Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lite småbitar ramlar in, waterrail från Ford Ranger med 2.3 liters Duratec satt som en smäck! Beg på ebay för 800:- inkl. Frakten. Det är annar än Racelines £385 för samma funktion.

80a2cbd169ecb40988629972e2aebebe.jpg

/ Fredrik den ekonomiske.

Posted

Såg nu att jag måste borra och gänga för en temp givare på knölen på ovansidan, men det kan inte vara så svårt i Alu.

  • 4 weeks later...
Posted

Resan mot Duratec kan nu ta sin början: :traffic:

Blocket har jag lämnat för tvätt och kontroll. Han ringde från motorfirman och den behövde inte borras utan ligger väl inom toleranserna för standard. Det blir honing och planing för att få den lättare att täta med packningen mot toppen.

Nu kan jag beställa kolvar och stakar och allt annat som krävs för att få till en Duratec med lite klös i. Blir våtsump från Raceline för den är svår att kopiera eller ersätta.

Var köper man packningar och HD lager till Duratecen?

Kommer även köra ARP bultar istället för std till det mesta - för att vara på den säkra sidan.

Måste kolla vem som kan tunna ur ett Std svänghjul så man får lite mer snurr på grejorna.

/Fredrik

  • Like 1
Posted

Inte Turbo men kanske en liten kompressor så småningom.

Posted

Kopplingswire haveri idag på turen till stan. Fick bli hämtad med kärra. Tur att det inte var på en bankörning 30 mil hemifrån.

Guest micke r1
Posted

Har en sån liggandes till en 98! Kan de va lika på din?

Posted

Tack för kaffet Micke och lite Italien berättelse, wiren passar nog men d3t kräver lite mer ombyggnad. Blir till vintern i så falll. Batteriet likaså.

Fixade haveriet med lite nya wirelås. Blir en tur till jobbet på torsdag tror jag då det skall bli 27 grader!

Posted

Blocket tvättat, honat och planat. Nu saknas bara resten!

0e7741aefb100f885215e062b9ff1e1d.jpg

/ Fredrik

Posted

Ja Jocke, man är väl inte bättre än att man vill prova det mesta! Men det är Cec ->Bec->Cec igen så småningom. Pinto ->R1->Duratec

Jag gillar förändring och våra bilar blir väl aldrig klara, man kan, som jag visar, bygga om dem i all oändlighet = Härliga tider!!

Vill härmed också tipsa alla som vill bli bättre förare av sina bilar om en ytterst bra förarkurs med massor med instruktörstid som gör skillnad(och man kan ta SBF licens om man vill):

http://www.avanceradforarkurs.se/

Alla instruktörer är ytterst skickliga och ger handfasta råd och kör din bil till gränsen om du vill.

/Fredrik

  • Like 1
Posted

Men det är Cec ->Bec->Cec igen så småningom. Pinto ->R1->Duratec

Såklart är det så...det visste jag juh :) Kul

"The only thing constant is change"

Posted

Trångt utanför Coop idag!

Stefan Hasselgrens fina Caterham och mitt lilla hemmabygge.036d84f9ce87d91a30c94510e8a5a25a.jpg

/ Fredrik

  • Like 2
Guest micke r1
Posted

Kul att Stefan är på g :-D hälsa honom att vi saknar hanses Gotland arr,o allt annat kul han fixade

Posted

Någon som har semester i Alingsås med omnejd som vågar visa sitt garge imorgon? Jag lämnar in Duccen i Hol kl 8 och har sedan hela dagen atg slå ihjäl.

Ring mig i så fall. 0708-697979

/ Fredrik

Posted

Nu går tiden sakta. Sitter och väntar på programmet Bil och Båttokig, visst var det klockan 20 (nollnoll) på 1:an ikväll

kenneth

Posted

Ok , då var det gjort . Kul att de tog med bilderna från Kinnekulle där några av er andra var med.

/Fredrik

Posted

Jättetrevligt program - du gjorde dig bra i Tv´n. Kan inte du fortsätta i Bil och Båttokig. GILLAR DETTA

kenneth

  • 2 weeks later...
Posted

Verkar som jag sålt min drivlina till hösten!

Game on att få till Dyratecen till säsongen 16!

  • Like 1
Posted

Tack Micke Moose Åhman för garagetitten och dialogen kring olika Dyratec lösningar, och fikat såklart.

Posted

Tack själv, det var mycket trevligt. Nöjet var helt på min sida.

Själv fick jag nyträndning :)

  • 2 weeks later...
Posted

Bränslepumps haveri på Kinnekulle nu konstaterat , avlägsnat och utbytt mot en annan gammal pump. Batteriet tog slut så jag kunde inte starta motorn för att se att allt är som det skall. Batteriladdare på nu.

Test imorrn.

Posted

Nä kör gammal Sierra pump från 88, den har retur om det blir för mycket. Trasig - 2.0 , gammsl 2.8 pump i nu.

Posted

Ny pump i och den går som en klocka igen! Dags för urmonteting snart.

Nya motorn får nog en ny pump.

Gammal pump:2d78de0eed06c778756b7aa46191c714.jpg

/ Fredrik

Posted

Kopplingswire haveri igen! Det blir hydraulisk till Duratecen.

/ Fredrik

Posted

Fixat och besiktning bokad på tisdag morgon, hoppas den går igenom utan backväxeln i! Orkar inte böka i den för att sedan riva ut allt. Besiktigar nu för att kunna provköra i vår med nya setupen utan att köra obesiktigat.

Posted

Hade en något sämre upplevelse av andra besiktningen av min vagn hos OPUS än Fege hade.

Kommer in och kilen hälsar och ber mig kliva ur varpå han hoppar ner i bilen Som han definitivt inte får plats i utan att fråga något om den är speciell på något sätt. *Pang* han spjärnar med benen på väg ner och trycker så hårt på kopplingen att sprinten ger vika, fortsätter att bryta i växelspaken som om det vore en med H mönster och trycker bromsen som om det vore kopplingen - pajar något för återgången på pedalen är bara till hälften och bromsarna verkar ligga an, kan vara packningar eller något i huvudcylindern som han lyckats trycka sönder.

Ingen ursäkt eller något utan han hoppa ur och när jag påpekade att jag kommer nog inte hem nu lämnades ungefär som om det var väl inte hans fel!!! Som tur är pajade hela deras tryckluftssytem och alla bilar blev hängande på lyftarna i 1 tim. igen ingen ursäkt till oss kunder utan bara att "de jobbade på kompressorn igår och bara lilla går idag". OK tänkte jag då kanske man kan få ett rabatterat pris p g a deras missöde som gjorde att jag har förlorad arbetsinkomst med en tim, men icke - fullt pris och igen ingen hänsyn till vad man utsatt mig för. haft sönder bilen och orsakat mig en timmes försening.

Sista gången de får min business, synd för de har varit bra förr.

/Fredrik

Posted

Hade en något sämre upplevelse av andra besiktningen av min vagn hos OPUS än Fege hade.

Kommer in och kilen hälsar och ber mig kliva ur varpå han hoppar ner i bilen Som han definitivt inte får plats i utan att fråga något om den är speciell på något sätt. *Pang* han spjärnar med benen på väg ner och trycker så hårt på kopplingen att sprinten ger vika, fortsätter att bryta i växelspaken som om det vore en med H mönster och trycker bromsen som om det vore kopplingen - pajar något för återgången på pedalen är bara till hälften och bromsarna verkar ligga an, kan vara packningar eller något i huvudcylindern som han lyckats trycka sönder.

Ingen ursäkt eller något utan han hoppa ur och när jag påpekade att jag kommer nog inte hem nu lämnades ungefär som om det var väl inte hans fel!!! Som tur är pajade hela deras tryckluftssytem och alla bilar blev hängande på lyftarna i 1 tim. igen ingen ursäkt till oss kunder utan bara att "de jobbade på kompressorn igår och bara lilla går idag". OK tänkte jag då kanske man kan få ett rabatterat pris p g a deras missöde som gjorde att jag har förlorad arbetsinkomst med en tim, men icke - fullt pris och igen ingen hänsyn till vad man utsatt mig för. haft sönder bilen och orsakat mig en timmes försening.

Sista gången de får min business, synd för de har varit bra förr.

/Fredrik

besiktningshallar i dag är ju som pizzerior finns i varje gathörn

har själv råkat ut för liknande med mina lastbilar

då det behövs så mycket mer folk som ska besikta ,,, jag skrev inte kunde!!!!!

  • Like 1
Posted

Nu kom deg lite roliga saker till Dyratec insuget.

Tps

e05a6a569f6962763d8a05b561523fbd.jpg

Fuelrail.

7b91f03f86ee40f7d5a6c13ee2d4fb9a.jpg

Jac kan således ha dubbla injektorer om drt skulle behövas för sprit eller mer soppa vid höga effektuttag.

/ Fredrik

Posted (edited)

Följer ditt bygge, intressant. Skall du ha våt eller torrsump?

kenneth

Edited by kengren
Posted

Det blir våtsump, mest för att jag inte har råd att köpa torrsump och andra har visat att det funkar fint.

Fick svar av Stationschefen som tillstår brister i bemötande men att kopplingen saknade stopp och att bromspedalen skall klara 90kg i 5 sekunder var tekniska förutsättningar som de inte rådde för om det gick sönder för de skall testa dem. Trist att komma med bortförklaringar istället för att be om ursäkt, det var allt jag ville ha.

2 gratis besiktningar fick jag som kompensation, vi får väl se om jag åker dit igen.

/fredrik

Posted (edited)

Jag tycker att du borde skriva en insändare och berätta om deras beteende.

Svensk Bilprovning tror jag har mera förstånd i skallen.

Jag nobbar OPUS och fortsätter boka tid på Svensk Bilprovning när jag ska besikta.

Edited by Tabac
Posted

Å andra sidan skulle jag vara glad om bromsen pajar på garage golvet istället för i 180 innan kvarnkurvan. Fast ändå tråkigt med haverier.

Posted

Jo Christer jag håller med men jag vill ju inte att någon drummel skall ha sönder min bil, funkar om jag gör det.

Posted

Fick svar av Stationschefen som tillstår brister i bemötande men att kopplingen saknade stopp och att bromspedalen skall klara 90kg i 5 sekunder var tekniska förutsättningar som de inte rådde för om det gick sönder för de skall testa dem. Trist att komma med bortförklaringar istället för att be om ursäkt, det var allt jag ville ha.

2 gratis besiktningar fick jag som kompensation, vi får väl se om jag åker dit igen.

Jo, bromsen skall tåla en hel del och det var ju tur i oturen att de visade på den bristen. Men om de inte har bättre bemötande för en entusiast och hans bil så välj en annan station som har det nästa gång. Gratisbesiktningarna kan du köra in vintersoffan på, sådana är de nog mer vana att hantera. :)

Posted (edited)

Nytt paket idag.

Sump

751a7d9971671666ef177cce63f3cb58.jpg

VEMS exta massor

a0b50e9ea9afa0c8138d42002f9292cd.jpg

Lite nya saker som jag nu måste lära mig mer om, tråget är inte helt tätt utan måste finsvetsas i huvudskarven. Är i Alu i alla fall så det är lätt.

Tack Knut.

/ Fredrik

Edited by vedde
  • Like 1
Posted

Ombesiktning klar idag på samma station.

Skönt att ha den igenom, nu kan jag börja plocka ur motorn och Drivlinan åt Stimpy.

//Fredrik

  • Like 1
Posted

Ombesiktning klar idag på samma station.

Skönt att ha den igenom, nu kan jag börja plocka ur motorn och Drivlinan åt Stimpy.

//Fredrik

Härligt.

Mötte dig vid brandstationen och tänkte att detta var anledningen.

//Mats N

  • 4 weeks later...
Posted

De tror att jag åker av och behöver bli bogserad vilket ju var fallet sist med trasig pump på Kinnekulle.

Nu kan man göra det i stil.

/Fredrik

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...