Kilkenny Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 Oj! Tja, dom funkar på detta hållet osså. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 21, 2009 Author Share Posted October 21, 2009 Lösning: Vid nästa montering skall jag ha huvet något på sne, typ 90 grader :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Förvisso har jag kört min gamle 245:a ett tag utan fjädrarna och visst funkar det men det skramlar och gnisslar. Lika bra att ha dem rätt monterade. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 21, 2009 Author Share Posted October 21, 2009 Jepps! Inte grejat idag, men tog en sväng ner till garaget ändå, för på utsidan stod min blivande kaross lutad mot väggen :thumbsup: 0,8mm kallvalsad stålplåt till golvet, 1mm Alu till sidor och paneler, å 1,5 mm Alu till allt som skall välvas/valsas. Nu fick jag just hur mycket som helst att göra, puh.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 23, 2009 Author Share Posted October 23, 2009 (edited) Efter att ha läst den glada nyheten om Cealms lyckade besiktning, så ilade jag ner till garaget och tillbringade 8 timmar i slipdamm å svetsrök, utav bara medkänsla eller nåt i den stilen :thumbsup: Grattis än en gång Calle! det tål faktiskt att upprepas :) En styck golvplåt (å kompisen i bakgrunden), färdig att bränna fast. Kryssrillad med dräneringshål i mitten. Typ 8,5mm borr tror jag det var. (den låg närmast på bänken) Och en triangelplåt påsvetsad på undersidan riktad från färdriktningen. punktsvetsad på utsidan och strängsvetsad på insidan, känns väldigt stabilt! (vaddå bakaxelolja? vardå? :prop: ) :racesmile: :racesmile: :racesmile: Edited October 23, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 olja.. nä det är nog en kaffe fläck.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 24, 2009 Author Share Posted October 24, 2009 Kör du också med kaffe i bakaxeln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 (edited) Bra att du for ner i verkstaden och körde igång vi vill få ut din bil (lagligt) på gatan. Snyggt golvplåt. Det är ok att vi ser golvplåten nu när du "bygger fast den" men sedan får du inte "visa golvplåten fler gånger" bara så du vet.. Skönt att höra för en icke kaffe/te drickare som äntligen fått förklaringen vart allt kaffe tar vägen. För dricka det är väl ändå ingen som gör, eller? Alltid trott det var i blomkrukor som kaffet försvann men det är tydligen i bakaxlar istället. SAE ??? 80 eller 90 eller 223? Edited October 24, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 24, 2009 Author Share Posted October 24, 2009 Hur kan du bygga i ditt tempo UTAN att dricka kaffe??? :blink: Sockerlösning intravenöst kanske? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 Skulle ju kunna vara några Guinness ....det är ju lördag :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 Kilkenny: Frågan är helt fel ställd. ---- Hur kan du bygga i ditt tempo UTAN att dricka kaffe??? ---- Jag blev hotad med att just få dricka kaffe om inte bilen var klar och i drift senast 2009-10-23 klockan 15:18 och jag klarade det hela med 0,23 millisekunders marginal. Marginalen var liten men på rätt sida om kaffeavgrunden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted October 24, 2009 Share Posted October 24, 2009 Snygga golvplåtar, nu fick du en pollett att trilla ner hos mig. Efter som jag har ganska många fack i mitt golv tack vare en del krysstag, var jag lite fundersam hur jag skulle lösa det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 24, 2009 Author Share Posted October 24, 2009 (edited) Jocke4u: Där sa du nåt, Guinnesen är slut....tar mig en liiiiten Lagavulin istället. Cealm: strax innan jag slutade för idag så välte jag min kaffekopp i golvet, får fixa en ny tills imorrn :( Ska man kapa massa plåt kan det vara en fördel att ställa skivorna upp, inte minst för rygg å knän. går fint att kapa rätt igenom trät som dom kom med. Detta är mittkonsollens lock, en 90gradare först och sedan böjd runt ett rör med handkraft. Den sprack när jag sträckte plåten så det får fyllas med svets. Passagerarens fotutrymme, växellådan tar en del plats :) Efter 2 misslyckade försök att göra radien till instrumentpanelen så gjorde jag detta verktyg i MDF, busenkelt egentligen, plåten klämms fast och hålls rak så man kan banka å ha sig utan risk för bucklor. Inte helt lätt att få till denna radie som ändrar sig samtidigt som krökningen minskar till nästan ingenting, men kul är det :thumbsup: Dagens skörd. :racesmile: :racesmile: :racesmile: Edited October 24, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 hur tjock och ,och vad är det för kvalitet på aluplåten?? snyggt hantverk!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Det är nästan otäckt snyggt som du bygger. Fina fartränder på tunneln förresten, skall du verkligen ta bort plast (pappen)? Ser att du tar lite silvertejep mellan varven. Allvarligt Kilkenny --- Cealm: strax innan jag slutade för idag så välte jag min kaffekopp i golvet, får fixa en ny tills imorrn --- DET ÄR ETT TECKEN................ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 25, 2009 Author Share Posted October 25, 2009 (edited) Michael: det är 1mm och 1,5mm, den tjockare där det behövs(eller känns bättre) stor skillnad i styvhet på bara en halv mm faktiskt. Det var ett tips jag fick av BeLo för längesen, och han hade helt rätt, igen :) Vid beställning så uppgav jag dom siffror som Arrowsmith rekommenderat, 4007-10 och 4007-14 tror jag det var. Men materialcenter hade igen som helst aaaaaning om vad detta kunde vara för siffror??? Jag trodde det var sis, dvs svensk industristandard, men det hjälpte inte. Sa som det var istället, jag ska bygga en kaross, halvhård och djupdragingsaluminium, då förstod dom :huh: Kanske det är nya siffror som gäller? Cealm: Det är icke silvertejp! Någon grön modell med liknande egenskaper som skyddsplasten, lämnar ingen kladd och är jättestark. Och det är väl helt uppenbart att det är ett tecken, på att gravitationen och betonggolvet smider planer och konspirerar så fort man vänder ryggen till ;) Edited October 25, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Snyggt plåtarbete :thumbsup: men har du inte vänt plåten på sidan av kardantunneln åt fel håll? pilen pekar ju bakåt :516: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 25, 2009 Author Share Posted October 25, 2009 Den massiva G-kraftens riktning vettu :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Vid beställning så uppgav jag dom siffror som Arrowsmith rekommenderat, 4007-10 och 4007-14 tror jag det var.Men materialcenter hade igen som helst aaaaaning om vad detta kunde vara för siffror??? Hej ! Har du fått siffror av mej så är de som följer: Havhård (kaross) 4007-14 Djupdragningsalu. (scuttle) 4007-02 Saltvattenbeständig hård(golv) 5754 Det är SIS beteckningar och borde inte vara svåra att hitta. Jag köpte min alu på EAAB (www.eaab.com) och fick beteckningarna där. De är stora på alu och bra att ha och göra med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 25, 2009 Author Share Posted October 25, 2009 (edited) Och då kan man ju undra varför ett ställe som dagligen säljer alla sorters metall inte vet vad sis står för? :huh: Bra att du gick in å rätade mina siffror Håkan :thumbsup: Å så en bild: :racesmile: Edited October 25, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 25, 2009 Share Posted October 25, 2009 Jag ville inte i första hand göra mitt inlägg för att rätta något, bara bekräfta att det är SIS nummer du fått och förklara vart jag fått dom nuffrorna ifrån samt tipsa om en bra inköps kanal för de som ska handla. Nu har vi sett de salta kexen och kaffepottan, dax att zooma lite på Nightwish planschen/bannern föreslår jag..... :thumbsup: :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 25, 2009 Author Share Posted October 25, 2009 (edited) Nightwishfan måhända? Bannern köptes på lisebergshallen under en livespelning precis då dom bytt till nya sångerskan. Jäklar vilken pipa hon har den tjejen! :wub: Sen kan det bli tillökning på bannerfronten efter årskiftet, då ska jag nämligen på Depeche Mode :thumbsup: Edited October 25, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 SIS används ju inte längre sen några år tillbaka utan det heter numer EN5754 eller EN1050 tex. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 Europa Norm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 (edited) Lägger ut ett par bilder så att det ser ut som jag gör nåt Instrumentpanel No:3, det är plurigt att knacka runt rattstången, och speciellt när det övergår från radie 8 till radie 20, många bank blir det :thumbsup: Har nu lärt mig att det är lättare att slå lätt många gånger än att dra till utav helvete några få ggr, :hypocrite: Den som känner sig manad får gärna hjälpa till med designen på luftutblåsen vid motorn, vad ska jag ha, hur ska det se ut??? Runda hål, ovala hål, fyrkantiga hål, scoop, gälar, lutande gälar, lungor, sträckmetall??? Alla har ju Paint på datorn, seså inte vara blyg nu, släpp fram konstnären inom er, påverka!!! :racesmile: :racesmile: :racesmile: Edited October 26, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 En plåt som är hålsågad med 20 eller 25 mm hål. Hålen kan sitta symmetriskt men det kan vara snyggare med hålen osymmetriskt placearade. Du menar väl den "trekantiga" plåten som på bilden ännu inte finns runt avgasröret? Vill du vara lite designad, fräs en trekantig (eller annan form) stans motsvarande sådan som man har för att ta upp hål i diskbänken till blandaren. Två delar och en bult igenom. Du både fräser och svarvar ibland så kunskapen är inget hinder, men inte idag för i en annan tråd läste jag att du just nu är whiskey-påverkad och har du dessutom tagit små salta "cracks". Nej nej ingen maskin, bara tänk så länge...... såja inga maskiner nu .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 Begränsa er inte till trangelbiten, framför denna tänkte jag ha något, vad som helst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Massor av hål, symmetriskt placerade om plåten framför också skall med. Obs för protokollets del, det är endast lufthål inte lättningshål!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 Sneda gälar, kanske nitade fast.... Vad skulle jag göra utan Paint? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Kanonsnyggt som alltid! :notworthy: Om du gör stora gälar som "bara" är utvinklade borde du kunna göra en form i hårdträ eller metall, vika och knacka till det utan att nita på gälarna extra? Det blir mest bara i hörnen du måste massera plåten då, resten kan bara vikas. Testa på en skräpbit! Jag är verkligen ingen designer, men för att det inte ska se rörigt ut brukar det vara en god ide att titta på befinliga linjer (streck) i karossen och sedan förhålla sig på lämpligt sätt till dessa. Du kommer t.ex. ha en vertikal linje i främre och bakre änden av huven som ansluter mot plåten med gälarna. Frågan är om du ska luta gälarna om de linjer du har i närheten är vertikala? Praktiskt med lutande så att man slipper få in vatten förståss. /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 man tackar! Nitar är väldigt snyggt, den modellen du kör med på din kärra, inte popnit alltså utan de riktiga. Har du lust å lägga upp en närbild så alla får se? :) Lutningen är för att få lite fart i det hela, jag skulle kunna göra några löst så kan jag ju tejpa å testa :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Mycket snyggt bygge! Önskar jag hade hälften av din talang med Alu massering, för mig verkar det bara gå snett men man kan ju riva bort och göra nytt. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 27, 2009 Author Share Posted October 27, 2009 Tack! Ja det är inte helt lätt, 2 instrumentpaneler ligger redan i soporna, men lite svinn får man räkna med i krig garaget Ny design: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 här är ett försag, romboida hål växandedetå längre bak de sitter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 27, 2009 Author Share Posted October 27, 2009 Det där var en intressant idè! Avgasröret bli ju en naturlig avgränsare :thumbsup: Kanske finmaskigt nät innanför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Tänk på att det måste vara en undertryckszon om du inte ska ha gälar, annars kommer det motverka syftet med hålen. Följer tråden med stort intresse eftersom det är en av vintermodifieringarna som jag ska göra på min bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 27, 2009 Author Share Posted October 27, 2009 Kul, vad har du tänkt dig för lösning? En till, kanske var det såhär cealm tänkte sig? Massor av hål var det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Mina tankar har varit en kombination av ditt första och det andra, men har inte kommit så långt att jag har gjort förslag i paint än... Har du tillgång till att pressa gälar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 27, 2009 Author Share Posted October 27, 2009 inte än....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Jag tror på en lösning liknande den Håkan aka Arrowsmith har. Där kommer du få ett område med undertryck och bra fart på luften. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 29, 2009 Author Share Posted October 29, 2009 Jag har gjort ett pressverktyg för gälar, den funkar inte speciellt bra.... MkII är på g :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 1, 2009 Author Share Posted November 1, 2009 Falshjul tillverkade å härdade, provkörde på scuttlen igår med hjärtat i halsgropen, funkade helt ok. :thumbsup: Dessutom så trodde jag att jag visste hur plåt betedde sig, men efter att ha kommit styvt halvvägs i karossbygget så inser jag att det finns massvis att lära sig, återkommer i ämnet. :racesmile: vart la jag kameran???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 1, 2009 Author Share Posted November 1, 2009 Inga bilder, men en halv noskon har blivit till, rullad å krympt, nu gäller det att passa in grejerna på ett snyggt sätt i resten av karossen. :racesmile: Engelska hjulet är ruskigt kul att pyssla med, det går otroligt fort när man fått lite kläm på hur man inte ska göra :) vart tusan är den förbaskade kameran? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 1, 2009 Share Posted November 1, 2009 Akta fingertopparna ..och mer bilder tack.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 1, 2009 Author Share Posted November 1, 2009 Hittar inte kameran... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 1, 2009 Share Posted November 1, 2009 --- Hittar inte kameran... --- Kameran av metall?? Kan det vara den som blev en del av noskonen?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 2, 2009 Author Share Posted November 2, 2009 då kan man ta bra actionbilder, grodperspektiv, i dubbel bemärkelse :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Kameran låg uppe på kylskåpet På Håkans begäran, Dark passion play :) En scuttle börjar ta form, efter falsning och dubbelvikningen så blev den riktig styv. (plåten, alltså) 4mm falshjul Åsså början på en noskon, sidorna består av två delar vardera mittendelen skall smalnas av så att sidorna passar mot ramen. Funderar på att ha helt öppen framvagn på sidorna, kan bli en snygg kontrast mot all slät plåt. :racesmile: :racesmile: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Snyggt!! Prova alzheimerssnöre på kameran i fortsättningen, för vi vill ha bilder på bygget!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 När du ändå är igång och knackar plåt.. bygg in framhjulsupphängningarna helt och ha fjädrade framskärmar... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.