Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Nu kom paket 2. Det var mitt tillsatsmaterial. Nu saknas bara gas så ksn jag komma igång och lära mig att tigga.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ät mycke kål, stoppa slangen från svetsaggregatet där bak i byxan, gör en 'smygare', kanske funkar ? Locost ? :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag äntligen byggt om styrningen och den är stadig som få. Jag har dessutom fått på en snapoff så jag lätt kan ta bort ratten. Nu fortsätter ombyggnad av elsystem och sedan blir det helbur på menyn. Det går långsamt i vinter, tur att den är lång i Uppland.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag lagt om elen som såg ur som ett råttbo under huven. Näst på menyn står att bygga en helbur. Sen är det bara småfix kvar - för i år!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag installerat olje temp och olje tryck. Det blev för bökigt att leta sandwichplate så jag gjorde som de flesta andra. Moddade min oljekylsbult med en t-koppling och sedan en slang till givaren för tryck.

Får slangen från Hydroscand på torsdag. Bökigt att få till 1/8 Npt honor tydligen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu påbörjas planeringen för fullbur!

Sedan blir det lite camber justerings moddar som skall till för att få bra fäste i sommar på banan. Skall även försöka få till min servo styrsnäcka för att passa bilen. den har 2.3 varv mot mina nuvarande 4.5 varv på ratten. Få se om jag kan få till svetsning i Aluminium huset.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nytt projekt!

Ett stycke husvagnschassi införskaffat. Nu blir det bilsläp med tipp som jag kan dra sjuan på. Blir så enkelt det går till att börja med så får det växa med tiden. 1200 kg totalvikt borde räcka för min lätta bil.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Kom på att jag måste få in lite bilder också. Om man inte har bilder så finns det inte som Cealm sa en gång!

Släpet:

image.thumb.jpeg.763003b676eee2c27278fb5f597cd10e.jpeg

Nya stolen och snap-offen:

image.thumb.jpeg.b1df501292620d833c1bc037b93cae15.jpeg

Nu blir det fint.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Ser att du tänker bygga en släpvagn av ett husvagnschassi.

För ett antal år sedan fick jag ett sådant chassi, husvagnen hade brunnit dock fanns inga skador på chassit.

Ett problem jag upptäckte var att husvagnschassit saknade torisionsstyvhet, det tvistade när man lastade något tungt i hörnen. Om det är ett problem kan man väl fundera över.

Vagnen blev stor och praktisk, förvarade en stor gummibåt på den. Enkelt att rulla båten på/av med en ramp baktill.

Min erfarenhet gör att jag rekommenderar att försöka att göra överbyggnaden så torisionsstyv som möjligt.

När jag registreringsbesiktade ville SBP ha alla kvitton på allt jag hade köpt för att bevisa att det inte var stulet.

Släpet såldes när jag sålde båten.

Antas

Släpar sej inte fram numera.

post-291-0-85179800-1365126142_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Antas: Jag kan förstå det för det är huset som ger rigiditeten. Jsg kommer att förstärka med nya balkar för att öka styvheten och få till körbanor. Min kommer byggas med tipp för då slipper jag ramper.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Vad gör man inte för en låg tyngdpunkt... smile.gif Visserligen ligger ju F1-grabbarna ner men det är på rygg Vedde, inte på sidan! doh.gif

Det hade ju varit bra om velodromen hade funnits kvar på Gelleråsen prop.gif

Link to comment
Share on other sites

Är bara en 1200 kärra. Jag vill ju kunna lasta något på den också! Blir lagom mycket förstärkningar.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ser att du har 2 bultar där dragstången slutar. Kan du inte sätta dit en bult som är grövre där, samt ett snabbfäste på främre tvärbalken istället. Då får du en suverän tilt på flaket.

Link to comment
Share on other sites

Anders!

Du är en klippa!

Det hade jag inte sett. Men helt klart om man förstärker balken och kör med grövre bult så borde det fungera. Man kan ha kvar den främre som säkerhet med någon typ av snabb sprint också. Flaklås kommer att monteras i framlämmen för att hålla den på plats.

Super nu vart det lite enklare och billigare.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Lite uppdatering vad som händer i garaget. Just nu är det mycket släp men också bilen har fått lite nytt.

Bilen:

Monterat om 6-p bältet för bättre passning. Monterat i nya Tillett stolen. Skall mall bocka armeringsjärn för störtburen så bockaren har något att bocka efter. Skall bredda en vindavvisare som jag köpt av Peter. Sedan är det bara småfix innan man är på banan med bilen.

Släpet:

Nu är axeln uppfräschad, kontrollerad och rostskyddsbehandlad. Den är åter monterad på ramen och nu har det vidtagits förstärkningsåtgärder av själva chassit. Blir lite nya längsgående 20x40 plattovalrör som blir stående på sidorna och liggande i mitten. Sedan skall det till körbaneförstärkningar och sidoförstärkningar liksom hyrsläpen har men inte i plåt utan i samma plattoval järn som resten av förstärkningarna.

Kvar är sedan att dra el och hitta durkplåt till körbanorna, har engagerat min kontakt på metallskroten att hålla ögonen öppna och lägga undan om det dyker upp lämpliga delar, Alu är skit dyrt att köpa nytt!

Efter det är det regbesiktning som kvarstår att göra för att kunna använda det i sommar.

Kvar i garaget står min Ducce som är trasig och behöver lite TLC för att komma igång igen. Jag bör nog försöka få till det innan 1/5 för då är det Italien träff på skokloster.

Nu behöver jag bara tid för att hinna med allt jag vill göra.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är släpet färdigt!

Återstår bara reg besiktning.

Håller på med buren som jag hoppas få bockad nästa vecka om jag blir klar med armeringsjärns mallen i helgen.

Lämnat in styrväxeln för kortning och gängning, levereras nästa vecka.

Bilder kommer.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Per ! har de hänt nåt trist med din ?

Synd i så fall hade sett fram mot lite rejsing i se7en-days anda...

kopplingen växellådan :banghead:

går tillbaka till gamla grejorna :racesmile:

//Per

Link to comment
Share on other sites

Lite utlovade bilder på det hemmabyggda släpet:

image.thumb.jpeg.4771a97acc3405608f092e7b180580bd.jpeg

image.thumb.jpeg.c9f859d3f4cb3740a618cc21d579803b.jpeg

image.thumb.jpeg.32972375dd7ddb580cd29d3d02ece6d5.jpeg

Hoppas den går igenom besiktningen bara.

Vägde den idag på motorvägsvågen: 290kg! Då får jag lasta 910kg - borde funka för min lilla sjua.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

:thumbsup:/> ser bra ut vedde.

Hur ser kostnadena ut mot att köpa ett beg flaksläp ?

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

År väl uppe ii 4000 nu och regbes kostar 1500 så billigare.

Tack för alla positiva tillrop.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Regbesiktning bokad i Uppsala i början av juni. Nu håller vi tummarna att den går igenom. Skall skriva en liten roman om bygget och ta med. Får se vad det blir.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Har jag haft det förut? Var det bara en mellanlandning i Västerås först?

Jaha, där ser man. Det ser fint ut i alla fall. Borde bli minst MVG i regbes kanske MVG plus plus.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Påbörjat bygge av buren, inte lika lätt som det kan verka.

Tack Fege för tipsen, tack Stefan för svarvhjälpen, tack PeÅ för rör och bockhjälp.

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

lite rör passade och klara, några kvar att få till. Sedan väntar jag på rutramen som PeÅ skall knäcka fint åt mig.

Imorgon är det dags för regbesiktning av mitt hemmabyggda bilsläp som jag hoppas skall gå igenom UA. Vi får väl se om jag har en trailer efter imorgon.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

--- Vi får väl se om jag har en trailer efter imorgon --- Klart du har så våldsamma är väl ändå inte registreringsbesiktarna.,,, eller?

Lycka till imorgon med det fina släpet (som jag faktiskt inte kände igen förrän du talade om var det kom ifrån.....)

Link to comment
Share on other sites

Sådär ja!:D

Nu har man ett besiktigat och klart bilsläp med lastvikt 920 kg.

Nu skall bara bilen bli klar också. Och besiktning av Duccen på torsdag. :P

Det blir mycket mecka i helgen.:-)

/ Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...