Jump to content

Köpt en Westfield i blindo?


Recommended Posts

Hej!

Har just köpt en Westfield 2006 SE.

Var kan jag vända mig och få en genomgång av vad det är och vad jag behöver fixa för en kul och säker sommar?

Får den hemrtansporterat om ett par veckor.

MVH Heikki

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Kan meka endel själv. Men modellen är ny. Ford Zetek. Tar gärna tips på någon som kan byta kamrem. Gärna verkstad som har Seven intresse. Runt Enköping.

Link to comment
Share on other sites

Skulle säga liknande som @Christer J vilken allbilsverkstad som helst kan byta kamrem....sen väljer man ( jag) en seriös. Skulle nog kolla bland vänner och bekanta och söka runt i närområdet efter bra och många omdömen.

Sen är det inte så svårt att byta själv heller, lär finnas hur många videos som helst på denna motor. Inte svårt, bara att tänka igenom lite och vara systematisk så fixar du det själv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har tyvärr ingen koll på mekar i Enköping.

Men jag kan tänka mig att det är svårt att hitta en mek som är van vid sjuor, det bör gå att vända sig till vilken mek som helst som du litar på.

Bilen är ovanlig, men motorn i sig är ju inte det. Den fanns i ett gäng fordar.

Jag har själv en Zetec Blacktop (NGB), den med svart topplock, från en -00 Mondeo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bara undvika märkesverkstad då de tar i med priset. VW iaf..

Eĺler kollar youtubefilmer om jag törs själv. Om det inte behövs specialverktyg..och kunskaper..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@HeikkiJag hade aldrig meckat bil innan jag byggde min förra, men med hjälp av forumet och youtube löser man mycket. Detta forum är ett av få som aldrig idiotförklarar någon eller har otrevlig ton. Fråga på, så löser du det!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Köp Haynes, jag har det till alla mina bilar inkl bruxen och gör allt jobb själv, har just nu växellådan ur min Volvo v50 för slavcylindern gav upp och då måste man dela på motor och låda - går jättesmidigt med deras steg-för-steg instruktioner. Sen finns forumet för alla frågor som uppstår och man behöver sällan vänta länge på svar.

/Vedde

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

20240301_145413.thumb.jpg.b6b065c723c7f2268fa6675eb680f292.jpgFixar med nybilen. Försökte få på kapellet med bågarna. Det var helt omöjligt. Blir inte klok på bågarna begriper jag inte hur de ska sitta. Någon som istället kör med typ biminitop och dörrar. Funkar det i störtregn? När man stannar vill man ju ändå dra över ett regnöverdrag. Om någon har tips på var eller har bimini/halftop till salu så är jag intresserad. Skönt även att slippa skramliga bågar...

Edited by Heikki
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Några tankar om tak till sjua, om det hjälper:

Min Cab fäller jag upp genom att ha den långa bågen snett bakåt medans den korta bågen är fälld framåt.

Sen fäster jag cabtrasan med kardborreband runt den långa bågen och knäpper alla tryckknappar.

Slutligen så spänner jag den korta bågen bakåt mot störtbågen med spånremmar och drar åt till lagom sträckning.

Det är inte supertätt men helt klart OK så länge det regnar normalt.

Det tar en stund att montera på så det är inte som en Miata där man skickar upp cabben i sista minuten när regnet redan börjat. Tyvärr är aerodynamiken inte så bra heller så regnet träffar från halsen och uppåt när man kör lite fortare, trots sidodörrar. En Miata eller annan karsosscab brukar vara torr så länge man håller sig över ca 70.

@MatsE körde med en egentillverkad (tror jag) top mellan båge och ruta. Han använde den i flera år så tror att han var ganska nöjd.

Efter att ha blivit överrumplad av några regnväder utan tak har jag konstaterat att det normalt inte är så farligt om man är inomskärs, cabtrasan brukar ligga hemma och jag funderar inte så mycket på regn, kollar ut och ser om det ser ut som kul sjua väder. För långkörning är den med däremot.

Vill du ha några att diskutera med på plats och kanske få några extra ögon på bilen så bjud in till en garage träff. Vi brukade ha någon varje år i Mälardalen men har varit lite tomt med det sen tidigt 20-tal.

/T

Edited by tpau
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Kan jag se utvändigt om min Ford zetec blacktop är en 1.8 eller 2.0? 

20240323_145933.jpg

Edited by Heikki
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2024-03-27 at 18:08, therealpinto sade:

Du ska ha en motorkod stämplad på blocket:

https://www.projectbobcat.com/guides/ford-zetec-engine#

På ett "öra" till växellåda,NGB, NGC, EBBC, EBBD, EDBA, EDBB eller EDDA - EDDG ska vara 2.0 enligt den listan.

Gustaf

Tips på umgefär var? Har letat men inte lätt att komma åt att se från något håll. Upptill? Nertill? Höger? vänster? Framåt, bakåt eller i sidan på "öra??

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Heikki sade:

Tips på umgefär var? Har letat men inte lätt att komma åt att se från något håll. Upptill? Nertill? Höger? vänster? Framåt, bakåt eller i sidan på "öra??

Har för mig att det är på startmotor sidan. 

Men råkar motorn vara en utbytes motorn finns det inga stämplar på blocket.

 

//Nisse

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om det följer Fords "standard" så är stansade numren på överkant av örat, oftast ,motorns högra sida och ganska långt upp. Bra belysning och en trasa att gnida bort smuts med brukar behövas.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, therealpinto sade:

Om det följer Fords "standard" så är stansade numren på överkant av örat, oftast ,motorns högra sida och ganska långt upp. Bra belysning och en trasa att gnida bort smuts med brukar behövas.

Det var därför jag skrev "utbytesmotor" den Zetec jag har i se7en har inga stansade nummer.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Tack för alla svar här. Verkligen tacksam.

Nu en ny fråga. Var/vem kan supporta om jenvey insprutningen,MBE motorstyrning samt mappingboxens funktion? Någon som ännu har kunskap och utrustning/programmen för att mappa dem?

20240323_133602.jpg

Edited by Heikki
Link to comment
Share on other sites

Jag har en del info och även kabeln man ska ha till dom äldre seriella boxarna. Bor i Vallentuna så inte så långt från Enköping. Vilken box har du? Brukar heta tre siffror/bokstäver tex 992. Sen gäller det att ha koden till just din map om man har skyddat med kod. Alla gör inte det. Mjukvaran är gratis att ladda ned men kan vara olika beroende på box. Om du vill så slå en signal på 076-5645026 så kan jag berätta det jag kan. Är inte så bra på mapp-boxen men resten kan jag 

Link to comment
Share on other sites

Det är en MBE 956E och boxen är en egen uppfinning av byggaren. Har hans namn men vill inte lägga ut det här. Bilen kördes av honom i Falkenberg motorklubb ca 2006-2015. Slår en signal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...