> BEC (igen) ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 1, 2015 Author Share Posted July 1, 2015 Ja Jocke, man är väl inte bättre än att man vill prova det mesta! Men det är Cec ->Bec->Cec igen så småningom. Pinto ->R1->Duratec Jag gillar förändring och våra bilar blir väl aldrig klara, man kan, som jag visar, bygga om dem i all oändlighet = Härliga tider!! Vill härmed också tipsa alla som vill bli bättre förare av sina bilar om en ytterst bra förarkurs med massor med instruktörstid som gör skillnad(och man kan ta SBF licens om man vill): http://www.avanceradforarkurs.se/ Alla instruktörer är ytterst skickliga och ger handfasta råd och kör din bil till gränsen om du vill. /Fredrik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Men det är Cec ->Bec->Cec igen så småningom. Pinto ->R1->Duratec Såklart är det så...det visste jag juh :) Kul "The only thing constant is change" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 2, 2015 Author Share Posted July 2, 2015 Trångt utanför Coop idag! Stefan Hasselgrens fina Caterham och mitt lilla hemmabygge. / Fredrik 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Kul att Stefan är på g :-D hälsa honom att vi saknar hanses Gotland arr,o allt annat kul han fixade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Någon som har semester i Alingsås med omnejd som vågar visa sitt garge imorgon? Jag lämnar in Duccen i Hol kl 8 och har sedan hela dagen atg slå ihjäl. Ring mig i så fall. 0708-697979 / Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Nu går tiden sakta. Sitter och väntar på programmet Bil och Båttokig, visst var det klockan 20 (nollnoll) på 1:an ikväll kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 9, 2015 Author Share Posted July 9, 2015 Ok , då var det gjort . Kul att de tog med bilderna från Kinnekulle där några av er andra var med. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted July 9, 2015 Share Posted July 9, 2015 Jättetrevligt program - du gjorde dig bra i Tv´n. Kan inte du fortsätta i Bil och Båttokig. GILLAR DETTA kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 19, 2015 Author Share Posted July 19, 2015 Verkar som jag sålt min drivlina till hösten! Game on att få till Dyratecen till säsongen 16! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 20, 2015 Author Share Posted July 20, 2015 Tack Micke Moose Åhman för garagetitten och dialogen kring olika Dyratec lösningar, och fikat såklart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Tack själv, det var mycket trevligt. Nöjet var helt på min sida. Själv fick jag nyträndning :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 22, 2015 Author Share Posted July 22, 2015 Gött , då kör vi på dyratec till säsongen 16 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 3, 2015 Author Share Posted August 3, 2015 Bränslepumps haveri på Kinnekulle nu konstaterat , avlägsnat och utbytt mot en annan gammal pump. Batteriet tog slut så jag kunde inte starta motorn för att se att allt är som det skall. Batteriladdare på nu. Test imorrn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 Är det en sån där mc-pump som pumpar till ett viss tryck ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 3, 2015 Author Share Posted August 3, 2015 Nä kör gammal Sierra pump från 88, den har retur om det blir för mycket. Trasig - 2.0 , gammsl 2.8 pump i nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 6, 2015 Author Share Posted August 6, 2015 Ny pump i och den går som en klocka igen! Dags för urmonteting snart. Nya motorn får nog en ny pump. Gammal pump: / Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 9, 2015 Author Share Posted August 9, 2015 Kopplingswire haveri igen! Det blir hydraulisk till Duratecen. / Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 16, 2015 Author Share Posted August 16, 2015 Fixat och besiktning bokad på tisdag morgon, hoppas den går igenom utan backväxeln i! Orkar inte böka i den för att sedan riva ut allt. Besiktigar nu för att kunna provköra i vår med nya setupen utan att köra obesiktigat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 19, 2015 Author Share Posted August 19, 2015 Hade en något sämre upplevelse av andra besiktningen av min vagn hos OPUS än Fege hade. Kommer in och kilen hälsar och ber mig kliva ur varpå han hoppar ner i bilen Som han definitivt inte får plats i utan att fråga något om den är speciell på något sätt. *Pang* han spjärnar med benen på väg ner och trycker så hårt på kopplingen att sprinten ger vika, fortsätter att bryta i växelspaken som om det vore en med H mönster och trycker bromsen som om det vore kopplingen - pajar något för återgången på pedalen är bara till hälften och bromsarna verkar ligga an, kan vara packningar eller något i huvudcylindern som han lyckats trycka sönder. Ingen ursäkt eller något utan han hoppa ur och när jag påpekade att jag kommer nog inte hem nu lämnades ungefär som om det var väl inte hans fel!!! Som tur är pajade hela deras tryckluftssytem och alla bilar blev hängande på lyftarna i 1 tim. igen ingen ursäkt till oss kunder utan bara att "de jobbade på kompressorn igår och bara lilla går idag". OK tänkte jag då kanske man kan få ett rabatterat pris p g a deras missöde som gjorde att jag har förlorad arbetsinkomst med en tim, men icke - fullt pris och igen ingen hänsyn till vad man utsatt mig för. haft sönder bilen och orsakat mig en timmes försening. Sista gången de får min business, synd för de har varit bra förr. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fleffas Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Hade en något sämre upplevelse av andra besiktningen av min vagn hos OPUS än Fege hade. Kommer in och kilen hälsar och ber mig kliva ur varpå han hoppar ner i bilen Som han definitivt inte får plats i utan att fråga något om den är speciell på något sätt. *Pang* han spjärnar med benen på väg ner och trycker så hårt på kopplingen att sprinten ger vika, fortsätter att bryta i växelspaken som om det vore en med H mönster och trycker bromsen som om det vore kopplingen - pajar något för återgången på pedalen är bara till hälften och bromsarna verkar ligga an, kan vara packningar eller något i huvudcylindern som han lyckats trycka sönder. Ingen ursäkt eller något utan han hoppa ur och när jag påpekade att jag kommer nog inte hem nu lämnades ungefär som om det var väl inte hans fel!!! Som tur är pajade hela deras tryckluftssytem och alla bilar blev hängande på lyftarna i 1 tim. igen ingen ursäkt till oss kunder utan bara att "de jobbade på kompressorn igår och bara lilla går idag". OK tänkte jag då kanske man kan få ett rabatterat pris p g a deras missöde som gjorde att jag har förlorad arbetsinkomst med en tim, men icke - fullt pris och igen ingen hänsyn till vad man utsatt mig för. haft sönder bilen och orsakat mig en timmes försening. Sista gången de får min business, synd för de har varit bra förr. /Fredrik besiktningshallar i dag är ju som pizzerior finns i varje gathörn har själv råkat ut för liknande med mina lastbilar då det behövs så mycket mer folk som ska besikta ,,, jag skrev inte kunde!!!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 19, 2015 Author Share Posted August 19, 2015 Nu kom deg lite roliga saker till Dyratec insuget. Tps Fuelrail. Jac kan således ha dubbla injektorer om drt skulle behövas för sprit eller mer soppa vid höga effektuttag. / Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 (edited) Följer ditt bygge, intressant. Skall du ha våt eller torrsump? kenneth Edited August 20, 2015 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 20, 2015 Author Share Posted August 20, 2015 Det blir våtsump, mest för att jag inte har råd att köpa torrsump och andra har visat att det funkar fint. Fick svar av Stationschefen som tillstår brister i bemötande men att kopplingen saknade stopp och att bromspedalen skall klara 90kg i 5 sekunder var tekniska förutsättningar som de inte rådde för om det gick sönder för de skall testa dem. Trist att komma med bortförklaringar istället för att be om ursäkt, det var allt jag ville ha. 2 gratis besiktningar fick jag som kompensation, vi får väl se om jag åker dit igen. /fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 (edited) Jag tycker att du borde skriva en insändare och berätta om deras beteende. Svensk Bilprovning tror jag har mera förstånd i skallen. Jag nobbar OPUS och fortsätter boka tid på Svensk Bilprovning när jag ska besikta. Edited August 20, 2015 by Tabac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Å andra sidan skulle jag vara glad om bromsen pajar på garage golvet istället för i 180 innan kvarnkurvan. Fast ändå tråkigt med haverier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 21, 2015 Author Share Posted August 21, 2015 Jo Christer jag håller med men jag vill ju inte att någon drummel skall ha sönder min bil, funkar om jag gör det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Fick svar av Stationschefen som tillstår brister i bemötande men att kopplingen saknade stopp och att bromspedalen skall klara 90kg i 5 sekunder var tekniska förutsättningar som de inte rådde för om det gick sönder för de skall testa dem. Trist att komma med bortförklaringar istället för att be om ursäkt, det var allt jag ville ha. 2 gratis besiktningar fick jag som kompensation, vi får väl se om jag åker dit igen. Jo, bromsen skall tåla en hel del och det var ju tur i oturen att de visade på den bristen. Men om de inte har bättre bemötande för en entusiast och hans bil så välj en annan station som har det nästa gång. Gratisbesiktningarna kan du köra in vintersoffan på, sådana är de nog mer vana att hantera. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 21, 2015 Author Share Posted August 21, 2015 (edited) Nytt paket idag. Sump VEMS exta massor Lite nya saker som jag nu måste lära mig mer om, tråget är inte helt tätt utan måste finsvetsas i huvudskarven. Är i Alu i alla fall så det är lätt. Tack Knut. / Fredrik Edited August 21, 2015 by vedde 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 Ombesiktning klar idag på samma station. Skönt att ha den igenom, nu kan jag börja plocka ur motorn och Drivlinan åt Stimpy. //Fredrik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsE Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Ombesiktning klar idag på samma station. Skönt att ha den igenom, nu kan jag börja plocka ur motorn och Drivlinan åt Stimpy. //Fredrik Härligt. Mötte dig vid brandstationen och tänkte att detta var anledningen. //Mats N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 16, 2015 Author Share Posted September 16, 2015 Lite användbara födelsedagspresenter till bilen. / Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Snygga men vad är det för saker? kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Snygga men vad är det för saker? kenneth Bogseringsögla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Va, har de dina inget förtroende för dina byggarkunskaper!?!?! Bogseröglor... Va falls!!! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 17, 2015 Author Share Posted September 17, 2015 De tror att jag åker av och behöver bli bogserad vilket ju var fallet sist med trasig pump på Kinnekulle. Nu kan man göra det i stil. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 19, 2015 Author Share Posted September 19, 2015 Nu är det rensat för vinterns jobb! / Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 19, 2015 Share Posted September 19, 2015 Välkommen in i Duratec-träsket kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.