Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Aaargh! Trasigt relä satte stopp för provkörning idag. Enligt diagnostiken i ecu är insprutnings reläet trasigt. Motorn startar och går men när man lägger i växel så dör allt, ungefär som att slå av tändningen.

Beställer väl ett nytt på en gång.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Aaargh! Trasigt relä satte stopp för provkörning idag. Enligt diagnostiken i ecu är insprutnings reläet trasigt. Motorn startar och går men när man lägger i växel så dör allt, ungefär som att slå av tändningen.

Beställer väl ett nytt på en gång.

/ Fredrik

På hojarna dör motorn om man försöker köra iväg med stödet utfält, har du koll på den givaren?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej jonas

Jah har inte ändrat något där sen förra året och då körde jag med kontakten byglad. (Hur har du gjort med stödsladden?) Dessutom klickar inte reläet när jag kör diagnostiken som det skall och bränsle pumpen går oavbrutet med tändningen på. Den skall bara "prime:a" och sedan slå av för att starta igen när motorn startar. Dessutom har jag fel 43 på instrumentet vilket är övervakning av batterispänning genom reläet.

Vad annat kan det vara? Vid test av reläet enligt servicemanualen så reagerar det inte alls då det borde klicka.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Testade om Reläet enligt ny instruktion igår och .... det funkar som det skall. Har testat sladdar i flera timmar för att se att det finns kontinuitet i dem som skall och det finns. Men samma problem återstår, felkod 43, startar och går, bensinpumpen går oavbrutet, dör när jag lägger i växel. Reläet klickar INTE vid diagnos testet!

Måste ha missat någon sladd, var nog lite överivrig i mitt försök att få till snyggare sladddragning, skulle behållit orginalhärvan orörd. :doh:

Suck, bara att kämpa på.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Den är byglad och det finns kontinuitet i sladden ända till reläet.

Har inte själva kontakten utan bara sladdkontakten som jag byglat med en kabelsko, den är ordentligt jordad så det problemet inte skulle uppstå.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jovisst men den har jag kollat och den bryter soppan så den är det inte. Inte heller kopplingsbrytaren eller neutral lampan för de funkar också.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jag körde enligt devisen: en sladd i taget: av - korta - Löd ihop, så det är svårt att se var det gick fel. :unsure:

Hittade något om diodtest igår som jag tänkte kolla i helgen, skall gå igenom alla avklippta sladdbitar för att se om det inte satt en diod på någon av dem. Också kolla kontinuiteten hos alla sladdar som går in i ECU, för det verkar vara där någonstans det falerar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Sa jag att jag suger på allt vad el heter och att det är bland det tråkigaste jag vet?

SUCK!

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Tror den ska starta med vxl i om koplingen är indragen

Men de va inte de jag menade !

Om du lurar givaren att den är i neutral fast växeln är i ....

de är nog bara mixtra på ! snart kommer du på det .

EDIT: de är ganska bra o bygla kopplings brytaren alt sätta en brytare på pedalen. så man kan starta med vxl,n i (om man får motor stopp ) läs ettan eller 2 an.

Dubbel EDIT: :prop: på gen 2 busan måste man aktivera den när man startar samt släppa när motorn går annars går den in in nåt safe mode..

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Jag har en vippbrytare på kopplingsbrytaren och kan ha den på eller av. Som min hemliga brytare om man lämnar bilen på offentlig plats.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Provkörning genomförd med fulkopplad frilägesgivare. Genom att ha konstant jord på neutral givaren går det att köra den.

Gick bättre än jag minns i från i fjol, kanske p g a bättre utväxling i diffen. Nu får vi vänta på bättre vädet och sista delen på buren så är jag klar för Kinnekulle.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Fick mitt relä idag, och efter service på Duccen i Alingsås och 80 mil t&r får jag testa imorgon.

Funderar å att köpa en beg härva på ebay för att se om jag kan få bort felen, lite som att börja om från början.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det är något galet med min stödkontakt, trots jordning så vill den inte signalera rätt till reläet. Jag har testat i diagnos mode och den tror att stödet är uppe när jag har friläge men nere när jag lägger i växel. På schemat ser det ut som en vanlig slutande brytare mot jord.

Några idéer någon?

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Thomas: nej det hat jag koll på.

Micke: Sitter en oisolerad kabelsko på båda stiften som bygel. Har även tagit en ny sladd mellan jord och kabel som går till relät - denna är oklippt förutom jorden.ypatuzyg.jpg

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Suck, hittar inget fel fortfarande. Beställde en härva och en ecu från ebay igår. Får se om någon av dem kan rädda tillställningen.

Går att köra men suger att jsg ej får funktionaliteten som borde finnas.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

På den positiva sidan så testade jag att lasta bilen på trailern och det gick toppen!

Förutom att Winchen var för klen och pajade :angry: - nu blir det en elektrisk från Jula! :thumbsup:

Skall bli en fröjd att få trailra bilen på egen trailer till Kinnekulle.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Bidde ingen elektrisk, tänkte på stöldrisken och möjligheten att lämna den obevakad. Bidde en biffigare manuell historia som dessutom var billigare.

Nu skall bara cambern ställas i fram och toe kontrolleras så är man klar för Kullen på lördag. Blir kul att testa vinterns modifieringar! Speciellt toppfart på rakan med 3,38 istället för 3,62 i bakaxeln.

I år blir det även filmning med Go Pro som införskaffats för att dela sina erfarenheter med andra.

Laddad till tänderna!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bilen gick bra men föraren är dålig - det är min slutsats från Kinnekulle 2013!

Vi får försöka på nytt på Mittsverigebanan 26/7 och se om jag kan få lite tips av mästarna när jag försöker ta mig runt.

Har fått kabelhärvan och skall hämta ECU idag(fastnade i tullfiltret :angry: ) men jag skall koppla in och se om det är den som blivit fel på annars är det kabelhärvan som skall bytas. Hoppas på det första alternativet.

Skall se om jag kan få ihop film med loggar från racechrono så kanske det kommer upp en liten film.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Testade ECU'n igår ochbdet var samma fel. Blir att tiva ut kablage och montera om den jag köpte. Suck

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Testade ECU'n igår ochbdet var samma fel. Blir att tiva ut kablage och montera om den jag köpte. Suck

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta

attans........

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tätade en liten oljeläcka som kom från att jag monterade oljetemp och oljetryckskontakter inför körningen på Mittsverige på fredag.

Monterade även en annan ljuddämpare som jag skall testa där ed för att se om det var onödigt mycket begränsning i den jag hade.

Hade även dubbla luftfilter vilket kan ha begränsat motorns förmåga att suga i sig luft, det i kombination med trögt avgassystem kan ha kostat lite power från motorn.

Skall bli spännande att få se hur den går på Mittsverige på fredag!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter Kinnekulle, mittsverige och Sala inser jag att det finns vissa begränsningar med bilen som jag kommer adresserna i vinter. Framförallt camber men jag tror krängningshämmare fram kan göra underverk.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tydligen har jag tänkt fel i konstruktion av övre bärarmar i bak! de lutar åt fel håll vilket ger en felaktig camber förändring vid infjädring och därmed sämre grepp. Det skall byggas bort i Vinter.

Jag har även lagt en beställning på camberjusterare fram och bak av vår vän i GBG trakten här på forumet som har egen mek. verkstad så all de skall byggas om.

Jag skulle även behöva flytta in mina hubbar i bak så jag kan få plats med bredare fälgar/däck i bak men frågan är om det finns kortare drivaxlar som passar med Ford splinesen?

Tanken är att jag tar den korta och flyttar till den långa sidan och sedan behöver jag en ännu kortare för den korta sidan, finns det då de som är kortare än Fords korta med samma splines?

detta skulle underlätta och det blir mindre ombyggnation.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

men frågan är om det finns kortare drivaxlar som passar med Ford splinesen?

Tanken är att jag tar den korta och flyttar till den långa sidan och sedan behöver jag en ännu kortare för den korta sidan, finns det då de som är kortare än Fords korta med samma splines?

Tjena Vedde.

Vilken längd på drivaxeln blir det?

Jag kör med BMW drivaxlar.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt då jag måste plocka ner det först. Men BMW passar menar du?

Bredda är dessvärre inget alternativ.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Du har väl en -05 motor i din. Här är en kille som ska sälja sina yec grejer. Med dessa prylar kan du mappa själv som du vill, har för mig att du även kan ha två olika mappar som slås om med en brytare. En för gatan o en för bana om man nu tycker det är kul. Så får man pit-limiter på köpet, inte för att det behövs men låter lätt coolt när man kör i depå och är noga med att inte köra för fort :prop:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?266752-YEC-elsystem-vad-%E4r-det-v%E4rt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Nu har jag rivit bärarmar bak och nästan repat mig från flunsan. Haft besök av den eminente mekanikern Donkervoort Stefan som kan det mesta om hur det skall se ut och fungera(gammal Toyota rallymekaniker).

Det blir en rejäl nerflyttning av mina övre bärarmar i bak så att jag får rätt vinkel på dem under fjädring. Sedan skall det in camberjusterare fram och bak för att kunna mixtra med cambern lättare på plats.

kanske även en flytt av mina stötdämparfästen i ramen bak så att det blir lite längre fjädringsväg.

2 nya bakdäck skall beställas i 205 dimention så jag får lite bättre fäste i bak.

Elen skall bytas då jag hade problem med sidostöds brytaren i somras. Glapp i styrningen har uppstått som måste sdresseras innan vårens besiktning.

Gott Nytt på er alla.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Gamla fästen borttagna och en ny tvärbalk som tillsammans med den befintliga skall hjälpa sänka mina övre fästen.

Lite ny Por 15 beställd så jag kan måla allt svart och fint efter jag byggt om.

2 nya länkhuvuden beställda så jag kan få till de nedre infästningarna så jag slipper att den tar i fälgen.

Till helgen blir det lite svetsning i bilen så jag kan börja måtta in allt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...